![]() |
Citat:
Hur vet du det? Du spekulerar bara nu... :rolleyes: |
Citat:
|
Men herregud......
|
Citat:
|
Alla vet att det finns bilskojare inom bilbranschen.
Men många verkar förvånas över att det finns hästhandlare inom travet? |
Citat:
|
Citat:
Det är inte ens någon "domstol" inblandad än på mycket länge. Så att ha tankar kring vad ett rimligt utfall från STs UTREDNING är är inte att tagga upp alls. Sedan har jag väl inte påstått eller dömt någon på förhand i den här tråden vad jag kan minnas. Min reaktion handlar om DIN reaktion. Men om man ska ta min åsikt i ämnet så är det att om det inte framkommer väldigt omdanande nyheter så kommer det att vara svårt att komma runt det fullständiga tränaransvaret i den här frågan. Varför? Jo. Annars kommer det uppstå tonvis med situationer där "jag inte visste". Det är tränarnas ansvar att ta reda på och veta. Stentuffa regler där det sedan kan finnas förmildrande omständigheter osv. Men så måste det vara. |
Citat:
Bland de 60st anställda verkar det finnas gott om skojare och ”hästhandlare” i alla led som inte har tagit sitt jobb på allvar utan silar mygg och sväljer kameler som är nervsnittade. |
Läst på travsport:: Tillfälligt i Österrike för tävling ???? Någon som har koll
Propulsion (US) Sök häst US-7J5599 UELN: 752002SUS7J5599 Färg brun Kön hingst Född 2011-04-18 Ras varmblodig travare Avelsindex 130 0,79 Inavelskoeff. 13,35 Ägarpseudonym Stall Zet (Redén Daniel) Uppfödare Caldwell F V & Bluestone Farms LLC,USA Tränare Redén Daniel, a-tränare, Solvalla Anmärkning Importerad från USA 2015 Tillfälligt i Österrike för tävling. |
Propulsion kanske laddar upp inför Österrikes Elitlopp på Stayerdistans Graf Kahlman ?
Hm mycket märkligt om denna uppgift stämmer och Stall Zet har skickat stackars mångmiljonären till Alperna. Skäms Rede’n över att ha hästen i stallet. |
Citat:
Är detta sant, så är det MYCKET mer sannolikt, i min värld, att Redén et al vetat om det mesta kring Propulsions ingrepp. Skickar man en kuse under dessa omständigheter till ett "U-land" inom trav - ja, då kan allt vara möjligt. Kan bara inte tro detta vara sant, dock - ELLER? Varför inte bara låta hästen vila. Mycket möjligt att kusen skall stallas upp i Österrike för avelsarbete där och då behöver tävla i landet innan detta får ske... Spekulationer, javisst! :whistling: |
Citat:
|
Hittade inget alls om det på Svensk Travsports twitter??
|
Citat:
Bläddra ner så ser du twitter från ST om felet. |
Vad håller pellejönsarna på ST på med. Propulsion soppan blir bara värre och värre.
|
Tänkte på en sak hur blir det med alla listor för tränare både inkörda pengar och segerprocent?
Propulsion har ju stått för en ca 1/4 del av Redéns inkörda. Ändras då dessa listor också så andra tränare blir uppflyttade när resultats tas bort? |
Citat:
|
Vad gör man med
årets tränare årets häst skall det vara en ¨¨dopad¨¨ häst alla priser ja ja vilken soppa |
Citat:
Man blir så förbannat ledsen över att sånt här får hända. |
Citat:
Men håller med detta är så ofantligt sorgsamt så det går ej beskriva med ord. Inte var det ljusa dagar före detta med underskott på +300milj och mindre prispengar, så denna sörja med ST som vill ursäkta ordet "Stjäla" marken och anläggningar osv osv. Undrar om travsporten repar sig efter allt detta. |
Om man ska följa reglementet så måste resultatet från elitloppet ändras senast 30/6 enligt denna artikel.
https://travnet.se/snart-kommer-besl...litloppsseger/ |
Citat:
Regeln Hammarström hänvisar till, och dessutom citerar fel ifrån, handlar väl om häst som tillåtits starta från fel distans eller inte varit startberättigad utifrån propositionen. |
Citat:
Men såklart bättre det blir en ordentlig utredning även om det tar 30 eller 50 dagar. |
Citat:
Där står inget om 30 dagar när det gäller brott mot antidopningsreglementet. |
Du har helt rätt och nu när jag läste ordentligt så är det precis som du säger ingen tidsgräns för antidopningsreglementet. Så tackar du tog upp detta så fick jag läsa ordentligt, inte så ofta sorgligt nog man tar sig tid och läsa denna bok, för finns mycket intressant i den. :hattenav:
|
I mitten eller slutet på augusti ska alltså utredningen kring Propulsion vara klar (källa: https://www.travronden.se/travsport/...-att-vara-klar).
