Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2016-07-10, 14:32   #31

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 11975
Standard

Ett stort problem, är att det blivit så dyrt att äga häst(var mycket billigare på 70 o 80-talet). Det har medfört att vi tappat"vanligt folk" som hästägare, men hur få tillbaka dessa?...eldsjälarna(dom som kan använda sin sista krona för att få ha tävlingshäst) och dom stenrika måste vi också se till att smörja, annars går det åt pipan snabbt...men fortfarande har jag ingen lösning...
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SO (+2)
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-07-11, 08:58   #32
SO

SOs avatar

Reg.datum: okt 2011
Sharp$: 3719
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels Visa inlägg
...mm...din metod skulle nog ganska snabbt göra slut på travet...möjligt att nuvarande gör att det bara går lite saktare...men vad göra???...
Självklart skulle det bli så som du säger. Själva själen inom travet skulle få sig en ordentlig knäck. Minst 1oo talet, kanske uppåt tusen hästägare skulle omgående kasta in handduken och det skulle föra med sig ringar i vattnet. Omsättningen rasar osv. Inga nya hästägare, inga nya spelare, Ingen är intresserad av att tävla om Olles kaffeburkar. Good bye travet
SO är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-07-11, 09:08   #33

Reg.datum: mar 2015
Sharp$: 4308
Standard

Tror inte någon missar att förstå att det kan vara hur mysigt som helst att sitta i skogsbacken på en liten lantortsbana en vacker sommarkväll. Inte ens Olle😏.
Men det har ju ingenting med att göra hur man sköter ett företag rationellt. Det är ju helt givet att det finns för många travbanor i Sverige , säkert någon söder om Dalälven också.
Finns intresset kan väl dessa skötas ideellt om det finns så många som vill ha kvar banan på orten.
/N
Nollkollolisten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-07-11, 09:28   #34
SO

SOs avatar

Standard

Citat:
Ett stort problem, är att det blivit så dyrt att äga häst(var mycket billigare på 70 o 80-talet). Det har medfört att vi tappat"vanligt folk" som hästägare, men hur få tillbaka dessa?...eldsjälarna(dom som kan använda sin sista krona för att få ha tävlingshäst) och dom stenrika måste vi också se till att smörja, annars går det åt pipan snabbt...men fortfarande har jag ingen lösning...
Det är ju ATG själva som satt fart på nedgången. Genom ATG live såg man till att folk försvann från travbanorna. Jag själv drabbades av detta när jag tyckte det var bortkastat att åka till Bergsåker, 11 mil T.o.r i halvdåligt väder i första hand för att bevaka 2 st nästagångare. Kunde lika bra kolla/spela via datorn Detta hände inte bara en gång. I akt med publikbortfallet dränerades aktiviteterna på banan. Ingen kiosk längre, sämre restaurang etc etc etc.

Det är banor som Hoting som höjer temperaturen. Många hästägare kommer från övriga norrland och har med sig en eller två hästar och får sin semestervecka samtidigt och har tillgång till en massa andra aktiviteter runt Hoting under mellandagarna. Det tillkommer nya spelare, dvs sådana som aldrig varit på trav tidigare. Travet blommar upp för några dagar. Med kaffeburkarna är det nog dags att packa ihop. Jag tror inte alls att ATG är missnöjda med omsättningen den här veckan, tvärtom.

Snacket om att det är USEL KVALITET på hästarna har jag svårt att förstå. Att vissa "spelare" har svårt att analysera ett lopp utan topphästar och fullödig information är ju inte något att haka upp så på. Det är ju ytterst fråga om kompetens och erfarenhet. Trav är väl i första hand ett spel. Eftersom kvaliteten (s.k. V75 klass) inte ens (på långa vägar) räcker till 60 st V75 omgångar får man nog acceptera att inga megastjärnor startar i Hoting heller. Men usel kvalitet, nej det köper jag inte. Utan bredd ingen topp.

Senast redigerad av SO den 2016-07-11 klockan 09:29.
Gammal 2016-07-11, 09:42   #35

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 1393
Standard

Citat:
Inte riktigt PK att säga det men en stor förändring i samhället är att mängden svarta pengar i omlopp är otroligt mycket mindre idag än "förr".

