![]() |
Citat:
Spara ut de 32 raderna, garantiberäkna dessa vid 4 U-tips för att spara ut de 16 som täcker in dem. Kolla om det gåt att ta bort 16 rader ur det nya systemet osv... Men jag fick iallafall lära mig SharpsGar känns det som. Upptäckte att när man beräknade 1 vinstgrupp och sparade ut raderna sorterades 0-7-16 blocken prydligt. Tyvärr hjälpte ju inte det. |
@ BrakZen och Powerplay
Är det möjligt att se den bästa varianten av 8-3-1120 - eller är det för tidigt eftersom arbetet med att täcka de 32 fallen pågår? Hälsningar Butragino |
Citat:
Jag ville inte spamma tråden med halvfärdiga system men nu hinner jag inte jabba vidare på ett tag så du och PowerPlay får ta över. Länk till nedladdning: https://www.mediafire.com/file/u8nbv...vid+5.wga/file Spelar man systemet på länken har man 100% garanti till tolva vid 4 U-tips. Risken att bli utan tolva vid 5 U-tips är 0.9%. Å andra sidan är den risken 54% om man väljer motsvarande system med programmet Helgardering. Önskas 12 rätt vid 5 U-tippade kan nedanstående 16 rader läggas till systemet. Man får då UM 8-3-1136. Systemet innehåller då 16 rader "för mycket" eftersom det bör gå att göra på 1120 rader 16 Extrarader i väntan på det perfekta 1120-raderssystemet med 12 rätt vid 4 och 5 U-tips Spoiler:
Garanti med de extraraderna UM 8-3-1136: Kod:
U-tips 13 12 Chans |
@BrakZen
Du har PM! // Butragino |
@ Powerplay
Du har PM! // Butragino |
U 8.3.1156
När ni diskuterar UM 8.3.1020 kommer jag ihåg att jag brukade datatipsa ett U 8.3.2595 med 12 från 4 U-rätt.
På helgarderings hemsida finns ett exempel på system U 8.3.1156. Det skall ge 100% till tolva mellan 4.5 U-rätt och är ju billigare än det gamla systemet jag brukade spela. Jag antar att raderna med mer än 6 U-rätt inte är med vilket passar mig som sällan sätter fler än 5 av 10 u-rätt. Men hur jag än gör med programmet blir det fel. Det verkar vara alldeles för krångligt för mig så jag är på väg att ge upp programmet men det är säkert bra för den som förstår hur man ska göra. Resultaten jag får fram varierar mellan 2832 - 3400 rader. Det är ju mer än det gamla systemet och då får jag bara tolva vid 4 och 5 U-rätt mot 4,5,6,7,8,9 och 10 U-rätt i det gamla. Jag har läst manualen och ställt fråga på helgarderings forum så förhoppningsvis lär jag mig hur man får fram systemet. Hade tänkt tippa i helgen, finns det något U 8.3 med tolva vid 4 till 5 U-rätt runt 1500? |
Citat:
Huruvida det går att skapa önskade system med prorgrammet är oklart för mig. Hittills tyder ju de programmets system inte på det men osvuret är kanske bäst. Vad som kan skapas enl ditt önskemål är U 8-3-2512, förmodligen går det att skapa med programmet då det är Golaykod, U 0-11-132, och enligt Anders vet han ju hur "ternär Golay kodning räknas fram". Undrar hur det går med "mall-modulen" i programmet. Jag mailade just Anders privat då jag gärna ser ett program som hanterar systemen från den här tråden men jag har inte lust att betala för att använda mina system. Jag önskade därför att dessa inte medföljer vid försäljning. Blir programmet gratis kan vi kanske diskutera saken. |
Citat:
Jag har förmodligen ställt mina frågor i fel del av användarforumet till programmet eftersom det inte kommit något svar. Men det blir nog bra så småningom. |
Helgardering är tyvärr packat med en hel hög funktioner som är ganska oseriösa.
