Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2020-07-09, 11:14   #1
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 593
Sharp$: 495
Standard

Fasta travodds för att jämföra med streckfördelningen på V75/V86 etc


När man lirar till exempel streckspel som Stryktipset är det ganska effektivt att jämföra marknadens oddssättning med streckfördelningen.

Det kan till exempel handla om att: (1 - X - 2)
Manchester City - Aston Villa är streckad 90 - 8 - 2
Samtidigt som oddset står i exempelvis: 1,13 - 9,50 - 33,00

Här kan man se att oddsmarknaden något så när spelar likadant som streckspelarna. Kan skilja marginellt i tron på lagens styrka.

Ett annat exempel kan handla om:
West Ham - Leicester är streckad 8 - 12 - 80
Samtidigt som oddset står i exempelvis: 4,50 - 4,00 - 2,00

Här kan man se att oddsspelarna bara rankar favoriten till ca 50 % vinstchans och streckspelarna till 80 %. Det tyder eventuellt på en överspelad favorit.

Det går ganska tidigt att få fram denna statistik (oftast 4-5 dagar innan). Självklart kan den röra sig något men brukar överensstämma skapligt med slutresultatet.

ATG verkar enbart använda sig av rörliga odds som oftast förändras massor med tiden. Det vill säga det är svårt att använda ATG vinnarodds några dagar innan för att bilda sig en uppfattning om vad oddsmarknaden anser om hästarna i till exempel V75 eller V86 på ett snabbt sätt.

Kollar jag Svenska Spel verkar de enbart erbjuda odds typ samma dag som loppet äger rum, men inte tidigare. Stämmer det?

Finns det andra sidor som erbjuder fasta travodds längre i förväg?

Min tanke är inte att spela på dessa odds utan enbart att använda dessa odds som grova riktvärden när jag analyserar spelvärdet i en travomgång.

Vilken sida skulle ni rekommendera då? Vilken sida kan ge dessa riktvärden tidigast? Vilken sida kan ge stabilast/trovärdigast riktvärden när man närmar sig spelstopp?
Tipsb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 11:35   #2
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 122

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Den dagen du hittar odds som 4.50-4.00-2.00 så är det bara att korka upp!
Gäller även första exemplet.

Till V75 brukar oddsen komma under torsdagen. Dock kommer travet variera mycket mer än fotbollen. Sen är marknaden enbart ett riktmärke.

Jag använder mest Unibet och Svenska Spel. Bet365 känns mer off. Även Svenska Spel brukar hamna snett tidigt.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Tipsb (+50)

Senast redigerad av AmaerildeRimfrost den 2020-07-09 klockan 11:39.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 12:09   #3
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 593
Sharp$: 495
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AmaerildeRimfrost Visa inlägg
Den dagen du hittar odds som 4.50-4.00-2.00 så är det bara att korka upp!
Gäller även första exemplet.

Till V75 brukar oddsen komma under torsdagen. Dock kommer travet variera mycket mer än fotbollen. Sen är marknaden enbart ett riktmärke.

Jag använder mest Unibet och Svenska Spel. Bet365 känns mer off. Även Svenska Spel brukar hamna snett tidigt.

Tack för ditt svar.

Är medveten om att mina procentexempel inte stämmer rent spelmässigt. Hafsade bara ihop några värden utan att räkna för att exemplifiera. Men bjuder på den

Är medveten om att "oddsmarknaden" kan ha fel. Men kommer först göra min egen analys (till exempel jag anser att det är svaga favoriter i denna omgång) och sen kan jag jämföra det med ett riktvärde (även oddsmarknaden anser att det är svaga favoriter eller så anser oddsmarknaden att det är starka favoriter). Sen får man efter det göra ytterligare en bedömning vad det finns för eventuellt spelvärde på omgången.

Mest så jag använder det hela till Stryktipset/Europatipset och vill hitta ett liknande arbetssätt även för travomgångar.


Kanske är det för liten spelvolym på svenska spels travodds (i jämförelse med fotbollsodds) som gör att det inte blir lika trovärdigt?

Tolkar jag dig rätt när du skriver att Unibet är din stabilaste referenspunkt då du anser att Svenska spel hamnar snett? Eller blir det mer "korrekt" ju närmare tidsmässigt man kommer?
Tipsb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 12:54   #4
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 122

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tipsb Visa inlägg
Tack för ditt svar.

Är medveten om att mina procentexempel inte stämmer rent spelmässigt. Hafsade bara ihop några värden utan att räkna för att exemplifiera. Men bjuder på den

Är medveten om att "oddsmarknaden" kan ha fel. Men kommer först göra min egen analys (till exempel jag anser att det är svaga favoriter i denna omgång) och sen kan jag jämföra det med ett riktvärde (även oddsmarknaden anser att det är svaga favoriter eller så anser oddsmarknaden att det är starka favoriter). Sen får man efter det göra ytterligare en bedömning vad det finns för eventuellt spelvärde på omgången.