Blir onekligen spännande att se vad man kommer fram till. Och vad påföljderna blir. |
Citat:
|
Citat:
Det enda jag hoppas är att man dömer efter regelboken och inte försöker hitta kryphål för den ena eller andra parten. Om svensk travsport ska ha en minsta möjlighet att reparera sitt redan skadade anseende måste alla kort upp på bordet och reglerna följas till punkt och pricka. Men både gamla och nya erfarenheter, som hanteringen av Gocciadoro-fallet, gör åtminstone mig orolig för att man kommer agera lika godtyckligt som vanligt. Dock bra att en extern utredare är på plats. |
Citat:
Skillnad på projektledare och ansvarig chef, få skulle nog välja att inte behaga den som har makten om deras anställning när allt ställs på sin spets... |
Citat:
:cheers: |
Citat:
Maria Croon sade följande i en intervju med Travronden 8 juni: – Arbetet, som består av många olika delar, förstärks i form av en extern utredare och den som har fått uppdraget är Pehr Jern. Pehr är jurist med en gedigen utredningserfarenhet. Under många år har han arbetat med olika former av utredningar och granskningar. De senaste åren inom ramen för Combitech och uppdragen har bland annat varit inom svensk polis, Europol, och EU-rådet. Källa: https://www.travronden.se/travsport/...xtern-utredare Bara hoppas att herr Jern har mandatet och skickligheten att kvalitetssäkra utredningen på riktigt... |
Citat:
|
Citat:
"Arbetet, som består av många olika delar, förstärks i form av en extern utredare och den som har fått uppdraget är Pehr Jern." "Vi har nu knutit Pehr Jern till utredningen, som därmed förstärkts med en extern person med gedigen utrednings- och juridisk kompetens. Pehrs uppdrag är att i en central roll genomlysa hela frågan och därmed även Svensk Travsports hantering och ansvar." |
Citat:
|
Nu börjar huvuden att rulla på ST.
Säkerhetschefen Steen Morten Eidsmo Johansen får sparken med omedelbar verkan. |
Citat:
Stinker lite om detta stämmer ”– Jag har känt att jag blivit styrd av andra, att min utredning styrts av andra personer och då försvinner min trovärdighet. Det är en schism” Tydligen får man sparken om man inte tycker lika som ”svensktravsport-maffian”..... |
Ja det är en stor ST skit hög som ska rotas igenom. Och desto mer man rör i sådana desto mer luktar det. Det känns väl som Säkerhets chefen varit lite insyltad i Propulsion ärendet innan bilan föll och försökt utreda sitt eget jobb. Men det kan man ju bara spekulera om.
Det är ju en kraftig markering att han får lämna skutan utan flytväst :cry: Men han har säkert en väl fungerande fallskärm :p |
Från AB
”Det jag kan bekräfta är att vi har haft olika syn på saker och ting i det ärendet (Propulsion). Huruvida Steen Morten kunde vara ytterst ansvarig för den utredning som pågår nu i ärendet Propulsion. Detta har vi inte ansett vara möjligt på grund av tidigare utredning i ärendet.” Läser det som att han kanske höll i den utredning som gjordes för ett år sedan som initierades på ”ryktena” som fanns, och uppenbarligen missade vissa väsentliga delar. Att han då ska granska sig själv, vilket inte såklart funkar. Bra argument (svepskäl?) dock från Croon för att själv få behålla makten om nuvarande utrednings riktning och slutsatser |
Citat:
Men det är väl så enkelt att han delvis är ansvarig för att Propulsion-gate blev ett år längre är nödvändigt, och då rätteligen får gå. För det stämmer att det var han som var ansvarig för den utredningen. Iallafall operativt, det kan ju ha varit någon annan som gett honom grönt ljus att släppa saken efter att han lämnat sina fynd. Vi får svar i slutet av sommaren. Om det är så att de sparkat honom mest pga Propulsion är det smart av Croon att inte gå ut med det nu. Hela debatten skulle blossa upp en extra gång då, bättre att ta det en gång istället för två. Listigt av dem överlag att lägga en lång utredning över sommaren och hålla locket på. Så sjunker det undan i folks medvetanden och de lugnar ner sig med den hetsiga kritiken som blir annars. Det är nog flera huvuden som borde rulla, men det blir väl han och någon som redan lämnat skutan som får bära det hela kan man tänka sig. |
Att han får få är inte så konstigt, det saknas förtroende. Men han är inte ensam ansvarig, och förhoppningsvis har den externa utredaren tillräckligt med auktoritet för att även kunna föreslå andra organisatoriska förändringar. Den här delen av sporten är dessutom avgiftsfinansierad. Det betalas rätt rejäla avgifter till ST för att de skall importera en häst, utfärda hästpass, avelsgodkänna den etc. Då kan man ju förvänta sig att de arbetsuppgifterna utförs med professionalism av yppersta klass.
|