Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2017-02-03, 16:42   #1
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 866
Sharp$: 3614
Standard

V75-statistik 4/2 Jens Sjöden


Dagens största favorit förlorade vid båda helgens V75:or. Det hör inte till vanligheterna, man får gå tillbaka 40 omgångar i tiden för att finna ett tillfälle då största favoriten förlorat två gånger i rad. Dock: Den här gången kördes storfavoriterna av kuskar som har haft det tungt på V75 de senaste åren, och jag hade garderat båda (med vinnarna!).

Sidhänvisningarna i analysen avser Statistikbibeln V75.

V75-1: Silver, voltstart, medeldistans
2 Even’s First Boy är rätt favorit i den här billiga silverdivisionen. Han är bättre än de andra helt enkelt. Det är dock en individ som ofta blir överspelad. Han vann bara två lopp förra året, ett ”skräplopp” till 1,10 hemma i Danmark och så för tre starter sedan då han som favorit lyckades vinna med minsta marginal. Nio andra-tredjeplatser 2016-17 säger kanske också något. Jag tippar men garderar den här favoriten.

5 Hertig Shim är en underskattad häst som går bra på Åby. Den som spelade honom ifjol fick 36 insatser tillbaka på 24 lopp. 2013-16 gav han 87 insatser tillbaks på 63 starter. Spår 5 i volt är inte bra, men han kommer i toppslag och har säkert bättre chans än de två procent spelarna värderar honom till.

Spåren 1 och 6 visar fantastiska resultat i sådana här lopp (sidan 119) och de lär inte missgynnas av open stretch.

V75-2: Klass I, autostart, medeldistans. Struken: 9
7 MT King of Cash är överlägset bäst. Då loppet går på Åby bör han kunna nå ledningen. Ingen vill ha en så stark häst utvändigt då det finns open stretch. Eftersom han sannolikt redan nu håller bronsklass, och tävlar en klass under, så är det spikchans även om det blir utvändigt ledaren. Förlustrisken motsvaras av galopprisken. Omgångens näst bästa segerchans.

V75-3: Stolopp, ett tillägg, medeldistans
På Åby har 19 lopp avgjorts. Åtta gånger har favoriten vunnit och tre gånger har jätteskrällar rankade i intervallet 10-14 segrat, samtliga från tillägg.
Det där kan man läsa på sidan 218 och där kan man även följa alla resultat. Det verkar som att tilläggshästarna är gynnade på Åby. Inte så konstigt: På grund av open stretch vinner bästa hästen oftare där än på andra banor – och de bästa startar ju på tillägg.

Det här är utan tvekan omgångens skrällopp nummer ett, och i en lättlöst omgång har jag råd att helgardera. Den med mindre plånbok prioriterar tilläggshästarna. 9 Barca har på pappret en grymt fin uppgift.

V75-4: Sto hög klass, autostart, lång distans
Ska dagens största förlora tre gånger i rad? Det har hänt förr, senast 2015.
7 Basic är bra, men visst hajar jag till inför 73 procent. Så bra kan chansen inte rimligen vara, det är sällan någon (varmblodig) häst når upp i sådana chansnivåer på V75. I den här omgången hittar jag två andra med sticker ut med klart bättre chanser, jag spikar dem istället.

Lång distans och hög klass bör hämma skrällrisken (men sådana här lopp har varit för sällsynta för att jag ska kunna belägga påståendet med statistik). Spelarna har hittat rätt toppkvartett som jag ser det. Utländska hästar (här 4, 5) blir i regel underspelade i förhållande till chans.

V75-5: Guld, autostart, kort distans
10 Obi Wan var senast ute i ett mycket tuffare guldlopp – som han vann. Senast han mötte så här klent motstånd var för fem starter sedan. Sju längder skrevs segermarginalen till då. Det här är klassblandning: Han har omgångens bästa segerchans.
Bakspåret är den tuffaste motståndaren, men på Åby brukar det lösa sig så att bästa hästen verkligen vinner. Och det finns rätt stora marginaler för kusken att köra med.

Vinner inte bästa hästen, så vinner spetshästen. 4 Nothing But Class är favorit att nå ledningen och därmed att bli tvåa. Han bör vinna om Obi blir struken eller galopperar, vilket han gjort en gång på 64 starter den senaste femårsperioden.

Den som spelar Top 7 bör tänka på att 1 Increased Workload har toppchans att sluta tvåa-femma, då han nu garanterat får gå på innerspår igen. Senast var i Guld för fem starter sedan då han var chockerande duktig som trea! 10-4-1 på trio och 4-10 på tvilling är två av omgångens finaste sidospel!

V75-6: Klass II, autostart, lång distans
Untersteiners gör upp. 1 Can Lane har tjänat minst pengar i fältet och 2 Magic Happens är fältets bästa häst. De tidigare spelarna har ändå gjort den förre till klar favorit, lite märkligt.

