Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   ALLT OM TRAV! (här kan man snacka allmänt om allt) (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/20312-allt-om-trav-haer-kan-man-snacka-allmaent-om-allt/)

robust 2015-12-02 13:15

Långt off topic inlägg men är värt att ta upp, verkar vara en utbredd åsikt att det var alliansens fel med nya karolinska![/QUOTE]

Så Filippa Reinfeldt hade inget med saken att göra? Min poäng var ändå att nybyggen kostar mer än att renovera det befintliga.

alle 2015-12-02 16:37

Citat:

Ursprungligen postat av robust (Inlägg 468416)

Så Filippa Reinfeldt hade inget med saken att göra? Min poäng var ändå att nybyggen kostar mer än att renovera det befintliga.

Filippa Reinfeldt satt inte med i regeringen, så hennes delaktighet har inget med alliansen att göra.

Jag håller förövrigt med dig i din poäng! :)

AndyMart 2015-12-03 16:45

https://www.atg.se/services/cms/img/...10_STALLTZ.jpg

Toppsto från Takter till Redén

Wild Honey - vinnare av årets Hambletonian Oaks - flyttar till Sverige och Solvallatränaren Daniel Redén.

Det treåriga stoet tillhör den absoluta kulltoppen i USA och hon har travat 1.08,9 samt tjänat drygt 12,7 miljoner kronor.
”Ett riktigt spännande nyförvärv till stallet. Hon kommer till oss om cirka en vecka och har väldigt många likheter med stallets supersto Delicious U.S.” skriver Daniel Redén i en kommentar på Stall Zets hemsida.
I USA har Wild Honey tränats av Jimmy Takter. Totalt i karriären har Wild Honey vunnit 17 av 28 starter. I fjol som tvååring segrade hon i tio av tolv lopp. Bland storsegrarna finns Hambletinoan Oaks, Breeders Crown, Kentucky Futurity Filly samt dubbla finalsegrar i Pennsylvania Sire Stakes.

Manprinsen 2015-12-03 18:46

Fan så cool han ser ut Campbell. Synd att inte fler kuskar i Sverige anammat den muschen.

Grant 2015-12-03 19:34

Plastaspannen? (surfpadda?) på huvudet på Wild Honey är också fräck!

Mvh Uffe

alle 2015-12-04 15:56

Ställde en fråga om onsdags saxen till ATG häromdagen, svaret kan vara av intresse för allmän beskådning!

Hej
"Vad händer med v86 om tex bergåker ikväll ställer in för tjällossning, ställer man in hela omgången då?

mvh"

Svaret:

"Hej,

Tack för ditt mail.

Om Bergsåker skulle bli inställt pga. till exempel otjänlig bana så skulle i så fall V86 bli inställt. Alla loppen på Bergsåker ställs in, men Solvallas lopp kommer fortfarande att köras. Kunder som redan har då spelat till Bergsåker tävlingar skulle få sina insatser återbetalade.

Om 6 st. avdelningar är avklarade på V86 och sedan händer det att man måste ställa in tävlingarna på banan som till exempel Bergsåker, så blir alla hästarna i de två sista avdelningarna vinnare.

Beroende på tid och avstånd så kan man försöka flytt spelet till närmastliggande travbana.

Ha en fortsatt trevlig kväll."

Nu vet vi det! Kommer garanterat hända någon gång! :)

Wagner 2015-12-04 17:49

Citat:

Ursprungligen postat av alle (Inlägg 468702)
Ställde en fråga om onsdags saxen till ATG häromdagen, svaret kan vara av intresse för allmän beskådning!

Hej
"Vad händer med v86 om tex bergåker ikväll ställer in för tjällossning, ställer man in hela omgången då?

mvh"

Svaret:

"Hej,

Tack för ditt mail.

Om Bergsåker skulle bli inställt pga. till exempel otjänlig bana så skulle i så fall V86 bli inställt. Alla loppen på Bergsåker ställs in, men Solvallas lopp kommer fortfarande att köras. Kunder som redan har då spelat till Bergsåker tävlingar skulle få sina insatser återbetalade.

Om 6 st. avdelningar är avklarade på V86 och sedan händer det att man måste ställa in tävlingarna på banan som till exempel Bergsåker, så blir alla hästarna i de två sista avdelningarna vinnare.

Beroende på tid och avstånd så kan man försöka flytt spelet till närmastliggande travbana.

Ha en fortsatt trevlig kväll."