Exempel på detta är alla möjliga varianter av sekvenser och antisekvenser. Det sölar ner hela programmet som annars har en fullt godkänd matematisk grund för själva reduceringarna. Och utformningen är inte direkt toppklass den heller. Då var gamla isy-tips faktiskt nästan att föredra. Jag har svårt att tänka mig att det kommer att bli en storsäljare till det priset med det där gränssnittet. Trots den här relativt hårda kritiken lutar det åt att jag får krypa till korset och bara betala ändå. Jag får helt enkelt bara vänja mig. Mitt i all röra finns exakt det jag söker. Det som främst skulle behövas är inställningsmöjligheter för att bara välja in exakt de filtertyper och funktioner som man själv vill ha. Eller kanske t o m en avskalad lightversion med begränsning av antalet u-rader. Men fortfarande med bästa reduceringsmotorn. |
Citat:
8 hel 3 halv med u-rad och 4-5r på alla 11 matcher och 12r-garanti landar på 2838 rader. Med 4-10 u-rätt av 11 blir det 3312 rader. Med u-rad enbart på de 8 helgarderade och 4-5 u-rätt landar det på 1535 rader. |
Har meningen me den här trå. den spårat ut helt. Inte handla om hur bra eller dåligt olika program är. Det borde avhandlas i en egen tråd
|
jepp, man bör försöka hålla nån ordning i trådarna. Finns ju en tråd om Helgardering, även om det blir svårt när ämnena går in i varandra.
Butragino Jag har också varit inne på att använda 8-0-112 men, om man rakt av lägger till 3 halv.gard. så får man denna tabell: Kod:
U-Tips 13 12 11 10 ChansÄven om man bara tar 1/8 av dessa rader blir det 560 . 13 rätts -raderna blir för lika när man bara lägger till matematiska gard. Det skulle behövas fler varianter av grundsystemet 8-0-112. Att göra/hitta åtminstone 4 sådana som inte har några gemensamma rader, det känns som en svårare väg att gå än den vi varit inne på. |
Nästa steg
Det är ju svårt att inte nämna programmet när det jämförs med ett system som PowerPlay, Butragino och jag jobbar med. Dessutom är känslan att "fingret" inte bidragit jättemycket i tråden...
Nåväl fairenough det finns ju en separat tråd för programmet men ett sista omnämnande i sammanhanget kanske kan tolereras? -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Kära Adel, Präster, Borgare, Legitemerade laboratorieassistenter samt övrigt löst folk! Det aktuella systemet UM 8-3 med tolva vid 4-5 U-tips skapas på 1535 rader med programmet. På programmets hemsida kan man läsa "När du letar du efter ett reduceringsverktyp bör du tänka på detta.", följt av något vinklade råd. Jag skulle vilja lägga till att det är viktigt att systemen som skapas är bra, "jämför gärna inlämningskostnad och vinstchans med befintliga system". Betalar du dessutom någonting för att få tillgång till systemen? Kanske kan nästa version av programmet bli bättre. Vi håller tummarna och därmed lämnar åtminståne jag programmet Helgardering tills en bättre version finns tillgänglig. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Jag, PowerPlay och Butragino presenterar en variant på 1120 rader. UM 8-3-1120 kan laddas ner här:https://www.mediafire.com/file/gs08g...-1120.wga/file Tack för gott sammarbete PowerPlay och Butragino! Kod:
U-tips 13 12 ChansEdit Kanske man ska klämma in Bosse i sammanhanget då hans UM 8-3-224 utgjorde grunden i systemet även om endast 144 rader ur systemet används. Dessutom användes SharpsGar flitigt vid selektering/förkastning av rader. |
Det här var ju lysande BrakZen.:thumbup:
Att det ändå gick att "täta alla läckor" till slut. Intressant då man även man kan använda dessa rader om man vill göra andra stora enkelradssystem Nu kan jag radera några olika egna försök/varianter av detta från hårddisken :) Konstigt ändå att inget tipsprogram kunnat räkna ut detta!, vi skriver ju ändå 2023. Nu är utfallen vid 5 U-tips så bra de kan bli med 1-2 tolvor. Förmodligen även vid 3-Utips även om det blir några fall med 3*12. |
Hahaha Legitimerade laboratorieassistenter och övrigt löst folk, den var ny för mig. Jag snor den!
Det här systemet har ni gjort bra, nu börjar det likna något. Det är väl lika "optimalt" som r4.0.9 och r0.7.16 osv? Fast kanske lite svårare att tänka ut :ful:. Systemet är bra så jag "snor" det också! |
Citat:
Citat:
|
Halloj, jag ser att jag efterlysts i olika trådar. Kanske inte så konstigt då jag lovat både det ena och andra under sensommaren.
