Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2021-05-30, 18:45   #1
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 156
Sharp$: 57014
Standard

V75-Mantorp 5 juni


Nu har startlistorna kommit. Efter urladdningen i helgen tror jag att vi som spelar trav på hobbynivå behöver några dagars paus . Känns sen lagom att i mitten av veckan börja ladda för nästa helgs V75a. Försöker dock dra igång tråden redan nu med de första tankarna.

Mantorp är en spetsbana så om det fina vädret fortsätter ska man nog tänka på det i analyserna.

V75-1

Bronsdivision inleder med ett voltlopp. Känns som en eller alla vid en första titt.
Per Lennartsson istället för tränaren Håkan E Johansson på Sato från springspår känns så intressant att man får spikfunderingar direkt. Speciellt då det annars ser tämligen vidöppet ut.

V75-2

Spiktankar direkt också i avd 2. Men nu på barfotainfon. För klassen mycket kapabla Das Auto anmäld barfota runt om för första gången och perfekt spår. Såg riktigt fin ut senast i Kalmar i andra starten efter vila

Fint lopp detta. Garderar man så ska väl Crebas Howdy Quick med tidigt. Men värst emot måste ändå Edens Boy vara . Den var det stort skrik på senast i Danmark i loppet som gårdagens finalvinnare Venture Capital vann från dödens på Valla. I Danmark var den också grym. Edens Boy kom till Danmark med fina meriter från Holland och Belgien. Några till kan nämnas men stannar där.

V75-3

Ruggigt fin gulddivision för att vara helgen efter elitloppet och med bara 150 tkr i förstapris.

Antonio Trot nu spår 1. Får fin resa. Short In Cash kör väl Goop till spets med och kan vinna därifrån. Forfantone Am duger långt men ser att det är anmält skor runt om nu. Bästa hästen är nog Handsome Brad. Vad gör Jepson från spår 8? Kanske han pratar ihop sig med kompisen Björn Goop. Laddar och får överta?
Global Welcome obesegrad i år, men nu är det inte 25 tkr lopp på Gotland. Milligan School fick uselt läge. Är i behov av poäng för att komma med i de större loppen där den hör hemma.
Väldigt svårt vid en första titt. Säger att Jepson laddar och får överta och sen vinner för att ha en tidig vinnare.

V75-4

Nu när Lipstick Tooma fick skitspår blev även detta lopp väldigt svårlöst. Fina ston men efter intrycket i Köpenhamn senast i comebacken när Call Me Brodda vann på övertygande 11,9 från spets säger jag spets och slut även på lördag.


V75-5

Måste kolla startsnabbheten här då det är 1640 auto, men redan nu kan man väl nästan utropa italienarens Zorro wind till omgångens spik. Två raka i Sverige och första barfota runt om igår på Solvalla när den vann enkelt på 10,3. En tid detta motstånd knappast är kapabla och barfota runt om igen och dessutom Mika Forss som kör istället för tränaren. Tittade på det loppet igen precis. Visade tyvärr ingen startsnabbhet men vilket intryck sedan när den körde fram i dödens och bara krossade Lugauers storfavorit och vann mycket enkelt på topptid.

V75-6

Detta är ett grymt fyraårslopp. Imponerande när många varit ute på Solvalla elitloppshelgen. Mister Hercules spår 11 och känns ju inte som årets viktigaste lopp direkt för den så om man får gissa kommer inte Örjan tömma den genom offensiv styrning.

Stefan Melander har anmält sin kungapokalsfinalist Maesteraemon barfota runt om för första gången och med jänkarvagn för första gången . Spelarna är dock så trötta på hans utrustningsanmälningar att dom som har dessa som en viktig faktor knappt bryr sig längre från att han verbalt garanterat att det blir så. Troligen ännu en anmälan bara för att förvirra spelarna men man vet aldrig . Oavsett en bra häst .

