Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2016-10-21, 07:48   #1

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 9847
Standard

TOP7 rant och spontana tankar

TOP 7 – nytt spel på hästar för alla lottköpare och alla TRAVÄLSKARE!.

Jag sitter och läser igenom lite om detta spel och känner verkligen att detta inte har NÅGOT att göra med varken travälskare eller hästspelare överhuvudtaget. Jag ska erkänna att jag var riktigt skeptisk när det först började pratas om det men efter att ha läst igenom informationen lite snabbt så känner jag att det var värre än vad jag trott.

Mitt tankesätt gick ungefär såhär, slumpspel som kräver massor med tur men OM jag har riktigt bra känsla på vem som blir 1a och 2a så kanske man kan göra ett utskrivet system på resten men det är bara att glömma för det går inte.

Det finns 3 sätt att spela TOP7
* Top 7 = en ren harry (fast helt plötsligt har dom bytt namn på harry till "smart autofyll"
* Top 7 spik = man får välja vem som ska vinna sen blir resten harry
* Top 7 pro = man väljer själv de sju hästar man tror kommer på placering 1-7, rankar dem och väljer om den förstarankade hästen skall spikas eller inte.

Det går inte att spela valfria kombinationer utan man är låst till fasta systemstorlekar 25, 50, 100, 496 samt 2905kr (inkl avgift som dom varit så snäll att sätta lägre än vanligt travspel...)

Enligt ATG så har spelet inget egentligt radpris då det inte går att spela valfria rader men det bygger på 4kr raden.

Vinstpotterna är fördelade enligt följande
2 rätt = 28%
3 rätt = 17%
4 rätt = 9%
5 rätt = 6%
6 rätt = 12%
7 rätt = 28%

Vinner favoriten lär 2 rätt frysas inne och hur många ggr tror ni någon kommer ha alla rätt? Jag gissar att båda dessa potter kommer frysas inne ugnefär varannan gång = 56% inlåst till jackpot.

Namnet top 7 låter väl vettigt men att det ska heta top seven köper jag inte, håll er till svenska?

Dom anser att top7 pro ska rikta sig mot skicklighetsspelarna, hmm...låta oss spela enkelrader och reducerat då, annars kan man lika gärna plocka bort skiten...

"ATG har valt att skapa ett skicklighetsspel med ett stort inslag av slump. Att enbart kunna välja bland de förbestämda fasta systemen är ett sätt att erhålla de önskade egenskaperna på spelformen (bland annat hög utdelning vid sju rätt och utdelning ofta i de lägre vinstpoolerna)" - ja det är ju inte så knepigt då skicklighetsspelare inte KAN vara med och ta del av kakan då de är både bakbundna och har fått förbundna ögon.

Hoppas vi slipper allt för mycket tjat om denna skit i travsändningarna annars kommer jag nog stå över v75 framöver...
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Viroid (+10), bokis29 (+5), smak (+10)
boozty är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-21, 08:10   #2

putte64s avatar

Reg.datum: sep 2012
Sharp$: 8423

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Får man inte lira som man vill kommer bara Harry lirare satsa.
Hade nog varit få lirare ändå, men färre nu !
Jag tror helt enkelt de fattat att bara lottköpare kommer lira, och då ska det vara skitenkelt att förlora pengarna

EDIT:
Men jag rankar alltid alla lopp, så jag kommer nog lägga 4kr varje Lördag på min ranking.
Det ger Atg några kronor till, håll till godo

Citat:
Ursprungligen postat av boozty Visa inlägg
TOP 7 – nytt spel på hästar för alla lottköpare och alla TRAVÄLSKARE!.

Jag sitter och läser igenom lite om detta spel och känner verkligen att detta inte har NÅGOT att göra med varken travälskare eller hästspelare överhuvudtaget. Jag ska erkänna att jag var riktigt skeptisk när det först började pratas om det men efter att ha läst igenom informationen lite snabbt så känner jag att det var värre än vad jag trott.

Mitt tankesätt gick ungefär såhär, slumpspel som kräver massor med tur men OM jag har riktigt bra känsla på vem som blir 1a och 2a så kanske man kan göra ett utskrivet system på resten men det är bara att glömma för det går inte.

Det finns 3 sätt att spela TOP7
* Top 7 = en ren harry (fast helt plötsligt har dom bytt namn på harry till "smart autofyll"
* Top 7 spik = man får välja vem som ska vinna sen blir resten harry
* Top 7 pro = man väljer själv de sju hästar man tror kommer på placering 1-7, rankar dem och väljer om den förstarankade hästen skall spikas eller inte.

Det går inte att spela valfria kombinationer utan man är låst till fasta systemstorlekar 25, 50, 100, 496 samt 2905kr (inkl avgift som dom varit så snäll att sätta lägre än vanligt travspel...)

Enligt ATG så har spelet inget egentligt radpris då det inte går att spela valfria rader men det bygger på 4kr raden.

Vinstpotterna är fördelade enligt följande
2 rätt = 28%
3 rätt = 17%
4 rätt = 9%
5 rätt = 6%
6 rätt = 12%
7 rätt = 28%

Vinner favoriten lär 2 rätt frysas inne och hur många ggr tror ni någon kommer ha alla rätt? Jag gissar att båda dessa potter kommer frysas inne ugnefär varannan gång = 56% inlåst till jackpot.

Namnet top 7 låter väl vettigt men att det ska heta top seven köper jag inte, håll er till svenska?

Dom anser att top7 pro ska rikta sig mot skicklighetsspelarna, hmm...låta oss spela enkelrader och reducerat då, annars kan man lika gärna plocka bort skiten...

"ATG har valt att skapa ett skicklighetsspel med ett stort inslag av slump. Att enbart kunna välja bland de förbestämda fasta systemen är ett sätt att erhålla de önskade egenskaperna på spelformen (bland annat hög utdelning vid sju rätt och utdelning ofta i de lägre vinstpoolerna)" - ja det är ju inte så knepigt då skicklighetsspelare inte KAN vara med och ta del av kakan då de är både bakbundna och har fått förbundna ögon.

Hoppas vi slipper allt för mycket tjat om denna skit i travsändningarna annars kommer jag nog stå över v75 framöver...

Senast redigerad av putte64 den 2016-10-21 klockan 09:03.
putte64 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-21, 09:22   #3

Reg.datum: okt 2014
Sharp$: 3039
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av putte64 Visa inlägg

EDIT:
Men jag rankar alltid alla lopp, så jag kommer nog lägga 4kr varje Lördag på min ranking.
Fast när du rankar så rankar du väl knappast vem som ska komma 5:a?
Det är väl den som har 5:e störst chans spelvärdesmässigt att vinna loppet som är din 5:erankade?

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
NicklasJ (+3)
Tirich är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-21, 09:35   #4

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Jo, jag rankar aldrig färre än de 6 första, men oftast allihop.
Naturligtvis är den 5e den jag tror kommer 5a, och det brukar skilja sig rätt rejält mot hur allmänheten rankar.
Jag kan ha en 6e rankad 2a, en 2a rankad 5a osv.
I huvudsak överensstämmer rankingen, då allmänheten är rätt bra på att ranka, men det finns olikheter, och de hoppas jag är till min fördel

Citat:
Ursprungligen postat av Tirich Visa inlägg
Fast när du rankar så rankar du väl knappast vem som ska komma 5:a?
Det är väl den som har 5:e störst chans spelvärdesmässigt att vinna loppet som är din 5:erankade?
Gammal 2016-10-21, 09:39   #5

Standard

Citat:
Naturligtvis är den 5e den jag tror kommer 5a, och det brukar skilja sig rätt rejält mot hur allmänheten rankar.
I huvudsak överensstämmer rankingen, då allmänheten är rätt bra på att ranka, men det finns olikheter, och de hoppas jag är till min fördel
Jaha, ja, då rankar vi nog helt olika då.
Jag rankar också i regel alla hästarna, men jag rankar dom i den ordning jag anser deras vinstchans är (med allt vad det innebär).
Jag kan ju tex ge en häst mycket stor chans att komma 2:a eller 3:a, men att se vinstchansen som minimal i ett specifikt lopp. (Tex rygg ledaren på en toppkusk som verkligen kan packa ett fält)
Då rankar jag honom inte som 2:a eller 3:a, utan längre ner.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Gammal 2016-10-21, 09:45   #6

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Verkar inte vara någon större skillnad.
Hästar galopperar 3 av 10, då kan din ickevinnare helt plötsligt ramla in, trots att den alltid platsar.
Men på Top7 behöver den inte vinna.
Jag kommer aldrig lira något annat än min enkelrad, men den kommer jag alltid lira.
4 spänn har jag nog råd med

Citat:
Ursprungligen postat av Tirich Visa inlägg
Jaha, ja, då rankar vi nog helt olika då.
Jag rankar också i regel alla hästarna, men jag rankar dom i den ordning jag anser deras vinstchans är (med allt vad det innebär).
Jag kan ju tex ge en häst mycket stor chans att komma 2:a eller 3:a, men att se vinstchansen som minimal i ett specifikt lopp. (Tex rygg ledaren på en toppkusk som verkligen kan packa ett fält)
Då rankar jag honom inte som 2:a eller 3:a, utan längre ner.
Gammal 2016-10-21, 09:49   #7

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 1402
Standard

Citat:
"Naturligtvis" vadå?

