![]() |
Japp, det är inte i lägsta klasserna problemen finns. Det är i alla dessa V64-lopp för bronshästar, stoelit, och guldhästar. De blir aldrig fyllda. Alla är ju i Frankrike.
|
Citat:
Men är det inte Norrlandsbanornas fel? |
Citat:
|
Citat:
Problemet med ljus anmälan för Jägersro är ju också irriterande. Kolla nästa tisdags övningar, nästan bara topphästar som ska starta och vem fan anmäler en "ok" häst när de vet att de är chanslösa? |
Citat:
|
Citat:
Om detta på sikt gör att beståndet av bra hästar decentraliseras för att så vad gör det? Vem har bestämt att Åby ska ha en massa bra hästar i närheten och inte Årjäng bara för att den ena byn är mycket större än den andra? Men det är väl inte troligt att det blir ändring, populationen och rikedomarna är fördelade som de är i Sverige och folk vill hellre se sin häst live i närheten av hemmet och hästarna fördelar sig likartat. |
Citat:
De bästa hästarna bör ju också tävla om de bästa prispengarna, precis som de bästa fotbollsspelarna får de bästa lönerna, men av någon sjuk anledning är det inte så man tänker inom travet. Dessutom lägger man hellre föredettingar i Östersund på V64-kupongen istället för bra lopp från Jägersro. Som att prioritera Division 1 före Allsvenskan. Man kan självklart göra det men det är korkat. Bara i travet man vägrar ha någon Elit. Dessvärre är det ju så att det är Eliten och de bästa hästarna som skapar intresse för sporten, men här fokuserar vi hellre på Breddtrav för att locka folk. Helt galet enligt mig. |
Citat:
Enda skillnaden är att storbanorna idag inte alls har den status längre som dom förtjänar baserat på detta. Det är i storstäderna framtiden finns, det är där människorna och kapitalet finns. Så är det oavsett hur patriotisk norrlänning man än är. |
Citat:
Att man ska lägga den basta sporten för dagen pa huvudspelet haller jag dock med om! Men samtidigt vill jag inte att V64 ska ga pa samma nio banor varje dag aret om. Variation är bra, blir alldeles för statiskt och trist annars om man har samma banor, hästar och kuskar för jämnan. Det gynnar varken sporten eller spelet i längden även om det sportsligt kanske blir en högre niva. Citat:
Man har inte haft rad att höja prissummorna i alla lopp utan har gjort det i det lägre skiktet sa att folk där överlever. Stortränarna överlever ända. Och hästägarna till de basta kusarna ocksa. Nagra provar lyckan pa Vincennes i lite högre utsträckning nu än om det vore lite bättre prispengar, men skulle det verkligen vara värt att lägga hur manga miljoner som helst (som väl för övrigt inte finns om det inte tas fran nagot annat) för att de inte ska göra nagra gästspel där? Jag ser inte manga topphästar som körs ner till Frankrike och blir kvar där iallafall. |
Citat:
Det kördes ju breddtrav även innan det formellt kallades så. Då kallades det b-loppsdagar utan totospel. Jag har egentligen inget emot dessa tävlingar men kan ändå tycka det är något märkliga satsningar. En massa amatörer tar på sig kuskdressen igen och massor av hästar som aldrig någonsin kommer räcka i riktiga lopp tävlar där huvudsakligen. Dom kunde nog lika bra fortsatt köra dessa lopp utan totospel och då inte behövt begränsningar heller när det gäller vilka kuskar som fick köra. |
Citat:
|
1974 när V65 startade var det ett hiskeligt liv för att V65 skulle köras i hela landet. Med facit i hand så var det nog ändå ett korrekt beslut. Att det är olika banor och i någon mån lite olika hästar, tränare och kuskar gör spelet intressant.
