![]() |
Citat:
Antar det är system med U-rad du tänker på? Helt eller delvis. Sen kan man ha hög 13-chans i en U-zon eller lägre i t ex 2 zoner.? Det blir också en kostnadsfråga. Varför just 3600? Var tyngdpunkten ligger i U-raden spelar också in. Billigare ju högre upp, men då också svårare ! Vad prioriterar du? Går ju också i princip göra allt i enkelrader eller allt i multi-system. |
Citat:
System med u-rad men går lika bra med annat också :) |
Citat:
Om du använder Tillsammans på SvSp gäller att man inte har fler än 2000 enkelrader. Ska du spela för mer än 2000 kr måste det bli i form av ett sammansatt system där alla delsystem är minst på 2 rader eller större. Om du INTE kör Tillsammans-funktionen så har du större frihet. Då är gränsen så hög som 20000 enkelrader. Men då är nersidan att du måste hantera all administration själv med Swish eller annat. |
Citat:
Så som jag gör idag är jag tvungen att dela upp systemet på 2 kuponger , men det kan man väl göra med notepad ++ efteråt ? Kör med radsoft i dagsläget och dom har en funktion som sköter uppdelningen åt en. |
Citat:
Jag skulle inte rekommendera tekniken att dela upp filen i två för att gå runt en begränsningsregel. Den dag ni vinner stort kan det hända att ni blir helt utan. Om inte annat. Dubbelkolla specifikt med Svenska Spel att det är ok. |
Citat:
Finns ingen regel från svenska spels sida som förhindrar en att spela fler kuponger i samma bolag för att kunna köra större . Dock har dom ”lovat ” att ändra det sen 2015 typ så vilken dag som helst slipper man hålla på och stycka upp systemet i flera mindre ????????. |
Ett exempel på variant UM 9-2-3596 rader.
Frågan är bara om man skall försöka ha alla 13-chanser vid 4-Urätt istället. De extra raderna är bara för att ge minst 12 från 3 U. och upp. Mer än 4 U är inte ofta man har. Men för samma belopp blir 13-chansen lägre ju längre ner man har vinstchanserna. System : [UUUUUUUUMmm] Spoiler:
Spoiler:
|
Citat:
|
Citat:
Med 150 matematiska kuponger når jag 77,85% till tolva vid 4 men det bör gå att komma längre även utan enkelrader. Kod:
UM 9-2-2688 UUUUUUUUMmm |
Hm, klurigt det där med olika varianter av 8-0-224.
Vi har väl varit inne på detta tidigare, utan att komma i mål. Fick för mig att det inte gick att nå över 80 %. Men det gäller ju bara för 3 halvg om jag inte tänker fel. Med 1 hel + 2 halv istället är det faktiskt svårt se exakt hur långt man kan nå. vad bästa fördelningen av olika 8-0-224 egentligen är. Att man har 12 olika rader (hel + 2 halv.) krånglar till det. Det finns 70 olika U-rader vid 4 av 8 u-tips. Att dela upp dessa i 5 st 0-8-14 är nog omöjligt. Men 4 st delsystem. borde gå. Då hamnar man dock på 25 % men då det blir "heltäckt" 3-4-5 utan enkelrader. Då skulle det sluta på 3360 rader. Kod:
U-tips 13 12 ChansSpoiler:
|
Vid närmare eftertanke är detta ytterligare bättre men
12-rättsluckan fortfarande drygt 13%. Kod:
UM 9-2-2688 UUUUUUUUMmmSpoiler:
|
Citat:
Inte trodde jag att det skulle gå att nå 86,66%. Snyggt! Nu blir man ju sugen på att täcka det sista med enkelrader.....;) |
Bra jobbat killar!
Nu är ju inte jag beställare av systemet, men om jag vore det så skulle jag nog vilja täta 12 rättsluckan med 360 rader med 3 U-rätt och 360 rader med 5 U-rätt. Man kanske inte vill lägga alla ägg i samma korg, och om man missar målet med 4 U-rätt så ligger man fortfarande kvar med en outsiderchans på 13 rätt. Vad säger du Mcdonkey, hur resonerar du och dina bolagskompisar? |
Gärna 360 rader vid 3 U-tips men 360 rader vid 5 U-tips är inte lika roligt.
