Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2021-01-09, 21:58   #1
 
Baltasars avatar
 
Reg.datum: jan 2021
Inlägg: 68
Sharp$: 211
Standard

Vad är det som avgör om ett lopp är ojämnt?


Hej !

Som ny inom travspel , undrar jag :Vad är det som avgör om ett lopp är ojämn? Jag förstår att det handlar mycket om känslan för travspel och erfarenhet, men vika indikatorer avgör i startlistan om ett lopp känns ojämn på förhand ?

Mvh. Dany
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
shasha (+10)
Baltasar är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-10, 01:08   #2
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Baltasar Visa inlägg
Hej !

Som ny inom travspel , undrar jag :Vad är det som avgör om ett lopp är ojämn? Jag förstår att det handlar mycket om känslan för travspel och erfarenhet, men vika indikatorer avgör i startlistan om ett lopp känns ojämn på förhand ?

Mvh. Dany
Kapaciteten på deltagande hästar och dess form. Enstaka lopp som är ojämna står man ut med, men ibland är det hela omgångar där det är 70 deltagande hästar och 50 av dem har aldrig vunnit lopp, trots att de tillsammans gjort 1500 starter. Då är det inte väldigt svårt att pricka in vilka som kommer vinna i den omgången. inte sällan är det också skillnad på vilka tider man presterat och vilken typ av motstånd man presterat. En del har förberett sig med V75-starter, andra har jagat poäng i breddlopp. Skillnaden mellan sådana hästar är ofta flera tiotals meter, och det är ju inte så spännande om många är långt efter redan i sista kurvan.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Baltasar (+2)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-10, 08:20   #3
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Som Viroid skriver är kapacitet och form ytterst viktiga faktorer och kom ihåg att det kan låta klyschigt men det stämmer väldigt ofta och det är att form slår klass. Det vill säga att en häst med bra form, behöver dock inte ha vunnit, slår ofta en bättre häst med dålig (påvisad) form.

Sedan är det också väldigt viktigt vilka spår hästarna har och hur propositionen (villkoren för vad som gäller för vilka hästar som får deltaga i loppet och vilka förutsättningar de skall ha - fram- eller bakspår, tillägg osv), ser ut. Ex. kan en av Sveriges bästa hästar ha svårt att ta 60 meters tillägg på en treåring.

Volt- eller autostart kan göra att två hästar som egentligen är mycket olika i kapacitet, blir jämbördiga. En av dem kanske alltid travar med voltstart, men galopperar alltid i autostartslopp, och tvärtom.

Det går att skriva en bibel om detta men här har du något att börja med... Det är bara att köra igång så lär du dig under tiden - jag har hållit på med trav i snart 35 år, men man blir aldrig fullärd då travsporten de senaste två decennierna utvecklats enormt, särskilt på utrustningssidan, bankvalitén och aveln.

Lycka till!
__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Baltasar (+2)
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-10, 13:28   #4
 
Baltasars avatar
 
Reg.datum: jan 2021
Inlägg: 68
Sharp$: 211
Standard

Tack för eran respons, det finns ganska mycket information inför varje omgång men det kan bli lite för mycket om man inte vet eller kan sortera bort en del text och siffror . Jag har bläddrat lite i statistikbibeln V75, intressant innehåll men det krävs lite mer kunskap om trav om man skall kunna spela in en liten slant då och då.

Hur pålitligt är att bedöma eller ranka ett lopp efter hästens lägsta och den högsta beloppet med intjänade pengar .
Det kan skilja sig flera 100tkr mellan hästarna, men ändå så vinner en häst med lägre summa pengar från spår 11.

Mvh.Dany

Senast redigerad av Baltasar den 2021-01-10 klockan 13:43.
Baltasar är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-10, 13:54   #5
 
Reg.datum: jun 2020
Inlägg: 2 399
Sharp$: 5755
Standard

Kolla på startpoängen de har för att få vara med i loppen. En statistik du kan välja att se på Atg.


Skiljer det väldigt mycket på startpoängen kan det säga en del om hästen. Är det väldigt stor skillnad på startpoängen mellan hästarna kan det vara något att tänka på.

Eller om det är väldigt lika tex. Då kanske det är ett mer öppet lopp tex.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Baltasar (+2)

Senast redigerad av Nobleflash den 2021-01-10 klockan 13:57.
Nobleflash är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-10, 19:26   #6
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 1 242
Sharp$: 2091
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Baltasar Visa inlägg
Tack för eran respons, det finns ganska mycket information inför varje omgång men det kan bli lite för mycket om man inte vet eller kan sortera bort en del text och siffror . Jag har bläddrat lite i statistikbibeln V75, intressant innehåll men det krävs lite mer kunskap om trav om man skall kunna spela in en liten slant då och då.

