Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   ALLT OM TRAV! (här kan man snacka allmänt om allt) (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/20312-allt-om-trav-haer-kan-man-snacka-allmaent-om-allt/)

Efterhandaren 2020-05-29 22:54

Citat:

Ursprungligen postat av Kgrh (Inlägg 692590)
Angående tidigare diskussion om antalet "tömningar" så sa Niclas Andersson nyss i Travrondens livesändning att en häst tål cirka sex sådana lopp i karriären. Kari Lähdekorpi skrev då i kommentarfältet att det var helt fel utan att det istället vässar hästen. Andersson böjde sig för expertkunskapen men antog ändå att det så klart är avhängigt den individuella hästen och dess kvalitet. Skillnad mellan Propulsion och en genomsnittlig häst som kanske gör en sådan maxansträngning och ändå blir ifrånsprungen, så att säga.

Tja ingen skugga över dig Kgrh men ganska meningslösa spekulationer. Helt individuellt från häst till häst med ”tömning ” fysiskt eller/och psykiskt. Jäkla skillnad på en nybörjare och en rutinerad elithäst som du redovisar. Tömning för en 3 åring kan vara katastrof men ett bra träningspass för en rutinerad 6-7 åring.

Kgrh 2020-06-03 19:11

Har någon koll på hur tiderna på http://kmtid.atgx.se/elitloppet/ beräknas? Jag antar att klockningen är baserad på "kortast väg", vilket innebär att det till exempel inte tas hänsyn till om en häst gått på inner- eller andraspår eller som Propulsion i försöket i tredjespår hela vägen?

AmaerildeRimfrost 2020-06-03 19:16

Citat:

Ursprungligen postat av Kgrh (Inlägg 693761)
Har någon koll på hur tiderna på http://kmtid.atgx.se/elitloppet/ beräknas? Jag antar att klockningen är baserad på "kortast väg", vilket innebär att det till exempel inte tas hänsyn till om en häst gått på inner- eller andraspår eller som Propulsion i försöket i tredjespår hela vägen?

Korrekt. När de t ex passerar stolpen 500 meter från mål så är det tiden där x2 för att få fram kilometertiden, oavsett om hästen sprungit på innerspår eller rundat i femtespår. Det är 500 meter den "sprungit" på det sätt man räknar även om det kanske blev 520 meter i realiteten!

Knutman 2020-06-03 22:17

!Pucken! Wickman.
Han är erkänd referent på ett antal banor. Tyvärr har banornas ledning ingen kompetens.
Vem är han?
En totalt misslyckad travtränare.
Han ansågs som hästmisshandlare inom travet och vittnen, som vanlig i trav kretsar som väldigt elak mot dom hästar han hade i träning/ ingen står upp , som vanligt.
Pucken borde synas, han är ingen bra referent, borde lära sig av,- Patric Skoglund m fl
han blandar ihop namn och startnummer.
Han passar bäst som utropare i Texas på en nötkreatursauktion.
Ställ upp för djurmisshandel!!!!!!!!!

Strappa71 2020-06-04 11:08

Citat:

Ursprungligen postat av Kgrh (Inlägg 693761)

Precis så fungerar det nu. Men det skulle inte alls vara omöjligt att lägga till valet att "integrera fram" något jag kallar "verklig tillryggalagd sträcka" och ha det som ett val. ( Men det går trögt på ATG. )

Grant 2020-06-04 11:26

Det skulle ju gå att registrera en medelsnittstid å vänster och höger hjul
på sulkyn också. Högersidan borde gå markant både längre och snabbare.
Ett alternativ borde vara att minska på antalet hjul.

Mvh Uffe :)

incitatus 2020-06-04 12:16

Är det inte en sändare i vojlocken som mäter hastigheten

Strappa71 2020-06-04 12:33

Citat:

Ursprungligen postat av incitatus (Inlägg 693934)
Är det inte en sändare i vojlocken som mäter hastigheten

Det är en pejlingssändare i som är fäst i höger vojlock som registrerar positionen ca 100 ggr/sekund.

Mha position och tid kan man räkna fram km-tid.

Idag mäter man tiden på samma sätt som man alltid har klockat hästar. ( Dvs att man räknar sträckan på innerspår men klockar hästarna när de passerar en tänkt linje som är vinkelrät mot den inre bankanten.

Men det skulle gå, om man ville, att även mäta verklig hastighet som tar hänsyn till den verkliga tillryggalagda sträckan. Den som avslutar 08 sista 1000 i 3e-spår springer snabbare än den som går samma km-tid på innerspår.

