|
|
|
LinkBack | Ämnesverktyg |
|
|
#436 |
|
En fullständigt sanslös diskussion, i princip alla ombud som gör och säljer andelar försöker givetvis sälja så många andelar som möjligt. Infon till köparen är ju helt korrekt, 10 andelar betyder att man får en 10-del av vinsten. Jag tror inte många av dom som köper andelar bryr sig ett skit om alla teorier om spelvärde och sånt utan det är oftast småspelarna och dom som annars köper Harry Boy som köper en andel. Och dom är garanterat nöjda.
|
|
|
|
|
|
|
#437 |
|
Nu hade han ju fler andelssystem att sälja än den vinnande, tydligen den folk helst ville ha.
"Claes komponerar systemen i butiken själv och talar om att det var lite tur med i bilden. – Jag hade gjort systemet i onsdags så jag hade tur med reserverna i fjärde loppet där jag fick med vinnaren efter strykning. Jag gör alltid systemen själv och det brukar bli 8-9 olika system, det här hade faktiskt sålt bäst av alla i dag. Jag hade en andel själv och jag tror det är många stammisar som köpt in sig i systemet." Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+3) |
|
|
|
|
|
|
#438 |
|
Men vem har sagt att det var korkat gjort av ombudet?
|
|
|
|
#439 | |
|
Reg.datum: sep 2012
Sharp$: 8422Fotboll, testet slutfört Stats: 57 - 143 - 0 ROI: 95.31% Vinstprocent: 28.50% |
Vissta är det så, men spelläggarens skicklighet är det ingen som tänker på.
Det var EN snubbe som satte det, om man tycker det är KUNGEN pga tidigare vinster går det inte att göra de tolkningar en del av er gör. Citat:
|
|
|
|
#440 | |
|
Citat:
Bibliska proportioner är inte överdrivet. Självklart väger spelläggarens historik in i spelbesluten. Men precis som Viroid påpekade tidigare, så var systemet inte alls skräll-betonat. Jag har full förståelse för att systemet, som tvärtom var relativt favoritbetonat, var populärt.
|
|
|
|
#441 |
|
Diskussionen har hamnat i ett dödläge.
Det finns ett teoretiskt/matematiskt perspektiv på denna typ av andelsspel som gör att t.ex jag inte skulle vilja köpa en sådan. Andra människor har ju såklart helt andra preferenser och perspektiv som de tycker är viktiga. Kanske vill man bara gynna sitt lokala ombud men samtidigt få lite spänning på lördagseftermiddagen. De skulle aldrig bry sig om mitt eller någon annans raljerande. Ombudet vill såklart kunna bjuda sina kunder på system och tjänar ju dessutom en hacka desto mer han säljer. Låt oss bara konstatera att vi ser saker ur olika vinklar och det går inte att applicera andras värderingar/tankar på andra människor. Skönt att människor är olika och skönt att alla inte spelar som robotar helt spelteoretiskt korrekt. Då hade man ju kunnat lägga ner spelet direkt. Nu tänker i alla fall jag ha en schysst kväll och sedan så flyttas blicken mot morgondagens tävlingar.
|
|
|
|
|
|
|
#442 |
|
Nattinatti alla
|
|
|
|
|
|
|
#443 | |
|
Citat:
Dom som sitter här inne och sopar 550K under mattan som om det vore brödsmulor är lite roliga. Andelarna kördes många gånger ja men dom som var med har lika fan 550K mer än dom hade när dom vaknade i morse. Ist för 9 personer + ägaren som ska glassa i miljoner så fick 44 personer en mer än okej summa att avnjuta med sina nära och kära. Tror många är för skadade när det kommer till "spelvärde" och har blivit totalt blinda när det kommer till pengar.