Talar du om din Top7-rank eller din V75-rank?

På V75-ranken spelar det väl ingen som helst roll vilken häst du tror blir 5a? 5a på din rank ska naturligtvis den häst som du tror har 5e bäst chans att vinna hamna. ( Möjligen att en slutlig rank bakar in lite spelvärdestänk så att man rankar ner hästar man anser vara överspelade. Men inte i en ren vinstchansrank )

Ett tydligt exempel kan vara när man har en typisk "galopp eller vinst"-häst.

Den kan exempelvis rankas som nummer två sett ur vinstchans ( den kan vara överlägsen felfri ) samtidigt som jag bedömer att det är nästan noll chans att den blir 2a eller 3a. ( Om den inte vinner så galopperar den bort sig ).

Något som däremot är relativt direkt applicerbart är Trio-ranking-tänk.
Gammal 2016-10-21, 09:51   #8

Standard

Citat:
Verkar inte vara någon större skillnad.
Hästar galopperar 3 av 10, då kan din ickevinnare helt plötsligt ramla in, trots att den alltid platsar.
Men på Top7 behöver den inte vinna.
Jag kommer aldrig lira något annat än min enkelrad, men den kommer jag alltid lira.
4 spänn har jag nog råd med
Hur ska du kunna lira den? Den minsta spelmallen är ju på 24 kr.
Gammal 2016-10-21, 09:52   #9

Standard

Citat:
Du kan inte lägga 4kr. Du kan lägga 24kr(+1kr avgift om du spelar hos ombud) som lägst. Och då kommer systemramens storlek se ut som ATG valt att det ska vara.

24kr system skulle få följande ram om du väljer att spika den som ska bli 1a:
1a 1
2a 3
3a 3
4a 3
5a 1
6a 1
7a 1

Senast redigerad av boozty den 2016-10-21 klockan 09:55.
Gammal 2016-10-21, 09:54   #10

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
"Naturligtvis" vadå?

På V75-ranken spelar det väl ingen som helst roll vilken häst du tror blir 5a? 5a på din rank ska naturligtvis den häst som du tror har 5e bäst chans att vinna hamna. ( Möjligen att en slutlig rank bakar in lite spelvärdestänk så att man rankar ner hästar man anser vara överspelade. Men inte i en ren vinstchansrank )
Det var det här jag försökte uttrycka, men som Strappa gjorde bättre :-)

För övrigt fattar jag inte vad jag gör i den här tråden då jag aldrig kommer spela det här skitspelet

Torstens (+1), bokis29 (+5)
Gammal 2016-10-21, 10:01   #11

Standard

Men samtidigt så ser ju kupongen ut att vara utformad så man teoretiskt borde kunna sätta dit vilka placeringar som ska garderas...

http://imgur.com/a/Y4cFe
Gammal 2016-10-21, 10:18   #12

Standard

En sak som stör mig ( fast jag aldrig kommer att lämna in en rad på det här spelet ) är reservreglerna.

När en häst stryks så fyller reserven på underifrån.

Det betyder att om vinnarspiken stryks så fylls reserverna på "underifrån". Och då ställs hela Top7-rank-tänket på ändå. Nej tack till reserver. Precis som på Trio, Tvilling och alla andra enlopps-spel borde det naturligtvis bli återbetalning för kombinationer som innehåller strukna hästar.

När det gäller fil-inlämning så kan det nog vara möjligt att komma runt genom att "scripta" inlämning av godtyckligt antal 6-raders-system ( för 24kr/st ).
Gammal 2016-10-21, 10:19   #13

Standard

Citat:
Men samtidigt så ser ju kupongen ut att vara utformad så man teoretiskt borde kunna sätta dit vilka placeringar som ska garderas...

http://imgur.com/a/Y4cFe
Så blir det nog nästan helt säkert. Men helt säkert vet vi inte förrän den 24e då de uppdaterade vadhållningsbestämmelserna kommer ut.
Gammal 2016-10-21, 11:09   #14

Reg.datum: sep 2015
Sharp$: 1276
Standard

Hoppas och tror att det blir en riktig Megaflopp. Få se Skarplöths flin fastna.
Motsatsen, att det blir en succé vore rena döden. Det lär garanterat tas som ett kvitto på att "vi är inne på rätt spår". Hemska tanke.

Och varför, när man hade chansen att planka Quinte rakt av. Istället detta skit.
addictedtoraw är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-21, 11:10   #15

Viroids avatar

Sharp$: 16080
Standard

Efter ett par veckor kommer till och med de som vinner att förstå att de kunde vunnit mycket mer om de spelat tvilling eller trio istället. Det finns risk för helt brutala skillnader i utbetalning.

Jag har heller inte sett något om lägsta utbetalning på två rätt. Är det en megafavorit som vinner före den givna andrahandaren är det ju stor risk att utdelningen på två rätt blir väldigt låg. Det kan handla om ett par-tre kronor i utdelning vid sådana utfall.
Gammal 2016-10-21, 11:18   #16

Reg.datum: jan 2015
Sharp$: 3092
Standard

Hur stort är spelavdraget?
bjarnea är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-21, 11:55   #17

Viroids avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjarnea Visa inlägg
Hur stort är spelavdraget?
Spelavdraget är 35%.
Gammal 2016-10-21, 12:32   #18

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Jag har heller inte sett något om lägsta utbetalning på två rätt. Är det en megafavorit som vinner före den givna andrahandaren är det ju stor risk att utdelningen på två rätt blir väldigt låg. Det kan handla om ett par-tre kronor i utdelning vid sådana utfall.
Vad jag förstod så skulle det här väl vara ett spel med många jackpots men såhär skriver atg om saken:

"Rollerpot
Blir det ingen vinnare med 7 rätt rullar pengarna i sjurättspotten över till sjurättspotten i nästa TOP 7-lopp. Finns det ingen vinnare med 6 rätt flyttas 6-rättspoolen till 5-rättspoolen inom samma TOP 7-omgång... osv. "

Står dock inget om vad som händer om det blir för låg utdelning på 2 rätt samt var gränsen för detta går. Får väl invänta vadhållningsbestämmelserna.
Gammal 2016-10-21, 12:39   #19

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Citat:
Hur ska du kunna lira den? Den minsta spelmallen är ju på 24 kr.
Jag visste inte det.
Gammal 2016-10-21, 12:43   #20

Standard

Citat:
Jag visste inte det.
Jag skrev det ju i min långa rant =)

"Det går inte att spela valfria kombinationer utan man är låst till fasta systemstorlekar 25, 50, 100, 496 samt 2905kr"
Gammal 2016-10-21, 12:45   #21

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Rakt av.
Vinstchans i %, inkluderat allt som kan hända, så som jag ser det.
Om jag lirar så är en annan sak.

EDIT:
Vinna eller försvinna hästar är svåra, då spelar jag inte.
Spelar nog inte ändå, kanske någon gång då jag har en galen ide.

Citat:
"Naturligtvis" vadå?

Talar du om din Top7-rank eller din V75-rank?

Ett tydligt exempel kan vara när man har en typisk "galopp eller vinst"-häst.

Den kan exempelvis rankas som nummer två sett ur vinstchans ( den kan vara överlägsen felfri ) samtidigt som jag bedömer att det är nästan noll chans att den blir 2a eller 3a. ( Om den inte vinner så galopperar den bort sig ).

Något som däremot är relativt direkt applicerbart är Trio-ranking-tänk.

Senast redigerad av putte64 den 2016-10-21 klockan 12:49.
Gammal 2016-10-21, 12:50   #22

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Jag läste inte ordentligt

Citat:
Jag skrev det ju i min långa rant =)

"Det går inte att spela valfria kombinationer utan man är låst till fasta systemstorlekar 25, 50, 100, 496 samt 2905kr"
Gammal 2016-10-21, 13:39   #23

Reg.datum: feb 2012
Sharp$: 17990
Standard

Med en bra blandning av statistik och egna värderingar hade man förmodligen kunna spelat detta profitabelt (framförallt eventuella jackpotomgångar), OM man hade kunnat lämna in filsystem utan mallarna som begränsningar och med ett annat reservupplägg. Det går helt enkelt inte att sitta med så stor risk på att en häst eventuellt stryks, vilket riskerar att ändra förutsättningarna (läs EV) totalt.

