Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2025-12-31, 22:11   #271

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 1938
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av incitatus Visa inlägg
Nu har vi haft 8 rättsjackpot 2 gånger på 2 månader
5+6 rättsjackpo 2 gånger - 5 rättsjackpot 2 gånger (dvs 4 gånger totalt)

detta på 2 månader

OK det är bara 2 månader, men känslan för mig är att det är tveksamt om Det ATG prgnostiserade stämmer.

7 Rättsjackpot var väldigt ovanligt typ 1 eller 2 gånger per år, det var visserligen 4 gånger 20022, men sedan var det väl ingen gång 2023, och 1 gång 2024 o 1 gång 2025 (Boden Oktober),
3 av 11 ordinarie omgångar har gett låg-utd-JP. Klart över vad ATG tänkt sig med 1 av 7 över tid.

2 av 11 ordinarie omgångar har gett hög-utd-JP. Klart högre än ATGs tänkta frekvens.

Med V75 inträffade det 18 av 731 omgångar att ingen klarade alla rätt räknat från 2011-05-01. Ungefär 1 på 40. Sedan svajar såna här sällsynta saker på enskilda år. Kan vara 0 eller 4 utan att det är något konstigt.

ATG räknar med att det ska bli ungefär 1 på 10 sett över längre tid med V85. Dvs ungefär 4 ggr vanligare. Beroende på om lördagarnas svårighetsgrad blir lättare eller svårare kan det här nog även bli upp till 6 ggr mer vanligt.

Med tanke på hur svajigt utfallen landat genom åren för både låg- och hög-JP så är det ganska rejält naivt att försöka läsa av något "säkert" efter så här få omgångar.

Men visst är det över förväntat åt båda hållen om man vi ska envisas med att titta på en så här kort serie.
Gammal 2026-01-01, 14:58   #272

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 6072
Standard

Just nu har vi inget annat att gå på än det som skett under 2 månader. det är för litet underlag för slutsatser

Men jag tvekar eftersom det det är klart högre än estimaten både på 8 och 5 rättsjackpot, behövs 2 månader helt UTAN jackpot för att komma till den frekvens ATG estimerat

Kan bara konstatera att bland de som jag pratat med är det i princip INGEN som uppskattar det "nya lördagsnöjet",

Det är min känsla också, det här inget för normalspelarna

Att höra de som jobbar heltid med trav. eller gör system för 3-4 000 o uppåt gillar V85 det är knappast hoppingivande för den breda massan travspelare

en helt egen kategori spelare som
Kan analysera travlopp på betald arbetstid
Har tillgång till travfakta som numera kostar 1000 kr / månad i budget versionen
Kan snacka V85 med andra experter hela veckan
Spelar system som är 5 - 10 gånger större än vanliga spelare
De har kanske spetlvärde / Travtjänsten också

Jag började spela V65 som 14 åring i omgång 1 med Rodetto / HOS som vinnare så jag lär väl inte lägga av nu efter + 2 500 lördagar, Men nöjd med ATG är jag inte, lååångt ifrån, frågan är vad jag skall byta till.

PS Morsan var postkassör så det var liksom inga problem att få in lilla system för 20 - 25 kr , iblandvar jag dock tvungen lämna in på Torsdagen, 2 dygn innan 1a start !!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Drivarn (+10), Skog (+10)
incitatus är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2026-01-01, 15:42   #273

Reg.datum: aug 2021
Sharp$: 36
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av incitatus Visa inlägg
Just nu har vi inget annat att gå på än det som skett under 2 månader. det är för litet underlag för slutsatser

Men jag tvekar eftersom det det är klart högre än estimaten både på 8 och 5 rättsjackpot, behövs 2 månader helt UTAN jackpot för att komma till den frekvens ATG estimerat

Kan bara konstatera att bland de som jag pratat med är det i princip INGEN som uppskattar det "nya lördagsnöjet",

Det är min känsla också, det här inget för normalspelarna

Att höra de som jobbar heltid med trav. eller gör system för 3-4 000 o uppåt gillar V85 det är knappast hoppingivande för den breda massan travspelare

en helt egen kategori spelare som
Kan analysera travlopp på betald arbetstid
Har tillgång till travfakta som numera kostar 1000 kr / månad i budget versionen
Kan snacka V85 med andra experter hela veckan
Spelar system som är 5 - 10 gånger större än vanliga spelare
De har kanske spetlvärde / Travtjänsten också

Jag började spela V65 som 14 åring i omgång 1 med Rodetto / HOS som vinnare så jag lär väl inte lägga av nu efter + 2 500 lördagar, Men nöjd med ATG är jag inte, lååångt ifrån, frågan är vad jag skall byta till.