Mest så jag använder det hela till Stryktipset/Europatipset och vill hitta ett liknande arbetssätt även för travomgångar.


Kanske är det för liten spelvolym på svenska spels travodds (i jämförelse med fotbollsodds) som gör att det inte blir lika trovärdigt?

Tolkar jag dig rätt när du skriver att Unibet är din stabilaste referenspunkt då du anser att Svenska spel hamnar snett? Eller blir det mer "korrekt" ju närmare tidsmässigt man kommer?
Ju närmare start desto mer säkra odds men oftast kan det ju dröja till fem minuter innan start i loppen. Fotbollsodds kan ju röra sig en del men oftast svänger det inte så kolossalt där. Det är ju hela lag som ska prestera och det spelar inte så stor roll om det saknas två man etc.

Inom travet så kan ju ändringar och uttalande från olika kuskar/tränare ändra oddsen enormt. Inte ovanligt med drop från ungefär 12 gånger ner till runt 6 gånger. Även favoritodds kan droppa rejält. Bara som ett exempel som absolut inte sticker ut är D'laina i V4-4 på Hagmyren i dag. Unibet öppnade på 2.65 men landade runt 2.15. Det är från (utan spelavdrag) 37.7% chans till 46.5%. Så det hoppar rätt mycket inom travet!

Svenska Spel brukar erbjuda för höga odds på de som har bäst chans i början. Unibet brukar ligga mer korrekt även om det känns som de har lägre återbetalning - har dock inte räknat på det.

Jag brukar enbart kolla de fasta oddsen så man inte missar något. Ibland står ju en häst i 5-6 gånger som man helt negligerat. T ex Gigaro Am på V86 i går. Den trodde jag inget på (och hade rätt) men valde att ta med den på ramen då jag eventuellt missat något där. I mina ögon borde den ha 15 i odds åtminstone!

Ska du göra som du gör på tipsen så måste du framför allt ha en edge på travet mot marknaden. Jag anser att den inte ligger helt korrekt inom travet som den gör på fotbollen i det långa loppet.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 16:36   #5
GGS
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 595
Sharp$: 3331
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tipsb Visa inlägg
När man lirar till exempel streckspel som Stryktipset är det ganska effektivt att jämföra marknadens oddssättning med streckfördelningen.

Det kan till exempel handla om att: (1 - X - 2)
Manchester City - Aston Villa är streckad 90 - 8 - 2
Samtidigt som oddset står i exempelvis: 1,13 - 9,50 - 33,00

Här kan man se att oddsmarknaden något så när spelar likadant som streckspelarna. Kan skilja marginellt i tron på lagens styrka.

Ett annat exempel kan handla om:
West Ham - Leicester är streckad 8 - 12 - 80
Samtidigt som oddset står i exempelvis: 4,50 - 4,00 - 2,00

Här kan man se att oddsspelarna bara rankar favoriten till ca 50 % vinstchans och streckspelarna till 80 %. Det tyder eventuellt på en överspelad favorit.

Det går ganska tidigt att få fram denna statistik (oftast 4-5 dagar innan). Självklart kan den röra sig något men brukar överensstämma skapligt med slutresultatet.

ATG verkar enbart använda sig av rörliga odds som oftast förändras massor med tiden. Det vill säga det är svårt att använda ATG vinnarodds några dagar innan för att bilda sig en uppfattning om vad oddsmarknaden anser om hästarna i till exempel V75 eller V86 på ett snabbt sätt.

Kollar jag Svenska Spel verkar de enbart erbjuda odds typ samma dag som loppet äger rum, men inte tidigare. Stämmer det?

Finns det andra sidor som erbjuder fasta travodds längre i förväg?

Min tanke är inte att spela på dessa odds utan enbart att använda dessa odds som grova riktvärden när jag analyserar spelvärdet i en travomgång.

Vilken sida skulle ni rekommendera då? Vilken sida kan ge dessa riktvärden tidigast? Vilken sida kan ge stabilast/trovärdigast riktvärden när man närmar sig spelstopp?

Jag brukar använda mej av svenska spels vinnarodds för att precis som
AmaerildeRimfrost säger, hitta lite udda hästar som man inte riktigt har tänkt på, det är ”ganska” ofta som man ser 1% som ger <20 ggr hos SS.

Men varför är du så het på gröten och vill ha koll flera dagar innan tävlingen?

Min erfarenhet säger att det är bäst att vänta så länge man kan och vågar innan man gör några jämförelser.
GGS är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 23:42   #6
 
mr_stylezs avatar
 
Reg.datum: nov 2011
Ort: Lund
Inlägg: 2 672
Sharp$: 5198
Standard

Trav är en sport där det ändras så otroligt mycket inför tävlingarna, med skoryck, träningsjobb, utrustning, strykningar osv... så det är oerhört svårt att analysera loppen/hästarnas chanser långt i förväg..

