Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2013-02-10, 23:29   #1
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 3
Sharp$: 9
Standard

Åsikter och tips rörande spelsystem? Tack på förhand!


Hey, guys! Ja, jag är ju ny här och sträcker ut min hand i hopp om att få lite vettig feedback - konstruktiv sådan. Onyanserat skitsnack och påhopp undanbedes.

Jag ska fatta mig kort - jag har spelat på Stryk-/Europatipset i ungefär ett och halvt år och det har gått väldigt bra. 13 rätt på Stryktipset två gånger - en gång med riktig pissutdelning som kanske inte ens borde räknas i och för sig - och en 13 rätt-kupong på Europatipset tillsammans med några tolvor och skrällelvor har gjort att jag har vunnit drygt 1.5 miljoner - insatser ej inräknade, men jag skulle uppskatta att jag i snitt lägger 1 000:- i veckan.

Flera gånger under den här perioden så har vänner till mig, som är betydligt mer insatta i betting, sagt till mig att jag borde ta en del av vinsten till en ordentlig bankrulle och börja spela "på riktigt" (dessa underbara definitioner!). Ponera att jag skulle lyda ovanstående råd och börja med en startkassa på 40 000:-, skulle nedanstående spelsystem göra mig lycklig i längden?

Två spel i veckan à 1.50 i odds med 5 000:- i insats på vardera spel (jag tänker att jag definitivt borde kunna hitta två spel i veckan till det oddset som jag känner mig hyfsat bekväm i). Totalt så blir det ju åtta spel i månaden och 20 000:- plus i månaden förutsatt att samtliga spel går in. Nu förväntar jag mig givetvis inte att sätta alla spel - så färsk/naiv är jag inte - men i längden så borde jag väl gå plus med ovanstående taktik, hyfsat psyke och OK självdisciplin? Glasklart, tänker jag ibland, men samtidigt - om det var så enkelt så skulle väl alla göra så, tänker jag i nästa stund...

Hjälp mig! Tankar/åsikter - shoot.
Gianni är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-02-11, 06:46   #2
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Finns inga glasklara spelsystem som du kanske redan vet. Enda sättet att plussa på är vad du bedömmer oddset till samt att se till att du spelar till ett odds som är högre än din bedömning. Läs spelskolan ang spelodds/bedömning och EV: https://www.sharps.se/spelskolan

Bedömer du att ett odds ska stå i 1.45 och du får 1.50 så har du hittat ett värde där. När din dubbel också får ett positivt väntevärde så tar du och spelar. Efter tillräckligt många försök (läs minst 300 spel men egentligen 1000+) så kan man göra bedömningen om du verkligen är något på spåret/vinnande eller ej. Med endast 8 spel i månaden så kommer detta så klart ta väldigt lång tid men det höga antalet spel är just för att inte variansen ska lura dig då alla har bra/dåliga perioder/svackor.
Så för att illustrera det; Du kan ha en testperiod på 8 veckor som visar dig följande graf på hur din kassa går, sålångt allt väl tänker du och detta var ett mycket simpelt system som kommer göra dig stenrik:



Men om vi zoomar ut kurvan och lägger in några tusen spel så kan din kurva egentligen se ut såhär:



Med det sagt, låt inte ett fåtal spel i en testperiod avgöra huruvida du anser att ditt system är bra/dåligt. Du behöver många många spel för att dra den slutsatsen. När du sedan spelar dubblar så ökar du variansen, dock genom att hålla lägre odds så sänker du samtidigt den med.

