|
|
|
LinkBack | Ämnesverktyg |
|
|
#1 |
Traditionellt system vs reducerat?
Har länge funderat på att börja köra reducerade V75-system istället för traditionella system, men inte kommit till skott. Läste på Aftonbladet att Chrille sa att Sveriges 100 mest vinstrika travspelare alla spelar reducerat. Lär vara en smula överdrivet, men ligger säkert något i det han säger. Frågan är då om reducerat under mina förutsättningar skulle vara en no brainer om man tittar på EV. Jag ska ger er mina förutsättningar för att sedan förhoppningsvis få lite tips av er som använt båda spelsätten.
Spelar i stort sett bara V75. Spelar strikt med money managment som sitter i sen pokertiden. Ca 500kr vanlig Lördagsomgång (ofta lägre summor på extra V75, då jag inte hinner läsa in dessa), upp till 1000kr vid jackpott och runt 1000kr vid dubbeljackpott. Tidsåtgången på en V75 omgång ligger allt från 4-20timmar skulle jag uppskatta, beroende på vilken tid jag lägger i arkivet. Spelat enligt ovan nu i 4år omsatt 150 000kr dragit in 270 000kr, så dryga 100k plus vilket jag anser vara ok med tanke på att jag aldrig träffat rätt under dessa åren. Gäller ju att få alla bitar på plats i en omgång för att få storvinsten på V7 och det har jag inte lyckats med än. Frågan är då med mina förutsättningar om jag hade kunnat förvänta mig ett bättre resultat med reducerade system. Om det blir bättre förutsättningar att träffa rätt helt enkelt. |
|
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Citat:
Du har varit lyckosam i ditt V75-spelande, och att rätt upp och ned påstå att du skulle lyckats bättre om du reducerat vill jag inte göra. Men varför skulle du lyckats sämre? Att reducera kan sedan göras på en rad olika sätt, och det är väl mest fantasin som sätter gränserna för hur ett system kan komponeras.
|
|
|
|
#3 |
Med 100% garanti
Med 100% garanti är din vinst större om du spelar reducerat däremot
är det inte säkert att du vinner mer. Mvh Uffe |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Den korta versionen är att ett reduceringsprogram ger dig möjligheten att optimera dina spel. Det är dock inte samma sak som att alla människor skulle gynnas av programmen. Det går därför inte att svara på hur detta skulle påverka dina spel. Men skulle jag vara någorlunda seriöst i mitt spelande och har viljan att utvecklas är det ändå vägen att gå.
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Om jag tar ett första stege för att gå över till reducerat. Vad rekommenderar ni för reduceringsprogram? Vad är kostnaden för att använda programmen?
|
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
L
Citat:
köpa något PC-baserat. 79:- kostar det i månaden = ingenting i förhållande till vad de flest spelar bort på en förmiddag på trav. Kostnaden i sig sparas lätt in på ditt första inlämnade system. Mvh Uffe Senast redigerad av Grant den 2016-05-29 klockan 18:35. |
||
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Citat:
Nöjer man sig med vanlig ABC-reducering till V75 så finns väl Copema också med en symbolisk hundring i kostnad eller något sådant.
|
|
|
|
#8 |
|
Slår också ett slag för HPT. Kom bara ihåg att inte reducera för hårt och ställa omöjliga krav. Merparten av systemkomponerandet bör bestå av att läsa på om loppen.
|
|
|
|
|
|
|
#9 |
Duellen
Duellen mellan ett typiskt Sharpssystem och det reducerade d:o.
Direkt från strecklistan x2. V64 FÄRJESTAD, MÅNDAG 30 MAJ AVD HÄSTAR V64-1 4, 5, 6, 8, 9 V64-2 1. 6, 8, 9, 11 V64-3 7 FERRY BOKO V64-4 14 LILLE JIM V64-5 4 EAST HERKULES V64-6 2, 3, 4, 6, 8, 9, 13 175 rader x 1,00 kr x 1 system = 175,00 kr Mvh Uffe |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reg.datum: sep 2012
Sharp$: 8422Fotboll, testet slutfört Stats: 57 - 143 - 0 ROI: 95.31% Vinstprocent: 28.50% |
Hur ska någon veta om det går bättre eller inte ?