Nu vet vi det! Kommer garanterat hända någon gång! :)

Men den ena banan kör ju så varför inte utse den vinnaren på sedvanligt vis?

Strappa71 2015-12-04 20:12

Citat:

Ursprungligen postat av Wagner (Inlägg 468717)
Men den ena banan kör ju så varför inte utse den vinnaren på sedvanligt vis?

¨

De menar naturligtvis de två sista avdelningarna på den bana där man ställer in.

Det får falla bort högst två avdelningar från en V5/V65/V64/V75/V86 för att den inte ska ställas in helt. För V4 gäller att högst en avdelning får falla bort. Allt står att läsa i vadhållningsbestämmelserna. Se https://www.atg.se/hjalp/regler-och-villkor

Wagner 2015-12-04 23:33

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 468739)
¨

De menar naturligtvis de två sista avdelningarna på den bana där man ställer in.

Det får falla bort högst två avdelningar från en V5/V65/V64/V75/V86 för att den inte ska ställas in helt. För V4 gäller att högst en avdelning får falla bort. Allt står att läsa i vadhållningsbestämmelserna. Se https://www.atg.se/hjalp/regler-och-villkor

Fast efter 6 avdelningar har man hitintills kört 3 på varje bana. Men då ska man pausa ena banan efter 2 körda avdelningar och låta den andra köra klart sina 4 lopp. Då funkar ju matematiken. :)

Men då kommer det bli avdelning 5 och 7 som får se alla hästar som vinnare. Alternativt 6 och 8.

Strappa71 2015-12-05 19:12

Citat:

Ursprungligen postat av Wagner (Inlägg 468770)
Fast efter 6 avdelningar har man hitintills kört 3 på varje bana. Men då ska man pausa ena banan efter 2 körda avdelningar och låta den andra köra klart sina 4 lopp. Då funkar ju matematiken. :)

Men då kommer det bli avdelning 5 och 7 som får se alla hästar som vinnare. Alternativt 6 och 8.

Om man tänker ställa in efter 2 avdelningar ( dvs köra 2 avdelningar färre än avsett ) så har man antingen kört 4 eller 5 avdelningar. Inte 6 avdelningar.

Och precis som du säger så är det så det blir om Xpress-V86-omgången ska vara giltig med minimalt antal körda avdelningar. ( Och det var precis det här jag skrev om och menade i ovanstående inlägg. De två sista avdelningarna på en och samma bana ).

Givetvis finns det en mikroskopisk risk att man ställer in den sista avdelningen på båda banorna också. Men för att tro att det var så jag menade så måste missförståndet vara medvetet. Edit: Jag har ju t o m skrivit "två sista avdelningarna PÅ DEN BANA MAN STÄLLER IN PÅ", så vad du menar med ditt inlägg har jag helt enkelt ingen aning om.

Wagner 2015-12-05 23:47

Citat:

två sista avdelningarna PÅ DEN BANA MAN STÄLLER IN PÅ", så vad du menar med ditt inlägg har jag helt enkelt ingen aning om.
Då blir det lopp 6 och 8 på kupongen som ställs in. Alternativt 5 och 7. Var det jag menade. :)

Kan ju aldrig bli avdelning 7 och 8 som ryker om en bana tvingas ställa in efter två körda avdelningar.

incitatus 2015-12-06 13:07

Söndag kl 12

v86 Onsdag inte öppnat ?

Inte för jag skall spela men skulle vilja komma åt strecktabellen, brukar det verkligen vara så sent ?

AndyMart 2015-12-06 13:47

Citat:

Ursprungligen postat av incitatus (Inlägg 468983)
Söndag kl 12

v86 Onsdag inte öppnat ?

Inte för jag skall spela men skulle vilja komma åt strecktabellen, brukar det verkligen vara så sent ?

De ska uppdatera ATG.se ikv, därav dröjer av någon anledning.

incitatus 2015-12-06 14:03

OK - tack
då kan man hoppas att de löst lite av de tokigheter som finns på sidan finns en del

Strappa71 2015-12-06 18:17

Citat:

Ursprungligen postat av Wagner (Inlägg 468967)
Då blir det lopp 6 och 8 på kupongen som ställs in. Alternativt 5 och 7. Var det jag menade. :)

Kan ju aldrig bli avdelning 7 och 8 som ryker om en bana tvingas ställa in efter två körda avdelningar.