Det har även funnits hastighetsmätare som mätt varvtalet på sulkyhjulen. Men det har alltid varit vagnägarens egen info.

Irwin 2020-06-05 14:46

V6 eller V64

Skriv V6 om ni inte lämnar systemet som V64! Tack!

Gäller alltså en uppmaning till de som lägger ut andelsspel.
Flyttat inlägg.

incitatus 2020-06-20 21:49

sitter och kollar lite repriser

Kennedy åby 4e juni

visst viker man ner på open stretch innan sista pinnen , borde tusan diskas inte bara böter , jo hade förmodligen blivit 2s om han väntat 10 - 15 meter innan han viker ner på OS,

åby har en bil som följer fältet på innerplan men i detta lopp ser det ut som bilen stannar 300 kvar, någon som vet varför ,

trött på att svensk travsport inte kan komma tillrätta med detta att ganska ofta kör med hjulet på fel sida banmarkeringen

hakan11241 2020-06-20 23:31

Har ett svagt minne av att mitt bolag missade en mindre V75-vinst för tiotalet år sedan när Jonny Takter diskades för att ha kört innanför pinnarna. Idag ser man ju detta väldigt ofta utan åtgärd från domarna...

Sputnik2012 2020-07-08 12:58

En fråga, är det någon som någon gång spelat ett stort reducerat spel på V75
Typ 6x6x6x6x6x6x6 alltså 6 kandidater i varje lopp.
Ett reducerat spel runt 98 eller 99% borde väl kosta två eller tre tusen kronor.

MVH

Strappa71 2020-07-08 13:57

Citat:

Ursprungligen postat av Sputnik2012 (Inlägg 700764)
Ett reducerat spel runt 98 eller 99% borde väl kosta två eller tre tusen kronor.

MVH

Jag spelar stora reducerade system rätt så ofta. En förutsättning för att kunna få alla rätt är att få med alla rätt på sin systemram. Annars går är det omöjligt.

För ett knappt år sedan prickade jag in en fin vinst på ett system med ca 1,8M rader på systemramen nedreducerat till 19200 kr. ( 38400 rader. )

Ibland spelar jag med lägre reduceringsgrad och färre hästar på systemramen men det är helt olika från gång till gång. ( Det händer att det dyker upp råd om lämplig/optimal reduceringsgrad. Generellt sett ogillar såna tumregler. Finns ingen automatiserbar genväg till framgång ändå. )

Däremot har jag nästan aldrig exakt samma antal hästar i alla avdelningar på systemramen.

Så ja. Det är garanterat många som har testat att spela så. Vad är din egentliga undran om den typen av system?

GGS 2020-07-08 17:01

Citat:

Ursprungligen postat av Sputnik2012 (Inlägg 700764)

MVH

Om du spelar reducerat så har inte systemramens storlek eller utseende någon betydelse. Det går bra att ha alla hästar i alla avdelningar.
Det är bara slutprodukten av dina villkor som betyder något (dom rader som du verkligen spelar).

abborre 2020-07-08 17:44

Lite spelpengar till kvällen

V4
Inlämnat: 2020-07-08, 16:25
Åmål
Onsdag 2020-07-08
Start: 16:27
Kostnad: 84,00 kr
Vadet gäller startnummer

Avd
1: 5 Rossi Palema (1, 6)
2: 1, 11, 14 (2, 8)
3: 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15 (2, 8)
4: 4 Eagle in the Sky (2, 8)

1x3x14x1 = 42 rader.
42 x 1 x 2,00 kr = 84,00 kr.
Totalt: 84,00 kr.
Rättningskod: CXX NHT BMC

AmaerildeRimfrost 2020-07-08 17:51

Citat:

Ursprungligen postat av abborre (Inlägg 700835)
Lite spelpengar till kvällen

V4
Inlämnat: 2020-07-08, 16:25
Åmål
Onsdag 2020-07-08
Start: 16:27
Kostnad: 84,00 kr
Vadet gäller startnummer

Avd
1: 5 Rossi Palema (1, 6)
2: 1, 11, 14 (2, 8)
3: 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15 (2, 8)
4: 4 Eagle in the Sky (2, 8)

1x3x14x1 = 42 rader.
42 x 1 x 2,00 kr = 84,00 kr.
Totalt: 84,00 kr.
Rättningskod: CXX NHT BMC

SJälv missade jag för att jag plockar bort favoriter men de som var tvåa i mål i andra och tredje var 3.75% och 8.25% istället för vinnarna som hade 20.70% och 23.67%!

