Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2019-05-07, 06:56   #1
SO
 
SOs avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 1 808
Sharp$: 3718
Standard

Mitt sista besök på en travbana


Rubriken är hemsk. Skulle aldrig för några år sedan ens tänka i dessa banor, men nu är det sant. ATG gör tydligen ALLT för att tömma travbanorna på folk. EN bana har redan nu infört kontantförbud, flera lär följa. Min upplevelse i går kväll på Solänget kommer inte att medföra några flera besök i framtiden.

Jag hakar inte upp mig i första hand på tvånget att legitimera mig utan på en helt annan sak. Vid starten till lopp 1 hastade jag till spelkassorna eftersom jag såg en bra provstart, med spelvärde. Det ska egentligen inte stå spelkassorna utan SPELKASSAN.....

En enda LUCKA var bemannad, resten var tomma !! Jag trodde inte vad jag såg. Vi var 10-12 spelare i kön efter provstaterna. När starten gick visade det sig att TRE av oss hann spela. Inte jag, det kanske var tur den här gången för "min" häst blev bara trea- Jag påpekade för "kassörskan" att det här går bara inte. Helt rätt sa hon.

MEN hon berättade att det är ATG som bestämmer hur många kassor som banan får ha öppna och Solänget skulle idag få ha TVÅ. Den andra en trappa upp vid restaurangen. Man skulle tvinga folk att använda mobilen trodde hon. ALLTSÅ dom som har mobil och kan hantera den alltså. Vilket inte alla kan eftersom dom flesta som åker på trav idag är "pensionärer" och inga "mobilkunniga" ungdomar

En i kön berättade att i lördags var TVÅ kassor öppna på Dannero och stort missnöje bland spelarna även där. Det borde väl vara FLERA kassor öppna nu än normalt sedan man infört legitimationstvånget. Att spela med kort tar självfallet dessutom längre tid. Med en hundring i näven och säga 50 50 på tvåan tar "några sekunder" Garanterar att omsättningen blir mycket högre än vad som nu är fallet.

Tacka vet jag att sitta hemma framför datorn och själv sköta spelet. Snacket om att ATG försöker göra allt för att locka folk till travbanorna är rent nonsens.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
mackpeter (+10), abstruse (+1)
SO är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-05-07, 07:06   #2
Administrator
 
Reg.datum: feb 2017
Inlägg: 7 736
Sharp$: 9162
Standard

Ja det där är helt tokigt.

Spelet i luckan var tidigare en del av tjusningen för mig när jag gick på trav.
Numera försöker jag inte ens längre när jag är på plats utan sköter allt spel digitalt vilket nog är precis vad de vill.

Om det kommer minska antalet besökare ytterligare vet jag inte. Men visst påverkar det upplevelsen negativt.
__________________
Mer kass än vass - men glad ändå!


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Gotland är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-05-07, 07:13   #3
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Det är inte ATG som tvingar någon, men man var tvungen att investera i nya terminaler med legitimationstvånget, och en ny terminal kostar sexsiffriga belopp. Att investera många miljoner i terminaler kände ingen att man ville göra. Därför blev det inte så många.

Om jag fattade rätt så fick banorna köpa fler terminaler om de ville, men ingen ville betala för dem själv, utan det skulle helst "någon annan" göra. Och när "någon annan" inte ville, så blev det inte så många.

Men visst kan man väl skära ned prispengarna igen och köpa terminaler, om det är vad travet vill. De är dock inte lönsamma, utan många banor vet ju att provisionen från spelet knappt räcker till personalens lön. Man skulle ju kunna tänka sig att man då finansierade det hela med publikintäkter, men publiken betalar inte entré heller.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-05-07, 09:33   #4
Administrator
 
Reg.datum: feb 2017
Inlägg: 7 736
Sharp$: 9162
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Det är inte ATG som tvingar någon, men man var tvungen att investera i nya terminaler med legitimationstvånget, och en ny terminal kostar sexsiffriga belopp. Att investera många miljoner i terminaler kände ingen att man ville göra. Därför blev det inte så många.