|
|
|
|
#444 |
|
Implicit, så säger ju flera av er det då han själv har köpt en andel av systemet - han sänker ju då de facto sin egen vinst... Och att det skulle vara idiotiskt och/eller dumt av andelsköparna att köpa in sig i slika system, tja då lär ATG skratta hela vägen till banken... Tänk på alla värdelösa bongar, med otroligt högt spelvärde (nåja), som lämnats in idag men som inte gav ett skit - vem tjänade på dessa om inte vinnarna av dagens andelsspel...?! Det som är konstigt är att många av er "statistiker" här inne är att ni "verkar" tro att spelvärde är lika med högre vinstchans, både på kort och lång sikt... Du kan ha så djävla mycket spelvärde du vill, i hela ditt spelliv, i omgång efter omgång, men ändå inte sätta en högvinst! Statistik är ett hjälpmedel, inte sanningen... Hur många av er här inne, som kör efter nästan uteslutande statistiska parametrar, skulle välja bort dessa idag för dessa 550 000 SEK, istället för en "möjlig" storvinst i framtiden? Om vi ser på en tidsrymd på ex. 10 år? Hur många av er som kör efter mest statistik har vunnit mer än eller lika mycket som andelsspelarna gjorde idag? Under ett helt spelliv så är det inte många som vinner dessa högvinster som det faktiskt är tal om här... Jag är absolut inte ute att förlöjliga och/eller "förtiga" statistikens verkningar på en omgång - men dessa statistika är inte mer än så, ett hjälpmedel bland många... Har du ex. starttröga hästar på de bästa spåren så hjälper det inte hur mycket dessa spår visas i vinstkolumnerna - de är bara bäst i det långa loppet, inte automatiskt för varje lopp... Travet är så mycket mer än statistiska parametrar! Om statistiken vore guds gåva till spelarna så skulle alla vara/bli miljonärer och då i förlängningen så skulle spelet fallera till slut, detta då "spelvärdet" totalt skulle försvinna! Andelsspelarna idag, maximerade sin insats - inte ofta vi andra gör detta, eller hur...? Jag blandar och ger härmed i detta inlägg (är full), men andemeningen är att andelsspel ger mer pluring i fickan än "värdelösa" och övervärderade "småsystem" där man många gånger enbart ser till värdet per häst, inte systemet eller omgången som helhet... Jag skulle vilja säga att vinna ofta är mer givande än att vinna stort en gång, för gemene man, detta då denne aldrig ens kommer vara i närheten av den STORA vinsten - hur duktig denne än är...
|
|
|
|
#445 | |
|
Citat:
Spelläggaren/ombudet har ett mycket högre förväntat värde på sina sålda extra-andelar än han har på att köpa en andel av sitt eget flerfaldigade system. Jag talar inte om nån statistik i form av startspår eller vad du vill. Spelvärde är relationen mellan oddset på en händelse och sannlikheten att det ska inträffa. Och när man får 23% av sitt "rätta" odds så är det inte bra. Och det är aldrig bra för oddset i ett pool-spel när andra spelar ett identiskt spel. MEN, som jag redan har nämnt så får jag backa när det gäller beslutet att vara med på just det här andelsspelet. Även om man lyckades ta hela potten så var det på förhand raka motsatsen till ett skräll-betonat system. På det sunda andels-systemet hade man med ett fåtal skrällar och i princip samtliga vann. Det var svårt/omöjligt att förutspå.
