Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2017-05-05, 15:40   #1
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 866
Sharp$: 3614
Standard

V75-statistik 6/5 Jens Sjöden


V75-1: Silver, autostart, medeldistans
2008 kortade Örebro sina medeldistanslopp med 40 meter till 2100. Åtgärden gjordes efter att många klagat över att det var för svårt att vinna från innerspåret på banan. I torsdags morse publicerade jag på Twitter (@StatistikJens) spårstatistik över hur det blivit. Fördjupning finns på sidan 309 i Statistikbibeln V75.
Örebro kör inte V75 så ofta, så underlaget är aningen tunt. Innan distansen ändrades hann man avgöra 48 lopp över 2140a. Av dessa vanns tre från spår 1.

Detta är det 44:e loppet över 2100a. Av de tidigare har tre vunnits från innerspåret. Ingen tydlig skillnad alltså, om än 3/43 förstås är en något högre andel än 3/48.
Den tydligaste skillnaden syns i favoritfrekvensen. Förr vanns 27 procent av loppen av favoriten, den noteringen har nu stigit till 37. Bland spåren har 2 ökat sin segerandel och 5 minskat. 5 är dock fortsatt bästa spår att lottas till.

Jag tror att favoriten 3 Top of the World kommit upp i för hög klass. Han har varit FÖR svag i åtta starter i rad, under drygt ett halvt år, för att det ska handla om en tillfällig formsvacka. Visst, bakspår tre gånger på raken, men de två senaste gångerna med framspår var han inte ens startsnabb utan hamnade bland de sista.

Och senast han gick i ledningen, för sju starter sedan, var också första gången han förlorade i den positionen (efter 13 raka segrar!). Han var stort slagen som fyra, närmast bakom en av mina favorithästar, Leo on Line.
Reijos stallform? Årets notering sex procent kan jämföras med 2015 och 2016, som båda slutade med 16 procent. På V75 har det blivit två segrar på 49 försök senaste halvåret, fyra procent.

När 1 Order to Fly slog till som enprocentare senast var det årets mest oväntade V75-vinnare, för mig i alla fall. Det fick han vara i tre veckor, innan Per Lennartson vann i silver igen – med Nappa Scar, en av alla tiders största V75-skrällar.
Om det inte var en engångsföreteelse, utan 1 Order to Fly fortsätter prestera på samma nivå som senast (det blir barfota runtom igen…!), så är han överlägsen. Men hur stor är den chansen? Spelarna säger elva procent.

Det är svårt att sätta en exakt procent, men jag säger i alla fall MER.
Order to Fly har två gånger gått från skor till barfota runtom, seger båda gångerna. Två gånger har han, som nu, tävlat barfota två gånger i rad. Tvåa respektive trea har han slutat andra-gången, i tuff konkurrens. Fem starter på Örebro har gett placeringarna 1, 1, 3, 4g, 5.

Johan Untersteiners hästar har börjat prestera igen efter en svacka: Tre segrar de tio senaste! Och två av de fem senaste på V75. Om även 9 Bartender In hittat sig själv igen står han inför en ytterst överkomlig uppgift. Tre procent! Han var förvånande stark trea senast på V75 mot mycket tuffare hästar. Och ännu bättre nu?

V75-2: Jippolopp, ett tillägg, lång distans
Natten till fredag publicerade jag på Twitter en sammanställning över hur det gått i tidigare Lördagslopp. 68 stycken utgör ett godkänt underlag. Bara en bråkdel av dessa har funnits med på V75-kupongen. I princip har man kunnat se två utfall:

• Antingen segrar en stenhårt betrodd häst på start genom att leda från start till mål…
• ...eller så vinner en skräll från tillägg!

Spelarna är stenhårt inne på scenario ett. 6 Athos Race blir omgångens största favorit. Stallets V75-facit 2016-17 lyder 18: 0-5-0. Senaste andraplatsen kom för tio månader sedan, i ett treåringslopp. Övriga fyra togs av elithästen Sauveur (nu favorit i V75-7 hos annan tränare).
Åke är dock en säker favoritinfriare. Tolv gånger har han spelats till under två gånger. Av dessa favoritskap har nio infriats. 75 procent är mycket bra! Och på V75 har han infriat med nio av 18 favoriter: 50 procent. Också mycket bra, särskilt då man ser det i ljuset av att han överträffat spelarnas högt ställda förväntningar. Det är det inte många toppkuskar som klarar av!

