Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2025-12-06, 12:07   #181

Shooters avatar

Reg.datum: okt 2011
Sharp$: 39616
Standard

V85 så här långt:

25 okt 2025 8 rätt gav 174 601 kr 7 rätt gav 725 kr 6 rätt gav 44 kr och 5 rätt gav 12 kr
1 nov 2025 8 rätt gav 4 450 653 kr 7 rätt gav 13 811 kr 6 rätt gav 297 kr och 5 rätt gav 38 kr
8 nov 2025 8 rätt gav 1 752 017 kr 7 rätt gav 1 934 kr 6 rätt gav 63 kr och 5 rätt gav 11 kr
15 nov 2025 8 rätt gav 217 kr 7 rätt gav 6 kr Ingen utdelning på 6 och 5 rätt
22 nov 2025 8 rätt gav 21 524 kr 7 rätt gav 84 kr 6 rätt gav 6 kr Ingen utdelning på 5 rätt
29 nov 2025 8 rätt gav 292 703 kr 7 rätt gav 778 kr 6 rätt gav 31 kr 5 rätt gav 7 kr

V5 motsvarande period:

25 okt 2025 gav V5 1 128 kr
1 nov 2025 gav V5 54 575 kr
8 nov 2025 gav V5 32 873 kr
15 nov 2025 gav V5 71 kr
22 nov 2025 gav V5 150 kr
29 nov 2025 gav V5 2 359 kr

Det stämmer överens med det jag har sagt från början: V85 är konstruerat för de stora systemen, tillsammanssystem och butiksandelar. V5 har varje vecka sedan V85 startade gett bättre utdelning än 7 rätt på V85 och då räknar jag bara med de system som betalat fullt radpris. En del kommer säkert att tycka att det är en orättvis eller felaktig jämförelse, men spelar man för mindre kostnader så har man bättre möjligheter att sätta V5 och i alla fall få lite pengar med sig hem.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
bosseguldheden (+10), Skog (+10)
Shooter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2025-12-06, 12:38   #182

Reg.datum: aug 2021
Sharp$: 65
Standard

Som vanligt får jag inte ihop det ni skriver. Först verkar ni tycka att det är dåligt om programmet hittar på eller uppskattar potten när det jackpott eftersom det kan bli fel när ett program gör det. Bättra att spelaren själv fyller i dessa siffor.

Bosse:"Men som sagt tycker man inte att de siffror som ATG uppger för 8-rättspotten stämmer mtp Jackpottpengar går det bra att fylla i sina egna siffror så räknar programmet ut uppskattade utdelningar från dessa. Det känns bättre än att programmet uppskattar eventuell omsättning med tillhörande eventuell pott som leder till eventuell utdelning vilken i sin tur bygger på uppskattat antal rader med 8 rätt. Många felkällor kan det bli."

Strappa :"Jag menar ABSOLUT INTE att programmet ska göra uppskattningen av slutlig omsättning. Den måste användaren välja på ena eller andra sättet."

För att sen säga att det bästa med baratrav är att det hittar på eller uppskattar allarättspotten vid jackpott. Strappa: "Som exempel räknar Jokersystemet, Speltjänst och övriga på "nu-data", medan BT från baratrav.se låter användaren välja simulerad omsättning eller simulerad allarättspott. Då antar man att V85% "stämmer" tillsammans med dessa uppskattade siffror för pottstorlekar och antal inlämnade rader."

Kör ni en helgardering/alla hästar i denna fråga?

Nåja, det spelar mindre roll V85 omsättningen är i fallande. Bara Bagdad-Bob's kusin "Bagdad-Hans Lord" vädrar en annan uppfattning. "Jämfört med V75 vid samma period förra året ser vi en ökning av omsättningen eller i alla fall ett bromsat fall".

