Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2026-05-29, 23:58   #436

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 3667
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Skog Visa inlägg
Nu förstår jag inte varför just du svarar på det inlägget. Måste vara något missförstånd eller så.
Ok. Jag är superglad över båda nyheterna i alla fall och huvudsak är det vad jag har saknat med V85 sedan det ens körde igång.

Det som redan var ett lyft jämfört med V75 blev plötsligt bättre än jag hade vågat hoppas på.
Gammal igår, 00:06   #437

Reg.datum: aug 2021
Sharp$: 220
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
När ATG till slut genomförde lördagsförändringar.....var det något av dina 4 prioriterade förslag? Vad jag kan se....inte direkt.
Då får du kanske skaffa läshjälp. "Ett par förslag som kan flyttas med när V75 återinförs:
1. LYSSNA på spelarna - Låt spelarnas vilja bestämma utvecklingen i större utsträckning." Och så tittar du vad som ligger till grund för förändringarna.

Utöver det kommer omsättningen fortsätta falla. Om du vill se mina önskemål om höjd jackpottgräns, förändrad fördelning samt uppflyttning får du bläddra tillbaka till förra årets inlägg.

Du vet där du exempelvis skrev att "JP-gränsen ska absolut INTE höjas. Då blir det ju Jackpott mer ofta. Inte mer sällan". - Ja men förslaget jag gav var uppflyttning till nästa vinstgrupp. "näppeligen jackpott" du vet. (Vem använder uttrycket "näppeligen" på 2000-talet?)

Angående ATG var "Det enda de lyssnade på från mig var att sänka låg-utd-gränsen från 7 till 5 kronor samt liten omflyttning med ökning till 6+7". Tydligen har de insett att de inte skulle ha lyssnat på dig i den frågan heller.

Vi behöver väl kanske inte nämna det antal gånger vi kunde läsa att det minsann skulle bli jackpott 1/7 gång. Det var en sanning enligt "fokusgruppens" simuleringar. Vad ligger det på nu, är det 1/3? Och vad förutspådde jag?

Kom nu inte dragandes med att "hur skulle jag kunna förutsätta att det skulle bli lättare utfall". Varför utfördes då simuleringarna och varför hävdades det med bestämdhet att det bara skulle bli jackpott 1/7 gånger?

Senast redigerad av Skog den igår klockan 17:56.
Skog är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal igår, 17:57   #438

Standard

Citat:
Nej men så kommer omsättningen fortsätta falla också. Om du vill se mina önskemål om höjd jackpottgräns, förändrad fördelning samt uppflyttning får du bläddra tillbaka till förra årets inlägg.

Du vet där du exempelvis skrev att "JP-gränsen ska absolut INTE höjas. Då blir det ju Jackpott mer ofta. Inte mer sällan". - Ja men förslaget jag gav var uppflyttning till nästa vinstgrupp. "näppeligen jackpott" du vet. (Vem använder uttrycket "näppeligen" på 2000-talet?)

Angående ATG var "Det enda de lyssnade på från mig var att sänka låg-utd-gränsen från 7 till 5 kronor samt liten omflyttning med ökning till 6+7". Tydligen har de insett att de inte skulle ha lyssnat på dig i den frågan heller.

Vi behöver väl kanske inte nämna det antal gånger vi kunde läsa att det minsann skulle bli jackpott 1/7 gång. Vad ligger det på nu, är det 1/3? Och vad förutspådde jag?

Duktigt gjort att förutspå att lopputfallen skulle bli väsentligt mer lätt än jämförelsperioden. Det trodde inte jag och därför har det blivit mer ofta än vad jag trodde.
Gammal igår, 17:58   #439

Standard

Citat:
Då får du kanske skaffa läshjälp. "Ett par förslag som kan flyttas med när V75 återinförs:
1. LYSSNA på spelarna - Låt spelarnas vilja bestämma utvecklingen i större utsträckning." Och så tittar du vad som ligger till grund för förändringarna.

Utöver det kommer omsättningen fortsätta falla. Om du vill se mina önskemål om höjd jackpottgräns, förändrad fördelning samt uppflyttning får du bläddra tillbaka till förra årets inlägg.

