Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2012-01-31, 09:49   #76
HPT
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 267
Sharp$: 3917
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av anderna Visa inlägg
Kan du utveckla detta lite? Lämnar man in systemet flera ggr eller hur menar du?
I de exemplen som tagits upp här är varje ELLER-villkor unikt. D v s varje villkor plockar ut en uppsättning enkelrader från ramsystemet som inte är överlappande med något av de andra villkoren. I praktiken tre olika system utifrån samma ram alltså.

Självklart är det smidigare att få allt i en och samma fil än att behöva göra tre system med varsin fil. Poängen var att det inte är några problem att göra samma sak även i HPT.
HPT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 09:54   #77
 
Reg.datum: nov 2011
Ort: Värmland
Inlägg: 51
Sharp$: 1457
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HPT Visa inlägg
Eh...nej?

Har man en väldigt stor ram som man reducerar väldigt mycket kommer man nog hyfsat ofta ha alla rätt på ramen, men nästan aldrig sätta villkoren. Man lurar då gärna sig själv att man var nära att vinna, fast man egentligen inte alls var det.

Sedan ska man så klart inte underskatta det spänningshöjande momentet. Med ett sådant system kommer man oftare att vara med efter 3-4 lopp än i vanliga fall, men blir då i praktiken oftast sittande med spikar i kvarvarande avdelningar.

Jag lutar mig inte mot 15 års erfarenhet här, utan bara vanligt sunt förnuft... ;-)
Jag vill inte ge mig in i någon paj kastning. Men jag förstår inte riktigt vad du menar med att man som oftast blir sittande med spikar på slutet?

Det hela beror på om man lyckas sätta sina utgångar eller A-hästar. Sätter du utgång i första och en a-häst i tredje. Sitter du fint inför resten. Det hela avgörs ju hur bra man rankar. Om ranken sitter bra eller dåligt i början det vet man aldrig

Jag ljög om 15-års erfarenhet. Kom på att jag köpte jokersystemet på diskett redan innan jag flyttade från min hemstad och det var -95. Så minst 17år ska det vara och sunt förnuft har jag

//Dreamis
Dreamis är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 09:55   #78
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 433
Sharp$: 2426
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HPT Visa inlägg
Eh...nej?

Har man en väldigt stor ram som man reducerar väldigt mycket kommer man nog hyfsat ofta ha alla rätt på ramen, men nästan aldrig sätta villkoren. Man lurar då gärna sig själv att man var nära att vinna, fast man egentligen inte alls var det.

Sedan ska man så klart inte underskatta det spänningshöjande momentet. Med ett sådant system kommer man oftare att vara med efter 3-4 lopp än i vanliga fall, men blir då i praktiken oftast sittande med spikar i kvarvarande avdelningar.

Jag lutar mig inte mot 15 års erfarenhet här, utan bara vanligt sunt förnuft... ;-)
Det sunda förnuftet säger mig att man måste ha sju rätt på ramen för att kunna få sju rätt...
Därför är det i mina ögon bättre att som nybörjare lägga fokus på att ramen ska ha sju rätt. Sen ska man givetvis inte göra en ram på 40 000 rader och kräva att 4/5 A hästar ska gå in.
anderna är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 10:26   #79
AA
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Sverige
Inlägg: 69
Sharp$: 1495
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av DrD Visa inlägg
Vad innebär max 0 D-hästar? Är inte det detsamma som att ingen D-häst får vinna, eller?



Ursäkta... nu e jag inte med riktigt, säkert jag som har hjärnsläpp...
men... om inte nån häst får vinna, varför då ranka denna grupp överhuvudtaget? Det finns ju ingen ingång för dessa i spelet... eller?
Max 0 D gäller då BARA 1 A vinner. Skulle 2 A vinna så får D-hästen/hästarna vinna. Det står ELLER mellan kraven.

Tänk som så att du har 2 fina idéer som du tar som A. Sen finns en storfavorit som skulle vara rolig att fälla. Där plockar du med din/dina D-hästar och skulle båda A sitta så kan du få riktigt bra betalt om en D-häst fäller storfavoriten.

Kör du 2 lite lägre streckade som A och skulle ha flyt att bägge dessa sitter så skulle det ju inte smaka fel med en D där en storfavorit vinner.

Lägg upp kraven i programmet och kör en torrättning så ser du hur det kommer funka.