Fulsprit (+1) Senast redigerad av Strappa71 den 2014-03-15 klockan 22:52. |
||
|
|
|
|
|
#446 | |
|
Citat:
Nja, så mycket tjänar inte ombudet på att sälja extraandelar så att detta skulle ge mer än en ev. vinst på spelet, aldrig... Särskilt inte i detta fall, hehe... I realiteten så spelar ju inte ombudet för att erhålla 1/4-del utav utdelningen - han säljer andelar efter efterfrågan... Han vet självklart att han i förlängningen, som du själv menar, tjänar på att sälja andelar, men också på det mervärdet som vinster som butiken får in när det är vinnande, i form utav ökad försäljning och tillströmning utav nya kunder... I förlängningen så tjänar han ju mer på att sälja massor av andelar än vinster han tar in (troligtvis gäller detta för de flesta ombud) och då de flesta andelsköparna varken har en aning om, eller bryr sig om att han fyrdubblar sin andelsförsäljning och/eller förminskar deras ev. vinst med 75%, så är ju detta skitsamma... Denna typ av spelare bryr sig inte om detta! Med detta menar jag även att gemene man ändå inte skulle vara i närheten av de vinster som ett andelssystem inbringar om de varje vecka skulle spela sina sömmersketips på 144 rader (troligtvis). Om spelläggaren ändrar i de senare systemen som butiken lämnar in och dessa har med en häst ytterligare och/eller ändrar ett system (lika många rader) skulle ni då också bli förbannade vid 7 rätt...? Ramen lika, men några få ändringar... Självklart är det upp till den som deltar i spelet att ta reda på förutsättningarna, INNAN SPELET LAGTS... Det är detsamma som att följa en rek förutsättningslöst, annars, eller hur...?! Godtar man spelets regler så kan man ej heller klaga efteråt... Att någon ens skulle göra detta efter en vinst på en halv miljon är bara löjligt! Du kan snacka om att du minskar de första andelsägarnas vinst med 75% - men du säger inget om att dessa går i väg med 550 000 SEK mer än vad dessa hade haft utan en andel... Det förväntade väntevärdet var säkerligen INTE fyra gånger 550 000 när de köpte andelen... En favorit vinner ca. 1/3 utav alla lopp, säkerligen något högre på V75, det innebär då att runt 66% av loppen vinns utav andrahandsfavoriten eller "högre". Dessa siffror säger ingenting utan att du har startlistorna framför dig, eller hur...? Nej, blablabla, nu lägger jag ner - jag bara svamlar, hehe...! Vi har olika inställningar, helt enkelt - ni har rätt i sak, med minskad utdelning - men, verkligheten är mer än bara dessa siffror... Trött, är jag nu...!
|
|
|
|
|
#447 | |
|
Citat:
Sedan är ju inte väntevärdet lika med utfallet heller. I det här fallet fick de ett i stort sett optimalt utfall och det händer oerhört sällan. Det är klart att vi har rätt i sak. På samma sätt som du har helt rätt i att de som köper andelarna inte använder bryr sig om de tar spelteoretiskt korrekta beslut eller inte. Det är bara en del av ditt resonemang som jag vänder mig emot. Och det är att du jämför med den ensamme spelarens chanser att vinna på ett helt eget system. Det är ingen, iaf inte jag, som har påstått att man inte bör spela tillsammans med andra.
|
|
|
|
#448 | |
|
Citat:
"Spelvärdesmisstag" - tror du ens att någon av dessa 44 vet vad detta betyder? De spelar för att ha skoj och något att följa - därav skiter de totalt i, eller rättare sagt, de kommer aldrig bli medvetna om att de "förlorat" x-antal kronor, enbart för att butiksägaren valt att spela fler andelssystem... De gjorde därmed inget val utifrån spelvärde... Andelsköparna har ALDRIG gjort en värdering angående spelvärdet, glöm detta! Angående flerfaldigande utav system; Då är du alltså en av dessa som smyger omkring och alltid köper antingen den första andelen och frågar kring om butiksägaren kommer sälja fler sjok av system, eller så är du alltid sist och kan bestämma om det är värt att köpa systemet eller inte... Kontrollfreak, hehe... Du är alltså heller inte med på system som har samma ram men som även kan ha ändrats lite i sista stund, bara liite...?! Strappa71 - du är en av de som jag beundrar mest här inne, just pga. ditt kunnande i statistikens realm. Skulle gärna ha mer av detta tänk hos mig själv - men, jag anser att travet är så mycket mer än statistik och där håller du säkert med mig, därav tycker jag väl egentligen att en medelväg är den bästa, vi lever ju trots allt i PK-Sverige, aka mellanmjölkens land, hehe...! ![]()
|
|
|
|
#449 | |
|
Citat:
Läs tråden igen så skall du se att det är i alla fall någon som tycker att deras egna system är bättre än andelsbolag...
|
|
|
|
#450 |
|
Efter att ha sovit på saken så måste jag bara säga att jag är EXTREMT imponerad av Harry Haythrow.. vilken insats i årsdebuten.. med rätt lopp så kan han sopa hem vilket storlopp som helst!!!
Jag håller alla tummar i världen att han blir utsedd till åretshäst med vinst i Olympiatravet, Copenhagen Cup, Oslo Grand prix och Elitloppet!!!! Kanske blir svårt att vinna alla men ett av dessa kan han verkligen plocka!
|
|
|
|
|
|
|
|