Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   ALLT OM TRAV! (här kan man snacka allmänt om allt) (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/20312-allt-om-trav-haer-kan-man-snacka-allmaent-om-allt/)

olle 2015-04-30 13:37

Citat:

Ursprungligen postat av Solo (Inlägg 426812)
Ett tillägg bara. I statistiken grupperas äpplen och päron ihop, eller på travspråk: kameler finns bland fullbloden. Du har hästar/ekipage med betydligt högre chans än 35-40% och sådana med betydligt lägre. Travet handlar lite om att se genom travstatistiken tycker jag.

Absolut. Men det finns väldigt många statiska V75 spelare. Spela varje lördag, system som kostar lika mycket, och alltid tre spikar är nog ingen helt ovanlig taktik och när man spelar så blir nog de tre spikarna oftast också de tre största favoriterna.

NicklasJ 2015-04-30 13:41

Citat:

Ursprungligen postat av olle (Inlägg 426770)
Som favoritspelare är det intressant statistik. Dom som ständigt bygger sina V75 system på tre favoritspikar borde ta sig en funderare. Favoriter på V75 är alltid överspelade och värdeökningen obefintlig. Sannolikheten är väldigt liten att tre favoriter man spikat alla vinner samtidigt som att man får väldigt lite betalat om det lyckas.

Statistiken som Helge redovisar avser toppkuskarna. Baserat på den är sannolikheten följande t ex.

- Att Ludde vinner med tre favoriter en V75 omgång är det 8,5 procents sannolikhet för. Det händer ungefär 1 av 12 gånger.

- Snittet för de bästa kuskarna att infria med favoriter ännu lägre, 36 procent. Sannolikheten att tre favoriter man spikat vinner blir då ca 4,7 procent (0,36 x 0,36 x 0,36). Spikar man tre favoriter varje lördag är sannolikheten att alla tre vinner därmed under 5 procent, eller så kan man säga att man lyckas ungefär var 21e lördag eller 2,5 gånger per år att sätta alla tre favoritspikarna. Spikar som det är obefintligt värde i att sätta vad gäller utdelningen.

Det är väl ingen tvekan om att sannolikheten att bli en framgångsrik V75 spelare blir obefintlig med den speltaktiken. Men tyvärr är det oerhört många V75 spelare som spelar så ändå. Därmed inte konstigt att nästan alla som lirar V75 varje lördag och bygger sina system på favoritspikar blir stora speltorskar i längden.

Som grupp är favoriterna i snitt överspelade och det är väl ingen nyhet för någon. Men det betyder inte, precis som Solo skriver, att alla favoriter är överspelade. Dessutom är väldigt många rader helt utan favoriter väldigt överspelade/har för låg infrielsechans att pengarna i potten inte räcker för att matcha. Den här typen av statistik hjälper inte en spelare speciellt mycket utan det är fortfarande chansvärdering kontra odds som gäller för att ta rätt beslut.

NicklasJ 2015-04-30 13:43

Citat:

Ursprungligen postat av olle (Inlägg 426817)
Absolut. Men det finns väldigt många statiska V75 spelare. Spela varje lördag, system som kostar lika mycket, och alltid tre spikar är nog ingen helt ovanlig taktik och när man spelar så blir nog de tre spikarna oftast också de tre största favoriterna.

Att större delarna av spelarna är förlorare är ingen hemlighet. Vi spelar ju i en pool mot varandra. Alla kan omöjligen vara vinnande.

Solo 2015-04-30 14:06

Citat:

Ursprungligen postat av olle (Inlägg 426817)

Håller med dig till fullo.
Kanske att "tröstpengar" på 5/6r döljer svårighetsgraden till 7r lite? Många ggr "man" var där och nosade och bara hade oturen emot sig. Sannolikheten att sätta minst en spik om de tre favoritspikarna har 35% chans är trots allt nästan 75% (även om många rader är jackpotrader).

