Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Spreadsheet (https://www.sharps.se/forums/spreadsheet/)
-   -   Spreadsheet Feedback & Frågor (arkiverad) (https://www.sharps.se/forums/spreadsheet/2516-spreadsheet-feedback-fragor-arkiverad/)

pekna 2011-08-25 12:30

Citat:

Ursprungligen postat av KP (Inlägg 136786)
Du kan använda dig utav * när det gäller första frågan. *S1* tex. Eller S1* eller *B1
Du kan även ange fler villkor genom att trycka enter och påbörja nästa villkor.

Gällande fråga 2, det existerar redan om jag förstått frågan rätt.

Gällande 3, det ska du redan kunna göra också om jag förstått frågan rätt.

Tillägg på fråga 1: Ok, men jag kan inte söka tex hur bet1 gått oavsett serie. Alltid 'eller' som gäller.

Tilläg fråga två+tre, ja det går ju att göra manuellt genom att ange ett filter som filterar ut Fotboll och sen hockey osv. Jag menar mer en generell grupperingsrapport, där man väljer ett fält och grupperar på hela fältvärdet eller ett uttryck av fältet. Och får ut grupperingar på de sporter man har spelat på.

mars 2011-08-25 13:14

Citat:

Ursprungligen postat av pekna (Inlägg 136814)
Tillägg på fråga 1: Ok, men jag kan inte söka tex hur bet1 gått oavsett serie. Alltid 'eller' som gäller.

Tilläg fråga två+tre, ja det går ju att göra manuellt genom att ange ett filter som filterar ut Fotboll och sen hockey osv. Jag menar mer en generell grupperingsrapport, där man väljer ett fält och grupperar på hela fältvärdet eller ett uttryck av fältet. Och får ut grupperingar på de sporter man har spelat på.

Om du har S#B# så kan du ju söka på S*B1 ?

Gått i funderingar kring grupperingar också, å få stats för olika sporter/ligor automatiskt listat. Ligger i framtiden dock så tills dess får man sköta det manuellt.

pekna 2011-08-25 16:12

Citat:

Ursprungligen postat av mars (Inlägg 136817)
Om du har S#B# så kan du ju söka på S*B1 ?

Gått i funderingar kring grupperingar också, å få stats för olika sporter/ligor automatiskt listat. Ligger i framtiden dock så tills dess får man sköta det manuellt.

Provade nu igen och måste skrivit fel innan. Sorry. :whistling:

Stekel 2011-08-27 16:21

När man använder BB-koden ur sheetet i en annan post (t ex dagböcker, rekar) så vore det nice om det i den posten uppdaterades med rött/grönt efter utfallet blivit klart och bokfört. Kan tänka mig att det är lite klurigt att få till men vad vet jag om det där, kanske är en piece of cake för dig Mars.

Boone 2011-08-27 16:28

Citat:

Ursprungligen postat av Stekel (Inlägg 137228)
När man använder BB-koden ur sheetet i en annan post (t ex dagböcker, rekar) så vore det nice om det i den posten uppdaterades med rött/grönt efter utfallet blivit klart och bokfört. Kan tänka mig att det är lite klurigt att få till men vad vet jag om det där, kanske är en piece of cake för dig Mars.

Jag kan gå in och svara här (eftersom både jag och KP har önskat detta av mars), och tydligen är det skitjobbigt att fixa eftersom det inte finns något inbyggt stöd för inlägg att automatiskt uppdateras i vBulletin efter de blivit skrivna. Detta ligger långt fram i tiden alltså, tyvärr.

Stekel 2011-08-28 02:32

Citat:

Ursprungligen postat av Boone (Inlägg 137229)
Jag kan gå in och svara här (eftersom både jag och KP har önskat detta av mars), och tydligen är det skitjobbigt att fixa eftersom det inte finns något inbyggt stöd för inlägg att automatiskt uppdateras i vBulletin efter de blivit skrivna. Detta ligger långt fram i tiden alltså, tyvärr.