Ha de´

/AA
AA är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 10:40   #80
AA
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Sverige
Inlägg: 69
Sharp$: 1495
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mammon Visa inlägg
Är inte detta ett väldigt "snävt" system som kräver, som du säger, att du är rätt ute - annars blir ju kraven ganska svåra och omgången får ju absolut inte vara svår då kravet är enbart max 1 C-häst av 17, samt 1 A-häst, vilket då blir 1 av 2 utgångar, eller att 2 A-hästar skall vinna?

Fattar säkerligen fel igen - jag garderar mig mot utskällning!
Ingen blir utskälld. Inte av mej i alla fall. Bättre att fråga än att inte göra det.

Detta var enbart ett exempel. Man anpassar kraven efter omgången och då kan det bli helt andra upplägg än i exemplet.

I vissa omgångar har jag flera A-hästar i samma lopp och i andra omgångar har jag A-hästar i fler än 2 lopp. Allt beror på hur omgången ser ut.
Antalet C-hästar varierar också. Tror jag hårt på en eller ett par i ett lopp ja då blir dessa B-hästar och resterande skrällar som jag vill ha med C-hästar. Det kan sluta med 2st B och 13st C. I vissa omgångar har jag vissa lopp med 8-10st B och bara fåtal C.

Än en gång, exemplet var just ett exempel.

Ha de´

/AA
AA är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 10:43   #81
AA
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Sverige
Inlägg: 69
Sharp$: 1495
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dreamis Visa inlägg
Grattis AA

Håller med dig i allt du skriver. Viktigast gör din hemläxa ordentligt, och ta betalt när idéerna sitter, och tro på dig själv. Skulle jag ha spelat alla vinner man fått under snart 35-år i travbranschen. Hade jag nog inte haft varken fru, barn eller hus .

Ditt och mitt sätt är exakt lika men olika uppbyggt i joker.

Ska testa ditt tänk på mina system ikväll när fru och barn sover . Har redan fått en snilleblixt hur jag ska använda ditt tänk när jag kör utan spik. Kommer att ändra lite så det passar mig . Fler D-hästar som man får med som bonus när man sätter båda A-hästarna. Ska bli intressant.

//Dreamis
Tack!

Klart du skall labba med kraven så det passar din spelstil. Roligt om man kan inspirera till nya tankar

Ha de och lycka till!

/AA

Ps. Posta gärna vad du kommer fram till!
AA är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 11:43   #82
HPT
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 267
Sharp$: 3917
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dreamis Visa inlägg
Jag vill inte ge mig in i någon paj kastning. Men jag förstår inte riktigt vad du menar med att man som oftast blir sittande med spikar på slutet?

Det hela beror på om man lyckas sätta sina utgångar eller A-hästar. Sätter du utgång i första och en a-häst i tredje. Sitter du fint inför resten. Det hela avgörs ju hur bra man rankar. Om ranken sitter bra eller dåligt i början det vet man aldrig
//Dreamis
Citat:
Ursprungligen postat av anderna Visa inlägg
Det sunda förnuftet säger mig att man måste ha sju rätt på ramen för att kunna få sju rätt...
Därför är det i mina ögon bättre att som nybörjare lägga fokus på att ramen ska ha sju rätt. Sen ska man givetvis inte göra en ram på 40 000 rader och kräva att 4/5 A hästar ska gå in.
Jag uttryckte mig lite provokativt med flit, och det gav ju också två snabba svar... ;-)

Ska man ha en reduceringsgrad på över 90% blir villkoren väldigt snäva. Det är en matematisk sanning och inget jag sitter här och hittar på.

Dreamis: Har man många hästar på ramen är sannolikheten hög att du har alla rätt efter ett par avdelningar, men det kommer förmodligen vara oerhört få av enkelraderna som har chans till alla rätt. Därefter måste allt gå exakt din väg för att nå alla rätt. Det som beskrivs med att man sitter kvar med många hästar i de sista avdelningarna bygger ju på att allt gått din väg i de första avdelningarna.

anderna: Jag har hellre 6 rätt på ramen och 6 rätt i det reducerade än 7 rätt på ramen och 5 rätt i det reducerade... För hård reducering tycker jag gör att systemen nästan blir som de klassiska R-systemen på Stryktipset, där det inte hjälper om du har alla rätt på ramen, det är ändå slumpen som avgör om du har 11, 12 eller 13 rätt.