Sedan dröjde det till 1987 innan ATG lanserade DD, som också fick turnera runt på olika banor. Till en början betydde det två lopp som blev lite prisförstärkta. Med tiden kom man på att det spelades en hel del till DD-banans V5, så man förstärkte upp alla fem loppen där, och när sedan V65 började köras på vardagar så blev det fler lopp. Länge var den stora skillnaden mellan banorna att de stora banorna hade en enormt mycket större publik som genererade pengar som kunde förvandlas till prispengar. Solvalla hade mycket sällan färre än 5000 åskådare, ofta några tusen till. Gjorde man en 50-lapp på varje besökare i snitt så blev det en hel del pengar. Idag har de inte längre det försprånget när det kommer lika många till Umåker som till Solvalla eller Jägersro. Men jag noterar precis som andra här att det är ont om starthästar. Mindre kullar kommer in i verksamheten än de som lämnar. Många väntar med att sätta igång sina hästar tills det blir lite pengar att köra om. Banorna har medvetet dragit ned prispengarna under vintern till ett minimum för att försöka skrapa ihop till lite större lopp i sommar. Den stora sänkningen av prispengar för några år sedan har ännu inte tagits ikapp, och därför blir det färre hästar som tjänar bra pengar också. Det tar man inte alls hänsyn till vid proppskrivandet eller klassindelningen på rikstoton. Sänkta prispengar och snålskalor har drabbat alla hästar som tävlat de senaste åren. Man har under vintern också kört färre lopp än tidigare. Fem på lunchen, och högst 10 lopp på kvällen. Även nu när det kommer igång saxbana på kvällen håller man sig till 10 lopp. Kanske kan man skära ned 1 eller 2 lopp till på kvällarna, som man gjort i Norge, för att skapa bra fält och få loss medel till högre prispengar till dem som startar. En bra häst som är i form måste kunna tjäna pengar även på vintern och klättra i klasserna. |
Citat:
|
Citat:
Men det körs heller inte mer än c:a 100 breddloppsdagar per år, det handlar om 22-23 miljoner i prispengar, av en prismedelskaka som är nästan 700 miljoner. Det är typ 3%. Det kanske vi kan ha råd med för att behålla bredden längst ned. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Jag tror att vi har råd med det, men det är bekymmersamt att de "breddaktiva" rasade med stora tal under förra året, trots satsningen på breddtravet. |
Citat:
Någonstans ska de saxa. Lägger de in en Jägersdag då med högkvalitativ sport och stora prispengar som saxbana så lovar jag dig att det blir ett underskott på en annan nivå. Och halvfulla lopp både den och nästkommande Jägersdag. Alla omkostnader du nämner för tävlingar finns var de än ska saxa. Och någon publik att tala om är det inte på en vardagskväll de saxar på Jägers heller, det är jag hundra på även om jag aldrig satt min fot på den banan. Varsågod att skjuta den logiken i sank. |
Citat:
Det enda jag läst (jag läser iofs inte fackpressen så mycket utan lite sociala medier och Aftonblaskan) är gnäll från alla stortränare att det är dåliga tider och att det går åt helvete för travet för att det inte finns prispengar eller folk på banorna. Det där med folk på banorna undrar jag förresten om de inte kan titta sig i månen efter. Det kan vara så att den utvecklingen inte kan vändas ordentligt hur bra idéer man än får att locka folk till banan. Tillgängligheten till travet på distans och konkurrens från otaliga övriga arrangemang gör det nog omöjligt. |
Citat:
Vad gäller publiken har du utan tvekan rätt. Istället för att plöja ned massor av miljoner på att försöka locka publiken så borde banorna börja anpassa sig till hur man skapar en trevlig stämning med 500 besökare inomhus en tävlingskväll. Kanske börja dra ned ambitionerna lite med värmningstipsare, kändisreferenter, segerintervjuare, totokassor, andelssystem etc. Man bränner pengar i en takt som hade varit hedrande även för en colombiansk knarkbaron i försöken att locka en ytterst ovillig publik till ordinärt vardagstrav. |
Citat:
Knarkbaron, nu kryddar du allt lite tycker jag. Har förvisso ingen insyn i vad notorna ligger på för PR-försöken men såpass extravaganta ser de då inte ut tycker jag. Jag skulle väl inte säga att det är dödfött att jobba på att försöka få folk till banorna, för det är väl ändå så man får folk genuint intresserade tror jag. Om de sen väljer att följa travet på distans har man ändå nått målet även om de sedan bara besöker banan en gång vartannat år. Men att det ska bli samma folkvimmel på banorna som förr i tiden så fort de har tävlingar på Solvalla är en utopi folk bara kan slå ur hågen. Kanske om de drar ner antalet tävlingsdagar där till en gång i månad med toppsport då. |
Artikel skrivet år 2007, kan ju tro det var skrivet i Ronden idag.
http://www.svd.se/travet-en-sport-for-de-besuttna-4yT4 |
Citat:
Nästan alla banor gömmer kostnaderna för sina enorma restauranger och publikutrymmen i en ganska allmänt hållen driftsbudget. Det finns inte i tanken att ett sätt att bli av med de stora utgiftsposterna är att sluta värma upp och underhålla byggnader som mestadels är tomma. Solvalla har ju börjat lägga sina läktare i malpåse för att spara pengar, men det är typ det enda som gjorts. Totalt sett ändar skillnaden mellan intäkterna från publiken och kostnaderna för publiken någonstans mellan 25-50 miljoner/år (försiktigt räknat). Och då har man som regel intäkter från sommartävlingar då merparten av publiken ändå vistas utomhus eller i särskilda tält som satts upp för ändamålet. När man pratar med folk på banornas restauranger så vittnar de om att det finns bord och stolar som inte används mer än de dagar man har V75. Förråden är fyllda med porslin, glas, bestick och dukar som inte heller används så ofta. Och tyvärr, det är ju inte så att saker som bara står inte åldras. Om man slutar drömma om fornstora dagar så kanske man kan börja ta itu med problemen och klura lite över hur man skall krympa sin kostym ned till något som genererar pengar istället för att kosta pengar. Mycket troligt ligger lösningen i att man får tänka sig utanför travsportens värld och söka samarbetspartners för att skapa nya och moderna anläggningar med en lagom storlek. |
Som vanligt kloka ord från Viroid.