Klart man kan ha en överblick på det och vänta på att oddsen ska komma ut och då hugger du om du tycker ngn häst är helt fel oddssatt (brukar ta spelsidorna några min bara att fixa odds som är helt åt tjoahejti, man får vara supersnabb) :P
Men om du ska analysera till streckspelen som V75 m fl så skulle jag vänta till iaf kvällen innan som tidigast med att samla ihop all info och skapa sig en bra bild av omgången och hästarnas chanser. Tidigare än så, så ändras det alldeles för mycket, enligt min mening iaf...
__________________
Kuskar som inte försöker vinna, kanske inte bör vara kuskar.....
mr_stylez är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-10, 00:16   #7
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 174
Sharp$: 2844
Standard

Atg har för typ 7 år sedan slutat redovisa streckprocent ! Dom redovisar insatsfördelning i procent ! Men alla tjatar fortfarande om streck av gammal vana ! Lite konstigt kan jag tycka !
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1)
tototorsten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-10, 08:47   #8
 
tornados avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 601
Sharp$: 3825
Standard

Finns det någon sida där samtliga fasta odds till svenska lopp visas? Historiska odds på fasta?

Snälla hjälp måste ju finnas....!
__________________
Mot strömmen det är Där pengarna finns....
tornado är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-10, 12:06   #9
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tototorsten Visa inlägg
Atg har för typ 7 år sedan slutat redovisa streckprocent ! Dom redovisar insatsfördelning i procent ! Men alla tjatar fortfarande om streck av gammal vana ! Lite konstigt kan jag tycka !
Ja men det är streck. Förut syftande på system. Nu på insats.
Det har aldrig varit streckens fördelning.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-10, 13:50   #10
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 673
Sharp$: 2388
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Ja men det är streck. Förut syftande på system. Nu på insats.
Det har aldrig varit streckens fördelning.

Mvh Uffe
Förr visades listan i två skepnader.

Den ena visade på hur stor andel av alla system som en häst var streckad.

Sedan fanns det även visning på antal streck per häst. ( Såklart är antal streck på en häst samma sak som antal system som en häst är streckad på. Men visst visades strecken. Åtminstone i någon mening. )


Spelformsprocent eller insatsfördelning är de begrepp beskriver den moderna visningen bäst.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-10, 13:52   #11
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 673
Sharp$: 2388
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tornado Visa inlägg
Finns det någon sida där samtliga fasta odds till svenska lopp visas? Historiska odds på fasta?

Snälla hjälp måste ju finnas....!
Nej.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-10, 14:52   #12
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg

Åtminstone i någon mening.

Spelformsprocent eller insatsfördelning är de begrepp
som beskriver den moderna visningen bäst.
Jag tänkte väl mest på att ingen tvekar på uttrycket
streckfördelningen, alla förstår att året är 2020.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-11, 08:38   #13
 
Kgrhs avatar
 
Reg.datum: maj 2020
Inlägg: 198
Sharp$: 366
Standard

Lägger varje vecka in Svenska Spels odds i en Excel bredvid streckfördelningen och gör sedan om oddsen till uppskattad vinstchans efter spelavdrag. Använder det mest för att se om det är något som avviker markant. Ofta handlar det om att favoriter är betydligt mer spelade på V75, Zap di Girifalco stod exempelvis igår kväll i 2,43, vilket implicerar 35% vinstchans (vilket jag i och för sig tror är ett ganska spelvärt odds). Samtidigt var hans streckprocent 59. Nu verkar dock marknaden korrigera ned den något, han står nu i 56%.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
GGS (+10)
Kgrh är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-11, 09:16   #14
 
Reg.datum: jun 2018
Inlägg: 354
Sharp$: 1034
Standard

Hmm brukar kolla head 2 head. Inte alltid bolagen utöver atg har så bra koll.

Ibland kan man hitta värden på vinnar eller plats med. Har lite sommar uppehåll för större spel och analysera alla lopp, men händer att jag sneglar på oddsen för att se om det finns något spelvärt, igår stod American hill på 2.9 ggr pengarna på Mr Green t.ex

Avseende tidigare släpp, så är det nog bara atg.

Dem andra som t.ex mr green släpper några timmar i förväg förutom när det är V75 då kommer det redan på morgonen.

Senast redigerad av Ceezy den 2020-07-11 klockan 10:43.
Ceezy är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-11, 11:06   #15
 
tornados avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 601
Sharp$: 3825
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Nej.
Ok tack
__________________
Mot strömmen det är Där pengarna finns....
tornado är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td