Om jag fattade rätt så fick banorna köpa fler terminaler om de ville, men ingen ville betala för dem själv, utan det skulle helst "någon annan" göra. Och när "någon annan" inte ville, så blev det inte så många.

Men visst kan man väl skära ned prispengarna igen och köpa terminaler, om det är vad travet vill. De är dock inte lönsamma, utan många banor vet ju att provisionen från spelet knappt räcker till personalens lön. Man skulle ju kunna tänka sig att man då finansierade det hela med publikintäkter, men publiken betalar inte entré heller.
Just ja, "någon" måste betala.

Och som alltid i de flestas resonemang så måste denna "någon" helst vara någon annan än en själv.

Jag förstår att ATG helst ser att ALLA går över och lirar digitalt men tyvärr tror jag att det kommer leda än mer till att banorna avfolkas.
__________________
Mer kass än vass - men glad ändå!


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SO (+5)
Gotland är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-05-07, 10:20   #5
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SO Visa inlägg
Regnigt och skitit och mörkt så jag överlät hustrun att köra dom 10 milen hem. Satt och pillrade på mobilen eftersom jag var på stallbacken i och plötsligt så dök det upp en massa siffror. Vad är det fråga om tänkte jag? Kom sedan fram till att jag måste ha haft V4;an, för det blev bara en vinnare på V5. Ta mej tusan satt den inte och ganska svår rad egentligen så det var mycket som skulle stämma och det gjorde det
Det behöver inte vara någon nackdel att sitta kvar på läktaren efter en snygg värmning.
Eller i restaurangen...

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-05-07, 11:11   #6
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 5 896
Sharp$: 11970
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SO Visa inlägg
Rubriken är hemsk. Skulle aldrig för några år sedan ens tänka i dessa banor, men nu är det sant. ATG gör tydligen ALLT för att tömma travbanorna på folk. EN bana har redan nu infört kontantförbud, flera lär följa. Min upplevelse i går kväll på Solänget kommer inte att medföra några flera besök i framtiden.

Jag hakar inte upp mig i första hand på tvånget att legitimera mig utan på en helt annan sak. Vid starten till lopp 1 hastade jag till spelkassorna eftersom jag såg en bra provstart, med spelvärde. Det ska egentligen inte stå spelkassorna utan SPELKASSAN.....

En enda LUCKA var bemannad, resten var tomma !! Jag trodde inte vad jag såg. Vi var 10-12 spelare i kön efter provstaterna. När starten gick visade det sig att TRE av oss hann spela. Inte jag, det kanske var tur den här gången för "min" häst blev bara trea- Jag påpekade för "kassörskan" att det här går bara inte. Helt rätt sa hon.

MEN hon berättade att det är ATG som bestämmer hur många kassor som banan får ha öppna och Solänget skulle idag få ha TVÅ. Den andra en trappa upp vid restaurangen. Man skulle tvinga folk att använda mobilen trodde hon. ALLTSÅ dom som har mobil och kan hantera den alltså. Vilket inte alla kan eftersom dom flesta som åker på trav idag är "pensionärer" och inga "mobilkunniga" ungdomar

En i kön berättade att i lördags var TVÅ kassor öppna på Dannero och stort missnöje bland spelarna även där. Det borde väl vara FLERA kassor öppna nu än normalt sedan man infört legitimationstvånget. Att spela med kort tar självfallet dessutom längre tid. Med en hundring i näven och säga 50 50 på tvåan tar "några sekunder" Garanterar att omsättningen blir mycket högre än vad som nu är fallet.

Tacka vet jag att sitta hemma framför datorn och själv sköta spelet. Snacket om att ATG försöker göra allt för att locka folk till travbanorna är rent nonsens.
Undrar hur dom ska lösa det där i t.ex Hoting i sommar, då det kommer 3000 och många av dom såna som bara besöker travet en gång per år och är rena noviser gällande spelet...mmm...
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-05-07, 11:19   #7
SO
 
SOs avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 1 808
Sharp$: 3718
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Det behöver inte vara någon nackdel att sitta kvar på läktaren efter en snygg värmning.
Eller i restaurangen...