PS Morsan var postkassör så det var liksom inga problem att få in lilla system för 20 - 25 kr , iblandvar jag dock tvungen lämna in på Torsdagen, 2 dygn innan 1a start !!
Håller med till 100%. Jag tänker att om ATG "simulerat" V85 på rätt sätt borde de veta att detta frekventa Jackpottmönster kan uppstå men uppenbarligen saknas kunskap.

Trots min avoga inställning till V85 har jag kört 5 av omgångarna. Efter 4 rätt på ~400 rader i går tog jag beslutet att bara spela V85 när jag hittar ett par roliga hästar. Kommer bara kolla programmen när jag har tid och lust vilket kommer bli 4-5 gånger / år skulle jag tro. Jag misstänker ATG överlever utan mig men som Bosse skrev i systemtråden "vill inte ATG ha oss som kunder får vi väl avstå från spel". Med 8 lopp blir det är alldeles för ojämna omgångar, omöjligt eller för lätt. Då lockar V86 med lägre radkostnad mer känner jag.

Känns skönt att tagit beslutet, därmed lämnar jag V85-träsket och tackar för mig!
Skog är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2026-01-06, 16:07   #274

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Skog Visa inlägg
Håller med till 100%. Jag tänker att om ATG "simulerat" V85 på rätt sätt borde de veta att detta frekventa Jackpottmönster kan uppstå men uppenbarligen saknas kunskap.

Trots min avoga inställning till V85 har jag kört 5 av omgångarna. Efter 4 rätt på ~400 rader i går tog jag beslutet att bara spela V85 när jag hittar ett par roliga hästar. Kommer bara kolla programmen när jag har tid och lust vilket kommer bli 4-5 gånger / år skulle jag tro. Jag misstänker ATG överlever utan mig men som Bosse skrev i systemtråden "vill inte ATG ha oss som kunder får vi väl avstå från spel". Med 8 lopp blir det är alldeles för ojämna omgångar, omöjligt eller för lätt. Då lockar V86 med lägre radkostnad mer känner jag.

Känns skönt att tagit beslutet, därmed lämnar jag V85-träsket och tackar för mig!
Rätt sätt hade varit att förutse hur favoritbetonade resultaten helt plötsligt skulle bli.

Själva beräkningarna med samma svårighetsgradsutfall som de senaste 2 åren med V75 är det inget fel på. V85-erans lågutdelningar stämmer i stort sett exakt med vad det "borde bli" med de verkliga svårighetsgradsutfallen.

Inte någon gång har det blivit 5r- eller 6r-JP när V85% pekat på att det borde varit 5 kr eller mer.

Men att svårighetsgraden i allmänhet har fallit ut lägre än vad ATG förväntade sig stämmer bra. Dock är just det något som jag vägrar att klandra dem för.
Gammal 2026-01-06, 16:11   #275

Standard

Här är intervju med Anders Ström som också verkar vara inne på att V85 skulle behöva skruvas om till en upp/ner-flyttningsvariant.

Jag är inte 100% överens med honom om detaljerna. T ex tycker jag att 50% till upp/ner är alldeles för lite. Snarare 80% och 20% till andra omgångar hade varit mer lämpligt.

Däremot är jag 110% överens med honom att det är upp-ner som gäller. Tragiskt nog hade ATG haft utförlig beskrivning av en sån lösning tillhanda strax efter sommaren. Men de nappade inte alls.

https://travnet.se/v85-enkaten-strom...ingen-av-ondo/

Observera att han inte dömer ut fondering helt och hållet. Bara hur den är utformad nu. Det han vill ändra är att införa upp-ner.
Gammal 2026-01-06, 16:50   #276

Reg.datum: aug 2019
Sharp$: 1043
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Rätt sätt hade varit att förutse hur favoritbetonade resultaten helt plötsligt skulle bli.

Själva beräkningarna med samma svårighetsgradsutfall som de senaste 2 åren med V75 är det inget fel på. V85-erans lågutdelningar stämmer i stort sett exakt med vad det "borde bli" med de verkliga svårighetsgradsutfallen.

Inte någon gång har det blivit 5r- eller 6r-JP när V85% pekat på att det borde varit 5 kr eller mer.