Bästa hästen är världens kanske bästa fyraåring. Per Nordströms Önas Prince. Kör han till från detta skitläge kanske han får överta och då är det nog slut. Mycket intressant att den för första gången någonsin ska gå med bike enligt anmälan och dessutom barfota runt om som i finalen senast vilket är stort plus.

Selected News också en kulltopp troligen men fick inte heller bra spår.

Grymt lopp som sagt.

V75-7

Algot Zonett var ruskigt förbättrad första barfota runt om senast. Kom på håret inte med i Harpers . Går nu ut hör och enligt anmälan fortsatt skolöst runt om. Löser det sig från innerspåret känns det som en väldigt bra spik i ett silverlopp som innehåller bra hästar men inga superstjärnor för klassen.

Ska börja läsa på i mitten av veckan . Innan dess behöver hjärnan tänka på annat än trav i några dagar.

Lycka till !
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+5), Difsteve (+5)
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-05-30, 20:34   #2
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 673
Sharp$: 12822
Standard

Mina tidiga Mantorpare innan man förblindas av media surret. Hyfsad rikstoto klass och spelvänligt.

V75 1) 1 Martin Tooma. Bra läge och lopp i kroppen. Står hårt inne men gick bra i höstas och Dicken har nog skött vinter träningen.
6 Vien Ici. Varennare, Stenströmer och Uffe O. är starka papper i min värld.
10 Taxi Out. Erik upp är superintressant.

V75 2) 6 Go Peppergirl. Riordan och Rosleff är ett bra team. Och hästen står bra inne.
11 Staro Obrigado. Här har vi en årgångshäst som är försiktigt matchad och kommer att vandra i klasserna.

V75 3) Äntligen en härlig och jämn gulddivision där alla kan vinna.
1 Antonio Trot och 8 Handsome Brad är mina drag men det lurar många stänkare i vassen.

V75 4) 5 Call Me Brodda kommer ju med en grym vinst i ryggen och blir väl befogad favorit.
Men 8 Alhambra Mail är ju en stenhård märr som jag gillar och bevakar.

V75 5) 3 La Mauresque trodde jag på senast och hon får en chans till.
5 Aragorn As är kaske hästen att slå.

V75 6) 7 Selected News. Kom igen Rudolf du har en häst som duger gott i detta gäng och hoppas du ger järnet trots surt läge.

V75 7) 1 Algot Zonett. Det här fixar Algot och Daniel. Visst känns det som en ganska halvljummen silverdivision ?
Efterhandaren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-05-30, 20:53   #3
Banned
 
Reg.datum: jun 2020
Inlägg: 777
Sharp$: 822
Standard

Vad tycker ni om experterna på andelstorget ?
Edde är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-06-01, 21:18   #4
 
Reg.datum: jul 2012
Ort: Göteborg, guldheden
Inlägg: 625
Sharp$: 2896


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Jag bestämmer mig alltid tidigt för veckans spikar, innan jag påverkas av åsikter. Nu blev det Önas Prince och Emoji. Men jag hoppas ju på några strykningar så de kommer ner ett hack eller två. Favoriter förvisso, men de orsakar ju ändå ett litet korsdrag i kuponghögen då 70 respektive 74 procent av kupongerna knycklas ihop. En häst med Önas rad till 30% måste man ju bara ta. Och Flemming åker väl inte hela vägen till Mantorp för å ta en kopp kaffe? Eller va det Säffle kanske? Skit samma, en får chansa lite. Det ska va gôtt å spela, annars kan det kvetta. Dessutom har jag ju då en rak dubbel som står i 33 ggr. Antonio Trot är ju en tredje tänkbar spik, men vi får titta på det...
bosseguldheden är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-06-01, 22:46   #5
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bosseguldheden Visa inlägg
Jag bestämmer mig alltid tidigt för veckans spikar, innan jag påverkas av åsikter. Nu blev det Önas Prince och Emoji. Men jag hoppas ju på några strykningar så de kommer ner ett hack eller två. Favoriter förvisso, men de orsakar ju ändå ett litet korsdrag i kuponghögen då 70 respektive 74 procent av kupongerna knycklas ihop. En häst med Önas rad till 30% måste man ju bara ta. Och Flemming åker väl inte hela vägen till Mantorp för å ta en kopp kaffe? Eller va det Säffle kanske? Skit samma, en får chansa lite. Det ska va gôtt å spela, annars kan det kvetta. Dessutom har jag ju då en rak dubbel som står i 33 ggr. Antonio Trot är ju en tredje tänkbar spik, men vi får titta på det...

