Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2010-11-07, 20:54   #1
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Checklista för att hitta plusset?


Jag försöker identifiera faktorer man bör tänka på när man letar spelvärda spel och främst när man skall rygga en erkänt duktig capper för att uppnå en bra avkastning på det satsade kapitalet.

Jag har kört rena blindtester senaste veckorna, dvs. satt ihop upp en lista på duktiga cappers från Sharps, betaltjänster och andra siter som uppvisat ett bra track-record över tiden och ryggat spelförslagen utan någon subjektiv bedömning, men har ändå inte lyckats hitta plusset.

Nu förstår jag självfallet att det är på tok för lite spel ännu för att avgöra om jag har hittat svaret på frågan som alla ställer sig, nämligen "Vilka skall jag rygga för att hitta plusset?", men jag tycker mig ofta höra att folk har problem att hitta plusset trots att man tycker att man har ryggat duktiga cappers, så därav skapar jag denna tråd för att få in era synpunkter.

Vad jag vill uppnå med denna tråd är att få till någon form av checklist med vad man bör tänka på innan man ryggar, ett "filter" för att optimera helt enkelt. Därtill även ta hål på eventuella myter och få till en diskussion kring allmänna element man bör tänka på.

Välj "rätt" sporter/ligor
När någon betaltjänst erbjuder tips inom flera olika sporter höjer jag på ögonbrynen. Min inställning är att ju fler sporter som rekas, desto mindre kvalité. Man får en känsla av att betaltjänsten vill nå en bredare målgrupp och/eller kunna erbjuda flera olika paket och således tjäna mer pengar, utan att spelaren nödvändigtvis gör det.

Se t.ex. på RAS som enbart fokuserar på en liga i taget (vad jag har märkt hittils) och har ett grymt track-record, medans t.ex. Wunderdog erbjuder spelförslag på minst 3 olika ligor vad jag har sett. Jag hävdar inte att WD går minus, men den går förmodligen inte lika bra som RAS.

Filtrera bort "tv-pengen"
Denna är mer applicerbar på forummedlemmar och dess Spreadsheets och rekar, snarare än betaltjänsterna.

Med denna punkt menar jag att en duktig rekare ibland slänger ut en rekommendation kring en "stormatch" och främst en TV-sänd match för att komplettera underhållningen. Reken behöver nödvändigtvis inte vara dålig, men har en känsla av att rekaren "sänker kraven" jämfört mot en rek på en mindre liga.

Därtill har spelbolagen bättre koll på större matcher, vilket gör det svårare att hitta spel med ett positivt väntvärde, samt att linor justeras snabbare.

Oddsgirighet är en synd
Jag tycker mig se en trend att många undviker att rygga ett spel om man inte får minst lika bra odds som det som har angivits i reken. Detta tror jag är ett mycket större problem än man kan tänkas tro.

Om man avstår spel där odds har fallit efter rek och bara ryggar spel där odds är minst lika bra som det som har angivits i reken riskerar man att filtrera bort dom vinnande spelen, och bli sittandes med Svarte-Petter.

Mitt råd är att jämföra högsta marknadsodds mot genomsnittet som erbjuds av bookmakers, istället för att jämföra det mot oddset angivet i reken och identifiera en lämplig nivå på hur myckte oddstapp som är acceptabelt beroende på vad för ROI som har uppvisats historiskt om inte rekaren själv har angett när spelvärde försvinner med dåvarande rådande förutsättningar inför matchen.

Fallande odds är oftast ett tecken på att någon positiv information har kommit fram kring laget vars odds faller och det tenderar att fortsätta falla till en viss nivå för att sedan plana ut. Läs oddstrender och bli inte avskräckt att spela om oddset har fallit lite, men höj istället ett varningens finger för stigande odds!

5 minus 4 och 6 minus 5 betyder inte samma sak
Rubriken syftar främst på spel på Amerikansk fotboll och jag kan inte förklara detta bättre själv än RAS User Guide. Detta är något man bör vara väldigt noggrann med!

Spela hellre underdog än favorit på AHC-spel
En trend jag tycker mig se väldigt ofta är att just AH+ spelen, dvs. med en plus-lina då man spelar på underdog istället för favorit oftast är mycket mer lönsamma än AH- spelen, då man lirar favoriten.