Det funkar säkert för vissa, om man har järnkoll på omgången och hästarna, men som nybörjare tror jag risken är stor att man lurar sig själv, och det kommer sluta med att man tycker reducerade system bara är skit...
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
the_mirage (+10)
HPT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 17:09   #83
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Ett färskt exempel till kvällens omgång på Gävle kommer här. Kör för sakens skull mina tankegångar i grova drag, gör det här lika mycket för egen del som för andras. Får ta tag i det här, för jag lyckades få minusresultat på V6 under fjolåret och det hålet är jag säker på att jag kan täppa till om jag helt slutar med matematiska system och börjar reducera på ett hyfsat bra sätt.


Börjar med sätta mig med startlistorna och helmålar alla lopp. Går därefter igenom avdelning för avdelning väldigt snabbt.

1. Lågklassigt stolopp, volt, sprint, jämna kuskar överlag = stor skrällrisk, lämna alla streck. Väldigt bra favorit dock och utgång på det.
2. Lång distans, relativt låg klass = strecka enligt rank tills det känns heltäckt, kvar blir 1,5,12,13
3. Låg klass men autostart och lite klass-skiktningar kuskmässigt. Streckar favoriterna 2,10.
4. Liknande förutsättningar som i andra men högre klass. Ratar 8,10,12 på kuskarna, streckar 2,4,5,7,12,14
5. Kort distans men stark favorit på kusk/spår/häst/form/startsnabbhet. Spik.
6. Rätt favorit men bra kuskar på värsta motbuden. Preliminär utgång och streckar även 2,5,6,9,11.

1,2,3,4,5,6,(7),8,9,10,11,12
1,5,12,13
2,10
2,4,5,7,12,14
2
(1),2,5,6,9,11
3456rader/reducerad med utgångar 816rader


Nu följer en info-samlingsrunda där jag tittar runt efter info lite här och där. Efter den går jag igenom avdelningarna ganska snabbt igen, kikar då på kommentarerna från tidigare lopp i Joker (travguro). Tittar även på tidigare starter och mer ingående på hästens karriär eller kusken om jag inte är bekant med den sedan tidigare. Rensar vid den här andra rundan bort ytterligare några hästar. Lägger även till några i avd 2.

Resultatet så långt:

3,4,5,6,(7),8,9,11,12
1,5,13
2,3,4,10
2,4,5,7,12,14
2
(1),2,5,6,9,11
3888rader/red med utgångar 1008rader



Utgångarna är klara och sätter även ett krav på att en häst streckad på max 15% ska vinna, och att streckranken ska bli minst 12 poäng (där förstarankade i varje lopp har 1 poäng osv, dvs en omgång med sex raka favoriter får 6 poäng och bara tionde-rankade ger 60 poäng). Resultat 766rader och en reduceringsgrad på 80%. Systemet är fördelat på 38 kuponger, och det tillsammans med det faktum att det är ett relativt liten chans till höga utdelningar på fem rätt gör att jag väljer att spela enbart i sexrättspotten.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 08:10   #84
HPT
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 267
Sharp$: 3917
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av anderna Visa inlägg
När vi ändå har HPT här så kan jag väl instämma i att just prestandan(?) är det stora (enda) problemet med HPT.
Det tar gärna god tid på sig när systemen kommer upp i lite storlek, ibland blir det även problem när man ka uppdatera streckprocent, det har även hängt sig några gånger dock inte så ofta så att det är ett problem.

Vill dock klargöra att på det stora hela är jag mycket nöjd med HPT.
Har nu lagt upp en ny version där prestanda i gränssnittet har förbättrats en hel del. Det är nog fortfarande inget fartmonster på äldre datorer, men det är iaf en klar förbättring.

http://trav.kubin.se/nyheter/2012-01-31version36ute
HPT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-06-02, 21:20   #85
 
Reg.datum: aug 2011
Inlägg: 121
Sharp$: 2533
Standard

Dreamis!

Kan du lägga ut dina grunder för v5 igen? Kunde inte öppna dina förra förslag, skicka gärna pm eller här! Vi tänker exakt lika på v75 och håller med om att v5 är ett kanonspel när man har ett drag! Skulle vara intressant att läsa!
grobben är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-09-23, 08:49   #86
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 589
Sharp$: 2103
Standard

Kör i denna i stället för att starta ny tråd!