Undrar vad motsvarande satsning på V75 hade gett för resultat. Håll ut snart blir det Nypremiär för V75, bara hoppas att amatörtränare och övriga inom hästsporten överlever till dess.
Skog är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2025-12-06, 12:45   #183

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Shooter Visa inlägg
V85 så här långt:

25 okt 2025 8 rätt gav 174 601 kr 7 rätt gav 725 kr 6 rätt gav 44 kr och 5 rätt gav 12 kr
1 nov 2025 8 rätt gav 4 450 653 kr 7 rätt gav 13 811 kr 6 rätt gav 297 kr och 5 rätt gav 38 kr
8 nov 2025 8 rätt gav 1 752 017 kr 7 rätt gav 1 934 kr 6 rätt gav 63 kr och 5 rätt gav 11 kr
22 nov 2025 8 rätt gav 21 524 kr 7 rätt gav 84 kr 6 rätt gav 6 kr Ingen utdelning på 5 rätt
29 nov 2025 8 rätt gav 292 703 kr 7 rätt gav 778 kr 6 rätt gav 31 kr 5 rätt gav 7 kr

V5 motsvarande period:

15 nov 2025 gav V5 71 kr

Det stämmer överens med det jag har sagt från början: V85 är konstruerat för de stora systemen, tillsammanssystem och butiksandelar. V5 har varje vecka sedan V85 startade gett bättre utdelning än 7 rätt på V85 och då räknar jag bara med de system som betalat fullt radpris. En del kommer säkert att tycka att det är en orättvis eller felaktig jämförelse, men spelar man för mindre kostnader så har man bättre möjligheter att sätta V5 och i alla fall få lite pengar med sig hem.
Du lär nog få höra att du inte kan räkna på det sätttet. Vi är många som uttryckt det du säger ångånde målgruppen för V85. Så här sa exempelvis jag i den här tråden i Oktober
Citat:
Ursprungligen postat av Skog Visa inlägg
Eftersom man tydligen skall räkna antal fel och inte antal rätt blir frågan hur ofta hade du 0 fel på V75? För oss vanliga Svenssonspelare inträffar det inte så ofta.

Oavsett vilken kvallitet övrigas spelare i kuponghögen har kommer det bli ännu mer sällan. Även om man inte kan räkna så.

Enda sättet att vara i närheten av 0 fel blir att spela i andelsbolagen på ICA där "Eva och Lena" tar ut veckans V85 och varavar lapparna flitigt. Helt enligt Lord Skräphögs önskemål, appropå gamar....

Så för mig är sagan slut, tack för det här åren ATG, det var trevligt men när ni nu vänder småspelarna ryggen önskar jag er lycka till.
V75 Winterburst 2026?!

Senast redigerad av Skog den 2025-12-06 klockan 12:46.
Gammal 2025-12-06, 13:07   #184

Shooters avatar

Standard

Citat:
Du lär nog få höra att du inte kan räkna på det sätttet. Vi är många som uttryckt det du säger ångånde målgruppen för V85. Så här sa exempelvis jag i den här tråden i Oktober

V75 Winterburst 2026?!
Japp! Det var därför jag förekom de som vill opponera sig genom att skriva:

"En del kommer säkert att tycka att det är en orättvis eller felaktig jämförelse, men spelar man för mindre kostnader så har man bättre möjligheter att sätta V5 och i alla fall få lite pengar med sig hem."

För mig är det en självklarhet att inte lägga en krona på V85.
Gammal 2025-12-06, 13:50   #185

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 1744
Standard

Citat:
Som vanligt får jag inte ihop det ni skriver. Först verkar ni tycka att det är dåligt om programmet hittar på eller uppskattar potten när det jackpott eftersom det kan bli fel när ett program gör det. Bättra att spelaren själv fyller i dessa siffor.

Bosse:"Men som sagt tycker man inte att de siffror som ATG uppger för 8-rättspotten stämmer mtp Jackpottpengar går det bra att fylla i sina egna siffror så räknar programmet ut uppskattade utdelningar från dessa. Det känns bättre än att programmet uppskattar eventuell omsättning med tillhörande eventuell pott som leder till eventuell utdelning vilken i sin tur bygger på uppskattat antal rader med 8 rätt. Många felkällor kan det bli."

