![]() |
Citat:
Går även att ändra i efterhand! :KO: |
Citat:
|
Försöket med gemensam pool för enloppsspelen på vardagsluncherna verkar fungera bra. Från och med lördag utökar ATG detta till att gälla alla tävlingsdagar förutom de där V86, V75 eller GS75 ingår.
|
Citat:
|
Citat:
|
Det kom lite intressanta notiser från senaste bandomarkonferensen nu. Det mest intressanta för oss spelare som de förtydligat i sina instruktioner till domarna. Mycket bra att de tar lite tag i alla de här punkterna tycker jag!
Halvspårskörning – kusken har max cirka 50 meter på sig att bestämma om spårbyte ska ske eller ej. Väntar han/hon längre ska bestraffning utdömas. Rätt till plats vid spårbyte – om ett ekipage går ut eller in i en lucka ska det vara en säkerhetsmarginal på cirka 50 cm både framför och bakom ekipaget, annars är det snäv körning. Kört utanför bangränsen – den som kör på, eller utanför, fler än 3 pinnar ska bestraffas. Om ekipaget skaffar sig en resultatpåverkande fördel genom att passera ett ekipage där plats inte finns ska ekipaget diskvalificeras. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Men de kunde ju gärna plocka bort det här understrukna. Annars kan de väl aldrig diska för "vanligt" genande i ledningen t ex i sista kurvan. Om ekipaget skaffar sig en resultatpåverkande fördel genom att passera ett ekipage där plats inte finns ska ekipaget diskvalificeras. |
Citat:
Kul skulle också, vid varje tävling, använda sig utav ett måldomarteam, som sitter, skit samma var, men inte på banorna och likt VAR bedömer regelöverträdelser centralt. Skulle bli mycket mer proffsigt och rättvist om bara en liten grupp alltid bedömde ksukarnas framfart! |
Citat:
Låt de aktiva ha mer del istället för att gamlingarna ska bestämma. Tittar man på fotboll (VM2018) blir man som vanligt gråtfärdig. Mvh Uffe :) |
Citat:
|
Citat:
Ja, det skulle troligtvis kosta för mycket, det är helt klart, men om man får drömma, så tror jag en slik lösning skulle vara suverän. kanske till och med att pöbeln får vara med i realtid och lyssna på hur man kommer fram till varje bedömning - tala om spänning och att det inte från domarhåll bara är att slänga fram ett skitnödigt och många gånger felaktiga bestraffningar. Att det skulle behöva at så mycket mer tid i anspråk, mellan loppen, tror jag inte på då det, som sagts, är lång tid mellan två löp och att man enkom skulle behöva se på de de tre första placeringarna innan nästa lopp körs. Resten av placeringarna kanske inte behöver komma direkt, vad vet jag? Så länge inte ATG har egna H2H-spel så kan ju de skita i att ha hela resultatlistan klar direkt, eller stör detta kanske på något annat sätt som jag nu inte kommer på? Att det går att få till bättre än vad det nu är är helt klart! :cheers: |
Jo det går att koka ihop det där på många sätt, och det beror lite på vad man värderar hur man ser det. Men rent affärsmässigt vore det ju ett dumt beslut att kasta pengar på något som inte skulle öka intäkterna. Många säger att de ska sluta spela när det görs felbeslut. Men få gör det, så det omsättningstappet är en piss i missisippi i jämförelse med vad ett extra domarteam och bättre teknik skulle kosta att hålla igång.