NicklasJ 2015-04-30 14:15

Precis som Olles räkneexempel visar så är det väldigt svårt att få alla rätt på V75. Det går inte att räkna med att man ska sätta 7an mer än några gånger per år som högst. Jag tror att många som spelar väldigt vinstchansbetonade system felaktigt känner att de är väldigt nära då det ofta har 4-6 rätt. Många verkar dessutom tro att allting löser sig bara man kan spela större system. Ja, du kommer vinna oftare om du har råd att spela fler rader (logiskt), men det är inte på något sätt enklare och det intressanta är fortfarande nettot.

Viroid 2015-04-30 14:26

Citat:

Ursprungligen postat av incitatus (Inlägg 426768)
878
224
190
425
106
utdelning i lägsta gruppen, ÖVER 100 kr fem dagar i rad, der var nog länge sedan, det kanske inte är vintern som är svårtippat, snabba vårbanor behöver inte vara faboritbetonat,

tror det är bra för spelet intresset

trevlig valborg

Det där är bra för spelet, för även spelare med högst normala system för en mindre slant kan vinna något.

Det som varit problemet under vintern är att loppen varit ojämna med relativt få hästar som haft en rimlig chans att vinna, samt någon eller några avdelningar med extremt stora favoriter. Nu kommer fler hästar ut, och dels är det ett problem för spelarna att sätta in hästar som vilat länge mot de andra, dels betyder fler hästar som tävlar att det blir fler kvalitetshästar med chans att vinna i loppen. Istället för att de tre mest spelade i ett lopp har 85-90% av insatserna får de nöja sig med 65-70%. Det gör mycket för svårighetsgraden.

olle 2015-04-30 14:29

Citat:

Ursprungligen postat av NicklasJ (Inlägg 426825)
Precis som Olles räkneexempel visar så är det väldigt svårt att få alla rätt på V75. Det går inte att räkna med att man ska sätta 7an mer än några gånger per år som högst. Jag tror att många som spelar väldigt vinstchansbetonade system felaktigt känner att de är väldigt nära då det ofta har 4-6 rätt. Många verkar dessutom tro att allting löser sig bara man kan spela större system. Ja, du kommer vinna oftare om du har råd att spela fler rader (logiskt), men det är inte på något sätt enklare och det intressanta är fortfarande nettot.

Ja, V86 och V75 är grymt svåra spel och det måste det ju vara om det ska gå att vinna miljoner i en spelpool som består av spelarnas insatser minus spelavdrag.
Om det är 4-5 procents chans statistiskt att tre favoritspikar vinner så är ju chansen enormt mycket mindre att tre outsiderspikar gör det. Därför gäller det att läsa på noga och till att börja med fundera på om man ska gå in på spelet. Bedömer man att info, egna värderingar mm på ett antal hästar avviker från vad motspelarna tror så blir det intressant. Annars inte.

Jag tror att ett bra reduceringsprogram och en inte alltför liten spelkassa är det första som behövs. Sen behöver man läsa på rejält och slutligen bör pluggandet resultera i att man kommer fram till att vad kollektivet tror i flera lopp inte stämmer med vad jag själv kommit fram till. Är dessa förutsättningar uppfyllda så är det läge att spela.

Jag tycker själv att V4/V5 och ibland V6 för det mesta är bättre spelformer om man har en spelkassa som bara ligger på upp till 500 kr på ett streckspel. Har man en idé på V4 går det tom att få till ett bra system med potential där för endast 1-200 kr.

Jagar man miljonerna på de stora streckspelen med liten spelkassa är chansen mikroskopisk att lyckas.

Heuer 2015-04-30 15:11

"Jocke"

Var är "Jocke" Johansson?
Norrlänningen var suverän i V86 direkt.

Jag saknar honom.
Nu blir det lite för mycket Per Skoglund.

incitatus 2015-04-30 19:20

kuskstatistik,
från 2012 och senare det blev drygt 8 000 lopp där kusken varit spelad till odds 2,0 eller lägre. (ej kallblod och inte alla lopp men många)

ganska jämnt men spela fleming, klar vinnare i favoritinfriande listan

Kusk Ant lopp Amtal Vinnare
GooBj 666 344 51,7%
KonJo 529 282 53,3%
SvaÅk 381 195 51,2%
KihÖr 349 187 53,6%
BerRo 325 190 58,5%
OhlUl 310 175 56,5%
AdiEr 305 153 50,2%
TakJo 250 129 51,6%
UntPe 186 104 55,9%
JakMa 164 91 55,5%
JenFl 154 103 66,9%
UntJo 136 73 53,7%
KolLu 134 71 53,0%
RedDa 116 66 56,9%

Knutman 2015-04-30 20:07

Håller med till 100% ang. Jocke J och Per S.
Men, värst av allt Robin när skall vi bli av med honom, han förstör travupplevelsen.
Gapar och skriker, frågar sig själv och svarar under referatet, totalt oduglig!

