Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2018-12-06, 17:26   #1
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 124
Sharp$: 1271
Standard

Travprogram för DD


Tjena,
Det här kommer ju låta som en jobbannons, men here we go.
Jag har under en ganska lång period försökt klura ut det bästa sättet att spela dagens dubbel, läs, spela statiskt korrekt, ta betalt på dina idéer, hur mycket man ska satsa på varje komb etc.
Inspirerad av den ökände Marcus Lindgren, spelteori och mina egna tankar som ingenjör och travfantast.
Jag har nu alla beräkningar klara och har provkört manuellt under en månad med lyckat resultat.

Kruxet är ju att göra det här manuellt tar tid och oddset hinner ändras mycket under tiden man gör beräkningarna och lägger kombinationerna.
Kombinationerna läggs en i taget och antalet varierar mellan 20-30st, ni förstår.

Jag söker nu en lika travintresserad kompanjon, tillika programmerare som tillsammans med mig vill utveckla denna produkt som i slutändan ska kunna göra beräkningarna och lämna in 20-30 kombinationer med ett knapptryck.

Känner du dig träffad så får du gärna slänga iväg ett PM till mig.

Allt väl!

Mod. Om jag är helt ute och cyklar så får ni gärna flytta tråden.
Galoppen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-12-06, 17:45   #2
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3619
Standard

Kolla din PM
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-12-06, 17:47   #3
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Faktum är att oddsen svänger massor de sista minuterna innan spelstopp och det kvittar om beräkningarna görs sekundsnabbt.

På Marcus Lindgrens tid var lejonparten av DD-omsättningen spelad långt innan spelstopp och det innebar att det gick att göra vettiga uppskattningar av DD-odds vs vinstchans.

Ett enkelt sätt att testa dina teorier i lugn och ro är att göra en skärmdump av DD-odds-matrisen några minuter innan spelstopp och sedan göra alla dina beräkningar i lugn och ro för att sedan jämföra med den slutliga DD-odds-matrisen efter att omgången är slutförd.

Jag hävdar att DD-odds-matrisen tagen ca 2-5 minuter innan spelstopp skiljer sig otäckt mycket jämfört med den slutliga. Så otäckt mycket att jag spelar DD ytterst sällan numera. I princip endast som backup till flerloppsstreckspelen och då räknar jag kallt med att oddset kan förändras 25-30% på någon minut vid spelstopp.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-12-06, 18:05   #4
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 124
Sharp$: 1271
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Faktum är att oddsen svänger massor de sista minuterna innan spelstopp och det kvittar om beräkningarna görs sekundsnabbt.

På Marcus Lindgrens tid var lejonparten av DD-omsättningen spelad långt innan spelstopp och det innebar att det gick att göra vettiga uppskattningar av DD-odds vs vinstchans.

Ett enkelt sätt att testa dina teorier i lugn och ro är att göra en skärmdump av DD-odds-matrisen några minuter innan spelstopp och sedan göra alla dina beräkningar i lugn och ro för att sedan jämföra med den slutliga DD-odds-matrisen efter att omgången är slutförd.

Jag hävdar att DD-odds-matrisen tagen ca 2-5 minuter innan spelstopp skiljer sig otäckt mycket jämfört med den slutliga. Så otäckt mycket att jag spelar DD ytterst sällan numera. I princip endast som backup till flerloppsstreckspelen och då räknar jag kallt med att oddset kan förändras 25-30% på någon minut vid spelstopp.
Jag håller med dig fullt ut. Men jag menar också på att variansen den sista minuten jämnar ut sig över tid, ibland svänger oddsen åt rätt håll och ibland inte. Detta såvida du inte baserar dina spel på det som skriks ut i studion.
Galoppen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-12-06, 18:53   #5
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Galoppen Visa inlägg
Jag håller med dig fullt ut. Men jag menar också på att variansen den sista minuten jämnar ut sig över tid, ibland svänger oddsen åt rätt håll och ibland inte. Detta såvida du inte baserar dina spel på det som skriks ut i studion.
Problemet med "det som skriks ut" för mig är inte att det är superkass info utan att det är svårt/omöjligt att gissa hur mycket det kommer att påverka oddsen varje gång. Åtminstone ibland är det korrekt info för undervärderade kombinationer som kollektivet sedan överdriver så de blir övervärderade.