Misstänkte att det kunde ligga till på det viset. Får hoppas på att det dyker upp en lösning på det ändå, man vet aldrig!

SPADERMAN 2011-08-28 09:50

Jag har noterat att det bara går att kryssa i LIVE när du spelar singlar.
Det går att spela Parlays även LIVE, iaf på bet 365, och då finns inte alternativet i sheetet.

Jag har provat söka om detta redan är uppmärksammat, men inte lyckats hitta det.
För övrigt vill jag säga att Sharp´s spreadsheet är överlägset :)

Badass 2011-08-29 01:55

Jag har försökt sammanställa mina spel i separata "staplar" och lyckats med det - har kategoriserat dessa i H2H, H3H, H5H, Vinnarspel, Platsspel, Parlays och Totalt...

Skulle ni framöver kunna fixa så att det går att ha mer än fem kategorier uppe samtidigt, eller går detta redan?

Sedan är det så att jag har sammanlagt 303 spel i mitt spreadsheet över mina travspel - men hur mycket jag än letat och stuvat om och slitit mitt hår så när jag sammanställer och summerar mina olika "staplar" och/eller kategorier så blir summan endast 302 - detta gör mig galen! Hur skall jag hitta den sista matchen?

Jag har försökt med att i "Info"-rutan ändra om och benämna de olika spelen med alla kategorinamn som jag nämnt ovan. Har även försökt med liten och stor bokstav - men lyckas inte gallra fram den sista matchen...

En hockeymatch hamnade fel och och denna ändrade jag i "Infofältet" till en H2H och till push - då skulle ju inte denna vålla några problem heller, eller hur? Har även ett Top 5 or Not - denna är med räknad och en dagens dubbel som jag ändrade till att vara en Parlay - så inga problem där, vad jag förstår?!

Vad fan skall jag göra - har gått igenom mellan 6-8 gånger och orkar inte göra det igen - finns det något annat sätt att filtrera på som jag inte tänkt på? Eller vad som helst för att få fram denna sista, djävla match! 100 sharps till den som lyckas!

EDIT: Hittade det förbannade spelet!!! På en Parlay, som jag låst och inte kunde byta namn/typ på stod det H2H (Bergsåker) istället för Parlay, typ - så nu är problemet löst! Gött mos - min autistiska sida pallade inte med ett "lost" spel - sedan var det ju skönt att detta var grönt också!

/Badass

Badass 2011-08-29 02:40

En annan fråga - vad gör ett antal push för resultatet i ett spreadsheet? I motsats då till att de inte funnits? Jag har ju ett antal som inte skulle varit i sheetet - antingen felskrivningar och/eller dubbelposter...

/Badass

Ticky 2011-08-29 03:05

Det ändrar egentligen ingenting, men det påverkar din roi.

Badass 2011-08-29 03:17

Citat:

Ursprungligen postat av Ticky (Inlägg 137407)
Det ändrar egentligen ingenting, men det påverkar din roi.

På vilket sätt! Blir ett sämre ROI, eller?

/Badass

dgothe 2011-08-29 03:45

Citat:

Ursprungligen postat av Badass (Inlägg 137408)
På vilket sätt! Blir ett sämre ROI, eller?

/Badass

ROI blir lägre, vilket är helt korrekt rent matematiskt.

Säg att du lirar 10 spel a 1u per spel. Då har du omsatt (investerat) 10u.

Av dessa vinner 5 till det exakta oddset av 2.00 (för enkelhetens skull).. så du gör en nettovinst på +5 här (totalt +10, inkl. insatsen som ju kommer tillbaka).

Du förlorar 4 spel, alltså -4u.

Det tionde bettet pushade, men du har fortfarande "investerat" och därmed fått tillbaka insatsen.. det är alltså ett bet till oddset 1.00.