8 Qahar QC är obesegrad felfri – eftersom han försvarar sig med galopp då han är slagen. V75-konkurrens har tidigare varit för tufft för honom. Den nye tränaren måste ha förbättrat honom avsevärt ifall han ska duga här. Överspelad, jag tror inte den här kommer att vinna på rikstoton. Man kan notera att det tidigt kom in en insats om 10 000 kronor på vinnarspelet på hästen, därför är han jättefavorit på den spelformen nu.

V75-7: Brons, autostart, medeldistans
1 Digital Archive var en märklig ”dagens största” förra veckan. Det stod dödens i programmet, och 2 640 meter stod också… Det var ingen lämplig uppgift för honom.
Men en sådan har han nu! Nu står det innerspår i programmet. Med stor sannolikhet får han rygg ledaren eller tredje inner. Han har mycket bättre vinstchans nu än förra veckan – men nu är han inte favorit! Ibland är kollektivet konstigt. För övrigt är hästar i regel bättre i andra starten då de går ut vecka-vecka.

5 Master Crowe är bästa hästen och har bästa spåret, det är inte mycket att säga om att han drar på sig mycket spel. Kusken finns dock på topp-tre-listan över V75:s mest överspelade.
2 Hades Håleryd är inte lika bra som tidigare nämnda, men han är spetsfavorit och har toppform.

Det är ett väldigt gap ned till tredjehästen. Tre streck är en helgardering! Det är rätt hög klass, travsäkra individer och de lär nå gynnsamma positioner.

Mitt spel
Att läsa spetsstrider rätt är nyckeln till framgång i travspel.
Det har jag tagit upp förr, och blev påmind om i söndags. På mitt Tillsammans-system hade jag en spik. Det var en ickefavorit som jag räknat med skulle ta ledningen. V75-5 var ett på förhand jämnt lopp, och då brukar spetshästen kunna hålla undan. Visst vann också spetshästen – men den var en åttonderankad tvåprocentare, och inte ”min” häst. Resten var rätt, så systemet gav en tröstpeng tillbaka, men det var dyrköpt att ha läst den spetsstriden fel!

I lördags hade jag två spikar. Varken Nahar eller Myr Faksen hade möjligheter att nå ledningen – och så föll de också båda två. Mot ledarhästen…! Då hjälpte det inte mycket att alla vinnare i övriga lopp fanns med, det blev en väldigt liten tröstpeng.

På Bergsåker blev det fem spetssegrar – på Solvalla fyra. Båda omgångarna innehöll tre favoritsegrar. Nio spetsvinnare och sex favoriter, det är normalt att spetsvinnarna är 1,5 gånger fler. Om man kunde hitta alla spetshästar, skulle man tjäna stora pengar!

I onsdags var jag en decimeter från att sätta V86. Den här gången har jag säkrare spikar, siktar på sju rätt igen!

2, 5, 1, 6, 9, 8, 7
7 MT King of Cash (1)
Alla (9, 14)
7, 1, 4, 5
10 Obi Wan (4)
2, 1
1, 5, 2
1 260 kronor

Sådant här brukar man få äta upp, men: Det var länge sedan en V75:a såg så här enkel ut. Visst, alla spikar kan bli sjuka, galoppera och så vidare, men det var ett tag sedan jag hade ett så här starkt system.
Lycka till med spelbesluten!

Källa: https://www.travronden.se/blogg/jens...bloggen-v75-69
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
MatsE (+2), holsso10 (+5), Ganondorf (+5), Difsteve (+3), enstahill (+7), JerryB (+5)
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-02-03, 18:19   #2
 
Reg.datum: dec 2011
Inlägg: 779
Sharp$: 1976
Standard

Jens tror på Obi Wan, samtliga betalsidor rankar ner. Jag är kluven, återstår att se...
Espo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-02-03, 18:56   #3
Banned
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 4 996
Sharp$: 19213

Robfri Expertrekar
Stats: 72 - 87 - 1
ROI: 115.50%
Vinstprocent: 45.28%

Standard

Gillar detta:

8 Qahar QC är obesegrad felfri.
Den nye tränaren måste ha förbättrat honom avsevärt ifall han ska duga här.

Haha, hur kan man vara så okunnig som "expert"
robfri är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-02-03, 19:01   #4
 
Reg.datum: aug 2016
Inlägg: 715
Sharp$: 1715
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av robfri Visa inlägg
Gillar detta:

8 Qahar QC är obesegrad felfri.
Den nye tränaren måste ha förbättrat honom avsevärt ifall han ska duga här.

Haha, hur kan man vara så okunnig som "expert"
Vad jag kan se har Qahar vunnit de gånger han inte galopperat, men du kanske tänker på något annat?
Cyran är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-02-03, 19:19   #5
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

JS är grym på rådata.

Men att ens ställa frågan om "Ska dagens största förlora tre gånger i rad? Det har hänt förr, senast 2015."........SUCK


Chansen/risken att Basic ska vinna eller förlora som dagens "största" är ju helt utan koppling till att förra helgens båda "största" förlorade.