Pratar iaf 25 000 om mina tvåor där vunnit men jag får vänta till de bättre vinsterna åter trillar in!

V5
Inlämnat: 2020-07-08, 14:45
Åmål
Onsdag 2020-07-08
Start: 15:45
Kostnad: 32,00 kr
Vadet gäller startnummer

Avd
1: 4 Garca (14, 10)
2: 5, 6 (3, 4)
3: 4, 6, 8, 10 (2, 5)
4: 1, 11 (2, 3)
5: 2, 4 (8, 7)

1x2x4x2x2 = 32 rader.
32 x 1 x 1,00 kr = 32,00 kr.
Totalt: 32,00 kr.
Rättningskod: DWT SHS BCD

abborre 2020-07-08 17:59

Citat:

Ursprungligen postat av AmaerildeRimfrost (Inlägg 700838)
SJälv missade jag för att jag plockar bort favoriter men de som var tvåa i mål i andra och tredje var 3.75% och 8.25% istället för vinnarna som hade 20.70% och 23.67%!

Pratar iaf 25 000 om mina tvåor där vunnit men jag får vänta till de bättre vinsterna åter trillar in!

V5
Inlämnat: 2020-07-08, 14:45
Åmål
Onsdag 2020-07-08
Start: 15:45
Kostnad: 32,00 kr
Vadet gäller startnummer

Avd
1: 4 Garca (14, 10)
2: 5, 6 (3, 4)
3: 4, 6, 8, 10 (2, 5)
4: 1, 11 (2, 3)
5: 2, 4 (8, 7)

1x2x4x2x2 = 32 rader.
32 x 1 x 1,00 kr = 32,00 kr.
Totalt: 32,00 kr.
Rättningskod: DWT SHS BCD

Det gäller att ha marginalerna med sig. Draget var Eagle in the sky i sista så jag slapp spela vinnare:)

AmaerildeRimfrost 2020-07-08 18:13

Citat:

Ursprungligen postat av abborre (Inlägg 700840)
Det gäller att ha marginalerna med sig. Draget var Eagle in the sky i sista så jag slapp spela vinnare:)

Japp, de där marginalerna kommer ju när de kommer! Ska jobba in Bornholm nu istället som tröst :D Kan ge okej med pengar om rätt hästar vinner!

Kgrh 2020-07-28 20:17

Såg i Travrondens liveuppdatering inför V75 att Daniel Redén bojkottar Travronden. Vad beror detta på? Har man skrivit något "olämpligt" om Propulsion?

Frasse77 2020-07-31 00:03

Tvåhundra miljoner på inköp av hästar och bolaget i skatteparadis Cypern, blir det så dom blir tvungen att att betala tillbaka i Propulsion ärendet så verkar det ju finnas pengar i alla fall.

https://www.expressen.se/dinapengar/...v-kronofogden/

Stekel 2020-07-31 00:18

Ja det drabbar ju ingen fattig om man resonerar på det viset såklart. Och det gäller väl de flesta hästägare, ganska få som står och faller på ruinens brant på hur bra hästarna går. En lyxhobby.

Viroid 2020-07-31 15:49

Citat:

Ursprungligen postat av Frasse77 (Inlägg 705365)
Tvåhundra miljoner på inköp av hästar och bolaget i skatteparadis Cypern, blir det så dom blir tvungen att att betala tillbaka i Propulsion ärendet så verkar det ju finnas pengar i alla fall.

https://www.expressen.se/dinapengar/...v-kronofogden/

Det är ju inte bara hästar som köpts, bolaget redovisar ett eget kapital på 109Mkr eftersom man köpt fastigheter och liknande också. Men visst finns det pengar, och visst skulle travsporten vara några snäpp roligare om det inte var så väldigt mycket dirty money i den.

Flera av de stora hästägarna i Sverige har en massa pengar offshore som får finansiera deras travverksamhet.

Efterhandaren 2020-07-31 16:27

Ja det är ingen en slump att många stor företag och mångmiljonärer sysslar med hästsport verksamhet som ägs av utländska bolag. Ett ganska vanligt sätt att göra mörka pengar vita. Och undvika den där tråkiga skatten som i synnerhet rika människor avskyr.