Min teori är att när man rekar AH+ jämfört med AH- har man den stora fördelen att man vinner spelet även om laget man spelat på förlorar matchen med liten marginal (givetvis beroende på vad för lina man har) och det händer väldigt ofta att matcher är jämna mot slutet och att psykologin sätter in och spelarna i matchen självfallet främst strävar för vinst och inte för att vinna med en viss marginal för att tillfredställa oss. Detta kanske blev lite snurrigt, men jag hoppas ni förstår vad jag menar!

Jag har några andra punkter i huvet, såsom "Maxbet ger inte alltid högre avkastning" och "Att spela outsiders är mer lönsamt än att spela favoriter", men med risk för att göra denna tråd alltför lång så att ingen orkar läsa gör jag en paus här!

Nu blev denna tråd mycket längre än som var tanken och jag kanske är helt ute och cyklar. Om ni nu orkade läsa ända hit ser jag gärna fram emot era synpunkter och kommentarer kring detta och ni får gärna komplettera "listan".

Tack på förhand!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
bftrader (+3), velpelle (+1), majo999 (+1), Portugisen (+1), Drvic (+1), woodface (+1), Shell Peppe (+1)
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-07, 21:01   #2
Moderator
 
RobinDs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 7 444
Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Jag testar just nu flatbet på samtliga spel, jag är osäker på att det "går" att följa +10 cappers spel som alla värderar på sina sätt och sedan applicera det på sin egna units.

Vissa snittar högt och vissa lågt, vilket gör att jag stått och stampat när man träffar badstreaks.

Man tycker ju att det ska vara lätt att hitta plus med bra cappers i grunden, men det har inte alls varit så lätt som jag trott.
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-07, 21:19   #3
 
Korsikanens avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Falun/Stockholm
Inlägg: 363
Sharp$: 1

Tävlingsallsvenskan
Stats: 30 - 31 - 5
ROI: 95.88%
Vinstprocent: 49.00%

Standard

Jag har själv provat det där med att följa många cappers på samma gång, och det går trögare än man tror i början. Avslutade projektet efter 2 månader och slutade totalt på back då jag inte orkade lägga och bokföra så många spel. Har omvärderat och följer nu 4st istället sen början av november och hoppas på bättre resultat, dock testar jag att köra procentuell flatbetting, istället för att som förut lägga samma units som rekarna. Och slutligen kan jag säga att med så många cappers och det tillslut kommer en förluststreak... Ja, då kommer den med råge.
Korsikanen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-08, 11:50   #4
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Vad gäller rena Money Management bitar så verkar nog 2% flatbet vara en sund inställning, både vad gäller optimering och riskspridning. Lägg därtill till att man slipper problematiken med att mappa en cappers betsize mot sin egen och främst andras man följer som RobinD nämner.

Någon som har synpunkter eller teorier kring Spela hellre underdog än favorit på AHC-spel? Någon som har undersökt detta närmare med större data samples?
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-08, 11:52   #5
Moderator
 
RobinDs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 7 444
Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tino Visa inlägg
Vad gäller rena Money Management bitar så verkar nog 2% flatbet vara en sund inställning, både vad gäller optimering och riskspridning. Lägg därtill till att man slipper problematiken med att mappa en cappers betsize mot sin egen och främst andras man följer som RobinD nämner.

Någon som har synpunkter eller teorier kring Spela hellre underdog än favorit på AHC-spel? Någon som har undersökt detta närmare med större data samples?
Inge vidare underlag, men jag är 7-5 på +hcp och 9-9 på -hcp i bel/hol

Edit: räknar inte raka spel här vilket jag iofs borde.
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-08, 11:58   #6
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av RobinD Visa inlägg
Inge vidare underlag, men jag är 7-5 på +hcp och 9-9 på -hcp i bel/hol

Edit: räknar inte raka spel här vilket jag iofs borde.
Räkna ej med raka spel.

Det enda konkreta jag hittils har kring min teori är en studie av Mashos spreadsheet, se citering nedan från inlägg jag skrev i hans dagbok kring det igår.

Citat:
Ursprungligen postat av tino Visa inlägg
Lite kuriosa..

