Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2016-01-25, 21:17   #1
 
Moonfalas avatar
 
Reg.datum: jul 2015
Inlägg: 265
Sharp$: 5146
Standard

ATG V75 Tillsammans - Massa enkelrader


Spelupplägg
Jag har de senaste fem åren använt mig av ett Excel-ark där jag samlat tips från olika sidor / tidningar inför V75 för att lättare få en överblick över allt material tillhörande en avdelning på ett ställe. Jag har efter omgången analyserat vilka tipsgivare som varit bättre och sämre och ett par gånger om året rensat ut och tagit in nya tips. Jag har märkt att det är lätt att efter en omgång konstatera att "det tipset hade fem rätt precis som förra veckan - nästa vecka måste jag se till att gå lite mer efter vad de tycker" men att nästa gång man satt och skulle få ihop sin rad så struntade man ändå i allt man "visste" för man hade ju fått en sån känsla för nån häst... för att i efteranalysen konstatera samma sak igen

Jag kom till slut fram till att jag ska använda mig av alla dessa "regler" som jag kommer fram till men är så dålig på att följa och stoppa in dem i ett program som sedan får i uppdrag att följa dem.. ett program som inte helt plötsligt får för sig att följa en känsla Jag hade experimenterat lite tidigare med filspel i Copéma men tyckte aldrig jag fick till något bra, mest eftersom jag hela tiden satte massa krav att hästar som jag fick känsla för skulle vinna

I detta försök så är mitt mål att helt undanta min egen känsla och att verkligen nyttja den maximala kapaciteten i Copéma. Alla små saker som jag kommer på - allt ifrån hur många rankade etta, tvåa, trea etc. enligt streckranken till hur många rätt i ett intervall som olika tips brukar få har jag stoppat in där. Jag har byggt upp tre olika mallar - en för vinklad vinge, en för Åby och Bergsåker samt en för resterande banor och de har runt 40 villkor vardera utifrån startnr, kusk samt två poängvillkor och olika kombinationer av A, B- och C-hästar.

Laget spelar endast ordinarie omgångar på svenska banor, detta eftersom tipsen brukar vara mycket sämre och inte lika många till extraomgångar och de brukar inte ha lika många rätt till utländska banor.


Insatsnivåer
Ursprungligen tänkte jag mig att ha ett lag med 50 kronors insats och max en andel per person. Detta eftersom jag tänkte att 1.500 kronor var en ganska lagom mål-insats och att min egen spelbudget inte tillät mig att satsa mer på detta laget per vecka och jag brukar själv vara lite skeptisk ibland till lag där spelläggaren själv inte maximerar sin insats. Jag kom dock snabbt fram till att lag med 25 kronors insats har mycket större chans att få medlemmar men för att väga upp att de flesta bara köper en andel så tillåter jag upp till tio andelar. I nuläget är det 15 medlemmar i laget och de senaste veckorna har jag sålt 16 andelar men då har jag ofta tagit alla pengar jag kunnat uppbringa inom min budget och köpt extra andelar själv, förra veckan hade jag hälften av andelarna (ihop med min makes konto). Efter förra veckan är dock alla reserver uttömda så därför tänkte jag testa att annonsera här

Mål med bolaget
Målet är självklart att få in alla villkor och vinna stort Jag tycker ju att för varje vecka så känns det som att det närmar sig men i slutändan så är det ju bara vinster som räknas - röda pluppar är inget som lockar folk. Den 9/1 hade jag med skrällen i första avdelningen på 54 av 800 rader men det höll tyvärr bara i fyra raka avdelningar och det slutade också på fyra rätt. Den 16:e hade jag tenta så då blev det inget spel. I lördags blev det sex rätt så det blev 38 kronor tillbaka på insatsen per andel. Där var det största felet att det blev sju A-hästar som bara tillåts på mallarna över vinklad vinge. På normala omgångar brukar det aldrig vara fler än sex A-hästar och därför är mallen uppbyggd så.
Min ursprungliga tanke var att jag inte skulle öppna upp bolaget för andra att delta förrän jag hade fått ihop en rad med fem gröna pluppar Men insåg rätt så snabbt att även om jag skulle ha turen att få in sjuan inom ramen så skulle jag dessutom behöva ha lotto-tur att få den raden bland de få raderna jag hade råd med. Jag ville helt enkelt inte riskera att få en högvinst i ramen som jag kanske inte klarar att upprepa utan tänkte att då är det bättre att öka chansen att ha råd med den vinnande raden genom att öppna laget.