Frasse77 2020-07-31 17:42

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 705444)
Det är ju inte bara hästar som köpts, bolaget redovisar ett eget kapital på 109Mkr eftersom man köpt fastigheter och liknande också. Men visst finns det pengar, och visst skulle travsporten vara några snäpp roligare om det inte var så väldigt mycket dirty money i den.

Flera av de stora hästägarna i Sverige har en massa pengar offshore som får finansiera deras travverksamhet.

Sant så är det ju att det var mer än hästar som köptes, och som du säger dom har ett stort eget kapital. På ngt sätt var ju Berner och dom på sin tid ngt liknande, men dom visste ju tillslut åker dom dit. Men dagens upplägg är ju chansen minimal med dessa upplägg att dom åker fast.

Så är det ju att om man kollar på Sverige så är det ju som du säger att dom "stora" har sina huvudbolag offshore, och jag förstår dom att hålla på med detta är inte billigt. Köper du då dom bästa stammarna och flera stycken är det svårt och finansiera det med ett litet bolag skrivet i Sverige.

Många som i alla fall jag pratar med förstår inte att idag är det flera gånger svårare och få en häst och gå ihop, än vad det var förr när allt blir dyrare och prispengarna inte räcker till. (gnäll från min sida och lite nostalgi när en matlapp täckte månaden)

Så i min mening som hästägare var det bättre förr, men samtidigt får man fram en topphäst idag, så blir det ju jackpott. Men svårt att slås på auktioner när du möter personer med obegränsad plånbok.

abborre 2020-07-31 17:46

Citat:

Ursprungligen postat av Frasse77 (Inlägg 705501)
Sant så är det ju att det var mer än hästar som köptes, och som du säger dom har ett stort eget kapital. På ngt sätt var ju Berner och dom på sin tid ngt liknande, men dom visste ju tillslut åker dom dit. Men dagens upplägg är ju chansen minimal med dessa upplägg att dom åker fast.

Så är det ju att om man kollar på Sverige så är det ju som du säger att dom "stora" har sina huvudbolag offshore, och jag förstår dom att hålla på med detta är inte billigt. Köper du då dom bästa stammarna och flera stycken är det svårt och finansiera det med ett litet bolag skrivet i Sverige.

Många som i alla fall jag pratar med förstår inte att idag är det flera gånger svårare och få en häst och gå ihop, än vad det var förr när allt blir dyrare och prispengarna inte räcker till. (gnäll från min sida och lite nostalgi när en matlapp täckte månaden)

Så i min mening som hästägare var det bättre förr, men samtidigt får man fram en topphäst idag, så blir det ju jackpott. Men svårt att slås på auktioner när du möter personer med obegränsad plånbok.

Som köpa en triss lott. Väldigt få höga vinster. Det är övriga som betalar kalaset. Nöjd att få gå tillbaka o få en ny lott

Bullo 2020-07-31 20:16

Kan någon hjälpa en helt talanglös gubbe - jag försöker hitta hur jag kan ”gå ur” ett lag på ATG- tillsammans? Jag hittar fan inte hur jag ska göra, men som sagt - jag ör talanglös när det gäller tekniska saker.

viking90 2020-07-31 20:18

Citat:

Ursprungligen postat av Bullo (Inlägg 705523)
Kan någon hjälpa en helt talanglös gubbe - jag försöker hitta hur jag kan ”gå ur” ett lag på ATG- tillsammans? Jag hittar fan inte hur jag ska göra, men som sagt - jag ör talanglös när det gäller tekniska saker.

När du har klickat in på laget så finns det en pil precis till höger om lagnamnet, klicka på pilen så kommer det upp info när lagets skapades och när du gick med i laget under där kan du klicka på "Gå ur laget"

sigh 2020-07-31 20:18

Citat:

Ursprungligen postat av Bullo (Inlägg 705523)

Klicka på pilen bredvid lagnamnet så har du alternativet där

Bullo 2020-07-31 20:24

Tackar, nu har jag lyckats gå ur de lag som inte är ”butiker” och ligger kvar på tillsammans, hur gör jag för att gå ur ex Hedlunds? Där hittar jag inte ”pilen”

viking90 2020-07-31 20:27

Citat:

Ursprungligen postat av Bullo (Inlägg 705526)
Tackar, nu har jag lyckats gå ur de lag som inte är ”butiker” och ligger kvar på tillsammans, hur gör jag för att gå ur ex Hedlunds? Där hittar jag inte ”pilen”

Den är dock lite klurigare, jag själv är inte med i nåt butikslag...
Men om du via atg.se/butiker så är kanske hjärtat rött på de lagen du är medlem i prova att trycka på hjärtat så borde de försvinna från "dina lag"...