Men att svårighetsgraden i allmänhet har fallit ut lägre än vad ATG förväntade sig stämmer bra. Dock är just det något som jag vägrar att klandra dem för.
Det hade blivit låg utdelning på V75 med samma hästar. Men, det man gjorde på slutet på V75 (att medvetet plocka bort extrema storfavoriter från kupongen) verkar man ha slopat till V85. Det är den stora skillnaden. Plockar du bort en 70%+ från kupongen och byter till en 30 % där så slipper du jackpot på 5 rätt. Det är väldigt stor korrelation mellan starka favoriter och lågutdelning.
Tipsb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2026-01-06, 21:36   #277

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tipsb Visa inlägg
Det hade blivit låg utdelning på V75 med samma hästar. Men, det man gjorde på slutet på V75 (att medvetet plocka bort extrema storfavoriter från kupongen) verkar man ha slopat till V85. Det är den stora skillnaden. Plockar du bort en 70%+ från kupongen och byter till en 30 % där så slipper du jackpot på 5 rätt. Det är väldigt stor korrelation mellan starka favoriter och lågutdelning.
Har räknat på hur det skulle ha blivit när man räknar bort den mest spelade vinnaren i efterhand, inte mest spelade favoriten på förhand. Och då har det blivit JP ändå med V75 i ett flertal av fallen.

Där det blivit dubbel-JP skulle det blivit minst enkel-JP även med V75.
Gammal 2026-01-07, 15:11   #278

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tipsb Visa inlägg
När den största favoriten föölorade på V75, blev det nästan aldrig jackpot på 5 rätt, inte kollar men kanske 2 - 3 gånger varje år som största favoriten torskar och det blev JP på 5 rätt

Största favoriten torskar ungefär varannan vecka, med variation 2a halvan 2024 vann 10 av 28 största streckare dvs bara var 3e

På V85 Lördag + axevalla omg 4 vinster o 4 förluster dvs 50 / 50
Gammal 2026-01-11, 11:32   #279

Moonfalas avatar

Reg.datum: jul 2015
Sharp$: 4874
Standard

Tillfällig paus av fondering:

Undantag i jackpothanteringen på V85
Från och med 17 januari 2026 fram till och med 21 mars 2026 gör ATG undantag i den normala jackpothanteringen på V85.

Under perioden fonderas inga medel från skapade jackpots på V85.
100 procent av värdet på skapade jackpots under perioden går vidare till nästkommande omgången för V85.

https://www.atg.se/jackpot
https://assets.ctfassets.net/hkip2os...r_2026__1_.pdf
Moonfala är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2026-01-11, 15:37   #280

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Moonfala Visa inlägg
Tillfällig paus av fondering:

Undantag i jackpothanteringen på V85
Från och med 17 januari 2026 fram till och med 21 mars 2026 gör ATG undantag i den normala jackpothanteringen på V85.

Under perioden fonderas inga medel från skapade jackpots på V85.
100 procent av värdet på skapade jackpots under perioden går vidare till nästkommande omgången för V85.

https://www.atg.se/jackpot
https://assets.ctfassets.net/hkip2os...r_2026__1_.pdf
Med tanke på det stora fondmotståndet så är det här nog rätt beslut av ATG.

Mest får ATG skylla sig själva här då man helt saknat bollsinne för fiffigaste användningen av fondmedlen. Och då är nog det här bästa valet för tillfället.
Gammal 2026-01-11, 20:43   #281

Standard

Romme 10 Jan

Om man skulle plockat bort den superstora favoriten HOP hade utdelningen sett helt annorlunda ut (kanske jackpot på 5 då)

Vem bestämmer att man skall justera Jackpotsreglerna såhär pass radikalt

VD
Ledningsgruppen
Travgruppen
Styrelsen

Nu har man kört en modell i flera år, sedan gör man justeringar.

Sedan gör man nu om det radikalt nu, känns konstigt att det skall komma redan innan man kört 3 månader med det Nya Lördagsnöjet,

Man att vara i otakt med sina stamkunder är ingem "önskedans" det blir smabbt rätt kämpigt.
Gammal igår, 10:10   #282
Administrator

Reg.datum: feb 2017
Sharp$: 6249
Standard

Snor Olles inlägg från annan tråd och ställer frågan här...