|
Citat:
Detta är helt sant, men alla sporter söker att utveckla sig, så även travet, men i MYCKET trögare takt än andra, vilket egentligen är helt sjukt då travet verkligen sitter på ekonomiska muskler (läs: ATG). Vill man framstå som professionella eller styvmoderligt behandla sporten såsom varandes fortfarande på 70-talet, vilket är en reell sanning på många banor i nuläget. Man skulle ta bort kostnaderna från måldomarna och annan startpersonal på banorna, och även underhåll för måldomartornen, hur charmiga dessa än är, och lägga dessa penningar centralt i en VAR-central - tror inte detta skulle kosta mer, snarare mindre... Man skulle även kunna ha en veterinäransvarig i VAR-rummet, som påkallar en annan veterinär på banan, så att djurskyddet hålls högre än idag. För nu är det bedrövligt, i mången fall och detta skulle även detta öka förtroendet för sporten... ALLA beslut skall behandlas och förklaras från domarnas sida och full öppenhet skall det vara - de bilder VAR-rummet har skall tittarna få se, inget skall döljas... Vad med att också börja med att använda drönare för att följa loppen? Jag har hundratals med idéer som skulle få travet att blomstra - tyvärr är inte de ledande inte värda namnet och vet inte vad den spelande pöbeln, som dessa lever av, vill ha! Ganska tragiskt, faktiskt! :smoke: |
Citat:
|
Citat:
Inga problem att vi tycker olika! :cheers: |
Har börjat att intressera mig allt mer för trav på sistone. Lägger in lite småslantar då och då för att ha chans på miljonerna, men är inte helt rätt på det ännu känner jag. Har några frågor som jag kanske kan få hjälp att besvara:
1. Hästanalys och viktiga faktorer. När jag analyserar hästar inför en tävling så kollar jag på olika faktorer på ATG:s hemsida. Tittar på form, hur mycket hästen tävlat på sistone, hur mycket den vunnit, poäng (i relation till andra hästar), rekordtider, vinstprocent et cetera. Vilka parametrar anser ni vara de viktigaste för att kunna få en bra bild över en hästs data? Data är givetvis inte allt, men min uppfattning är att den lägger en hyggligt god grund för att kunna sätta ett fundament till sitt kommande system. 2. Förhandsanalys av lopp. Att loppen skiljer sig åt är ingenting nytt förstås (auto vs volt, 1620 vs 3120 t.ex). Givetvis ger de olika loppen olika förutsättningar för att vinna. Däremot tycker jag generellt att det är svårt att veta ungefär hur ett lopp kommer att arta sig. En startsnabb häst som startar i främre spår och som kommer till spets torde ha rätt goda chanser att vinna ett kortare lopp förstås, men generellt har jag rätt svårt att förutspå (och tänka mig loppet i huvudet) innan det har utspelats. Vilka är era bästa tips för att försöka förutspå ett lopp? Hur gör man analysen på bästa sätt? 3. Spetsledning vs smyga med bakifrån. En sak som jag har svårt att förstå är det faktum att en häst som smyger med bakifrån kan ha mer krafter kvar än den som är i ledning. Ja, givetvis är det logiskt att den häst som springer i ledningen längst fram drar ett stort last, men å andra sidan så går det ju ungefär lika fort för en häst som smyger bakom (låt säga andra/tredje par utvändigt) – annars hade ju inte hästen varit med där framme överhuvudtaget. Hästar som smyger med bakifrån måste ju springa lika fort som den som går i ledning för att inte tappa mark till ledaren. Således borde ju hästarna vara ungefär lika trötta inför sista 600/800m, men ändå tycker jag mig se att relativt många hästar i ledningen tappar på upploppet och förlorar med en hals eller en halv längd. Hur ska man tänka kring det här? Varför tappar en häst som går upp i ledningen mer energi än en häst som smyger precis bakom? Farten borde vara ungefär densamma för båda ekpiagen, kan man ju tycka iallafall. 