Så sammanlagt har du alltså följande:

+5u (vinst)
-4u (förlust)
+0u (push)

Total insats: 10u
Nettoresultat: 11u

11/10 = 1.1 = 110% ROI

Hade du istället voidat "pushen" hade du ju investerat 9u och haft 10u i nettoresultat:

10/9 = 1.11 = 111% ROI

Men en investering är en investering och ska räknas som push; du riskerade ju dina pengar. En void ska endast användas som bolaget helt tar bort spelet.

Khan 2011-08-29 03:46

Ja det blir sämre ROI, då ditt eventuella +netto ska fördelas över flera spel.

Edit: Hah, tvåa.

Badass 2011-08-29 04:03

Tack skall ni ha grabbar - mycket belysande...! :cheers:

Om man lagt ett spel dubbelt så är det väl också "legitimt" att voida det, eller? Innan start, självklart! Har ju tyvärr även smygit sig in ett NHL-lir i mitt travsheet... Hur voidar man, förresten, i efterhand?

/Badass

dgothe 2011-08-29 04:10

Citat:

Ursprungligen postat av Badass (Inlägg 137411)

Om man lagt ett spel dubbelt så är det väl också "legitimt" att voida det, eller? Innan start, självklart! Har ju tyvärr även smygit sig in ett NHL-lir i mitt travsheet... Hur voidar man, förresten, i efterhand?

/Badass

Dubbla sheet-spel ska man givetvis voida det ena av.. det handlar ju trots allt om bokföring och har du inte lagt själva bettet två gånger ska du ju inte räkna det två gånger heller.

En void gör du genom att klicka på spelet i sheetet (där lagen/hästarna står) så att du får upp verktygs-menyn, och i den menyn välja "void".

KP 2011-08-29 04:11

Citat:

Ursprungligen postat av Badass (Inlägg 137411)

/Badass

Klicka på matchen och välj VOID i rullgardinen. Då annuleras spelet och räknas inte med i några stats.

Badass 2011-08-29 04:46

Har nu lagt in "void" istället för push - känns skönt när detta är iordning... Fick dock sidoeffekten att jag åkte under 300 spel så ur listan över top 10 sheets rök jag - ja, ja rätt skall vara rätt - jag är där snart igen!

God natt, alla!

/Badass

DamageINC 2011-08-29 09:37

Citat:

Ursprungligen postat av dgothe (Inlägg 137409)
ROI blir lägre, vilket är helt korrekt rent matematiskt.

Vill inte vara en besserwisser, men ROI blir endast lägre om du har en positiv ROI. Ligger du under 100% så bidrar en push till en högre ROI istället, men det visste du nog redan :).

dgothe 2011-08-30 00:10

Citat:

Ursprungligen postat av DamageINC (Inlägg 137429)
Vill inte vara en besserwisser, men ROI blir endast lägre om du har en positiv ROI. Ligger du under 100% så bidrar en push till en högre ROI istället, men det visste du nog redan :).

Har aldrig varit med om ROI under 100, så jag vet inte riktigt vad du talar om! ;)

DamageINC 2011-08-30 00:27

Citat:

Ursprungligen postat av dgothe (Inlägg 137630)
Har aldrig varit med om ROI under 100, så jag vet inte riktigt vad du talar om! ;)

Misstänkte nästan det. Ibland måste man vara på the dark side för att få en rättvisande bild av saker och ting.

mars 2011-08-30 15:02

Buggen från helvetet hittad: filterrutorna ska nu fungera korrekt för tecken och tecken2 - t.ex. "over" "under" osv.

boored 2011-08-30 15:23

Citat:

Ursprungligen postat av mars (Inlägg 137694)
Buggen från helvetet hittad: filterrutorna ska nu fungera korrekt för tecken och tecken2 - t.ex. "over" "under" osv.

statboxarna visar fortfarande totala antalet spel i sheetet, även om länken under filtrerar under/over "korrekt"(de har funkat länge med undantag av de nederst om wildcards i den boxen).
Båda visar sheetets totala stats, inte filtrerade stats:
http://img4.hostingpics.net/pics/714...1314711146.png

den boxen [tecken] kan inte hantera wildcards verkar de som
tex om jag har: "Mancester U team ttl" som text i tecken-boxen
så hittar inte ett filtret *team ttl* spelet

http://img4.hostingpics.net/pics/952...1314710739.png

Den hittar spel som Under/Over/HCP* osv när texten börjar på det men inte om strängen man söker är mitt i.