Vi behöver väl kanske inte nämna det antal gånger vi kunde läsa att det minsann skulle bli jackpott 1/7 gång. Det var en sanning enligt "fokusgruppens" simuleringar. Vad ligger det på nu, är det 1/3? Och vad förutspådde jag?

Kom nu inte dragandes med att "hur skulle jag kunna förutsätta att det skulle bli lättare utfall". Varför utfördes då simuleringarna och varför hävdades det med bestämdhet att det bara skulle bli jackpott 1/7 gånger?
Vad annat ska man simulera på än tidigare lördagsloppen?

Jo. Det drar jag till graven.

Men att det skulle bli väsentligt lättare utfall var duktigt förutsett. Bara att lyfta på hatten för det.
Gammal igår, 18:05   #440

Standard

Citat:
Vad annat ska man simulera på än tidigare lördagsloppen?

Jo. Det drar jag till graven.

Men att det skulle bli väsentligt lättare utfall var duktigt förutsett. Bara att lyfta på hatten för det.
Ja inte bara det.

Om du tittar vad klockan var när jag flaggade för att du skulle försöka komma med exakt det argumentet (som inte håller) så ser du att jag förutsatte även det.

Hint :Senast redigerad av Skog den idag klockan 17:56.
Gammal igår, 18:21   #441

Standard

En seriös fråga angående V85 nu.

Om jag minns rätt fick Svenska Spel dela upp sin verksamhet när den nuvarande spel & lotterilagen infördes. Det är ju två olika hemsidor för skicklighets- respektive turspelen. Jag vill dessutom minnas att det funnits diskussioner kring huruvida poker är tur eller skicklighet.

Hur kan det då komma sig att lotterispelet (V85) ses som skicklighetsspel speciellt en dag som denna där den enda kupongen med alla rätt är en Harry? Blir det mer lotteri än så?

Nu inleds den tid på året då omsättningen faller något. I år faller den dessutom från en lägre höjd. Undrar hur länge ATG klarar av detta. Ååååh vad man saknar V75, vågar man hoppas på vinterbana med V75 till nyårstravet eller kommer det innan.
Gammal igår, 18:21   #442

Standard

Citat:
Ja inte bara det.

Om du tittar vad klockan var när jag flaggade för att du skulle försöka komma med exakt det argumentet (som inte håller) så ser du att jag förutsatte även det.

Hint :Senast redigerad av Skog den idag klockan 17:56.
Vi skrev samtidigt. ( Jag satt och skrev på det samtidigt som du la till det ) Det var bra gjort av dig. Men inte oväntat då jag nämnt det ganska ofta.

Great minds think alike....iaf ibland.

Senast redigerad av Strappa71 den igår klockan 18:23.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal igår, 18:47   #443

Reg.datum: aug 2019
Sharp$: 1584
Standard

En fråga angående 6-rättspotten.

Krävs det att den går under gränsen för jackpot (inklusive 5-rättspotten)?

I så fall krävs det väl extremt favoritbetonat för att det ska kunna ske då 5-rättspotten är ganska stor.

Det är ju ganska sällan 6 rätt ger jackpot i nuläget.
Tipsb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal igår, 20:34   #444

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tipsb Visa inlägg
En fråga angående 6-rättspotten.

Krävs det att den går under gränsen för jackpot (inklusive 5-rättspotten)?

I så fall krävs det väl extremt favoritbetonat för att det ska kunna ske då 5-rättspotten är ganska stor.

Det är ju ganska sällan 6 rätt ger jackpot i nuläget.
Det har givit JP på 6r ganska ofta enligt mig.

Av de 15 ggr som det blivit låg-utd-JP så har det blivit dubbel-JP 4 ggr.

Nya reglerna har 5 kr som utd-gräns för 5 rätt.

Om det går under 5.00 kr kommer pottfördelningen att ändras från 30-20-15-35 till 30-20-50-0.

6r-potten ( och 6r-utdelningen! ) kommer att mer en tripplas när uppflyttning blir aktuellt.

Ny gräns för utdelning på 6 rätt kommer att bli 7 kr.

