Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Spreadsheet (https://www.sharps.se/forums/spreadsheet/)
-   -   Spreadsheet Feedback & Frågor (arkiverad) (https://www.sharps.se/forums/spreadsheet/2516-spreadsheet-feedback-fragor-arkiverad/)

O12 2011-10-26 21:45

Dubbelpost, raderas

O12 2011-10-26 21:47

Hej!

Undrar om det går att "fixa" till så att det inte tar sådan lång tid för Statsen att uppdateras när man filtrerar ut i någons sheet?

Tex vill kolla ut Sheetets stats för KHL och B4-spel

fyller då i KHL, för att se hur det gått för all KHL, då kommer spelen för endast KHL upp ganska fort, men statsen för just dessa spel tar väldigt lång tid innan de dyker upp.

När de väl ändrats till det korrekta, så fyller jag då i B4 under "info"-fliken, spelen uppdateras även här ganska fort, medans Statistiken tar en väldigt lång tid för att uppdateras.

Är det bara jag, eller är det något problem?

Problemet att alltså statistiken uppdateras väldigt långsamt.
Men att spelen som denna långsamma statistik är grundad på dyker upp nästan direkt.. Alltså bara statistiken under, som är långsam.

Shell Peppe 2011-10-26 22:03

Inte bara statistiken som går aptrögt atm går knappt att surfa runt här i dag.
Beror troligtvis på överbelastning.
Den nya servern är förmodligen inte på plats än.

Vi slänger några Snickers till Mars så händer det kanske nått :D

O12 2011-10-26 22:08

Citat:

Ursprungligen postat av Shell Peppe (Inlägg 147631)
Inte bara statistiken som går aptrögt atm går knappt att surfa runt här i dag.
Beror troligtvis på överbelastning.
Den nya servern är förmodligen inte på plats än.

Vi slänger några Snickers till Mars så händer det kanske nått :D

Håller med, går inte ens surfa på Sharps just nu.
Får bli tv en stund och hoppas det lagt sig.

Dock tror jag ändå problemet med Statistiken kvarstår, har för mig det hänt mig tidigare också, flertalet gånger...

Boone 2011-10-27 05:37

Vi hoppas få den nya servern på plats inom en vecka. Den är just nu ihopskruvad men väntar på att installeras.

Norrman90 2011-10-30 12:36

Matcherna som man får som förslag när man skriver in något i ett spreadsheet ligger fortfarande på sommartid så de är en timme efter.

alibaba 2011-10-30 14:46

Själv har jag ett relaterat problem. Jag låste alla dagens matcher igår men skrev in tiderna efter bolagens spelstopp (som då stod som sommartid). Nu ser det ut som att matcherna är inskrivna en timma efter matchstart.

mars 2011-10-30 16:12

Det är viss problematik med detta varje gång eftersom nuvarande källor uppdaterar sommartid vid olika tillfällen. Ni får vara uppmärksamma med detta närmsta veckan, att tiderna ser rätt ut.

Pacman 2011-11-03 20:00

Jo Mars, finns det ingen quickfix du skulle kunna göra i css för att lägga till en färg på pushspelen också och inte bara som det är nu grönt för vinst och rött för förlust. Nu snackar jag alltså om när man redigerar ett inlägg där man har med spelen från sheetet. Vinst/förlust syns ju bra men push ser ju ut som om spelet inte är rättat ännu.

Pohjan 2011-11-03 21:56

Funderar på det med topplistan på första sidan. Hur funkar topplistan på senaste veckan? Tittar man på han som leder så har han inte ett ända avgjort spel denna veckan.. Låter lite konstigt tycker jag.

dellgren 2011-11-04 20:39

Tror det har efterfrågats innan men jag har inte hittat det igen:
Skulle vara kanon med fler möjligheter till filters. Speciellt nu när det är många tjänster i omlopp. För tillfället kan man ha fem men minst tio önskas - gärna fler.

Annars ett grymt bra jobb av er här på Sharps!

