Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2015-04-25, 02:21   #31

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 654
Standard

hej alla, mitt första inlägg fr en smygis här på sharps. jag är i 40 års åldern och har sprungit på valla och täby sen jag låg i barnvagnen. Håller med er om det mesta och bra jobb av framför allt dig hatten. Men en sak saknar jag i dagens snack om travsändningarna, visst man kan snacka om vilken tid sändningarna ska börja osv men det stora problemet är tycker jag att man har tappat bort hästen som faktiskt springer i loppen.

Ta tex dagens sändning fr vår största travbana solvalla, dom loppen som går idag har ju noll intresse i själva sändningen. Allt fokus på V75 och sen går sändningen tillbaka när bilen har börjat rulla. Har missat lira ett flertal ggr då jag har ca 20 SEK fördröjning i ipaden. Hur fan kan man misshandla vår största bana på d sättet.

Sen får man ju nu nästan aldrig se dom riktiga värmningarna på bortre långsidan, ni som kan trav vet ju att den första provstarten aldrig visar ett smack utan en lugn promenad i 25 tempo. Sen utanför tv bilden på bortre lång så kör dom gasen i botten. Vi är många travälskare i Sverige med bra hästöga som glöms bort idag! Nej vi ska alla lyssna på dessa herrar som Widman som ska säga till mig vem som värmt bra. JAG VILL SE DET MED EGNA ÖGON.

Nej så klart alla jäkla Harry spelare är viktigare en oss som älskar trav.
Antiningen e min lösning en egen tv kanal istället för att va slav under TV4. Och varför kan man inte idag typ kunna välja om man vill följa malmroth skitsnack el att kunna se på hästarna på som faktiskt sprang idag på valla. Måste ju vara lätt att ordna, i USA har dom ju 10 banor som springer parallellt och även i England. Måste bli mer proffsigt och att travtränarna börjar sätta ner foten innan sporten dör ut som pokern.
nattuglan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-25, 02:35   #32

Reg.datum: jan 2011
Sharp$: 5535
Standard

Tack Nattugglan . Det blev en liten förbättring genom värvningar på plan
utan cheerleaders . Vi ser även nästa förbättring som du föreslår. Tack för dina vänliga ord
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-25, 08:44   #33

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
En snabb koll på omsättningen på de banor som inte haft något huvudspel senaste veckan.

Kalmar igår: totalomsättning 1 574 tkr. Utdelade prispengar 271 tkr.
Eskilstuna tisd kväll: Totalomsättning 1 301 tkr, utdelade prispengar 273 tkr.
Årjäng söndag: Totalomsättning 2 080 tkr, utdelade prispengar 303 tkr.
Vaggeryd sönd: Totalomsättning 1 073 tkr, utdelade prispengar 297 tkr.
Axevalla förra fredagen, totaloms 1 742 tkr, utdelade prispengar 395 tkr.

Alla dessa tävlingar har visats direkt i atg live. För några år sedan pratade man om att alla tävlingar måste förläggas så att dom kan visas live på nätet och det gäller fortfarande. De få icke atg livesända tävlingar som fortfarande körs har så låg omsättning att det är totalt vansinne att köra dom. Men det man nu ser är att även atg live sänt trav men utan dagens huvudspel börjar få så låg omsättning att när spelarna fått tillbaka sitt och staten tagit sin andel så täcker inte överskottet ens de prispengar som betalas ut och det är ju synnerligen allvarligt med tanke på hur travet ser ut ekonomiskt.

Ett annat problem som blir följden av dessa breddtrav och annat där det knappt spelas finns i en gammal krönika av Lars G Dahlgren på travronden.

......................
Summeringen efter Solängets åtta lopp löd 281.250 kronor i totalomsättning. V5-spelet nådde knappt över 100.000 kronor. Och V3-spelet var det mest absurda av allt. 850 kronor i omsättning, sammanlagt 85 andelar sålda när starten i V3-1 gick! Svenskt bottenrekord så det sjunger om det.

Publiksiffran uppges till 825 personer, och dessa lyckades alltså omsätta i snitt en krona per besökare på V3 - knappt.