V75-3: Guld, autostart, kort distans
Att det är 1609 meter istället för 1640 påverkar spårstatistiken. Spår 1 nästan fördubblar sin segerprocent och är överlägset bäst. Spår 5, som sticker ut över 1640, hamnar på andra plats, bara knappt före spåren 2-3-4. Högre nummer än 5 är nitlotter.

Jag tror 2 Thai Broadway är bättre än 5 Food Money. Det skiljer mycket i meriter. Och jag tror också han kan vara snabb nog att hålla ut favoriten och nå ledningen. Thai borde vara favorit och är mest spelvärd i loppet.

Jag hade glömt, att 1 Highspeed Call är en av landets mest barfotaberoende hästar. Innan senast fick man gå tillbaka till hösten 2013. Då tävlade han också barfota. Resultat: Fem raka segrar.
Senast barfota igen, och han var flera klasser förbättrad. Hästen besegrade Nahar, trots att denne hade en av sina toppdagar och presterade som i fornstora elitloppstider.

V75-4: Klass II, autostart, kort distans
1 Smevikens Cruiser är en konstig favorit. För fem starter sedan debuterade han för Veijo som storfavorit: Femma från ledningen…
För tre starter sedan blev det seger från ledningen, men bara med nos, och det var verkligen ett billigt lopp. Seger igen i starten efter: Ett P22-lopp med 10 000 i förstapris…

Senast provade man V75 för första gången och ryckte skorna runtom! Efter en tung resa i dödens slutade han näst sist.
Det här är ingen ny Trot Kronos (mest omotiverade V75-favoriten någonsin?) men det är inte precis någon favorit jag köper heller.
I lördags på Åby selade Heiskanen ut sju hästar, fyra av dem hårt spelade: 0, 0, 0, 0, 7, 0, 0. På V75 har det blivit 38 raka utan seger sedan oktober.

5 Swift Success är mycket startsnabb. Jag hoppas att hon når ledningen, där hon är så effektiv, fastän favoriten gynnas av att det är 1609. Till fyra procent är hon ett av omgångens bästa speldrag!

V75-5: Klass I, autostart, lång distans. Struken: 5
Med undantag för ett lopp som Nuncio vann som 1,0-favorit, så var det 11 Test Drive som tog stallets senaste V75 seger. Det var annandag jul, och i ärlighetens namn efter all världens tur: Rygg ledaren, lucka i exakt rätt tid och seger på målfoto…
Jag tror hästen får svårt att bära de 200 000 han sprang på sig då. Och stallformen? Numer vinner ju inte ens Nuncio längre. 27 V75-starter har man gjort efter den där segern annandag jul. Nu under april har V75-hästar spelade till 1,10 – 1,50 – 1,60 – 1,70 – 2,00 – 2,10 alla förlorat.

1 Rekord Rune spetsar om han vill, men verkar inte vilja. 7 Mr Perfection vann överlägset senast han provade distansen. Då hade han snarlikt spår och fick ledningen. Det lutar åt repris – tipsetta i annars öppet lopp!
6 One Memphis är i sitt livs form och älskar att bli tvåa. Ett intressant sidospel: 7 / 6 / alla. En trio på nio rader, där man satsar lite extra med hästarna 1 och 9 som trea!

V75-6: Brons, autostart, medeldistans
Elva bronslopp över 2100a har avgjorts på Örebro. Nio vinnare har rankats 1-2, en var tredjehandare och en rankades nia.
5 Pointillist var jättemycket försämrad senast, men har varit varannangångshäst tidigare också. Han får en chans till. Kanske jänkarvagnens fel? En del blir ju försämrade av barfota också. Nu åker i alla fall den gamla vanliga vagnen på igen. Bara 6,7 procent nu, det är galet vad spelarna glömmer snabbt!

9 Ottens Casher har mest pengar och bäst meriter. Han är extremt beroende av att gå barfota fram, med skor runtom är han i princip meritlös. På barfotabalansen svarade han för en av fjolårets mest minnesvärda spurter. I den formen är han alldeles för bra för Brons i alla fall! Rankas högt trots torskspår.

