Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2016-08-17, 15:58   #1
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3627
Standard

V75-statistik 17/8 Jens Sjöden


Den här onsdagen, med Jubileumspokalen, har haft V75-status sedan 2010. Så här har det gått:
2010* 5 favoriter 2 skrällar 5 000 kr (2)
2011 1 favorit 2 skrällar JACKPOT (2)
2012 2 favoriter 2 skrällar 534 000 kr (3)
2013 2 favoriter 2 skrällar 136 000 kr (4)
2014* 1 favorit 1 skräll 456 000 kr (1)
2015 5 favoriter 2 skrällar 8 000 kr (3)
*) Jackpotförstärkt omgång

Siffran inom parentes anger antalet spetssegrar.
Aldrig mer än två skrällar, ändå höga utdelningar fyra gånger av sex. 15 spetssegrar på 42 lopp gör 36 procent, en bit under genomsnittet.

V75-1: Jippolopp, autostart, medeldistans
En gång om året kör Stig H Johansson lopp, och då blir han favorit. När han 2013 gjorde comeback efter åtta års frånvaro var hypen extrem. Han blev jättefavorit med en ”chanslös” häst i det här loppet. Efter den nollan har han vunnit loppet de två senaste åren.

Även i år drar han på sig mycket spel. 1 Michelangelo Ås har i skrivande stund majoriteten av spelarnas pengar på sig. Formen är svårbedömd efter några svagare prestationer i april och lång vila. Det är inte givet att han ska vara favorit och hästen lär i alla fall vara överspelad i förhållande till chans. Det kända namnet i sulkyn drar spel än!
Olle Goop kör fortfarande regelbundet och är kanske den vassaste i fältet för dagen. Hans häst vann spårlotten och kommer från stall i knallform. 5 Unique Julia är mycket bättre än raden och streckas direkt.

V75-2: Treåringslopp, autostart, kort distans
Sådana här lopp är sällsynta på V75, och faktiskt även på V86. Oftast är det medeldistans som gäller för treåringarna. De enstaka som avgjorts på V75 tidigare har vunnits av favoriter och andrahandare.

Stolopp och orutinerade hästar talar för att loppstatistiken så småningom kommer att uppvisa en favorit-eller-skrällprofil. Det är svårt att bedöma unghästar som kan växla snabbt i prestationerna och ibland hastigt förbättras. Den korta distansen ökar skrällrisken och jag massgarderar.

V75-3: Jippolopp, ett tillägg, kort distans. Struken: 4
Sådana här uppgifter brukar vara hopplösa för tilläggshästarna. Nu blev det dock väldigt tunt anmält trots 200 000 i förstapris (typiskt för årgångslopp är höga prispengar och små fält) och de bästa är med i matchen direkt. 6 Cruzado dela Noche är en motiverad storfavorit, men 1 Mellby Emeralds är förstås statistikvinnaren. Här bör det inte skrälla.

V75-4: Stoeliten, autostart, medeldistans
Kanske dagens mest spännande: Är 10 Some Summit redan en ”riktig” stjärna? Hittills har hon glänst och varit överlägsen i årgångslopp och lite enklare gäng. Femåringssäsongen blir intressant. Tränaren har sagt att han siktar mot Prix d’Amerique med hästen och då ska hon förstås duga här.

6 Anna Mix slog världsrekord senast, men då var det lång distans. Medel har hon ännu inte vunnit över. Jag tror kuskförstärkningen senast gjorde sitt till och det är samma kusk igen. Som hon såg ut sist måste det väl räcka över medeldistans också?

En kuriositet är att favoriten segrat i samtliga lopp av den här typen under 2012-2015.

V75-5: Sto hög klass, autostart, låg distans
Riktigt sällsynta förutsättningar. Bara fyra sådana här lopp har körts på V75 tidigare. Vinnarna har rankats 3, 2, 2, 6.

3 Radysin America var sjätterankad och spelad till fyra procent då hon vann det här loppet ifjol. I år blir hon bara marginellt mer betrodd. Hon har i alla fall visat att hon hanterar distansen samt att hon har toppform. Möjligen är ett par hästar för bra, men hon bör ha bättre chans än spelprocent i alla fall. Fint platsspel.
5 Jetset är bäst och vann spårlotten. Mycket rimligt att hon är favorit, men ändå lite förvånande, då hon inte riktigt fått det där erkännandet från spelarna tidigare.
9 Denise F Boko är också streckvärd. Spåret funkar när det är lång distans och som utländsk drar hon inte på sig onödigt med spel. Tre streck är starkt.

