Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2021-01-28, 16:50   #1
 
Reg.datum: aug 2013
Inlägg: 293
Sharp$: 2442
Standard

Insättningsproblem?


Någon mer än jag som råkat ut för insättningsproblem från min bank till ATG. Dom vill skicka mig via något som heter Trustly och dom vill att jag använder mobilen, vilket jag inte gör. Normalt loggar jag in på ATG, behöver jag sätta in pengar gör jag det via Bank ID.

Det tycks vara borttaget nu. Man vill ha mig över mobilen, vilket jag inte vill. Vill inte ta det över kontokort utan direkt från banken. Vill inte ta det över något Trustly!

Det här är nytt, men på Trustpilot, där det finns recensioner om detta företags göranden är det läskiga historier som bullas upp. Vet någon varför ATG har skaffat dom som mellanvante mellan min bank och ATG kontot? Jag litar inte på ATGs ledning - dom har köpt in omöjliga tjänster genom åren med den berömda Gps påhänget på sulkyn för miljoner när det redan fanns fantastiska redan operativa sådana i fransk och ex. Sydamerikansk hästsport. Utan färg dessutom! Någon kompis till Lorden som sålde in skiten. Ni vet ju om ni ser fransk hästsport hur tydligt man kan se de olika ekipagen.

Men borttagandet från direktinsättning från min bank via BankID. Kan det bli lättare?

Lurt.
Billman är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-28, 18:58   #2
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Antar att du har SEB?

Jag har använt Trustly för insättning&uttag till diverse EU-spelsajter i åratal helt utan problem. Snabbt och problemfritt.

Direktinsättning försvann från SEB nu vid nyår. Och om jag har förstått min källa rätt så är direktinsättning på väg bort helt och hållet även för resten av bankerna.

För ATG använder jag numera endast Swish som numera är både smidigt och snabbt.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-28, 21:24   #3
 
Reg.datum: aug 2013
Inlägg: 293
Sharp$: 2442
Standard

Ok. Jag har HB. Varför dom vill köra över allt till mobilen är lite mysko, lätthackat och lätt tappat(i jämförelse med ens dator.) Så jag ska inte bara skylla på ATG, fastän dom naturligtvis får tillbaks data av Trustly som dom på legal väg inte hade kunna få som direktpartner. Så nu har vi flera spårkanaler tillbaks till oss. Hur vi lirar, hur ofta och för hur mycket. Jag tror inte dom är skurkar, men dom säljer vidare allt om oss precis som Google och Amazon. Alla mönster, beteenden och preferenser. Sen skräddarsyr ATG sina "spelupplevelser" till oss, dumpar vissa och förstärker andra. För att ge kunden en "bättre upplevelse"(sic!)

Att bli manipulerad är något vi svenskar hatar. Jag har haft konto i över 20 hos ATG, en av de första och jag kan på rak arm säga att inget blivit bättre. Tvärt om. Det var mindre buggar, snabbare uppdatering på oddsen och bättre bild. Nu är det även sämre ljud - ungefär som på TV när allt går över Skype och man bara ser näsborrarna och ständiga brytfel och mummel när folk intervjuas här och i omvärlden. Mobilen är ett gissel mot den fasta linan utom för dom som fått en neuros och måstre glo var tredje minut om det hänt något.

Ja, ja. Men det var bättre förr. Jag var med när oddset uppdaterades för sent(hästarna hade gått i mål)på Vincennes. Alla i publiken gick ut på banan och protesterade. Nu rycker man på axlarna. Antagligen något tekniskt, va?
Billman är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-28, 23:36   #4
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Ok. Jag har HB jag med. Det var länge sedan jag ens försökte med direktbetalning via det kontot.

Swish och Mobilt BankID är som sagt min föredragna insättningsmetod.

Med den typ av farhågor som du verkar hysa skulle jag nog först och främst avstå ATG överhuvudtaget.

Jag har ingen aning om vilka mönster, beteenden och preferenser jag skulle kunna ha i mina Swish-kontakter med ATG som samtidigt är värdefulla för någon annan och som jag förlorar på att någon högst eventuellt säljer vidare. Om det finns något sånt så får det ändå vara värt det.

Direktbetalning är som sagt på väg bort för samtliga banker framöver. Så det hjälper ju inte att byta bank heller.

Det verkar som det enda tips jag har kvar åt dig är att försöka hitta ett land som passar dig bättre. Frankrike för att där protesterar man? För det lär ju knappast minska i framtiden.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-29, 08:20   #5
 
Reg.datum: mar 2012
Ort: stockholm
Inlägg: 15 403
Sharp$: 30288
Standard

I morse fungerade inte Swish heller för mig..

Inte så roligt att vara Swedbank-kund denna vecka. Hänvisad till Swish som inte heller fungerar.

Senast redigerad av Basse den 2021-01-29 klockan 08:48.
Basse är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-29, 17:58   #6
 
Reg.datum: aug 2013
Inlägg: 293
Sharp$: 2442
Standard

Jag förstår att det är lätt att vara lite cynisk när någon inte vill vara helt hänvisat till en mobil för sina bankkontakter.
Jag sköter allt över datorn när det gäller ISK, Bank och betalningar, skatter och allt rörande för mitt företag. Att föra över pengar från mitt konto till ett ATG konto måste vara det enklaste i världen. Men icke. Man undrar varför ATG är så fundamentalistiskt när det gäller något som fungerat i tjugo år.