Högst oklart om detta är rätt dock...

Bullo 2020-07-31 20:36

Citat:

Ursprungligen postat av viking90 (Inlägg 705528)
Den är dock lite klurigare, jag själv är inte med i nåt butikslag...
Men om du via atg.se/butiker så är kanske hjärtat rött på de lagen du är medlem i prova att trycka på hjärtat så borde de försvinna från "dina lag"...

Högst oklart om detta är rätt dock...

Så gjorde man, tackar!

Kgrh 2020-08-01 16:22

Edit: Postade i fel tråd.

Basse 2020-08-03 19:54

Är det inte ganska magstarkt av SVS att låta folk spela på Propulsion som vinnare av elitloppet 2021:thumbdown:

75 ggr som vinnare och 20 ggr om Propulsion tar plats.

Mår lite illa när jag ser detta.

Torstens 2020-08-07 15:40

hej, har tappat bort var på svensk travsport man kan se lopphistorik för hästar och kuskar, någon som kan hjälpa?

viking90 2020-08-07 15:43

Citat:

Ursprungligen postat av Torstens (Inlägg 706742)
hej, har tappat bort var på svensk travsport man kan se lopphistorik för hästar och kuskar, någon som kan hjälpa?

Sportappen och sedan fliken Sportinfo så väljer du om du vill söka på kusk eller häst där t.ex.

https://sportapp.travsport.se/sportinfo/horse

Billman 2020-08-07 22:13

Dessvärre har sportappen den sämsta sökmotorn man kan tänka sig. Om man inte stavar hästens namn exakt får du ingen träff. Inga förslag på hästar med snarlika stavning eller så. Samma med kuskar, jockeys. Om du söker på Jonny Takter får du ingen träff ex.

Kgrh 2020-08-14 13:19

Förra veckan hade Travronden Sport två sidor om Hugo Åbergs och denna vecka två sidor om Åby Stora Pris. Samtidigt fläskar man på med sex sidor om Hambletonian-lördagen. Märklig nyhetsvärdering, tycker jag. Rimligen är läsarkretsen mer intresserad av de bägge svenska storloppen, som i år dessutom var spektakulära. I synnerhet med tanke på den kris med doping och hästpiskning som den amerikanska travsporten befinner sig i.

travanalys 2021-06-15 14:06

Har väldigt dålig koll på atg-lives experter, men han som har hand om lunchen idag verkar ha övernaturliga kunskaper. Han har sett kvallopp på tävlingsdagar som inte varit med i atg-lives sändningar och som inte på något sätt går att hitta online (jag hade letat inför tävlingarna). Det är lite Jari Åkerfeldt över honom de få minuter jag lyssnade...

Wagner 2021-06-15 14:41

Att Robert Bergh skulle dyka upp på Lindesbergs lunchtrav, efter lördagens tilt, för att köra en (1) häst hade man inte lirat till hundra gånger.

Han har bara kört stallets hästar vid 42% av årets starter, finns det något stall där "kuskbyte" är mer frekvent?

Nu till saken:
Det står (Bestraffningar:Bergh Robert, körsvensändring) men vad innebär "straffet" i praktiken?
https://sportapp.travsport.se/race/r...590297/results

Stekel 2021-06-15 21:05

Citat:

Ursprungligen postat av Wagner (Inlägg 751256)
Att Robert Bergh skulle dyka upp på Lindesbergs lunchtrav, efter lördagens tilt, för att köra en (1) häst hade man inte lirat till hundra gånger.

Han har bara kört stallets hästar vid 42% av årets starter, finns det något stall där "kuskbyte" är mer frekvent?

Nu till saken:
Det står (Bestraffningar:Bergh Robert, körsvensändring) men vad innebär "straffet" i praktiken?
https://sportapp.travsport.se/race/r...590297/results

Tydligen ingen "klassning" på den typen av förseelse så de behöver nog inte döma ut något straff för det. Räcker väl att Bergh svänger ihop något om att han fastnat i trafiken eller nåt så släpper de. Tydligen en till kusk på samma dag som fick för samma utan böter.

Dey här var intressant för övrigt, undrar om de nånsin fällt någon för det.
"Har tränare medvetet lämnat vilseledande uppgifter (t.ex. att samtliga startande hästar
skall tävla barfota, trots att det är otänkbart för en eller flera av dem) är
normalpåföljden 3 000 kr."