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Krävs nästan 3 spikar för att kunna täcka åtminstone några lopp med mer än 4-5 hästar har jag märkt. Även om man kör ett 2000 raders för 15 öre per rad så märker man efter 3-4 garderingslopp att kostnaden snabbt drar iväg mot den maximala insatsen som är tillåten med reducerad radinsats .
Det där är lite intressant.

Jag grottade lite i olika systemupplägg kring spelen med reducerad insats och det är inte helt enkelt att hitta en vettig systemkonstruktion med gällande regler tycker jag.

Missförstå mig rätt, teoretiskt GILLAR jag att man kan spela med reducerad insats. Det blir att "spela andel med sig själv" vilket jag kan tycka är en OK lösning för spelformen (som i övrigt mest verkar byggd för att göda ombudsjättarna).

Vad kör ni för systemupplägg ni som spelar matematiska spel med reducerad insats? Tre spik? Fyra??

Att träffa TVÅ spik i en och samma omgång är svårt. Att träffa tre??

Med åtta lopp blir strecken snabbt VÄLDIGT dyra. Även med reducerad insats...

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Gotland är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal igår, 11:06   #283

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 5939
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Gotland Visa inlägg
Snor Olles inlägg från annan tråd och ställer frågan här...

Det där är lite intressant.

Jag grottade lite i olika systemupplägg kring spelen med reducerad insats och det är inte helt enkelt att hitta en vettig systemkonstruktion med gällande regler tycker jag.

Missförstå mig rätt, teoretiskt GILLAR jag att man kan spela med reducerad insats. Det blir att "spela andel med sig själv" vilket jag kan tycka är en OK lösning för spelformen (som i övrigt mest verkar byggd för att göda ombudsjättarna).

Vad kör ni för systemupplägg ni som spelar matematiska spel med reducerad insats? Tre spik? Fyra??

Att träffa TVÅ spik i en och samma omgång är svårt. Att träffa tre??

Med åtta lopp blir strecken snabbt VÄLDIGT dyra. Även med reducerad insats...

Tre spikar, oftast två mer betrodda/troliga, en lågprocentare som man har feeling för.
Då finns plats för typ 5x5x5 där man sållar bort betrodda. Sedan kanske 4x4 eller, om man hittar ett sparlopp och ett omöjligt, 2x8.

Att få åtta rätt SKA vara svårt, V85 är ett högvinstspel.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Gotland (+5)
Altoc är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal igår, 11:40   #284

Reg.datum: dec 2019
Sharp$: 18566
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
Att få åtta rätt SKA vara svårt, V85 är ett högvinstspel.
Att få åtta rätt ÄR svårt. För svårt tycker jag. V85 gynnar storsystem och andelsspel. Som vanligt är det småspelare med matematiska system som får betala notan. Övertygad om att vi får uppleva ett antal 8 rätts Jackpott stölder under vinterhalvårets ihåliga startfält. Självklart ska 5-6-7 rätts systemen gynnas när ingen har 8 rätt. Och vice versa när 5-6-7 rätts pengar inte lönar sig att betala ut. Satsade pengar skall utbetalas till de spelare som deltager i omgången. Sunt bondförnuft. Punkt slut.
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal igår, 12:13   #285

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 5939
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren Visa inlägg
Att få åtta rätt ÄR svårt. För svårt tycker jag. V85 gynnar storsystem och andelsspel. Som vanligt är det småspelare med matematiska system som får betala notan. Övertygad om att vi får uppleva ett antal 8 rätts Jackpott stölder under vinterhalvårets ihåliga startfält. Självklart ska 5-6-7 rätts systemen gynnas när ingen har 8 rätt. Och vice versa när 5-6-7 rätts pengar inte lönar sig att betala ut. Satsade pengar skall utbetalas till de spelare som deltager i omgången. Sunt bondförnuft. Punkt slut.
Jackpot är inget nytt för V85, det har funnits i över 30 år. Absolut kan man ha synpunkter på den hanteringen, men är inget specifikt för just V85.

Sedan verkar många tro att de som spelar stora system på just V85 har en annan multiplikationstabell än vad vi övriga har. Jag är tveksam…
Oavsett man spelar för 500kr eller 10.000kr så innebär två streck i det åttonde (tillkommande) loppet att kostnaden dubbleras.
Ska man hålla sin budget får man då halvera antalet streck i något annat lopp. Matematiken är densamma! Givetvis ökar chansen till fler rätt om man gör ett större system, man kravet på att vinna blir också större! Det gäller allt spel.
Altoc är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Svara

td