För att göra en lång historia kort kan man säga att i min 60-åriga kropp bor tydligen en 5-årings hjärna. En fin sommarnatt på en ödslig E18 fick jag för mig att prova om min nyligen påställda Honda 600 RR (blinkning vill "VR46" ;) ) fortfarande klarade av MACH 0.2. Det gjorde den. En stund. Jag tackar bl a Dr Hoffmann som givit namn åt de stag som numera stabiliserar höger handled. Namnet på doktorn som uppfunnit skrotet i vänster armbåge är höljt i dimma. Att lowsideat i 230 var en upplevelse jag gott kunde klara mig utan. Då vet man det. Skriva nya program kommer således att ta en stund. Bara att pekfingra det här inlägget är inte lätt. Jag har iallafall dragit iväg ett tiggarmail idag till svenska spel angående API-access. Vi får se vad det ger. Ser att man bör bjuda på bidrag till tråden om man inte vill ha en snigel på ögat eller bli kallad för Lobotomerad Laboratorieassistent. Tur för mig att jag har massa gamla projekt att bjuda på. Hittade ett för reducerade V75-system. En del i det var att komprimera kuponger. Med en sjuhelsikes djävlaranamma lyckades jag bryta loss den delen och göra om det för SharpsGarsystem. Det är alltså motsattsen till Mat2Enk och fungerar enl följande: Kopiera ett system från SharpsGar eller den Här tråden. Här är Tords UE 2-6-160 från sidan 201 : https://i.imgur.com/uxSPsSY.png Klistra in raderna upp till vänster i Enkel2Mat : https://i.imgur.com/v4XSnaI.png Tryck på Slå ihop rader så produeceras matematiska kuponger/enkelrader (nere till höger) av det inklistrade systemet: https://i.imgur.com/K97vNma.png Tanken är väl kanske inte att komprimera färdiga system men det kan vara behändigt vid mindre UME-block. Tar man alla enkelrader för 3 E-Hel, 2 U-Hel och 3 M-Hel blir det 2736 enkelrader vid kravet 1-2 E, 0-1 U. Dessa kan ju naturligtvis spelas eller användas som block mot andra system men det är enklare att hantera om är färre "strängar". Här komprimeras dessa 2736 till 12 kuponger: https://i.imgur.com/M7ApMOY.png Hoppas detta kan komma till någons nytta. Länk till nedladdning av Enkel2Matem: https://www.mediafire.com/file/6yl34...m+0.2.exe/file /Bosse |
Välkommen tillbaka och så hoppas vi på ett hastigt tillfrisknande!
Ajajaj inte bra Bosse men jag vet hur svårt det är att låta bli rullen på de där "tjejhundrurna". I garaget står en cbr 600 F2. Visserligen inte RR men med 0-mach 0.1 på 3 ½ sekunder är den helt fel hoj i Stockholmstrafiken. Kanske en Harry Parkinsson kan vara något när man nått vår ålder? "VR46" nu faller polletten ner, tror att jag snackat MotoGP med honom i Liverättningschatten. Haha fan vad trög jag är. Du kanske ska byta från Bosse till "MM93". Hippsomhaver krya på dig så ser vi fram mot nya program om Svenska Spel är givmilda, facket vill och gud är god. I nämnd ordning. |
Citat:
Ja, det har vi garanterat gjort, och jag är redan laddad för andra raka race-helgen nu om några dagar.. Senaste GPt i Barcelona var händelserikt som ofta :D Försökte buda hem Tipslyktan 6 idag från Tradera, ifall den har nåt guldkorn som 7an saknar, men inte ens 160kr räckte för att vinna.. den andra fick jag för 29 kr :lol: |
System i hästväg
"Nino" hade ett önskemål om ett system i travdelen av Sharps för 3 år sedan. https://www.sharps.se/forums/trav-ga...llar-foer-v75/