Jag tror dessutom inte att jag har så bra fundamenta hemifrån att jag inte behöver försöka väga in "sista info" ( t ex sena ändring ar vägn/balans ). Så oddsen kommer att rasa för mig oftare än de stiger eller ens håller sig neutrala.


För att undvika hysteri-spelen måste man försöka ha koll på det som triggar igång skiten.

Sjukt svårt och just för DD känns det som det redan är många som försöker göra just detta.

Tänk även på att det måste lämnas in med filspel med flera manuella moment som ATG inte tillåter att man automatiserar det helt. Tar 30 sek-1 minut att bara lämna in ändå. ( Automatisk uppladdning av spelfil är tillåten, men sedan måste man kvittera spelet på sitt spelkonto via en länk som man får som svar från fil-uppladdningen. )


Jag säger inte att det du vill göra är omöjligt. Men min bild över volatiliteten på DD-spelet är att det är väldigt skakigt och svårförutsägbart. Jag gav upp seriös DD-attack pga detta.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-12-07, 06:17   #6
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 222
Sharp$: 1510
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Galoppen Visa inlägg
Tjena,
Det här kommer ju låta som en jobbannons, men here we go.
Jag har under en ganska lång period försökt klura ut det bästa sättet att spela dagens dubbel, läs, spela statiskt korrekt, ta betalt på dina idéer, hur mycket man ska satsa på varje komb etc.
Inspirerad av den ökände Marcus Lindgren, spelteori och mina egna tankar som ingenjör och travfantast.
Jag har nu alla beräkningar klara och har provkört manuellt under en månad med lyckat resultat.

Kruxet är ju att göra det här manuellt tar tid och oddset hinner ändras mycket under tiden man gör beräkningarna och lägger kombinationerna.
Kombinationerna läggs en i taget och antalet varierar mellan 20-30st, ni förstår.

Jag söker nu en lika travintresserad kompanjon, tillika programmerare som tillsammans med mig vill utveckla denna produkt som i slutändan ska kunna göra beräkningarna och lämna in 20-30 kombinationer med ett knapptryck.

Känner du dig träffad så får du gärna slänga iväg ett PM till mig.

Allt väl!

Mod. Om jag är helt ute och cyklar så får ni gärna flytta tråden.


Bra ide och hamnar du i brist på ideer skriv här eller till mig så kan jag kanske bidra. Jag tror dock att du riskerar göra samma program som ex företaget som utvecklar mycket av Rondens nya travsatsning gjort till marknaden:

Kolla här: http://www.travappar.se/appar/dubbelappen.aspx


F.ö så spelar väldigt många sedan Lindgrens mytomspunna vinsttrött-artikel på detta sätt. Särskilt IT-folk utan travkunskap lockas att tro de hittat nyckeln.

Lycka till!
Solo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-12-07, 06:33   #7
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Jag välkomnar alla försök som för oss fram emot en mer perfekt marknad än dagens. Om vi jämför med t.ex. aktiebörsen där datorer på millisekunder fångar upp en obalans i marknaden och försöker tjäna pengar på att utnyttja den så är spelet vi har idag rena stenåldern.

En hästs chanser att vinna eller placera sig 1-3 kan värderas väldigt olika av bookmakers, vinnarspelare, platsspelare, DD-spelare, V-spelsspelare, Triospelare och Tvillingspelare. Problemet för spelaren är att snabbt ta reda på var dennes idé är minst spelad, och utifrån den kunskapen snabbt göra ett spel.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-12-07, 07:37   #8
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 124
Sharp$: 1271
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Solo Visa inlägg
Bra ide och hamnar du i brist på ideer skriv här eller till mig så kan jag kanske bidra. Jag tror dock att du riskerar göra samma program som ex företaget som utvecklar mycket av Rondens nya travsatsning gjort till marknaden:

Kolla här: http://www.travappar.se/appar/dubbelappen.aspx


F.ö så spelar väldigt många sedan Lindgrens mytomspunna vinsttrött-artikel på detta sätt. Särskilt IT-folk utan travkunskap lockas att tro de hittat nyckeln.

Lycka till!
Har testat dubbelappen, men tycker den är väldigt simpel och saknar en hel del grundläggande funktioner.