EDIT: Hmmm, iaf om man fyller i hela strängen i lagnamns-rutan som lata jag gör och får det "automatisk" i tecken rutan. Väljer jag "annat" och skriver allt manuellt så funkar filtret, fast texten är exakt samma i själva rutan i båda fallen.

mars 2011-08-30 15:31

sorry, yr i huvudet, glömde ladda upp filerna :)

boored 2011-08-30 15:47

Citat:

Ursprungligen postat av mars (Inlägg 137704)
sorry, yr i huvudet, glömde ladda upp filerna :)

:) nu funkar statsboxarna jo

angående de andra, jag brukar fylla i så däran:

http://img4.hostingpics.net/pics/594...1314712240.png

och då hittar filtret inte, funkar som sagt om man väljer annat i tecken rutan och skriver de manuellt dock...

xLellx 2011-09-03 13:18

Kanske står nånstans men om man tar ut 10000 vart kan man skriva in det? så sheetet blir rätt, eller är det att starta ny sheet som gäller?

SPADERMAN 2011-09-03 15:51

Jag funderar på en funktion som åtminstone jag skulle uppskatta:
I statsboxarna finns "inga spel" förrän man har gett dem en status, dvs "win", "loss" eller "push". När man som jag en vanlig lördag sitter och fyller mitt spreadsheet med spel så kunde man lägga till "pending", ett default-status, vilket innebär att man ser hur många pågående spel det finns för ett givet spel.

Ex. En stat-box för dagens spel, där enda villkoret är att objektet avgörs under den dagen. Så länge inget är avgjort står det 0-0-0, men om det had funnits "pending" så skulle det kunna stå 0-0-0-7, som visar att det är 7 lagda spel som ännu inte är rättade.

Vore inte det fräsigt att lägga till i det redan bästa sheetet?

mars 2011-09-03 16:42

Citat:

Ursprungligen postat av xLellx (Inlägg 138453)
Kanske står nånstans men om man tar ut 10000 vart kan man skriva in det? så sheetet blir rätt, eller är det att starta ny sheet som gäller?

Sheetet visar bara stats för spelandet inte historik för uttag med mera eftersom det inte påverkar något egentligen, förslagsvis kan du ju annars minska startkassan med motsvarande.

Har snackat om att integrera bokföring för uttag/insättningar tidigare men det ligger en bit ner på todolistan.

Citat:

Ursprungligen postat av SPADERMAN (Inlägg 138486)
Jag funderar på en funktion som åtminstone jag skulle uppskatta:
I statsboxarna finns "inga spel" förrän man har gett dem en status, dvs "win", "loss" eller "push". När man som jag en vanlig lördag sitter och fyller mitt spreadsheet med spel så kunde man lägga till "pending", ett default-status, vilket innebär att man ser hur många pågående spel det finns för ett givet spel.

Ex. En stat-box för dagens spel, där enda villkoret är att objektet avgörs under den dagen. Så länge inget är avgjort står det 0-0-0, men om det had funnits "pending" så skulle det kunna stå 0-0-0-7, som visar att det är 7 lagda spel som ännu inte är rättade.

Vore inte det fräsigt att lägga till i det redan bästa sheetet?

Ska diskutera detta.

Persa 2011-09-05 10:08

Skulle det vara möjligt att uppdatera "Liga" menyn med lite mer uppdaterade ligor? VM 2010 känns inte så aktuellt. Jag tänkte mest att de sydamerikanska ligorna som t.ex. brasilianska (campeonato), argentiska (apertura och clausura) och de sydamerkanska cuperna borde läggas till.