Den till slut ensamma vinnaren på V3 belönades med 638 kronor. Stort grattis!

Solängets totoöverskott, när finansminister Borg fått sitt, uppgick inte ens till 50.000 kronor.

När totospelet ramlar ner till den nivå som gällde denna Solänget-onsdag, med vinnarspelsomsättningar närmare 10.000 kronor än 20.000, och platsomsättning på 6-7.000 kronor är toton i praktiken död. Spelarna får se tydliga konsekvenser av även modesta insatsnivåer.

I V5-1, där Spokesman vann, var vinnaromsättningen 12.873 kronor. 10.298 kronor återstod att dela ut till vinnarspelarna efter totoavdraget. På 5,86-oddsaren Spokesman var det alltså omsatt 1.757 kronor.

Att det körs sådana totodagar i Sverige är förstås tydligast tänkbara exempel på att svensk travsport inte mår speciellt bra. Så ser det ut i totonationer som befinner sig på u-landsnivå.

När man inte kan gå på Solänget på onsdagkvällar och omsätta femhundringar i toton utan att förstöra oddset för sig själv, då är det inte speciellt roligt att gå på trav längre.

Travsportsutredare Olof Karlander har träffande definierat det hela: "travet håller på att förlora sin ställning som samhällsekonomiskt fenomen".
Det är definitivt inte roligt med tävlingsdagar som inte går ihop sig, men det beror ju lite på hur de tilldelas. Jag vill istället titta på olönsamma lopp, för de finns överallt. Några exempel: Solvalla på fredagar, lopp 7-9. V75-banans lopp 12 & 13. V64-banans första lopp (och efter den nya omflyttningen deras sista lopp). Vissa banor blir tilldelade tävlingsdagar så att dessa lopp kan smetas ut lite över tävlingsdagarna, då märks de inte. Andra banor kör dem i hela tävlingsdagar, och då syns det. Som när Jägersro den 7:e April körde tävlingar med en spelomsättning på 1976690kr och ändå ansåg sig ha råd att betala ut 482050kr i prispengar.

Jag vill påstå att det är ATG:s strategi som ger dessa skillnader i omsättning. De sätter V75 i högsätet som ingen får konkurrera med, V86 är också utan konkurrens. V64 har konkurrens, men saxbanan får inte ta plats i marknadsföringen eller i ATG Live. ATG styr istället på minuten när vartenda travlopp skall köras, hur många som skall köras, vilka som skall ingå i streckspelet och i vilken ordning. Vilka lopp som är lönsamma och vilka som inte är det är enbart ATG:s val.

ATG har ju en jättechans här att fylla på med spel i lopp som redan körs. Det kostar inte en krona i ökade prismedel, kostnaderna för att tävla finns redan för banorna. Varför inte börja prova spel som kvällens quinté i t.ex. saxbanans lopp 2? Varför inte testa dubbeltrio i de två avslutande loppen? Eller en "revansch-V4" med V64-banans två sista lopp och saxbanans två sista lopp med Xpress-koncept, och blott 20% spelavdrag? Då kan vi kanske få till lite gränsöverskridande spel också när det t.ex. är två svenska och två norska lopp. Men ATG försöker inte göra något alls med sina dolda tillgångar. De gör om TV-koncept istället och laborerar med starttider.

Det tycker jag är synd, för då ställer ATG sig på samma kant som de domedagsprofeter som vill montera ned travsporten.
Gammal 2015-04-25, 11:07   #34

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 1284
Standard

Skarplöths egna ord:
"– Det är så himla svårt, det är ju så här att V64 haft en negativ trend en längre tid, där vi tappat omsättning, den trenden är inte lika negativ längre. Men det finns en massa ”gungor” och ”karuseller: DD har gått bättre; V4 har gått sämre; saxbanan, som förvisso inte var svensk vid så många tillfällen, har gått sämre. Vi tittar på om det går att skruva ett varv till."

Mina ord:

Det här var inte himla svårt alls. Att V4 och saxbanan skulle tappa var EXAKT vad som förväntades.

Hur skickliga än media-människorna är så MÅSTE man ha folk som kan sätta sig in i spelarnas situation när man väljer att göra förändringar.