När alla steg i den ekonomiska näringskedjan måste redovisas korrekt har det en tendens att bli så här.

Av ovanstående anledning är jag mycket pessimistiskt inställd till travsportens långsiktiga överlevnad. Jag tror t ex inte att neddragning av antalet banor hjälper särskilt mycket. De negativa effekterna äter upp besparingarna snabbt helt enkelt.

Enda sättet att minska hästägarkollektivets totala förluster är att sänka statens uttag i olika led. Och det är tyvärr utopiskt.
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-07-11, 10:04   #36

Reg.datum: sep 2010
Sharp$: 61667
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SO Visa inlägg
Det är ju ATG själva som satt fart på nedgången. Genom ATG live såg man till att folk försvann från travbanorna. Jag själv drabbades av detta när jag tyckte det var bortkastat att åka till Bergsåker, 11 mil T.o.r i halvdåligt väder i första hand för att bevaka 2 st nästagångare. Kunde lika bra kolla/spela via datorn Detta hände inte bara en gång. I akt med publikbortfallet dränerades aktiviteterna på banan. Ingen kiosk längre, sämre restaurang etc etc etc.

Det är banor som Hoting som höjer temperaturen. Många hästägare kommer från övriga norrland och har med sig en eller två hästar och får sin semestervecka samtidigt och har tillgång till en massa andra aktiviteter runt Hoting under mellandagarna. Det tillkommer nya spelare, dvs sådana som aldrig varit på trav tidigare. Travet blommar upp för några dagar. Med kaffeburkarna är det nog dags att packa ihop. Jag tror inte alls att ATG är missnöjda med omsättningen den här veckan, tvärtom.

Snacket om att det är USEL KVALITET på hästarna har jag svårt att förstå. Att vissa "spelare" har svårt att analysera ett lopp utan topphästar och fullödig information är ju inte något att haka upp så på. Det är ju ytterst fråga om kompetens och erfarenhet. Trav är väl i första hand ett spel. Eftersom kvaliteten (s.k. V75 klass) inte ens (på långa vägar) räcker till 60 st V75 omgångar får man nog acceptera att inga megastjärnor startar i Hoting heller. Men usel kvalitet, nej det köper jag inte. Utan bredd ingen topp.
Jo men hallå. Det är inte år 1979 eller 1982 längre. Hur tror du spelomsättningen och därmed travets intäkter sett ut idag om inte atg live och direktsänt trav i tv fanns? Menar du att atg inte skulle hängt med i teknikutvecklingen ? Det fanns i princip ingen direktsänd sport alls i tv och bara två statliga tv kanaler, inget internet och inga mobiltelefoner om den tid du pratar om. Idag kan du se varenda fotbollsmatch från superettan och uppåt och varenda hockeymatch från allsvenskan och elitserien hemma i tv soffan, precis som du kan se vartenda travlopp hemma i soffan. Skillnaden är att travbanorna pga detta avfolkats medan hockeyn och fotbollen har mer publik på arenorna än förr. Orsakerna är flera. Fotboll och hockey som arenasport är en större upplevelse än hemma i soffan samtidigt som i princip alla lag har moderna och tidsenliga arenor idag. Travet och framförallt spelandet däremot funkar mycket bättre hemifrån, och alla landets travarenor är omoderna och otidsenliga vilket sammantaget gör att travet upplevs bäst hemma i soffan. Det är ingenting som går att ändra på även om man med moderna arenor som bro park åtminstone skulle öka förutsättningarna för att locka tillbaka publiken till travbanan.

Sen måste man väl därmed även då dra slutsatsen att det därmed heller inte finns behov av lika många travbanor som förr i tiden. Det behövs inte som i Gävle/Dalaregionen eller i Värmland så många tävlingsbanor som det nu finns. Det skulle med ett reducerat antal gå att bedriva tränings och tävlingsverksamhet precis lika bra ändå och för dom som vill gå på en travbana skulle det ändå finnas en sådan inom nära håll.