4. Träffar 6-7 på ramen – men förlorar p.g.a. reducering. Jag träffar ibland 6-7 rätt på ramen på V75, men reducerar för mycket och förlorar således på att mina utgångar inte sitter ordentligt. Hur ska jag tänka här? Jag är långt ifrån en storspelare och lägger gärna inte mer än någon hundring per gång jag spelar. För en småspelare som mig; vilket slags system för reducering kan ni rekommendera? På V64 skulle jag kunna spela 1x1x5x5x5x5 (2 spikar + 4x5 + reducering där 2 av 4 hästar måste sitta på utgång). 625 rader, reducerat 84% och summan blir 113 kronor. Ekonomiskt överkomligt, men detta kanske också är alldeles för mycket reducerat för att kunna vara vägvinnande över tid då reduceringen kanske är för stor. Givetvis skiljer sig omgångarna åt. Ibland kanske man hittar många potentiella spikar och i andra omgångar kanske man har svårt att hitta något spikvänligt. Men generellt; vilka reduceringssystem kan ni rekommendera för de vanligaste spelformerna (V75, V64, V86)? ---- Detta var bara några av de frågor som jag skulle vilja bolla här inne. Om jag inte hittar några verktyg för att bli bättre i mitt eget tippande, så får jag väl börja hoppa på andelsspel. Det verkar finnas en hel del duktiga tippare här inne (Gotland, Stekel, Skägget et cetera), så det är ju en alternativ väg om det skulle skita sig helt och fullt förstås. |
Citat:
Får du lika många eller fler vinstrader som du får på ditt reducerade system så reducerar du inte bra. Omvänt gäller att det inte går att få alla rätt om man inte har alla rätt på ramen. Skillnaden mellan att spricka på villkor på ett reducerat system eller att spricka på ett matematiskt system är.....väldigt liten. Man spricker och man spricker oftare än man inte spricker. Det är svårt att vinna på trav. Spelar man ensam med rimliga insatser kommer man att inte att vinna särskilt ofta på de större streckspelen alldeles oavsett om man spelar reducerat eller inte. |
1-3 är ju väldigt olika beroende på hur loppen är konstruerade och vilken typ av hästar som deltar. Man kan aldrig analysera ett lopp efter fasta mallar, då kör man i diket för ofta. Man måste börja ställa egenskaper mot varandra och så komma ihåg att det är ekipage man spelar på, inte hästar eller kuskar.
4 Vad är det för villkor du spricker på? Börja analysera och skaka om lite för att se om det faller på plats. Får man bara in 2 A-hästar men har krav på 3, och blir det 4 C-hästar, men max får vara 2 så kanske man skall byta plats på A och C-hästar. Ofta räcker det ju med att man är rätt ute var 50:e eller var 100:e gång... |
Citat:
"Hur spelar du spelare" ikväll. 625 rader V64, som f.ö. är det bästa spelet. V64 och V6 det är grejor det. Sen kan du lägga in din ram i samma tråd och så analyserar vi vad som går fel. Mvh Uffe :) |
Tack för alla många svar. Väldigt trevligt att se!
Citat:
Avd 2. A) 12. B) 10. C) 2, 3, 5, 7. Avd 3. A) 6. B) 4. C) 5, 8. Avd 4. A) 7. B) 3. C) 5, 10, 11 (reserv 4 in pga 10 struken) Avd 5. A) 2. B) 11. C) 1. Avd 6. A) 1. B) 3. C) 2, 10, 12. Kostnad = 350 kronor. Reducering: Minst 2 A-hästar. Minst 1 B-häst. Totalt 4 rätt av 6. Lite pengar tillbaka blev det, men inte så att det täcker insatsen. Visst. Man kanske borde ha tagit in 3 Explosive Cash i avd 3, samtidigt trodde jag hårt på Lugauers stall i dag. Vad kan jag förändra i ovan kupong? |
Citat:
Streck på 6 streckfavoriter är väl sådär. Mvh Uffe :) |
Citat:
Favoriten i femte tycker jag var så stor att man där får välja mellan att spika (och få lite övertag på kollektivet) eller rata helt (och få övertag på kollektivet om den förlorar). När en så stor favorit garderas och den vinner, det händer rätt så ofta, så dör ju kupongens potential. Och bara två garderingar? Man blir rätt tokig om storfavoriten förlorar, och man har garderat men inte har vinnaren med i alla fall. Jag hade kanske också försökt spela med två spikar för att kunna strecka på mer i något lopp. En del hästar går inte att analysera fram, man måste få med dem genom att man streckar (nästan) allt i något lopp där man inte får grepp på det. |
Stort tack för kommentarerna. Mycket gott att ta med sig från detta.