Ex.
Om atg ger dig 20 i odds, men du behöver bara 15 enligt din egen chansvärdering. Det genererar ett överodds, ju större överodds, ju större bet. Har tagit fram en egen faktorberäkning på det.

Ex 2.
Du satsar på 20-30 kombinationer, har tagit fram en algoritm som gör att du har samma nettovinst oavsett vilken komb som går in. Nettovinsten är ett förutbestämt belopp som du sätter själv.
För sätter du bara en bruttovinst så kan du i teorin gå back på ditt bet.

Sen är det ett par ytterligare funktioner. Men tack för svaret!
Galoppen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-12-07, 11:01   #9
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Jag välkomnar alla försök som för oss fram emot en mer perfekt marknad än dagens. Om vi jämför med t.ex. aktiebörsen där datorer på millisekunder fångar upp en obalans i marknaden och försöker tjäna pengar på att utnyttja den så är spelet vi har idag rena stenåldern.

En hästs chanser att vinna eller placera sig 1-3 kan värderas väldigt olika av bookmakers, vinnarspelare, platsspelare, DD-spelare, V-spelsspelare, Triospelare och Tvillingspelare. Problemet för spelaren är att snabbt ta reda på var dennes idé är minst spelad, och utifrån den kunskapen snabbt göra ett spel.

Fast pool-platsspelarna försöker väl värdera chansen att placera sig 1-3 tillsammans med 2 andra? Inte riktigt samma sak som att placera sig 1-3 som bookmakers ger odds på. När du spelar hos bookmakern är det skitsamma om storfavoriten också platsar. Men i platspoolen är det helt avgörande för om oddset är spelbart eller ej.

Trio-spelet går absolut att var för sig jämföra med både plats-pooler och bookmaker-1-3-oddsen. Och de flesta spelen i listan går att jämföra med vinnarpool och fast vinnarodds. Men det är inte "bara" att sätta ihop den där dashboarden.

En skillnad mot övriga börser är att det pool-spel inte riktigt är en börs i den meningen ( men det finns riktiga spelbörser ).

Alla kan ju inte spela sist i pool-spelen. Om ännu fler spelar ännu senare.....ja då blir poolerna ännu mer volatila...inte mindre.

På de olika börserna har man alltid valet att stänga sin position när man väl. Man behöver inte om man inte vill vänta till spelet stänger och resultatet blir klart.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-12-07, 11:07   #10
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Galoppen Visa inlägg
Har testat dubbelappen, men tycker den är väldigt simpel och saknar en hel del grundläggande funktioner.

Ex.
Om atg ger dig 20 i odds, men du behöver bara 15 enligt din egen chansvärdering. Det genererar ett överodds, ju större överodds, ju större bet. Har tagit fram en egen faktorberäkning på det.

Ex 2.
Du satsar på 20-30 kombinationer, har tagit fram en algoritm som gör att du har samma nettovinst oavsett vilken komb som går in. Nettovinsten är ett förutbestämt belopp som du sätter själv.
För sätter du bara en bruttovinst så kan du i teorin gå back på ditt bet.

Sen är det ett par ytterligare funktioner. Men tack för svaret!
Att sätta samma nettovinst oavsett vilken kombination som går in går att göra i HPT från www.hpt.nu Målvinst heter det i det programmet. För jag hoppas du menar samma "nettovinst" räknat från din totala insats?

Det som du måste göra manuellt först är att välja ut dina 20-30 kombinationer.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-12-07, 12:06   #11
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 124
Sharp$: 1271
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Att sätta samma nettovinst oavsett vilken kombination som går in går att göra i HPT från www.hpt.nu Målvinst heter det i det programmet. För jag hoppas du menar samma "nettovinst" räknat från din totala insats?

Det som du måste göra manuellt först är att välja ut dina 20-30 kombinationer.
Givetvis på den totala insatsen, per enskilt bet blir högst missvisande.
Finns det nåt program som använder en faktor för att satsa mer när du får ett överodds? Det känns för mig fundamentalt, ta mer betalt ju mer rätt ute du är.

Ska kolla upp hpt, tack!
Galoppen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-12-07, 12:57   #12
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Galoppen Visa inlägg
Givetvis på den totala insatsen, per enskilt bet blir högst missvisande.
Finns det nåt program som använder en faktor för att satsa mer när du får ett överodds? Det känns för mig fundamentalt, ta mer betalt ju mer rätt ute du är.