Fast det har jag aldrig påstått heller. Skrev ganska tydligt "på den bana man ställer in".

incitatus 2015-12-08 19:55

Markus Lindgren idag på Jägersro / på ATG Live

Alldeles fantastisk bana idag, svikt och bra fäste

Kanske det beror på att de inte behöver göra barfotabana.
**********************'

Precis vad jag tror. kravet att göra barfotabana året runt ger banpersonalen en omöjlig uppgift som dessutom kostar extra.

Barfotakravet gör att banpersonalen tvingas försöka göra en bana som egentligen inte är perfekt för någon, och blir det lite väderproblem blir banan egentligen dålig för de flesta hästar .

banan på Solvalla fär 14 dagar sedan var ju ett skämt

Viroid 2015-12-09 02:31

Citat:

Ursprungligen postat av incitatus (Inlägg 469235)
Markus Lindgren idag på Jägersro / på ATG Live

Alldeles fantastisk bana idag, svikt och bra fäste

Kanske det beror på att de inte behöver göra barfotabana.
**********************'

Precis vad jag tror. kravet att göra barfotabana året runt ger banpersonalen en omöjlig uppgift som dessutom kostar extra.

Barfotakravet gör att banpersonalen tvingas försöka göra en bana som egentligen inte är perfekt för någon, och blir det lite väderproblem blir banan egentligen dålig för de flesta hästar .

banan på Solvalla fär 14 dagar sedan var ju ett skämt

Jag är lite förvånad över att det inte talas mer om vad banskötseln kostar idag. Lite grovt räknat så har banorna en maskinpark värd tillsammans runt 250 miljoner, inkl startbilarna. Skriver man av det på 10 år handlar det om 25 Mkr/år. På äldre grejer brukar underhållskostnaderna stiga så det blir status quo i bokföringen. Själva banskötseln kostar runt 100 miljoner per år för banorna tillsammans (banskötare, bränsle, inhyrda extrafordon och materiel). De här kostnaderna har bokstavligen skenat iväg senaste decennierna i jakten på barfotabana och rekord.

hatten1 2015-12-09 12:06

Där ligger för en gångs skull sporten bakom och inte spelet.
Spelarna bryr sig lite i hur fort det går, men det är ur avelssynpunkt samt mediasynpunkt för hästsporten intressant med tider och rekord.

Likväl så är diskussionen här som diskussionen överhuvudtaget inom sporten inte publik, utan försigår möjligen på stallbacken eller fikarummen.

Vilket återigen precis som inom spelet riskerar skada hästnäringen i stort.
Transparens och öppen diskussionn är av yttersta vikt.
Samt då jag är ytterst skeptisk till hästsportens möjligheter att utöka sina intäkter under nuvarande ägarstrukturer och skatteuttag, så finns det rimligtvis endast en möjlighet att öka prispengarna, det är att effektivsera och spara kostnader.

Torstens 2015-12-10 11:43

...

AndyMart 2015-12-11 11:59

ATG och ST höll presskonferens idag.

- Ny Live-vy med startlista, spelmöjligheter och egna spel tillsammans med livespelaren. Kommer i början av nästa vecka.

- Videospelaren jobbar det rejält på. De är besvikna på hur dåligt den fungerat och jobbar nu på att leverera något riktigt bra.

- Nytt videoarkiv ska släppas med sökfunktion och möjlighet att se värmningar. Inget datum angett.

- Minst 10 miljoner till ensam vinnare på V64 söndagar. Start 7 februari. V64 Direkt live i TV12 mellan 16-18. Senareläggning av tävlingsdagen med 20 minuter.

- SHL-klubbar kommer få tillsammanslag som man kan ansluta sig till.

- SHL-loppet införs som V75-4 där kuskarna kör i SHL-dressarna.

putte64 2015-12-11 12:29

Citat:

Ursprungligen postat av AndyMart (Inlägg 469517)

- Ny Live-vy med startlista, spelmöjligheter och egna spel tillsammans med livespelaren. Kommer i början av nästa vecka.
Kanon !
- Videospelaren jobbar det rejält på. De är besvikna på hur dåligt den fungerat och jobbar nu på att leverera något riktigt bra.
Kanon !
- Nytt videoarkiv ska släppas med sökfunktion och möjlighet att se värmningar. Inget datum angett.
Kanon !
- Minst 10 miljoner till ensam vinnare på V64 söndagar. Start 7 februari. V64 Direkt live i TV12 mellan 16-18. Senareläggning av tävlingsdagen med 20 minuter.
Jaha ?
Helskumt !

Helskumt !