Helge 2015-05-01 09:02

Det här kära vänner är trav ♥ Helt underbart och roligt!

Daniels dag - från nervvrak till hybris. Första kusksegern!

https://www.youtube.com/watch?v=30d_...ature=youtu.be

putte64 2015-05-01 09:21

Citat:

Ursprungligen postat av Helge (Inlägg 426948)

Han bara körde.
Galopp och tredje, nu åker vi.
Hästen var magisk, och han visste vad han satt bakom.
Bra gjort !!!

incitatus 2015-05-06 18:17

Idag, Ons 6/5, var lunchen på Täby förstapriset var
50
40
28
28
imorgon avgörs lunchen på Lindesberg förstaprisen är
15
22
30
22

hur kan det vara möjligt ?

Viroid 2015-05-06 19:39

Citat:

Ursprungligen postat av incitatus (Inlägg 428289)
Idag, Ons 6/5, var lunchen på Täby förstapriset var
50
40
28
28
imorgon avgörs lunchen på Lindesberg förstaprisen är
15
22
30
22

hur kan det vara möjligt ?

Prioriteringar. För galoppen är luncherna fintävlingar, för travet är det en avstjälpningsplats. Galoppen äger 10% av ATG, får 10% av spelöverskottet efter skatt och administration och sedan har de vett att inte tävla med sina hästar om de inte får betalt för det.

Stekel 2015-05-06 22:11

Citat:

Ursprungligen postat av Helge (Inlägg 426948)

Haha, jäklar vad skön då! Ingen dålig debutseger heller, han ska ha lite hybris efter det där!

Helge 2015-05-06 23:07

Varför inte erkänna att trav idag, är bäst hemma!? OM inte starthäst eller större lopp.

Heuer 2015-05-08 13:54

Fällgren

Läs Fredrik Fällgren på Färjestadstravet!

Han är grym.

Strappa71 2015-05-08 14:33

Citat:

Ursprungligen postat av Heuer (Inlägg 428660)
Läs Fredrik Fällgren på Färjestadstravet!

Han är grym.

Han kanske var grym en gång i tiden.

Numera är det katastrofala tanke- och räknefel i varenda krönika.

Det är märkligt att Färjestadstravet låter så mycket dynga publiceras under sitt tak.

Precis som för Nybrinks krönika på Aftonbladet så har man tagit bort möjligheten att kommentera. Att man gör så kan jag förstå. För när de fånigaste slutsatserna dissekeras i anslutning till krönikan ser det inte så "grymt" ut längre.

Filmtokig 2015-05-10 05:27

Hur fungerar det med domarkåren? Har varje bana sina domare? Eller finns det ett gäng domare inom vissa distrikt? Eller domare som dömer olika tävlingar?

Min fråga. Hur vet man vem som dömer när, i och med att domsluten skiljer sig natt och dag fast brottet kan ha varit detsamma ibland. Kan ju inte vara samma individer jämt, men samtidigt inte allt för många heller?

tomtom2 2015-05-10 06:13

Citat:

Ursprungligen postat av Filmtokig (Inlägg 429300)
Hur fungerar det med domarkåren? Har varje bana sina domare? Eller finns det ett gäng domare inom vissa distrikt? Eller domare som dömer olika tävlingar?

Min fråga. Hur vet man vem som dömer när, i och med att domsluten skiljer sig natt och dag fast brottet kan ha varit detsamma ibland. Kan ju inte vara samma individer jämt, men samtidigt inte allt för många heller?