Det gällde 1-2 A,B och C-hästar i fyra lopp, där A=1, B=2 och C=3 hästar (6*6*6*6). Lite oklart om han kom i mål, då tråden verkar handla mer om vilka andra system han borde spela samt att det inte tycks gå att uppfylla hans önskemål om att skapa systemet på färre än 18 kuponger. Jag testade Bosses Enkel2Matematiskaprogram och lyckades få ihop 12 kuponger på 432 rader. https://www.sharps.se/forums/813199-post52.html När jag gjort det började jag fundera på om det inte skulle vara bättre att spela färre rader och fick fram nedanstående variant med några rader vid 1-3-0 och 1-0-3. Det är möjligt att det finns någon roligare variant av 4-0-9/4-0-8. Men jag har inte pysslat så mycket med hästsystem så jag vet helt enkelt inte. Hur ser beteckningen för reducerade hästsystem ut? ABC 6 x 6 x 6 x 6 - 20? [ABC ABC ABC ABC] [A=1 B=2 C=3] Spoiler:
Garanti: Spoiler:
|
Längesen man var här och hängde :)
Söker efter ett liknande system som Svenska Spels U-4-3-66kr Även ett liknande till Topptips/Powerplay :) Tord brukar ha koll :) |
Citat:
Vet ej om du menar en mer "heltäckt" variant liknande U4-3-66, alltså alltid minst 12 förutom vid 0-1 U-tips. och mittzonstäckning.? Annars kan det vara intressant att se på en sån här vanlig tabell som endast visar radantalet/kostnaden för resp. U-tips för fördelningen 4-3. Som singeltippat system kan det vara lurigt att veta vara nånstans man vill lägga sina tippade rader.Ska detta vara för "lätta" eller "svåra" matcher. Vid många ogarderade rätt finns det ofta mkt färre rätt på U-raden än man tror på förhand. Kod:
|
Jag ville se hur det skullle blir om man höjde U-nivån ett snäpp jämfört med UM 8-3-1120.
Detta är alltså då UM 8-4-896 med vinstchansen vid visserligen höga 5 av 8 U-tips men å andra sidan då bara en enda ogarderad. Man kan ofta bygga på tidigare system och detta är um7-4-560 med tillagd match. .Spelbarheten för systemet är lite oklar tycker jag. Är det för svårt med 5 U-tips trots bara en spik? Systemet går med all säkerhet förbättra något. 12-rättstabellen visar det viktigaste. System:[UUUUUUUUmmmm] Spoiler:
Kod:
U-tips 13 12 Chans |
Citat:
10 rätt på stryket gav 429 :- och tolvan som kunde varit 13 på Europa gav 268:- su nu blev det ändå plus i spelkassan. https://i.imgur.com/Er8YfD8.png |
Citat:
|
Citat:
Spoiler:
Spoiler:
|
Citat:
|
Citat:
Alltså, om du betalar allt själv så verkar det vara ok. Men spelar du ihop med några andra i ett lag, så finns en gräns på 2200 enkelrader. Jag gjorde ett test nyss, laddade upp systemet som "Externa systemspel", gick till betalningen men möttes av meddelandet "Du har inte tillräckligt med pengar på ditt spelkonto..." Så är det rätt ofta.... :) |
Idag spelade jag med Powerplays UE 4-4-73 på sidan 207.
Tillagd matematisk halva i sena matchen för UME 4-5-146. Det blev en liten peng i alla fall på 13 :lol: https://liverattning.se/stryktipset/system/2510344 |
Citat:
Hade "stoerbror" till det system du spelade liggandes på hårddisken. UME 4-6-292 [EEUUuuuumm]: Spoiler:
|
Finns det inget enklare sätt att spela ABC-system än att manuellt sitta och trixa med Notepad alternativt sitta med kodtabeller i wingar? Går det inte att göra med exempelvis Copéma?