Du verkar leva kvar i hur samhället såg ut för 30 år sedan när du pratar om hur travet borde fungera idag.
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-07-11, 10:51   #37

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
Mer än ett dygn kvar till dess att startlistorna är klara till Hoting fredag. Men Olle han har sin åsikt klar, förmodligen redan för 10 år sedan.
Var väl ungefär så länge sedan han la upp sina standardtexter i datorn som han sedan klistrar in här på Sharps. Standardtexter där alla Jägersrohästar är megastjärnor och allt annat är uselt.
Det går numera att få en uppfattning om hur det kommer se ut flera dagar i förväg och jag hade inte fel. Listorna är nu klara och det finns nog ingen vettig neutral människa som kan säga annat än att det är makalöst usla lopp som ska köras på V65 på fredag. Vet inte om jag ens kan hitta 5 hästar under hela tävlingsdagen som skulle duga i något lopp på en större bana och med hästar därifrån. Knappast.

Med tanke på det är det ju gigantiska prispengar som delas ut. Ungefär i nivå med en vanlig tävlingsdag på Jägersro t ex. Det går faktiskt inte hur gärna man än önskat att säga annat än att allt det skräp som startar på Hoting egentligen bara borde tävlat om ett halvt kilo kaffe i rena bygdetravlopp och inte om 25-30 tkr i förstapriser som det är i flera lopp.

Däremot är det grymt fina lopp på Axelvalla på fredag kväll att se fram emot. Oj vad det anmälts hästar till stochampionatskvalen. Men det är en annan femma.
Gammal 2016-07-11, 12:03   #38

Standard

Att Nuncio o fabror Lasse inte skulle dyka upp behöver man inte vara Einstein för att räkna ut...när dessutom bergsåker och skellefteå kör dagen innan, så får givetvis inte hoting något kanonstartfält...men folkfest, gemyt och en och annan liten skräll lär det kunna bli ändå...
Gammal 2016-07-11, 12:18   #39

Sharp$: 6222
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Inte riktigt PK att säga det men en stor förändring i samhället är att mängden svarta pengar i omlopp är otroligt mycket mindre idag än "förr".

När alla steg i den ekonomiska näringskedjan måste redovisas korrekt har det en tendens att bli så här.

Av ovanstående anledning är jag mycket pessimistiskt inställd till travsportens långsiktiga överlevnad. Jag tror t ex inte att neddragning av antalet banor hjälper särskilt mycket. De negativa effekterna äter upp besparingarna snabbt helt enkelt.

Enda sättet att minska hästägarkollektivets totala förluster är att sänka statens uttag i olika led. Och det är tyvärr utopiskt.
Exakt så är det! Lägg därtill till att majoriteten hästskötare idag har någotsånär avtalsenliga löner. Förr i tiden var det på de flesta håll rent slavarbete med i princip fickpengar samt subventionerat "boende" o mat samt kanske någon dusör från en givmild hästägare.
Altoc är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-07-11, 12:24   #40

Standard

Veterinär, foder, resekostnader mm har också dragit iväg....förr i tiden kunde en häst försörjas med några "matlappar" i månaden, det funkar inte längre...folk inom travet har helt enkelt lärt sig ta betalt i alla led och längst därbak står hästägaren som skall betala...

Senast redigerad av mikaels den 2016-07-11 klockan 12:29.
Gammal 2016-07-12, 10:18   #41
SO

SOs avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Jo men hallå. Det är inte år 1979 eller 1982 längre. Hur tror du spelomsättningen och därmed travets intäkter sett ut idag om inte atg live och direktsänt trav i tv fanns? Menar du att atg inte skulle hängt med i teknikutvecklingen ? Det fanns i princip ingen direktsänd sport alls i tv och bara två statliga tv kanaler, inget internet och inga mobiltelefoner om den tid du pratar om. Idag kan du se varenda fotbollsmatch från superettan och uppåt och varenda hockeymatch från allsvenskan och elitserien hemma i tv soffan, precis som du kan se vartenda travlopp hemma i soffan. Skillnaden är att travbanorna pga detta avfolkats medan hockeyn och fotbollen har mer publik på arenorna än förr. Orsakerna är flera. Fotboll och hockey som arenasport är en större upplevelse än hemma i soffan samtidigt som i princip alla lag har moderna och tidsenliga arenor idag. Travet och framförallt spelandet däremot funkar mycket bättre hemifrån, och alla landets travarenor är omoderna och otidsenliga vilket sammantaget gör att travet upplevs bäst hemma i soffan. Det är ingenting som går att ändra på även om man med moderna arenor som bro park åtminstone skulle öka förutsättningarna för att locka tillbaka publiken till travbanan.