Mej. Det är inte 70 och 74 procent av kupongerna som skynklas ihop. Var har du fått det ifrån? Så fungerar inte V75%. Det är t o m så att den gamla streck%en inte heller fungerade så. Det har aldrig gått att räkna på något som har att göra med hur stor andel av kupongerna som försvinner.


Obs! Jag gillar dina spikar även om det inte går att räkna som du verkar tro.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-06-02, 09:19   #6
 
Reg.datum: jul 2012
Ort: Göteborg, guldheden
Inlägg: 625
Sharp$: 2896


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

[QUOTE=Strappa71;749987]Mej. Det är inte 70 och 74 procent av kupongerna som skynklas ihop. Var har du fått det ifrån? Så fungerar inte V75%. Det är t o m så att den gamla streck%en inte heller fungerade så. Det har aldrig gått att räkna på något som har att göra med hur stor andel av kupongerna som försvinner.

Ursäkta min okunnighet Strappa. Jag trodde att V75% - 33% betydde att hästen var streckad på en tredjedel av alla inlämnade kuponger. Hur funkar det då? Tacksam för en förklaring
bosseguldheden är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-06-02, 09:37   #7
 
Reg.datum: jul 2014
Inlägg: 375
Sharp$: 1142
Standard

Emoji kommer strykas: https://travservice.dk/emoji-udgaar-i-sverige/
millekung är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-06-02, 10:29   #8
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

[QUOTE=bosseguldheden;749991]
Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Mej. Det är inte 70 och 74 procent av kupongerna som skynklas ihop. Var har du fått det ifrån? Så fungerar inte V75%. Det är t o m så att den gamla streck%en inte heller fungerade så. Det har aldrig gått att räkna på något som har att göra med hur stor andel av kupongerna som försvinner.

Ursäkta min okunnighet Strappa. Jag trodde att V75% - 33% betydde att hästen var streckad på en tredjedel av alla inlämnade kuponger. Hur funkar det då? Tacksam för en förklaring

33% betyder att den är spelad på 33% av alla insatser. Dvs räknat som andel av omsättningen som är samma sak som andel av alla inlämnade enkelrader.

Observa att rader ( egentligen enkelrader ) och system absolut inte är samma sak även om många ofta slarvigt säger att de ska lämna in en V75-rad ( när de menar att de ska lämna in ETT system med ett visst antal rader ).

ATG krånglar till det hela när de vägrar att sluta redovisa det helt meningslösa måttet "systemvärde". Det gör att folk aldrig verkar sluta att svamla om systemrens.

V75% ( och alla andra spelforms% ) är ett MYCKET bättre mått en den gamla streckfördelningsprocenten någonsin var. Det gamla måttet var räknat som andel av system. Men ingen visste någonsin hur STORT varje system var. Därför vägde ett system med 12 rader och en spik lika tungt som ett system på 12000 rader med samma spik. Och det säger sig självt att det aldrig var ett bra sätt att mäta spelet.

Fördelen med V75% är att du kan starta med "omsättnigen x2" för att få reda på det totala antalet inlämnade rader och sedan multiplicera med V75%en för varje vinnande ekipage i ett utfall och direkt få en uppfattningf oim ungefär hur många vinnande enkelrader som kommer att finnas kvar efter den 7e avdelningen. Dvs att du kan i förväg få en uppfattning om ett ungefärligt vinstintervall för ditt system om du dividerar 7r-potten med detta beräknade antal rätta rader med alla rätt. Tidigt i veckan stämmer detta bara för lägre utdelningar. Vid JP-omgångar krävs uppskattning av slutlig omsättning och det är lite mer komplicerat.

