Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2014-03-08, 15:51   #16
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: stockholm mm
Inlägg: 885
Sharp$: 5164
Standard

Fråga

Själv spelar jag poängsystem, dvs jag spelar v75 men iom poäng så utesluter jag flertalet av raderna med jackpot på 5 rätt men givetvis lämnar jag in en del sådan rader där jag borde spelat V7 eftersom 5an aldrig kan ge ngt.

Nåväl Blir det inte fel med raden som i Kalmar när man spelar V7

med Nougat Ås i första så skulle ju raden varit en given 5rättsjackpot ==> dvs många system med Nougat Ås styrdes om till V7 only

Nu blev det en storskräll, veckans enda, men iom att många som fick 1 sexa med miss på Nougaten styrt om till V7 gick de massor om 6 or och 5
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
overpace (+5)
incitatus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-08, 16:22   #17
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av incitatus Visa inlägg
Fråga

Själv spelar jag poängsystem, dvs jag spelar v75 men iom poäng så utesluter jag flertalet av raderna med jackpot på 5 rätt men givetvis lämnar jag in en del sådan rader där jag borde spelat V7 eftersom 5an aldrig kan ge ngt.

Nåväl Blir det inte fel med raden som i Kalmar när man spelar V7

med Nougat Ås i första så skulle ju raden varit en given 5rättsjackpot ==> dvs många system med Nougat Ås styrdes om till V7 only

Nu blev det en storskräll, veckans enda, men iom att många som fick 1 sexa med miss på Nougaten styrt om till V7 gick de massor om 6 or och 5
Stämmer. Det finns inget säkert sätt att "V7-a" rader som inte ger någon utdelning på fem rätt. Det går bara om raden faktiskt ger 7 rätt. Om man har 1eller 2 fel på raden kan det ju ha skrällt där man sprack och så blir det utdelning på 5 rätt ändå. Så blev det ju på Kalmar, precis som du skriver.

På Kalmar var det ju jackpot och då kan det vara "rätt" att spela V7, i vilket fall som helst, då ALLA extrapengar ligger i sjurättspotten. När det inte är jackpot bör man nog fundera noga på om man överhuvudtaget ska ägna sig åt V7-spel.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-08, 18:00   #18
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av incitatus Visa inlägg
Fråga

Själv spelar jag poängsystem, dvs jag spelar v75 men iom poäng så utesluter jag flertalet av raderna med jackpot på 5 rätt men givetvis lämnar jag in en del sådan rader där jag borde spelat V7 eftersom 5an aldrig kan ge ngt.

Nåväl Blir det inte fel med raden som i Kalmar när man spelar V7

med Nougat Ås i första så skulle ju raden varit en given 5rättsjackpot ==> dvs många system med Nougat Ås styrdes om till V7 only

Nu blev det en storskräll, veckans enda, men iom att många som fick 1 sexa med miss på Nougaten styrt om till V7 gick de massor om 6 or och 5
Jo, du hade kunnat gå miste om en sexa á 337kr och ett antal femmor á 23kr om du hade spikat Nougat Ås och spelat endast V7.

Å andra sidan så hade raden med Nougat Ås gett c:a 4000kr som du fått gånger 2,5 om du spelat V7. Det är en kalkylerad risk som man får göra överväganden för och emot.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-08, 18:15   #19
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: stockholm mm
Inlägg: 885
Sharp$: 5164
Standard

Jo jag förstår vitsen och risken med V7

Men alla som sitter och räknar på vad det borde gett vad det gav osv får ju ett ganska stort antal variabler att ta hänsyn till , inte bara "pocenten" men man kan ju alltid ta lite grön chartreuse - eller hur Helge

Förra veckan var det en hel del andelssystem som gick in, som hade körts ganska många gånger, tror det var minst 2 andelssystem som vardera var inlämnat en 7- 8 gånger

Idag var Harry boy i toppform, ca 30 vinnande harryboyare flera av dom väldigt små, bra jobbat när Harry tar 30% av sjuorna,


Inte lätt att räkna på allt, ibland sitter andelssystem vilka lämnas in flera gånger nästa gång hittar Harry Boy modellen för att vinna. Nästa vecka är vl sydafrika tillbaka.