Tidigare historiska vinster
Det har fortfarande inte blivit någon vinst i andelsspelet (förra veckan var första gången med mer än insatsen tillbaka) men på privata spel har jag vunnit 20.000 ett par gånger och senaste vinsten blev på en extra omgång (när jag körde en liten rad eftersom det inte var något lagspel). 29 december 2015 fick jag 14.355 tillbaka på en insats på 48 kronor.

Vem som ska göra systemet
Ja, det är jag det De gånger jag inte gör något system (extraomgångar, utländsk bana eller eventuell tenta el bortrest) så lösgör jag pengar i min spelbudget som jag köper ytterligare andelar för de andra veckorna istället så därför skulle jag inte vilja ha någon ersättare de omgångarna


Skicka PM vid intresse för inbjudan, alternativt ansök genom att leta upp laget på V75 Tillsammans och sök där
Moonfala är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-03-07, 10:13   #2
 
Moonfalas avatar
 
Reg.datum: jul 2015
Inlägg: 265
Sharp$: 5146
Standard

Uppdatering:
Efter lördagens omgång har spreadsheetet här på Sharps äntligen börjat visa gröna siffror (det hjälpte ju visserligen att jag började med det först från årsskiftet)

Jag vill passa på att tacka dem som har stått ut i veckorna när det inte har gått lika bra
Moonfala är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-11, 21:40   #3
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 409
Sharp$: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Moonfala Visa inlägg
Uppdatering:
Efter lördagens omgång har spreadsheetet här på Sharps äntligen börjat visa gröna siffror (det hjälpte ju visserligen att jag började med det först från årsskiftet)

Jag vill passa på att tacka dem som har stått ut i veckorna när det inte har gått lika bra
Följ insatsprocenten det är oftast det bästa tipset. Spika omgångens största så har du satt spiken runt 55% de senaste åren ytterst få "experter" som slår det.

Det svåra är att hitta skrällarna och det har inte insatsprocenten gjort av naturlig orsak....

Edit:
Och inte heller experterna....

Senast redigerad av Ztazze den 2016-08-11 klockan 21:44.
Ztazze är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-11, 23:05   #4
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8278

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Det var utan tvekan det sämsta tipset jag någonsin läst på sharps.
Det är 100% chans att du förlorar pengarna om du följer insatsprocenten.
Ge inga tips om du inte fattar bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Ztazze Visa inlägg
Följ insatsprocenten det är oftast det bästa tipset. Spika omgångens största så har du satt spiken runt 55% de senaste åren ytterst få "experter" som slår det.

Det svåra är att hitta skrällarna och det har inte insatsprocenten gjort av naturlig orsak....

Edit:
Och inte heller experterna....
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-12, 07:32   #5
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 673
Sharp$: 2388
Standard

Varför Ztazze's råd är så fruktansvärt dåligt?

För att spel på trav inte ut på att sätta så många "första"-spikar som möjligt per år.

Det går inte ens ut på att få så många rätt som möjligt per år.

Spel på trav ( och även all annan vadslagning ) går ut på att vinna pengar över tid.

Därför är statistik som att den mest spelade vinner 55% av omgångarna inte något som leder till ett vinnande spel.

Insatsfördelningen ( spel%en ) talar om vilket odds man får från övriga spelarkollektivet. Sedan är det spelarens jobb att välja ut kombinationer som "hen" anser har större chans att gå in än oddset man får från spel%en.

Svårare än så är det inte. ( Det gäller alltså inte att plocka ut vinnarna, utan att plocka ut värdet. )

Men kom ihåg att jag aldrig sa att det var lätt!