Reducerat ger dig fördelen att inte betala lika mycket för varje häst. Det är självklart större chans att 3 hästar som är betrodda vinner än 3 som få tror på. Därför vill du inte betala lika mycket för dem alla.
|
|
|
#11 | |
|
Citat:
|
||
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Citat:
|
||
|
|
|
|
|
#13 |
|
>> OP
1000 och även 2000 rader som du talar om är väl möjligt att lägga upp på ett vettigt sätt även utan program, som gammal pokerspelare antar jag att du känner till det vitala begreppet. Då jag vet att du egentligen vet (pokerspelare) förundras jag över frågan, kanske i brist på definitionen av "träffa rätt" ![]() Allmänt: De gubbar Chrille talar om besitter information, kunskap och lägger mkt jobb så självklart vill de spela rätt stort, då håller det inte att kladda hejdlöst på en jättebabianlapp utan klar strategi. Säger sig självt!? |
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Känns som om det är rundgång i denna typ av trådar. Gissar också att en del är till för att promota program - hur många ggr i världshistorien har någon här rekommenderat HPT ?
Att själv välja ut vilka rader man vill lämna in bland de som bildats av utvalda hästar är i längden bättre än att lämna in alla rader som skapas av utvalda hästar. Nyckeln är att veta vilka rader man vill behålla och med några enkla regler blir reducerade system bättre än matematiska system för alla spelare. Mata in ditt matematiska system, sen är mitt nybörjartips på villkor (här V75): 1. Välj ut rader där (uppskattad) utdelning på 5rätt > Jackpotgränsen 2. Välj bort rader där utdelningen på 7r > 10 miljoner Att lämna in rader där 5,6r-potten fryser inne är oftast dåligt även om psyket mår bra av småvinster, likaså att lämna in rader som är väldigt osannolika och dessutom riskerar ge för lite utdelning mot svårighetsgrad. Lämna in så sent som möjligt så att uppskattningarna av utdelning blir ok. Blir systemet för billigt? Lägg nu till hästar du av kostnadsskäl valt bort. Metoden kan med fördel utökas med ett mer avgränsat krav på utdelning på 7rätt och ev utgångar, men börja här så är jag säker på att reducerade system är bättre än matematiska system. Tips nr 2: ta fram tipex och måla över nyckeltalet reduceringsgrad på datorskärmen. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Strappa71 (+111) |
|
|
|
|
|
|
#15 | |
|
Citat:
Jag kan förtydliga varför Tips 2 är så fantastiskt bra! När man har sorterat fram rader som enligt vad man själv tycker har högre utdelningspotential än spelarkollektivets uppfattning spelar reduceringsgraden absolut noll roll. Varför? Jo, för nu sitter man med en samling 50-öresvad som man går plus på i det långa loppet. Givetvis under förutsättning att ens egna subjektiva bedömning är bättre än kollektivets i just den här omgången. Lyckas man med detta över tid blir man en vinnare. HUR man gör är dock en helt annan vetenskap. Ett grundtips är att spika de hästar man tycker är särskilt undervärderade eller åtminstone använda dem som tuffa utgångshästar.
|
|
|
|
|
#16 | |
|
Citat:
Eftersom du rekommenderar metoden antar jag att du har en bra definition? Anser att det borde finnas en stor samlingstråd om reducerade system, nu upprepas mestadels samma saker en gång per kvartal eller så...
|
|
|
|
#17 | |
|
Citat:
Utdelningen på 5rätt för en enskild rad är väl inga problem uppskatta på samma sätt jag antar att du nu uppskattar 7r? ATG bryr sig inte om vilka 5 av de 7 du prickat in. |
||
|
|
|
|
|
#18 | |
|
Citat:
|
|
|
|
#19 | |
|
Citat:
Antingen blir det ett intervall eller så få man vikta varje möjligt 5-rättsutfall mot sannolikheten att den slår in. Då får man ett slags 5-rätts-medelvärdesutdelning.
|
|
|
|
#20 | |
|
Citat:
- Alt 1: De 5 favoriterna sitter, men istället för att skrällarna går in vinner favoriterna även i dessa två lopp. Garanterat ingen utdelning på 5 rätt. - Alt 2: Båda skrällarna och 3 av favoriterna på din enkelrad vinner. Övriga två lopp vinns av storskrällar. Förmodligen väldigt bra utdelning på 5 rätt. En enkelrad, två olika utfall där du missar två lopp, ska du spela raden eller inte?
|
|
|
|
#21 | |
|
Citat:
= Spela bara rader som ger mellan 35000 - 342516:- vid 7 rätt. Mvh Uffe |
||
|
|
|
|
|
#22 | |
|
Citat:
Och så stor varians blir det ändå inte i en medelskattning. Isf kan man väl räkna ut intervall som ni säger också, ingen dum tanke. |
||
|
|
|
|
|
#23 |
|
Rätta mig om jag har fel men finns det inte 29 olika vinstchanser på en enkelrad?