MEN med detta koncept som jag här framhåller skulle förmodligen några skickliga spelare, eventuellt också spelandes från andra länder, rensa totalt i potterna. Det är nog detta som man till viss del försöker stävja med reglerna. Som lottospel är väl detta dock roligare (för de som är intresserade av lottospel och hästar) än att se ett par bollar komma upp ur ett rör. Med tanke på turspelen som lanserats på slutet så hoppas jag att det satsas rejält på "skicklighetsspelarna" nu i framtiden.
NicklasJ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-21, 14:03   #24

Reg.datum: sep 2015
Sharp$: 1276
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NicklasJ Visa inlägg
Med en bra blandning av statistik och egna värderingar hade man förmodligen kunna spelat detta profitabelt (framförallt eventuella jackpotomgångar), OM man hade kunnat lämna in filsystem utan mallarna som begränsningar och med ett annat reservupplägg. Det går helt enkelt inte att sitta med så stor risk på att en häst eventuellt stryks, vilket riskerar att ändra förutsättningarna (läs EV) totalt.

MEN med detta koncept som jag här framhåller skulle förmodligen några skickliga spelare, eventuellt också spelandes från andra länder, rensa totalt i potterna. Det är nog detta som man till viss del försöker stävja med reglerna. Som lottospel är väl detta dock roligare (för de som är intresserade av lottospel och hästar) än att se ett par bollar komma upp ur ett rör. Med tanke på turspelen som lanserats på slutet så hoppas jag att det satsas rejält på "skicklighetsspelarna" nu i framtiden.
Huvudet på spiken Niklas. Utan mallarna och möjlighet till fil hade det blivit ett nytt mjölkobejkt för Belgien. Istället skapar man ett fullständigt ointressant turspel som ingen seriös spelare vill ta i. Pest eller kolera.
Och allt för detta eviga jagande att skapa jackar. Jackpotjagandet tar död på travet.
addictedtoraw är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-21, 14:42   #25

Standard

Är det klart att utlandet får vara med i top7?

Det finns en klar risk att man med speciallösningar och 6raders-system kan komma runt filspels-spärren.
Gammal 2016-10-21, 15:44   #26

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Jag har manuellt splittat en fil i 2 för att kolla om det fungerar.
Fick en varning för felaktig checksumma, men det gick att lämna in bägge filerna.
Kan jag göra det manuellt, kan jag på en timme skriva ett program som gör det automatiskt oavsett filstorlek.

Citat:
Är det klart att utlandet får vara med i top7?

Det finns en klar risk att man med speciallösningar och 6raders-system kan komma runt filspels-spärren.
Gammal 2016-10-21, 16:10   #27

Standard

Citat:
Jag har manuellt splittat en fil i 2 för att kolla om det fungerar.
Fick en varning för felaktig checksumma, men det gick att lämna in bägge filerna.
Kan jag göra det manuellt, kan jag på en timme skriva ett program som gör det automatiskt oavsett filstorlek.
Vad har det med det här att göra?

Det finns inget som säger att utlandspartner-spelet lämnas in med det svenska xml-filformatet till partner. Vilket format sedan utlandspartnern använder för att lämna in sina spel-batcher till ATG är oklart även det.

Med speciallösningar tänkte jag mest på script-lösningar som t ex Jokersystemets variant innan fil-inlämningen infördes.

Jag gissar att du får ett larm om otillåten spelform om du försöker lämna in spel med "Top7coupon".

Min fråga var om någon visste säkert huruvida "utlandet" kommer att vara med och spela Top7 eller inte?
Gammal 2016-10-21, 16:15   #28

Standard

Jag vet inte men har svårt att tro att utlandet inte kommer vara med
Gammal 2016-10-21, 16:50   #29

Viroids avatar

Standard

Om utländska partners kommer delta eller ej beror lite på om de har koncession för ett sådant spel i respektive land. Det är ju ett ganska udda spel, så det är inte säkert att de har möjlighet att erbjuda det.

Som alla jackpottspel är det naturligtvis frestande för spelare med ordentligt kapital i ryggen som kan gå in och intervenera om det blivit rullpott ett par veckor i följd. Och där finns också risken att någon "köper" en startgalopp på ett par betrodda hästar, så har man väldigt bra garanti för en tillräckligt hög utdelning sedan.

Att göra det med "sexraderssystem" som grund är inte så svårt. Skall man helgardera i ett lopp med 12 hästar betyder det nästan 4 miljoner rader. Att göra det i ett tiohästarsfält drar inte mer än c:a 600.000 rader.

Att köpa ett par hästars startgalopp ger inte bara edge i det här spelet, utan också på V75, V5, Vinnare, Plats, Tvilling & Trio.
Gammal 2016-10-21, 18:23   #30

Reg.datum: nov 2012
Sharp$: 131
Standard

ATG har ju möjlighet att välja veckans "lättaste" lopp om de skulle vilja, men även om de skulle göra det är detta en riktigt svår spelform. Klart intressant, skulle jag vilja säga.

12 startande i alla lopp ger 35 831 808 möjliga vinstkombinationer för 7 rätt. Vi säger 36 miljoner.
12 startande på Top7 (eller V765432) ger 3 991 680 möjliga vinstkombinationer för 7 rätt. Vi säger 4 miljoner.

Rent matematiskt skulle Top7 då vara 9 ggr lättare än V75. Men radpriset är också 8 ggr högre! Redan där är det nästan dött lopp mellan spelformerna. När det gäller möjligheterna för 7 rätt, alltså.

+att möjligheterna att välja insats och typ av system är hårt reglerat,

+att tippa vilken häst som blir 4a, 5a, 6a eller7a svårighetsmässigt måste rankas som helgarderingslopp,

+att en hel del spelare kommer att välja att gardera "högst upp", på platserna 1-3, för att ha större chans att få någon utdelning överhuvudtaget. Som jag förstått det måste man sätta 1an o 2an för att få 2 rätt. Och sedan 3an för 3 rätt, osv.
Om man inte går all-in på att få 7 rätt verkar det logiskt att gardera "högst upp" och kanske spika 6an o 7an, och hoppas på det bästa.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-21, 18:59   #31

Standard

På V75 går 26% av omsättningen till 7-rättspotten. På Top7 är det 18,2%

Summa summarum: 7 rätt på Top7 bör ändå kunna ge minst lika bra som 7 rätt på V75 i snitt.

Vid en omsättning på 5,5 miljoner ligger det ca 1 miljon i 7-rättspotten. Frågan är hur hög omsättningen blir, men om man antar 5,5 milj så blir det jackpot minst lika ofta som det blir miljonutdelning på V75.

Sen tillkommer 2-rättsjackpot. Men vart de tar vägen eller vilken gräns som gäller har jag ingen koll på.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Slutsats: Stora fördelen är att det bara är ett lopp att analysera. Jackpot infaller ofta. I långa loppet blir det bra utdelningar på 7 rätt. Det verkar helt enkelt vettigt att invänta jackpotomgångar där man har bra spelidéer som vinnare och tvåa. Med 12 startande bör man kunna skapa ett reducerat system för hand på resterande 10 hästar.
Gammal 2016-10-21, 19:10   #32

drakens avatar

Reg.datum: jul 2010
Sharp$: 8028
Standard

Jag tycker det låter pajas om det hela. Kommer möjligen skicka in något spel någon gång om jag råkat dra några vinare innan men eftersom jag slutat upp med det är risken ganska liten.Men den som tror sig kunna sätta detta skulle jag tipsa om att spela tvilling. Man lär inte bomma någon om man tror sig kunna sätta de 7 första .
draken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-21, 20:37   #33

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av overpace Visa inlägg
+att en hel del spelare kommer att välja att gardera "högst upp", på platserna 1-3, för att ha större chans att få någon utdelning överhuvudtaget. Som jag förstått det måste man sätta 1an o 2an för att få 2 rätt. Och sedan 3an för 3 rätt, osv.
Om man inte går all-in på att få 7 rätt verkar det logiskt att gardera "högst upp" och kanske spika 6an o 7an, och hoppas på det bästa.
Välja att gardera "högst upp"? Det enda du kan välja är om du ska ha spik eller ej på plats 1, resten bestämmer ATG åt dig.

Spelar du tex ett 480kr system så har du följande att välja mellan:
5x5x5x5x5x1x1 eller 1x5x5x5x5x5x1.

EDIT: lägger till ett exempel till på 96kr system:
4x4x4x4x1x1x1 alternativt 1x4x4x4x4x1x1
overpace (+10)

Senast redigerad av boozty den 2016-10-21 klockan 20:41.
Gammal 2016-10-21, 20:45   #34

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Verkar rätt tydligt att det de kallar skicklighetsspel vänder sig till lottköpare, dvs Harry folket.

Citat:
Välja att gardera "högst upp"? Det enda du kan välja är om du ska ha spik eller ej på plats 1, resten bestämmer ATG åt dig.

Gammal 2016-10-21, 21:02   #35

Reg.datum: jan 2013
Sharp$: 128
Standard

Get a Winner chans spik en eller alla,..
chompipe är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-21, 23:01   #36
robust
Guest

Sharp$:
Standard

Ombuden kommer ju att garanterat göra andelar på spelet, eftersom provisionen är samma som på vanliga andelar. Där kommer omsättningen.