Mvh Uffe
Tyvärr finns det ingen läktare på Solänget, bättre då att sitta hemmavid
SO är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-05-07, 11:21   #8
SO
 
SOs avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 1 808
Sharp$: 3718
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels Visa inlägg
Undrar hur dom ska lösa det där i t.ex Hoting i sommar, då det kommer 3000 och många av dom såna som bara besöker travet en gång per år och är rena noviser gällande spelet...mmm...
Haha, så långt tänkte inte jag, men du har alldeles rätt. Dessutom är personalen i luckorna amatörer, hör dåligt och ibland svårt att fatta vad dom ska göra. Jag vet inte om jag vågar åka dit ens, det blir bara tok av alltihop. Ja, 3ooo... de var nog illa när det var 25-50 personer på solänget. Milde skapare

Senast redigerad av SO den 2019-05-07 klockan 11:23.
SO är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-05-07, 12:15   #9
Banned
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 3 017
Sharp$: 5157
Standard

Hmm


Tänkte åka på trav på Sundbyholm. Är det lika där månne? Minnen dyker upp när jag var på Hagmyren på 60-talet och man rev lappar inne i luckorna för de olika insatserna. Oddshjälp fick man genom att titta på hur många "100-lappar" som rivits ned...
valo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-05-07, 12:42   #10
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 519
Sharp$: 7922
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SO Visa inlägg
Tyvärr finns det ingen läktare på Solänget, bättre då att sitta hemmavid
Finns det ingen läktare på Solänget? När togs den bort?
Altoc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-05-07, 13:25   #11
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 138
Sharp$: 56938
Standard

Vad händer elitloppshelgen med 20 000 spelsugna på Solvalla om inte 4g nätet och deras wi-fi klarar trycket? Upplevelsen av att besöka Solvalla borde väl rimligen sjunka då med 100 meters kö till spelluckorna.

På Hoting finns i alla fall lokets spännande tävlingar. De spelsugna får väl nöja sig med det om köerna till atg spelen är för långa och ännu inget legitimationskrav tror jag för att vinna ett paket kaffe av Leif loket.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
DIF (+2), abstruse (+1)
olle är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-05-07, 13:51   #12
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 5 896
Sharp$: 11970
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Vad händer elitloppshelgen med 20 000 spelsugna på Solvalla om inte 4g nätet och deras wi-fi klarar trycket? Upplevelsen av att besöka Solvalla borde väl rimligen sjunka då med 100 meters kö till spelluckorna.

På Hoting finns i alla fall lokets spännande tävlingar. De spelsugna får väl nöja sig med det om köerna till atg spelen är för långa och ännu inget legitimationskrav tror jag för att vinna ett paket kaffe av Leif loket.
Anders Lindqvist har tagit över efter loket, så tveksamt om vi får se världens bästa lottförsäljare där...han är helt otrolig, Göte som var alltiallo på Lyckseletravet brukade ha kassan när loket sålde "Hästen"-lottringar där, Göte var alldeles slut när hann rännde efter honom och hade fullt sjå med att hinna ge tillbaka växeln, 3 lottringar a 100 lotter brukade ta en knapp halvtimme, mindre än 6 sekunder per lott...och samtidigt så pratade ju karln oavbrutet med folk hela tiden, show på hög nivå...
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Gotland (+5), abstruse (+1)

Senast redigerad av mikaels den 2019-05-07 klockan 13:59.
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-05-07, 14:27   #13
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

De har nog räknat på det hela och kommit fram till (den riktiga) kalkylen att det inte är pengarna värt att investera för att behålla servicenivån för majoriteten av 70-plussarna som inte kan/vill gå över till att spela över mobilen. De är oftast varken storlirare eller riktiga speltorskar och så dör de ju faktiskt av snart om man ska vara krass. Sen kommer många fortsätta gå till banan ändå, men lira mindre såklart.

