Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo

Reklamlänk | 18+ | Spela ansvarsfullt | stodlinjen.se | Spelpaus.se

Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2026-09-11, 20:28   #16

Reg.datum: jul 2012
Sharp$: 2545
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Skog Visa inlägg
Jag orkar inte leta i tråden om V85 nu men jag vill minnas att någon påstod att anledningen till att V75 skulle skrotas och V85 införas var de låga utdelningarna inte omsättningen. Då kan man ju undra varför atg funderar på att införa V75 när V85 inneburit omsättningstapp.

Jag tror också att jag förutsatte exakt denna utveckling och frågade samma någon om denne tror att V85 blir kvar vid detta scenario. Svaret blev ungefär: Det kommer inte hända, dessutom är det vinstnivån som är orsaken till att V75 blir V85. Och den kommer bli mycket högre med V85.

Det är svårt att vara ödmjuk när man alltid har rätt men jag kan drista mig till att säga att jag trodde omsättningen skulle falla mer. Några månader till med V85 så får jag rätt i det också.

Att omsättningen inte fallit mer ännu beror på "oss speltorskar". Trots avsmak inför V85 lämnar vi plikttroget in våra kuponger för att Kl 19 på Lördagar förbanna oss själva när lappen har 5 rätt.

Vid en eventuell återgång till V75 kommer vi att kvarstå i kundstocken, omsättningstappet bromsas och förhoppningsvis återkommer de som nu "givit upp". Bortfallet kan nog räknas i promille. Fler är det inte som anser att V85 är det enda alternativet vid återinförandet av V75 även om de är högljudda och gärna idiotförklarar personer med andra åsikter.

Sen kan jag hålla med "Jajjan" angående klåfingerheten på atg's utvecklingsavdelning. Är det månne så att denna avdelning vill visa upp att de producerar någonting på arbetstid? Kanske hade det även här varit bra om man lyssnar på kundgruppen med frågor om "vad/hur vill ni att det skall se ut?" snarare än att ständigt införa nya funktioner och layout. Keep it simple, en enkel hemsida, släpp informationen fri och låt 3:e partsprogram göra ett bättre jobb (BaraTrav, Copema, Speltjänst, BosseEk mf l) så kommer nya kunder.

Gruppen "dataintresserade nissar" som tror att deras pc är nyckeln till alla rätt (0-fel) har potential att växa!

Inte bara "Stefan" : https://www.expressen.se/sport/trav/...g-kan-fa-ratt/
Ingenting är klart mer än att atg förstår att V85 inte håller längre. Nog sjutton skulle annandagstrav med V75 på Valla locka till ett besök i Tjockhult!
Vem minns inte Skarplöths snack om genomförda datasimuleringar som visade att han och hans idee’r om travets framtid kunde liknas vid ” Guds gåva till travsporten. Vilken j…. skojare och ST lät sig bedras av mannens manipulationer
under ett drygt decennium. Hur var det möjligt?
Hans Lord Skarplöth måste aspirera på att ha varit Sveriges mest överskattade människa.
Jajjan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal igår, 10:05   #17

Reg.datum: feb 2010
Sharp$: 616
Standard

Personligen hoppas jag V85 behålls och ges chansen efter de förändringar av produkten som nu sjösatts. Initiativet att flytta upp femrättsutdelningen var väldigt bra som jag ser det då pengarna i högre grad återbetalas till de som satsat i omgången.

Vidare var ju V75 i vikande trend innan V85 infördes så svårt se hur gångna året hade utfallit om det behållits. En sak som inte tillräckligt lyfts fram är kravet på inloggning med Bank-ID som höjt tröskeln för vissa spelare. Detta hade tvivelsutan haft negativ inverkan även på V75 men V85 får nu ta smällen av den förändringen vilket känns missvisande. Misstänker att en kännbar del av tappet tillskrivs den negativa effekten.

Införandet av V85 föregicks ju av en lång period där höga utdelningar på V75 blev alltmer sällan förkommande. Loppen analyseras alltmer djupgående samtidigt som hästantalet minskar och klass-skillnaderna tilltar. Nu med den nya fördelningen minskar förvisso antalet miljoner i 8-rättspotten men äntligen ges lite mer till de andra vinstgrupperna vilket torde gynna mindre spelare där tappet förefaller störst.

Som sagt, hoppas jag V85 får leva vidare när man nu skruvat på fördelningen. Bara min personliga åsikt baserad på en krets av ett 50-tal spelare jag talat med där några hoppat av helt medan det är business as usual hos andra.
criba är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal igår, 14:20   #18

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 3306
Standard

Såna här ATG-rykten ( läckor? ) är i princip aldrig utan substans.

V85 försvinner.