Förresten :) hur har du kommit fram till just 360 rader? Har jag förbisett nåt. Finns det rader vid 3 U-tips som täcker detta på ett bra sätt.? Vid 4 U-tips saknas 1792 rader vilket är en mängd (112) 16-raders multisystem. Det enklaste och enda jag kan komma på är att bara reducera dessa rakt av med 0-4-4 system. Skulle bli 448 extra rader vid 4 U-tips. Helst skulle jag bara ha extra rader vid 3-Utips men finns det nåt smart sätt att göra detta. Radantalet riskerar att springa iväg. |
Jag saknar nya inlägg på den här webbplatsen - en webbplats som i mer än fem år har behandlat många olika ämnen - alla med anknytning till stryktipset.
Är det slut nu eller finns det mer att diskutera i ämnet? Om det finns andra forum där diskussionerna fortsätter, - skulle jag vilja få länkar! Tack, Butragino |
Man behöver nog ladda batterierna lite ibland innan man kan gräva ner sig i såna här systemfunderingar på nytt.
Det är alltid intressant med idéer och funderingar som folk kan ha , så slut tar det nog aldrig :). Fortfarande vinner i alla fall jag alltför sällan. Jag vet faktiskt inte om det finns andra liknande forum med inriktning stryktipskonstruktion. Men jag har inte letat så mkt heller. ----------------------------------------------------------------------------- F.ö så tror jag att jag har nåt användbart. Enligt mina föresatser så kunde jag till slut dela in U-tipsen för 4 rätt av 8 U-matcher i 4 delar. (Alltså 70 rader så det innebär 14+14+21+21 rader) 2 st 0-8-14 och 2 st 0-8-21. Det funkade bara på det sättet. Tillsammans med 3 st matematiska så blir halvgarderade grundversionen faktiskt bra. Heltäckt 3-4-5 av 8 med 25% 13-chans vid 4 U. Detta är väl faktiskt fullt jämförbart med det s k 0-11-132. Endast mera koncentrerad vinstchans bara. Kod:
U-tips 13 12 ChansHelgarderas alla 8 U-matcher blir det 8-3-2240. Helgarderas 9 som jag var inne på förut så blir det 9-2-3360. Det ökar dock lite mer om man helgarderar nån av de 3 sista matematiska. System: [uuuuuuuummm] Spoiler:
Spoiler:
|
Gammal skåpmat?
Ibland behövs en paus som sagt var, snygg lösning på 8 U-hela förresten PowerPlay!
Jag kollade igenom mitt systembibliotek i jakt på system med 8 U-hela med tolva vid 3,4,5 U-tips Hittade ett UE 8-2-1266 som möjligtvis bara är en variant av något system jag lagt upp tidigare. Ber om ursäkt i så fall men jag kan inte direkt se att det är så. Systemet består av 2 e-halva och 8 U-hela och garanterar 12:a från 2 U-tips vid 2 E-tips samt från 3 U-tips vid 1 E-tips. Garantitabeller: Spoiler:
Systemet UE 8-2-1266 [eeUUUUUUUU] Spoiler:
|
Nån som vet om en match slutar 4-1 vad är närmast 4-0 eller 4-2?
|
Efter en stunds funderande på PowerPlays system UM 0-11-140 kom jag fram till en marginellt bättre variant. Skillnaden syns endast om man räknar fler än 2 vinstgrupper och med fler U-tips i tabellen.