Ska fundera lite till på V86-spelet på onsdag – och så får vi se om man hoppar på det. :KO: |
Citat:
På en matematisk lapp är det annat, där är det en god idé att steka dåliga favoriter. |
Citat:
vanligt uttrycker mej klumpigt. Jag tyckte mej se hos frågeställaren att hans krav tillät 6 favoriter och det tycker jag alltid är tveksamt. Jag kör alltid V6 och utdelningsintervall på ca 3000 - 100000:- beroende på omgångsutseende. Mvh Uffe :) |
Citat:
Men sätter även en gräns för V6 någonstans runt 20k för att sänka variansen en aning. |
Skummat igenom alla mer eller mindre genomtänkta upplägg på tråden för att konstruera system och förenkla vinstmöjligheten men jag är ingen fantast av reducerade och utskrivna system filer. I min värld är ju startfältens innehåll och förutsättningar helt avgörande om ett streck spel känns lockande och hur systemet konstrueras.
Jag har spelat på trav i 50 år och halva nöjet är ju att hitta vinnare och följa sina egna tankar oavsett utdelning. Inte konstruera system. Andra halvan är ju att vinna pengar. Helst stora. Kör alltid matematiska system och och gillar V5 spelet bäst trots begränsade vinstpotten. V7 och V8 spelet är egentligen för svårt för småspelare. System under 5 - 10000 rader är ju ganska lottobetonat i normalsvåra omgångar men visst går det att köpa en lott och bli mångmiljonär en gång på miljarden. Men travsporten är en trevlig hobby på gamla dar. DD spel och V/P spel är ganska bra aktiviteter som sponsor till mindre spel insatser. Men ibland kan jag njuta av sporten utan att spela. Inte alla förunnat i denna spelgalna värld där det vimlar av möjligheter att spela dag och natt. Många som inte klarar av detta upplägg som stöds av samhället. |
Har sedan en vecka tillbaka fått många förfrågningar om jag vill köpa hästar. Normalt förut hörde det av sig någon tränare i månaden med ngt förslag, men nu sista veckan är det nästintill varje dag som någon hör av sig och frågar.
Självklart är det ju COVIID-19 som nu påverkar många hästägare som har sina hästar skrivna i företaget, och när nu många branscher är i kris, så vill det till och börja sälja tillgångar medan tid finns. Redan idag är det ju hästbrist, men vad händer om ett år om det nu blir massa konkurser vem ska äga hästarna? Min far och farfar har berätta om slutet av 80-talet när dom åkte över till Lexington och bodde alltid på Cambell House och där var det fullt med svenskar som nästintill köpte upp hela startfält i Kentucky Futurity. Sedan kom ju kraschen på 90-talet och folk och företag gick i konkurs överallt och det var kris. Allt såg mörkt ut, men enligt min far så var det just detta som gjorde att vi fick det avelsmaterial som gjorde Sverige till en stormakt inom travet. Nu vet inte jag exakt sanningshalten i detta för min far och farfar kom ju ur detta som vinnare, så kanske därför dom anser detta var viktigt för svensk travsport. Så kanske även denna kris gör ngt gott för travsporten, men jag är skeptisk och rädd det blir ännu större hästbrist i framtiden. För utan lönsamma företag så kommer det bli svårt och hitta nya hästägare, för inte kan man tro att andelsbolagen ska ta över alla hästar som är privata ägda idag. Kanske blev ett långt inlägg men i dessa tider har man tid att tänka, och visst finns det viktigare saker att tänka på i dessa tider, men vill ju att även mina barnbarn ska ha en fin travsport i framtiden. |
Det finns väl en och annan som inte förköpt sig utan sitter på likvida medel att tälja guld med nu under kommande året.