Sen måste man väl därmed även då dra slutsatsen att det därmed heller inte finns behov av lika många travbanor som förr i tiden. Det behövs inte som i Gävle/Dalaregionen eller i Värmland så många tävlingsbanor som det nu finns. Det skulle med ett reducerat antal gå att bedriva tränings och tävlingsverksamhet precis lika bra ändå och för dom som vill gå på en travbana skulle det ändå finnas en sådan inom nära håll.

Du verkar leva kvar i hur samhället såg ut för 30 år sedan när du pratar om hur travet borde fungera idag.
Jo, men ATG valde att omsättningen var viktigare än att folk ska besöka banorna. Det är bara att acceptera detta. Det kan du säkert hålla med om. Finns inte en chans att det kan bli som 70 talet då det var 3ooo pers en vardagskväll på Solänget. Klart vi lever i en annan tid och än hur man jobbar går det inte att få tlllbaka publiken. Finns tusentals andra aktiviteter som lockar idag.

Slår man igen låt oss säga 10 banor så blir det synd om alla amatörer. Dom har ingenstans att tävla på till slut. Kanske ATG kan ge slaktbidrag? Sätta stopp för kallblodssporten? Förbjuda folk att äga travhäst av sämre kvalitet??
Jag vet inte hur du får ihop denna ekvation? Jag får de inte
Gammal 2016-07-15, 11:58   #42
DanneKing
Guest

Sharp$:
Standard

SNACKA INTE SKIT OM MANTORPTRAVET DIN LILLE PUTTEFNASK!!
GÖR GENAST AVBÖN PÅ LÖGNERNA DU SPRED, DIN JÄVLA DYNGSPRIDARE!!!

Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-07-15, 15:23   #43

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 9847
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Med tanke på det är det ju gigantiska prispengar som delas ut. Ungefär i nivå med en vanlig tävlingsdag på Jägersro t ex. Det går faktiskt inte hur gärna man än önskat att säga annat än att allt det skräp som startar på Hoting egentligen bara borde tävlat om ett halvt kilo kaffe i rena bygdetravlopp och inte om 25-30 tkr i förstapriser som det är i flera lopp.
.
Den fråga du bör ställa är hur mycket pengar av vinstpengarna som banan själv har dragit ihop och hur mycket pengar som atg/stc står för. Så vitt jag vet så är en stor del av hotings vinstpengar ihopraggat av banan själv, därför prispengarna är så mycket bättre än tex på lycksele.
boozty är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-07-15, 15:45   #44

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av boozty Visa inlägg
Den fråga du bör ställa är hur mycket pengar av vinstpengarna som banan själv har dragit ihop och hur mycket pengar som atg/stc står för. Så vitt jag vet så är en stor del av hotings vinstpengar ihopraggat av banan själv, därför prispengarna är så mycket bättre än tex på lycksele.
Ja, det finns ingen anledning i sig att klaga på banor som Hoting, Oviken, Lycksele och Karlshamn. Tittar man på alla de bidrag som betalas ut till banorna (basbeloppbidrag, tävlingskostnadsersättningsbidrag, prisersättningsbidrag och allt vad det heter) så får dom banorna väldigt lite pengar. Det finns därmed heller ingen anledning att ifrågasätta dom och deras årliga travveckor. Snarare är det väl ett antal andra banor som i så fall borde nedgraderas till samma status som dom.

Men oavsett så var det precis lika usel travsport på Hoting i år som alla år. Kollade några lopp idag och det är ju verkligen så nära bygdetrav man kan komma när det gäller den sportsliga kvaliten om man undantar en handfull kallblod som tävlade där idag. Hoting är en underbar bana på många sätt men travsporten där är av bedrövlig kvalitet.
Gammal 2016-07-15, 16:03   #45

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 9847
Standard

Ja jag kan bara hålla med om att den sportsliga kvaliteten självklart inte är på topp men samtidigt tycker jag såna här veckor är guld värd för mig, jag njöt för fullt i lördags när jag för första gången kunde vara på plats i hoting. Mentaliteten och bemötandet man får på en sån här bana är A+.

Får jag möjligheten att besöka hoting fler gånger kommer jag ta den!
boozty är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

td