Det är bara jag som inte vinner !
incitatus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-09, 11:04   #20
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Jag brukar ställa upp det så här: Antingen är man den som fyller på pengar till jackpottarna, eller så är man den som tar del av jackpottpengarna.

Men visst, spelar man relativt smått är det sannolikt nästan ett måste att vara med i alla vinstgrupper för att man skall tycka att det är intressant att hålla på. Det blir långt mellan vinsterna annars. Variansen är dessutom så stor att ett mansliv ter sig som en ganska kort tidscykel att försöka jämna ut den på.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-09, 12:26   #21
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 677
Sharp$: 2417
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Jag brukar ställa upp det så här: Antingen är man den som fyller på pengar till jackpottarna, eller så är man den som tar del av jackpottpengarna.

Men visst, spelar man relativt smått är det sannolikt nästan ett måste att vara med i alla vinstgrupper för att man skall tycka att det är intressant att hålla på. Det blir långt mellan vinsterna annars. Variansen är dessutom så stor att ett mansliv ter sig som en ganska kort tidscykel att försöka jämna ut den på.
Fast det är ju dom som spelar relativt smått, och oftast aningen favoritbetonat, som har mest att vinna och minst att förlora på att spela "Endast alla rätt". Men de flesta inser inte det själva.

När insatsen är låg så är det oftast inte sidovinsterna som avgör om man kan spela nästa vecka eller inte. Omvänt för de större systemen. De behöver kontinuerliga vinster då det inte går att ta upp nya "stora" insatser hela tiden.

Jag spelar "Endast alla rätt" för rader där jag misstänker att de lägre vinstgrupperna går till JP. Visst missar man en del sidovinster när det blir en superskräll men det är smällar man får ta. 2.5x "Alla rätt" väger mer än väl upp de missade småvinsterna.

Rader med "ensam vinnare"-potential skulle jag inte spela med "Endast alla rätt" ens under pistolhot. Fantastiskt liten uppsida och stor nersida. Nej tack!
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-09, 14:13   #22
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Jag körde lite statistik från VM i V75 som visar rätt så väl hur småspelare tippar. I en omgång med runt 30.000 inlämnade system fann man 77 system med 7 rätt i en omgång som gav c:a 8000kr för 7 rätt. Det är långt under medianutdelningen på V75 (som är runt 50.000kr) och ändå var det inte fler än ett av knappt 400 system som fick sju rätt.

Och jag tror många hinner ruttna på V75 om det blir en vinst var sjunde år efter troget spelande i alla omgångar, även om den då blir 20.000kr istället för 8.000kr. De gör ett dåligt val rent ekonomiskt när de istället väljer att få en del femmor och sexor på vägen som ger några tior eller kanske ett par hundralappar, men det behövs lite "motor" för att orka hålla på.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-09, 14:15   #23
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 57
Sharp$: 1083
Standard

Angående V86 den 5 mars. Om det hade blivit betydligt färre vinstsystem men med avvikelse i samma proportion som det blev så skulle det vara lättare att acceptera de flesta förklaringar som har nämnts här.

Om det till exempel ”borde” blivit 4 vinstsystem men blev 10 skulle det vara lätt att förstå och har väl i liknande fall ”alltid” fått sina förklaringar?

Men när det blir flera hundra vinstsystem och en sådan avvikelse har i alla fall jag svårt att ta till mig nämnda förklaringar. Kan verkligen Jokers och HTP´s kalkylmodeller vara så trubbiga?

Viroid, säg att du bara tittar på omgångar (V75 och V86) med 100 till 500 vinstsystem – hur blir avvikelsen då enligt dina beräkningar? Hur många vinstsystem har det varit de gånger när den procentuella avvikelsen varit i närheten av och över den i onsdags?

------------------------------------------------------------------------

V75 den 8 mars. Återigen en irriterande stor skillnad i utdelningskalkylen trots ett tresiffrigt antal vinstsystem. Och denna gång åt andra hållet - det blev betydligt färre (115,3) vinstsystem än kalkylerat (221) trots en mycket ”Harry-vänlig” profil på vinstraden. Av 7:orna var nära hälften (52) Harrys enligt spelatrav.se!