Strappa :"Jag menar ABSOLUT INTE att programmet ska göra uppskattningen av slutlig omsättning. Den måste användaren välja på ena eller andra sättet."

För att sen säga att det bästa med baratrav är att det hittar på eller uppskattar allarättspotten vid jackpott. Strappa: "Som exempel räknar Jokersystemet, Speltjänst och övriga på "nu-data", medan BT från baratrav.se låter användaren välja simulerad omsättning eller simulerad allarättspott. Då antar man att V85% "stämmer" tillsammans med dessa uppskattade siffror för pottstorlekar och antal inlämnade rader."

Nåja, det spelar mindre roll V85 omsättningen är i fallande. Bara Bagdad-Bob's kusin "Bagdad-Hans Lord" vädrar en annan uppfattning. "Jämfört med V75 vid samma period förra året ser vi en ökning av omsättningen eller i alla fall ett bromsat fall".

Undrar vad motsvarande satsning på V75 hade gett för resultat. Håll ut snart blir det Nypremiär för V75, bara hoppas att amatörtränare och övriga inom hästsporten överlever till dess.
Det är kasst att använda "nuvarande omsättning" innan spelstopp i JP-omgångar. Extrapengarna får en överdrivet hög vikt i utdelningsberäkningen. Man vet att det är fel. Mycket fel.

Då behöver man använda en uppskattad slutlig omsättning för att extrapengarna ska få en någorlunda korrekt vikt i ens utdelningsberäkningar. Det gör man genom att använda ATGs förväntade allarättspott eller en förväntad slutlig omsättning. Båda alternativen är var sin sida av samma mynt. Det blir betydligt mer rätt. Tillräckligt rätt.

I baratrav använder man den ena eller andra. Det finns även en funktion för "projicerad omsättning", men den rekommenderar jag inte av samma anledningar som andra har haft invändningar mot

I efterhand, när man ska jämföra utdelningen med förväntade siffror använder man naturligtvis ATGs slutliga data.

Hoppas det blev lite tydligare. ( Och jag borde såklart tagit programm-diskussionen med Bosse i DM så att andra inte behöver missförstå. )
Gammal 2025-12-06, 13:50   #186

Reg.datum: apr 2018
Sharp$: 2177
Standard

Citat:

Nu är det min tur att inte få ihop det du skriver. På vilket sätt har jag helgarderat mig?

Jag redovisar de utdelningar programmet räknat fram på avgjorda omgångar med förbehehållet att det inte blir exakt. Inte ens i efterhand, det gäller samtliga program eller räknesticka om man nu nyttjar detta.

Vidare håller jag med Strappa71 om att det vid Jackpott kan bli feluppskattningar. Vill man ta höjd för detta och simulera utdelningen kan man själv fylla i hur många kronor som ligger i 8 rättspotten. Jag kan så klart låta programmet göra det genom att upskatta jackpottbidraget till omsättningen men har valt att lägga detta på användaren för bättre kontroll och mindre risk för fel i densamma. Även detta har jag redovisat goda motiveringar för.

Man kan alltså "simulera utdelning vid Jackpott" men det ligger på spelaren att fylla i de uppskattade pengarna i 8-rättspotten. Använder du Baratrav, Joker, Speltjänst eller Chatgpt i dag och är nöjd -fortsätt med det! Programmet kom till då jag uppfattade (felaktigt?) att en avändare ville få en uppfattning om uppskattad utdelning på de rader han lämnat in via fil då han var missnöjd med den AI-lösning han för tillfället använde.

Varför Strappa71 å ena sidan uttrycker att program ABSOLUT INTE skall uppskatta omsättningen samtidigt som Baratravs styrka är att det gör det får du fråga honom.

Precis som han säger att "Vad gäller ditt program så bör man akta sig för att använda det på förhand i JP-omgångar. Extra-pengarna överskattas grovt då det är en konstant och omsättningen fylls på eftersom." när det går att simulera utdelning med valfri summa i 8-rättspotten. Återigen, jag har valt att låta användaren fylla i detta för att kapa en felkälla (uppskattad omsättning) eller i alla fall flytta felet i ekvationen.

Jag ser m a o inte att jag "helgarderat" mig. Strappa71 framstår som en tänkande och sansad man med goda inspel, kanske vill han bara stå med båda fötterna på jorden.

För övrigt tycker jag att V85 kan bli en trevlig bekantskap, nedrans fina 1-,2 och 3-felsreducerade system kan man få till. Frågan är bara om man vågar använda dem eller om ATG klassar det som "statistikbaserat" spel där för många hästar ingår. "Tack för dina pengar vi behåller dem och betalar inte ut din vinst men prova gärna igen vid ett seanre tilfälle".

Som någon sa (Strappa71?) låt spelare lämna in de rader de själva tror på och är beredda att betala/ta en förlust för!

Senast redigerad av BosseEk den 2025-12-06 klockan 13:52.
BosseEk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2025-12-06, 13:52   #187

Standard

Citat:

V75 Winterburst 2026?!
Det är klart att man kan räkna på det där sättet. Man kan räkna exakt hur man vill.

Dock har det hittills visat sig att det inte är några monster-system som dominerat vinstlistorna.

Såklart är det än så länge ett alldeles för litet urval för att man ska kunna dra den slutsatsen helt säkert. Men det är samma sits vi befinner oss i för en hel massa olika bedömningar.
Gammal 2025-12-06, 13:57   #188

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av BosseEk Visa inlägg

Varför Strappa71 å ena sidan uttrycker att program ABSOLUT INTE skall uppskatta omsättningen samtidigt som Baratravs styrka är att det gör det får du fråga honom.
Styrkan ligger i att den hanterar simulerbar omsättning i reduceringar och annat.

Själva valet av uppskattad slutlig omsättning eller slutlig allarättspott gör man lämpligen själv.

Det finns en funktion för projicering av förväntad slutlig omsättning, men den rekommenderar jag inte av ovan nämnda anledningar. Det riskerar att skapa en helt annan och okontrollerad felkälla.
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2025-12-06, 14:00   #189

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Styrkan ligger i att den hanterar simulerbar omsättning i reduceringar och annat.

Själva valet av uppskattad slutlig omsättning eller slutlig allarättspott gör man lämpligen själv.

Det finns en funktion för projicering av förväntad slutlig omsättning, men den rekommenderar jag inte av ovan nämnda anledningar. Det riskerar att skapa en helt annan och okontrollerad felkälla.
Ok.
Gammal 2025-12-06, 14:01   #190
GGS

Reg.datum: okt 2016
Sharp$: 2804
Standard

Citat:
V85 så här långt:

V5 motsvarande period:

15 nov 2025 gav V5 71 kr

Ja lite orättvist är det mot 7-rättsutdelningen.
Du spelar med 65 öre per rad på V5 och endast 4,875 öre per rad i 7-rättspotten på V85 alltså en skillnad på 13,33 gånger, så om du tar 7-rättsutdelningen X 13,33 så hävdar sig 7-rättsutdelningen ganska bra.
GGS är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2025-12-06, 14:02   #191

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av BosseEk Visa inlägg

Man kan alltså "simulera utdelning vid Jackpott" men det ligger på spelaren att fylla i de uppskattade pengarna i 8-rättspotten. Använder du Baratrav, Joker, Speltjänst eller Chatgpt i dag och är nöjd -fortsätt med det! Programmet kom till då jag uppfattade (felaktigt?) att en avändare ville få en uppfattning om uppskattad utdelning på de rader han lämnat in via fil då han var missnöjd med den AI-lösning han för tillfället använde.
Att räkna ut samtliga nödvändiga siffror att ändra på för att det ska "stämma bra" även vid JP är ganska rörigt.

Först måste man ta JP-siffran och baklängesräkna fram vilken omsättning det motsvarar och sedan dessutom räkna ut pottstorleken för de lägre vinstgrupperna.

Enklare hade varit om programmet ( som känner till mängden extrapengar? ) räknar om och fyller i övriga fält korrekt när man ändrar allarättspotten eller omsättningen.

Återigen. Att bara ta "nuvarande omsättning" när man räknar på förhand leder till stor överskattning av allarättsutdelningen. ( För 1-2-3 fel spelar det såklart ingen roll )
Gammal 2025-12-06, 14:08   #192

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Att räkna ut samtliga nödvändiga siffror att ändra på för att det ska "stämma bra" även vid JP är ganska rörigt.

Först måste man ta JP-siffran och baklängesräkna fram vilken omsättning det motsvarar och sedan dessutom räkna ut pottstorleken för de lägre vinstgrupperna.

Enklare hade varit om programmet ( som känner till mängden extrapengar? ) räknar om och fyller i övriga fält korrekt när man ändrar allarättspotten eller omsättningen.

Återigen. Att bara ta "nuvarande omsättning" när man räknar på förhand leder till stor överskattning av allarättsutdelningen. ( För 1-2-3 fel spelar det såklart ingen roll )
Ok, "programmet ( som känner till mängden extrapengar? ) räknar om och fyller i övriga fält korrekt" där har du russinet i kakan! Felpropragering och instabillitet som leder till automationsbias. Låter du spelaren göra samma beräkning föreligger exakt samma risk för felproragering och instabillitet men du kommer bort från automationsbias. Men det är såklart enklare att låta programmet göra det.

Senast redigerad av BosseEk den 2025-12-06 klockan 14:20.
Gammal 2025-12-06, 14:09   #193

Shooters avatar

Standard

Den här är lite kul:

Om en V5-omgång består av (och du spelar en enkelrad):

4 lopp med 12 hästar
1 lopp med 15 hästar

så blir sannolikheten att få 5 rätt:

1 på 311 040

Om en V85-omgång består av:

7 lopp med 12 hästar
1 lopp med 15 hästar

Du väljer en häst i varje lopp

Du får EXAKT 7 rätt = du måste missa precis ett lopp

så blir sannolikheten att få 7 rätt:

1 på 73 140 000
Gammal 2025-12-06, 14:21   #194

Standard

Citat:
Den här är lite kul:

4 lopp med 12 hästar
1 lopp med 15 hästar

1 på 311 040

7 lopp med 12 hästar
1 lopp med 15 hästar

1 på 73 140 000
Nu!

Sådär kan man räkna...om det hade varit Lotto där samtliga utfall har samma sannolikhet.

Men för spel där alla utfall INTE har samma utfall så kan man absolut inte räkna fram sannolikheten på det där sättet. Ett krux är såklart att den exakta sannolikheten för alla olika utfall inte är känd. Dock vet man att det INTE är enligt ovanstående.

Man kan alltid räkna hur man vill såklart. Men om man vill undvika att komma fram till naiva och helt felaktiga slutsatser så är det bäst att låta bli en del sätt.
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2025-12-06, 14:25   #195

Standard

Citat:
Den här är lite kul:

4 lopp med 12 hästar
1 lopp med 15 hästar

1 på 311 040

7 lopp med 12 hästar
1 lopp med 15 hästar

1 på 73 140 000
Du kan inte räkna så!

Du skall räkna antalet fel till att börja med. Det är dessutom lättare att få 0 fel av 8 än 0 fel 5 av fem eftersom du har 8 möjligheter att få 0 fel med 8 lopp men bara 5 möjligheter med 5 lopp.

Jag vet att ironi kan vara svårt att få fram på ett forum, men kanske kan vi få lite medhåll i detta resonemang från speltorskarna.
Svara

td