Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2010-10-23, 13:13   #1
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Funderingar kring betstorlek


Jag undrar vilka typer av bets folk brukar göra eller vad som anses bäst. Altså exempelvis altid satsa lika mycket, procent av rullen, storlek beroende på värde i spelet, storlek beroende på odds, insats beroende på antal förluster i rad osv.

Jag satt och laborerade lite med detta i excel idag och kom fram till att man kan öka sina nettovinster rejält utan att riskera så mycket mer. Det enklaste alternativet, att satsa samma summa på alla bets, var av de typerna jag testade även det minst lönsamma.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-23, 13:18   #2
 
Korsikanens avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Falun/Stockholm
Inlägg: 363
Sharp$: 1

Tävlingsallsvenskan
Stats: 30 - 31 - 5
ROI: 95.88%
Vinstprocent: 49.00%

Standard

https://www.sharps.se/forums/taenkarh...5-bygga-rulle/ En lite längre tråd om ämnet
Korsikanen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-23, 13:27   #3
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Fast det är ju inte riktigt samma sak. När man vill bygga rullen vill man ju minimera chansen att gula till varje pris (allafall jag), medan när man har en tillräckligt stor rulle vill man ju maximera sina vinster istället. Så spelar jag allafall.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-23, 13:35   #4
 
Donalds avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: West Coast
Inlägg: 1 148
Sharp$: 181


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LosKrikon Visa inlägg
Fast det är ju inte riktigt samma sak. När man vill bygga rullen vill man ju minimera chansen att gula till varje pris (allafall jag), medan när man har en tillräckligt stor rulle vill man ju maximera sina vinster istället. Så spelar jag allafall.
Jag anser att det är samma sak. Du vill väl alltid vinna så mkt som möjligt oavsett om du bygger rulle eller om du har en befintlig, ordentlig rulle att spela med.
Donald är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-23, 13:41   #5
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Varför då skilja på att "bygga rulle" och att vinna max?

Om du har 100 kr som du vill satsa på spel är väl första prioritet att maximera dina chanser att INTE förlora dessa, till den punkt där dina risker att förlora dem är minimala. När du sedan har en rulle stor nog för dina behov så kan du ta större risker, och därmed även maximera din vinst eftersom rullen kan ta det.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-23, 13:46   #6
 
Korsikanens avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Falun/Stockholm
Inlägg: 363
Sharp$: 1

Tävlingsallsvenskan
Stats: 30 - 31 - 5
ROI: 95.88%
Vinstprocent: 49.00%

Standard

Det vanligaste är väl att betta med nån form av unit-system, så vill du börja betta mer aggressivt är det bara att höja unitvärdet. Gäller väl förvisso vilken form du än bettar i, vare sig det är flatbet, % av rullen eller annat. Höja insatsen helt enkelt.

Edit: Kom på att det är optimering du pratar om, så någon form av kelly-system är väl det som gäller.
Korsikanen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-23, 14:51   #7
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Vore intressant att ta del av dina slutsatser. Har du testat med kellys också?
Jag brukar oavsett hur mycket min br än ökar behålla min insats nivå. Jag brukar även variera unitvärdet beroende på vem jag ryggar. Oftast ligger jag i spannet 1-3 är spelet stark är det 5 och ruskigt starkt 10. Har inget där emellan. Problemet är snarare att få igenom summorna. Du får nu fram siffror på papper. Att ha det i praktiken är nästa dilemma. Finns flertalet ligor du inte ens kan fåin en halv u på.
Det blir lite svårt att räkna på sånt men tänk på limitsen. Dvs du kan inte öka dina insats kväde hursomhelst då du kommer att slå i ett tak.
Tror jag kan finslipa min MM rejält, men frågan är om det skulle öka min br eller bara göra så jag förlorar mindre de gånger jag förlorar.
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-23, 15:23   #8
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 148
Sharp$: 829
Standard

Har gått in lite mer seriöst för min betting i snart ett år nu. I början spelade jag med 1-10 unitskala och det föll mycket väl ut. Nu på slutet har jag dock haft flera +-0 månader och det var ofta när jag skulle rygga folk som jag hade svårt att översätta deras unitskala till min egen.

Har därför sedan ett par dagar gått över till att flatbetta och det känns mycket bättre.
Ryssfemman är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-23, 15:32   #9
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Jag fick fram flera bra sätt, olika bra till olika saker som jag ser det.

Följande formler funkade bra FÖR MIG:

Typ 1:
insatsökning per förlust = (antal units man max vill satsa per bet - 1) / max förväntat antal förluster i rad

Så om man till exempel vann på sitt förra spel, eller det är första spelet så satsar man 1 unit. Säg att man förlorar, då ökar man med talet man fick ovan, till exempel 0,25 till 1,25. Förlorar igen, öka till 1,5 osv tills man vinner. Då börjar man om på 1. Detta gör att man förhoppningsvis inte behöver satsa mer än sitt maxbet, men ändå ökar insatserna sakta vid förlust.