Jokersystemet/utdelnings fliken, vet inte om ni som spelar med JS
brukar använda den, men tycker den är rolig, dels under loppet
och efteråt rätt kul att kolla vad utdelningen blivit om den eller den
hästan vann t ex i 3 avd. Själv konstaterar jag att jag fått
en 7a värd 153.084:- om Keystone Toffee vunnit andra :-)
qwerta är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-09-23, 10:30   #87
HPT
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 267
Sharp$: 3917
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av qwerta Visa inlägg
Kör i denna i stället för att starta ny tråd!

Jokersystemet/utdelnings fliken, vet inte om ni som spelar med JS
brukar använda den, men tycker den är rolig, dels under loppet
och efteråt rätt kul att kolla vad utdelningen blivit om den eller den
hästan vann t ex i 3 avd. Själv konstaterar jag att jag fått
en 7a värd 153.084:- om Keystone Toffee vunnit andra :-)
Tydligen har Joker numera hunnit kopiera de flesta funktionerna kring utdelning från HPT. Det dock dock ganska många månader och jag tror fortfarande det saknas en del...

Själv brukar jag spela V7, alternativt ta bort rader, med låg utdelning. Att simulera utfallet är också trevligt. I HPT kan man även se beräknad utdelning på 6 och 5 rätt, vilket ju kan vara praktiskt om man ska bestämma sig för användning av V7 eller inte på den viss rad.
__________________
Jag ligger bakom programmet 'Hjälp på traven', vilket säkerligen påverkar det jag skriver här, så tänk alltid på det när du läser mina inlägg...
HPT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-10-16, 21:02   #88
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 7
Sharp$: 48
Standard

Någon som kör med Copema? Erfarenheter med det?
Timjan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-10-17, 07:24   #89
HPT
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 267
Sharp$: 3917
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Timjan Visa inlägg
Någon som kör med Copema? Erfarenheter med det?
Jag är ju part i målet här, men varför är du intresserad av ett stenåldersprogram med högst begränsad funktionalitet och ganska lite hästinformation?
__________________
Jag ligger bakom programmet 'Hjälp på traven', vilket säkerligen påverkar det jag skriver här, så tänk alltid på det när du läser mina inlägg...
HPT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-10-17, 17:35   #90
 
Asprillas avatar
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 155
Sharp$: 775
Standard

Jag har funderat på detta med insatsfördelning kontra streckprocent. Är det så självklart att insatsfördelningen är den mer intressanta variabeln? Det brukar hävdas har jag fått en känsla av. Kan man dra en slutsats om vilken typ av system som spelat på en häst genom att jämföra dessa variabler?

Exempelvis avdelning 2 nu som kommer:

Blue Star Miracle - Insats 1,9 % - Streck 7,7 %
Lina Liv - Insats 3,0 % - Streck 6,5 %

Vad är skillnaden? Kan vi dra slutsatsen att BSM är mer streckad på system uppdelade på många enkelradskuponger? Det känns rimligt. Många streck med liten insats. Alltså är Blue Star Miracle vanligare på stora system som består av väldigt många enkelradskuponger.

Lina Liv däremot har streckats på färre system men med högre insats och borde vara vanligare i matematiska system eller jokersystem som är uppdelade på ett fåtal stora system. Grovt sett.

Men motiverar det att man ska kolla på insatsfördelningen i första hand? Genom att kolla efter streckbarhet utifrån insatsfördelningen så bryr vi oss om hur det klassiska spelarkollektivet har lirat, eftersom dessa kör matematiskt eller enbart utifrån ABCD-reducering i stora jokersystem.

Om vi kollar efter streckbarhet utifrån streckfördelningen så bryr vi oss om hur sydafrikanerna har lirat, eftersom dessa kan tänkas spela ett stort system fördelat på många enkelrader.

En annan tråkig sak med insatsfördelningen är att det inte finns någon statistik tillgänglig.

Hur resonerar ni kring detta? Jag är inte övertygad om att insatsfördelningen är speciellt mer intressant än streckfördelningen. Det blir ju givetvis en kombination men ibland kan det skilja ganska mycket för någon häst.

Senast redigerad av Asprilla den 2012-10-17 klockan 17:37.
Asprilla är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td