V75 återuppstår. Det enda som inte är klart är datum och V75-regel-justeringar.
Gammal igår, 15:36   #19

Reg.datum: aug 2021
Sharp$: 171
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av criba Visa inlägg
Personligen hoppas jag V85 behålls och ges chansen efter de förändringar av produkten som nu sjösatts. Initiativet att flytta upp femrättsutdelningen var väldigt bra som jag ser det då pengarna i högre grad återbetalas till de som satsat i omgången.

Vidare var ju V75 i vikande trend innan V85 infördes så svårt se hur gångna året hade utfallit om det behållits. En sak som inte tillräckligt lyfts fram är kravet på inloggning med Bank-ID som höjt tröskeln för vissa spelare. Detta hade tvivelsutan haft negativ inverkan även på V75 men V85 får nu ta smällen av den förändringen vilket känns missvisande. Misstänker att en kännbar del av tappet tillskrivs den negativa effekten.

Införandet av V85 föregicks ju av en lång period där höga utdelningar på V75 blev alltmer sällan förkommande. Loppen analyseras alltmer djupgående samtidigt som hästantalet minskar och klass-skillnaderna tilltar. Nu med den nya fördelningen minskar förvisso antalet miljoner i 8-rättspotten men äntligen ges lite mer till de andra vinstgrupperna vilket torde gynna mindre spelare där tappet förefaller störst.

Som sagt, hoppas jag V85 får leva vidare när man nu skruvat på fördelningen. Bara min personliga åsikt baserad på en krets av ett 50-tal spelare jag talat med där några hoppat av helt medan det är business as usual hos andra.
Stämmer verkligen det där? Visst var omsättningen på V75 lägre 2025 än under toppåren, men om jag minns rätt var den ganska stabil sista året. Omsättningsmässigt var det alltså ingen tydlig vikande trend 2025. Utdelningarna var dessutom betydligt bättre. Strappa kan säkert kolla om medianutdelningen verkligen var lägre 2025 än 2024.

Dessutom tycks V85 nu ha återupptagit omsättningsfallet. Och att 2026 fortfarande skylla tappet på BankID känns väl lite väl enkelt.

Skillnad på att V75 hade tappat från rekordåren och att V75 faktiskt var inne i en vikande trend när V85 infördes.
Skog är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal igår, 16:07   #20

Reg.datum: aug 2014
Sharp$: 792
Standard

Ett par procent av spelarna försvinner väl naturligt varje år genom att människor blir sjuka eller går bort, oavsett om det gäller V85 eller V75. Travspel verkar dessutom ha svårt att locka den yngre generationen – särskilt personer födda på 2000-talet.

Senast redigerad av johpet27 den igår klockan 16:21.
johpet27 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal igår, 17:56   #21

Standard

Citat:
Stämmer verkligen det där? Visst var omsättningen på V75 lägre 2025 än under toppåren, men om jag minns rätt var den ganska stabil sista året. Omsättningsmässigt var det alltså ingen tydlig vikande trend 2025. Utdelningarna var dessutom betydligt bättre. Strappa kan säkert kolla om medianutdelningen verkligen var lägre 2025 än 2024.

Dessutom tycks V85 nu ha återupptagit omsättningsfallet. Och att 2026 fortfarande skylla tappet på BankID känns väl lite väl enkelt.

Skillnad på att V75 hade tappat från rekordåren och att V75 faktiskt var inne i en vikande trend när V85 infördes.
Nej det kan jag inte. Jag ska alldeles snart försvinna ner under den V75-sten som jag kröp fram ifrån när V85 drog igång.

Ska störa er minimalt.
Gammal igår, 18:06   #22

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Nej det kan jag inte. Jag ska alldeles snart försvinna ner under den V75-sten som jag kröp fram ifrån när V85 drog igång.

Ska störa er minimalt.
Ok, vi tar det som att inte heller medianutdelningen uppvisade en vikande trend på V75.
Gammal igår, 18:14   #23

Standard

Citat:
Ok, vi tar det som att inte heller medianutdelningen uppvisade en vikande trend på V75.
Du får ta det precis som du vill.....

Men nej. Jag har inte kollat upp det alls. Ingen aning om det är åt ena eller andra hållet.

Är inte en del av "debatten" längre.
Gammal igår, 18:58   #24

Standard

En person som slagit sig för bröstet för att han var med och tog fram data mha simuleringar för V85 har alltså inte ens koll på om omsättningen ökade, låg still eller minskade sista året på V75.

Ja då stämmer väl ryktet om hur illa ställt det var kunskapsmässigt med bakgrundsarbetet inför V85. Konstigt att det inte infriande "förväntningarna".
Gammal igår, 19:06   #25

Standard

Citat:
En person som slagit sig för bröstet för att han var med och tog fram data mha simuleringar för V85 har alltså inte ens koll på om omsättningen ökade, låg still eller minskade sista året på V75.

Ja då stämmer väl ryktet om hur illa ställt det var kunskapsmässigt med bakgrundsarbetet inför V85. Konstigt att det inte infriande "förväntningarna".
Jag har det inte i minnet och avstår från att gissa.