Hästarna blir nog mest bara mycket billigare att köpa in under kommande tider, och en del starthästar säljs till vrakpriser eller skänks bort till gårdar eller limfabriker. Så det blir lite synd om dem som har häst och som inte längre har råd med det. Och de som håller på med uppfödning som inte får ut vad de tänkt. Några tränare kommer väl falla bort också, de små som förlitar sig på en eller några få hästägare som behöver dra sig ur. I övrigt kommer det nog rulla på någorlunda tänker jag. |
Renodlade uppfödare till travhästar är nog de som drabbas hårdast. En stor del av hästägarna inom travsporten är ekonomiskt stabila personer och företag. Men kräver naturligtvis avkastning på sina rikedomar. Amatörer och gräsrots tränare med ekonomiskt svaga ägare är vana att kämpa i motvind men är väl de som är förlorarna när svångremmen dras åt i vardags livet. Travsporten är nog ganska stabil trots en enorm utveckling senaste 50 åren.
|
Citat:
Vid inlämning hamnar en mycket stor majoritet av spelarna med streck på samtliga streckfavoriter. En bra medicin mot den dumheten är att reducera tex med utdelningsmin. Objekten som väljs för spel är från samma startlista även om man spelar reducerat. Mvh Uffe :) |
Citat:
I min region Skaraborg och då givetvis Axvalla som "hemmabana" när vi träffas i hästägarföreningen så är det många småföretagare som är med där. Nu kanske vi är ett "unikum" i Sverige, men vill tro det är liknande även i övriga Sverige att många är småföretagare som är ägare. Sedan finns det givetvis några lite större företagare/ägare som äger lite mer hästar i varje region och kanske dom då plussar på med ngn häst i dessa tider. Men bara här i Skaraborg ser man sista veckan att många företagare kämpar med likviditeten och då måste ju saker säljas och en travhäst är ju som jag hoppas många förstår, mest en väldigt dyr hobby och väldigt sällan en lönsam affär. Ja det blir som du säger många drabbade från uppfödare ända upp till ägare. Men problemet är att utan ägare som har kapital att satsa så blir ju hela travet lidande. Just nu tror jag 90% av alla företagare förlorar mer kapital än vad som kommer in. Så får hoppas att du har rätt Stekel och det rullar på som du säger :) |
Citat:
https://www.breakit.se/artikel/24294...atts-i-konkurs |
Ja visst är det tuffa tider men Mellby ägda klädkedjorna har väl varit på fallrepet länge köptes väl upp efter en konkurs för ett par år sedan. Känns som lite städning i garderoben.
Mellby Gård är nog ganska stabila. Men ju högre man är ju hårdare blir fallet. |
Citat:
De som kommer falla är ju de som direkt påverkas av att inte få ha öppet eller ha begränsade möjligheter till det men det är få. Mest krogarna vad jag kan komma på! Men de har redan låga kostnader i förhållande till många andra företag precis som de med rut och rot - som är subventionerade av staten. |
Citat:
|
Citat:
Alla företag eller i alla fall dom mesta försöker och fondera pengar för sämre tider, men sådant avbräck som många får nu är ju helt omöjligt att klara. Kan bara se på mig själv en del av min verksamhet är måltider med dryckespaket/dryckesprovningar ex vin eller whisky. Vi är normalt fullbokade varje arrangemang men har nu 80% avbokningar. Som tur är för mig att detta bara är en liten del av verksamheten och den andra ökar så är det ingen kris för mig. Men samarbetar med ett hotell och nu när dom får 80% avbokningar + 60/70% minskning av lunchgäster så är dom nu på gränsen att ge upp för utgifterna är bra mycket större än inkomsterna. Det är därför jag funderar hur travsporten ska klara sig, för mår inte ekonomin bra är det svårt att hitta folk som har extra kapital över att lägga på hästar. |
Någon som sitter på statistik eller allmän information om open stretch-banor – och i synnerhet Åby? Vinner spets och ledning ofta? Ger open stretch en mer fördelaktig chans för invändiga hästar – och syns det i resultatet? Vilket spår vinner oftast på 1640, 2140 och över långdistans?
För övrigt försöker jag hitta den informationen kring alla banor, distanser, årstider, men har inte hittat något. Finns det samlat någonstans? |