|
|
|
LinkBack | Ämnesverktyg |
|
|
#46 | ||
|
Citat:
Citat:
Det var ganska underhållande att stå vid sidlinjen och se hur V85's främste krigare dygnet om försökte övertyga världen om att energi inte kan skapas ur tomhet, eller i det här fallet 8000kr om man inte först köper för en summa men då börjar man ju inte på noll.... Men faktum är att med aktier kan du gå in med 0 kronor i din första affär och gå plus. |
|||
|
|
|
|
|
#47 | |
|
Citat:
![]()
|
|
|
|
#48 | |
|
Citat:
Går det att få en seriös förklaring som du tror att t o m jag förstår?
|
|
|
|
#49 | |
|
Citat:
Jag tror att värdet på dina aktier kommer minska. Då säljer jag dina aktier för 100000 kr. Värdet faller och jag köper 1000 aktier för 92000. Du får "tillbaka" dina 1000 aktier och jag ligger 8000 kronor plus utan att ha investerat 1 krona. Det kallas blankning och är inte helt ovanligt bland förvaltare men knappast någonting som en "förstagångsköpare" eller privatsparare ägnar sig åt normalt. |
||
|
|
|
|
|
#50 | |
|
Citat:
Kan man öppna ett blankar-konto rakt av slips utan något som helst kapital "bakom"? ( Tack för svaret. I efterhand låter det självklart. )
|
|
|
|
#51 | |
|
Citat:
Från Nordnet Vad innebär säkerhetskrav vid blankning? Att blanka innebär en risk, eftersom du kan behöva köpa tillbaka aktien till ett högre pris än du sålde den för. För att säkerställa att du kan fullfölja affären måste du uppfylla ett säkerhetskrav. Säkerheten kan vara saldo på kontot eller aktier, fonder och andra värdepapper med belåningsvärde. |
||
|
|
|
|
|
#52 | |
|
Citat:
Det förekommer trots förbud mellan privatpersoner (mannen "sköter" fruns aktier) och mellan företag - gärna efter insidertips om fallande kurs. Det är ingenting mystiskt eller förbjudet kring blankning i sig, även NordNets förvaltare ägnar sig med högsta sannolikhet åt det, oklart hur kraven på säkerhet ser ut för förvaltare men det finns ett rapporteringskrav till FI när affärerna överstiger någon slags gräns. Det är "lättare" att blanka på andra sidan pölen, säljer du någons aktier och kursen går upp när du tänkt återbörda dem inträffar faile to deliver och du får gott bita i det sura. Inom en bestämd tid skall aktierna tillbaka men det är lagligt och kräver ingen säkerhet. Senast redigerad av Skog den idag klockan 19:01. |
||
|
|
|
|
|
#53 |
|
För att blanka aktier för 100 000 kr måste du nog ha tillgångar på 20 - 40 000 på kontot
ännu mer som ny kund eller mindra handlade aktier (udda aktier ) Kanske optioner / warranter eller IG markets, mindre kapitalkrav men också större risk och avgifter (ränta ) Men utan kapital vet jag inte hur man skall få till vettig aktiehandel, handla blanka eller optioner warranter - och tur är väl det, det vore som att ATG lät dig spela på krita, |
|
|
|
|
|
|
#54 |
|
Det om detta....
En förklaring till hur aktieaffärer med 0 kronor i investering kan ge avkastning. Jag tror vi är rörande överens om att det kan bli svårt att få till numera men som sagt var en förklaring. Någonting annat vi kanske är överens om? Vad tycker vi om ATG's sätt att smyga in V85 på Söndagar, prova marknaden och doppa tårna för att ge plats åt ***---trumvivlel---*** Spoiler:
|
|
|
|
|
|
|
#55 |
|
Från det ena till det andra, visst var det uppfriskande med uppflyttningen av 5:orna idag, gick plus 2700 kronor bara på det.
|
|
|
|
|
|
|
#56 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#57 | |
|
Citat:
Utbetalning i två eller t o m bara en vinstgrupp var vanligt förekommande på V75.
|
|
|
| Ämnesverktyg | |
|
|