Jag har hittat en variant med bl a marginellt bättre minimigaranti vid 2,4 och 6 u-tips. Om jag får tid skulle de vara kul att försöka förbättra det ytterligare. Garantitabeller med 3 vinstgrupper uppställda sida vid sida för att enklare förstå vad jag menar: Spoiler:
UM 0-11-140 [uuuuuuuummm] Spoiler:
EDIT Även denna variant går att förbättra men nu har jag lagt ner runt tre timmar på systemet och ger mig för en stund. |
Citat:
Spoiler:
Kod:
Citat:
Garantitabeller, jämförelse: Spoiler:
Systemvariant: Spoiler:
|
Citat:
Det visar sig att jag har 4367 .wga filer på hårdisken. System, halvfärdiga idéer och usla tankar i en salig röra. Tack vare Reflex har jag koll på vad jag lagt upp och med Tords Excelfil kan jag kolla tidigare inlägg. Jag noterade ändå inte att det var mitt U 0-9-52, kanske lurade jag mig själv med de extra raderna vid 7 & 8 U-tips. UM 0-8-140 gav jag upp när jag hade fått fram varianten jag visade, ett par underligheter sprang jag dock på. I vanliga fall brukar minimigarantin bli bättre när "radspridningen" ökar. System med färre sidovinster i "toppen" på tabellen har oftast fler vinster eller vinstchanser i botten s a s. Jag fick fram ett par varianter med tre elvor samtidigt som 13 (bättre radskillnad) men dessa gav sämre minimigarantier. Orkade inte analysera det djupare men det är möjligt att ytterligare förbättringar ligger och lurar där. Ett exempel: PHP-kod:
|
Kan inte hitta nån bättre variant av 0-11-140, men jag gjorde en enkelradsvariant av systemet på 1120 rader.
Alltså UM 8-3-1120. Det blir 12-13 vid 4 U-tips av 8 och skulle kunna vara 12 även vid 5-utips, men ligger här på 95 % på denna första version. Det lägre radantalet gör att man hamnar på 12-chans runt 55% vid 3 U-tips. Det kan jag leva med. :). De första 560 raderna är tagna från systemet (7-4-560) som är väldigt nära optimalt. Hara bara ändrat match 8 från tecken 1-2 till 2-3. Dessa första 560 rader ger faktiskt 53% men jag når bara upp till 95 % vid 5-u-tips på raderna upp till 1120. Garanti: Kod:
U-tips 13 12 ChansSystem: [UUUUUUUUmmm] Spoiler:
|
Citat:
Kod:
U-tips 13 12 ChansVille först inte lägga upp raderna då det inte är genomtänkt men inser att jag nog ändå inte kommer att ha tid med systembygge närmaste veckan. UM 8-3-1120 Spoiler:
Edit Jag hade tydligen lagt de halvgarderade först i systemet, nu stämmer det. |
@ hakan11241 och andra!
Citat:"Jag har en liten bok som heter ¨Stryktipsboken¨ skriven av J Lindell utgiven 1980." Detta är vad du skrev i ett inlägg den 29 juni 2020 - den här boken intresserar mig - jag skulle vilja köpa ett exemplar om det fortfarande är möjligt. Finns det någon i detta forum som kan hjälpa till med att skaffa denna bok? Hälsningar Butragino |
@ hakan11241
Du har PM. // Butragino |
Vem kan förbättra detta system till ett minimum med 7 11:or? Är det ens möjligt?
Spoiler:
Systemkode är: S 6-0-54 Hälsningar Butragino |
• Bejon, pseud. för Bernt Roger Johansson
Biografi och lista över vad den "gamle" mästaren har producerat under åren solo och med vänner - önskat. Om du har relevanta uppgifter eller länkar, skulle jag gärna höra om det! Tack! Butragino |
Jag har ett antal gamla systemböcker men den där "stryktipsboken" av J Lindell känner jag inte till tyvärr. Men eftersom den är utgiven redan 1980 kan man väl tro att det mesta i den förbättrades redan i böcker på senare 80-tal. Eller är det endast samlarintresset igen?
Enda boken jag har själv som möjligen kan vara lite ovanlig är Vi Tippas Jubileumsbok. Förmodligen från sent 80-tal. Ett knappt hundrasidigt häfte med 100 system. Mest kända system dock. Den där 6-0-54 med frågan om det går att få 7 * 11 , så har jag svagt minne av nån diskussion om detta. Kan inte komma ihåg skälen att frångå prio 1, dvs först max 12-chans och sen 11 osv. Men är man lite nörd så kan man ibland ändå inte låta bli att pröva detta :) |
Här är en viss (mkt liten) förbättrad UM 8-3-1120.