Semicolon 2011-11-05 11:02

med risk för att fåga något som frågats en miljon gånger (ja, jag har läst första inlägget, men ska villigt erkänna inte hela tråden :innocent: ) Hur får man "rygga" funktionen att fungera? Helt uppenbart gör jag något fel, för när jag klickar rygga i någons spreadsheet händer inte ett skvatt. Så, vad ska jag göra för att slippa att manuellt behöva skriva in varje rygg?

pekna 2011-11-05 11:07

Citat:

Ursprungligen postat av Semicolon (Inlägg 149125)
Hur får man "rygga" funktionen att fungera? Helt uppenbart gör jag något fel, för när jag klickar rygga i någons spreadsheet händer inte ett skvatt. Så, vad ska jag göra för att slippa att manuellt behöva skriva in varje rygg?

Klicka på lagnamnen i spelet i spelet du vill rygga, en liten dropdown kommer upp längst till höger i det fältet. Välj det spreadsheet du vill rygga till. Du måste ha skapat ett spreadsheet innan för att kunna rygga.

Juret 2011-11-05 18:39

Väldigt intressant funktion i spreadsheeten vore så kallade z-scores. Är ju det som sållar sharps från coinflippers (blindbettare) eftersom den mäter hur många standardavvikelser ens resultat är från att vara just en coinflipper som går 50-50 och därmed förlorar spelbolagens marginaler.

Uträkning:
http://forum.sbrforum.com/players-ta...tml#post859159

Persa 2011-11-08 17:40

Citat:

Ursprungligen postat av Juret (Inlägg 149227)
Väldigt intressant funktion i spreadsheeten vore så kallade z-scores. Är ju det som sållar sharps från coinflippers (blindbettare) eftersom den mäter hur många standardavvikelser ens resultat är från att vara just en coinflipper som går 50-50 och därmed förlorar spelbolagens marginaler.

Uträkning:
http://forum.sbrforum.com/players-ta...tml#post859159

Nu vet jag inte om det är exakt samma, men det har postats tidigare i en annan tråd om något liknande:
https://www.sharps.se/forums/124190-post600.html

Jag håller med om att det skulle vara en intressant funktion.

Pohjan 2011-11-08 22:19

Skulle villja ha en ruta där man kan bocka i flera olika matcher för att kopiera till ett annat sheet. Tar lång tid om man har många matcher att kopiera. Samma sak oxå om man ska rygga någon som har ett antal matcher.

Juret 2011-11-09 00:16

Citat:

Ursprungligen postat av Persa (Inlägg 149574)
Nu vet jag inte om det är exakt samma, men det har postats tidigare i en annan tråd om något liknande:
https://www.sharps.se/forums/124190-post600.html

Jag håller med om att det skulle vara en intressant funktion.

Ja, det berör samma sak.

Z-siffran är enkel att räkna ut egentligen, all nödvändig data finns redan i sheeten. Nyckeltal som Win % och ROI är absolut viktiga men ger inte hela bilden förrän hänsyn tagits till variansen. Snittodds finns visserligen angivet men det går inte att göra beräkningarna i huvudet eller utifrån snitt (det blir inte exakt eftersom de flesta bettar olika antal units för varje spel).

Uträkning:

Z-score = (Realiserad vinst - 0) / Standardavvikelsen

Standardavvikelsen = (SUMMA(Insats^2*(odds-1)))^0.5

Den realiserade vinsten och standardavvikelsen måste mätas i samma enhet, det vill säga units eller valuta.

Sen kan man med hjälp av Excel få reda på hur stor chans det är att uppnå sheetets resultat av ren slump genom att använda Z-värdet i NORMSDIST-funktionen eller kolla upp det i en normalfördelningstabell.

Så, ROI och Win % är viktigt för utvärdering, men det är först tillsammans med Z-score man får en riktigt bra koll på läget om sheet-ägarens resultat beror på tur eller skicklighet. Tog fram följande siffror från NORMSDIST-funktionen.

Prob. Z-score
50,00% 0
40,13% 0,25
30,85% 0,5
22,66% 0,75
15,87% 1
6,68% 1,5
2,28% 2
0,62% 2,5
0,13% 3

Så ett Z om 1,5 betyder att chansen är 6.68 % att sheet-ägaren fått sitt resultat av ren slump (1 på 15). Ju högre Z ju lägre är chansen att spelaren haft tur.