Idag är det bara på V75 som det finns ett invävt streckspel på lopp som man "får på köpet" när man läst på till huvudspelformen.

En sak som ofta kommer fram är att det är för lång tid mellan loppen. Det håller jag inte alls med om. Att tävlingarna tar för lång tid håller jag däremot med om helt och hållet.
Gammal 2015-04-25, 12:17   #35

Viroids avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Skarplöths egna ord:
"– Det är så himla svårt, det är ju så här att V64 haft en negativ trend en längre tid, där vi tappat omsättning, den trenden är inte lika negativ längre. Men det finns en massa ”gungor” och ”karuseller: DD har gått bättre; V4 har gått sämre; saxbanan, som förvisso inte var svensk vid så många tillfällen, har gått sämre. Vi tittar på om det går att skruva ett varv till."

Mina ord:

Det här var inte himla svårt alls. Att V4 och saxbanan skulle tappa var EXAKT vad som förväntades.

Hur skickliga än media-människorna är så MÅSTE man ha folk som kan sätta sig in i spelarnas situation när man väljer att göra förändringar.

Idag är det bara på V75 som det finns ett invävt streckspel på lopp som man "får på köpet" när man läst på till huvudspelformen.

En sak som ofta kommer fram är att det är för lång tid mellan loppen. Det håller jag inte alls med om. Att tävlingarna tar för lång tid håller jag däremot med om helt och hållet.
Alternativet till att snabba upp tävlingarna är ju att korta av dem med färre lopp. Jag tycker ändå att ATG borde prova att försöka göra något med de där loppen utanför huvudspelet innan de kastas bort. Ser man till hur det anmäls i vissa klasser som gärna glöms bort så finns det rätt mycket häst som vill tävla. Stänger man möjligheten för dem att tävla så lär vi tappa fler entusiaster bland de aktiva.

Sedan är jag inte helt övertygad om att experimenten med att sprida ut travet över dygnet varit så lyckat. V4 på lunchen är väl OK, men trav på förmiddagar har ju tyvärr varit rätt så misslyckat spelmässigt och eftermiddagstrav på vardagar fungerar inte heller.
Gammal 2015-04-25, 12:19   #36

Wagners avatar

Reg.datum: mar 2010
Sharp$: 2252
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Skarplöths egna ord:

Mina ord:

Då måste dom köra färre lopp för att du ska bli nöjd. Eller springa fortare.
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-25, 12:21   #37

Migges avatar

Reg.datum: jul 2010
Sharp$: 1
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Sedan är jag inte helt övertygad om att experimenten med att sprida ut travet över dygnet varit så lyckat. V4 på lunchen är väl OK, men trav på förmiddagar har ju tyvärr varit rätt så misslyckat spelmässigt och eftermiddagstrav på vardagar fungerar inte heller.
Vilka är den tänkta målgruppen egentligen med fm & em-trav?

Folk som har inkomster & har råd att spela är ju normalt sett på jobbet på dagtid...pensionärer & arbetslösa återstår då men dom har ju (oftast) lägre inkomster & kan rimligtvis inte lägga så många kronor som ATG helst önskar sig?!
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-25, 12:36   #38

Wagners avatar

Reg.datum: mar 2010
Sharp$: 2252
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Migge Visa inlägg

Folk som har inkomster & har råd att spela är ju normalt sett på jobbet på dagtid...pensionärer & arbetslösa återstår då men dom har ju (oftast) lägre inkomster & kan rimligtvis inte lägga så många kronor som ATG helst önskar sig?!
Mindre än 50% av befolkningen som förvärvsarbetar utspritt på dygnets alla timmar. Så nog finns det potential allt. http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/...arbetsmarknad/

Även spelintresset tenderar att vara högre bland folk som inte har så mycket annat för sig.
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-25, 12:41   #39

Reg.datum: jan 2011
Sharp$: 6564

2018
Stats: 30 - 35 - 0
ROI: 110.85%
Vinstprocent: 46.15%

Standard

Återbetalningsprocenten behöver ökas markant för att man fortsättningsvis ska kunna locka nya & yngre kunder till spelet. Det är svårt att hitta sämre återbetalningsprocent än hos ATG och det blir svårare och svårare att hålla uppe en hyfsad ROI när "alla" har tillgång till samma information. Folk är betydligt mer oddsmedvetna idag än vad de var för bara 10 år sedan.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+3)
oggeb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-25, 12:44   #40

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 1284
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Wagner Visa inlägg
Då måste dom köra färre lopp för att du ska bli nöjd. Eller springa fortare.
Du är inte dum du! On the nose!

