Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2015-02-21, 14:49   #1
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 10
Sharp$: 1691
Standard

Tråkiga travet!


Fan så less man är på lätta omgångar och ständiga släpp till favoriterna . Utan Åke och Ludde är svensk trav så sjukt!.

Vad kan man göra åt problemet?. Snart slutar man lira och kolla .
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
karpafan (+5), finkel (+20)
pulp090 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-21, 16:33   #2
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 65
Sharp$: 2067
Standard

Piss tråkigt är det ju nu.
sejoh är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-21, 16:46   #3
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 177
Sharp$: 57101
Standard

Väntar på våren när loppen i travets elitserie blir mycket jämnare tack vara att hästarna som ska tävla där då börjar starta igen.
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-21, 16:47   #4
 
Reg.datum: jan 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 884
Sharp$: 6562

2018
Stats: 30 - 35 - 0
ROI: 110.85%
Vinstprocent: 46.15%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av pulp090 Visa inlägg
Fan så less man är på lätta omgångar och ständiga släpp till favoriterna . Utan Åke och Ludde är svensk trav så sjukt!.

Vad kan man göra åt problemet?. Snart slutar man lira och kolla .
Är det inte bra att det är lätt? Om du tycker att det är ständigt lätta omgångar borde du kunna göra dig en rejäl hacka på travet. Förstår inte alls gnället faktiskt!

Och om du inte vill spela när du tycker att det är lätt, vänta tills du tycker att det är svårt då? Problemet är löst.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+5), bajenmartin (+10)
oggeb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-21, 16:49   #5
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av pulp090 Visa inlägg
Fan så less man är på lätta omgångar och ständiga släpp till favoriterna . Utan Åke och Ludde är svensk trav så sjukt!.

Vad kan man göra åt problemet?. Snart slutar man lira och kolla .
Finns massa sätt men propositionerna gör mycket tror jag. Skriver du ut loppet så att de bästa drar dåliga spår t ex minskar risken för att de ska skänka loppet till bästa hästen gång på gång. Och ser till att skriva lopp för hästar som finns, så det blir fullanmält och mer därtill. Då blir det jämnare fält.

Och sen få fram lite fler kuskar som vågar tävla som du är inne på. Men det är inte riktigt lika enkelt gjort. Kanske sänka andraprisen till förmån för ett högre förstapris så det inte blir lika lockande med rygg ledaren. Borde göra lite iallafall.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-21, 16:55   #6
Banned
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 145
Sharp$: 494
Standard

medlem 2012 och 4 inlägg!! har du vaknat nu pulp??
jackpott är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-21, 16:58   #7
Banned
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 145
Sharp$: 494
Standard

Vem fan vill spela på trav om idioterna inte kör??

Travet känns uppgjort!!

Varför spela då!
jackpott är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-21, 17:04   #8
Banned
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 145
Sharp$: 494
Standard

Klart vi måste diskutera det tråkiga travet!!!!!

Gör vi inte det så kommer travet dö!!
jackpott är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-21, 18:21   #9
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 10
Sharp$: 1691
Standard

Bra förslag Stekel !. Jo jag har inte skrivi så mycket, kollar mest tipsen.

Kan tyvärr inte göra mig en hacka då det är lätt då jag alltid hoppas på körning i loppen och spelar för skräll.

Tycker det är fegt som fan att alltid släppa till favoriterna och bara köra för 2 a priset.

Kan inte vara normalt med ständig jackpot.
pulp090 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-21, 19:08   #10
 
Matte70s avatar
 
Reg.datum: okt 2013
Inlägg: 358
Sharp$: 4630
Standard

Att ta bort v7 var ett stort misstag!
Matte70 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-21, 20:18   #11
 
Reg.datum: jan 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 884
Sharp$: 6562

2018
Stats: 30 - 35 - 0
ROI: 110.85%
Vinstprocent: 46.15%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av pulp090 Visa inlägg
Bra förslag Stekel !. Jo jag har inte skrivi så mycket, kollar mest tipsen.

Kan tyvärr inte göra mig en hacka då det är lätt då jag alltid hoppas på körning i loppen och spelar för skräll.

Tycker det är fegt som fan att alltid släppa till favoriterna och bara köra för 2 a priset.

Kan inte vara normalt med ständig jackpot.
Sluta leta dom stora pengarna på sju rätt och spela flerbong istället. Trav-Svensson har än bättre snittrank än alla experter över tid så varför inte följa de riktiga experterna och spela flerbong istället? Jag antar att, eftersom du letar skrällar gång efter annan, spelar mer eller mindre omöjliga rader i dina system. Varför inte spela favoritbetonade system x10-50 och göra dig en hacka varje gång det inte blir miljonutdelning?

Ta dagens V75-omgång som utgångspunkt. Låt säga att du spikar dagens största - för kom igen, spelarna vet bäst i slutändan - och i resten av loppen tar du 2 hästar. Det kostar dig 32 kronor, lägg på lite hästar där du har egna idéer och där du tror att det krävs fler streck än två. Sen spelar du den kupongen så många gånger du känner att du har råd med - vips så slipper du lipa över dåliga utdelningar "när omgången är lätt".