Svårighetsgraden blir ju svårare med 15 st hästar! Spelet avgörs i V75-5 och är ett lopp med 12-15 hästar.

Vem vill inte kunna vinna miljoner på ett enda spel som tar cirka 2-4 minuter att avgöra? Kalla det för lotto eller vad ni vill, men rik kan man bli.

Har för mig att spelet kommer inte kunna spelas från utlandet.
overpace (+5)
  Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-22, 00:53   #37

Standard

Citat:

Hoppsan! Det var ju inte riktigt som jag trodde. Då förstår jag varför alla tycker att detta är pajaseri.

Dock är 5x5x5x5x5x1x1 att gardera "högst upp". Men du menar att man inte kan spela 1x1x5x5x5x5x5? Eller 1x1x1x4x4x4x4?

Och hur ser 48 kr-alternativen ut? 1x2x3x3x3x1x1 och 2x3x3x3x1x1x1?

Man kan visserligen komma runt en del begränsningar genom att skriva ut flera system, men här har ATG verkligen tänkt till för att göra detta till ett lidande för seriösa spelare.

Det ska bli intressant att se hur man kommer att redovisa insatsprocenten. Om man nu gör det.
Gammal 2016-10-22, 01:02   #38

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av robust Visa inlägg
Ombuden kommer ju att garanterat göra andelar på spelet, eftersom provisionen är samma som på vanliga andelar. Där kommer omsättningen.

Svårighetsgraden blir ju svårare med 15 st hästar! Spelet avgörs i V75-5 och är ett lopp med 12-15 hästar.

Vem vill inte kunna vinna miljoner på ett enda spel som tar cirka 2-4 minuter att avgöra? Kalla det för lotto eller vad ni vill, men rik kan man bli.

Har för mig att spelet kommer inte kunna spelas från utlandet.
Ja, men det blir för svårt med 15 hästar. Med alla regleringar blir det mycket svårare än en genomsnittlig V75a. Det är ju klokt av dem att skaffa sig alternativ, men det blir nog 12 hästar som regel.
Gammal 2016-10-22, 12:00   #39

Standard

Citat:
Hoppsan! Det var ju inte riktigt som jag trodde. Då förstår jag varför alla tycker att detta är pajaseri.

Dock är 5x5x5x5x5x1x1 att gardera "högst upp". Men du menar att man inte kan spela 1x1x5x5x5x5x5? Eller 1x1x1x4x4x4x4?

Och hur ser 48 kr-alternativen ut? 1x2x3x3x3x1x1 och 2x3x3x3x1x1x1?

Man kan visserligen komma runt en del begränsningar genom att skriva ut flera system, men här har ATG verkligen tänkt till för att göra detta till ett lidande för seriösa spelare.

Det ska bli intressant att se hur man kommer att redovisa insatsprocenten. Om man nu gör det.
Jag vet inte riktigt om jag vill kalla det att man garderar så mycket att man väljer ut 5 hästar som ska vara plats 1-5 och sen har spikar resten eftersom det blir väl så det blir med detta system?

Ett 48kr system ser ut som följande 3x3x3x2x2x1x1
overpace (+5)
Gammal 2016-10-22, 13:10   #40

Grants avatar

Reg.datum: okt 2012
Sharp$: 6099
Smile

Var hittar ni kupongen för ert spel?

Mvh Uffe
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-22, 13:38   #41

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Var hittar ni kupongen för ert spel?

Mvh Uffe
Hur menar du? Menar du var jag hittar system mallarna jag skrivit?
Gammal 2016-10-22, 15:26   #42

Grants avatar

Smile

Citat:
Hur menar du? Menar du var jag hittar system?
Vi kan väl vänta med spyorna tills vi testat att spela.

Mvh Uffe
Gammal 2016-10-22, 18:50   #43

Standard

Citat:
Jag vet inte riktigt om jag vill kalla det att man garderar så mycket att man väljer ut 5 hästar som ska vara plats 1-5 och sen har spikar resten eftersom det blir väl så det blir med detta system?

Ett 48kr system ser ut som följande 3x3x3x2x2x1x1
Nej, det stämmer förvisso. Men det är mer garderat än att spika.

Ska man gardera ordentligt "högst upp", så som jag tror att många kommer att vilja göra, ska man nog spela flera kuponger med spik i början och byta ut spiken med så många hästar man vill ha som 1a.
Gammal 2016-10-22, 21:01   #44

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Vi kan väl vänta med spyorna tills vi testat att spela.

Mvh Uffe
Varför det?

Det finns massor av detaljer som gör att man kan förstå bristerna utan det ens har körts en omgång.
Gammal 2016-10-22, 21:26   #45

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 11975
Standard

Knappast troligt att en skicklighetsspelare kan skaffa sig fördelar i denna spelform, dock lite tidigt att uttala sig...
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-22, 21:28   #46

Sharp$: 11975
Standard

Stora system med "chansspikar" på placering 6 och 7, skulle kunna vara ett framgångsrecept
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-24, 15:24   #47

Reg.datum: okt 2010
Sharp$: 4665
Standard

Om jag vill lira en femhundring så kommer jag att ha en spik som 7:a oavsett vad jag gör. Dock har jag inga problem med att spika 2:or och 3:or på trio och förmodligen inte här heller om jag själv skulle få välja. Tror dock inte massan kommer att gilla skicka in femhundralappar på detta sätt.
Lobo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-24, 16:38   #48

Grants avatar

Smile

Citat:
Varför det?

Det finns massor av detaljer som gör att man kan förstå bristerna utan det ens har körts en omgång.
Nu förstår jag spyorna bättre.
Topz 7 är ju ett riktigt kärringspel i stil med tvilling för den som
har svårt för att bestämma sig och ändå inte.
Vinnare är OK, komb är också OK och Trio.
Men inget förvånar med ATG. Vad kommer härnäst, lottnummer?

Mvh Uffe
Gammal 2016-10-24, 16:50   #49

Reg.datum: dec 2010
Sharp$: 2068
Standard

Helt värdelöst när jag förstod upplägget. Vem i helvete vill ha spikar på hästar som sjua? Finns ju ingen möjlighet att välja fler en sju hästar, så en galopp bland de utvalda så är man borta... Bättre de hade infört en superfecta med femkronors radpris med samma upplägg som trion, det hade kunnat bli fina odds men samtidigt inget som är omöjligt att sätta. Nu är det ju 98% tur och två procent skicklighet...
rotagg är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-24, 20:23   #50

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Lobo Visa inlägg
Om jag vill lira en femhundring så kommer jag att ha en spik som 7:a oavsett vad jag gör. Dock har jag inga problem med att spika 2:or och 3:or på trio och förmodligen inte här heller om jag själv skulle få välja. Tror dock inte massan kommer att gilla skicka in femhundralappar på detta sätt.
Om du absolut inte vill spika 7an, så kan du spela flera kuponger där 1an-6an är identiska men där du varierar spiken på 7an.

Top7 är inget bra spel rent speltekniskt, men det är inte så dåligt som vissa vill få det till. Dessutom är det lika för alla och bara ett lopp att analysera.

Här ett exempel på 6 kuponger/576 kr, där man kommer undan tvånget att spika 6an o 7an. Antag vinnarspik på nr 1, sedan nr 2-5 på plats 2-5 utan inbördes ordning. På plats 6 o 7 roteras nr 6-8.

Det blir ju ingen stor skillnad jmf ett 480 kr-system, men det visar i alla fall att det finns möjligheter att skapa system som kommer närmare precis det man vill ha.

1. 1-----2/5-2/5-2/5-2/5----- 6-7

2. -----------samma-----------6-8

3. -----------samma-----------7-6

4. -----------samma-----------7-8

5. -----------samma-----------8-6

6. -----------samma-----------8-7.
Gammal 2016-10-24, 20:28   #51

Klankes avatar

Reg.datum: aug 2010
Sharp$: 936
Standard

Provar en liten, troligvis omöjligt men man skall våga prova..

TOP 7
Inlämnat: 2016-10-24, 20:27
Jägersro Lopp 9
Lördag 2016-10-29
Start: 17:50
Kostnad: 48,00 kr
Vadet gäller startnummer

Plac.
1:a: 1 Augustus F.
2:a: 5, 6, 8
3:a: 5, 6, 8
4:a: 5, 6, 8
5:a: 4, 11
6:a: 4, 11
7:a: 3 Sylvester America

Din ranking:
1 6 8 5 4 11 3

Reserver:
10 2

12 x 4,00 kr = 48,00 kr.
Totalt: 48,00 kr.
Rättningskod: PMW DTZ ***

Klanke är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-24, 20:58   #52

korpos avatar

Sharp$: 5959
Standard

Snillen spekulerar
korpo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-25, 11:51   #53

Standard

Citat:
Om du absolut inte vill spika 7an, så kan du spela flera kuponger där 1an-6an är identiska men där du varierar spiken på 7an.

Top7 är inget bra spel rent speltekniskt, men det är inte så dåligt som vissa vill få det till. Dessutom är det lika för alla och bara ett lopp att analysera.