Ska kolla upp hpt, tack!
Samma netto och annan faktor vid överodds verkar inte riktigt som det går ihop samtidigt. Men du kan alltid enkelt manuellt dra upp insatsen på utvalda kombinationer på någon sekund om man vill det.


Det som skulle kunna vara något är ett "minsta netto" och sedan högre insatser på utvalda spel.


Har du undersökt https://en.wikipedia.org/wiki/Kelly_criterion ?

Kelly ger dig den matematiskt korrekta insatsen per vad som andel av din spelkassa vid ett visst antaget överodds med önskad högsta gräns för risk of ruin.

Spelar man strikt efter Kelly kommer inte alla odds med antagna överodds att kunna ingå i ens spel. ( Eftersom man går back på totalen på vissa om det vill sig illa. )



Det finns mycket att tänka på i spelvärlden. T ex säger Kelly att man nästan alltid ska spela tillsammans med andra på streckspelen sett från strikt spelkasse-tänk där man inte får gula. Grundradpriset är på tok för högt för nästan alla spelares spelkassor för att det ska vara vettigt att spela ensam förutom på favoritrader.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!

Senast redigerad av Strappa71 den 2018-12-07 klockan 13:01.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-12-07, 14:32   #13
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 124
Sharp$: 1271
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Samma netto och annan faktor vid överodds verkar inte riktigt som det går ihop samtidigt. Men du kan alltid enkelt manuellt dra upp insatsen på utvalda kombinationer på någon sekund om man vill det.


Det som skulle kunna vara något är ett "minsta netto" och sedan högre insatser på utvalda spel.


Har du undersökt https://en.wikipedia.org/wiki/Kelly_criterion ?

Kelly ger dig den matematiskt korrekta insatsen per vad som andel av din spelkassa vid ett visst antaget överodds med önskad högsta gräns för risk of ruin.

Spelar man strikt efter Kelly kommer inte alla odds med antagna överodds att kunna ingå i ens spel. ( Eftersom man går back på totalen på vissa om det vill sig illa. )



Det finns mycket att tänka på i spelvärlden. T ex säger Kelly att man nästan alltid ska spela tillsammans med andra på streckspelen sett från strikt spelkasse-tänk där man inte får gula. Grundradpriset är på tok för högt för nästan alla spelares spelkassor för att det ska vara vettigt att spela ensam förutom på favoritrader.
Minsta netto är det såklart jag menar.

Ex. Minsta netto är 1000kr
Du får 40 i odds, enligt dina chansvärderingar behöver du 25.
Du får ett överodds på faktor 40/25~1,6.
1000x1,6 är dina önskade nettovinst för just detta enskilda bet.

Inspirerad av Kelly, men inget jag är sugen att följa slaviskt.
Galoppen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-12-07, 17:32   #14
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 222
Sharp$: 1510
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Galoppen Visa inlägg
Har testat dubbelappen, men tycker den är väldigt simpel och saknar en hel del grundläggande funktioner.

Ex.
Om atg ger dig 20 i odds, men du behöver bara 15 enligt din egen chansvärdering. Det genererar ett överodds, ju större överodds, ju större bet. Har tagit fram en egen faktorberäkning på det.

Ex 2.
Du satsar på 20-30 kombinationer, har tagit fram en algoritm som gör att du har samma nettovinst oavsett vilken komb som går in. Nettovinsten är ett förutbestämt belopp som du sätter själv.
För sätter du bara en bruttovinst så kan du i teorin gå back på ditt bet.

Sen är det ett par ytterligare funktioner. Men tack för svaret!

Ok, spelade länge med ett eget program och funktionerna du nämner är lite standard för många. Att spela mot netto gör de flesta som spelar DD med "papperslappar".

Det är stöd runt vinstchanser som jag anser många är lite sämre på. Tills för drygt fem år sedan gick man plus genom att använda lätt modifierade sannolikheter utifrån spelbolagen (expekts odds, där favoriter och de stora dragen justerades funkade exempelvis för ok plus för flera bekanta till mig).

Jag gissar att många redan idag försöker använda maskininlärningsmetoder/AI.
Solo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td