RobinD 2011-09-05 11:33

Citat:

Ursprungligen postat av Persa (Inlägg 138847)
Skulle det vara möjligt att uppdatera "Liga" menyn med lite mer uppdaterade ligor? VM 2010 känns inte så aktuellt. Jag tänkte mest att de sydamerikanska ligorna som t.ex. brasilianska (campeonato), argentiska (apertura och clausura) och de sydamerkanska cuperna borde läggas till.

+1

Egentligen borde det väl inte vara något problem att lägga till samtliga ligor som finns i infoga?

mars 2011-09-05 12:37

Citat:

Ursprungligen postat av RobinD (Inlägg 138862)
+1

Egentligen borde det väl inte vara något problem att lägga till samtliga ligor som finns i infoga?

True, blir nog att lösa det så, lägger till en bit upp på todo!

Rejs 2011-09-06 19:50

Vet inte om det går redan nu men kan inte lösa det...

Filtrera ut parlays från singlar i ett sheet (utan att skriva speciell info).

Badass 2011-09-09 22:34

Skulle inte en "stapel" med veckans loser vara av intresse - den som tappat mest i units/procent?

Jag vet att detta skulle få mig att tänka mer på vilka spel jag lägger ut för "allmän" beskådan!

Jag skulle också därmed få "äran" att toppa en lista...!

Hoppas ni ser ironin i detta inlägg...?! Jag är bara så förbannat besviken över min egen insats på sistone och var tvungen att slå ner på mig själv och ingen annan, för en gångs skull...!

:sad44::gun_bandana::KO::hurt::skamsen::idiot::hol ms::rant::omfg::offtopic::ful:

/Badass

mars 2011-09-10 23:47

Citat:

Ursprungligen postat av Rejs (Inlägg 139167)
Vet inte om det går redan nu men kan inte lösa det...

Filtrera ut parlays från singlar i ett sheet (utan att skriva speciell info).

Du kan filtrera på "parlay" som liga.

Shell Peppe 2011-09-11 00:25

Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Shell Peppe 2011-09-11 00:27

Citat:

Ursprungligen postat av mars (Inlägg 140011)
Du kan filtrera på "parlay" som liga.

Förutsatt att du inte låser dina spel då eller?

Vet att jag frågat detta förut men minnet är inte vad det brukar vara...

Tjohoooooooooooo det funkar ju nu TACK Mars! :drunk:

Raimond 2011-09-12 17:26

Skulle det vara möjligt att få in en funktion i spreadsheetet där du matar in de sannolikheter du räknat ut för 1x2, ex. 48% - 26% - 26%. Sedan då matchen är spelad skulle man kunna mata in om det rätta resultatet blev 1x eller 2.

Med hjälp av en sådan funktion skulle man sedan, då man lagt ett tillräckligt antal spel, kunna filtrera ut hur nogranna de egna värderingarna är.

t.ex. man har lagt 500 spel där man värderat hemmavinstens sannolikhet till 45-47% men 52% av dessa har slutat som hemmavinst. Detta skulle berätta att man har en tendens att undervärdera hemmalaget.

Visar det sig att endast 42% av dessa slutat som hemmavinst så får man veta att man övervärderar hemmalaget.

Om det visar sig att 46% av dessa spel slutat som hemmavinst så får man veta att man gjort relativt exakta värderingar och antagligen kommer att gå på vinst med sina spel i längden.

Funktionen skulle ju helst få gå att anpassa även till tvåvägsmarknader.

Om något liknande redan behandlats i tråden så ber jag om ursäkt! (har inte orkat läsa igenom hela tråden)

RobinD 2011-09-12 17:34

Citat:

Ursprungligen postat av Raimond (Inlägg 140264)
Skulle det vara möjligt att få in en funktion i spreadsheetet där du matar in de sannolikheter du räknat ut för 1x2, ex. 48% - 26% - 26%. Sedan då matchen är spelad skulle man kunna mata in om det rätta resultatet blev 1x eller 2.