I princip har varje bana sin fasta domarkår, en måldomarnämnd på 3-4 personer med måldomaren i spetsen och en bandomarnämnd med bandomaren som styr. Vissa banor som samverkar har väl delvis samma funktionärer ibland, men det är ett undantag. Vid V75 dagar så finns alltid en riksfunktionär med som stöd till måldomarnämnden.

Viroid 2015-05-10 06:35

Citat:

Ursprungligen postat av Filmtokig (Inlägg 429300)

Varje bana har normalt sett egna domare, även om det är relativt vanligt att närliggande banor åtminstone delvis använder samma funktionärer. De som under en tävlingsdag har uppdrag som domare får ju inte fött upp eller deläga någon startande häst, ha någon nära anhörig som äger häst, eller vara nära anhörig till någon tränare eller kusk. Det är heller inte lyckat om funktionärer är släkt med varandra, och naturligtvis får de inte spela.

Eftersom funktionärerna normalt sett inte är heltidsanställda utan har detta som ett extraknäck så händer det ju att de är upptagna av annat eller helt enkelt är sjuka när det är dags för tävling. Därför är det lite olika konstellationer av domare vid olika tävlingsdagar.

När det är V75 finns det alltid en så kallad riksfunktionär på plats som ingår i domarnämnden för att se till att det döms likadant över hela landet. Man har också årliga domarträffar där ST går igenom nyheter i reglementet, de visar upp vad de ser är nya trender bland kuskarnas körstilar, och visar på hur olika situationer bör bedömas.

Att situationer som ser likadana ut bedöms olika beror oftast på att det fastnat olika bra på övervakningsfilmerna. Det finns inte kameror som täcker varje meter av banan från olika vinklar. Väder och ljusförhållanden kan också göra det svårt att se vad som faktiskt händer. En annan faktor är att reglementet är öppet för olika antaganden, som t.ex. att en händelse skall ha påverkat ordningsföljden i mål. Svenska domare är tyvärr väldigt fokuserade på att mäta längden på en galopp eftersom det är avgörande för om man blir diskad eller inte. Jag är ganska övertygad om att det skulle uppmärksammas fler regelbrott om de inte höll på med sådant utan diskade direkt för galopp. Mätningen blir ganska godtycklig och sker nästan alltid under stor tidspress.

Filmtokig 2015-05-11 11:15

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle20772755.ab

Blir Bergh kvar i Norrland?

Filmtokig 2015-05-24 14:47

https://www.youtube.com/watch?v=ba49ascBcVc

Bitter?

boozty 2015-05-24 23:55

Citat:

Ursprungligen postat av Filmtokig (Inlägg 433517)

Bara förnamnet.... Tror inte jag pallar en intervju till med henne.

Kaffepengar? Hästen vann bara 100k den dagen....Jag måste nog förhandla upp min lön till kaffepengar jag med...

Viroid 2015-05-25 05:56

Citat:

Ursprungligen postat av boozty (Inlägg 433606)
Bara förnamnet.... Tror inte jag pallar en intervju till med henne.

Kaffepengar? Hästen vann bara 100k den dagen....Jag måste nog förhandla upp min lön till kaffepengar jag med...

Jag tycker hon har en poäng. Av de knappt 4 miljarder som svenska spelare betalar i form av spelavdrag (kupongavgifter, inträden på banorna, lopparkiv etc oräknat) så är det mindre än 20% som hamnar hos hästägarna i form av prispengar.

Ser vi till kallbloden så är deras högst doterade lopp för högsta klassen Elitkampen på Solvalla med 300.000kr i förstapris. I övrigt kör man några lopp på V75 med 100.000 i förstapris, och aldrig några finaler med dubbla pengarna.

boozty 2015-05-25 11:32

Jo självklart är det ju så Viroid men sättet hon säger det på retar upp väldigt många, särskilt när hon deläger en av få hästar som faktiskt går bra plus. Jag älskar kallblod (går i köpatankar på en 1åring just nu) så för min del får det mer än gärna bli fler kallblodslopp. Men att kalla det kaffepengar när man har en häst som i princip endast springer på v75 och i princip bara vinner känns rätt fel. De flesta hästägare skulle vara glad om deras häst sprang in 100k/år.

