Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2021-07-06, 20:08   #1
Banned
 
Reg.datum: dec 2018
Inlägg: 1 255
Sharp$: 4828
Standard

Lövgren


Den 10 april bestraffades Joakim Lövgren med 4 000 kronor i böter samt tio dagars avstängning för felaktigt bruk av körspö då banveterinären påträffade märken på hästen Piccadilly efter hans andraplats i STL-försöket på Jägersro. Banveterinären överlämnade sedan ärendet till länsstyrelsen som nu beslutat i fallet.
Lövgren förbjuds att ”inneha ett spö under travlopp i tävlingssyfte”. Ett beslut som ska efterlevas omgående efter att Lövgren bekräftat att han delgivits informationen. Straffet är förenat med ett vite vilket innebär att varje överträdelse bestraffas med 30 000 kronor ”per kontrolltillfälle som bristen konstateras”.
Utdrag ur delgivningskvittot
"Det framgår av ärendets handlingar att du under en travtävling piskat en häst så att tydliga märken av skador uppkommit på hästen på höger sida av länden. Märken som banveterinär på plats efter undersökning påtalat för dig att hästen inte får se ut så. Det framgår vidare av det som Länsstyrelsen erfar att du använt spöet i syfte att driva hästen att springa fortare för att vinna en tävling med prispengar och inte i någon form av nödvärn. Du har därmed med uppsåt tillfogat ett flyktdjur onödigt fysiskt och psykiskt lidande i syfte att vinna en tävling och pengar.

Länsstyrelsen har övervägt att meddela dig djurförbud då du allvarligt brustit i tillsyn och vård av en häst och för att det inträffade faller in under misshandel av djur. Dock anser Länsstyrelsen mot bakgrund av omständigheterna i ärendet att ett sådant beslut skulle kunna vara oproportionellt och att det kan komma att räcka med ett mindre ingripande beslut för att det som hänt inte ska upprepas. Länsstyrelsen ser dock allvarligt på det inträffade och anser att det mot bakgrund av vad som kommit fram i ärendet är motiverat och angeläget från djurskyddssynpunkt att meddela detta beslut. Detta för att säkerställa att en god djurskötsel och djurhälsa uppnås samt att hantering av häst sker i enlighet med gällande lagstiftning för att djur inte ska utsättas för onödigt lidande, obehag och stress."
ScandalPlay är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-07-06, 20:42   #2
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 349
Sharp$: 1394
Standard

Vet inte vilken källa du har till texten nedan men det kan vara värt att notera att straffet gäller i 1 års tid. (Enligt Travronden på Twitter).


Citat:
Ursprungligen postat av ScandalPlay Visa inlägg
Den 10 april bestraffades Joakim Lövgren med 4 000 kronor i böter samt tio dagars avstängning för felaktigt bruk av körspö då banveterinären påträffade märken på hästen Piccadilly efter hans andraplats i STL-försöket på Jägersro. Banveterinären överlämnade sedan ärendet till länsstyrelsen som nu beslutat i fallet.
Lövgren förbjuds att ”inneha ett spö under travlopp i tävlingssyfte”. Ett beslut som ska efterlevas omgående efter att Lövgren bekräftat att han delgivits informationen. Straffet är förenat med ett vite vilket innebär att varje överträdelse bestraffas med 30 000 kronor ”per kontrolltillfälle som bristen konstateras”.
Utdrag ur delgivningskvittot
"Det framgår av ärendets handlingar att du under en travtävling piskat en häst så att tydliga märken av skador uppkommit på hästen på höger sida av länden. Märken som banveterinär på plats efter undersökning påtalat för dig att hästen inte får se ut så. Det framgår vidare av det som Länsstyrelsen erfar att du använt spöet i syfte att driva hästen att springa fortare för att vinna en tävling med prispengar och inte i någon form av nödvärn. Du har därmed med uppsåt tillfogat ett flyktdjur onödigt fysiskt och psykiskt lidande i syfte att vinna en tävling och pengar.