Alternativt så ger du fan i att spela när du ser att det finns 3-4 lopp med 60+%are som är omöjliga att slå. Idag var ju risken att det blev fyrsiffrigt gigantiskt trots jackpott. "Alla" visste att Digtal Ink skulle vinna. "Alla" visste att Ready for More skulle vinna. Vad är vitsen att spela gigantiska system då? Otroligt många spelare garderade upp V75-2 så pass att det inte spelar någon roll om det skräller. I V75-4 fanns det sex hästar med chans. I V75-1 fanns det i princip 3-5 hästar med chans, beroende på hur du väljer att se det.

Mitt tips, ge fan i att spela när du har 2 klara mordvinnare i samma omgång. Det kommer aldrig ge pengar om dessa två vinner.
oggeb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-21, 22:20   #12
Ace
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 2 339
Sharp$: 5217
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av jackpott Visa inlägg
medlem 2012 och 4 inlägg!! har du vaknat nu pulp??
Medlem 2015 och 67 inlägg ändå leder Pulp med hela upploppet över intressanta inlägg...
Ace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-22, 02:22   #13
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

En del av det vi ser utav jackpothysterin har sin grund i att det föds färre hästar i Sverige. Med mindre kullar, blir det färre riktigt bra hästar. Vi har under några år haft tur att tyska och italienska hästar fyllt ut våra startfält, men eftersom deras trav kollapsade, så försvann nästan uppfödningen helt också. Dessutom har Sveriges prispengar sänkts, så de kikar mer på Frankrike. Idag fylls våra startfält upp av hästar från våra nordiska grannländer, men det kommer knappast att räcka eftersom våra hästkullar fortsätter att minska i storlek. I de lägsta klasserna får dessutom inte utländska hästar starta.

Som om inte det vore nog med färre födda hästar så betäcks många ston med hästar som har väldigt medioker stamtavla, som har visat begränsad kvalitet i sitt tävlande och som i tidigare kullar saknar ljuspunkter. Det enda de kan konkurrera med är att de är billiga.

Det här betyder färre hästar med riktigt hög kapacitet. Statistik i Ronden för ett par veckor sedan visade att vi hade 11.215 starthästar 2004 som 2014 krympt till 9.104st. Svenska hästar gör också väldigt få starter, runt 8st per år i snitt, att jämföra med franska hästar som gör närmare 14 starter per år, och amerikanska som ligger nära 15 starter i snitt.

Så här på vintern när många står i stallen och väntar på den gyllene sommaren, eller är i Frankrike, så är det ganska få hästar igång som kan vinna V75 i varje klass. De behöver inte möta varandra i särskilt hög utsträckning. Detta förstärks också av att vi har något dussin stora träningsstall som dominerar V75 och andra lopp med högre prispengar nästan totalt. Konkurrensen kommer från ungefär lika många tränare med mindre träningsstall men av god kvalitet. De har dock inte tillräckligt många för att vara med nästan varje vecka. Även om tränarna inte formellt sett gör upp om vem som tävlar var, så fungerar det i praktiken lite så att man låter topparna undvika varandra.

Jag tror inte det räcker med att skaka om propositionerna för att göra streckspelen svårare. Ärligt talat vill vi inte se sju lopp med 15 hästar körda av lärlingar på V75, eller kallblodsmonté eller vad man nu kan tänkas vilja släpa fram i ljuset som är svårt. Lite kan man dock förändra. Jag skulle t.ex. tycka att det räckte med gulddivisionen varannan vecka, och då istället högre prispengar. Det är lite larvigt att hästar som Digital Ink skulle springa runt i cirklar springer i Frankrike och vinner prischeckar som är 2-3-4 gånger så stora som de han drar in på hemmaplan. Jag kan också tänka mig att öppna silverdivisionen för alla ston, oavsett prissumma, och skippa stoeliten. Jag ser dessutom gärna en fyraåringsserie för hästar en bit under kulltopparna, kanske stängd vid 4-500.000kr.

Men framför allt vill jag tävla mindre. Genom färre lopp, med högre prispengar, tvingar man hästar att mötas. Det behöver i första hand inte göras genom att man skär ned antalet tävlingsdagar, utan genom att man kapar antalet lopp på tävlingsdagarna. 13 lopp under V75-dagar skärs ned till 11. De två sista loppen på Gävle idag hade drygt 100 loppor i prispengar som lämpligen kunde fördelats på andra lopp. Flera av hästarna som startade där och i V4-loppen hade rätt bra med poäng, och hade inte gjort bort sig på V75.

V64-kvällar kan man skära ned till 10 lopp. Låt lunchtravet köra endast fem lopp. Den där extra V5:an håller vanligen en bedrövlig sportslig standard. Och att köra en hel tävlingsdag på fredagseftermiddagar förstår jag inte heller. Man kan nöja sig med 6 eller 7 lopp där. Med färre lopp ökar man konkurrensen, man kan öka prispengarna i loppen som blir kvar, och det kommer differentiera breddtravet och det bättre travet på ett positivt sätt. Nio hästar på V75 idag hade så få startpoäng att de hade varit tillåtna att starta i breddlopp. Sådana hästar är så gott som alltid chanslösa på V75 och har inte i startfältet att göra alls.