Viroid 2015-05-25 11:52

Citat:

Ursprungligen postat av boozty (Inlägg 433659)
Jo självklart är det ju så Viroid men sättet hon säger det på retar upp väldigt många, särskilt när hon deläger en av få hästar som faktiskt går bra plus. Jag älskar kallblod (går i köpatankar på en 1åring just nu) så för min del får det mer än gärna bli fler kallblodslopp. Men att kalla det kaffepengar när man har en häst som i princip endast springer på v75 och i princip bara vinner känns rätt fel. De flesta hästägare skulle vara glad om deras häst sprang in 100k/år.

Jag tycker det är jättebra att någon det går bra för säger ifrån, annars får de ju höra att "de skall skaffa sig en bättre häst, så går det ihop".

boozty 2015-05-25 11:56

Möjligt men i princip varenda hästägare jag träffat (och det är ett antal) har börjat prata om hennes uttalande och att dom är irriterad över att hon tar upp det då det inte går nån nöd på henne. Så jag tror nog det sticker en del i ögonen för de som äger hästar som slåss om matlappar varje start. Sen är det helt klart en diskusion som behöver föras fast skulle hellre se någon annan ta den.

Viroid 2015-05-25 12:01

Citat:

Ursprungligen postat av boozty (Inlägg 433664)
Möjligt men i princip varenda hästägare jag träffat (och det är ett antal) har börjat prata om hennes uttalande och att dom är irriterad över att hon tar upp det då det inte går nån nöd på henne. Så jag tror nog det sticker en del i ögonen för de som äger hästar som slåss om matlappar varje start. Sen är det helt klart en diskusion som behöver föras fast skulle hellre se någon annan ta den.

Ja, när framgångsrika kvinnor tar ton så inträder Jante och lite annat... :evilgrin39:

Hon är väl kanske inte den mest diplomatiska här i världen, men jag kan inte låta bli att tycka att hon fått mycket skit för att hon vågade säga sanningen.

boozty 2015-05-25 12:04

Tror det har mer att göra med vem hon är än att hon är kvinna iofs.

Strappa71 2015-05-25 12:07

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 433665)
Ja, när framgångsrika kvinnor tar ton så inträder Jante och lite annat... :evilgrin39:

Hon är väl kanske inte den mest diplomatiska här i världen, men jag kan inte låta bli att tycka att hon fått mycket skit för att hon vågade säga sanningen.

Fast det framställdes ju som att det berodde på att just det här loppet flyttades. Att bara 20% av totonettot går till prispengar är en korrekt fast helt annorlunda problemställning. Samma visa med att de kallblodsklasserna på V75 inte har lika höga prispengar som dito varmblodslopp.

Sedan kan man ju även fråga sig hur betjänt kallblodssporten är som helhet på säg 5 års sikt att prispengarna för äldre hästar i högsta klassen tokhöjs? Det är ju mest där som man ändå ryser till för att hon talar i helt egen sak?

olle 2015-05-25 12:19

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 433667)
Fast det framställdes ju som att det berodde på att just det här loppet flyttades. Att bara 20% av totonettot går till prispengar är en korrekt fast helt annorlunda problemställning. Samma visa med att de kallblodsklasserna på V75 inte har lika höga prispengar som dito varmblodslopp.

Sedan kan man ju även fråga sig hur betjänt kallblodssporten är som helhet på säg 5 års sikt att prispengarna för äldre hästar i högsta klassen tokhöjs? Det är ju mest där som man ändå ryser till för att hon talar i helt egen sak?

Kallblodssporten i Sverige är väl inte förtjänta av en enda krona mer när klassen på den svenska kallbloden inte håller högre klass.

Så fort kallbloden har lite mer att tävla om i Sverige så är det ju norsktränade och norskägda kallblod som kommer och lägger beslag på pengarna.

På Romme i fredags kördes flera kallblodslopp med höga prispengar.

Sleipner cup med 100 tkr i förstapris: Norgetränade och norgeägda hästar tog alla pallplaceringar

femårsloppet med 100 tkr kr i förstapris: Norsktränad och norgeägd häst vann och norgeägd häst tvåa

Fyraårsloppet med 150 tkr i förstapris: Norgetränad och norgeägd häst vann.