Länsstyrelsen har övervägt att meddela dig djurförbud då du allvarligt brustit i tillsyn och vård av en häst och för att det inträffade faller in under misshandel av djur. Dock anser Länsstyrelsen mot bakgrund av omständigheterna i ärendet att ett sådant beslut skulle kunna vara oproportionellt och att det kan komma att räcka med ett mindre ingripande beslut för att det som hänt inte ska upprepas. Länsstyrelsen ser dock allvarligt på det inträffade och anser att det mot bakgrund av vad som kommit fram i ärendet är motiverat och angeläget från djurskyddssynpunkt att meddela detta beslut. Detta för att säkerställa att en god djurskötsel och djurhälsa uppnås samt att hantering av häst sker i enlighet med gällande lagstiftning för att djur inte ska utsättas för onödigt lidande, obehag och stress."
znipstern är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-07-06, 21:37   #3
 
Melanders avatar
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 1 180
Sharp$: 4689
Standard

Han skulle ha ett betydligt längre straff! Att man kan skada djur på detta sätt.
Melander är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-07-06, 22:46   #4
 
Reg.datum: dec 2011
Inlägg: 25
Sharp$: 359
Standard

OK?? är det inte fler som drivit värre. Fattar ingenting att han skall få värre straff en andra.
jomtien är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-07-07, 06:48   #5
 
Reg.datum: mar 2015
Inlägg: 1 120
Sharp$: 3609
Standard

Inte vet jag men har tittat på loppet några gånger inte kan jag se att han använder körspöet att slå på hästen. Med en sådan regel måste väl hästarna inspekteras noggrant av veterinären före loppet för att kunna bedöma vad som skett i loppet, tycker jag men jag är bara staketkusk så vad vet jag.
Nollkollolisten är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-07-07, 08:05   #6
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 673
Sharp$: 12822
Standard

Banveterinärens veto är väl på gott och ont. Det ställs stora krav på dessa individerna som måste hantera många gränsfall. Travsport är ju i ärlighetens namn en tuff påfrestning för hästarna. Både i träning och tävling. I detta fall imponeras man av veterinärens säkerhet på att hudskador på hästen tveklöst är orsakade av en pisk. Och bedömer att fallet skall behandlas av Länsstyrelsen.
Måldomare och måldomarnämnden har inte uppmärksammat någon otillåten drivning av Lövgren under loppet. Men Lövgren har väl kanske gett hästen några piskrapp på väg till/från stallet och banan ? Fan trot.
Självklart skall hästarnas väl och ve bevakas. Och det kanske inte redovisas alla turer i detta märkliga fall.
Efterhandaren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-07-07, 08:35   #7
 
Reg.datum: apr 2011
Inlägg: 3 317
Sharp$: 6208
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nollkollolisten Visa inlägg
Inte vet jag men har tittat på loppet några gånger inte kan jag se att han använder körspöet att slå på hästen. Med en sådan regel måste väl hästarna inspekteras noggrant av veterinären före loppet för att kunna bedöma vad som skett i loppet, tycker jag men jag är bara staketkusk så vad vet jag.


Lövgren verkar inte vara den typen, snarare en rar försiktig farbror som bryr sig om sina hästar nästan för mkt
shjuve9le är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-07-07, 08:47   #8
 
Reg.datum: mar 2015
Inlägg: 1 120
Sharp$: 3609
Standard

Eftersom jag är delägare av häst hos Lövgren kan jag säga att hästarna behandlas alldeles förträffligt och har väldigt svårt att tro att han skulle behandla dem illa. Tvärt om ibland när han kör lopp. Han tar ju gärna upp och kör snällt med hästarna när det inte löser sig från start. Vet inte om han håller med men så upplever jag det och i långa loppet är det nog klokt. Även om vi som spelare blir lite sura ibland.☺️
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
shasha (+10)
Nollkollolisten är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-07-07, 14:18   #9
 
Reg.datum: dec 2011
Inlägg: 25
Sharp$: 359
Standard

Vete fan vad som har hänt med dom.
Övervägt att meddela dig djurförbud???????.
Det hade ju inte varit ett litet straff det.
jomtien är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-07-07, 16:46   #10
Banned
 
Reg.datum: dec 2018
Inlägg: 1 255
Sharp$: 4828
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av znipstern Visa inlägg
Vet inte vilken källa du har till texten nedan men det kan vara värt att notera att straffet gäller i 1 års tid. (Enligt Travronden på Twitter).
Naturligtvis är det just ur Travrondens E-tidning.
ScandalPlay är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-07-07, 23:09   #11
Banned
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 299
Sharp$: 2735
Standard

Men det är allmänt känt att det politisk är uttalat om att gå mot ett förbud vad gäller piska.
Indianen20 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td