Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2015-01-12, 21:47   #31
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 2 540
Sharp$: 2301
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Helge Visa inlägg
Hade önskat du Storfot har rätt. Så är icke fallet, krävs nya regler OM ändra på detta.
Typ, avsatt banveterinär.
https://www.travsport.se/artikel/banveterinarerna

Banveterinärerna är inte anställda av Svensk Travsport utan av Jordbruksverket. Det är Jordbruksverket som sätter upp banveterinärernas arbetsinstruktion och befogenheter. Banveterinärerna är statens kontrollanter och de har till uppgift att se till att djurskyddet efterlevs.

Inga travlopp får köras utan att banveterinären finns på plats. Banveterinären granskar alla hästar innan loppet – i värmningar, defileringar och provstarter. Han/hon har mandat att ställa in tävlingar när djurskyddet kan riskeras, till exempel vid dåliga banförhållanden eller vid sträng kyla.


Banveterinären är helt och hållet utomstående!

Om banveterinären skulle anse att Åby inte skulle följa hans direktiv eller motarbetat honom så att inte djurskyddet efterföljs så tror jag nog han skulle kunna göra rätt mycket skada genom staten.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
mackpeter (+2)

Senast redigerad av alle den 2015-01-12 klockan 21:49.
alle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-01-12, 22:33   #32
 
Voltstarts avatar
 
Reg.datum: jan 2013
Inlägg: 2 413
Sharp$: 9633
Standard

Varulv:
Vad tänker du om barfota-diskussionen som hästägare och spelare?
Min tanke är att ett barfotaförbud under stor del av året ej kan kännas särskilt positivt för en hästägare?
Ha häst kostar konstant sina fasta kostnader och att då stora delar av året riskera få se sin utpräglade(...drabbar vissa individer) barfotahäst "tvingas" klampa runt med skor, måste kännas irriterande? En bra bana är alltid en bra bana, eller?

Min tanke är att det bästa vore att fortsätta köra på som innan debatten startade. Tränaren bär ansvar och riskerar böter.
Näst bäst vore som det är nu, då allt utgår ifrån dagens banförhållanden.
Sämst vore totalt barfotaförbud stora delar utav året?

Tänk dig att äga exempelvis Keeping Julia, som varit usel för klassen med dojjor på nu en period.
Revenue var en stjärna utan, medioker med(Tänk värdena som skapats både i tävling och inte minst aveln...Ex: Market Share, Truculent, Reven d´Amour!).
Veijo har haft Dernier Viking i gång på sistone, som bara verkar slira och helt tappa flytet med skor. 3 snabbt påkomna exempel bara där...

Det är inte konstigt att involverade parter får känslorna i gungning runt denna fråga...

__________

När det gäller spelet och jakten på roliga, så:

Avdelning II, Nr 8 Staro Glory Days.
Det ska bli intressant att se var botten finns i hästen. Senast såg det mest ut som om att kusken körde exakt vad som behövdes för att "köra snabbare" än utmanaren. Hästen har en rejäl bössa till slut och jag vill gärna se den avlossas i god tid...

(Vi får se om Gidde_Palema drar vidare med denna kuse till spelvärde? Han verkar helt ha upphört komma med tipsförslag här på $harps efter några föreslagna storfavoriter som vassaste spikförslag och en diskad halvrensare på Färjestad som största ihopsamlade meriter. Tänk vad tur på några målfoton och begränsad $harpskompetens kan leda till...)
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Major (+10), parsalian (+2)
Voltstart är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-01-13, 01:12   #33
 
Reg.datum: sep 2013
Inlägg: 9 089
Sharp$: 21445
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av alle Visa inlägg
https://www.travsport.se/artikel/banveterinarerna

Banveterinärerna är inte anställda av Svensk Travsport utan av Jordbruksverket. Det är Jordbruksverket som sätter upp banveterinärernas arbetsinstruktion och befogenheter. Banveterinärerna är statens kontrollanter och de har till uppgift att se till att djurskyddet efterlevs.

Inga travlopp får köras utan att banveterinären finns på plats. Banveterinären granskar alla hästar innan loppet – i värmningar, defileringar och provstarter. Han/hon har mandat att ställa in tävlingar när djurskyddet kan riskeras, till exempel vid dåliga banförhållanden eller vid sträng kyla.


Banveterinären är helt och hållet utomstående!

Om banveterinären skulle anse att Åby inte skulle följa hans direktiv eller motarbetat honom så att inte djurskyddet efterföljs så tror jag nog han skulle kunna göra rätt mycket skada genom staten.