Omid_ad 2011-11-09 13:06

Tänkte lägga ut två st filter "Egna spel" och "ryggade spel" Men jag förstår inte vad man ska skriva och vart så att spelen filtreras och hamnar i rätt filter. Ngn som kan hjälpa till? =)

O12 2011-11-09 13:52

Du kan som exempel fylla i:

E (egna spel) under info-rutan när du lägger in spelet och
R (ryggade spel) under info-rutan.

På så sätt är det väl bara att ställa in filtret på alla
Info med E i och samma för respektive R, för att få fram 2 filter för de olika.

Lite luddigt skrivet, men hoppas du förstår :)

Omid_ad 2011-11-09 14:09

Joo jag förstår tack 012 =)

Pohjan 2011-11-14 16:29

Citat:

Ursprungligen postat av Juret (Inlägg 149630)
Ja, det berör samma sak.

Z-siffran är enkel att räkna ut egentligen, all nödvändig data finns redan i sheeten. Nyckeltal som Win % och ROI är absolut viktiga men ger inte hela bilden förrän hänsyn tagits till variansen. Snittodds finns visserligen angivet men det går inte att göra beräkningarna i huvudet eller utifrån snitt (det blir inte exakt eftersom de flesta bettar olika antal units för varje spel).

Uträkning:

Z-score = (Realiserad vinst - 0) / Standardavvikelsen

Standardavvikelsen = (SUMMA(Insats^2*(odds-1)))^0.5

Den realiserade vinsten och standardavvikelsen måste mätas i samma enhet, det vill säga units eller valuta.

Vad är realiserad vinst?? Kan jag se det på mina sheet?? Förlåt om det är en korkad fråga men jag vill ju bara lära mig mera.

Juret 2011-11-14 23:55

Citat:

Ursprungligen postat av Pohjan (Inlägg 150615)
Vad är realiserad vinst?? Kan jag se det på mina sheet?? Förlåt om det är en korkad fråga men jag vill ju bara lära mig mera.

Realiserad vinst är det du tjänat helt enkelt, vinster minus förluster.

Pohjan 2011-11-15 12:16

Om jag har räknat rätt isåfall på Tinos DO sheet som jag rättar så har jag.
Standardavvikelse 6554,322713

Och då blir z-score:
0,041404736

Hur ska man tolka detta. Då har det varit mkt tur eller hur ska jag tolka det?

dirtymint 2011-11-15 22:05

Citat:

Ursprungligen postat av O12 (Inlägg 149678)
Du kan som exempel fylla i:

E (egna spel) under info-rutan när du lägger in spelet och
R (ryggade spel) under info-rutan.

På så sätt är det väl bara att ställa in filtret på alla
Info med E i och samma för respektive R, för att få fram 2 filter för de olika.

Lite luddigt skrivet, men hoppas du förstår :)

Hitta det till slut! :)

dellgren 2011-11-16 01:13

Nu tror jag att jag har kommit upp till tre önskemål om Spreadsheetsen :)

1. Möjlighet till fler filter i spreadsheetsen. Nuvarande fem kan kanske minst fördubblas? (Har efterfrågat detta innan, bara en påminnelse)

2. Skulle man kunna sortera sina egna spreadsheets efter till exempel datum, ROI eller liknande. På listan av ens spreadsheets alltså.

3. På samma lista, den med sina spreadsheets, kanske också kan lägga in den totala summan (kr eller u) som man har inne i sheetet. Nu kan man få reda på ROI, datum och vinster och liknande. Kanske kan slänga till sheetets värde?

Återigen, bra jobbat Sharps!

Juret 2011-11-16 15:14

Citat:

Ursprungligen postat av Pohjan (Inlägg 150760)
Om jag har räknat rätt isåfall på Tinos DO sheet som jag rättar så har jag.
Standardavvikelse 6554,322713

Och då blir z-score:
0,041404736

Hur ska man tolka detta. Då har det varit mkt tur eller hur ska jag tolka det?