Det är heller inte helt säkert att det ens FINNS värde i varje spelomgång. Om spel%en ligger väldigt nära ens bedömda vinstsannolikheter så kommer man inte att få tillräckligt bra odds tillbaka från de övriga spelarna ( 35% spelavdrag. )

Jag har ännu inte hört från någon betal-tipster eller travtv-expert att de rekommenderar att stå över.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-13, 01:32   #6
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 409
Sharp$: 988
Standard

Putte64 och Strappa71. Det var ett svar på inlägget som jag gjorde.

Han skulle "undanta mina egna känslor" och följa diverse tipssidor. Det är ett tillkrånglat sätt att i princip följa insatsprocenten. Därav mitt svar utifrån hans angrepps sätt.

Att bortse från att omgångens största vinner drygt 50% av fallen inte leder till något vinnande spel är intressant Strappa71.

Vad är det som ger hög utdelning och låg utdelning?

Var är det svåraste med ett system att hitta spiken eller hitta skrällarna?

Insats% stämmer ganska väl hur utfallet blir över tid med några undantag.

Putte64 det jag menar är att det oftast är svårt att slå insats% ranken. Kan du visa någon som gör det kategoriskt över tiden?

Strappa71 du säger att instats% är en dålig att följa och därmed dålig rank och att man skall vinna pengar över tiden. Hur gör du det? Det du skriver säger ju inget hur man skall göra utan låter mer som ett tal i kyrkan.

Vi "tippare" har ibland förmåga att överskatta oss själva.

Spikar jag alltid omgångens största? Nej långt ifrån.

Rankar jag precis som instats%? Nej jag har mina egna idéer och rankar därefter.

Men återigen, mitt svar var utifrån Monfalas angreppssätt.

Men det är alltid kul med ödjmuka svar...
Ztazze är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-13, 15:09   #7
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 673
Sharp$: 2388
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Ztazze Visa inlägg
Putte64 och Strappa71. Det var ett svar på inlägget som jag gjorde.

Han skulle "undanta mina egna känslor" och följa diverse tipssidor. Det är ett tillkrånglat sätt att i princip följa insatsprocenten. Därav mitt svar utifrån hans angrepps sätt.

Att bortse från att omgångens största vinner drygt 50% av fallen inte leder till något vinnande spel är intressant Strappa71.

Vad är det som ger hög utdelning och låg utdelning?

Var är det svåraste med ett system att hitta spiken eller hitta skrällarna?

Insats% stämmer ganska väl hur utfallet blir över tid med några undantag.

Putte64 det jag menar är att det oftast är svårt att slå insats% ranken. Kan du visa någon som gör det kategoriskt över tiden?

Strappa71 du säger att instats% är en dålig att följa och därmed dålig rank och att man skall vinna pengar över tiden. Hur gör du det? Det du skriver säger ju inget hur man skall göra utan låter mer som ett tal i kyrkan.

Vi "tippare" har ibland förmåga att överskatta oss själva.

Spikar jag alltid omgångens största? Nej långt ifrån.

Rankar jag precis som instats%? Nej jag har mina egna idéer och rankar därefter.

Men återigen, mitt svar var utifrån Monfalas angreppssätt.

Men det är alltid kul med ödjmuka svar...

Om man spelar efter Spel%en så blir det oerhört svårt att slå spelavdraget över tid.

Hur ska man då göra?

Lägga mer krut hästar som man anser har högre chans att vinna än spel%en. Ranka ner ( eller ta bort ) dem som man anser har lägre chans att vinna än spel%en.

Ett vad, t ex V75-vad, har ett EV. Det går inte att komma runt. Spelar man med +EV så vinner man i längden och spelar man med -EV så förlorar man i längden. Vad utfallet blir i en enskild omgång påverkar inte detta.

När det gäller V75 så är det viktigt att inse att ett V75-vad är en enkelrad. Och att varje enkelrad har sitt egna EV. Ska man vinna på V75 över tid så gäller det att summan av alla inlämnade raders EV är positivt. Är det negativt så förlorar man över tid.