Här ett exempel på 6 kuponger/576 kr, där man kommer undan tvånget att spika 6an o 7an. Antag vinnarspik på nr 1, sedan nr 2-5 på plats 2-5 utan inbördes ordning. På plats 6 o 7 roteras nr 6-8.

Det blir ju ingen stor skillnad jmf ett 480 kr-system, men det visar i alla fall att det finns möjligheter att skapa system som kommer närmare precis det man vill ha.

1. 1-----2/5-2/5-2/5-2/5----- 6-7

2. -----------samma-----------6-8

3. -----------samma-----------7-6

4. -----------samma-----------7-8

5. -----------samma-----------8-6

6. -----------samma-----------8-7.
Visar sig att ATG har satt en systembegränsning på 100 system ( oavsett storlek ). Så det går bara att laborera med det här i begränsad omfattning.
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-25, 13:56   #54

Standard

Citat:
Visar sig att ATG har satt en systembegränsning på 100 system ( oavsett storlek ). Så det går bara att laborera med det här i begränsad omfattning.
Surprise, surprise...

Där ser man. Nåja, den här spelformen går ändå inte att finlira och dessutom passar den bara om man har tydliga idéer. Skulle tro att man kan komma en bit på 100 system. Billigare än 2400 kr kan det ju inte bli, i så fall.

Tycker ändå att detta kan vara ett bra alternativ att satsa rejält på om man tycker att V75an ser mindre intressant ut.
Jag förväntar mig hiskeliga odds om resultatet går utanför de allmänna tipsen. Men det återstår ju att se hur det utvecklas i praktiken.
Gammal 2016-10-25, 14:00   #55

Reg.datum: aug 2015
Sharp$: 624
Standard

Självklart ska man satsa 2880kr på det här varje helg!
SO (+1)

Senast redigerad av Spetsochslut den 2016-10-25 klockan 14:01.
Spetsochslut är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-25, 16:35   #56

Standard

Citat:
Surprise, surprise...

Där ser man. Nåja, den här spelformen går ändå inte att finlira och dessutom passar den bara om man har tydliga idéer. Skulle tro att man kan komma en bit på 100 system. Billigare än 2400 kr kan det ju inte bli, i så fall.

Tycker ändå att detta kan vara ett bra alternativ att satsa rejält på om man tycker att V75an ser mindre intressant ut.
Jag förväntar mig hiskeliga odds om resultatet går utanför de allmänna tipsen. Men det återstår ju att se hur det utvecklas i praktiken.
Tänk även på att Top7%en bara visar spelfördelningen på vinnaren av loppet. Hur spelet ligger på placering 2-7 är en väl förborgad ATG-hemlighet.

Det är lite som att bara visa V75%en för en av avdelningarna. ( T ex det lopp som har den största favoriten ).
Gammal 2016-10-25, 16:46   #57
robust
Guest

Sharp$:
Standard

Spetshästen Augustus F tar väl ledningen och Sylvester D.K. tar hans rygg. 1640 auto Jägersro, spets och slut. Topp tre blir den som har rygg ledaren. Resten är väl bara att gardera. Vill ATG att alla ska vinna första gången? Antagligen.
  Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-25, 16:54   #58

Standard

Citat:
Spetshästen Augustus F tar väl ledningen och Sylvester D.K. tar hans rygg. 1640 auto Jägersro, spets och slut. Topp tre blir den som har rygg ledaren. Resten är väl bara att gardera. Vill ATG att alla ska vinna första gången? Antagligen.
Hur ska du gardera menar du?

Vilken av de 5 systemmallarna ska du använda?
Gammal 2016-10-25, 18:29   #59
robust
Guest

Sharp$:
Standard

Citat:
Hur ska du gardera menar du?

Vilken av de 5 systemmallarna ska du använda?
Det vet jag ca: 17:40 på lördag.
  Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-25, 19:04   #60

Standard

Citat:
Det vet jag ca: 17:40 på lördag.

Det går inte att spela med två hästar som 2a-3a och sedan gardera resten.

Om du vill spela med spik på vinnaren så är det 2880 kr som gäller och du tvingas att satsa lika mycket på alla 6 garderingshästarna för varje placering från 2 till 7.

( Jo, jag vet att man även rankar alla hästarna inbördes. Men det har bara betydelse om det blir strykningar. )
Gammal 2016-10-25, 20:30   #61
robust
Guest

Sharp$:
Standard

Citat:
Det går inte att spela med två hästar som 2a-3a och sedan gardera resten.

Om du vill spela med spik på vinnaren så är det 2880 kr som gäller och du tvingas att satsa lika mycket på alla 6 garderingshästarna för varje placering från 2 till 7.

( Jo, jag vet att man även rankar alla hästarna inbördes. Men det har bara betydelse om det blir strykningar. )
Jo jag vet, men varför måste jag spela på den största tycker du?
  Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-25, 20:54   #62

Standard

Citat:
Jo jag vet, men varför måste jag spela på den största tycker du?
För att på de andra mallarna kan du inte välja enbart 1an.

Spelar du någon av de andra 4 så får du alltid de högre placeringarna snurrade runt varandra fullt ut.

Möjligheterna att "använda sin rank" är ytterst begränsade. Hur du än gör så kommer en väsentlig del av din insats att hamna på kombinationer som du förmodligen inte tror på alls.
Gammal 2016-10-25, 21:38   #63

Reg.datum: maj 2015
Sharp$: 2747
Standard

Citat:
För att på de andra mallarna kan du inte välja enbart 1an.

Spelar du någon av de andra 4 så får du alltid de högre placeringarna snurrade runt varandra fullt ut.

Möjligheterna att "använda sin rank" är ytterst begränsade. Hur du än gör så kommer en väsentlig del av din insats att hamna på kombinationer som du förmodligen inte tror på alls.
Mjooo, man kan väl aktivt välja att spika en vinnare, oavsett systemstorlek?
Spiritus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-25, 22:16   #64

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Spiritus Visa inlägg
Mjooo, man kan väl aktivt välja att spika en vinnare, oavsett systemstorlek?
HELT korrekt. Hittade rutan för "Spika Vinnare" alldeles nyss.

Då går det självklart. Misstag av mig.
Gammal 2016-10-25, 23:39   #65

Reg.datum: mar 2014
Sharp$: 1145

Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

På tal om succé eller fiasko - hur går det egentligen för "Fantasytravet" (de datorgenererade kusarna), eller vad det heter? Bra eller anus?
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-26, 00:04   #66

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

De är lite otydliga, har dessutom klumpat ihop det med Boost i rapporten, men det går SKITBRA.
Investeringarna kommer vara betalda innan årets slut, sedan är det nästan ren vinst.
Jag försökte lista ut summan på fyllan, lite osäker mao, men jag har för mig ca 9 Mill / Mån för bägge.

EDIT: Rapport idag 10.00, då får vi se läget

http://www.mynewsdesk.com/se/atg/pre...er-atg-1623220

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
På tal om succé eller fiasko - hur går det egentligen för "Fantasytravet" (de datorgenererade kusarna), eller vad det heter? Bra eller anus?

Senast redigerad av putte64 den 2016-10-26 klockan 10:36.
Gammal 2016-10-26, 10:47   #67

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
VR och Boost, 219 Millar / 9 mån.
Gammal 2016-10-30, 10:30   #68

Reg.datum: maj 2011
Sharp$: 2502
Standard

Ill En travprofil berättade för mig vad som hände en gång i tiden. På den tiden där det riggades lopp inför den tex stundande julen. Brölloppskassan har jag ochså hört.

På en stallbacke någonstans gick en snubbe runt o dikterade vilka placeringar de skulle ha inför målgång. DU Får vinna, du får bli tvåa osv. Detta hände för många år sedan på en svensk travbana.
Visst quintee kör de i Frankrike. Jag tycker ändå det inte är spelsäkert med top7. V75 är i regel sönder analyserat.
Jackpottar ständigt återkommande. Atg försöker med nya spelformer ständigt. För många kockrecept desto sämre soppa. Lotto raggningar till travet. Vart är vi på väg, om jag citerar. Kejsarens nya kläder är väl ATG:s nya kläder ifall jag citerar HC Andersen. Men vi är inte dumma vi spelare eller....

https://www.youtube.com/watch?v=psuTzF0cJPU, en passning till Kejsaren Skraplott/ATG...

Eller skall vi hoppas att på allt fler kuskar agerar som loppförstörare för att skaka om i journalistiken/experternas siande. För att vi skall få högre utdelningar på v75.
Top7 är dömt att misslyckas enligt min åsikt. Fler långlopp och som alltid är spekulativt. Men räcker hästarna till med den proppen. Vad kommer nästa spel att heta, som ATG kommer att lancera? Men är det så en slumpfaktor måste ingå. Konservatism finns väl bland lirarna. Jag är skeptisk...