Om man bara ser till siffrorna är kalkylen riktig alltså. Tittar man på mer mjuka värden är det trist. Till och med 2018 insisterade jag för det mesta när jag var på bana att spela med kupong och gå till luckan när jag var på banan. För "känslans" skull. Men nu är det inte på agendan alls.

Jag undrar också hur det blir på de riktiga stordagarna när mobilmasterna inte är dimensionerade för folkmassorna. Blir nog ett riktigt fiasko under Elitloppet och andra stordagar på landsorten på lördagarna i sommar. Var redan problematiskt på Olympiatravet hörde jag någonstans. Blir en anledning att ligga i framkant med lite nyare telefon kanske, brukar ligga ett par år efter på den fronten annars.

Ser man på positiva aspekterna för omsättningen så kommer den ju öka när det väl fungerar och folk accepterar premisserna. Man hoppar inte över ett spontanspel för att man sitter bekvämt en bit ifrån spelluckan. Och man står inte i totokön som ett fån med en hundralapp i handen när loppet startar.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-05-07, 15:07   #14
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2385
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
De har nog räknat på det hela och kommit fram till (den riktiga) kalkylen att det inte är pengarna värt att investera för att behålla servicenivån för majoriteten av 70-plussarna som inte kan/vill gå över till att spela över mobilen. De är oftast varken storlirare eller riktiga speltorskar och så dör de ju faktiskt av snart om man ska vara krass. Sen kommer många fortsätta gå till banan ändå, men lira mindre såklart.

Om man bara ser till siffrorna är kalkylen riktig alltså. Tittar man på mer mjuka värden är det trist. Till och med 2018 insisterade jag för det mesta när jag var på bana att spela med kupong och gå till luckan när jag var på banan. För "känslans" skull. Men nu är det inte på agendan alls.

Jag undrar också hur det blir på de riktiga stordagarna när mobilmasterna inte är dimensionerade för folkmassorna. Blir nog ett riktigt fiasko under Elitloppet och andra stordagar på landsorten på lördagarna i sommar. Var redan problematiskt på Olympiatravet hörde jag någonstans. Blir en anledning att ligga i framkant med lite nyare telefon kanske, brukar ligga ett par år efter på den fronten annars.

Ser man på positiva aspekterna för omsättningen så kommer den ju öka när det väl fungerar och folk accepterar premisserna. Man hoppar inte över ett spontanspel för att man sitter bekvämt en bit ifrån spelluckan. Och man står inte i totokön som ett fån med en hundralapp i handen när loppet startar.
Mobilnätet runt Solvalla har fungerat dugligt de senaste åren. Vet inte om det beror på att Solvalla samarbetar med mobiloperatörerna och sätter upp tillfällig extrakapacitet eller om det bara är allmänt starkt nät där ändå.

Vad gäller WiFi så är det på tok för dålig nivå på banornas lösningar. Det går knappt att lita på när det är vanliga folktomma tävlingar. Jag har använt mig enbart av egna mobil-surfen de senaste åren och tror att det kommer att fungera hyggligt även den här Elitloppshelgen.

De kassor som varit öppna de senaste åren under E-helgen har inte haft några särskilda köer alls. Men det är såklart, om de både är färre och tar flerfalt längre tid per kund kommer det att bli köer som räcker ut till publikplatserna.....som förr!
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
abstruse (+1)
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-05-07, 15:11   #15
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2385
Standard

Jag är mer irriterad på banor som inte förstår att det måste finnas laddningsmöjligheter. Både USB samt vanlig 220V för laptops/ChromeBooks.

På Dannero har man numera fina jordade uttag längs med väggen på uteserveringen och på Bergsåker så har man skapat en riktigt fin "hylla" på läktaren med bekväma fåtöljer och bord. Där finns både eluttag och nätverksuttag ( och lånenätverkskablar! ) för den som vill ha en ordentlig uppkoppling.

Sånt får mig att känna att jag KAN åka på live-trav utan att behöva ge upp allt i teknikväg.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
AmaerildeRimfrost (+7)
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Svara



td