Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2015-04-08, 08:00   #46

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 5997
Standard

Det här med "live Lopp" är det ett plus.

Jag ser hellre ett bra välgjort travpogram på TV, att få ett par lopp live är skit samma, hellre bra program. Den sändning som var för några veckor sedan var ju katastrof - tom jag vägrade se den skiten, jag som för inte alltför många år sedan hade + 100 live på banan dagar.

Har jag tankar på spel kollar jag på datorn, oftast väntar jag på 21:30 sändningen, att sista loppet är live gör inte at jag lockas till spel, aldrig aldrig att något på TV kan få mig att springa till datorn för att gör ett spel.

Vilken betydelse för beslutet har detta "livetänk" ? Är det status att sända live?
incitatus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-08, 08:20   #47

Sharp$: 9847
Standard

Min gissning är att omsättningen kommer öka ungefär lika mycket som banorna tappar övriga instäckter så man flyttar bara om pengarna lite. Sen ska vi inte glömma merkostnaderna för renodlade spelbutiker som onsdagar måste ha längre öppettider och nu även ha längre öppettider på lördagar med, lär nog bli spiken i kistan för många små spelombud. Fast det har väl länge varit klart att det bara kommer finnas sk förbutiker som förmedlar spel i framtiden.
boozty är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-08, 09:53   #48

drakens avatar

Reg.datum: jul 2010
Sharp$: 8028
Standard

För egen del spelar det ingen roll. Det är inte klockan som avgör om omgången är intressant eller inte. Jag spelar inte till alla omgångar ändå och åker allt mer sällan på livetrav.
För väldigt många här inne lär det inte heller spela någon roll. Många sitter uppkopplade 24/7 och lirar oavsett vad det är för skitomgångar eller vad klockan är.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Helge (+3), Migge (+1)
draken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-08, 10:35   #49

Reg.datum: sep 2010
Sharp$: 61675
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Jo Olle, det kan bli mycket sämre. Det kan bli 50 personer som när det är hundkapplöpningar i Åkersberga. Nästan en tredjedel av hela travets publik kommer från V75-dagarna. Väldigt många människor som inte kommer på vardagstravet kommer till V75 en eller ett par gånger per år. Massor av skåningar åker till Hugo Åbergs, men i övrigt är deras besök på travbanan ytterst sporadiska. Det här enda besöket håller ändå intresset vid liv under året. Det lämnas in V75, V64, V86 och DD. De känner igen de hästar och kuskar de såg i verkligheten vid sitt besök när de återkommer i startlistorna. Det håller spelet uppe.

För banorna är den här publiken viktig. En travbanechef räknade kallt med att varje besökare som betalar entré en V75-dag dessutom genererar ytterligare minst 50kr för att denne köper program och förtäring. Spelsiffrorna kommer utöver. Intäkterna betyder 150.000kr rakt in i banans kassa för varje tusental betalande besökare. Det är tufft att tappa publik, helt klart. För restaurangerna på banorna är ofta de här dagarna avgörande för om det skall gå ihop sig under ett år, eller inte.

Banorna ser dessutom ett stort värde i att kunna ge sponsorer och annonsköpare en dag där de verkligen syns, en dag då man kan bjuda in regionens politiker och visa upp verksamheten, en dag då man inte måste tjata dit lokalpressen. Det är en dag då inbitna hästägare, B-tränare och uppfödare ser till att ta med sig familjen till travbanan och visar upp vad det är de håller på med. Det är en dag då människor som inte setts på länge träffar varandra. En dag som man i alla fall utanför de tre storstäderna inte gärna vill konkurrera arrangemangsmässigt med, för V75 drar sin publik.