Strappa71 2015-12-11 16:00

Citat:

Ursprungligen postat av AndyMart (Inlägg 469517)

Angående live-vy så verkar det som min fågel hade rätt i sitt kvitter! :)

Angående 10M-garantin: För alla som spelar rader som är chanslösa att bli "Ensam vinnare" kommer söndags-V64 att bli ett spel med endast 61.75% återbetalning. Det gäller alltså för majoriteten av spelarna.

ATG kommer att ta 5% av vinst-potten och lägga i en garanti-fond ( ganska likt Stryktipset ) för att kunna betala ut dessa 10M.

För att inte tala om att det även är en direkt inbjudan till utlandspartners att överutnyttja den så hyllade "netto-modellen" för provisionsberäkning.

ExtremtRik 2015-12-11 16:55

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 469564)
Angående live-vy så verkar det som min fågel hade rätt i sitt kvitter! :)

Angående 10M-garantin: För alla som spelar rader som är chanslösa att bli "Ensam vinnare" kommer söndags-V64 att bli ett spel med endast 61.75% återbetalning. Det gäller alltså för majoriteten av spelarna.

ATG kommer att ta 5% av vinst-potten och lägga i en garanti-fond ( ganska likt Stryktipset ) för att kunna betala ut dessa 10M.

För att inte tala om att det även är en direkt inbjudan till utlandspartners att överutnyttja den så hyllade "netto-modellen" för provisionsberäkning.

Jepp och likt stryktipset lär där tillkomma ännu fler jackpots när fonden svämmar över.

Oavsett har man hittat ett nytt fiffigt sätt att stjäla pengar av små och medelstora spelare till förmån för utlandsspelande syndikat som inte behöver bekymra sig om systemgränser, vilka är rätt låga på just V64.

Att man inte skrotar V64 med sin jackpotgenererande stöldpott för 4 rätt är för övrigt ett mysterium. Inget hindrar samma garanti på låt säga V6 eller V65, men man älskar tjuvspelet V64. :cry:

incitatus 2015-12-11 17:09

5 hö´gsta utdelningarna V64 Söndag Sista Åby jackpot

2013-01-13 Solvalla 1 316 919 5 rätt 9 383 4 rätt 393 oms 9 527 450
2013-09-15 Galopp Täby 896 929 5 rätt 3 057 4 rätt 166 oms 3 482 045
2013-12-29 Romme 644 509 5 rätt 3 886 4 rätt 126 oms 7 479 653
2015-08-09 Galopp Jägersro 835 574 5 rätt 4 089 4 rätt 220 oms 2 892 411
2015-11-22 Åby 4 622 416 5 rätt 2 566 4 rätt 124 oms 9 367 453

Känns ganska meningslöst att jag den potten - en harry boy med idiotspikar på galopp i så fall

ExtremtRik 2015-12-11 17:12

Bra om de inser idiotin med flashspelaren mitt i den nya html5-koden, men varför inte göra rätt från början?

Och sejouren med Flash istället för den eminenta Classicsidans vidareutveckling var en senväg av mått men så går det när ignoranta chefer ska bestämma teknik, har varit så i alla år i IT-branschen, inget specifikt för ATG.

MoniMakerApp 2015-12-12 13:33

Citat:

Ursprungligen postat av ExtremtRik (Inlägg 469575)
Bra om de inser idiotin med flashspelaren mitt i den nya html5-koden, men varför inte göra rätt från början?

Och sejouren med Flash istället för den eminenta Classicsidans vidareutveckling var en senväg av mått men så går det när ignoranta chefer ska bestämma teknik, har varit så i alla år i IT-branschen, inget specifikt för ATG.

Jag tror det beror på att det inte är helt trivialt att få till en bra lösning med html5 och live-streaming utan fördröjning/buffring vilket är a och o i sammanhanget eftersom man vill kunna följa sitt spelobjekt till sista sekunden innan start och då eventuellt lägga sitt spel. 20-30 sekunders fördröjning duger inte längre som det var när atg-live lanserades för ca 10 år sedan. Html5 är fortfarande lite omoget vad gäller live-streaming samt att det ska fungera oavsett webbläsare och utan lagg. Du kan läsa mer via länken nedan. Det ATG hade kunnat göra är att utveckla appar till t.ex. Apple-TV, Samsung Smart-TV osv, men det kräver så klart stora utvecklingsresurser, man verkar istället ha valt en annan väg, d.v.s att vänta på att html5 ska bli mognare och kör med flash-streaming tills vidare. Vi får helt enkelt stå ut ett tag tills tekniken har hunnit ikapp kravet med noll fördröjning utan hackande bild och spel i sista sekunden...

http://stackoverflow.com/questions/2...5-video-client

Saknar också Classic-sidan för att enkelt kunna läsa startlistor/odds/strecklistor osv, förstår dock att de någon gång måste släcka ner gammal teknik som är kostsam att underhålla, de hade dock kunnat bygga något liknande Classic fast med ny teknik + skoinfo. Det konstigaste beslutet i mina ögon var dock att de stängde ner den mobila webbappen som trots allt fungerade ganska bra om än inte perfekt, vilket webbappar sällan gör i jämförelse med riktiga så kallade native-appar som är skräddarsydda för en viss enhet.