Ponera att jag vill spela ett R-3-3-24 som ABC-system, alltså totalt 72 rader. |
God kväll,
jag letar efter system S 5-6-192 med minst 1x 11 och 6 x10 bättre än 8256 fall. Jag känner till två varianter - den ena är från Finland och den andra från Italien - tillverkade 1982. Om det är möjligt att få systemnyckeln så kommer det att vara toppklass. Bästa hälsningar från Butragino. |
Citat:
Har aldrig kollat på det systemet men förmodar att det är svårt att förbättra "Bejons?" variant 7632 fall som finns i den blå boken. Körde NSAB systemet i Bosses enkelradsprogram och får fram att det är 96 enkelrader och 48 2-raders system. Nu har jag inte så mycket systemtid men ska man förbättra bejons variant måste man nog titta på om de 48 matematiska systemen går att ersätta med enkelrader, vilket jag tror kan vara svårt. Kanske är det bättre att "börja från början", alternativ kolla på en sämre variant av systemet (Helgardering, Flextips osv ) och se om det går att förbättra dessa till en nivå som bli bättre än bejons. |
Citat:
|
Ibland önskar man att hjärnsläppen kom så att man lämnade in istället för att testa ett upplägg... Hade jag gjort det samt fått för mig att köra gubbe på Argentina hade man kammat hem 13 själv och huslånen hade varit ett minne blott. Men inte lätt att veta i onsdags kväll, att nu är det ta mig tusan dags att lassa in 1800 rader själv och betala av lånen på fredag :D
https://liverattning.se/europatipset/system/2517041 Men alltid lätt att säga i efterhand... Har suttit till och från med ett U-system som jag lyckats förbättra gång på gång, men efter totalt 8 varianter har jag nog kommit till vägs ände... Den kommer nog upp här vid ett senare skede, tills dess är filen uppdaterad med 20-talet nya system. Eftersom BrakZen ville dela äran på ert kära UM 8-3-1120 så ligger den i egen mapp "Snillen Samarbetar", kanske får vi tillfälle att lägga fler system där :clap: https://www.mediafire.com/file/pivlm...11-19.rar/file |
Jag trodde jag var nåt på spåren med 4 U-hela jag suttit och filat på ett tag på 15 rader, har som sagt lyckats förbättra i flera omgångar men nu, efter den åttonde varianten, har jag inte lyckats.
Jag trodde dessutom systemet hade en riktigt bra 12-garanti i mittzonen som jag inte sett tidigare, tills jag testade att plocka bort rader och insåg att jag hamnade exakt identiskt med Powerplays U-4-0-12 när jag hade lika många rader kvar :D Med andra ord inget nytt under solen. U-4-0-15 Spoiler:
Spoiler:
|
Följande system hittade jag på skrivbordet, ingen aning var jag fått det ifrån.. lite skum lucka på 12-garantin i mitten på bara 50% där 13 chansen ligger.
UE 4-4-99 eeUUUUuu Spoiler:
|
Ännu mer läsning på väg hem, tur man hittade denna i tid :D
System 88 System 89 System 90 Tipsboken 1980-1981 Tipslyktan 11 Vi Tippas Jubileumsbok 50 år https://img.tradera.net/large-fit/89...9721fe2f38.jpg Jag började ju föra över system från Tipslyktan 7 för att så småningom ladda upp här, är långt ifrån klar dock och det har stannat upp lite pga brist på tid för tillfället... Borde försöka föra över så mycket som möjligt av dessa böcker också, men så var det tiden... Men kanske finns nåt guldkorn i nån av dessa? Nån som vet hur många Tipslyktor det finns? Finns ju knappt några listade ens på kungliga biblioteket (libris.kb.se)... |
Hej vr46 !
Har missat en del på slutet i denna tråd, Men en intressant samling böcker ! Tänker främst på system 89 och 90. Som väl också är de senast utgivna. En kort systemförteckning kunde vara kul. På S,U,Um-systemen osv. Brukar gå snabbt se om det finns nåt givande. Vad gäller tipsboken och tipslyktan så vet jag inte hur länge dessa bokserier egentligen gavs ut. |
Citat:
Jag återkommer och fyller på med system här högst troligt....Bara att kika garantitabellerna och se om något är vettigt! Tipslyktan 9 såldes för 170kr tror jag nu ikväll, jag har haft den på bevakning i 1 vecka ca, och sprang över dessa böcker idag av en slumpsökning på Google, skippade 9an eftersom 11an fanns i detta köp, och bara 99kr :D Edit:Powerplay, det finns en System 91 också enligt libris.kb.se, jag antar att detta är sista boken som utgavs och sedan ersattes av Datatipsboken? Dessa System 88-91 står också som utgivna av Nordiska System Täby (NSAB) |