Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2025-12-06, 14:25   #196

Shooters avatar

Reg.datum: okt 2011
Sharp$: 39616
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Nu!

Sådär kan man räkna...om det hade varit Lotto där samtliga utfall har samma sannolikhet.

Men för spel där alla utfall INTE har samma utfall så kan man absolut inte räkna fram sannolikheten på det där sättet. Ett krux är såklart att den exakta sannolikheten för alla olika utfall inte är känd. Dock vet man att det INTE är enligt ovanstående.

Man kan alltid räkna hur man vill såklart. Men om man vill undvika att komma fram till naiva och helt felaktiga slutsatser så är det bäst att låta bli en del sätt.
Det var därför jag skrev att det är lite kul siffror, men det man kan säga är ju att det är lättare att sätta V5 än att få sju rätt på V85 vid fullt radpris. Och det enda som räknas är egentligen 8 rätt på V85.

Senast redigerad av Shooter den 2025-12-06 klockan 14:27.
Shooter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2025-12-06, 14:44   #197

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 1764
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Shooter Visa inlägg
Det var därför jag skrev att det är lite kul siffror, men det man kan säga är ju att det är lättare att sätta V5 än att få sju rätt på V85 vid fullt radpris. Och det enda som räknas är egentligen 8 rätt på V85.
Men under tiden man jagar 8an så är sidovinsterna absolut inte försumbara på V85.

Och framförallt. Ensamspelaren med begränsad insats bör därför INTE välja fullt radpris. Att få 2-3 hästar istället för en spik i ett lopp ökar allarättschansen väsentligt.

Hittills har det visat sig att det inte är några mega-stora-system som dominerar vinstlistorna ändå för V85.

För mig är V85 mycket mer intressant än V75. V75 spelade jag i väldigt, väldigt sällan utanför de allra största multi-JP-omgångarna.

300 kr med 30%-valet spelar jag till alla V85-omgångar. T o m extra-omgångarna.
Gammal 2025-12-06, 14:59   #198
GGS

Reg.datum: okt 2016
Sharp$: 2806
Standard

Citat:
Att räkna ut samtliga nödvändiga siffror att ändra på för att det ska "stämma bra" även vid JP är ganska rörigt.

Först måste man ta JP-siffran och baklängesräkna fram vilken omsättning det motsvarar och sedan dessutom räkna ut pottstorleken för de lägre vinstgrupperna.

Enklare hade varit om programmet ( som känner till mängden extrapengar? ) räknar om och fyller i övriga fält korrekt när man ändrar allarättspotten eller omsättningen.

Återigen. Att bara ta "nuvarande omsättning" när man räknar på förhand leder till stor överskattning av allarättsutdelningen. ( För 1-2-3 fel spelar det såklart ingen roll )
Så här gör jag.
Med hjälp JP-siffran och baklängesräkna fram vilken omsättning det motsvarar så vet jag hur mycket mer 8-rätt kommer att ge, oftast en faktor omkring 2ggr. Sedan är det bara att räkna som det vore en vanlig omg utan jackpott och då är 8-rättspotten vid varje tillfälle lika med 5-rättspotten, och sedan multiplicerar man 8-rättsutdelningen med faktorn. Klart.
GGS är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2025-12-06, 15:05   #199

Reg.datum: aug 2021
Sharp$: 65
Standard

Citat:

Hittills har det visat sig att det inte är några mega-stora-system som dominerar vinstlistorna ändå för V85.
Tittar man på topp tio vinsterna för V85 är 50% spel för mer än 2000 kronor. Förmodligen jättesystem som dessutom varvats. Tre av de tio är Harry med låga instatser (lotto). TVÅ system kanske kan klassas som icke mega-stora-system. 1069.20 kr och 556.72 kr kostade dessa i inlämning. Stora eller inte får läggas på betraktaren att avgöra.

Du har inte helt rätt i ditt antagande. Att det varit många omgångar där utdelningen varit kass med småspelare (Harry) som delar på potten är en annan femma. Men det skall ju inte ske så ofta som det gjort och skall därför inte utgöra pinnar i statistiken. Rättvisare blir det om man kollar på topp tio utdelningar.

Edit 1:
Nu kommer strax Hans-Lords alldeles egna spindoctor hävda att 4000 rader visst är ett litet system. Alla system på listan är små.

Edit 2:
Jag hann inte editera mitt inlägg så kom förutsägelsen i Edit 1 att infrias. En spindoctors metoder är nämligen :

1. Vinkla frågan så motagarna tolkar den på det sätt man vill. Skattehöjning benämns investering i framtiden eller 4000 rader är inte ett stort system (sant att det finns större men det är knappast en småspelare som lägger det spelet).