Hur hade det blivit om man kört så här från start? Det hade blivit exakt en omgång med 6r-JP. Den enda omgång som inte hade gått att rädda var https://www.atg.se/spel/2025-11-15/V...avd/1/resultat

I övrigt hade vi enbart haft 8r-JPs.

Jag hade såklart helst sett att man hade avskaffat JP helt och hållet. Men det här är en väldigt stor förbättring.

Så ja, det är korrekt uppfattat. Det kommer att bli väldigt få låg-utdelnings-JPs. Färre än 5 per år är min gissning. Denna gissning förutsätter samma svårighetsgrad som vi haft hittills.
Gammal igår, 21:06   #445

Reg.datum: aug 2014
Sharp$: 229
Standard

Citat:
En seriös fråga angående V85 nu.

Om jag minns rätt fick Svenska Spel dela upp sin verksamhet när den nuvarande spel & lotterilagen infördes. Det är ju två olika hemsidor för skicklighets- respektive turspelen. Jag vill dessutom minnas att det funnits diskussioner kring huruvida poker är tur eller skicklighet.

Hur kan det då komma sig att lotterispelet (V85) ses som skicklighetsspel speciellt en dag som denna där den enda kupongen med alla rätt är en Harry? Blir det mer lotteri än så?

Nu inleds den tid på året då omsättningen faller något. I år faller den dessutom från en lägre höjd. Undrar hur länge ATG klarar av detta. Ååååh vad man saknar V75, vågar man hoppas på vinterbana med V75 till nyårstravet eller kommer det innan.
Du menar att det varit svårare att få 8 rätt på v85 med 30% insats än 7 rätt på v75 med 100% insats?

Kommer aldrig förstå mig på såna som klagar när det är svårt.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Altoc (+85), Tipsb (+10)
johpet27 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal igår, 21:58   #446

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av johpet27 Visa inlägg
Du menar att det varit svårare att få 8 rätt på v85 med 30% insats än 7 rätt på v75 med 100% insats?

Kommer aldrig förstå mig på såna som klagar när det är svårt.
Nej, jag menar det jag skriver. Nämligen att dagens enda allarättskupong tillföll en lottköpare. Var återfinns skicklighetsmomentet i det?

På temat medvetna missförstånd kan jag väl säga att det är lättare att få 7 rätt av 7 med 100% insats om du spelar 20000 rader för 10000 kronor än att få 8 av 8 om du spelar 1 rad för 30 öre..... Jag förstår vad du menar dock inte hur det hänger ihop med min fråga gällande skicklighetsspel kontra turspel.

Sen kan man väl säga att enligt ATG är den stora vinsten med V85 för spelarkoren den ökade medianvinsten "Medianvinsten för åtta rätt på V85 är cirka 180 000 kronor. Medianvinsten för sju rätt på V75 var cirka 60 000 kronor". Denna "fördel" försvinner och mer därtill om du väljer att spela med 30% insats.

Det är på riktigt illa, kanske måste ATG gå till banken för att klara driften och förpliktelser gentemot trav & galoppsporten nästa år. Svensk Travsport kan komma att ha skulder som är tresiffriga i miljoner 2027.

Kommer aldrig förstå mig på såna som tycker att Lotto är kul, särskilt inte när det drabbar hästsporten och spelarna.

Senast redigerad av Skog den igår klockan 22:21.
Gammal igår, 22:57   #447

Reg.datum: aug 2014
Sharp$: 229
Standard

Citat:
Nej, jag menar det jag skriver. Nämligen att dagens enda allarättskupong tillföll en lottköpare. Var återfinns skicklighetsmomentet i det?

På temat medvetna missförstånd kan jag väl säga att det är lättare att få 7 rätt av 7 med 100% insats om du spelar 20000 rader för 10000 kronor än att få 8 av 8 om du spelar 1 rad för 30 öre..... Jag förstår vad du menar dock inte hur det hänger ihop med min fråga gällande skicklighetsspel kontra turspel.

Sen kan man väl säga att enligt ATG är den stora vinsten med V85 för spelarkoren den ökade medianvinsten "Medianvinsten för åtta rätt på V85 är cirka 180 000 kronor. Medianvinsten för sju rätt på V75 var cirka 60 000 kronor". Denna "fördel" försvinner och mer därtill om du väljer att spela med 30% insats.