V75-6: Femåringslopp, autostart, medeldistans. Struken: 12
Inte mycket att orda om. Med bara jämnåriga motståndare är det här enklare än en vanlig gulddivision för 6 Nuncio. Hästen är ett fenomen i pålitlighet, han gör aldrig en dålig prestation. 100 procent på plats och 96 procent på tvilling är siffror ingen straffar.
Han har segrar i Elitloppet och Årjängs stora sprinterlopp i raden, ändå upplever jag honom som gynnad av medeldistans.

V75-7: Stolopp, ett tillägg, medeldistans. Struken: 4
Intressant statistik över de här speciella loppen finner man på sidorna 246-247 i Statistikbibeln V75. Man ser att favoriterna vinner nästan varannan gång, men också en tydlig favorit-eller-skrällprofil. Det är inte givet att det är andra-tredjehandare som är framme när favoriten sviker. Tvärtom segrar dessa sällan.
Man finner även att hästarna på startvolten är tydligt gynnade. Det är inte lätt att ta tillägg i finallopp där alla är formtoppade.

3 Well Done la Marc är en osäker favorit som galopperar med stor sannolikhet. Given att gardera. I en annars lättlöst omgång är det här det ska kunna hända något. Statistiken talar för skrällvinnare från startvolten!

Mitt spel
1, 5, 2, 7, 9
Alla
6, 1
6, 10
5, 9, 3
6 Nuncio (7)
3, 7, 1, 5, 6
1 800 kronor

Utdelningspotentialen är sådär och spelbarheten ligger lite under snittet. Å andra sidan är chansen större än vanligt att sjuan sitter för en relativt liten peng.
Lycka till med spelbesluten!

Källa: http://www.travronden.se/blogg/jens-...bloggen-v75-35
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Billman (+10), znipstern (+5), enstahill (+7), Fefaifb (+10), ExtremtRik (+1)
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-17, 17:58   #2
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av Migge Visa inlägg
1, 5, 2, 7, 9
Alla
6, 1
6, 10
5, 9, 3
6 Nuncio (7)
3, 7, 1, 5, 6
1 800 kronor
Jens tror mycket på raden 5-6-6-6-5-6-6, jag är som vanligt inte lika övertygad.

Men som Strappa säger, det viktiga är inte att vinna utan att deltaga.

Mvh Uffe
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-17, 18:27   #3
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2398
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Jens tror mycket på raden 5-6-6-6-5-6-6, jag är som vanligt inte lika övertygad.

Men som Strappa säger, det viktiga är inte att vinna utan att deltaga.

Mvh Uffe
Sluta påstå felaktigheter.

Jag säger att det viktiga inte är att få så många rätt som möjligt totalt per år. Inte heller att sätta så många spikar som möjligt per år.

Jag säger att det går ut på att vinna pengar över tid. Och ibland kan det innebära att man låter bli att spela på det som man tror är mest sannolikt eftersom man helt enkelt inte får rätt odds.

Tvärtom så är det viktigt att man ibland INTE deltager.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1), ExtremtRik (+1)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-17, 22:33   #4
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Wink

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Jens tror mycket på raden 5-6-6-6-5-6-6, jag är som vanligt inte lika övertygad.

Men som Strappa säger, det viktiga är inte att vinna utan att deltaga.

Mvh Uffe
Ursäkt kom fel på det där.

"Men som jag tror att Strappa egentligen menar; Det viktiga är inte att
vinna utan att eventuellt deltaga".

Mvh Uffe
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
ExtremtRik (+5)
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 05:10   #5
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 301
Sharp$: 405
Standard

Jens Sjödén


Citat:
Ursprungligen postat av Migge Visa inlägg
Den här onsdagen, med Jubileumspokalen, har haft V75-status sedan 2010. Så här har det gått:
2010* 5 favoriter 2 skrällar 5 000 kr (2)
2011 1 favorit 2 skrällar JACKPOT (2)
2012 2 favoriter 2 skrällar 534 000 kr (3)
2013 2 favoriter 2 skrällar 136 000 kr (4)
2014* 1 favorit 1 skräll 456 000 kr (1)
2015 5 favoriter 2 skrällar 8 000 kr (3)
*) Jackpotförstärkt omgång

Siffran inom parentes anger antalet spetssegrar.
Aldrig mer än två skrällar, ändå höga utdelningar fyra gånger av sex. 15 spetssegrar på 42 lopp gör 36 procent, en bit under genomsnittet.