När det inte är en JP-omgång går det att förenkla beräkningen.

EDIT: Det är 50 öre per rad och 26& av potten till 7r så man ska börja med 13 öre och därmed blir även uppskattade utdelningen halverad. Enda jag har att skylla på är att jag i praktiken själv numera endast använder reduceringsprogrammet BT+ från baratrav.se när jag räknar på det här.

Då tar man bara 13 öre och dividerar med V75%en för den tänkta vinnaren i avdelning för avdelning.

Om vi leker med tanken på att dui sätter dina spikar och det vinner 4 st 10%are och en 2% i övriga lopp får man:

0,13 / ( 0,30*0,34*0,10*0,10*0,10*0,02 ) = 637 000 kr.
(Ungefär 0,5M-0,75M. Då modellen inte på något sätt är exakt.

Om du istället får 65%-25%-10%-10%-10% vid sidan av dina spikar blir det enligt följande.

0,26 / ( 0,30*0,34*0,65*0,25**0,10*0,10*0,10 ) = ca 7843 kr
Ungefär 6-10k blir det med det utfallet.

Det är alltså ett enormt spann av möjliga utdelningar med dina spikar beroende på hur du gör i resten av loppen.

Många brukar säga att det inte går att göra något åt utdelningen. Och det stämmer såklart bra.

Men man vinnar som man spelar, när man väl vinner. Dvs att även om det inte går inte att styra utdelningen så är det ingen slump att det blir lägre utdelning när man väl vinner om man bara har med mestadels betrodda ekipage.

Återigen Jag gillar ditt spiktänk. Ville bara upplysa om villervallan kring V75%.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
bosseguldheden (+20)

Senast redigerad av Strappa71 den 2021-06-03 klockan 07:51.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-06-02, 12:47   #9
GGS
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 595
Sharp$: 3334
Standard

[QUOTE=Strappa71;749996]
Citat:
Ursprungligen postat av bosseguldheden Visa inlägg


33% betyder att den är spelad på 33% av alla insatser. Dvs räknat som andel av omsättningen som är samma sak som andel av alla inlämnade enkelrader.

Observa att rader ( egentligen enkelrader ) och system absolut inte är samma sak även om många ofta slarvigt säger att de ska lämna in en V75-rad ( när de menar att de ska lämna in ETT system med ett visst antal rader ).

ATG krånglar till det hela när de vägrar att sluta redovisa det helt meningslösa måttet "systemvärde". Det gör att folk aldrig verkar sluta att svamla om systemrens.

V75% ( och alla andra spelforms% ) är ett MYCKET bättre mått en den gamla streckfördelningsprocenten någonsin var. Det gamla måttet var räknat som andel av system. Men ingen visste någonsin hur STORT varje system var. Därför vägde ett system med 12 rader och en spik lika tungt som ett system på 12000 rader med samma spik. Och det säger sig självt att det aldrig var ett bra sätt att mäta spelet.

Fördelen med V75% är att du kan starta med "omsättnigen x2" för att få reda på det totala antalet inlämnade rader och sedan multiplicera med V75%en för varje vinnande ekipage i ett utfall och direkt få en uppfattningf oim ungefär hur många vinnande enkelrader som kommer att finnas kvar efter den 7e avdelningen. Dvs att du kan i förväg få en uppfattning om ett ungefärligt vinstintervall för ditt system om du dividerar 7r-potten med detta beräknade antal rätta rader med alla rätt. Tidigt i veckan stämmer detta bara för lägre utdelningar. Vid JP-omgångar krävs uppskattning av slutlig omsättning och det är lite mer komplicerat.