Så mitt råd till dig är egentligen om du inte vågar ta itu med det direkt så se iaf till att endast pappersspela, alt spela med en betydelselös insats (läs 10kr) och bokför ditt spelande i ett spreadsheet (https://www.sharps.se/spreadsheet) likt tex https://www.sharps.se/spreadsheet/boored
Så märker du hur det går. För bokför du inte lär du aldrig få reda på det. Sedan applicerar du strikt BRM (spelskolan igen) på din stora kassa och håller dig till den och hoppas att spelgudarna är vid din sida de kommande åren.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
NiLu (+10)
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-02-11, 11:11   #3
 
Jurets avatar
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 568
Sharp$: 4875

Hockey-VM 2013
Stats: 11 - 8 - 6
ROI: 113.31%
Vinstprocent: 57.89%

Standard

Frågan med stort F: Var ska din edge komma från? Dvs Hur ska du upptäcka felprissättningar? Att "vara kunnig" i en viss sport räcker inte långt, man måste kunna formulera sannolikheter och göra det bättre än bookmakers/marknaden. Stryktipset och singelspel är dessutom som natt och dag, på pooltips är variansen enorm. En spelare som vet de exakta sannolikheterna kan gå hela livet utan storvinst på Stryket medan tant Agda som endast går på snyggaste tröjorna kan vinna flera högvinster. Det jag vill få sagt är att singelspel visar betydligt snabbare vilka som är vinnare i längden än Stryket.
__________________
"Different mission, different school, I only have one rule: stay cool, like a swimming pool"
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
NiLu (+10)
Juret är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-02-11, 11:48   #4
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 3
Sharp$: 9
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Juret Visa inlägg
Frågan med stort F: Var ska din edge komma från? Dvs Hur ska du upptäcka felprissättningar? Att "vara kunnig" i en viss sport räcker inte långt, man måste kunna formulera sannolikheter och göra det bättre än bookmakers/marknaden. Stryktipset och singelspel är dessutom som natt och dag, på pooltips är variansen enorm. En spelare som vet de exakta sannolikheterna kan gå hela livet utan storvinst på Stryket medan tant Agda som endast går på snyggaste tröjorna kan vinna flera högvinster. Det jag vill få sagt är att singelspel visar betydligt snabbare vilka som är vinnare i längden än Stryket.
Detta är jag givetvis medveten om och jag är själv övertygad om att det finns oerhört många som är betydligt bättre än mig på Stryktipset och spel i allmänhet men som aldrig har satt 13 rätt. När jag vann min enda enskilda miljonvinst så minns jag framförallt en match som jag i mitt huvud hade utsett till min bästa spik - jag var fullständigt övertygad om en viss typ av matchbild och ett av två matchscenarion där båda två skulle leda till bortaseger... Det gick precis tvärtom och laget jag var så säker på blev utspelade matchen igenom och vann tack vare en målvaktstavla på en kontring i 77:e - minuten efter dubbla ramträffar för deras motståndare... Det känns som att det sammanfattar Stryktipset rätt bra och det finns säkerligen väldigt få likheter mellan seriöst, långsiktigt spelande och att jaga potterna i Stryktipset, men det är ju just sådana svar jag söker - jag vill ha kritik och tips.

Någon särskild edge tror jag inte att jag har med så lite erfarenhet av just betting.
Gianni är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-02-11, 18:31   #5
 
Bramheds avatar
 
Reg.datum: jan 2013
Inlägg: 19
Sharp$: 627
Standard

Behåll dina pengar!


Precis som förgående talare indikerar så är det fantastiskt svårt att bli vinnande i längden på spel, risken är skitstor att ditt kapital försvinnande snabbt blir noll...

Njut av dina 1.5 miljoner, det är ju dit alla här drömmer om att komma och ska du tvunget spela så måste du hitta din nisch och dominera den fullständigt!
Bramhed är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-02-11, 19:25   #6
 
Analyss avatar
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 319
Sharp$: 1905
Standard

Varför begränsa dig till just oddset 1.50?

Att spelbolaget sätter oddset på 1.50 betyder, rent krasst, att de anser sannolikheten till 67% (sås, salt och peppar tillkommer givetvis).

Anser du att sannolikheten är, t ex., 70% så har du ju ett positivt väntevärde (det som de coola svengelska sharpsen kallar +EV).

Det vill säga, gör du korrekta analyser så kommer du i det långa loppet tjäna deg på sådana spel.

Men samma sak gäller ju för alla andra odds, 1/(odds) så får du det i procent. Är skillnaden tillräckligt stor mellan din värdering och spelbolagets så finns där ett värde.