V75-1: Jippolopp, autostart, medeldistans
En gång om året kör Stig H Johansson lopp, och då blir han favorit. När han 2013 gjorde comeback efter åtta års frånvaro var hypen extrem. Han blev jättefavorit med en ”chanslös” häst i det här loppet. Efter den nollan har han vunnit loppet de två senaste åren.

Även i år drar han på sig mycket spel. 1 Michelangelo Ås har i skrivande stund majoriteten av spelarnas pengar på sig. Formen är svårbedömd efter några svagare prestationer i april och lång vila. Det är inte givet att han ska vara favorit och hästen lär i alla fall vara överspelad i förhållande till chans. Det kända namnet i sulkyn drar spel än!
Olle Goop kör fortfarande regelbundet och är kanske den vassaste i fältet för dagen. Hans häst vann spårlotten och kommer från stall i knallform. 5 Unique Julia är mycket bättre än raden och streckas direkt.

V75-2: Treåringslopp, autostart, kort distans
Sådana här lopp är sällsynta på V75, och faktiskt även på V86. Oftast är det medeldistans som gäller för treåringarna. De enstaka som avgjorts på V75 tidigare har vunnits av favoriter och andrahandare.

Stolopp och orutinerade hästar talar för att loppstatistiken så småningom kommer att uppvisa en favorit-eller-skrällprofil. Det är svårt att bedöma unghästar som kan växla snabbt i prestationerna och ibland hastigt förbättras. Den korta distansen ökar skrällrisken och jag massgarderar.

V75-3: Jippolopp, ett tillägg, kort distans. Struken: 4
Sådana här uppgifter brukar vara hopplösa för tilläggshästarna. Nu blev det dock väldigt tunt anmält trots 200 000 i förstapris (typiskt för årgångslopp är höga prispengar och små fält) och de bästa är med i matchen direkt. 6 Cruzado dela Noche är en motiverad storfavorit, men 1 Mellby Emeralds är förstås statistikvinnaren. Här bör det inte skrälla.

V75-4: Stoeliten, autostart, medeldistans
Kanske dagens mest spännande: Är 10 Some Summit redan en ”riktig” stjärna? Hittills har hon glänst och varit överlägsen i årgångslopp och lite enklare gäng. Femåringssäsongen blir intressant. Tränaren har sagt att han siktar mot Prix d’Amerique med hästen och då ska hon förstås duga här.

6 Anna Mix slog världsrekord senast, men då var det lång distans. Medel har hon ännu inte vunnit över. Jag tror kuskförstärkningen senast gjorde sitt till och det är samma kusk igen. Som hon såg ut sist måste det väl räcka över medeldistans också?

En kuriositet är att favoriten segrat i samtliga lopp av den här typen under 2012-2015.

V75-5: Sto hög klass, autostart, låg distans
Riktigt sällsynta förutsättningar. Bara fyra sådana här lopp har körts på V75 tidigare. Vinnarna har rankats 3, 2, 2, 6.

3 Radysin America var sjätterankad och spelad till fyra procent då hon vann det här loppet ifjol. I år blir hon bara marginellt mer betrodd. Hon har i alla fall visat att hon hanterar distansen samt att hon har toppform. Möjligen är ett par hästar för bra, men hon bör ha bättre chans än spelprocent i alla fall. Fint platsspel.
5 Jetset är bäst och vann spårlotten. Mycket rimligt att hon är favorit, men ändå lite förvånande, då hon inte riktigt fått det där erkännandet från spelarna tidigare.
9 Denise F Boko är också streckvärd. Spåret funkar när det är lång distans och som utländsk drar hon inte på sig onödigt med spel. Tre streck är starkt.

V75-6: Femåringslopp, autostart, medeldistans. Struken: 12
Inte mycket att orda om. Med bara jämnåriga motståndare är det här enklare än en vanlig gulddivision för 6 Nuncio. Hästen är ett fenomen i pålitlighet, han gör aldrig en dålig prestation. 100 procent på plats och 96 procent på tvilling är siffror ingen straffar.
Han har segrar i Elitloppet och Årjängs stora sprinterlopp i raden, ändå upplever jag honom som gynnad av medeldistans.