Och är inte längre en del av debatten så det är inget som jag står till tjänst med. Mitt mål är att störa er så lite som möjligt. Det finns andra som sitter på samma datamängd som säkert hjälper till.

Och ...

Jag har inte tagit fram data för ATGs simuleringar. Däremot har jag gjort motsvarande egna simuleringar för att verifiera hur de räknat. Och deras utdelningmodell är det inget som helst fel på.

Det som skiljer är utfallen i svårighetsgrad i loppen för jämförelseperioden och första halvåret med V85.

Man missade helt och håller på antagandet att svårighetsgraden på loppen skulle vara hyggligt jämförbara. Klantigt? Det är man helt fri att tycka.
Gammal igår, 19:12   #26

Reg.datum: apr 2018
Sharp$: 2908
Standard

Vilken fantastiskt låg nivå vissa håller i samtalstonen. Inget nytt.

När det gäller medianutdelningen har det varit uppe tidigare. Den var högre sista året med V75 men då var beslutet att gå över till V85 fattat. Efter år av fallande omsättning och ett 2024 med hemska utdelningar. Det tror jag inte någon vill ha igen.

Med facit för 2025 kanske vissa kan hävda att ATG skulle kört på med V75 men det måste innebära att de tycker att ATG skall köra på med V85 nu. Vad är det som säger att omsättningstappet inte har bottnat? Att medianutdelningen på V85 inte blir skrämmande hög när vi summerar 2026?

Jag hoppas att ATG fortsätter med V85, sätter örat mot marken och kollar av med spelarna som lämnat vad som saknas. Det finns fortfarande saker som kan förbättras, öresutjämning, fördelning av pengar mellan vinstgrupper, J-P mm. Det finns en väg frammåt för V85. Det enda jag kan tänka mig är att det kan vara som hävdats här, pengarna börjar sina i ATG's kassakista och paniken kommer smygande. Dagens utdelning var väl ändå hygglig?

-Bosse
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Strappa71 (+1)

Senast redigerad av BosseEk den igår klockan 19:16.
BosseEk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal igår, 19:18   #27

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av BosseEk Visa inlägg

När det gäller medianutdelningen har det varit uppe tidigare. Den var högre sista året med V75 men då var beslutet att gå över till V85 fattat. Efter år av fallande år omsättning och ett 2024 med hemska utdelningar. Det tror jag inte någon vill ha igen.

Med facit för 2025 kanske vissa kan hävda att ATG skulle kört på med V75 men det måste innebära att de tycker att ATG skall köra på med V85 nu. Vad är det som säger att omsättningstappet inte har bottnat? Att medianutdelningen på V85 inte blir skrämmande hög när vi summerar 2026?

Jag hoppas att ATG fortsätter med V85, sätter örat mot marken och kollar av med spelarna som lämnat vad som saknas. Det finns fortfarande saker som kan förbättras, öresutjämning, fördelning av pengar mellan vinstgrupper, J-P mm. Det finns en väg frammåt för V85. Det enda jag kan tänka mig är att det kan vara som hävdats här, pengarna börjar sina i ATG's kassakista och paniken kommer smygande. Dagens utdelning var väl ändå hygglig?

-Bosse
Låg nivå för att jag håller mitt ord om att minimera mitt avtryck i "debatten"?

Sanningen var att jag inte hade några siffror i minnet och helt enkelt inte tänkte lägga någon tid på att delta.

Ber 100% ärligt ödmjukast om ursäkt om saker uppfattats som personangrepp eller annat. Det är drumligt och dåligt. Men var aldrig min mening.

Vad gäller framtiden för V85 så håller jag med om att det finns ett bara rattar kvar att skruva på. Men det har jag noll hopp om. Det har visat sig att den här typen av rykten/läckor om/från ATG i princip aldrig är substanslösa. Det är bara en fråga om datum och detaljer för "nya V75" som säkert kommer att ha viss skillnad mot "gamla V75".

Senast redigerad av Strappa71 den igår klockan 19:20.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal igår, 19:39   #28

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av BosseEk Visa inlägg

När det gäller medianutdelningen har det varit uppe tidigare. Den var högre sista året med V75 men då var beslutet att gå över till V85 fattat. Efter år av fallande omsättning och ett 2024 med hemska utdelningar. Det tror jag inte någon vill ha igen.

-Bosse
Är du helt säker på utdelningen 2024? När jag räknar tar jag bort tävlingar med dött lopp och banor som brukar ge låg utdelning. Jag kör en logaritmisk beräkning på lågutdelningsbanor som gör att dessa inte räknas in i underlaget eftersom de skulle sabba mitt resultat. Det visar sig att dessa förskjuter medianen.

Formeln är hemlig du får tro mig om du vill, det är upp till dig. Men resultatet blir att Winterburstomgången 31/12-2024 blir kvar. Då ser du att V75 brukade ge mer än 100 000 000 i median
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Strappa71 (+1)
Svara

td