Känns ju bara dumt att begränsa sig, både till odds och antal matcher. Ska du begränsa något så begränsa insatserna - börja med mellan 400:- och 2 000:- per match (om du nu har 40 000 i fickan).


__________________

Kungen av roulette, Sputnik: "Haha har en edge runtt 8% utan mätutrustning" "du vet ingenting om roulette"
Skrivbordssoldat: J-Donadoni "Skulle yttra betydligt hårdare ord om jag fick känna på ”Analys” öga mot öga" "han borde omedelbart ha en ban"
Analys är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-02-11, 19:45   #7
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 109
Sharp$: 501
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Gianni Visa inlägg
Hey, guys! Ja, jag är ju ny här och sträcker ut min hand i hopp om att få lite vettig feedback - konstruktiv sådan. Onyanserat skitsnack och påhopp undanbedes.

Jag ska fatta mig kort - jag har spelat på Stryk-/Europatipset i ungefär ett och halvt år och det har gått väldigt bra. 13 rätt på Stryktipset två gånger - en gång med riktig pissutdelning som kanske inte ens borde räknas i och för sig - och en 13 rätt-kupong på Europatipset tillsammans med några tolvor och skrällelvor har gjort att jag har vunnit drygt 1.5 miljoner - insatser ej inräknade, men jag skulle uppskatta att jag i snitt lägger 1 000:- i veckan.

Flera gånger under den här perioden så har vänner till mig, som är betydligt mer insatta i betting, sagt till mig att jag borde ta en del av vinsten till en ordentlig bankrulle och börja spela "på riktigt" (dessa underbara definitioner!). Ponera att jag skulle lyda ovanstående råd och börja med en startkassa på 40 000:-, skulle nedanstående spelsystem göra mig lycklig i längden?

Två spel i veckan à 1.50 i odds med 5 000:- i insats på vardera spel (jag tänker att jag definitivt borde kunna hitta två spel i veckan till det oddset som jag känner mig hyfsat bekväm i). Totalt så blir det ju åtta spel i månaden och 20 000:- plus i månaden förutsatt att samtliga spel går in. Nu förväntar jag mig givetvis inte att sätta alla spel - så färsk/naiv är jag inte - men i längden så borde jag väl gå plus med ovanstående taktik, hyfsat psyke och OK självdisciplin? Glasklart, tänker jag ibland, men samtidigt - om det var så enkelt så skulle väl alla göra så, tänker jag i nästa stund...

Hjälp mig! Tankar/åsikter - shoot.

8 spel i manaden? De flesta av oss som haller pa med spel lagger i snitt 8 spel dagligen. Du har haft sjuk tur pa stryktipset men ska du betta varje dag kommer ingen tur i varlden hjalpa dig om du investerar i odds som ej har varde. Antar att du bara bettar pa sonderlasta football och det kommer gora saken annu svarare. Sen kommer problem med limits och att detta tar jo mass timmar varje dag. Sank istallet insatsen till 1K till borjan och se detta som rolig hobby och tank inte att oddsen e 1.50 eller 6 utan hur stort varde du see i oddsen. lycka till
SportsInvesting är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-02-11, 20:11   #8
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 3
Sharp$: 9
Standard

Tack för många bra tips! Jag har aldrig påstått något annat än att Stryktipset handlar mycket om tur (och otur, för all del...) och jag inser att det inte går att jämföra med långsiktigt och genomtänkt spelande - det är därför jag är här.

Gällande just 1.50 och antalet spel i veckan så är det bara en idé jag har fått och inget som är skrivet i sten eller exakt - jag har givetvis tänkt spela även med andra insatser och till andra odds, en det har ingenting med just det systemet som jag skrev om ovan att göra, vilket var en av de delarna som jag ville ha input på!

Och ja, jag avser att hålla mig till fotboll - åtminstone inom systemet ovan.

Jag är medveten om att eventuella framgångar nästan uteslutande handlar om vilka spel
man väljer, men att finna två separata spel i veckan som vardera betalar 1.50 känns, hur ödmjuk man än är, inte som ett omöjligt mål och bör inte kräva allt för många timmars arbete i veckan.
Gianni är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-02-12, 09:14   #9
 
Bramheds avatar
 
Reg.datum: jan 2013
Inlägg: 19
Sharp$: 627
Standard

eller inte.