V75-7: Stolopp, ett tillägg, medeldistans. Struken: 4
Intressant statistik över de här speciella loppen finner man på sidorna 246-247 i Statistikbibeln V75. Man ser att favoriterna vinner nästan varannan gång, men också en tydlig favorit-eller-skrällprofil. Det är inte givet att det är andra-tredjehandare som är framme när favoriten sviker. Tvärtom segrar dessa sällan.
Man finner även att hästarna på startvolten är tydligt gynnade. Det är inte lätt att ta tillägg i finallopp där alla är formtoppade.

3 Well Done la Marc är en osäker favorit som galopperar med stor sannolikhet. Given att gardera. I en annars lättlöst omgång är det här det ska kunna hända något. Statistiken talar för skrällvinnare från startvolten!

Mitt spel
1, 5, 2, 7, 9
Alla
6, 1
6, 10
5, 9, 3
6 Nuncio (7)
3, 7, 1, 5, 6
1 800 kronor

Utdelningspotentialen är sådär och spelbarheten ligger lite under snittet. Å andra sidan är chansen större än vanligt att sjuan sitter för en relativt liten peng.
Lycka till med spelbesluten!

Källa: http://www.travronden.se/blogg/jens-...bloggen-v75-35
Amen hur kan man få 4 rätt när spelat för 1 800 kr???

Jag hade 6 rätt, spelade för 82 kr tror jag.

Här är raden förresten

V75
Inlämnat: 2016-08-17, 19:10
Solvalla
Onsdag 2016-08-17
Start: 19:20
Kostnad: 84,00 kr
Vadet gäller startnummer

Avd
1: 1 Michelangelo Ås
2: 1, 3, 7, 10
3: 6 Cruzado Dela Noche
4: 6, 8
5: 3, 4, 5
6: 6 Nuncio
7: 1, 3, 5, 7, 8, 9, 15

1x4x1x2x3x1x7 = 168 rader.
168 x 1 x 0,50 kr = 84,00 kr.
Totalt: 84,00 kr.
Rättningskod: RKL CTM JLP
lokatten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 05:34   #6
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 301
Sharp$: 405
Standard

jens Sjödén tillägg


Citat:
Ursprungligen postat av lokatten Visa inlägg
Amen hur kan man få 4 rätt när spelat för 1 800 kr???

Jag hade 6 rätt, spelade för 82 kr tror jag.

Här är raden förresten

V75
Inlämnat: 2016-08-17, 19:10
Solvalla
Onsdag 2016-08-17
Start: 19:20
Kostnad: 84,00 kr
Vadet gäller startnummer

Avd
1: 1 Michelangelo Ås
2: 1, 3, 7, 10
3: 6 Cruzado Dela Noche
4: 6, 8
5: 3, 4, 5
6: 6 Nuncio
7: 1, 3, 5, 7, 8, 9, 15

1x4x1x2x3x1x7 = 168 rader.
168 x 1 x 0,50 kr = 84,00 kr.
Totalt: 84,00 kr.
Rättningskod: RKL CTM JLP

Jag menar naturligtvis "hur kan man få osv" i just den här omgången. Finns ju massa omgångar där t ex jag inte skulle få 7 rätt om jag så spelade för, säg 30 000 kr. Men den här omgången var ju så lätt. Hade haft 7 rätt om jag gjort som jag tänkte från början och spikat Anna mix och haft med 8 i avd 3 som jag ville från början.
lokatten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 07:06   #7
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2398
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Ursäkt kom fel på det där.

"Men som jag tror att Strappa egentligen menar; Det viktiga är inte att
vinna utan att eventuellt deltaga".

Mvh Uffe

Nej. Det viktiga är att vinna, i längden. Och det är inte nödvändigtvis samma sak som att vinna i en enskild omgång.

Att säga att att målet är att få 7 rätt oavsett utdelning är samma sak som att spela en 1.10-oddsare som har 75% vinstchans bara för att den har störst vinstchans. Observera att en låg utdelning på ett streckspel inte behöver vara en dålig utdelning.