Det vore ju totalt vansinne att lägga mer prispengar på kallblodsloppen. Resultatet skulle bara bli att ännu fler kallblod från Norge då kom hit och startade i dom loppen med högre prispengar.

Just nu kan det väl i hög grad ifrågasättas om det snarare inte borde bli rejält mycket mindre pengar att tävla om för kallbloden tills dess att den svenska kallblodssporten kan uppvisa bättre resultat.

Snart är det derby och kriteriet för kallbloden. Även dom öppna för norskägda kallblod och som vanligt brukar det vara dom som tar hem pengarna.

Viroid 2015-05-25 13:00

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 433667)

Jag tror många kallblodsentusiaster är less på att de flyttas runt och prioriteras ned. Jag ser hennes uttalande som ett uttryck för det.

Sedan är det naturligtvis inte så enkelt att man bara vrider om pengakranen så blir allt bra. Åtgärder behöver göras med finess och precision.

Viroid 2015-05-25 13:14

Citat:

Ursprungligen postat av olle (Inlägg 433675)
Kallblodssporten i Sverige är väl inte förtjänta av en enda krona mer när klassen på den svenska kallbloden inte håller högre klass.

Så fort kallbloden har lite mer att tävla om i Sverige så är det ju norsktränade och norskägda kallblod som kommer och lägger beslag på pengarna.

På Romme i fredags kördes flera kallblodslopp med höga prispengar.

Sleipner cup med 100 tkr i förstapris: Norgetränade och norgeägda hästar tog alla pallplaceringar

femårsloppet med 100 tkr kr i förstapris: Norsktränad och norgeägd häst vann och norgeägd häst tvåa

Fyraårsloppet med 150 tkr i förstapris: Norgetränad och norgeägd häst vann.

Det vore ju totalt vansinne att lägga mer prispengar på kallblodsloppen. Resultatet skulle bara bli att ännu fler kallblod från Norge då kom hit och startade i dom loppen med högre prispengar.

Just nu kan det väl i hög grad ifrågasättas om det snarare inte borde bli rejält mycket mindre pengar att tävla om för kallbloden tills dess att den svenska kallblodssporten kan uppvisa bättre resultat.

Snart är det derby och kriteriet för kallbloden. Även dom öppna för norskägda kallblod och som vanligt brukar det vara dom som tar hem pengarna.

Ja, det är norsktränade som dominerar därför att de ges helt andra förutsättningar att tävla och tjäna pengar. Jag tror inte att det är plötsliga och stora förändringar som är den bästa medicinen, men man måste börja fundera över hur man skall kunna öka kallblodens konkurrenskraft. Man har tillgång till ungefär samma avelsmaterial idag, så det är inte där skillnaden ligger.

olle 2015-05-25 13:29

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 433695)
Ja, det är norsktränade som dominerar därför att de ges helt andra förutsättningar att tävla och tjäna pengar. Jag tror inte att det är plötsliga och stora förändringar som är den bästa medicinen, men man måste börja fundera över hur man skall kunna öka kallblodens konkurrenskraft. Man har tillgång till ungefär samma avelsmaterial idag, så det är inte där skillnaden ligger.

Urbaniseringen har nog viss betydelse. Allt mer människor och kapital flyttar till storstadsregionerna samtidigt som glesbygden i Norrland och Värmland (där merparten av kallbloden finns) bara minskar i omfattning och betydelse.
Kallblodssporten har väl därmed ännu dystrare framtidsutsikter än varmblodssporten, för det är väl inget som talar för att landets kapitalstarka och satsande hästägare som finns kvar skulle börja satsa på kallblodssporten när det i stort sett inte körs några kallblodslopp på de större banorna i storstäderna.

Vad finns kvar av kallblodssporten den dag Jan Olof Persson lägger av ?