Enligt min mening skall en tredjeplats på V75 ge mer betalt än en seger på V64. En tredjeplats på V64 skall ge mer betalt än en seger i ett breddlopp. Då får vi jämnare fält.

Man kan också börja titta på alla de här extra V75 som körs med höga prispengar och fundera över om inte en del av dem borde få bli ordinarie V75 istället. Jag tänker t.ex. på Kriteriet/Oaks som avgörs en söndag, skulle inte de loppen kunna köras på ordinarie V75 under lördagen?

Det finns en del andra idéer för att göra loppen svårare. En är att vi har tre wildcardplatser i varje V75-avdelning för en norsk, en dansk och en finsk häst, mot att de öppnar sina V75 på motsvarande sätt. Det blir med ens tre oprövade kort att bedöma i varje avdelning.

Det talas en del om stereotypa banor och distanser. Bygg om ett par banor till att bli längre. De måste inte vara exakt ovala och plana heller. Då får vi lite fler faktorer att tänka till om. Gärna också en bana som är tillräckligt bred så att man kan ha fler än 15 startande hästar, kanske 18 som i Frankrike.

Det jag inte tror på är att lägga till fler lopp för att göra det svårare. Det tar för lång tid att analysera och se på sedan. Inte heller tror jag på att sänka klassen på dem som tävlar i form av fler lärlingar och amatörer, eller lägre klasser. V75 skall vara Elitserien.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
bokis29 (+5), peozz (+10), znipstern (+5)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-22, 02:43   #14
 
Reg.datum: nov 2014
Inlägg: 869
Sharp$: 1290
Standard

Nu är jag inte lika vass på att beskriva allt i fina korrekta meningar men

Som jag ser det är alla för pålästa och alla spelar likadant till V75.

Kuskarna/Tränarna/Skötarna är inte lika pålästa som oss spelare och experter.

De har inte tid kolla arkiv, jämföra startsnabbhet, räkna på tillägg med mera..
Tycker Johnny Takter beskrev det väldigt bra förra veckan
"Jag börjar kolla på lördag förmiddag"..

Så det är klart dem ser oss som mer kunniga än dem själva vad gäller hästarna.

När de kollar på oddstavlorna ser de 14 på en storfavorit, de blir ju livrädda, klart de ger hästen loppet om han kommer i spåren.

Jag ger mig fan på att om vi skulle leta upp en halvdåsig pålle en vardagsomgång och spela ned den till storfavorit (trots att det är en sämre häst), så hade den kunnat få vinna ett lopp.. Kan ha helt fel, men jag tror det påverkar mycket..

Om vi spelare hade spelat tex Certification i sista igår till 70% på streckspelen och 15 i odds, tror ni den blivit släppt första gången i kurvan då? Eller hade Super Otto svarat som han gjorde? Om ni tror han blivit släppt om vi spelat den så tror ni iaf på min teori!

När jag kollar inför en V75 omgång tycker jag det är omöjligt hitta en skräll som ingen annan nämnt tex, för det finns inte. Alla hästar nämns, det känns liksom bara som att jag lika bra kan ta 35% av mina förväntade insats och skicka till ATG och skita i att spela xD

Jag gillar V4 lunchtrav, känns som det är där man kan ha edge som påläst..
Måste vara extremt många som bara bombar in efter strecklistan så den ser ut tidigt på dagen då omsättningen är låg.. Där kan det ju bli helt galna favoriter... Som inte vinner.. (Talar visserligen emot mig själv och mitt tidigare resonemang med det sagt...) Men känns som det är lite mer fight i loppen där, folk kör för att vinna... Det är inte lika många som tittar, inte lika farligt göra bort sig, här vågar de vara lite mer "icke-Svensson".. Nervositeten att göra bort sig för hela travsverige på en lördag finns inte? Är det därför man inte vågar köra, man är rädd man ska få spott i ansiktet av spelare/kommentatorer mm? Man sitter bara med i tåget och åker istället

Aja, jag vet inte.

Ordbajsat klart nu iaf!
__________________
Ju mer du satsar på din vinnare, desto mer sänker du ditt odds
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.


Twitter: @Batmantyp

Senast redigerad av Icewinner den 2015-02-22 klockan 02:45.
Icewinner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-22, 03:12   #15
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Icewinner Visa inlägg
Nu är jag inte lika vass på att beskriva allt i fina korrekta meningar men

Som jag ser det är alla för pålästa och alla spelar likadant till V75.

Kuskarna/Tränarna/Skötarna är inte lika pålästa som oss spelare och experter.
De aktiva är nog inte lika pålästa, men informationen vi spelare främst grundar oss på är den som kommer från stallen. Men visst kan jag hålla med dig om de släpper favoriter till ledningen väl lättvindligt ibland. Jens Sjödén hade följande rader i sin senaste krönika på Ronden, som väl säger det mesta:

"Ifjol vann 189 hästar V75 från ledningen. 17 vann från rygg ledaren. Det är siffror värda att hålla i minnet – särskilt om man är travkusk!"
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td