Låt vara att det kanske är tänkt som kuriosa. Men han lägger ändå tid på att ta reda på hur länge det gått sedan förra gången den här sviten uppstod....SUCK! Återfall JS.


För mig är det obegripligt hur någon som tar upp såna resonemang får betalt för att skriva i Travronden. Och det påminner om att man aldrig kan ta ett JS-resonemang till "face value". Frågan är om man ska fästa någon vikt alls vid honom när han kräver att man läser honom så noggrant och kritiskt.

( Otroligt nog är jag själv med och betalar hans arvode, men den senaste årsprenumerationen får lov att vara den sista! )
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Ztazze (+20)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-02-03, 20:39   #6
 
Rickarts avatar
 
Reg.datum: mar 2013
Ort: Karlstad
Inlägg: 1 451
Sharp$: 2498
Standard

att det skulle vara ett väldigt gap ner till Aron Palema i sista är skitsnack. Spik
__________________
Chips
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Rickart är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-02-03, 20:42   #7
Banned
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 4 996
Sharp$: 19213

Robfri Expertrekar
Stats: 72 - 87 - 1
ROI: 115.50%
Vinstprocent: 45.28%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Cyran Visa inlägg
Vad jag kan se har Qahar vunnit de gånger han inte galopperat, men du kanske tänker på något annat?
Syftade mest på att beskrivningen först är att hästen aldrig förlorat felfri för att sedan nämna att nya tränaren måste ha förvandlat hästen för att den ska räcka.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Cyran (+2)
robfri är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-02-04, 10:37   #8
DIF
 
Reg.datum: maj 2012
Ort: Mariehäll - gräddhyllan
Inlägg: 1 847
Sharp$: 1676
Standard

En felfri qahar vinner med ett upplopp! Grym kapacitet i den.
Efter jensens styrningar i onsdags så kommer han aldrig någonsin mer lämnas ensam på mina kuponger!!
DIF är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-02-04, 11:30   #9
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Det var ju det där med felfri ja. 70% galopprisk minst, autostart och möter svåraste motståndet hittills från spår 8. Kan inte bli mycket sämre förutsättningar, MAX 5% vinstchans!
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-02-04, 11:43   #10
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 409
Sharp$: 988
Standard

Tror han har bra chans felfri. Men 2 Make it happens är minst lika bra.
Ztazze är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-02-04, 12:36   #11
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 1 071
Sharp$: 3306
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
JS är grym på rådata.

Men att ens ställa frågan om "Ska dagens största förlora tre gånger i rad? Det har hänt förr, senast 2015."........SUCK


Chansen/risken att Basic ska vinna eller förlora som dagens "största" är ju helt utan koppling till att förra helgens båda "största" förlorade.

Låt vara att det kanske är tänkt som kuriosa. Men han lägger ändå tid på att ta reda på hur länge det gått sedan förra gången den här sviten uppstod....SUCK! Återfall JS.


För mig är det obegripligt hur någon som tar upp såna resonemang får betalt för att skriva i Travronden. Och det påminner om att man aldrig kan ta ett JS-resonemang till "face value". Frågan är om man ska fästa någon vikt alls vid honom när han kräver att man läser honom så noggrant och kritiskt.

( Otroligt nog är jag själv med och betalar hans arvode, men den senaste årsprenumerationen får lov att vara den sista! )
Men ett bra garv är hans krönikor.
Undrar om han har en statistik-kurs
från Hermods på avbetalning i bakfickan?

Själv är jag tämligen övertygad om att Qahar QC
pissar på det här gänget om Tobbe lyckas ta runt
hästen felfri. Skall någon lyckas att hålla djuret i
trav är det Jansson.
Jajjan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-02-04, 17:50   #12
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 26
Sharp$: 319
Standard

Nån som ryggade?
CVic är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-02-04, 20:16   #13
 
Reg.datum: dec 2013
Inlägg: 79
Sharp$: 832
Standard

Yes....jag ryggade☺!

KVITTORESULTAT
Inlämnat:
2017-02-03, 22:32
Åby
Lördag 2017-02-04
Start: 16:20
Kostnad: 126,00 kr
AVD HÄSTAR
1. 1 2 5 6 7 8 9
2. 7 M.T.KING OF CASH
3. 3 9 14
4. 1 4 5 7
5. 10 OBI WAN
6. 2 MAGIC HAPPENS
7. 1 2 5
= 7 RÄTT
VINSTBERÄKNING
7 rätt: 1 x 13 785 kr Vinst!
6 rätt: 13 x 190 kr Vinst!
5 rätt: 58 x 28 kr Vinst!
Summa: 17 879,00 kr
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
TOBYTYKE (+1), CVic (+2)
peters2727 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-02-05, 10:12   #14
 
Reg.datum: apr 2014
Inlägg: 28
Sharp$: 183
Standard

Tack för hjälpen, Jens
JerryB är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-02-05, 13:28   #15
SAO
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 229
Sharp$: 2708
Standard

Fin vinst igår - tack Jens!!!
SAO är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td