Vinnande spel är att lägga vad med ett positivt förväntat värde. Dvs ett spel som ger högre odds än sannolikheten att det går in.


Jag misstänker någon slags ironi, eller så förstår du verkligen inte. Eller så vill du inte förstå.

Det är nog bäst att du håller dig till att citera mig ordagrant om du vill hänvisa till mig eftersom det verkar vara svårt att förstå vad jag menar.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 14:41   #8
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Nej. Det viktiga är att vinna.
Det är nog bäst att du håller dig till att citera mig ordagrant om du vill hänvisa
till mig eftersom det verkar vara svårt att förstå vad jag menar.
OK denna gång är det ett 100%-igt citat.
Och ja jag ironiserar friskt då du har fel eller iallafall tycker jag att du har fel.
Det som är svårt att förstå för oss normalspelare är varför det är så fel att
ha 7 rätt på lördag och "Gud förbjude" samtidigt som den mest streckade
favoriten vinner. Att just vänta på storvinsten 25-30 är, nja jag är tveksam.
Sätter jag 7:an på lördag så är jag inte på något sätt diskvalificerad utan har
chans nästa vecka igen.

Det som är lite splittrande i frågan är också dina grovt tillyxade HPT-system
som du publicerar å detta forum, jag får inte ihop ditt resonemang med dina
redovisade spel.

Mvh Uffe

Senast redigerad av Grant den 2016-08-18 klockan 14:42.
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 14:48   #9
 
ExtremtRiks avatar
 
Reg.datum: dec 2013
Inlägg: 2 245
Sharp$: 2984
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Ursäkt kom fel på det där.

"Men som jag tror att Strappa egentligen menar; Det viktiga är inte att
vinna utan att eventuellt deltaga".

Mvh Uffe
Det här var bland det ROLIGASTE jag läst på länge (här på Sharps)









ExtremtRik är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 14:56   #10
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2398
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
OK denna gång är det ett 100%-igt citat.
Och ja jag ironiserar friskt då du har fel eller iallafall tycker jag att du har fel.
Det som är svårt att förstå för oss normalspelare är varför det är så fel att
ha 7 rätt på lördag och "Gud förbjude" samtidigt som den mest streckade
favoriten vinner. Att just vänta på storvinsten 25-30 är, nja jag är tveksam.
Sätter jag 7:an på lördag så är jag inte på något sätt diskvalificerad utan har
chans nästa vecka igen.

Det som är lite splittrande i frågan är också dina grovt tillyxade HPT-system
som du publicerar å detta forum, jag får inte ihop ditt resonemang med dina
redovisade spel.

Mvh Uffe
Att klippa och klistra är inte att citera ordagrant.

Det är inte fel att ha 7an någon gång. Det som är fel är att spika största favoriten för att största favoriten vinner den eller den andelen av omgångarna utan att försöka bedöma om vinstchansen är i harmoni med spel%en.

Från tid till annan spikar jag själv den häst som råkat bli störst favorit i omgången. Det finns absolut inget motsägelsefullt i det.

Det som blir fel för de flesta är att de tror att de spelar "ett system". Samma spelare som förstår att 1.10 på en häst som han bara tror vinner 50% av gångerna är ett dåligt spel vägrar att förstå att en rad som ingår i hans inlämnade streckspelssystem kan ha lägre chans att gå in än det odds spelaren får på den raden från spelarkollektivet och således är ett lika dåligt spel.

Även om inte ens ATG förmår vara tydliga med det så spelar man rader. System är bara ett förenklat sätt att lämna in många rader som liknar varandra. Ett reducerat system är bara ett förenklat sätt att lämna in utvalda rader som inte liknar varandra tillräckligt mycket för att kunna skrivas på samma system.

Sedan så är det ganska stor skillnad mellan att kunna förklara de teoretiska stegen i vinnande spel och vara vinnande spelare själv.

Vid ett flertal tillfällen har jag påpekat att jag är betydligt mer kunnig i teorin bakom vad som är en vinnande spelstrategi än på att göra bra vinstchansvärderingar. Jag skulle gärna byta.

Till sist är det även så att HPT inte ens är i närheten av att vara ett "perfekt verktyg" för vinnande spel. Jag yxar till själv där det behövs.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Grant (+1), Grant (+2), Grant (+3), Grant (+4)

Senast redigerad av Strappa71 den 2016-08-18 klockan 14:58.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td