Utvecklingen att huvudspelformen ska bestå av fler och fler lopp är inte något som jag uppskattar överhuvudtaget.
Gammal 2015-04-25, 13:24   #41

Viroids avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Migge Visa inlägg

Fram till för ungefär tio år sedan körde man i princip bara kvällstrav på vardagarna. Det kunde vara 3-4 banor som tävlade samtidigt på kvällarna. Under sommaren tror jag rekordet var sju banor samma kväll. ATG hade länge då satsat på att en banas tävlingar skulle vara lite bättre genom DD och högre prispengar på V5, som sedan blev V65 och ändade i V64. Resten var utfyllnad.

2004 började man experimentera med Dagens rätt, som var ETT lopp som kördes på lunchen. Det föll rätt bra ut, så relativt snabbt infördes V4 på lunchen och det blev lite färre tävlingar kvällstid för att minska konkurrensen mellan banorna.

Senare ansåg man att maximum för kvällstävlingar är två banor, och då blev det ytterligare ett antal tävlingsdagar som skulle flyttas. Lunchtävlingarna blev längre med en V5:a som hängdes på V4:an, och under sommartid provades att köra eftermiddagstrav med första loppet klockan 15. Sedan har man nu börjat med att lägga breddlopp på förmiddagar under helgerna efter önskemål från de aktiva, och det körs också V65-tävlingar på lördagarna efter V75.

Det finns säkert tillräckligt mycket folk som skulle kunna spela på det här, men det görs inte. Det är väl dessutom svårt för spelarna att orka läsa på och leta spelobjekt under 12 timmar per dygn. Jag upplever det som att budskapet att spela blir väldigt utspätt och drunknar i allt annat som ändå händer i samhället.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-25, 13:36   #42

Reg.datum: sep 2010
Sharp$: 61666
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av oggeb Visa inlägg
Återbetalningsprocenten behöver ökas markant för att man fortsättningsvis ska kunna locka nya & yngre kunder till spelet. Det är svårt att hitta sämre återbetalningsprocent än hos ATG och det blir svårare och svårare att hålla uppe en hyfsad ROI när "alla" har tillgång till samma information. Folk är betydligt mer oddsmedvetna idag än vad de var för bara 10 år sedan.
Men den biten kan inte travsporten/atg påverka mycket. Och finns väl inget i dagsläget som tyder på att skatten kommer sänkas. Frågan är väl snarare vilka skatter vänsterregeringen kommer höja kommande år.
olle är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-25, 15:36   #43

Reg.datum: maj 2014
Sharp$: 1340
Standard

Olle! Spelar absolut ingen roll vilken regering vi har när det gäller totoskatten!. Flytta ATG till malta så kan vi prata totoskatt!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1)
enstahill är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-25, 15:42   #44

Migges avatar

Reg.datum: jul 2010
Sharp$: 1
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av enstahill Visa inlägg
Olle! Spelar absolut ingen roll vilken regering vi har när det gäller totoskatten!. Flytta ATG till malta så kan vi prata totoskatt!
Kan bara instämma! 8 år med högerblocket som säger sig värna om lägre skatter & valfrihet till medborgarna gjorde INTE ett skit för att avskaffa spelmonopolet...istället mjölkade man till sig så mycket det bara gick ifrån svenska folket!
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-25, 17:28   #45

Reg.datum: sep 2010
Sharp$: 61666
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av enstahill Visa inlägg
Nä det spelar nog ingen roll, men vi har nu en ny regering och den har pratat mest om skattehöjningar framöver. Att man då skulle sänka totoskatten, dvs skatten på spel, förefaller inte troligt.
olle är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Svara

td