Om man vill sätta så många spikar som möjligt per år är det en bra idé att spika största favoriten. Om man vill få så många V75-rätt per år som möjligt så är det en bra idé att välja ut hästarna från högsta till lägsta V75%en. Men spel går ut på att vinna så mycket pengar som möjligt över tid med rimlig risk. Därför är spel%-listan bara ett verktyg för att få fram vilket ungefärligt odds man får av övriga spelarkollektivet. Givetvis är den även ett mått på ungefärlig vinstchans för de flesta av hästarna.

Kruxet är att om man tar accepterar spel%en som sannolikheten så blir det inget annat än ren blå-röta om man vinner eller inte. Om man råkar välja ut hästar som hade tillräckligt mycket större chans att vinna än spel%en så vinner man. Om man råkar välja ut hästar som hade större chans att vinna än spel%en så förlorar man.

Ett intressant specialfall är när ens egen bedömning sammanfaller med spel%en för i stort sett alla hästar som man har valt ut. ( Eller bara ligger marginellt över. ) Ja då vinner bara ATG. För då slår man inte spelavdraget.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-13, 18:43   #8
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 520
Sharp$: 7925
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Om man spelar efter Spel%en så blir det oerhört svårt att slå spelavdraget över tid.

Hur ska man då göra?

Lägga mer krut hästar som man anser har högre chans att vinna än spel%en. Ranka ner ( eller ta bort ) dem som man anser har lägre chans att vinna än spel%en.

Ett vad, t ex V75-vad, har ett EV. Det går inte att komma runt. Spelar man med +EV så vinner man i längden och spelar man med -EV så förlorar man i längden. Vad utfallet blir i en enskild omgång påverkar inte detta.

När det gäller V75 så är det viktigt att inse att ett V75-vad är en enkelrad. Och att varje enkelrad har sitt egna EV. Ska man vinna på V75 över tid så gäller det att summan av alla inlämnade raders EV är positivt. Är det negativt så förlorar man över tid.

Om man vill sätta så många spikar som möjligt per år är det en bra idé att spika största favoriten. Om man vill få så många V75-rätt per år som möjligt så är det en bra idé att välja ut hästarna från högsta till lägsta V75%en. Men spel går ut på att vinna så mycket pengar som möjligt över tid med rimlig risk. Därför är spel%-listan bara ett verktyg för att få fram vilket ungefärligt odds man får av övriga spelarkollektivet. Givetvis är den även ett mått på ungefärlig vinstchans för de flesta av hästarna.

Kruxet är att om man tar accepterar spel%en som sannolikheten så blir det inget annat än ren blå-röta om man vinner eller inte. Om man råkar välja ut hästar som hade tillräckligt mycket större chans att vinna än spel%en så vinner man. Om man råkar välja ut hästar som hade större chans att vinna än spel%en så förlorar man.

Ett intressant specialfall är när ens egen bedömning sammanfaller med spel%en för i stort sett alla hästar som man har valt ut. ( Eller bara ligger marginellt över. ) Ja då vinner bara ATG. För då slår man inte spelavdraget.
Utmärkt skrivet. Men lite som att kasta pärlor åt svin att skriva det på denna site :-)
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
ExtremtRik (+1)
Altoc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-15, 16:03   #9
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
Utmärkt skrivet. Men lite som att kasta pärlor åt svin att skriva det på denna site :-)
Precis, det ska skrivas på sidor där alla vinner, på sidor där alla är vinnare.
För om alla spelar rätt finns inga förlorare.

Mvh Uffe
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-15, 16:12   #10
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 673
Sharp$: 2388
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Precis, det ska skrivas på sidor där alla vinner, på sidor där alla är vinnare.
För om alla spelar rätt finns inga förlorare.

Mvh Uffe
Om alla spelar "rätt".....


Det är ju precis det specialfall som jag skriver om längst ner.

Om alla spelar rätt i ett pool-spel så finns det bara en vinnare. Och det är spelarrangören.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-15, 17:16   #11
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Om alla spelar "rätt".....


Det är ju precis det specialfall som jag skriver om längst ner.