Jag gjorde en liten analys av dina spel för att försöka avgöra huruvida jag skall rygga samtliga av dina spel, eller enbart en viss speltyp, odds och dylikt.

Delade upp dina spel i fyra kategorier enligt nedan.

Speltyp - Antal spel - Avg. odds - W/L/P - Omsättning - Netto - Win% - ROI%
O/U - 144 - 1.9x - 80/63/1 - 198 900 kr - 14 085 kr - 55.6% - 107.1%
AH- - 43 - 1.95x - 23/19/1 - 59 700 kr - 5 586 kr - 53.5% - 109.4%
AH+ - 36 - 1.9x - 24/12/0 - 44 800 kr - 11 926 kr - 66.7% - 126.6%
Rak - 50 - 2.78x - 22/27/1 - 63 300 kr - 919 kr - 44.0% - 101.5%

Förklaring av kategorier:
O/U = Över/Under spel
AH- = Asian HC sides där favorit spelas
AH+ = Asian HC sides där underdog spelas
Rak = Home/Away utan handicap inkl övertid

Jag har inte gjort någon filtrering på ligor, insatser eller annat, enbart på ovanstående kategorier. Jag är också fullt medveten om att detta är på tok för lite spel för att dra några som helst slutsater.

Det är imponerande att se att du är plus på samtliga kategorier, men något som jag tycker är väldigt intressant att se är att just AH+ spelen sticker ut extra mycket med en ROI på 126.6%, och detta är en trend jag tycker mig se väldigt ofta hos spelare - nämligen att man har mycket bättre resultat på just AH+.
Ser gärna fram emot eventuella studier ni har gjort kring detta, eller om ni tittar på era egna spel / cappers ni ryggar som exempel. Jag tror även att detta är mer applicerbart på t.ex. Basket och Amerikansk fotboll snarare än Hockey och Fotboll pga. antalet poäng/mål som görs. Någon som annars har tips på spreadsheet där jag kan göra vidare undersökning eller track-record hos en tout?
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-08, 13:02   #7
 
Grovbenstommes avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Så nära men ändå så långt borta
Inlägg: 562
Sharp$: 1665
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tino Visa inlägg
Vad gäller rena Money Management bitar så verkar nog 2% flatbet vara en sund inställning, både vad gäller optimering och riskspridning. Lägg därtill till att man slipper problematiken med att mappa en cappers betsize mot sin egen och främst andras man följer som RobinD nämner.

Någon som har synpunkter eller teorier kring Spela hellre underdog än favorit på AHC-spel? Någon som har undersökt detta närmare med större data samples?
Testade att bokföra alla Hcp + och DnB med ett odds runt 2.00 i fotboll. Alla odds är från Pinnen.

Kom upp till 120 spel innan jag tröttnade men det roliga är ju om man filtrerar bort alla bortamatcher.

https://www.sharps.se/spreadsheet/2939

Kan ta upp det igen och se vart det leder efter 200+ spel.
__________________
"Selektivt minne innebär att man bara minns det man vill minnas. Detta kan vara medvetet eller undermedvetet. Som exempel kan nämnas att många personer bara minns när de har otur och inte när de har tur eller tvärtom."

Senast redigerad av Grovbenstomme den 2010-11-08 klockan 13:13.
Grovbenstomme är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-08, 13:13   #8
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grovbenstomme Visa inlägg
Testade att bokföra alla Hcp + och DnB med ett odds över 2.00 i fotboll. Alla odds är från Pinnen.

Kom upp till 120 spel innan jag tröttnade men det roliga är ju om man filtrerar bort alla bortamatcher.

https://www.sharps.se/spreadsheet/2939

Kan ta upp det igen och se vart det leder efter 200+ spel.
Intressant, jag lyckas dock inte få filtreringen att fungera för att plocka bort alla DnB spel för att se enbart resultat baserat på HCP+ spel. Någon som får det att fungera genom att mata in tecken?

Hur har du valt ut dina spel? Är detta via rekar eller mer eller mindre måfå?

Vad gäller DnB (och synnerligen Double Chance när vi ändå är inne på det spåret) så har jag upplevt att dessa generellt sett inte lönar sig i längden pga. att spelbolagen oftast har bättre marginal på dessa spel samt att oddsen är missvisande jämfört med att spela rakt.