Se det så här: om du har gått cirka +/- 0 kronor eller units, då kommer du också få fram en z-score nära 0. Ett z-score nära 0 indikerar att du inte gjort någon speciellt stor vinst utifrån den standardavvikelse dina spel har haft. Ett typiskt sådant resultat skulle du få om du lät en slantsingling avgöra vilken sida du spelar på; hemma/borta eller över/under.

Ju längre ifrån 0 du kommer med ditt z-score, ju större blir sannolikheten att ditt resultat är skiljt ifrån just 0 (vet inte hur jag ska förklara det bättre), och det är mätbart i en normalfördelning som Excels NORMSDIST-funktion använder sig av. Då får vi fram en sannolikhet att slumpen (exempelvis en slantsingling) skulle ha producerat samma resultat.
Ditt z-score är 0.04, vilket ger 48.4 %. Slumpen kan lätt ha skapat den vinst du genererat. Ett z-score om 1 hade varit knepigare för slumpen att åstadkomma (men naturligtvis möjligt). Chansen är 15.9 % att slumpen skapat ett z-score om 1. Z-score 2 vore väl allas drömmar dock? Eller vad sägs om 2.2 % chans att gudarna varit på din sida?

All statistik man behöver kunna för sports betting går att lära sig i en statistisk grundkurs. Men för att underlätta kan väl z-score implementeras i spreadsheeten? Tillsammans med övriga siffror som finns får ni ett komplett utvärderingsverktyg där ni ser vilka som verkligen är vinnande sports bettors i längden. :)

Pohjan 2011-11-16 15:33

Tack för hjälpen. Då är det alltså egentligen jävligt mkt tur då?? Men hur ska jag få fram % på att det är slumpen som avgör? Du skriver att "chansen är 15.9 % att slumpen skapat ett z-score om 1". Hittar ingen normsdist funktion i min exel. Kanske är för gammalt program..

Juret 2011-11-16 15:50

Citat:

Ursprungligen postat av Pohjan (Inlägg 150919)
Tack för hjälpen. Då är det alltså egentligen jävligt mkt tur då?? Men hur ska jag få fram % på att det är slumpen som avgör? Du skriver att "chansen är 15.9 % att slumpen skapat ett z-score om 1". Hittar ingen normsdist funktion i min exel. Kanske är för gammalt program..

Det kan vara så att formeln heter något annat på svenska om du har svenskt Excel. NORMSDIST fungerar på engelska iaf. Sök på Normalfördelning eller någonting om det står antagligen (z) efter när du ska mata in.

Svårt att uttrycka i det form av att "det var tur" och så vidare. Jag tänker därför i termer som att: det här resultatet hade slumpen "lätt kunnat" eller "haft svårt att" skapa. Det kan ju varit så att du spelat många bra värdespel (EV+) men att du haft oerhört mycket otur! Men det kommer ta ut sig i längden med fler antal lagda spel. Som det ser ut nu så hade z=0.04 lätt kunnat åstadkommits av en slantsingling (krona=hemmalag, klave=bortalag). Ni förstår nog principen vid det här laget hoppas jag..

mars 2011-11-16 16:21

Kul att många har idéer till hur sheetet kan utvecklas. Ska göra mitt bästa för att få med så mycket som möjligt. Dellgren jag har koll på dina idéer samt Juret det kan definitivt vara intressant med z-score osv, + många fler. Tyvärr har jag på sistone haft mycket lite tid att lägga på sharps och ser ut att bli liknande kommande veckorna men jag noterar era förslag och ska så fort jag får mer tid över försöka implementera allt nytt!

Rejs 2011-11-20 14:52

Kan inte tiden ändras snart så det blir rätt i spreadsheetet? Fortfarande sommartid ju :(

fireas 2011-11-22 18:50

Jag undrar en sak angående uträkningarna i spreadsheetet.

Jag kör 1-5 units (1 unit är definierad som 1 krona för att få vinsten i units). Dock så ska jag nu dubbla insatser då min rulle växt.

DVS.