Om alla spelar rätt i ett pool-spel så finns det bara en vinnare. Och det är spelarrangören.
Och därför finns det ingen anledning att håna någon eller uppträda som
någon besserwisser. Vi ska istället som vanligt vara tacksamma för att
alla är olika. En medelsnittsspelare är väl ofta en sorts konsult som
definieras; " Vet hur man gör men kan inte själv".

Mvh Uffe
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-15, 17:34   #12
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 673
Sharp$: 2388
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Och därför finns det ingen anledning att håna någon eller uppträda som
någon besserwisser. Vi ska istället som vanligt vara tacksamma för att
alla är olika. En medelsnittsspelare är väl ofta en sorts konsult som
definieras; " Vet hur man gör men kan inte själv".

Mvh Uffe
Jag invände till att börja med bara mot rådet att använda insatsfördelningen som vinstchansfacit. Mot att spika största favoriten för att man då sätter sin spik 55% av ggrna vilket är "bättre" än de flesta experter.

Att jag dömde ut det rådet står jag för till 100%. Kanske är det att håna. Ja, då får det vara så.

Sedan kom frågan på hur man istället bör göra. Då svarade jag så utförligt jag kunde på den frågan.

Det här forumet handlar om att vara "Sharp". Om vad som skiljer en vanlig nöjesspelare mot en spelare som åtminstone försöker vara vinnande.

Självklart bygger vinnande spel i pool-spel på att någon "gör fel". ( Och de flesta gör fel t o m! ). Annars skulle ingen ens försöka ta det seriöst.

Jag vet inte vad du försöker säga mig faktiskt.

Är det fel att dela med mig av grunderna för vinnande spel ( oavsett spelform ) ?
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-16, 02:07   #13
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8278

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Klart det är svårt, men det är också den enda uppgiften jag har som spelare.
Annars kan jag inte gå plus, och jag lirar inte för skojs skull.
Jag vet i alla fall en spelare som slår kollektivet över tid

Citat:
Ursprungligen postat av Ztazze Visa inlägg
Putte64 och Strappa71. Det var ett svar på inlägget som jag gjorde.

Han skulle "undanta mina egna känslor" och följa diverse tipssidor. Det är ett tillkrånglat sätt att i princip följa insatsprocenten. Därav mitt svar utifrån hans angrepps sätt.

Att bortse från att omgångens största vinner drygt 50% av fallen inte leder till något vinnande spel är intressant Strappa71.

Vad är det som ger hög utdelning och låg utdelning?

Var är det svåraste med ett system att hitta spiken eller hitta skrällarna?

Insats% stämmer ganska väl hur utfallet blir över tid med några undantag.

Putte64 det jag menar är att det oftast är svårt att slå insats% ranken. Kan du visa någon som gör det kategoriskt över tiden?

Strappa71 du säger att instats% är en dålig att följa och därmed dålig rank och att man skall vinna pengar över tiden. Hur gör du det? Det du skriver säger ju inget hur man skall göra utan låter mer som ett tal i kyrkan.

Vi "tippare" har ibland förmåga att överskatta oss själva.

Spikar jag alltid omgångens största? Nej långt ifrån.

Rankar jag precis som instats%? Nej jag har mina egna idéer och rankar därefter.

Men återigen, mitt svar var utifrån Monfalas angreppssätt.

Men det är alltid kul med ödjmuka svar...
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-16, 02:19   #14
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8278

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Det finns ingen betaltjänst, och knappast någon annan heller, som rankar bättre än kollektivet över tid, men det är ju heller inte uppgiften.
Det gäller att nypa de felstreckade, och vinna just dessa omgångar.
Jag tycker jag hittar ett 10-tal hästar som är underspelade varje Lördag, och några favoriter som inte borde vara det.
Det spelar jag på, och hoppas på att få rätt ett par gånger om året.
Så vinner man pengar, ha 7 rätt 10 gånger med 3000 i utdelning är en förlustaffär.
Vi spelar om pengar, inte sannolikheter.
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-16, 02:23   #15
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8278

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Slutsats: Jag sätter inte fler vinnare än kollektivet, utan jag sätter RÄTT vinnare, dvs de som betalar något
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
ExtremtRik (+5)
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td