V75-7: Jippolopp, två tillägg, stayerdistans. Strukna: 5, 11
På sidan 251 kan man följa de senaste årens resultat. Sedan 2010 har loppet vunnits från tillägg varje gång. Sex gånger av sju från dubbla tillägg.
Det är ingen nyhet att hästarna längst bak är mycket gynnade i sådana här lopp. Jag publicerade statistiken på Twitter i förra veckan, och man kan fördjupa sig på sidorna 251-252.
14 Sauveur tävlar lite ojämnt, men en bra dag hör han hemma i världseliten över aktuell distans. På Örebro har han aldrig förlorat. Till 42 procent tycker jag han är underspelad. Om inget onormalt inträffar är han ju överlägsen. Spik!

Mitt spel
I måndags landade jag till slut i en enda spik på Tillsammans-systemet: Blue Star Champion i sista loppet. Galopp direkt i starten.
Nu betydde det mindre då jag begått ett klassiskt misstag två lopp tidigare och låst ett lopp på två bakspårshästar. Trots att det stod spets i programmet för Order by Keeper stod jag över den. Två procent…! När en spetshäst är spelad till ensiffrigt procenttal så är den alltid ett spelfynd. Det är alltid fördel spetshästen gentemot ”bästa hästen”, något man fick en påminnelse om på V86 i onsdags. Sju av åtta lopp vanns av spetshästen, och utdelningen översteg ändå en halv miljon. Bara två av loppen vanns av favoriter.

Nu gick helgen plus ändå, eftersom lördagens Åby-tävlingar resulterade i sex rätt och 36 072 kronor in. Det har varit mycket stolpe-ut i år, med onormalt många spikgalopper.

Ändå ligger mitt V75 Tillsammans-bolag 186 719 kronor plus!

Det ser lovande ut inför årets resterande 2/3, då marginalerna vänder och spikarna börjar trava :-)

Enkupongaren:
1, 9, 2
6 Athos Race
2, 5, 1, 7
5 Swift Success
7, 6, 8, 1, 9, 2, 4
5, 9, 4, 8, 2, 3
15 Sauveur
252 kronor

Jokersystemet:
1, 9, 2, 6, 5, 10, 11, 3
6 Athos Race
2, 5, 1, 7, 11
Alla
Alla
5, 9, 4, 8, 2, 3, 1, 12, 10
15 Sauveur

Plushästar:
V75-1: 1 Order to Fly [11%], 9 Bartender In [3%!]
V75-3: 2 Thai Broadway [31%]
V75-4: 5 Swift Success [4%!]
V75-5: 7 Mr Perfection [13%]
V75-6: 4 Moni to Spare [32%], 5 Pointillist [7%], 9 Ottens Casher [10%]

Minushästar:
V75-1: 3, 10, 11
V75-3: 11
V75-4: 1, 2, 6, 8, 9, 11
V75-5: 3, 10, 11, 12
V75-6: 1, 10, 12

Plus- och minushästar matar jag in under Utgångar i Joker-systemet och ställer följande KRAV:

• Minst två av de åtta plushästarna måste vinna
• Max en av minushästarna får vinna

Istället för 23 760 kronor betalar jag nu bara 3 654 kronor – en summa jag tycker är ytterst lämpad för bolagsspel. Och det måste vara god chans att två av de där åtta riktigt chansrika plushästarna vinner. Sedan gäller det ”bara” för spikarna att hålla sig i trav. Lycka till med spelbesluten!

Källa: https://www.travronden.se/blogg/jens...bloggen-v75-85
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
MatsE (+1), Heztapa (+2), oggeb (+5), hugotheboss (+5), midcapking (+10), katchiiing (+5), Heppson (+5), Ganondorf (+5), Drivarn (+5), Major (+10), hassem (+10), Desideen (+5), Magnus (+10), Torstens (+10), enstahill (+7), Staketkusken (+5), jAnnil610 (+5), Kallekokula (+5), JerryB (+5), eveton (+10), Gotland (+5), Oblix (+5), lovisak (+10), Grovport (+5), Klanke (+10), Carlssonae (+5), Cleon_9 (+5), sjukstuga (+10), mblom (+5)
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-05-05, 16:50   #2
 
Reg.datum: jan 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 884
Sharp$: 6562