Viroid 2015-05-25 13:44

Citat:

Ursprungligen postat av olle (Inlägg 433696)
Urbaniseringen har nog viss betydelse. Allt mer människor och kapital flyttar till storstadsregionerna samtidigt som glesbygden i Norrland och Värmland (där merparten av kallbloden finns) bara minskar i omfattning och betydelse.
Kallblodssporten har väl därmed ännu dystrare framtidsutsikter än varmblodssporten, för det är väl inget som talar för att landets kapitalstarka och satsande hästägare som finns kvar skulle börja satsa på kallblodssporten när det i stort sett inte körs några kallblodslopp på de större banorna i storstäderna.

Vad finns kvar av kallblodssporten den dag Jan Olof Persson lägger av ?

Suck!

Det är ju inte precis så att det föds upp travhästar i Hötorgsskraporna eller ens i Turning Torso, trots att den skrapan står nästan ute på landet. Urbaniseringen har en väldigt liten roll i hur tävlingsprogrammet för kallblod utformats. Jag tror inte att någon medvetet skapat det här, det är nog mer så att man glömt bort kallbloden och inte riktigt funderat över hur bytesbalansen mellan Norge och Sverige skall förändras.

Sedan finns det ju några gaphalsar längst i söder som tycker kallblodstävlandet borde upphöra eftersom de då tror att de får mer pengar att tävla om. Jag förlåter dem, ty de veta icke bättre.

Filmtokig 2015-05-25 14:23

Ungefär samma logik som dem som utövar damfotboll har, gnäller att dem inte får samma bidrag som herrarna.

När intresset är lika stort. Då kan man börja snacka. Man kan inte äta den stora kakan om man inte kan bidra till den heller.

Är man inte lika intressant, ska man inte ha samma uppmärksamhet heller. Så fungerar det överallt.

Och passar det inte, kan hon starta upp något eget endast för kallblod, med eget spelbolag o.s.v så kan hon skapa sina egna regler, för hon verkar inte vilja anpassa sig efter hur det är nu, som alla andra måste göra.

Viroid 2015-05-25 14:41

Citat:

Ursprungligen postat av Filmtokig (Inlägg 433702)
Ungefär samma logik som dem som utövar damfotboll har, gnäller att dem inte får samma bidrag som herrarna.

När intresset är lika stort. Då kan man börja snacka. Man kan inte äta den stora kakan om man inte kan bidra till den heller.

Är man inte lika intressant, ska man inte ha samma uppmärksamhet heller. Så fungerar det överallt.

Och passar det inte, kan hon starta upp något eget endast för kallblod, med eget spelbolag o.s.v så kan hon skapa sina egna regler, för hon verkar inte vilja anpassa sig efter hur det är nu, som alla andra måste göra.

Kallblodssporten är väl ändå ingen belastning för varmbloden? Nog räcker spelet som sker på de hästarna mer än väl till för att betala ut de prispengar man får?

Även om mer pengar alltid är trevligt så är den springande punkten snarare hur man skapar en större topp. Jag har inte synat det på djupet, men anar att färre lopp, och mer prispengar i dem som blir kvar är en väg att gå. Gärna också en storloppsserie med hyggliga pengar för de bästa, och varför inte några fler unghästlopp för kallblod med vettiga prispengar. Kan vara insatslopp, eller något i stil med Breeders Crown.

tomtom2 2015-05-25 14:47

Det stora problemet är ju att alldeles för många lopp är öppna för norska hästar, begränsa det rejält, dom kan väl för fan köra om sina oljepengar på hemmaplan. Sen är det väl ok om de öppnar för norska och finska kallblod i några av de största loppen.
Men att se startlistor med 15 startande hästar varav 12 är norsktränade/ägda är fan sorgligt. Varför ska vi försörja den norska kallblodsporten? Det är ju väldigt få svenska kallisar som deltar i de norska loppen och då tycker jag att prispengarna som svenska spelare bidrar med borde stanna hos de som satsar på kallblod i Sverige.

Knutman 2015-05-25 14:53

Olle- öppna ögonen, travet i ditt område- Skåne, vad är det?
Danskar som tar stor del av kakan, tränare som härstammar från
Norrland.
Sveriges tredje största bana som kör med lopp som inte är fulla.

Malmö kommun som lever på statsunderstöd med miljoner varje månad.
Tänk till innan du uttalar dig, din bana är sämre än många norrlandsbanor!
Jägersro ?