Senast redigerad av dumle den 2016-11-06 klockan 06:18.
dumle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-30, 15:33   #69

Reg.datum: jan 2011
Sharp$: 5535
Standard

Putte, vet du hur mycket Virtuella hästar kostade att utveckla? Vet du hur stora kostnaderna är att driva spelet? Vet du hur avtalet ser ut med utvecklarbolaget?
Vet du hur höga mediakostnaderna är ?
Likaledes med Boost.
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-30, 16:25   #70

Standard

Top7 garanterar i alla fall att man slipper bottenutdelningar. Till V75 kan man studera i mängder av timmar, och även vara rätt ute i analyserna, men inte få någon utdelning alls. Det var visst jackpot på V75 igår. Extrapengar på 7 rätt. 405 kr, man tackar!

Visst, många ogillar Top7 och det är en rejält strulig spelform.
Men det kommer att flöda höga utdelningar, jackpots och känslan av att det är lättare än vad det egentligen är. Det senare för att det bara är ett lopp att analysera och/eller att det är lätt att "vara nära". Antingen på målfotot eller i konstruktionen av systemet.

I premiäromgången blev det en otursamt låg utdelning på 7 rätt. Alla tre som klarade 6 rätt hade spikat samma häst som 7a och fick "bara" 397 000. Osannolikt men inte omöjligt. Kommer i varje fall inte att ske särskilt ofta. Hade en av dem missat hade hen blivit ensam om 6 rätt och fått 511 000! (reservation för någon felräkning). Strulig spelform, som sagt.

Å andra sidan gav 5 rätt tre ggr mer än det skulle ha gett, om inte 6 rättspotten hade flyttats dit. 8 247 kr blev 24 741 kr. "Fan, vad bra på 5 rätt. Kort distans och bara låga startnr."

Det var kanske därför utdelningen blev såpass dålig (på 7 rätt i alla fall) i förhållande till svårighetsgraden? Bara låga nummer på plats 1-5.

För övrigt gissar jag att det kan komma en ren Quinté (eller något liknande), men då knappast på lördagar. Ett 15-hästarslopp på onsdagar?
Migge (+3)

Senast redigerad av overpace den 2016-10-30 klockan 16:33.
Gammal 2016-10-30, 17:04   #71

Standard

Citat:
Top7 garanterar i alla fall att man slipper bottenutdelningar. Till V75 kan man studera i mängder av timmar, och även vara rätt ute i analyserna, men inte få någon utdelning alls. Det var visst jackpot på V75 igår. Extrapengar på 7 rätt. 405 kr, man tackar!

Visst, många ogillar Top7 och det är en rejält strulig spelform.
Men det kommer att flöda höga utdelningar, jackpots och känslan av att det är lättare än vad det egentligen är. Det senare för att det bara är ett lopp att analysera och/eller att det är lätt att "vara nära". Antingen på målfotot eller i konstruktionen av systemet.

I premiäromgången blev det en otursamt låg utdelning på 7 rätt. Alla tre som klarade 6 rätt hade spikat samma häst som 7a och fick "bara" 397 000. Osannolikt men inte omöjligt. Kommer i varje fall inte att ske särskilt ofta. Hade en av dem missat hade hen blivit ensam om 6 rätt och fått 511 000! (reservation för någon felräkning). Strulig spelform, som sagt.

Å andra sidan gav 5 rätt tre ggr mer än det skulle ha gett, om inte 6 rättspotten hade flyttats dit. 8 247 kr blev 24 741 kr. "Fan, vad bra på 5 rätt. Kort distans och bara låga startnr."

Det var kanske därför utdelningen blev såpass dålig (på 7 rätt i alla fall) i förhållande till svårighetsgraden? Bara låga nummer på plats 1-5.

För övrigt gissar jag att det kan komma en ren Quinté (eller något liknande), men då knappast på lördagar. Ett 15-hästarslopp på onsdagar?

Om en av de 3 vinnarna bara hade haft 6r skulle den personen fått 511403 kr på den 6an. Men då hade de andra två fått 596637 kr på sina 7or.

Intressant är att om någon hade haft en ensam rad med 6 rätt samtidigt som de 3 med 7 rätt ändå haft sina 7or så skulle en del pengar flyttats från 6-rättspotten till 7rätts-potten.

Det står nämligen i vadhållningsbestämmelserna att det inte får vara lägre utdelning i en högre vinstgrupp än i en lägre. Pengarna ska flyttas om så att den högre vinstgruppen ger 10% högre utdelning än den lägre.

Totalt ska 7+6 rätt ha 28%+12% av potten efter spelavdrag.

Igår hade det blivit 6556 455 x 65% x 40% = 1 704 678 kr.

Om 3 st sjuor ska ha 10% mer än 6an så ska den totala summan delas med 4,3. ( 1,1 x 3 för sjuorna och 1 för sexan ).

Den ensam raden med 6r skulle då ha gett 396 436 kr.

1,1 x 396 436 = 436 079 kr på 7 rätt.

De 3 med 7 rätt förlorade alltså på att ingen annan klarade 6 rätt.
Och det hade blivit bättre för alla 3 om exakt en av dem hade haft 6 rätt istället för 7 rätt.

Men det är ju inget man vet i förväg.

Det lär uppstå fler märkliga situationer i ToppSju-spelet när omsättningen sjunker. Sannolikheten för "märkliga" fördelningar av vinstrader ökar naturligtvis när antalet rader minskar. I omgångar med tillräckligt hög omsättning minskar risken för konstigheter i utdelningsuträkningarna.
Gammal 2016-10-30, 17:12   #72

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

De har tidigare redovisat kostnader som man kan lista ut hör till dessa 2 spel, men några exakta siffror har jag inte.

Tror inte det går att få fram detaljer, utan bara totalkostnad till dags dato.

Sedan får man nog fortsätta gissa men jag tror drift och underhåll av VR och Boost tillsammans kommer vara kaffepengar i jämförelse med vinsten.

Tänker inte gå in och plöja gamla rapporter, utan är rätt säker på att det var 2 bra affärer.

Citat:
Ursprungligen postat av hatten1 Visa inlägg
Putte, vet du hur mycket Virtuella hästar kostade att utveckla? Vet du hur stora kostnaderna är att driva spelet? Vet du hur avtalet ser ut med utvecklarbolaget?
Vet du hur höga mediakostnaderna är ?
Likaledes med Boost.
Gammal 2016-10-30, 17:24   #73

Migges avatar

Reg.datum: jul 2010
Sharp$: 1
Standard

Vad många "glömmer" här på Sharp$ är att den stora massan av spelare ute i stugorna INTE bryr sig ett skit om spelvärde mm utan endast ser hästspel som ett slumpspel...och man vill ha en kupong till eftermiddagskaffet vid tv'n.
overpace (+5), tomtom2 (+3)
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-30, 17:37   #74

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Migge Visa inlägg
Vad många "glömmer" här på Sharp$ är att den stora massan av spelare ute i stugorna INTE bryr sig ett skit om spelvärde mm utan endast ser hästspel som ett slumpspel...och man vill ha en kupong till eftermiddagskaffet vid tv'n.
Exakt. Och kommer bara omsättningen och utdelningarna att hålla sig på en skapligt hög nivå, så kommer efterhand fler "seriösa" spelare att haka på.
Gammal 2016-10-30, 17:44   #75

Standard

Citat:
Om en av de 3 vinnarna bara hade haft 6r skulle den personen fått 511403 kr på den 6an. Men då hade de andra två fått 596637 kr på sina 7or.

Intressant är att om någon hade haft en ensam rad med 6 rätt samtidigt som de 3 med 7 rätt ändå haft sina 7or så skulle en del pengar flyttats från 6-rättspotten till 7rätts-potten.

Det står nämligen i vadhållningsbestämmelserna att det inte får vara lägre utdelning i en högre vinstgrupp än i en lägre. Pengarna ska flyttas om så att den högre vinstgruppen ger 10% högre utdelning än den lägre.

Totalt ska 7+6 rätt ha 28%+12% av potten efter spelavdrag.

Igår hade det blivit 6556 455 x 65% x 40% = 1 704 678 kr.

Om 3 st sjuor ska ha 10% mer än 6an så ska den totala summan delas med 4,3. ( 1,1 x 3 för sjuorna och 1 för sexan ).

Den ensam raden med 6r skulle då ha gett 396 436 kr.

1,1 x 396 436 = 436 079 kr på 7 rätt.

De 3 med 7 rätt förlorade alltså på att ingen annan klarade 6 rätt.
Och det hade blivit bättre för alla 3 om exakt en av dem hade haft 6 rätt istället för 7 rätt.

Men det är ju inget man vet i förväg.

Det lär uppstå fler märkliga situationer i ToppSju-spelet när omsättningen sjunker. Sannolikheten för "märkliga" fördelningar av vinstrader ökar naturligtvis när antalet rader minskar. I omgångar med tillräckligt hög omsättning minskar risken för konstigheter i utdelningsuträkningarna.
Hehe! Strulig spelform var det. Men vi får väl se om omsättningen sjunker när jackpottarna börjar komma. Själv hade jag trott på en högre premiäromsättning. En del som avvaktar jackpottar och att se hur spelformen faktiskt fungerar i praktiken innan man själv vill deltaga?