Med hjälp av en sådan funktion skulle man sedan, då man lagt ett tillräckligt antal spel, kunna filtrera ut hur nogranna de egna värderingarna är.

t.ex. man har lagt 500 spel där man värderat hemmavinstens sannolikhet till 45-47% men 52% av dessa har slutat som hemmavinst. Detta skulle berätta att man har en tendens att undervärdera hemmalaget.

Visar det sig att endast 42% av dessa slutat som hemmavinst så får man veta att man övervärderar hemmalaget.

Om det visar sig att 46% av dessa spel slutat som hemmavinst så får man veta att man gjort relativt exakta värderingar och antagligen kommer att gå på vinst med sina spel i längden.

Om något liknande redan behandlats i tråden så ber jag om ursäkt! (har inte orkat läsa igenom hela tråden)

Funktionen du pratar om tycker jag ligger otroligt långt ned i prioritetsordningen, av den enkla anledningen att den sannolikt inte kommer användas av mer än 1% av användarna.

Förstår att statistiker kan dra nytta av det, kan du inte exportera sheetet till excel?

Däremot skulle jag uppskatta en snabbknapp som filtrerar perioder så som idag, senaste veckan och senaste månaden.

Fake 2011-09-12 17:39

Må bare legge til litt skryt til Sharps. Dette med at man fører rek rett inn i spreadsheetet og hvor enkelt det er å bruke gjorde at jeg tok turen over hit. Fortsett med det gode arbeidet med å utvikle sheeeten ;) Det viktigste er ikke å ha flest mulig brukere, men å ha best mulig kvalitet. Keep ut the good work! :thumbup:

Raimond 2011-09-12 17:46

Citat:

Ursprungligen postat av RobinD (Inlägg 140267)
Funktionen du pratar om tycker jag ligger otroligt långt ned i prioritetsordningen, av den enkla anledningen att den sannolikt inte kommer användas av mer än 1% av användarna.

Förstår att statistiker kan dra nytta av det, kan du inte exportera sheetet till excel?

Däremot skulle jag uppskatta en snabbknapp som filtrerar perioder så som idag, senaste veckan och senaste månaden.

Jag tycker inte att det endast är statistiker som skulle dra nytta av den. Tror att det skulle vara hälsosamt för de flesta som lägger spel att försöka sig på att värdera de olika utgångarna för det spel man lägger och sedan kunna kontrollera hur bra man lyckats.

Att korrekt kunna värdera sannolikheterna för olika resultat är ju nyckeln till att kunna hitta överodds, vilket igen är nyckeln till att vara vinnande i längden.

mars 2011-09-12 17:58

Citat:

Ursprungligen postat av Raimond (Inlägg 140264)

Citat:

Ursprungligen postat av Raimond (Inlägg 140273)
Jag tycker inte att det endast är statistiker som skulle dra nytta av den. Tror att det skulle vara hälsosamt för de flesta som lägger spel att försöka sig på att värdera de olika utgångarna för det spel man lägger och sedan kunna kontrollera hur bra man lyckats.

Att korrekt kunna värdera sannolikheterna för olika resultat är ju nyckeln till att kunna hitta överodds, vilket igen är nyckeln till att vara vinnande i längden.

Sure vore en bra grejj men känner spontant som RobinD att det ligger en bit ifrån spreadsheetets tänkta användningsområde. Vem vet, en dag kanske men det hamnar långt ner på listan, det är nog bättre att sköta statistiska studier i excel så man verkligen har full kontroll över sin data.

Citat:

Ursprungligen postat av RobinD (Inlägg 140267)

Uhm du har ju länkarna till höger om "Statistik" - "Denna veckan" osv, eller hur menar du?

Citat:

Ursprungligen postat av Fake (Inlägg 140271)
Må bare legge til litt skryt til Sharps. Dette med at man fører rek rett inn i spreadsheetet og hvor enkelt det er å bruke gjorde at jeg tok turen over hit. Fortsett med det gode arbeidet med å utvikle sheeeten ;) Det viktigste er ikke å ha flest mulig brukere, men å ha best mulig kvalitet. Keep ut the good work! :thumbup:

:cheers: