![]() |
Elitloppet är förstört för all framtid
Jag sov på saken angående stallkörningen i självaste elitloppsfinalen. Nu efter lite mera betänketid inser jag att det som hände igår kan vara den största skandalen i elitloppets historia, i samma nivå som de dopningsfall som har varit med Fabrice Souloy. (Avstängd i 10år i Sverige pga dopad häst på 3:e plats i elitloppsfinalen, första straffet 1 miljon i böter och 1 års avstängning överklagades) Stall Zet, Daniel Redén och Per Linderoth fuskar sig nu på ett annat sätt fram till en elitloppsvinst på 3 miljoner kronor. Det är en enorm stöld och bedrägeri som svensk travsport aldrig skådat tidigare av aktiva inom travet i det heligaste av det heligaste av lopp vi har, självaste elitloppsfinalen och då har man inte ens berört alla spelare som förlorade enorma summor som hade lastats in vad gäller vem som vinner elitloppet. Det snackas om spelkupper mot ATG från Malta, Tyskland som förstör för oss spelare och som förstör travsporten men det som hände igår har förstört elitloppets historia för all framtid, sådana fusk går inte att tvätta bort utan de finns alltid kvar där vidare i historien. Lyfter ingen trav journalist eller aktiv inom travet i Sverige fram detta för granskning, belysning och debatt är likaså den svenska travsporten helt död då det inte finns någon möjlighet att nya regler om flera hästar från samma stall förbjuds helt vilket alltså är det som förstör utgången av självaste elitloppsfinalen 2020. Gigantisk Skandal.
|
Samma nivå som doping, nej nu backar vi lite va? För det första händer det minst 50 gånger i veckan att kuskarna inte kör järnet för att täppa till luckor, alldeles oavsett om de är stallkamrater eller inte. Antingen för att de inte vill bråka med hästen eller just för att de vill ha den ryggen att gå i sen. Eller ibland bara för att de inte kan köra bättre. Hände ju i det här loppet också vid ett tillfälle till, Earl Simon släpper ut Racing Mange.
Men ja, begränsning av hästar från samma stall skulle jag också gärna se. För att slippa det mesta av stallkörningar och spekulationer om dem. 2/lopp som max. Egentligen helst bara 1, men det vore inte schysst mot ett stall som Redéns som byggt upp ett stall av topphästar att strypa matchningsmöjligheterna så enormt. JOP och Tarzan t ex också har ju hästbestånd som ju skapats utifrån rådande regler. |
Du tycker inte du tar i lite för mycket? En möjlig förklaring är ju faktiskt att han ville ha ryggen på proppen som är en ganska bra häst.
|
Doping är ett utstuderat fult fusk som går emot hästetik vad gäller ev hästens hälsa och djurskyddet så jag kan hålla med om att stallkörning går som ett finare fusk då det inte drabbar hästens hälsa eller djurskyddet så på det sättet är doping klart värre men när man kan stjäla 3 miljoner kronor, bedra spelare, andra tränare, hästägare, hästar, kuskar som igår så pratar vi om väldigt kraftiga fusk även om djurskyddet upprätthölls då ringverkningarna är enorma. (Souloy fuskade sig säkert till långt mycket mera pengar än tredjepriset i elitloppet genom åren ska väl dock likaså tilläggas)
Hävdar man att Per Linderoth ville ha rygg på Propulsion så har man inte sett någon elitloppsfinal tidigare där det alltid krigas om bästa positionerna för sin häst så långt fram som möjligt just eftersom det är sprinter distans på ett alltid oerhört välpreparerat och snabbt Solvalla. Så den efterhandskonstruktionen alternativt försök till bortförklaring kan ni bara stryka totalt. |
Elitloppskandal är väl att ta i men visst är det tveksamt rent sportsligt när 3 av 8 hästar kommer från samma stall i ett storlopp med 3 mille i första pris. Självklart håller kuskarna koll på sina stallkamrater och kör säkert med lite kompis tankar.
Men att bevisa stallkörning är ju nästan omöjligt om man inte gör som Svanen på Åby och erkänner att jag släppte fram hästen med bäst chans. Att jämföra detta med doping är ju lite magstarkt. Men misstankar kommer ju alltid när stallkamrater tävlar om stora pengar. The Kolgjinis mäktiga bortkörning av sina hästar häromdagen var väl ett typexempel på en misstänkt stallkörning. Där fick betrodda hästar betala med omöjliga lopp och mindre spelade bakspårshästar tackade för bjudningen. |
Tycker att det kan vara märkligt med 3 djur från samma stall, men om syftet är att bjuda in de 16 bästa så får man nog tugga i sig att det kan bli så.
Det kan vara olika ägare på dessa - och det är nog så att de flesta vill vinna med just sin häst. Det lopp proppen fick och den insats han gjorde i försöket är så otroligt starkt, galet bra! Att finalen sen blir körd på konstigt sett får kuskarna ta på sig. Märkligt att ingen tar mer initiativ för att vinna och bli historisk. Grodätaren borde ha kört upp och tagit dödens, han gjorde ju bort sig å det grövsta att lyckas bli fast med starkaste hästen.... Hade han tagit dödens i hårdare tempo kunde både den eller Cokstile ha vunnit loppet. Skorycket på Milliondollarryhme - och sitta fast med rubbet kan inte vara kul, den vinner som bösskott i nästa start. Men värdigare vinnare än Proppen - kommer vi inte få efter det försöket. |
Citat:
Den som blev värst straffad var ju Christoffer Eriksson. |
Citat:
Det är helt enkelt en situation som uppstår för att hästarna är från samma stall. Vad som är rätt och fel och hur reglerna för antal hästar per lopp från samma stall ska vara är en helt annan femma. Men det vi såg i går hade mest troligt inte hänt om inte Sorbet hade varit tränad av samma tränare som Propulsion och Missle Hill. Märklig taktik med Sorbet fick vi höra redan i intervjun med Redén innan försöken. Ingen kan väl tro annat än valet av starttaktik med Sorbet ( som visat sig vara kusligt startsnabb när de fäller ner norsken innan start ) berodde på att tanken var att det var Missle Hill som skulle till spets av just de två? Nej. Ett tak på två hästar per tränare i Elitloppet, och då placerade i var sitt försök, skulle vara önskvärt. Om båda tar sig till final får det bli en bedömningsfråga om de hjälper varandra otillbörligt. När de är tre st så blir det svårt att hitta löpningsscenarier där de INTE agerat som de gör för att de är från samma stall. Min svar på trådrubriken? Nej då. Elitloppet överlever det här också. Men det finns en del att tänka på för framtida Elitloppsgeneraler. |
Håller med i sak. Självklart hade inte P. L släppt ner Örjan. Det är bara dumt att påstå/tro. Klockren stallkörning förstås.
Däremot tror jag inte att det påverkar utgången av loppet. Den enda skillnaden är Örjan då börjat avancemanget tidigare och stött ut Cockstile. Han får då gå en något längre väg men får samma rygg. Vinner ju så pass lätt att det knappast påverkar utgången. Även om det förstås går att säga säkert. |
Är Proppen nervsnittad dessutom?...skulle inte vara bra... https://www.travronden.se/travsport/...t-mote-i-kvall
|
Av kommentarerna från veterinärerna låter det ju ändå som att hela grejen är skitsnack. Påpassligt skitsnack.
|
Enligt intyget är det inget snack utan Propulsion är nervsnittad och borde varit med ett intyg när han togs till Sverige. Så att Reden ej vet ngt låter väldigt konstigt, men samtidigt har jag ingen aning om vad för fördel Propulsion har haft av detta. Men synd det blir sådana här misstankar för är en fantastisk häst.
Här är länken till USTA: https://pathway.ustrotting.com/searc...2F4CFAE#result |
Låter ju konstigt att flera vetrinärer då tvärsäkert avskriver det. Tajmingen på det här stinker tänker jag. Tror inte på slumpen.
|
Citat:
Kanske kan detta läka ihop eller ngt för som du säger veterinärer säger ju han har känsel. Men reglerna säger ju det är förbjudet att starta en häst som är nervsnittad så då spelar det väl egentligen ingen roll om det läkt ihop eller ej kan jag tänka mig. Men låter ju helt sjukt om alla resultat sedan export ska tas bort. Som sagt synd med en sådan här soppa, för det är en fantastisk häst. |
Så här står det i "Karens och Förbudslista"
3. FÖRBJUDNA ÅTGÄRDER Förbjudna åtgärder inkluderar, men är inte begränsade enbart till: • Tävla dräktigt sto efter 120 dagars dräktighet • Nervsnittning/nervblockad • Kryoterapi/nedkylning så att smärtlindring uppstår • Undanhålla dricksvatten före tävling • Manipulation av blod och blodkomponenter. Följande är förbjudet: • Administration eller återförande av homologt eller heterologt blod eller produkter av röda blodceller i det cirkulatoriska systemet; undantaget de som är framtagna för och behöver ges i livräddande syfte. • På konstgjord väg öka syretransport eller syreavgivning, inkluderande men inte begränsat till, modifierade hemoglobinprodukter, undantaget livsuppehållande tillförsel av syre. • All form av intravaskulär manipulation av blod eller blodkomponenter på konstgjord väg. • Manipulation av inandningsluft för att öka mängden röda blodkroppar (så kallad höghöjdsträning och motsvarande) |
Citat:
|
Nja det kan ju vara så att systemen kommunicerar och att det räcker att någon ändrar i ena för att det ska läsas över. Att det kommer in efter så här många år är ju suspekt i sig. Någon fabricerar en journal, man betalar av en veterinär att intyga äktheten och en tjänsteman någonstans att "hitta" dokumentet i en pappershög och mata in det i systemet? Genomförbart, och en ganska liten tuva ändå för att välta ett så stort lass om man har ett horn i sidan till Zet. En konspirationsteori, men att de skulle veta om det och då köpa hästen ändå och ta hit låter ju iallafall ännu mer långsökt.
Kllade reglerna, det står att nervsnittning/nervblockad är förbjudet och att man då är diskad hela livet från att starta. Utan undantag som jag läser det. |
"Förr var det inte helt ovanligt att man nervsnittade hästar som hade kroniska hältproblem. Det är förbjudet nu i Sverige. Om en häst inte kan känna var den
har sina fötter kan det leda till mycket farliga situationer." Mvh Uffe :) |
Citat:
|
Citat:
|
Under tisdagen briserade en bomb i travvärlden. Är Propulsion nervsnittad? Det är norska tidningen Trav og Galopp-Nytt som kunnat visa att det på registersidan för hästar hos Standardbread Canada står att Propulsion blivit nervsnittad. Tidningen skriver också att det är ny information som lagts in i registret.
En nervsnittad häst får inte starta i Sverige då det strider mot det svenska reglementet enligt karens- och förbudslistan. Propulsions tränare Daniel Redén har uttalat sig om uppgifterna tidigare i dag och sa då bland annat: – Första gången jag ens fick höra om det här var förra året. Då kom Steen Morten Johansen (från Svensk Travsport, reds anm) till mig och sa att det går rykten om att hästen ska ha blivit nervsnittad under sin tid i USA. Det kom som en chock. Jag sa till honom att det låter helt otroligt att jag som travtränare ska ha bommat det i så fall. Och att alla mina veterinärer ska ha missat det. De går alltid igenom mina hästar som kommer från USA. Travronden ringde till det amerikanska travförbundet USTA för att kolla uppgifterna med dem. De meddelar att hästen även står som nervsnittad hos dem. – Den 18 augusti 2015 fick vi in uppgifter om att Propulsion genomgått denna behandling och då lade vi in det i vårt hästregister, säger en anställd på förbundet. Vad krävs för uppgifter för att ni ska lägga in det i registret? – Vi kräver ett veterinärintyg från den veterinär som genomfört proceduren. Kan ni se när proceduren genomförts? – Proceduren genomfördes på en veterinärklinik, 27 april 2015, säger personen på USTA. Detta innebär i så fall att Propulsion ska ha nervsnittats innan auktionen Tattersalls Summer Mixed Sales den 2 augusti 2015 då Daniel Redén och Stall Zet köpte honom, men att det amerikanska travförbundet meddelats först efter att hästen var såld. Hästen exporterades till Sverige i september 2015. Men när Travronden ber Svensk Travsport om konkreta uppgifter kring importen till Sverige från USA, visar det sig mindre lättillgängligt. – Jag har inte handlingarna, utan får be om att få återkomma, säger avelschef Christina Olsson på Svensk Travsport. I det amerikanska travförbundets system står det att hästen är nervsnittad under hästens signalement. Vart tar ni era uppgifter om hästen från för att föra in i ert register? – Signalementen på hästen står i hästens exportcertifikat, men där brukar inga veterinära ingrepp stå. Personen på USTA menar på att det ska stå med i det exportcertifikat som de delat ut, den 14 september 2015, när hästen exporterades till Sverige. – Jag får be om att få återkomma. Jag kan tyvärr inte ge ett snabbt svar. Vi försöker leta efter uppgifter, säger Christina Olsson. När Travronden når veterinärkliniken där nervsnittningen ska ha skett, för att prata om behandlingen, blir det stopp. – Jag kan inte uttala mig om specifika behandlingar, det krävs ägarens tillstånd för det, säger personen som äger kliniken i fråga. Kan du uttala dig om huruvida det är du, ägaren, eller tränaren till hästen, som meddelar amerikanska travförbundet om hästen genomgått nervsnittning? – Jag har ingen kontakt med amerikanska travförbundet. Det är ägaren som har det ansvaret. |
Citat:
Håller med dig låter ju galet att ta hit hästen om det finns på papper att han är snittad, så dum kan man väl inte vara tycker jag, för ngn gång skulle det komma fram. Hela historien är bara sorglig! Men som du säger verkar reglerna klara att det är förbjudet att starta en häst som är nervsnittad. Så även om dom nu kan läka ihop eller inte så verkar ju reglerna klara med att det är förbjudet. Men vilken sörja det skulle vara att ändra ordningsföljd i varenda lopp han varit med i och ändra pengarna till varje hästägare. Men som sagt sorglig historia. |
Citat:
|
Har svårt att se att de ska rycka undan mattan för hela karriären. Om det inte framkommer bevis på att Zet fick kännedom om det här direkt efter köpet (när det tydligen reggades in), då blir det värre. Men sånt kommer de nog ha svårt att bevisa nu också. Speciellt om vetrinärerna vittnar som de gör. Hur fan det än slutar och vad som är sant så är det en trist historia.
|
Daniel är gissningsvis i "god tro", men dom dryga 30 intjänade lär han inte få behålla om uppgifterna stämmer...
|
Om dom från USTA säger det står i exportcertifikatet så måste ju detta vara solklart. Då måste det ju även stå i det Svensk travsport registrerat. Står det ej i detta papper måste ju USTA ljuga eller Svensk Travsport. Låter ju lite konstigt när Avelschefen ej kan ta fram uppgifterna dom måste ju ligga i datan.
Vilket som är detta riktigt sorgligt. |
Citat:
Låter som det blir en soppa att reda ut! |
Citat:
Måste bli en jäkla arbete och ändra ordningsföljden och betala ut pengarna till andra hästägare. Men om han nu är snittad måste ju detta vara det enda och göra enligt mig. Har aldrig varit med om ngt liknande i travet om detta stämmer. |
Citat:
|
Hästpass utfärdat 15-11-23 och första starten i Sverige gjordes 15-10-07. Har inte full koll på hur det här med hästpass funkar, kan ju vara att datumet bara visar utfärdandedatum för nya passet om de av en eller annan anledning behövt göra ett nytt. Men lite konstigt ser det ut?
|
Avelsbiten då - värt med än tävlingsbiten på de bra hingstarna
föddes 60 föl förra året antar att det är ngt liknande i år och så betäcks det en massa märrar nu / nyss många fina märrar till förra årets kull - några riktiga toppar |
En sak som är klar, det är att dom inom svensk travsport som granskar detta, kommer göra allt för att fria Stall Zet och Proppen...får se hur det lyckas, visar sig amerikanska registret stämma, så blir det nog svårt att "gå runt"...Hehe, tänk om det varit en Gucciadore-häst, då hade det gjorts allt för att fälla den...
|
Både Travronden och Sulkysport har visat exportcertifikatet och där står det klart och tydligt att han är nervsnittad. Så förstår inte hur varken ST eller Reden missat detta. Redan för ett år sedan hade dom hört rykte och varit ute och kollat, men konstigt ingen kollade på exportcertifikatet samtidigt.
Nä denna sörja får ST svårt och reda ut, och hade det varit en utländsk häst hade detta redan varit klart. |
Rätt lustig kommentar-Vi har kollat hovarna och det är full känsel...mmm, nervbanor leder ju också till ett antal andra ställen på kroppen ...
|
Vi har ju länge hört det här med att Proppen behöver varmt väder...kanske finns ett samband här, vem vet?...
|
Första starterna i Sverige hade Proppen "hängslen"...
Fan vet om det var pga att han saknade känsel och inte hittade banan med hovarna? |
Vilken jäkla Propulsion soppa. Det finns tydligen dokumenterat att Propulsion är nervsnittad i båda framhovarna/benen. Utfört i USA innan Sverige importen. Vid avelvärdering 2016 är omdömet att hästen nystar med framhovarna vid trav och skritt och betyder att hoven vrids inåt innan mark kontakten. Kan ju vara ett symptom som föranlett ingreppet. Falsk Avelsvärdering är ju nästan mera fusk än allt tävlande.
Ok mycket spekulationer hit och dit men oerhört tråkigt om det förkommit medvetet fusk. |
Citat:
|
|
Citat:
:cheers: |