Det där med att använda 0-7-8 och 0-7-4 är en tanke men då får man även problemet med 12-täckningen vid 4-Utips. Än så länge är jag lat och använder 0-7-16 så att jag slipper tänka på det. :) Behöver nog göra om detta från grunden för att nå fram känns det som. Kanske är det inte det bästa att utgå från um 7-4-560. System: Spoiler:
Garanti: Kod:
U-tips 13 12 Chans |
Citat:
Det känns förfarande som att det borde gå att ta ett litet steg till, ge inte upp! Själv har jag inte riktigt tid med system för tillfället men kikade ändå lite snabbt på UM 7-4-560, här är en variant som är väldigt likt den PowerPlay lagt upp: https://www.sharps.se/forums/745360-post2625.html Min variant är ytterst lite bättre vid 4 U-tips men lite sämre vid 3 för att återigen vara lite bättre vid 2 U-tips. Hugget som stucket mao. PowerPlay, om du skulle orka göra UM 8-3-1120 från grunden kanske vi skulle kunna köra det skarpt tillsammans till hösten! UM 7-4-560 [UUUUUUUmmmm]: Spoiler:
UM 7-4-560 Garanti: Spoiler:
|
Stryktipsboken¨ skriven av J Lindell utgiven 1980.
Jag har omslagsbilden och bilder på sidorna 2 och 3 i boken. Kanske har någon annan än Hakan11241 den i källaren. Link till Bild nr. 1: https://www.mediafire.com/view/8yuee...pic_1.JPG/file Link till Bild nr. 2: https://www.mediafire.com/view/3nupb...pic_2.JPG/file Stort tack till Hakan11241 för bilderna! // Butragino |
Jäklar vad fina system ni får till!
Förhoppningsvis får jag mer tid för hobbyprojekt i höst. I så fall ska jag skriva om inlämningsprogrammet för system, eventuell lägga till lite fler filterfunktioner och skicka med systempaketen som VR46 gjort ett hästjobb med. När ni nu sitter och jobbar med UM 8-3 passar jag på att lägga upp en variant på 224 rader som jag tror är svår att förbättra. Möjligtvis kan den ligga till grund för UM 8-3-1120. UM 8-3-224 [UUUUUUUUmmm] Garantitabell Spoiler:
Nedladdningslänk till systemet :https://www.mediafire.com/file/oby3i...Bosse.wga/file Det är möjligt att 5 varianter av systemet skulle ge det UM 8-3-1120 ni diskuterar, men om det låter sig göras är an annan fråga. Varianter man enkelt kan göra om man utgår från ovanstående system är exempelvis UM 8-3-448 Kod:
U-tips 13 12 11 10 ChansKod:
/Bosse |
Citat:
Inte bara det, jag lekte runt med det för att förstå hur du kombinerat 0-7-16 och upptäckte att du fått till ett riktigt bra U 8-0-112 :thumbup:: Kod:
U-tips 13 12 11 10 ChansVid 4 U är det danska bättre men det är å andra sidan förmodligen pga att det ett försök att konstruera 8 U-hel medan jag antar att du gjort din variant med tanke på att öka radspridningen mha de 3 halvgarderade. Vid 3 U ger det danska systemet 1 elva och 15 tior med 50% till 12. Ditt ger 4 elvor och 6 tior fortfarande med 50% till 12:a! Vid 2 U ger det danska 10 medan ditt ger 11 och dessutom 25% chans till 3 elvor. PowerPlay har förtjänstfullt lagt upp den danska varianten för länge sedan https://www.sharps.se/forums/641991-post1338.html Snyggt jobbat Bosse! |
Har det smugit sig in ett fel i Tipslyktan 7 tro?
Följande system (UM 2-3-9) av Weikel ser ut som följer: UuuuM (enligt boken) PHP-kod:
PHP-kod:
I boken står M-garderingen först men är givetvis flyttad längst bak i koden till SharpsGar... ? |
Citat:
Du kan avvakta ett tag med det, jag tänkte nämligen, så fort tid ges, uppdatera rar-filen med alla system som tillkommit här sedan senaste uppladdning, 2022-10-25. |
Citat:
Det ser ut som att Tipslyktan använder 1 2 som halvgardeingar medans SharpsGar använder 1 X. Byt ut siffran 3 på de halvgarderade matcherna 2,3,4 så stämmer garantitabellen. 32111 22111 31212 21212 31123 21123 12213 12122 11221 Citat:
Tack då kan jag avvakta med gott samvete! /Bosse |
Citat:
/Bosse |
Citat:
|
Citat:
Ifall man tar bort raden med bara 1:or i det systemet, så får man denna garanti som är identisk med Bosse Eks U 8-0-112: Spoiler:
Spoiler:
|
Citat:
|