Att ATG skulle medverka till att underlätta utdelningsuppskattning kan vi tyvärr nog bara drömma om är jag rädd. Ordet transparens betyder enligt ATG´s nyspråk inte vad skolan har lärt oss. I skolans betydelse blir den ”för farlig” för ATG. Tänk om vi kunde spåra ”obekväma vinster” till VIP-kunderna utomlands som ATG vill göra allt för att dölja.

Att använda Jokersystemets utdelningsfunktion i systemkraven ser jag med nuvarande förutsättningar och i ljuset av de senaste utfallen som ett mycket riskfyllt företag och ”direkt farligt för pumpen”. Det finns lugnare metoder med betydligt bättre utfall än vad Joker visat den senaste veckan för att skippa oönskade rader.
almen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-09, 15:22   #24
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Jag har skaplig koll på V86 och statistiska skevheter. Listar några av de värre här:

2013-09-25, borde varit 4, blev 51 vinnande system.
2013-05-08, borde varit 39, blev 106.
2012-04-11, borde varit 110, blev 452.
2013-03-13, borde varit 185, blev 504.
2013-06-12, borde varit 343, blev 1299.

2012-05-16, borde varit 127, blev 85.

Över tiden så är det fler som vinner än som borde, men det finns en hel del siffror som är ganska sneda. Jag tror det beror på att V86 är ett så svårt spel i förhållande till sin omsättning att de spelade raderna inte räcker till för statistisk tillförlitlighet (det betyder också att den som hittar åtta rätt troligen får för lite betalt i förhållande till svårighetsgraden).

Ett par exempel åt andra hållet är:
2013-07-31 borde varit 7, blev noll.
2012-10-24 borde varit 57, blev 6.

När det gäller riktigt enkla omgångar med tusentals förväntade rätta rader så stämmer det betydligt bättre.

Det är definitivt värt att ta utdelningsangivelserna i reduceringsprogrammen som ganska vaga indikatorer, i synnerhet om man tittar på dem ett par timmar före inlämningsstopp. Det är väldigt stor andel av spelen som läggs kvarten före spelstopp och det skapar en hel del rörelser i fördelningen.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-09, 16:12   #25
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 677
Sharp$: 2417
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Jag har skaplig koll på V86 och statistiska skevheter. Listar några av de värre här:

2013-09-25, borde varit 4, blev 51 vinnande system.
2013-05-08, borde varit 39, blev 106.
2012-04-11, borde varit 110, blev 452.
2013-03-13, borde varit 185, blev 504.
2013-06-12, borde varit 343, blev 1299.

2012-05-16, borde varit 127, blev 85.

Över tiden så är det fler som vinner än som borde, men det finns en hel del siffror som är ganska sneda. Jag tror det beror på att V86 är ett så svårt spel i förhållande till sin omsättning att de spelade raderna inte räcker till för statistisk tillförlitlighet (det betyder också att den som hittar åtta rätt troligen får för lite betalt i förhållande till svårighetsgraden).

Ett par exempel åt andra hållet är:
2013-07-31 borde varit 7, blev noll.
2012-10-24 borde varit 57, blev 6.

När det gäller riktigt enkla omgångar med tusentals förväntade rätta rader så stämmer det betydligt bättre.

Det är definitivt värt att ta utdelningsangivelserna i reduceringsprogrammen som ganska vaga indikatorer, i synnerhet om man tittar på dem ett par timmar före inlämningsstopp. Det är väldigt stor andel av spelen som läggs kvarten före spelstopp och det skapar en hel del rörelser i fördelningen.
Ett problem med utdelningsanalyserna är att de utgår från aktuell omsättning vid tidpunkten för analysen. För låga utdelningar spelar det mindre roll, men för höga utdelningar blir det rena pannkakan om man tittar för tidigt.

Detta trots att det inte insatsfördelningarna förändras särskilt mycket.

Eftersom det är allarättspottens storlek och omsättningen som är de osäkra faktorerna i beräkningen så borde man kunna mata in dessa manuellt. T ex kan man använda ATGs prognoser för omsättning+allarätts-pott.

Om man gör det och använder aktuell insatsfördelning så kommer man MYCKET närmare sanningen för de högre utdelningarna. Åtminstone för V75.
Tyvärr har inget av reduceringsprogrammen den funktionen.