En med sju rätt, Sju olika sätt att får 6:or och 21 olika sätt att få 5:or. Kan man då inte räkna ut oddset för den lättaste möjliga femman och sätta ett minimum krav där beräknat på Svs Folkets % satsningar? |
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
Med några få undantag så krävs det utdelningar över 5 miljoner på sju rätt för att femmorna skall ge mer än 500 spänn, och inte ens då är det säkert att femmorna ger så mycket. Sådana sjuor är i allmänhet rader med ranksummor en bit över 30. Med all respekt, men det är troligen inte så många av oss som brukar ha "en trave" med femmor en sådan omgång.
I övrigt är det ju rätt små pengar på fem rätt. Jag tycker vi bör lägga vår tankemöda på att försöka pricka in de där två vi missade istället för att försöka få vårt spelande att gå runt med fem rätt. Det viktiga är att man försöker sortera bort rader med för låg utdelning. Eftersom det blir jackpot på fem och ibland på sex rätt, så ger sådana lågt betalda sjuor jämförelsevis riktigt genomuselt låg utdelning.
|
|
|
|
|
#25 | |
|
Citat:
Nej. Om du väljer ut en enkelrad på förhand så finns det betydligt fler sätt än 7 för att få 6 rätt. Du kan ju spricka på alla olika hästar i alla 7 lopp. För 5 rätt skenar det iväg. Det finns ju ganska många sätt att välja 2 hästar som man spricker på för alla möjliga kombinationer av de 7 loppen. Ditt tänk funkar i efterhand. Men det är man inte mycket hjälpt av om man vill bedöma utdelningarna på 1 och 2 fel på förhand.
|
|
|
|
#26 | |
|
Citat:
Ja, jag vet att det blir en hel del räknande!
|
|
|
|
#27 | |
|
Citat:
|
|
|
|
#28 |
|
Bara det att många missar en viktig sak. Spelvärdet vägs ihop i alla tre potterna. 20 öre lägger du innan avdraget i 7r, 30 öre i de andra. Att välja rader där utdelningen fryser inne på ex 5r ställer krav på att hästarna i vinnande raden är ordentligt felstreckade för att totala spelvärdet ska vara positivt för sådana rader. Det missas ofta i multibongarnas tid. Men synliggörs om du försöker skatta förväntad och korrekt utdelning i de andra potterna. Kanske mest för spelförståelse dock. Vilket inte är det sämsta!
|
|
|
|
|
|
|
#29 | |
|
Citat:
|
||
|
|
|
|
|
#30 | |
|
Citat:
Du vet ju inte vilken av dessa som kommer att bli utfallet. Det är bara i efterhand som det finns ett begränsat sätt att få 1 eller 2 fel. Att bara räkna på den lättaste möjliga 6an och 5an man kan få har begränsat värde. Och det är precis det som HPT påpekar tidigare i tråden. Då kan man lika gärna bara gå efter det förväntade 7-rättsvärdet och använda historiska utdelningar för att hitta en lagom nivå som man vill hålla sig över.
|
|
|
|
#31 | |
|
Citat:
Men om man vill räkna ut en enkelrads förväntade värde så måste man precis som du säger räkna in värdet av alla utfall där man får 1 och 2 fel på den raden med. Och egentligen är det ju EV man vill komma åt! Sant!
|
|
|
|
#32 | |
|
Citat:
mm, mm .... Och framförallt förståelse för robotspelarnas metoder och vilken enorm fördel olika nivåer på rb gett dem! Men teoretiskt och lite nytta i reduceringsprogramen skulle jag gissa. |
||
|
|
|
|
|
#33 | |
|
Citat:
Ville bara komplettera diskussionen, känns som att vi redan konstaterat att reducering på 5-rättsutdelning är en ganska dålig ide, och som råd till nybörjare är det nog direkt kontraproduktivt.