Det är det här som ligger i potten när Hasse Skarplöth kommer och frestar med nettot från två spelmiljoner i veckan, efter att spelare, ombud, ATG och staten fått sitt. Rätt så många travbanor har varit mycket skeptiska i processen, och om det här inte blir en riktig braksuccé så kommer Skarplöths huvud att krävas på ett fat. Hela den här idéen kommer från honom och hans TV-folk. De tror att travets profiler är några slags dokusåpadeltagare.
Jag tror inte det är starttiden för V75 som är det avgörande för att locka publiken tillbaka. Fortsätter man med 14.30 som första V75 start fortsätter sannolikt den nedåtgående spiralen precis som den sannolikt kommer göra med första V75 start kl 16.20.

Det är andra åtgärder än ändrade starttider som måste till för att få tillbaka publiken, men det kommer aldrig bli som förr när det inte gick att följa travet om man inte besökte travbanan. Och att lägga ner atg live och travet i tv är knappast den rätta vägen för då skulle omsättningen rasa så enormt att det inte skulle finnas några pengar alls till travbanorna och hästägarna.
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-08, 11:05   #50

drakens avatar

Standard

Själv gillar jag atmosfären, stämningen, ljudet från hovar, lukten mm som nu hör till att vara på plats.
Det går inte att få framför TV:n men människan är nog mest lat av naturen. Varför ge sig ut i trafikkaoset och stå i en massa köer och trängas för att missa halva loppen när man kan softa framför TV:n med en bira i handen och dessutom se loppen mycket bättre än man gör live. Tror att allt redan är Mediaförstört. Går inte att få nytt folk till banorna. De inbitna som tycker det är kul kommer att vara på plats oavsett när det går och de som sitter hemma räknar ATG med att de ska höja omsättningen.
Tur att jag har antagit en nykter skepnad annars skulle en sådan här försening kosta mig mycket pengar då jag alltid var knack och omdömeslös på lördagkvällar.
Gammal 2015-04-08, 11:19   #51

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av draken Visa inlägg
Själv gillar jag atmosfären, stämningen, ljudet från hovar, lukten mm som nu hör till att vara på plats.
Det går inte att få framför TV:n men människan är nog mest lat av naturen. Varför ge sig ut i trafikkaoset och stå i en massa köer och trängas för att missa halva loppen när man kan softa framför TV:n med en bira i handen och dessutom se loppen mycket bättre än man gör live. Tror att allt redan är Mediaförstört. Går inte att få nytt folk till banorna. De inbitna som tycker det är kul kommer att vara på plats oavsett när det går och de som sitter hemma räknar ATG med att de ska höja omsättningen.
Tur att jag har antagit en nykter skepnad annars skulle en sådan här försening kosta mig mycket pengar då jag alltid var knack och omdömeslös på lördagkvällar.
Jag ser i alla fall inget mervärde i att bege mig till Jägersro och se loppen där och upplevelsen av ett besök där är lika med noll. Kostar en massa pengar och spelinformationen mycket bättre hemma vid datorn.

I morgon ska jag däremot till Swedbank stadion och se MFF-AIK. Biljetten kostade 310 kr och jag hade kunnat se matchen gratis i HD kvalitet hemma i tv soffan, Varför betalar jag då 310 kr för att se matchen på plats ? Därför att det är en enormt mycket större upplevelse och att den nya fotbollsarenan i Malmö är en superfin anläggning att besöka.

Går det att göra ett besök på travbanan till en liknande upplevelse ? Troligen inte. Åtminstone inte så länge travanläggningarna ser ut ungefär som på 80 talet.
Gammal 2015-04-08, 11:33   #52

drakens avatar

Standard

Skulle du besöka Jägersro oftare om du hade bättre sittplatser eller vad menar du?. Är ju 2 helt olika sporter som inte går att jämföra. Som att jämföra Damhockey och vanlig ishockey tänkte jag nästan skriva.
Gammal 2015-04-08, 11:41   #53

Standard

Fick just mail från travronden med en undersökning om v7 starttiden, ska bli kul att se resultatet!
Gammal 2015-04-08, 12:12   #54