Att titta tillbaka på fornstora dagar när man endast kunde se trav live är bara att glömma, man får helt enkelt utforma banorna att ta ca 500 personer på ett bra och mysigt sätt för att sen kanske ha någon typ av kall läktare för regniga sommardagar för det går inte att komma ifrån att besökarantalet sommar vs vinter skiljer sig ordentligt och det är nog inte många travdagar som genererar 500 (verkliga inte atg siffror) besökare vintertid på någon bana. Lösningen måste hittas utanför travet. Sen om det är sportsbar eller någon form av utbildningslokal eller vad det kan tänkas vara är jag inte rätt person att säga. |
|
Buzz Mearas såld till Frankrike (samma ägare som Bold Eagle). Ska fortsätta att tävla i Skandinavien säger de, men går ur Luddes träning. Trist! Få se vad det innebär för hästens utveckling. Visserligen en valack, men den har alla förutsättningar att tjäna in ett antal miljoner. Det är nog bara att gratulera köparen.
|
Citat:
|
Det är pengar på banken, men jag tror han dubblar köpesumman innan vila.
Citat:
|
En såld häst blir inte halt.
Jag tror att Buzz Mearas kan bli en bra häst, men de nordiska storloppen i år kan få väldigt bra startfält. Delicious, Nuncio, Volstead, Conlight Ås, On Track Piraten, Uncle Lasse, Lionel, Support Justice, Papagayo E, D'One, Magic Tonight, BBS Sugarlight, Quid Pro Quo, Oasis Bi, Mosaique Face, Al Dente, Nimbus C.D., Tumble Dust, Saveur, El Mago Pellini, Quick Fix, Dante Boko, Smilin Eli, Chelsea Boko, Luckycharm Hanover, Digital Ink, Happy Days etc etc etc. Alla de har gått, eller kommer nog att gå 09-tider i år under rätt förutsättningar. Några rent av 08-tider. Och då har jag inte ens kikat på några franska eller italienska hästar som kan tänkas lockas till norden och vår storloppscirkus. Det skall till en helsickes bra häst för att tjäna miljoner med den konkurrensen. |
Info från ägaren via Twitter gör gällande att hästen nästan bara ska starta i Sverige i år.
|
Fortsätter att se katastrofalt tunt ut i startlistorna i söder.
V64 med Grand Slam i Kalmar på Söndag: Stayerloppet innehåller två kanoner i form av Michelangelo Ås och Usain Henna, men totalt 7 hästar anmälda till ett lopp med plats för 15 hästar. 8 hästar anmälda till elbolagens fyraårsserie över tre volter. 6 hästar anmälda till trårsloppet över 4 volter. 12 hästar anmälda till 15 bakom bilen loppet som också är en V64 propp. 12 hästar anmälda till 15 bakom bilen loppet för ston. Också V64 propp Det tredje 15 bakom bilen loppet för lägre klass blev precis fullt. Det var de 6 lopp som var tänkta för V64. Nu blir det troligen som i Halmstad i söndags att man lägger in flera ramlopp på V64 spelet istället och därmed försämrar en omgång som hade försutsättningar att bjuda på bra sport radikalt. Problemet är bara att dom loppen är inte heller fulla till skillnad mot i Halmstad i söndags. Enda riktigt välfyllda loppet är P21 loppet men man går väl knappast så långt att man lägger ett sådant lopp på V64. Så här kan det inte fortsätta. Lite komiskt är att samma dag har Hagmyren årspremiär. Man kör där breddtrav på söndag förmiddag och de flesta loppen sprängfulla med fler reserver än hästar som kom med. Satsningarna på bredden verkar ha gett resultat redan. Men man kan ju inte ha sådana lopp på de stora spelen så verkligen ett dilemma. |
Citat:
Jo, men vi har x antal ggr sett lovande hästar i fem, sex-årsåldern verkligen blomma ut i Frankrike... |
Citat:
|
Citat:
Det är dock inte bara anmälningssystemet som är med och stjälper. V86 Xpress kommer ju på besök var och varannan vecka med förhöjda prispengar, och då är väl V64 med högst ordinära prispengar inte så intressant längre. När det sedan betalas ut transportbidrag till V75 så åker man hellre dit och tävlar om OK pengar och mindre risk, i alla fall om man har en häst som duger. Hästägarna ställer krav på att det måste bli lite bättre balans mellan utgifter och intäkter. Ytterligare en faktor är att ST har ett belöningssystem för banor som fyller sina lopp med många hästar. Det gör att man lockar med breda proppar och prisskalor. Det är ju ingen hejd på hur många 15-hästarslopp det körs. Om man nöjde sig med 12 hästar skulle det bli fler hästar över till de andra loppen. En sak till. Breddlopp skall köras för hästar som inte kommer med. Att Halmstad kör breddlopp på lördag är rätt galet med tanke på hur det ser ut i loppen i söder. Lägg in breddloppen i kalendern med en veckas varsel när det behövs, dvs när det börjar bli många tvångsstrukna. Nu planerar man ju för breddloppen upp till ett år i förväg, och så kör man vare sig man behöver eller ej. |
Olle du glömde beskriva dagens, tisdag 15, Jägersrofält ?
För många tävlingar Hd Kr J , riksspel varannan dag funkar inte, möjligen sommarmånaderna. |