Men precis som Viriod säger så räcker inte antalet spelade rader till på V86 för att antaganden om normalfördelning ska stämma!
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-09, 17:07   #26
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: stockholm mm
Inlägg: 885
Sharp$: 5164
Standard

V86 den 5e mars

den omgången var speciell flera av vinnarna som steg kraftig i streckningen på slutet

Kl 18,35 vs slutprocenten (14,5 miljoner vs 20 i omsättning )

Canaka BF steg 2% 20 -22
American Idol från 36 till 39
Lord Capar 7 -9

Det var flera av vinnarna i övrigt som steg under dagen Sahara F -vernin Starligt, lord capar var 5 när jag kom till valla, tror jag, slutade på 9 , där var det dock en strykning och det fixar inte ATGs strecklistor att korrigera för.

det här var dagen då den sena informationen ovanligt rätt
American Idol steg från ganska höga 36% steg till 39% sista halvtimmen, det måste ju innebära att den var streckad på typ 50 % på sista halvtimmens spel, det fanns ju redan 14,5 miljoner kronor i spelbasen, ändå stiger den med 10%. Det vanliga är annars att favoriten sjunker , speciellt svaga favoriter igår Dileva -2 Järvsö Elviz -9 Blended B - 7 i mitt program, dock annan mätning på V75 omsättningen kommer tidigare.

Strecklistan är ju trögare nu, och saknar decimaler men det är sällan , i princip aldrig, jag sett en så positiv streckutveckling på så många av vinnarna i en omgång

Mitt program för "streckbevakning" flaggade för 7 intressanta hästar, 5 av dom vann ( men hade 2 i sista, vinnaren och Wannabe Kemp, den kom "bara" 2a) . Den enda flaggningen som missade var "orsakad" av Spelarservice som spikat 12 Polo som galopperade. I 4 och 5e avdelningen hade jag inget napp i streckbevakningen, strecklistan stabil.


Tanke baserat på mitt hemgjorda "streckbevakningssystem" , hoppas ni förstår, om man hade en "tidsinlämningsutdelningslista" kan jag lova att de som lämnade in sent hade bra ROI ganska markant avvikelse
incitatus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-09, 17:14   #27
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: stockholm mm
Inlägg: 885
Sharp$: 5164
Standard

Viroid

25 september har du på din lista

Det var ju då Malmroth satte sitt andelsystem som säljs på valla.

tror det var 12 system, eller var det 17 eller 21 kommer inte ihåg, men det förklarar i vart fall en del av avvikelsen, om än en mindre del
incitatus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-09, 17:48   #28
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 51
Sharp$: 610
Standard

Flerisar?


Känner iaf till en som hade 100st rätta system, mkt troligt spelat joker, däremot ej koll om ett system ggr 100 eller 40 system ggr 2,5 (V8)
Skulle tro det sista alternativet.

Wiman ropade ju ut Lord Capar som xtra fin i värmning (9%)
Gav bara marginell bättre utd gentemot Wannabe Kemp (14%)
Stora system/spelare brukar ju vilja sitta fett på det inför sista...
nord är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-09, 18:00   #29
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: stockholm mm
Inlägg: 885
Sharp$: 5164
Standard

Nord
ATG redovisar inga stora V86 vinster i Onsdags

Några andelar som var inlämnat flera gånger, de är de enda spel som ger mer än 100 papp

Sedan ett par system med 5 rätta rader men inget spel ger mer än 100 papp

100 rätta rader njae tveksamt, måste lämnat in massor av system, inte flerbong
incitatus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-09, 18:01   #30
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 4 326
Sharp$: 17990
Standard

Är rätt säker på att många som kollar på trav och hänger med i olika tipstjänster och tidnignar va väldigt rätt ute i onsdags. Alla hästar som vann lät det uppåt på och förutom Maja Utca så låg nog alla vinnare bland de 3-4 första rankade av de flesta tippare.
4-5 stycken som vann var för övrigt spikalternativ eller förstarankade hos väldigt många.
Dessutom skrällde det bara i det på förhand mest öppna loppet där väldigt många målade på och slösade streck. En typisk omgång där de som spikar några favoriter och plockar några av de som skriks ut och målar i det öppna stoloppet prickar 8 rätt.
Tycker utdelningen känns logisk.
NicklasJ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td