Citat:
Ursprungligen postat av Gianni Visa inlägg
Tack för många bra tips! Jag har aldrig påstått något annat än att Stryktipset handlar mycket om tur (och otur, för all del...) och jag inser att det inte går att jämföra med långsiktigt och genomtänkt spelande - det är därför jag är här.

Gällande just 1.50 och antalet spel i veckan så är det bara en idé jag har fått och inget som är skrivet i sten eller exakt - jag har givetvis tänkt spela även med andra insatser och till andra odds, en det har ingenting med just det systemet som jag skrev om ovan att göra, vilket var en av de delarna som jag ville ha input på!

Och ja, jag avser att hålla mig till fotboll - åtminstone inom systemet ovan.

Jag är medveten om att eventuella framgångar nästan uteslutande handlar om vilka spel
man väljer, men att finna två separata spel i veckan som vardera betalar 1.50 känns, hur ödmjuk man än är, inte som ett omöjligt mål och bör inte kräva allt för många timmars arbete i veckan.
Det du vill göra är att hitta spel där bolagen bedömer chansen för utfall att vara 1/1.5 = 67% och där din bedömning istället är att chansen till utfall är 100%? (= 50% edge)

Det tror jag inte är möjligt ens på ett par matcher i veckan. Själv har jag kalibrerat min modell så att min förväntade edge är cirka 5%, det genererar cirka 50-75 matcher i veckan och aldrig edge i närheten av 50%.
Bramhed är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-02-12, 15:32   #10
Moderator
 
RobinDs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 7 444
Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bramhed Visa inlägg
Det du vill göra är att hitta spel där bolagen bedömer chansen för utfall att vara 1/1.5 = 67% och där din bedömning istället är att chansen till utfall är 100%? (= 50% edge)

Det tror jag inte är möjligt ens på ett par matcher i veckan. Själv har jag kalibrerat min modell så att min förväntade edge är cirka 5%, det genererar cirka 50-75 matcher i veckan och aldrig edge i närheten av 50%.
Väldigt ödmjukt att säga att du inte tror att det är möjligt, det är inte möjligt.

Finns inte en chans i världen att bolagen värderar en match med ett utfall med 100% sannolikhet till 1.50. Om det nu ens någonsin skulle existera ett sammanhang som bara har ett möjligt utfall.
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-02-13, 15:16   #11
 
Analyss avatar
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 319
Sharp$: 1905
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Gianni
Jag är medveten om att eventuella framgångar nästan uteslutande handlar om vilka spel
man väljer, men att finna två separata spel i veckan som vardera betalar 1.50 känns, hur ödmjuk man än är, inte som ett omöjligt mål och bör inte kräva allt för många timmars arbete i veckan.
Sanningen är nog tyvärr den att du efter en period, när varians, tur, etc. har jämnat ut sig, kommer se att din träffsäkerhet inte ligger särskilt långt ifrån de 67% som oddset kräver för break even.

Den moderna spelaren har insett att spelbolagens formler har blivit väldigt pålitliga och att man i många fall får nöja sig med ett par procent i edge.

Självklart går det att hålla gröna siffror med ditt sätt att spela, det handlar enbart om hur bra du är på att välja matcher.

Däremot är det fruktansvärt svårt, troligtvis omöjligt, att tjäna så pass mycket så att du känner dig nöjd.

Sen har vi ju det här med bra/dåliga perioder, hur kommer du känna dig efter exempelvis 8 raka förlustspel?

För mig blir det oftast en dålig dag på jobbet, för dig blir det ju en hel månad... Det skulle i alla fall få mig att lägga ner


__________________

Kungen av roulette, Sputnik: "Haha har en edge runtt 8% utan mätutrustning" "du vet ingenting om roulette"
Skrivbordssoldat: J-Donadoni "Skulle yttra betydligt hårdare ord om jag fick känna på ”Analys” öga mot öga" "han borde omedelbart ha en ban"
Analys är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td