2. Lyft vissa fakta och tona ned andra. (Det är inte mega-stora-system som dominerar vinstlistorna. Nähä? Men betyder det att dessa listor domineras av småspelare? Eller är det jättesystem i andelsbolag som dessutom varvat systemen? Vilket var det jag sa).

3. Byt fokus när den diskussion går fel. Här ser vi flera exempel på de senaste sidorna, vare sig det handlar om att Bosses program räknar fel som kom att handla om att ett annat program är bättre för där kan man använda samma beräkning i reduceringen. Eller nedan där CGS lämnar förslag på hur 8 - rätts potten kan räknas fram. Då skall tydligen 7 & 6 rätt diskuteras trots att spindoctorn på förgående sida uttrycks att "Återigen. Att bara ta "nuvarande omsättning" när man räknar på förhand leder till stor överskattning av allarättsutdelningen. ( För 1-2-3 fel spelar det såklart ingen roll ) "

4. Upprepa samma kärnbudskap tills det fastnar. (Det är småspelare som vinner på V85. Spelet är till för dessa. Och man vinner pengar även på 7,6 och 5 rätt. Att det sedan inte blir utdelning på 5 rätt så ofta kan man förkla med att det bara kommer att inträffa var 7:e gång så egenligen är småspelarna vinnare).

5 Spin by omission. Den här hänger ihop med 1 och 4. Uteslut fakta som skapar en skev men formellt korrekt bild.

osv
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Drivarn (+20)

Senast redigerad av Skog den 2025-12-06 klockan 17:20.
Skog är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2025-12-06, 15:42   #200

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Skog Visa inlägg
Tittar man på topp tio vinsterna för V85 är 50% spel för mer än 2000 kronor. Förmodligen jättesystem som dessutom varvats. Tre av de tio är Harry med låga instatser (lotto). TVÅ system kanske kan klassas som icke mega-stora-system. 1069.20 kr och 556.72 kr kostade dessa i inlämning. Stora eller inte får läggas på betraktaren att avgöra.

Du har inte helt rätt i ditt antagande. Att det varit många omgångar där utdelningen varit kass med småspelare (Harry) som delar på potten är en annan femma. Men det skall ju inte ske så ofta som det gjort och skall därför inte utgöra pinnar i statistiken. Rättvisare blir det om man kollar på topp tio utdelningar.
Nope. Det där varvade systmet som tog den största vinsten var under 4000 rader. Stort? Inte enligt mig. Övriga andelsspel som varit på över 2000 kr i total insats har inte heller varit några särskilt stora system.
Gammal 2025-12-06, 15:48   #201

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GGS Visa inlägg
Så här gör jag.
Med hjälp JP-siffran och baklängesräkna fram vilken omsättning det motsvarar så vet jag hur mycket mer 8-rätt kommer att ge, oftast en faktor omkring 2ggr. Sedan är det bara att räkna som det vore en vanlig omg utan jackpott och då är 8-rättspotten vid varje tillfälle lika med 5-rättspotten, och sedan multiplicerar man 8-rättsutdelningen med faktorn. Klart.

Potterna för 7&6?

Det går att räkna ut allt för hand. Men enklast torde vara att få det automatiserat från uppskattad allarättspott? T ex behövs ju uppskattad omsättning för att antalet inlämnade rader ska bli "rätt".

Att ta JP-siffran och baklängesräkna är möjligt. Det är ju en automatisering av just det jag förespråkar. Men manuellräkning av det här är knappast något som användare i allmänhet sitter och pysslar med.
Gammal 2025-12-06, 18:37   #202

Standard

Stor risk för en till omgång med låg-utd-JP. Å andra sidan hade det blivit exakt samma sak med V75.
Gammal 2025-12-06, 19:32   #203

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 39
Standard

Citat:
Stor risk för en till omgång med låg-utd-JP. Å andra sidan hade det blivit exakt samma sak med V75.
Jo men då skulle man sparat in på rebranding etc till v85. Hur skulle utdelningen på 6 och 7 rätt blivit om det var v86 med 50öres radpris? 4 utdelningspotter känns värdelöst.
sigh är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2025-12-06, 19:43   #204

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sigh Visa inlägg
Jo men då skulle man sparat in på rebranding etc till v85. Hur skulle utdelningen på 6 och 7 rätt blivit om det var v86 med 50öres radpris? 4 utdelningspotter känns värdelöst.
Ungefärligt:

4000-30-JP.

Ingen egentlig skillnad där heller.

Finns ingen spelform som "tål" såna här utfall.

Mitt förslag till uppflyttningsvariant hade inte gjort någon omvälvande skillnad det heller. Skulle blivit runt 5000-60-0-0 med "min variant". Och väldigt mycket mindre till fondering. "Vanlig" JP finns inte med alls för den här varianten.
Gammal 2025-12-06, 20:03   #205

Reg.datum: sep 2010
Sharp$: 61691
Standard

Citat:
Ungefärligt:

4000-30-JP.

Ingen egentlig skillnad där heller.

Finns ingen spelform som "tål" såna här utfall.

Mitt förslag till uppflyttningsvariant hade inte gjort någon omvälvande skillnad det heller. Skulle blivit runt 5000-60-0-0 med "min variant". Och väldigt mycket mindre till fondering. "Vanlig" JP finns inte med alls för den här varianten.
Vi får nog leva med väldigt skiktade lopp fram till våren nu när antalet startande hästar för rikstoton kommer vara väldigt begränsat . Sen kan det bli svåra omgångar ändå när väder och banor troligen kommer ställa till det en del. Tycker det märkts senaste åren att skifte från kallt till mildväder blivit vanligare i mellan och norra Sverige och då blir förutsättningarna ofta väldigt vanskliga . Och sen att bedöma hästar som måste gå med brodd utan mycket statistik att gå på också väldigt svårt .
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2025-12-06, 20:45   #206

Reg.datum: aug 2021
Sharp$: 65
Standard

När det blir så här lätta rader borde det klassas som en "extraomgång". Vi är nu uppe i jackpott på femmorna 4/8 gånger, eller 0 av 4 om man väljer att bara räkna vissa speciella omgångar. Och ja det hade varit bättre med 7 avdelningar, det är tydligen svår för ATG att få ihop 8 avdelningar.

Några omgångar till så ser speltorskarna det jag mfl sagt från början och V75 gör comeback med ändrade jackpottregler och annan fördelning mellan vinstgrupperna! V85 är iskallt. Herr Skraplott och hans hangarounds kan säkert hitta något att peka på som åtminstånne inte är sämmre än V75. Medianutdelningen på tre fel? Eller kanske medianomsättningen jämfört med V75 på skottår när medeltemperaturen är något högre under vintermånader? JA de kan säkert skruva till något.

Edit 1
Är det någon som kan hjälpa mig? Jag har lite svårt att urskilja den fantastiska lördagsupplevelsen som lär vara av sällan skådat slag. Många hade svårt att tänka sig hur V85 skulle utvecklas och bli överraskade har jag för mig. Jo jag tror mig se det men jag ännu känner mig inte överraskad.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Drivarn (+10)

Senast redigerad av Skog den 2025-12-06 klockan 21:04.
Skog är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2025-12-07, 22:24   #207

Reg.datum: okt 2016
Sharp$: 264
Standard

20,2 miljoner i åttarättspotten igår, när såg vi senast så lite att utdela för alla rätt en lördag? Hade det varit V75 igår så hade åtminstone 39% utdelats till spelarna, nu blev det istället 32,5% av omsättningen. Travet är i kris och jag tror att det behövs bytas ut en hel del både i ledning och styrelse om man ska kunna vända detta. Framför allt så finns det inte hästar att tävla med och kikar på antalet tränare som lämnat in sina licenser de senaste åren så bör man vara riktigt, riktigt orolig.

Att V85 inte har varit nyckeln till framgång kan vi redan nu vara rätt så säkra på. Själv gillar jag det inte alls och tror inte att jag kommer att spela på denna spelform mer än undantagsvis. Det vi framför allt kan se när vi jämför siffror från föregående år är att enloppsspelen med sammanslagen pool har minskat avsevärt. Det beror förmodligen på att antalet initierade spelare har minskat dramatiskt och typen av spelare som köper en andel eller köper en harry boy, aldrig kommer lägga stora pengar på vinnare, plats eller tvilling. Och det är av någon anledning där som ATG vill att omsättningen ska komma från.

Vad man borde göra? Låt fransmännen spela i svenska pooler. De är resursstarka och det kommer även förbättra oddsen för oss som har koll på hästarna i Skandinavien och kommer således öka även den inhemska omsättningen. Sedan bör man kraftigt öka uppfödarpengarna, det är därifrån hästmaterialet kommer och vi måste föda upp mer hästar om vi ska få mer spelvärda lopp. Mitt tredje förslag är att man måste låta travet ha allt fokus i sändningarna. Som det är nu så börjar man prata om ett kommande lopp med 1-2 minuter till start, till och med när startbilen rullar ibland. Alla dagar, alla lopp, så bör man åtminstone från defileringen ha fokus på det lopp som ska köras. Sedan vill jag väldigt gärna ha en spelbörs med svenskt trav igen men det kommer nog aldrig att hända.

Tror egentligen heller inte att något annat av mina förslag är aktuella utan det är nog så att man får hitta något annat att pyssla med...
travanalys är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2025-12-07, 22:48   #208

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 6003
Standard

56 lördagslopp på V85

man har ju inte precis "promotat" framtidens kuskar / tränare,

Lärlingar som vunnit är
Elitsloppskusken Oskar Ginman som är fast kusk på A Fair Day
Florhed som är 1e man i ett av sveriges största / framgångsrikaste stall
Henrik Kihle som fick köra/vinna med ett B-tränat kallblod, gissar att träanren inte var kvalificerad köra v75 (ej kollat)

Den senaste månaden har man staplat irritation / problem / konstigheter på hög för oss som älskar trav.

DET ÄR EN BEDRIFT ATT GÖRA SÅ MÅNGA KARDINALFEL PÅ SÅ KORT TID

när basen av travspelarna utgörs av Harryboyare o andelsköpare är avgrunden nära

Grattis ATG på V85 - ÅBY tog ni 6 rextra miljoner från spelarna och la i jackpothögen

Jag började spela v65 när jag var 14år, dvs 1 a omgången med Rodetto / HOS, jag har kvar gratisprogrammet, MEN NU EFTER DRYGA 50ÅR nu tvekar jag att fortsätta med V85

PS Mor jobbade i kassan på posten, så lämna in en rad för 16 - 24kr på fredags EM var snabbt gjort, ibland fick man lämna in på torsdagen

Senast redigerad av incitatus den 2025-12-07 klockan 22:59.
incitatus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2025-12-07, 22:57   #209

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av travanalys Visa inlägg
20,2 miljoner i åttarättspotten igår, när såg vi senast så lite att utdela för alla rätt en lördag? Hade det varit V75 igår så hade åtminstone 39% utdelats till spelarna, nu blev det istället 32,5% av omsättningen. Travet är i kris och jag tror att det behövs bytas ut en hel del både i ledning och styrelse om man ska kunna vända detta. Framför allt så finns det inte hästar att tävla med och kikar på antalet tränare som lämnat in sina licenser de senaste åren så bör man vara riktigt, riktigt orolig.

Att V85 inte har varit nyckeln till framgång kan vi redan nu vara rätt så säkra på. Själv gillar jag det inte alls och tror inte att jag kommer att spela på denna spelform mer än undantagsvis. Det vi framför allt kan se när vi jämför siffror från föregående år är att enloppsspelen med sammanslagen pool har minskat avsevärt. Det beror förmodligen på att antalet initierade spelare har minskat dramatiskt och typen av spelare som köper en andel eller köper en harry boy, aldrig kommer lägga stora pengar på vinnare, plats eller tvilling. Och det är av någon anledning där som ATG vill att omsättningen ska komma från.

Vad man borde göra? Låt fransmännen spela i svenska pooler. De är resursstarka och det kommer även förbättra oddsen för oss som har koll på hästarna i Skandinavien och kommer således öka även den inhemska omsättningen. Sedan bör man kraftigt öka uppfödarpengarna, det är därifrån hästmaterialet kommer och vi måste föda upp mer hästar om vi ska få mer spelvärda lopp. Mitt tredje förslag är att man måste låta travet ha allt fokus i sändningarna. Som det är nu så börjar man prata om ett kommande lopp med 1-2 minuter till start, till och med när startbilen rullar ibland. Alla dagar, alla lopp, så bör man åtminstone från defileringen ha fokus på det lopp som ska köras. Sedan vill jag väldigt gärna ha en spelbörs med svenskt trav igen men det kommer nog aldrig att hända.

Tror egentligen heller inte att något annat av mina förslag är aktuella utan det är nog så att man får hitta något annat att pyssla med...
Det stämmer bra att för 6/12 blev det mindre återbet för V85 än det hade blivit med V75. Tidigare har dock det omvända varit fallet och nu är det ganska precis jämnt upp.

Exakt hur just det här faller ut över lite längre tidsperspektiv är svårt att förutse.

Just den här omgången blev det sämre återbet med V85. Tidigare har det varit tvärtom.
Gammal 2025-12-12, 14:45   #210

tornados avatar

Reg.datum: okt 2012
Sharp$: 3919
Standard

Tack för programmet ska testa det! Till för spelvärdesanalyser då laborerar med py skript. Se om får allt å funka. Llm modellerna har det tufft verkligen när hålla kvar rätt matematik mellan olika skript. Huvvvaa

td