Någon som har spreadsheet till t.ex. historiska spel från WD eller annan handicapper?
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-08, 13:19   #9
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grovbenstomme Visa inlägg
Testade att bokföra alla Hcp + och DnB med ett odds runt 2.00 i fotboll. Alla odds är från Pinnen.

Kom upp till 120 spel innan jag tröttnade men det roliga är ju om man filtrerar bort alla bortamatcher.

https://www.sharps.se/spreadsheet/2939

Kan ta upp det igen och se vart det leder efter 200+ spel.
Blev en till citering..

Du får gärna ta upp bokföringen igen om du känner att du har lust och tid, även om jag tror att HCP+ har större påverkan i t.ex. Basket och Amerikansk fotboll

Du nämnde även något annat intressant, att filtrera bort bortamatcherna, som kan vara intressant att undersöka.

Därtill är odds över 2x ett annat intressant fenomen som jag inte hunnit skriva mina tankar om ännu
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-08, 13:28   #10
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Gjorde ett annat snabbt sample på rekar från Maddux denna säsong.

AHCP+ = 11-2-0 (85% win-rate)
AHCP- = 3-5-0 (38% win-rate)

Återigen väldigt tydliga skillnader även om data sample fortfarande är på tok för lågt.

Jag tror helt seriöst att man bara optimera lönsamheten rejält genom att undvika AHCP- spel på Amerikansk fotboll och Basket och rygga resterande rekar blint.
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-08, 13:38   #11
 
Korsikanens avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Falun/Stockholm
Inlägg: 363
Sharp$: 1

Tävlingsallsvenskan
Stats: 30 - 31 - 5
ROI: 95.88%
Vinstprocent: 49.00%

Standard

Det vore rätt kul om man byggde ett system liknande du gjort med trav, fast beräkna chansen för ahcp+ i diverse sporter istället
Korsikanen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 13:18   #12
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Har torrkört enbart AHCP+ spel inom Basket och Amerikansk Fotboll från duktiga cappers sedan 11 november, dvs. enbart några dagar, och resultatet ser hittils lovande ut.

34 spel varav 25 vinster och 9 förluster. En winrate på 73.5%, ROI på 137% med ett medelodds på 1.9.

Jag återkommer med en uppdatering efter 100 spel. Även om det är på tok för lite spel är jag rätt säker att det ligger något i min teori kring detta som jag postade i första inlägget.
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 21:37   #13
 
elchos avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 93
Sharp$: 29
Standard

Låter riktigt intressant!

Återkom gärna med resultatet.
__________________
Greed, for lack of a better word, is good. Greed is right. Greed works. Greed clarifies, cuts through, and captures, the essence of the evolutionary spirit. Greed, in all of its forms; greed for life, for money, for love, knowledge, has marked the upward surge of mankind and greed, you mark my words, will not only save Teldar Paper, but that other malfunctioning corporation called the U.S.A
elcho är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 08:19   #14
 
velpelles avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 46
Sharp$: 670
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tino Visa inlägg
intressant inlägg
Mycket bra inlägg! Fick mig att tänka till och vässa mina krav ytterligare. Mycket intressant att följa projektet.
velpelle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 08:56   #15
 
Sonadars avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 258
Sharp$: 500
Standard

Angående AH+/- så har jag en känsla av att STORA favoriter inte brukar täcka -linan speciellt ofta, det var i alla fall något jag noterade i baseballen (som givetvis är lite speciell) men har även märkt det på NHL-matcher.

Det känns som att de lag som vinner mycket alltid hittar något sätt att vinna på för att inte ligga 50/50 medan dåliga lag alltid hittar något sätt att förlora på för att inte ligga 50/50. Medför ofta att det blir jämna matcher som slutar med något måls fördel åt det vinnande laget, och att det inte täcker linan. Ojämna matcher, de som täcker linan med marginal är inte alltid mellan ligans bästa och sämsta lag utan kan lika gärna vara mellan två mittenlag.
Detta syftar jag på att det gäller baseball och hockey, då matcherna ofta avgörs i något kort moment och inte över hela matchen.
Sonadar är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td