2018
Stats: 30 - 35 - 0
ROI: 110.85%
Vinstprocent: 46.15%

Standard

Du skall ha en eloge för att du ständigt lägger ut Sjöden!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1)
oggeb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-05-05, 18:03   #3
 
hugothebosss avatar
 
Reg.datum: maj 2014
Ort: Malmö
Inlägg: 1 283
Sharp$: 667
Standard

Instämmer med ovanstående! Stort tack
__________________
Även en blind höna...går in i väggen!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1)
hugotheboss är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-05-05, 21:52   #4
 
Reg.datum: dec 2011
Inlägg: 779
Sharp$: 1976
Standard

Jens sågar Top of the world medans resten spikar. Återstår att se om Jens är grymt rätt på det eller grymt fel...
Espo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-05-06, 11:50   #5
Banned
 
Reg.datum: apr 2015
Inlägg: 7 176
Sharp$: 5200
Standard

Order to fly är väl redan klar till finalen? Tror att han kommer att köras lite avvaktande idag...
Stankarn är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-05-06, 12:42   #6
Rob
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 946
Sharp$: 3081
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stankarn Visa inlägg
Order to fly är väl redan klar till finalen? Tror att han kommer att köras lite avvaktande idag...
Jo precis
Rob är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-05-06, 14:51   #7
Banned
 
Reg.datum: apr 2015
Inlägg: 7 176
Sharp$: 5200
Standard

Den andra plushästen, Bartender In, var väl rent usel senast? Mot betydligt sämre motstånd....jävligt tveksam plushäst tycker jag.
Stankarn är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-05-06, 15:03   #8
 
Reg.datum: dec 2016
Inlägg: 209
Sharp$: 776
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stankarn Visa inlägg
Den andra plushästen, Bartender In, var väl rent usel senast? Mot betydligt sämre motstånd....jävligt tveksam plushäst tycker jag.
Men näst senast mötte den DD`s Hitman
Enkelrad är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-05-06, 15:24   #9
 
Cleon_9s avatar
 
Reg.datum: apr 2013
Inlägg: 339
Sharp$: 2719
Standard

Vi kan väl säga att Jens pissade på den övriga expertkåren
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Gasellen (+1)
Cleon_9 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-05-06, 15:28   #10
Banned
 
Reg.datum: apr 2015
Inlägg: 7 176
Sharp$: 5200
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stankarn Visa inlägg
Order to fly är väl redan klar till finalen? Tror att han kommer att köras lite avvaktande idag...
Ja, mycket mer avvaktande än sådär kan det inte bli...rygg ledaren och lucka redan 600 kvar...
Stankarn är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-05-06, 15:29   #11
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 161
Sharp$: 1819
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stankarn Visa inlägg
Order to fly är väl redan klar till finalen? Tror att han kommer att köras lite avvaktande idag...
Varför det ?
125' är fortfarande mer än 110' som en andraplats i finalen ger...självklart kör man för seger!

/ TT
KonsultTT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-05-06, 15:30   #12
 
Manprinsens avatar
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 8 169
Sharp$: 2213
Standard

Hade Bögfisken hållt sig lite lite lugnare så hade Jens fått stå med mössan i handen precis som alla andra. Flyt.
Manprinsen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-05-06, 15:57   #13
Banned
 
Reg.datum: apr 2015
Inlägg: 7 176
Sharp$: 5200
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KonsultTT Visa inlägg
Varför det ?
125' är fortfarande mer än 110' som en andraplats i finalen ger...självklart kör man för seger!

/ TT
På vilket sätt menar du att mitt inlägg innehöll "inte köra för seger"? Om du läser inlägget en gång till så ser du att det står avvaktande. Och mer avvaktande än så där går väl knappast att köra..?
Stankarn är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-05-06, 17:05   #14
Banned
 
Reg.datum: apr 2015
Inlägg: 7 176
Sharp$: 5200
Standard

Jens kanske borde prova att krydda jokersystemet med sina "minushästar" istället? Det är väl redan två som vunnnit - hittills...
Stankarn är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-05-07, 07:47   #15
Administrator
 
Reg.datum: feb 2017
Inlägg: 7 729
Sharp$: 9271
Standard

Två saker:

1. Stort tack till Migge som alltid lägger ut Jens tankar. Det uppskattas!

2. Jag gillar oftast Jens resonemang och tar med en del statistik i mina egna system även om jag aldrig helt skulle basera raden på enbart statistik. Jag tycker han var ganska rätt på det igår...
Gotland är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td