Det är på riktigt illa, kanske måste ATG gå till banken för att klara driften och förpliktelser gentemot trav & galoppsporten nästa år. Svensk Travsport kan komma att ha skulder som är tresiffriga i miljoner 2027.

Kommer aldrig förstå mig på såna som tycker att Lotto är kul, särskilt inte när det drabbar hästsporten och spelarna.
Det hänger ihop med att det är troligare du får 8 rätt på v85 med spel för 30% av potten än om du spelar för samma totalinsats men på v75 och för 100% av potten.

Skulle V75 vara mindre lotto när ingen får 7 rätt eller Harry tar det mesta av degen?
johpet27 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal igår, 23:15   #448

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av johpet27 Visa inlägg
Det hänger ihop med att det är troligare du får 8 rätt på v85 med spel för 30% av potten än om du spelar för samma totalinsats men på v75 och för 100% av potten.

Skulle V75 vara mindre lotto när ingen får 7 rätt eller Harry tar det mesta av degen?
Som jag sa så förstod jag vad du menade. Enligt ATG innebär det att medianvinsten bli lägre för 8 rätt med 30% än 7 rätt med 100%. Men du kanske vill vinna mindre pengar när du väl sätter alla rätt, vad vet jag.

Ja det är mindre lotto med 7 avdelningar. Skicklighetsfaktorn har större betydelse vilket avspeglar sig i att det inträffar mer sällan. Strappa har säkert koll på hur många ensamharry det blev på V75, eller om det är ett bättre mått att titta på andelen Harry med alla rätt på V85 kontra V75. Förmodligen är det fler på V85 än V75 vilket förklaras av just Lottospel/skicklighetsspel.
Gammal igår, 23:23   #449

Standard

Citat:
Som jag sa så förstod jag vad du menade. Enligt ATG innebär det att medianvinsten bli lägre för 8 rätt med 30% än 7 rätt med 100%. Men du kanske vill vinna mindre pengar när du väl sätter alla rätt, vad vet jag.

Ja det är mindre lotto med 7 avdelningar. Skicklighetsfaktorn har större betydelse vilket avspeglar sig i att det inträffar mer sällan. Strappa har säkert koll på hur många ensamharry det blev på V75, eller om det är ett bättre mått att titta på andelen Harry med alla rätt på V85 kontra V75. Förmodligen är det fler på V85 än V75 vilket förklaras av just Lottospel/skicklighetsspel.

ATG håller hårt i HarryBoy-datat så det är oerhört svårt att uttala sig om.

Den största "visuellt bedömda" förändringen i vinstlistorna med V85 vs V75 är att Butikernas andelsspel har minskat mycket och Harry Boy har ökat en del.

Ska noteras att det var mestadels var Harry som utmanade Butiksandelarna även på V75.

Och för att förtydliga. Det är skillnad på Butiksandelar och Tillsammans. Tillsammans förekommer chockerande sällan i vinstlistorna.
Gammal igår, 23:29   #450

Standard

Citat:
ATG håller hårt i HarryBoy-datat så det är oerhört svårt att uttala sig om.

Den största "visuellt bedömda" förändringen i vinstlistorna med V85 vs V75 är att Butikernas andelsspel har minskat mycket och Harry Boy har ökat en del.

Ska noteras att det var mestadels var Harry som utmanade Butiksandelarna även på V75.

Och för att förtydliga. Det är skillnad på Butiksandelar och Tillsammans. Tillsammans förekommer chockerande sällan i vinstlistorna.
Det visar sig att de inte håller så hårt på det datat. Från ATG :"Jämfört med V75 har Harry Boy stått för en något större andel av toppvinsterna hittills på V85, medan butiksandelar stått för en något mindre andel. I övrigt är fördelningen i stort sett oförändrad."

Vilket styrker mitt påstående angående lottospel/skicklighetsspel.
Kommer aldrig förstå mig på såna som tycker att Lotto med lägre vinst är kul, särskilt inte när det drabbar hästsporten och spelarna

Senast redigerad av Skog den igår klockan 23:35.
Svara

td