När det inte är en JP-omgång går det att förenkla beräkningen.

Då tar man bara 26 öre och dividerar med V75%en för den tänkta vinnaren i avdelning för avdelning.

Om vi leker med tanken på att dui sätter dina spikar och det vinner 4 st 10%are och en 2% i övriga lopp får man:

0,26 / ( 0,30*0,34*0,10*0,10*0,10*0,02 ) = 1 274 509 kr.
(Ungefär 1M-1,5M. Då modellen inte på något sätt är exakt.

Om du istället får 65%-25%-10%-10%-10% vid sidan av dina spikar blir det enligt följande.

0,26 / ( 0,30*0,34*0,65*0,25**0,10*0,10*0,10 ) = 15 686 kr
Ungefär 13-20k blir det med det utfallet.

Det är alltså ett enormt spann av möjliga utdelningar med dina spikar beroende på hur du gör i resten av loppen.

Många brukar säga att det inte går att göra något åt utdelningen. Och det stämmer såklart bra.

Men man vinnar som man spelar, när man väl vinner. Dvs att även om det inte går inte att styra utdelningen så är det ingen slump att det blir lägre utdelning när man väl vinner om man bara har med mestadels betrodda ekipage.

Återigen Jag gillar ditt spiktänk. Ville bara upplysa om villervallan kring V75%.

Om man ska vara noggrann så är det väl 13 öre (0,13) och inte 26 öre (0,26) när vi talar om V75.
GGS är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-06-02, 15:42   #10
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 174
Sharp$: 2844
Standard

[QUOTE=bosseguldheden;749991]
Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Mej. Det är inte 70 och 74 procent av kupongerna som skynklas ihop. Var har du fått det ifrån? Så fungerar inte V75%. Det är t o m så att den gamla streck%en inte heller fungerade så. Det har aldrig gått att räkna på något som har att göra med hur stor andel av kupongerna som försvinner.

Ursäkta min okunnighet Strappa. Jag trodde att V75% - 33% betydde att hästen var streckad på en tredjedel av alla inlämnade kuponger. Hur funkar det då? Tacksam för en förklaring
Procenten som visas är insatsfördelning i procent ! Den gamla så kallade strecklistan i procent försvann för 7-8 år sedan ! Dock tjatar nästan alla om streck hit o dit men det är fel !
tototorsten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-06-02, 17:55   #11
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 438
Sharp$: 3054
Standard

Iom strykningen av 6 Emoji flyttas ju 7 Ubiquarian Face ner ett snäpp. Funderar på om det inte blir sos på den nu?! Är ju snabb från start och Adrian har nog planen klar
NicklasA är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-06-02, 22:41   #12
Banned
 
Reg.datum: jun 2020
Inlägg: 777
Sharp$: 822
Standard

Kommer ta alla utom 1-6-12 i första och hoppas på skräll
Edde är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-06-02, 22:59   #13
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 39
Sharp$: 120
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Edde Visa inlägg
Kommer ta alla utom 1-6-12 i första och hoppas på skräll
I min värld är 1 Martin Tooma samt 6 Vien Ici två av de absolut bästa skrällarna i loppet. Men, men, lördagkväll, så vet vi vem som hade rätt. Lycka till!
abstruse är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-06-03, 07:46   #14
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

[QUOTE=GGS;750013]
Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg


Om man ska vara noggrann så är det väl 13 öre (0,13) och inte 26 öre (0,26) när vi talar om V75.

Oj. Ja. Det är klart att det är. 26% av potten men 50 öre per rad.

TACK!

Ska genast åtgärdas.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
GGS (+5)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-06-03, 08:01   #15
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 673
Sharp$: 12822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Edde Visa inlägg
Kommer ta alla utom 1-6-12 i första och hoppas på skräll
1 och 6 är mina drag i #2 söndag kväll.He,he. Så du har säkert rätt dessa vinner nog inte
Go tur Eddie.
Efterhandaren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td