Senast redigerad av overpace den 2016-10-30 klockan 17:45.
Gammal 2016-10-30, 18:06   #76

Standard

Citat:
Hehe! Strulig spelform var det. Men vi får väl se om omsättningen sjunker när jackpottarna börjar komma. Själv hade jag trott på en högre premiäromsättning. En del som avvaktar jackpottar och att se hur spelformen faktiskt fungerar i praktiken innan man själv vill deltaga?
Självklart. Men det där är lite som med Måltipset. Det är handlar om fotboll, det är jackpot hur ofta som helst. Men omsättningen? Den är låg.

För egen del kommer jag nog inte att lämna in något trav-lotto ( flåt, ToppSju ) förrän det blivit Rullpott i minst 2 eller helst 3 veckor.
Gammal 2016-10-30, 18:23   #77

Standard

Citat:
Exakt. Och kommer bara omsättningen och utdelningarna att hålla sig på en skapligt hög nivå, så kommer efterhand fler "seriösa" spelare att haka på.
Beror på definitionen av seriösa spelare. Krävs ett par rollerpots(jackpottar) för att det ska gå att spela ur ett investeringsperspektiv.
Gammal 2016-10-30, 23:36   #78

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Migge Visa inlägg
Ja jag har varit ner på butiken ett tag idag för att kolla av vad mina kunder anser och de flesta var mest överaskade över att utdelningen på 2 och 3 rätt var så pass bra som den var och det lät som många tänkte lira nästa helg så vem vet, kanske är ett bra spel för harryköparna dom hittat trots allt?
Migge (+1)
Gammal 2016-10-31, 00:21   #79

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Nu dök det upp extrema lågprocentare, men jag tror utdelning på 2 rätt kommer frysa inne fler än 50% av omgångarna, och 3 rätt kanske betala tillbaka din "hundring", som jag misstänker de flesta kommer spendera i butik.

Å andra sidan, vem vet ?
Är antagligen bara Atg som har ett hum pga ett gäng simuleringar.

Citat:
Ja jag har varit ner på butiken ett tag idag för att kolla av vad mina kunder anser och de flesta var mest överaskade över att utdelningen på 2 och 3 rätt var så pass bra som den var och det lät som många tänkte lira nästa helg så vem vet, kanske är ett bra spel för harryköparna dom hittat trots allt?

Senast redigerad av putte64 den 2016-10-31 klockan 00:23.
Gammal 2016-10-31, 01:01   #80

Standard

Citat:
Nu dök det upp extrema lågprocentare, men jag tror utdelning på 2 rätt kommer frysa inne fler än 50% av omgångarna, och 3 rätt kanske betala tillbaka din "hundring", som jag misstänker de flesta kommer spendera i butik.

Å andra sidan, vem vet ?
Är antagligen bara Atg som har ett hum pga ett gäng simuleringar.
Kommer inte ihåg om det inte hände någon gång alls, men det var åtminstone extremt sällan som tvårättspotten frös inne i simuleringarna. Akraka pratade om detta under presentationen av spelet på Solvalla.
Gammal 2016-10-31, 01:31   #81

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Kanske är så ?
Gjorde just en helt ovetenskaplig närmast löjligt liten koll, och kom fram till 14Kr.
Men det går nog att räkna på det med rätt stor sannolikhet, om man utgår från att folk rankar ungefär som på V75-5.

EDIT: Jag antar att de vill åt Trissköparna ute i butikerna, och då är det viktigt med en "ny lott" lite då och då

Citat:
Ursprungligen postat av NicklasJ Visa inlägg
Kommer inte ihåg om det inte hände någon gång alls, men det var åtminstone extremt sällan som tvårättspotten frös inne i simuleringarna. Akraka pratade om detta under presentationen av spelet på Solvalla.

Senast redigerad av putte64 den 2016-10-31 klockan 01:40.
Gammal 2016-10-31, 06:06   #82

Standard

Citat:
Kanske är så ?
Gjorde just en helt ovetenskaplig närmast löjligt liten koll, och kom fram till 14Kr.
Men det går nog att räkna på det med rätt stor sannolikhet, om man utgår från att folk rankar ungefär som på V75-5.

EDIT: Jag antar att de vill åt Trissköparna ute i butikerna, och då är det viktigt med en "ny lott" lite då och då
Det stora kruxet med att simulera sånt här i förväg är att det måste vara svårt att veta vilket hur folk kommer att välja systemmall.

Det blir ganska stor skillnad mellan att välja 3 hästar på 1-3 än att spika favoriten.

Tittar man på Top7% vs V75% så ser det ganska lika ut i toppen av ranken. Sedan stämmer rankordningen nästan exakt med ett fåtal undantag.

Men det verkar som det finns en STOR skillnad och det är spelprocenten för de bottenrankade.

På V75 fick Lady Lee 0.19% av spelet som vinnare.
På ToppSju fick Lady Lee hela 1.71% av spelet som vinnare.

De 4 minst spelade hästarna på V75 spelade på totalt 2.68% av spelet.
På ToppSju fick de ENORMA 8.5% av spelet.

Gissningsvis beror den här snedfördelningen på att skrällarna slinker in i 1-3-gruppen för dem som köper rena slumpspelen.

Av första omgången att döma så är det ett rejält misstag att gå på storskrällar som vinnare. Och det får även följden att de mer betrodda hästarna ger mer på 2 rätt än man skulle kunna ana.

Senast redigerad av Strappa71 den 2016-10-31 klockan 09:49.
Gammal 2016-10-31, 10:40   #83

Reg.datum: okt 2010
Sharp$: 4665
Standard

Kan väl vara kul att kunna vinna stort och "snabba pengar", men oavsett hur snabbt loppet går så måste man ändå vänta en vecka tills nästa gång och det är inte speciellt snabbt.
Lobo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-31, 11:19   #84

Reg.datum: jan 2011
Sharp$: 5535
Standard

boozty : Det är total katastrof om det tar pengar från HB insatser på V75, då dör V75 i ännu högre grad, utöver att det är välanalyserat så försvinner de döda pengarna.
Dessom försvinner också Boostomsättning i samband med HB eventuella frånfälle.

Jag är fullständigt övertygad om att Top7 är ett katastrofspel , omöjligt att förklara, omöjligt att förstå, omöjligt att veta när man vinner och hur mycket man vinner.

Det är helt enkelt ett spel utan spelteoretisk eftertanke.
Inför Quinte ! Fem hästar med rak ordningsföljd. Bara köpa Frankrikes upplägg rakt av.
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-31, 11:41   #85

Reg.datum: jan 2015
Sharp$: 2069
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hatten1 Visa inlägg
boozty : Det är total katastrof om det tar pengar från HB insatser på V75, då dör V75 i ännu högre grad, utöver att det är välanalyserat så försvinner de döda pengarna.
Dessom försvinner också Boostomsättning i samband med HB eventuella frånfälle.

Jag är fullständigt övertygad om att Top7 är ett katastrofspel , omöjligt att förklara, omöjligt att förstå, omöjligt att veta när man vinner och hur mycket man vinner.

Det är helt enkelt ett spel utan spelteoretisk eftertanke.
Inför Quinte ! Fem hästar med rak ordningsföljd. Bara köpa Frankrikes upplägg rakt av.
Frankrikes Quinte behöver du vara professor för att förstå. Quinte har 6 vinstpooler. 5 i rätt ordningföljd 4 i rätt ordningsföljd 5 utan ordningsföljd 3 i och utan ordningsföljd och en lott med 1/3000 dels chans att vinna om du har alla 5 i rätt ordningsföljd.
macken11 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-31, 12:50   #86

Reg.datum: okt 2016
Sharp$: 89
Standard

Citat:
Märkligt att ATG inte lagt till möjligheten att spela Tvilling och Trio med sina Top7-hästar också på ett smidigt sätt. Det kunde ha gett extra omsättning och glada vinnare som plötsligt vunnit rätt ordentliga pengar för en blygsam insats.

Tvillingen gav nästan 160 gånger och Trion nästan 1250 gånger.
Nancyo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-31, 13:41   #87

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

De spelen finns redan, vad är osmidigt ?

Citat:
Ursprungligen postat av Nancyo Visa inlägg
Märkligt att ATG inte lagt till möjligheten att spela Tvilling och Trio med sina Top7-hästar också på ett smidigt sätt. Det kunde ha gett extra omsättning och glada vinnare som plötsligt vunnit rätt ordentliga pengar för en blygsam insats.

Tvillingen gav nästan 160 gånger och Trion nästan 1250 gånger.
Gammal 2016-10-31, 13:42   #88

Standard

Kanske att jag misstar mig, men jag tror jag sett att jackpotgränsen för 2 rätt är 5 kr. Eftersom en rad i den potten är värd 72,8 öre redan från start (4 kr x 0,65 x 0,28), kommer det nästan aldrig att utfalla någon jackpot.