Typ 2:
insats = min(ditt maxbet; max(bankrulle / 100; startrulle / 100))

Altså, betsizen varierar mellan en hundradel av startrullen och din maximuminsats. Fördelen är att när det går dåligt i korta perioder så blir aldrig bettet mindre än ursprungsbettet vilket gör att förluster snabbare tas igen än om man minskat bettet vid förlust, men samtidigt aldrig större än man är bekväm att satsa, oavsett rullstorlek. Det normala bettet, om det varken går i botten eller tak, blir därför en hundradel av rullen. Nackdelen är att vid långa förlustserier kan mycket av rullen gå åt, det är därför noga att välja rätt delare (100 i detta fallet) beroende på max förväntat antal förluster på raken. Fördelen är att nettovinsterna ökar exponentiellt tills dess man når sin maxinsats.

De två jag tyckte funkade bäst. Ej testat kellys än, då jag kör på rörliga odds blir det jobbigt.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-23, 15:33   #10
AWESOME
 
iCashs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: London
Inlägg: 1 874
Sharp$: 1591
Standard

Stoffo's 2-6 system fungerar för max profit och minimal förlust om du har en gameplan och träff% över 55, helt klart värt att se över, såg detta system i aktion under detta års baseball säsong (pre & regular season) och det pissade mer eller mindre ut pengar.

Ska påpekas Labouchère kan vara vägen straight to hell om du nu inte delar in rullen i 5-6 delar som klarar 6 serie spel!
__________________
"If Vegas where to make a shit load of money on this game, what would have to happen?"
"Betting is a marathon, not a sprint!"
"Statistics are like bikinis. What they reveal is suggestive, but what they conceal is vital"
iCash är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-23, 15:40   #11
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

http://www.storavinster.se/las-artik...ga-odds-608838

Den artikeln fick mig att börja funderar på det här med insatser. Deras plan verkar helt ok.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-23, 17:31   #12
 
umebons avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Monte Carlo
Inlägg: 338
Sharp$: 971
Standard

Satt och lästa Stoffo 2-6 system, spännande. Han menar alltså att man skall hålla sig till spel med odds 2.0 och över för att det skall stämma?
Är det någon som har provat att spela detta? Tror jag skall prova en alt. spread för att som det funka.
umebon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-23, 17:37   #13
AWESOME
 
iCashs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: London
Inlägg: 1 874
Sharp$: 1591
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av umebon Visa inlägg
Satt och lästa Stoffo 2-6 system, spännande. Han menar alltså att man skall hålla sig till spel med odds 2.0 och över för att det skall stämma?
Är det någon som har provat att spela detta? Tror jag skall prova en alt. spread för att som det funka.
"Solobass"(295-219-0 57.4%) gjorde det mycket bra, han tillämpar avancerad sabermetrics för sina picks dock. Men även ett agressivare 2-5 sytem.
Slutspelet spelar han %, och ikv. har han SF +150 8%
__________________
"If Vegas where to make a shit load of money on this game, what would have to happen?"
"Betting is a marathon, not a sprint!"
"Statistics are like bikinis. What they reveal is suggestive, but what they conceal is vital"
iCash är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-23, 17:56   #14
 
umebons avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Monte Carlo
Inlägg: 338
Sharp$: 971
Standard

Har du provat något system själv? Med din träffprocent så borde det ju fungera med denna taktik. Tycker att detta är bland det mest spännande med betting att få lära sig nya saker. Vore intressant och ta del av era strategier när ni hittar bra spel.

Har hittills inriktat mig på att rygga vilket gått hyfsat för att vara en nybörjare men ingen vinst ännu. Känns som man oftast får så dåliga linor och hinner inte med på de bra oddsen. Tanken är att börja hitta spel själv men känner mig inte riktigt trygg i att hitta bra spel. Kan man läsa något klokt någonstans?
umebon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-23, 18:25   #15
AWESOME
 
iCashs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: London
Inlägg: 1 874
Sharp$: 1591
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av umebon Visa inlägg
Har du provat något system själv? Med din träffprocent så borde det ju fungera med denna taktik. Tycker att detta är bland det mest spännande med betting att få lära sig nya saker. Vore intressant och ta del av era strategier när ni hittar bra spel.

Har hittills inriktat mig på att rygga vilket gått hyfsat för att vara en nybörjare men ingen vinst ännu. Känns som man oftast får så dåliga linor och hinner inte med på de bra oddsen. Tanken är att börja hitta spel själv men känner mig inte riktigt trygg i att hitta bra spel. Kan man läsa något klokt någonstans?
Nej, har inte spelat stoffo's själv, däremot följt systemet objektivt då det kräver en egen bookie som enbart går för det tilltänkta systemet, kommer dock avsätta ett pinny konto till det ändamålet nästa säsong då jag nu har sett att det är legit.

Hitta bra spel är ju definitivt en fördel för att gå +, i det stora hela handlar det ju att sätta sig in i sporten och avväga matchup, statistik mot odds & bolagens linor.
Alltid enklare att ta hjälp utav forum och chatt för att finslipa sina kunskaper och nå perfektion.
Du kan ju alltid "paper-betta" med hjälp av ett spreadsheet så får du ju det efter en tid "gratis" facit om dina färdigheter är godkända eller ej utan att förlora en krona.
__________________
"If Vegas where to make a shit load of money on this game, what would have to happen?"
"Betting is a marathon, not a sprint!"
"Statistics are like bikinis. What they reveal is suggestive, but what they conceal is vital"
iCash är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td