|
|
|
|
#34 | |
|
Citat:
Hur du väljer bort dem är en fråga som kan diskuteras. Men att välja bort dem via utdelning på 7r eller via poängvillkor mot historiska utfall är precis som vägda skattningar av utdelningen inga 100%-iga metoder. Gissar att du vet att dina uppskattningar för 7r innehåller slumpfel som växer med utdelning? Trots att du bara har "en kombination". Slumpen visar sig ibland i olika skepnader. |
||
|
|
|
|
|
#35 |
|
Reduceringsgrad = 95.6%
Programvara = HPT
|
|
|
|
#36 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#37 |
|
Total insats = 1078 kr. Reducerat från knappa 50000 rader.
Just reduceringsgraden är en av de mest oväsentliga detaljerna inom datorstött travspelande. Det kräver visserligen att man klarar av att se det längre perspektivet då hög reducering oftast innebär att man får fler "nära" per fullträff. Men, som jag brukar säga, det är helt omöjligt att få 7 rätt om man inte har 7 rätt på ramen. Och igår hade jag spruckit i minst ett av 1e+5e avdelningen om jag hade spelat mer "traditionellt". De garderingarna kom till "bara för att jag kunde".
|
|
|
|
|
#38 |
Väntevärde
Vad tror ni om att ha annat är ekonomiska (SeK) väntevärden som
en viktig parameter å reduceringsförsök? Mvh Uffe Boko |
|
|
|
|
|
|
#39 | |
|
Citat:
Så länge man (vi i väst) har Mammon som gud kokar allt ned i SEK till slut oavsett vad man försöker uppnå. Vet inte om du menar typ välmående men att isåfall sluta spela kokar ned i att man får mer stålar och tid, oavsett om man köper reduceringsprogram gör egna eller spelar babiansystem. Att spela om pengar om du själv inte behöver pengar eller om samhället inte tvingar dig använda SEK låter vanvettigt. Så Nej, vad skulle dina väntevärden vara som är helt oberoende av SEK ? Självhävdelse? Men visst talar vi istället EV kontra chansen att ändå vinna stort vid EV- så alright, kan ju mycket väl vara så att man klarar sig utan lyxmaten men gärna vill kunna köpa lyxjakten eller slippa ekorrhjulet etc. Så jag tror Nej och Ja och även kanske. |
||
|
|
|
|
|
#40 | |
|
Citat:
Att döma av man sett gör andra spelare likadant, även om de kanske tror att de spelar utifrån spelvärde. Från Wikipedia: "Begreppet användes av Aristoteles som menade att tragedin renar oss. Katarsis är definitionsmässigt det plötsliga känslomässiga klimax eller sammanbrott ",...etc. Vad är pengar jämfört med glädjen att få klanta till det? Eller att få spela likadant som experterna? |
||
|
|
|
|
|
#41 |
|
Ingen dum anledning overpace
![]() Men förutsätter det inte fortfarande att du på något sätt tycker det vore fint att vinna SEK ? Själv är jag lite svag för travsnack över en öl och ett antal snapsar med en likasinnad... En gångbar idé som reducerar inlämnade rader till 0% är att lägga pengar på att supa så hårt att man inte vaknar innan inlämning, och invändningar om teknik går likaledes att lösa med lite destruktivitet. Väntevärdet får man förstås sammanställa i efterhand men det kan bli påtagligt. |
|
|
|
|
|
|
#42 |
|
Verkligen inte. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Högt väntevärde.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
ExtremtRik (+1) |
|
|
|
|
|
|
#43 |
Tack
Tack för bra men förväntade svar.
Jag kör då precis som ni skriver 7 x Ulf med viss tveksamhet. V75 Inlämnat: 2016-06-18, 19:57 Boden Lördag 2016-06-18 Start: 20:30 Kostnad: 0,50 kr Vadet gäller startnummer Avd 1: 3 Random Shot 2: 1 Lesja Kongen 3: 11 Ebu B.Boko 4: 12 Banthechocolate 5: 10 Mellby Charmören 6: 1 Ready for More 7: 3 Ed You 1x1x1x1x1x1x1 = 1 rader. 1 x 1 x 0,50 kr = 0,50 kr. Totalt: 0,50 kr. Rättningskod: NGO TIA TOR Mvh Uffe Boko |
|
|
|
|
|
|
|