1 ny unit = 1.5 gamla
2 nya = 3 gamla
.
.
5 nya = 7.5 gamla

Men kan jag bara ändra till att 1 u = 1.5 "kronor" eller kommer detta att ändra min vinst för alla tidigare spel också?

hoppas min fråga går att förstå, knappt så att jag förstår

SPADERMAN 2011-11-22 20:52

Är det inte enklare att behålla din unit och istället höja insatsen? Om du tidigare satsade 1 unit så satsar du nu 1,5 unit istället...?

fireas 2011-11-22 21:13

jo men det e det jag undrar.

1 U just nu är lika med 1 "krona"

Om jag ändrar 1 U = 1.5 "krona"

Kommer den ändra allt till det eller BARA min framtida satsningar?

EDIT:

Jag ändrade vad min Unit motsvarar i pengar i inställningarna. Då ändras hela min unitnetto till mindre. Jag vill att från och med att jag ändrar min insatsstorlek så ska det gälla, inte ändra hela sheetets historik. Går detta?

SPADERMAN 2011-11-22 22:02

Citat:

Ursprungligen postat av fireas (Inlägg 151884)
jo men det e det jag undrar.

1 U just nu är lika med 1 "krona"

Om jag ändrar 1 U = 1.5 "krona"

Kommer den ändra allt till det eller BARA min framtida satsningar?

EDIT:

Jag ändrade vad min Unit motsvarar i pengar i inställningarna. Då ändras hela min unitnetto till mindre. Jag vill att från och med att jag ändrar min insatsstorlek så ska det gälla, inte ändra hela sheetets historik. Går detta?

Jag menar: Ändra INTE unit-storleken, höj insatsen istället.
Ex) 1u=20 kr , nu vill du ändra till 1u=30 kr.
Det är samma sak som att satsa 1,5 unit (1,5x20=30 kr) istället för 1 ny unit....

Äpplen och päron :)

fireas 2011-11-22 22:14

Jag förstår vad du menar hehe, men mitt sheet är uppbyggd på så sätt att 1 U = 1.

Men har instället ändrat så att när jag lägger in insats så lägger jag 1.5, 3, 4.5 osv.

Tack :)

Ville se om man kunde ändra på ett smidigare sätt så att jag fortfarande bara skriver in min unitinstats i spelen:)

joppe59 2011-11-27 12:37

Feedback

Jag vill bara tacka alla som servar oss andra jag har lämnat bidrag någon gång jag också, men tyvärr hinner jag inte med mig att då kika in på Sharps och få den info man eftersträvar är kanon

Tack till ALLA som gör denna sida till en av de bästa på internet just nu

Ha det!

O12 2011-11-27 16:32

Skulle vilja ha en funktion i Spreadsheeten, så att man lätt kan filtrera ut vilken liga/sport som har bäst/sämst ROI.

Utan att behöva fylla i liganamnet, radera kolla nästa liga osv... tar sin tid, men kanske är enda sättet...

Är det ngt som är möjligt?

KP 2011-11-27 18:31

Citat:

Ursprungligen postat av O12 (Inlägg 152582)
Skulle vilja ha en funktion i Spreadsheeten, så att man lätt kan filtrera ut vilken liga/sport som har bäst/sämst ROI.

Utan att behöva fylla i liganamnet, radera kolla nästa liga osv... tar sin tid, men kanske är enda sättet...

Är det ngt som är möjligt?

Du kan skapa egna filters för detta som du sedan adderar i boxen ovanför.

ohlzon 2011-11-28 18:04

När det är många matcher på gång under helgen är det ibland svårt o komma ihåg "tippade jag 1X eller en rak etta på den här matchen?" För tillfället skriver jag över hela mitt spreadsheet till Excel för att ha 100% koll på varenda bet jag har medan jag ligger i soffan med min öl.

Undrar därför, är det möjligt om vi skulle kunna få en simpel Skriv Ut knapp (ungefär som Svenska Spel har till Stryktipset)? Tack för en underbar sida i övrigt! :)

O12 2011-12-11 00:29

Går det inte att ta tillbaka funktionen där du direkt kan "ta bort" sparade spreadsheets i din 'egna' lista...

"jobbigt" att behöva trycka på 'redigera' knappen eller vad det är för att sedan ta bort, sen kan man ju inte heller se ROIn efter att man tryckt på denna knapp...