Det är inte rimligt att Jordbruksverkets arbetsinstruktioner till banveterinärerna kan tolkas individuellt av varje banveterinär, som dessutom har diktatorisk rätt att bestämma. Om Jordbruksverket har detta ansvar måste de omedelbart se till att direktiven tolkas liknande på alla banor. Inte det sammelsurium vi ser nu på Åby/Axevalla gentemot andra banor.
Nu kan banveterinären besluta att förbjuda barfotakörning. Hen kan väl besluta om förbud att att använda körspö. Eller käkrem. Allt i djurskyddets namn. Där tolkas direktiven tämligen lika. Men när det gäller barfotakörning är fältet öppet för godtycklig tolkning.
Arbetsinstruktionerna är så vaga, att de tolkas olika. Jordbruksverket måste snabbt strama upp direktiven för barfotakörning.
mackpeter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-01-13, 07:27   #34
 
Helges avatar
 
Reg.datum: sep 2011
Inlägg: 8 455
Sharp$: 42467
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av alle Visa inlägg
https://www.travsport.se/artikel/banveterinarerna

Banveterinärerna är inte anställda av Svensk Travsport utan av Jordbruksverket. Det är Jordbruksverket som sätter upp banveterinärernas arbetsinstruktion och befogenheter. Banveterinärerna är statens kontrollanter och de har till uppgift att se till att djurskyddet efterlevs.

Inga travlopp får köras utan att banveterinären finns på plats. Banveterinären granskar alla hästar innan loppet – i värmningar, defileringar och provstarter. Han/hon har mandat att ställa in tävlingar när djurskyddet kan riskeras, till exempel vid dåliga banförhållanden eller vid sträng kyla.


Banveterinären är helt och hållet utomstående!

Om banveterinären skulle anse att Åby inte skulle följa hans direktiv eller motarbetat honom så att inte djurskyddet efterföljs så tror jag nog han skulle kunna göra rätt mycket skada genom staten.

Ja, det vet jag mycket väl. Nu har Åby råkat ut för en mycket nitisk en, som vill ha barfotaförbud året runt.

Att vara statligt anställd innebär inte att man sitter säkert om man missköter sitt jobb. Denna gubbe har varit i blåsväder otaliga ggr innan denna barfotadebatt, men nu tog han chansen och införde det permanent, dagen efter beslutet kom.

Bara Axevallaveterinären har följt denna lösning, inga andra banor.
Helge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-01-13, 07:38   #35
 
TOBYTYKEs avatar
 
Reg.datum: apr 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 850
Sharp$: 8043
Standard

Nu i Åby-tider.
Veijo blir av med sina hästar. Ganska stor grej.. Någon som har någon insyn i detta. Han hade väl ett bra 2014?
TOBYTYKE är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-01-13, 08:10   #36
 
Helges avatar
 
Reg.datum: sep 2011
Inlägg: 8 455
Sharp$: 42467
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av TOBYTYKE Visa inlägg
Nu i Åby-tider.
Veijo blir av med sina hästar. Ganska stor grej.. Någon som har någon insyn i detta. Han hade väl ett bra 2014?
Vet inte om det är så stor sak som media gör gällande?

Hästarna står kvar på sin egna gård, med samma skötare och Veijo kvar som kusk.

Massa rykten om Bergh ska ta över hästarna osv... Men kanske bara en enkel lösning, annars borde Veijo inte köra hästarna i loppen heller.

Nu kom detta http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle20150198.ab

Senast redigerad av Helge den 2015-01-13 klockan 08:18.
Helge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-01-13, 09:26   #37
 
TOBYTYKEs avatar
 
Reg.datum: apr 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 850
Sharp$: 8043
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Helge Visa inlägg
Vet inte om det är så stor sak som media gör gällande?

Hästarna står kvar på sin egna gård, med samma skötare och Veijo kvar som kusk.

Massa rykten om Bergh ska ta över hästarna osv... Men kanske bara en enkel lösning, annars borde Veijo inte köra hästarna i loppen heller.

Nu kom detta http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle20150198.ab
Kanske inte. Men något konflikt verkar ju ligga i det hela. Blir inte bättre av att Denberger gör sig oanträffbar heller...
TOBYTYKE är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-01-13, 12:51   #38
 
Helges avatar
 
Reg.datum: sep 2011
Inlägg: 8 455
Sharp$: 42467
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av varulv Visa inlägg
Västerbo OTN var bra med skor näst senast på Mantorp. Har gått med skor 7ggr..inte 12. Har 1st 1:a, 3st 2:a pris, 1st 3:e, 1st g, 1st 0. Han är minst missgynnad av barfotahästarna i silver på lördag.

Färsk intervju.

Jag slår en signal till Lars Brindeborg hos stall Petri Puro som har 1 Västerboonthenews till start i avdelning 1 på lördag. Här är Lars egna ord om Petri Puros fina häst:

– 1 Västerboonthenews avslutade ett tempojobb för en timme sedan där han kändes fantastiskt fin. Vi har verkligen ingenting att klaga på inför lördagens start. Skotvånget kände vi till när vi anmälde hit och han gick dessutom helt ok med dessa näst senast på Mantorp. Enda lilla brasklappen är väl om det skulle bli snömodd och krävas brodd vilket vore negativt för oss men som väderprognoserna ser ut i nuläget så ska inte det behöva bli aktuellt. Västerboonthenews går med största säkerhet med vanlig vagn även denna gång och lika troligt är att vi låter det halvstängda huvudlaget sitta på precis som senast. Peter har sagt att han kan bli lite het med det och vi värmer med öppet huvudlag. Vi kommer även ha med ett norskt huvudlag som kan bli aktuellt om kusken vill ha det och om han skulle verka hetsig men som sagt mest troligt blir det halstängt igen. Sm jag ser detta så blir det svårt att ta ledningen från Västerboonthenews och då är det hästen att slå. Jag brukar sällan uttrycka mig på detta sätt men uppgiften ser passande ut och jag tycker att han ska ha toppchans att vinna detta.