Strappa71 2015-12-12 13:40

Citat:

Ursprungligen postat av MoniMakerApp (Inlägg 469732)
Jag tror det beror på att det inte är helt trivialt att få till en bra lösning med html5 och live-streaming utan fördröjning/buffring vilket är a och o i sammanhanget eftersom man vill kunna följa sitt spelobjekt till sista sekunden innan start och då eventuellt lägga sitt spel. 20-30 sekunders fördröjning duger inte längre som det var när atg-live lanserades för ca 10 år sedan. Html5 är fortfarande lite omoget vad gäller live-streaming samt att det ska fungera oavsett webbläsare och utan lagg. Du kan läsa mer via länken nedan. Det ATG hade kunnat göra är att utveckla appar till t.ex. Apple-TV, Samsung Smart-TV osv, men det kräver så klart stora utvecklingsresurser, man verkar istället ha valt en annan väg, d.v.s att vänta på att html5 ska bli mognare och kör med flash-streaming tills vidare. Vi får helt enkelt stå ut ett tag tills tekniken har hunnit ikapp kravet med noll fördröjning utan hackande bild och spel i sista sekunden...

http://stackoverflow.com/questions/2...5-video-client

Saknar också Classic-sidan för att enkelt kunna läsa startlistor/odds/strecklistor osv, förstår dock att de någon gång måste släcka ner gammal teknik som är kostsam att underhålla, de hade dock kunnat bygga något liknande Classic fast med ny teknik + skoinfo. Det konstigaste beslutet i mina ögon var dock att de stängde ner den mobila webbappen som trots allt fungerade ganska bra om än inte perfekt, vilket webbappar sällan gör i jämförelse med riktiga så kallade native-appar som är skräddarsydda för en viss enhet.

Att mobilapparna försvann berodde nog mest på att man vill förkorta ledtiden när man ska introducera nyheter. Man vill kunna släppa allt samtidigt på alla plattformar. Sedan är det inte helt fel att få bort alla "special-lösningar" som nästan ofelbart smyger sig in när man skräddarsyr något för en viss enhet.

Att det blev så här mycket sämre är såklart en svåraccepterad trade-off.

Milsson 2015-12-12 20:26

I aftonnbladet kan man läsa att 30 miljoner gick till höganäs på två system. 330kr resp 66kr. Hur stor är oddsen att någon lämnar in en random rad som sätter en sådan här omg. Att det sedan händer på citygross i höganäs måste vara astronomiskt osanolikt? Det MÅSTE vara samma person som spelar via "ombud" för att kringå någon slags begränsning?

Manprinsen 2015-12-12 20:50

Citat:

Ursprungligen postat av Milsson (Inlägg 469942)
I aftonnbladet kan man läsa att 30 miljoner gick till höganäs på två system. 330kr resp 66kr. Hur stor är oddsen att någon lämnar in en random rad som sätter en sådan här omg. Att det sedan händer på citygross i höganäs måste vara astronomiskt osanolikt? Det MÅSTE vara samma person som spelar via "ombud" för att kringå någon slags begränsning?

Kan det vara Chrille ändå? Senast han gjorde rent hus var systemet inlämnat i Skåne. Samma sak nu eller en tillfällighet?

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle14215731.ab

ExtremtRik 2015-12-13 02:43

Citat:

Ursprungligen postat av Manprinsen (Inlägg 469946)
Kan det vara Chrille ändå? Senast han gjorde rent hus var systemet inlämnat i Skåne. Samma sak nu eller en tillfällighet?

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle14215731.ab

Va varför skulle det vara det? Skojar du?

Tror mer på att någon hade något med Thaiger Exclusive eller dess uppfödare (som tydligen är från Ängelholm) att göra och kände till att Peter U fyllde år och kompletterade med Erik A i loppen.