"Med Trustly kan du ta emot betalningar, göra utbetalningar och få tillgång till värdefull användardata." skriver Trustly på sin hemsida. Användardata, således.

Den datan spelar väl ingen roll, tycker du. Vad du lirar för eller hur mycket. Eller att den säljs vidare för andra ändamål än ditt spelande. Jag borde flyta till Frankrike. Hmm.. Naivitet är inget självändamål.
Billman är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-29, 20:27   #7
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Ett problem för ATG är ju att man behöver avtal med varje bank när det skall föras över pengar, det är ett problem man delar med alla spelbolag. De skall dessutom ha en massa olika förbindelser med bankerna där det görs uppdateringar kontinuerligt, som ATG måste anpassa sig till. Där kommer Trustly och andra betalförmedlare in i bilden. De tecknar avtal med banker och andra och erbjuder spelbolagen att teckna ETT avtal med dem. En grossisttjänst för betalningar helt enkelt. För en majoritet av befolkningen innebär det att det blir enklare att sätta in pengar och en högre tillgänglighet med bra driftsäkerhet.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-31, 17:07   #8
 
Reg.datum: aug 2013
Inlägg: 293
Sharp$: 2442
Standard

Står om Trustly i Dagens Industri idag. I blåsväder.

Och så många banker finns det väl inte att man inte kan teckna avtal med dom största. Att överföra från HB fungerade i tjugo år. Perfekt. Enkelt. Inga mellanvantar.
Billman är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-31, 17:38   #9
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Billman Visa inlägg
Står om Trustly i Dagens Industri idag. I blåsväder.

Och så många banker finns det väl inte att man inte kan teckna avtal med dom största. Att överföra från HB fungerade i tjugo år. Perfekt. Enkelt. Inga mellanvantar.
Ja, men nu börjar ju folk ha sina pengar på andra ställen än elefanterna. ICA-banken, Länsförsäkringar Bank, Ikano och Danske Bank är några av dem. Till det skall läggas att rätt många använder utländska banker. Om varje bank skall teckna avtal med 100 spelbolag, en massa ehandelsföretag, reseföretag etc så blir det tusentals olika betalavtal som måste hålla sina system uppdaterade så att det fungerar tillfredsställande. Det finns en vinst från bägge sidor att göra, och då gör man så. De hundratals miljoner branschen sparar kan ju t.ex. läggas på lägre spelavdrag.

Om du inte litar på Trustly kan du ju t.ex. välja swish som betalmetod istället, det är storbankerna som äger det. Skapat för att göra enkla betalningar utan mellanhänder.

PS Att kalla DI:s artikel om Trutly för blåsväder var inte riktigt juste, man bara ifrågasätter fokuset på spelbolag DS
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-31, 20:03   #10
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Billman Visa inlägg
Står om Trustly i Dagens Industri idag. I blåsväder.

Och så många banker finns det väl inte att man inte kan teckna avtal med dom största. Att överföra från HB fungerade i tjugo år. Perfekt. Enkelt. Inga mellanvantar.
SEB avvecklade sin direktbetalning nu vid nyår.

Övriga banker har aviserat samma sak men det verkar inte vara klart med exakt datum ännu.

När ATG ändå var tvungna att involvera Trustly för SEB valde de att klippa direktbetalning till övriga banker i samma veva då det ändå bara var en tidsfråga tills dessa inte heller skulle tillhandahålla direktbetalning.

För Trustly-Handelsbanken finns inget krav på att blanda in mobil-app eller ens Mobilt BankID.

Jag satte nyss in pengar till ATG från Handelsbanken via Trustly på min Windows-dator med "Bankdosa utan kabel".
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-02-02, 11:04   #11
 
Reg.datum: jul 2018
Ort: Halland
Inlägg: 6 458
Sharp$: 17413
Standard

Svenska Spel har ändrat lite med oddset tills idag...
Är det någon som kan lägga spel till lunchtravet idag hos SvS?
Oavsett val av spel står det bara "Raden har stängts" väljer jag däremot ett spel till Elitloppet så kan jag spela...Jag frågade via SvS chatt men de visste inget och skulle bara skicka vidare problemet...
viking90 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-02-02, 11:33   #12
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 222
Sharp$: 2117
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av viking90 Visa inlägg
Svenska Spel har ändrat lite med oddset tills idag...
Är det någon som kan lägga spel till lunchtravet idag hos SvS?
Oavsett val av spel står det bara "Raden har stängts" väljer jag däremot ett spel till Elitloppet så kan jag spela...Jag frågade via SvS chatt men de visste inget och skulle bara skicka vidare problemet...
Testade och det var inga problem på nya oddset sidan.
klot05 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-02-02, 11:42   #13
 
Reg.datum: jul 2018
Ort: Halland
Inlägg: 6 458
Sharp$: 17413
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av klot05 Visa inlägg
Testade och det var inga problem på nya oddset sidan.
Hmm konstigt de funkar verkligen inte för mig, varken via PC eller Mobilen via deras. Står fortfarande bara att raden är stängd kan inte välja insats eller nåt...
Edit: nu kan jah lägga spel till lopp 3 men de är lopp 4 jag har tänkt lägga plats på 14 men nu försvann lopp 4 i listan... Rörigt

Nu gick det efter att ha kollat från o till i 1,5 timme

Senast redigerad av viking90 den 2021-02-02 klockan 11:50.
viking90 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td