Det krävs att en storfavorit vinner och att en tydlig andrahandare kommer tvåa.
Gammal 2016-10-31, 14:03   #89

Standard

Ska bli intressant hur stora favoriter de stora storfavoriterma kommer att bli på ToppSju.

Det är ju så att de som köper de rena slumpspelen aldrig satsar mer än 1/3 av sin insats på någon häst som vinnare. De kommer alltså att hålla nere Top7%en rätt okej även på riktigt stora favoriter.

( Och därmed även hålla upp 2-rättsutdelningen ).

Känns som det ska till extremfall för att det ska bli under 5 kr.
Gammal 2016-10-31, 14:37   #90

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Ja, 6.5% skillnad på Augustus är väldigt mycket.
Antagligen har "smart autofyll" jämnat ut oddsen lite, kanske fler sådana än Harrys på V7 ?

Citat:
Ska bli intressant hur stora favoriter de stora storfavoriterma kommer att bli på ToppSju.

Det är ju så att de som köper de rena slumpspelen aldrig satsar mer än 1/3 av sin insats på någon häst som vinnare. De kommer alltså att hålla nere Top7%en rätt okej även på riktigt stora favoriter.

( Och därmed även hålla upp 2-rättsutdelningen ).

Känns som det ska till extremfall för att det ska bli under 5 kr.
Gammal 2016-10-31, 14:56   #91

Standard

Citat:
Ja, 6.5% skillnad på Augustus är väldigt mycket.
Antagligen har "smart autofyll" jämnat ut oddsen lite, kanske fler sådana än Harrys på V7 ?
De är nog inte fler. Men de får en annan effekt än på HarryBoy.

På HB viktar man någorlunda korrekt på favoriterna i förhållande till hur spelet ligger. Kanske t o m späder på hur stora de stora favoriterna blir.

På ToppSju-smart/autofyll blir det mer snett ju större en favorit är.

Intressant är som sagt att superskrällarna är rejält iskalla och överspelade som vinnare på ToppSju i alla fall.
Gammal 2016-11-01, 13:22   #92

Stekels avatar

Sharp$: 26752
Standard

Precis som på trio (och viss mån tvilling då) ser det ut som att det är läge att även här spika en 2-3handare för att hamna på rätt sida av konkurrensen. Favoriten i mitten eller rentav skippa den helt på kupongen om det är en osäker individ sedan en halvkvalificerad gissning på lottonumret 7. Kommer nog att prova på 480kr topp 7 med spik några gånger med det här upplägget! På förhand var jag skeptisk till spelet men tycker det ser rätt ok ut.

Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-11-01, 17:35   #93

Sharp$: 2397
Standard

ett roligt spel till att börja med sen kommer nog folk på att det är så jäkla svårt..det gäller att ha en jäkla massa tur
lelle_16 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-09-11, 16:29   #94

Sharp$: 45
Standard

Nu har de gjort en ändring i spelet som visserligen är ett halvt steg framåt (man behöver inte spika 7an i mål) men som fortfarande har nästan exakt samma problematik... Man är väldigt begränsad i hur man får spela.
Någon som vet varför atg inte vill att omsättningen ska öka?
sigh är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-09-11, 17:59   #95

Reg.datum: maj 2015
Sharp$: 2747
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sigh Visa inlägg
Nu har de gjort en ändring i spelet som visserligen är ett halvt steg framåt (man behöver inte spika 7an i mål) men som fortfarande har nästan exakt samma problematik... Man är väldigt begränsad i hur man får spela.
Nog vill de att omsättningen ska öka, men främst verkar de vara rädda för att utdelningarna blir lägre (nu blir det ju i alla fall sällan miljonvinster till den som råkar pricka sju rätt, pga den låga omsättningen...). Om folk får komponera systemen helt efter eget skön tror de att massor kommer sitta med sju rätt – slut på rollerpot och evig marknadsföring.

Den som tror att det är så enkelt kan i och för sig aldrig ha spelat trio... Där får man ju formera upplägget som man vill med spikar och garderingar, ändå är det inte direkt enkelt och genererar höga odds. Att det skulle bli enklare med fyra placeringar till är det nog få som tror... (förutom fackkunskapen på ATG?)
Spiritus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-09-11, 20:11   #96

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Spiritus Visa inlägg
Nog vill de att omsättningen ska öka, men främst verkar de vara rädda för att utdelningarna blir lägre (nu blir det ju i alla fall sällan miljonvinster till den som råkar pricka sju rätt, pga den låga omsättningen...). Om folk får komponera systemen helt efter eget skön tror de att massor kommer sitta med sju rätt – slut på rollerpot och evig marknadsföring.

Den som tror att det är så enkelt kan i och för sig aldrig ha spelat trio... Där får man ju formera upplägget som man vill med spikar och garderingar, ändå är det inte direkt enkelt och genererar höga odds. Att det skulle bli enklare med fyra placeringar till är det nog få som tror... (förutom fackkunskapen på ATG?)

De lägger ju hämmande begränsningar som de vet håller nere omsättningen så vettefan om de verkligen försöker få upp omsättningen.
Gammal 2017-09-11, 20:55   #97

Sharp$: 6225
Standard

Citat:
Spelar man på atg.se så innebär väl ändringarna att man kan spela nästan hur man vill. Alltså mer än ett halvt steg framåt.
Det är vid spel hos ombud eller på bana, alltså mha kupong, som ändringarna är färre.
Altoc är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-09-11, 21:19   #98

Reg.datum: sep 2010
Sharp$: 61675
Standard

Citat:
De lägger ju hämmande begränsningar som de vet håller nere omsättningen så vettefan om de verkligen försöker få upp omsättningen.
Det är ju V75 lodrätt istället för vågrätt kan man säga.

Undrar vad nästa speldrag är från atg. Borde man inte kunna lära lite av de virtuella hästarna. Där klarar man ett lopp var 3e minut. Man skulle kanske testa V12 på Jägersro med riktiga hästar. Där finns både trav och galoppbana. Man borde då kunna klara ett lopp var 5e minut och V12an skulle kunna köras på en timme. Bara en bana gör att man sparar in mycket på personal och välbetalda tipsexperter på två banor.
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-09-11, 21:21   #99

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
Spelar man på atg.se så innebär väl ändringarna att man kan spela nästan hur man vill. Alltså mer än ett halvt steg framåt.

Det är vid spel hos ombud eller på bana, alltså mha kupong, som ändringarna är färre.

Så länge man är begränsad till max 7 hästar så är det inte hur man vill.
Gammal 2017-09-11, 21:25   #100

Sharp$: 6225
Standard

Citat:
Det är sant. Men absolut mer än ett halvt steg framåt jämfört med idag.
Altoc är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-09-11, 21:27   #101

Standard

Citat:
Fast man är ju inte begränsad till en kupong. Om man vill så kan man numera spela exakt de rader man vill. Men det är förjävla onödigt krångligt.
Gammal 2017-09-11, 21:29   #102

Standard

Citat:
Fast man är ju inte begränsad till en kupong. Om man vill så kan man numera spela exakt de rader man vill. Men det är förjävla onödigt krångligt.
Jo är medveten om det men blir ett jävla pillande. Alldeles för begränsat /kupong
Gammal 2017-09-11, 21:59   #103

Standard

Citat:
Jo är medveten om det men blir ett jävla pillande. Alldeles för begränsat /kupong

Och inte heller finns det med bland spelen som går att lämna in via xml-fil.

Fått antydan från ATG om att det kommer att läggas till på fil-spel och senare på tillsammans som det visar positiv trend.....meeeeeen

WTF.....

Är ju fria kuponger, fil-spel och Tillsammans som skulle BEHÖVAS för att få till en positiv trend.
Gammal 2017-09-11, 22:48   #104
GGS

Reg.datum: okt 2016
Sharp$: 2898
Standard

Gillar inte TOP7!
Det känns inte bra med spelformer där över 95% av omsättningen kan ligga på en häst och kusk!
GGS är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-09-12, 10:10   #105

Viroids avatar

Standard

Top 7 har svårt att bli något bra spel med så många vinstgrupper, och så högt spelavdrag.

Till dem med 7 rätt går 18,2% av insatserna.
6 rätt 7,8%
5 rätt (en fransk Quinté) 3,9%
4 rätt 5,85%
3 rätt 11,05%
2 rätt 18,2%

I ett lopp med 12 hästar finns det knappt 4 miljoner möjliga kombinationer, att jämföra med 35,8 miljoner i en V75 med 7 x 12 hästar. Det höga radpriset på Top 7 gör dock att det kostar nästan lika mycket att "helgardera" spelformerna.

Sätter man alla sju i följd en omgång med en hyfsad Rollerpott får man väl kanske rimligt betalt i förhållande till svårigheten, men i övrigt är prestationen vanligen mycket större än betalningen. I synnerhet de som hittar de 4-5 främsta i mål får väldigt dåligt betalt. I lördags fick t.ex. den som hade de fyra första rätt 46 gånger pengarna.

td