Standard

Citat:
Skulle du besöka Jägersro oftare om du hade bättre sittplatser eller vad menar du?. Är ju 2 helt olika sporter som inte går att jämföra. Som att jämföra Damhockey och vanlig ishockey tänkte jag nästan skriva.
Om jag kände att det var en trevlig upplevelse och att det skulle ge något mervärde spelmässigt att besöka Jägersro hade jag nog dragit dit en och annan tisdag. Tar typ 15-20 min att cykla dit men inte varit där på flera år.
Gammal 2015-04-08, 12:16   #55

Standard

Största problemet är väl att man får mer information hemma i soffan än på banan. Banorna behöver nog anlita någon som sköter information/tips bättre än i dagsläget, gärna information som inte liven har att erbjuda, då får man tillbaka spelarna till banorna!
Gammal 2015-04-08, 12:23   #56

drakens avatar

Standard

Åh fan. Vad är så dåligt med Jägersro. Måste vara riktigt illa om man som spelare väljer att inte gå dit om man bor så nära.
Det är ju bättre att se hästen live för att se hur den ser ut än att lyssna på någon lallare på liven som tycker att alla ser bra ut

Senast redigerad av draken den 2015-04-08 klockan 12:34.
Gammal 2015-04-08, 12:41   #57

Standard

Citat:
Åh fan. Vad är så dåligt med Jägersro. Måste vara riktigt illa om man som spelare väljer att inte gå dit om man bor så nära.
Har svårt att tro att det är en större upplevelse att gå på vardagstrav på övriga banor. Publikutvecklingen tyder inte på det i alla fall.

Kollade publiksifforna snabbt på ett antal banor senaste månaden. Allt från Jägersro i söder till Boden i Norr. Det är väldigt sällan siffrorna som redovisas är fyrsiffriga. Vanligtvis mellan 500-800 personer och då är väl inte ens hälften riktig publik. Man kan därmed inte påstå i alla fall att alla våra 30+ travanläggningar behövs för att svenska folket ska kunna gå och se trav live. Då kan man ju undra varför dessa svindyra men fallfärdiga anläggningar ska finnas kvar i den omfattning man ser i framförallt gävle/Dala regionen, längs norrlandskusten och i och runt Värmland. Tänk om alla miljoner det kostar att lappa ihop dom varje år istället använts till att få till en modern anläggning per region och tävlat på den banan.

Gammal 2015-04-08, 12:51   #58

Reg.datum: okt 2014
Sharp$: 592
Standard

Citat:
Det är ju bättre att se hästen live för att se hur den ser ut än att lyssna på någon lallare på liven som tycker att alla ser bra ut
Jag tycker problemet med Jägersro nu är att dem har stängt ner många Café/Restauranger på vanliga dagar. Och har bara den "fina" restaurangen öppen. Och sitter man där så blir man fast på sin plats, och jag gillar att gå ut och se loppen utomhus så nära det går. Går inte ens att köpa en korv när det är V86. Man sitter i tomma lokaler utan möjlighet att köpa något. Så det är bara V75 dagarna som gäller där nuförtiden. Jag har ändå hängt där i 20 års tid och alla jag pratat med tycker att det blivit mycket sämre de senaste 2 åren.
spikpaddy är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-08, 13:16   #59

Helges avatar

Reg.datum: sep 2011
Sharp$: 42467
Standard

Solvalla-krisen: ’Arena i förfall’

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle20592464.ab
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Wagner (+10)
Helge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-08, 14:43   #60

clarunds avatar

Reg.datum: sep 2011
Sharp$: 437
Standard

Hmmm

Vet inte riktigt vad jag ska tro längre.

Första tanken när jag hörde ryktena var att detta är helgalet.

Att konkurrensen är travet övermäktigt en lördagskväll både vad gäller socialt liv och att alternativen är många vad gäller andra sporter etc.

Men visst kan man tänka sig att en och annan som tröttnat på fotbollsmatchen vid 0-3 mot favoritlaget slår över till travet o lägger lite några spel i ren frustration

OM det fanns fler restauranger som O Learys med sportsändingar i fokus så når man en tacksam publik, dvs de redan sport o spelintresserade.

Nu får vi se om travet förmår konkurrera iaf.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
clarund är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

td