Visst var raden svår men med rätt sorts expert/sömmersketips går det ju att sätta två :D

Kopplingen till Höganäs är uppfödningen från Ängelholm, Thaiger Exclusive, tips eller sympati... gissar jag.

ExtremtRik 2015-12-13 13:38

Ok, kikade på Artikeln, Chrille hade ju Blueprinten, Jetset o att PU "gärna får vinna alla styrningar", men även de som läser artikeln, och de är betydligt fler, får ju uppslaget :)

robfri 2015-12-14 10:31

Nån mer än jag som inte kan spela via atg.se ?

robust 2015-12-14 11:24

Ombuden ligger också nere... Heja ATG! Bra omsättning på V4:an just nu: 39.548kr.

Manprinsen 2015-12-14 23:11

Någon med insyn som vet något om detta?

http://www.expressen.se/sport/trav/s...t-ar-det-inte/

Jag har noll koll på Ahos och deras djurhållning så jag tänker inte spekulera i frågan.

Däremot tycker jag det är ett stort jävla skämt att man i detta sammanhang inte uppmärksammar familjen Taikon och H.R On Line. Hästen är 8 år och har gjort 140 starter i livet, flertalet av dessa gånger har hästen inte varit i tävlingsmässigt skick.
PK media håller givetvis käften om detta av uppenbara orsaker.

Stekel 2015-12-15 01:16

Citat:

Ursprungligen postat av Manprinsen (Inlägg 470148)

Jag har noll koll på Ahos och deras djurhållning så jag tänker inte spekulera i frågan.

Däremot tycker jag det är ett stort jävla skämt att man i detta sammanhang inte uppmärksammar familjen Taikon och H.R On Line. Hästen är 8 år och har gjort 140 starter i livet, flertalet av dessa gånger har hästen inte varit i tävlingsmässigt skick.

Ingen som helst insyn, men det verkar ju vara ett uppenbart fall av att man fått ett case i knät av någon och sprungit alldeles för långt med det. När det säkert finns sånt som är illa på riktigt om man orkar bemöda sig att leta lite. Att veterinärerna inte är överens räcker väl egentligen för att förstå att det här inte är något att göra nyheter på.

Det är säkert en del små tränare som inte är så noga med djurskyddet för att de ska kunna överleva, men man kan nog se det de stora tränarna håller på med som ett större problem. In och snabbfixa, träna hårt, skicka ut med knäckarbalans för att tjäna så mycket pengar som möjligt och visa att man är bättre tränare än den som hade den före. Så får det bära eller brista med hästens välmående på lite längre sikt.

Viroid 2015-12-15 07:03

Citat:

Ursprungligen postat av Manprinsen (Inlägg 470148)

Jag tror inte att en banveterinär/bandomare är snällare mot Jean Taikon än någon annan. Om inte de tar bort en häst, så är den i vart fall inte i ett sådant skick att den riskerar att fara illa av att tävla. (det är vad veterinären bedömer).

För övrigt anser jag att hästar som har sårskador som inte läker på flera år inte skall tävla. Det måste vara bättre att hästen får vila och man åtgärdar såret än att bara köra på.

Helge 2015-12-15 08:58

NU!

http://piclair.com/data/7rkhl.jpg

Viroid 2015-12-15 11:37

Ja, inte vet jag om den nya vyn blev så mycket bättre. Jag hade inga större problem med den förra vyn. Brukar alltid se på trav på dator eller tv, och föredrar om spelet sker i ett eget fönster där man får det mer tydligt och åskådligt. Risken att klicka fel är mindre ju färre saker det finns som distraherar.

Emeffeff 2015-12-15 12:16

Nytt barfotafusk i söndags på Gävletravet. Den här gången var det en tysk tränare som fuskade och då passar det så klart bättre att frånta segern och dela ut böter. Nu är det en V64-omgång och en V5-omgång på 14 dagar där vi vet utfallet påverkats av barfotafuskandet. Frågan är vad mörkertalet är, här kan vi verkligen snacka om noll spelsäkerhet. Hoppas bara att fler fall fortsätter att uppdagas och att hårda böter ges ut så att färre vågar ta risken.

ExtremtRik 2015-12-15 12:48

Jag har lagt ned helt.

Är inte ett dugg intresserad nu när man öppnar upp för makalösa spelstötar, vissa hästar är ju 40 meter bättre barfota.

Ingen kan få mig att tro att det inte händer.

Sen har vi de nya tysktillverkade skorna som limmas (inte plast utan faktiskt delvis metall), de räknas förvisso som skor men undrar hur de presterar.