/http://www.travtipset.se/v75-intervju-stall-petri-puro-17-januari-2015/?utm_medium=twitter&utm_source=twitterfeed
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Chiron (+1)
Helge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-01-13, 13:22   #39
 
Reg.datum: aug 2012
Inlägg: 395
Sharp$: 1352
Standard

Quick Fix bör väl ha goda chanser (trots Adrian) att få överta ledning och hålla ett högt tempo hela vägen hem? Gick fina 12,7 senast med dojjor på....
monimaker1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-01-13, 13:24   #40
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 2 524
Sharp$: 1184
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av monimaker1 Visa inlägg
Quick Fix bör väl ha goda chanser (trots Adrian) att få överta ledning och hålla ett högt tempo hela vägen hem? Gick fina 12,7 senast med dojjor på....
Det är också tack vare Adrian som han kommer att få styra och ställa. Kolgjini är ju en garanti för tempo.
Chiron är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-01-13, 13:35   #41
 
trance_errors avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 6 295
Sharp$: 1095
Standard

Glöm inte att Global Perfection också är snabb ut.
Tog Spets från spår 8 senast på 2140m.
Kanske blir körning.
Tror inte den tar en längd på Quick Fix iaf.
trance_error är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-01-13, 13:42   #42
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 2 524
Sharp$: 1184
Standard

Blir det körning dem emellan så blir det nog kortvarigt. Mest för att få ryggen på Quick Fix (open stretch).
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
trance_error (+1)

Senast redigerad av Chiron den 2015-01-13 klockan 13:44.
Chiron är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-01-13, 21:45   #43
 
DrGonzos avatar
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 18
Sharp$: 922
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av trance_error Visa inlägg
Glöm inte att Global Perfection också är snabb ut.
Tog Spets från spår 8 senast på 2140m.
Kanske blir körning.
Tror inte den tar en längd på Quick Fix iaf.
Robert Skoglund säger att man inte vill ladda med Global Perfection, utan att man ska "försöka hitta ner i position" istället.

Man Winner tror jag släpper om den skulle få spets initialt, precis som den gjorde 29/11 på Jägersro (spår1 v. spår4). Tar nog gärna Adrians rygg på Åby.

Young Farmer får troligtvis köras med skor bak ffg, vilket kanske hämmar denna lite. (gissningsvis)

Även minus på Flemmings häst om barfotaförbud...

Quick Fix går bra med skor och slipper Calvin Borel denna gången. Känns verkligen som om han står på tur för en vinst nu. Chansen att han kroknar på upploppet borde dessutom vara mindre nu, då det är 1640m.

Jag spikar
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
monimaker1 (+2)
DrGonzo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-01-13, 21:50   #44
 
Melanders avatar
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 1 180
Sharp$: 4693
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Helge Visa inlägg
Färsk intervju.

Jag slår en signal till Lars Brindeborg hos stall Petri Puro som har 1 Västerboonthenews till start i avdelning 1 på lördag. Här är Lars egna ord om Petri Puros fina häst:

– 1 Västerboonthenews avslutade ett tempojobb för en timme sedan där han kändes fantastiskt fin. Vi har verkligen ingenting att klaga på inför lördagens start. Skotvånget kände vi till när vi anmälde hit och han gick dessutom helt ok med dessa näst senast på Mantorp. Enda lilla brasklappen är väl om det skulle bli snömodd och krävas brodd vilket vore negativt för oss men som väderprognoserna ser ut i nuläget så ska inte det behöva bli aktuellt. Västerboonthenews går med största säkerhet med vanlig vagn även denna gång och lika troligt är att vi låter det halvstängda huvudlaget sitta på precis som senast. Peter har sagt att han kan bli lite het med det och vi värmer med öppet huvudlag. Vi kommer även ha med ett norskt huvudlag som kan bli aktuellt om kusken vill ha det och om han skulle verka hetsig men som sagt mest troligt blir det halstängt igen. Sm jag ser detta så blir det svårt att ta ledningen från Västerboonthenews och då är det hästen att slå. Jag brukar sällan uttrycka mig på detta sätt men uppgiften ser passande ut och jag tycker att han ska ha toppchans att vinna detta.

/http://www.travtipset.se/v75-intervju-stall-petri-puro-17-januari-2015/?utm_medium=twitter&utm_source=twitterfeed
Tack Helge.Gör det lätt för mig SPIK! 6 lopp kvar att lösa.
Melander är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-01-13, 21:58   #45
 
Melanders avatar
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 1 180
Sharp$: 4693
Standard

Kommer att avsluta V75 med spik på Oliver i V75:6 som jag tror bara vinner detta. Avd 7 är jag inne på nr 8(men fråga mig inte varför).5 lopp kvar att lösa
Melander är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td