Hur pålitligt är att bedöma eller ranka ett lopp efter hästens lägsta och den högsta beloppet med intjänade pengar .
Det kan skilja sig flera 100tkr mellan hästarna, men ändå så vinner en häst med lägre summa pengar från spår 11.

Mvh.Dany
Lite tankar från en som ännu bara gått plus under 3 månader genom alla år....men som lagt ner MASSOR av tid genom åren.

Du skrev "indikatorer" (som i aktievärlden typ?), förutom grunderna som har getts här, är det svårt att få väldig exakta indikatorer tror jag. Man kan få lite tips här och där, som man får plocka ihop till en helhet vartefter man skaffar sig mer kunskap och erfarenhet.

Såg en kommentar på sharps tidigare där någon var lite irriterad över att man inte diskuterar mer vilka som har störst skrällchans i omgången...oftast pratar man ju om vilka som har störst chans att vinna...men det är ju hos skrällarna pengarna finns och vi tävlar om varandras pengar. Man kan inte räkna med att få allt till skänks utan mer att man blir pekad i rätt riktning.

Det tar åratal av kämpande, grävande, misslyckande innan man hittar indikatorer man tror på, som man sedan använder för att välja vilka hästar som man tror har störst chans i loppet, enligt de indikatorer man tror på.
Många gånger tror man att man är framme, bara för att upptäcka att det fanns ytterligare en indikator att upptäcka som gör att man missar vinnaren.

Det är väl så att olika indikatorer kan leda till samma häst, så man har olika vägar att hitta vinnarna på. Alla som vinner tror jag därför har olika verktyg i sin verktygslåda.

Vägen till de stora pengar bygger ändå på att hitta saker som andra missar, att tänka annorlunda, att ge bort alla sina indikatorer blir då kontraproduktiv. Men att hjälpa och peka i rätt riktning kan man göra utan att skjuta sig själv i foten: som redan påpekats handlar det om hästens form och kapacitet, form slår klass osv.
Sen är det ens eget jobb att hitta lämpligaste indikatorer för klass och form.

De som har tillgång till statistik, vilket många här har, har lättare att hitta indikatorer.
Att hästen har många poäng är en bra indikator anser många, men det finns hästar som vinner med få poäng också, tror en häst vann en gång med Jorma Kontio och som bara hade 25 poäng(ni som har databaser kan kanske hitta den). En annan häst hade också lika få poäng, en Lugauer-häst, och var väldig nära vinst. Gjorde kanonlopp.
Det gäller att hitta indikatorerna som hjälper en att hitta dessa hästar; för det är där pengarna finns. De hästar statistiken pekar ut som mest troliga vinnare, kommer många att hitta eftersom många har tillgång till statistik. Samma gäller hästar som gjorde ett kanonlopp men som inte vann senaste loppet. Som Daniel Berglund sade om en häst som vann, "t.o.m Stevie Wonder kunde se det" om att hästens senaste lopp visade att den var i kanonform. Jag spikade den hästen och den vann med per Lennartsson.

Det man ofta gör är att diskuterar vilka som har störst chans att vinna, där hjälper man varandra att upptäcka tankfällor runt de mest spelade för att fatta beslut om hästens verkliga chanser och bestämma om det kan vara en spik. I lördags handlade det mycket om Disco Volante och om han kunde vinna från bakspår eller inte.
Att få hjälp att hitta en spik är mycket värdefullt det med, då det ger utrymme att täcka andra lopp där det kan skrälla.

Jag har inte sett att någon/några duktiga tipster går ihop och säljer workshops där de lär ut grunderna i spelanalys och spelteknik, för dem som söker genvägar och att bespara sig många års utveckling med dyr trial and error.

Med tanke på hur mycket travet omsätter finns det säkert en marknad.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Baltasar (+2)

Senast redigerad av shasha den 2021-01-10 klockan 19:36.
shasha är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-10, 21:38   #7
 
Baltasars avatar
 
Reg.datum: jan 2021
Inlägg: 68
Sharp$: 211
Standard

Man får väl hoppas att övningen ger färdighet shasha, även när det gäller travet..
Som du är inne på; vägen till vinande koncept är kostsam både i tid och pengar, utan några garantier om framgång.
Jag upptäckte snabbt att det fanns flera trav och spelböcker som fördjupar sig i allt möjligt inom travet , allt från metodiken att hitta överodds till att uppskatta de rätta sannolikheter för olika händelser, men ingen avslöjar egentligen sin vinnande metod.
Väldigt tidigt la jag märke till att man pratar mycket om att vinna stora pengar på travet, men hur är det egentligen med spel kassan den verkar vara svår att hålla på plus sidan för dom enskilda spelare. Att få in 10 -30tkr kan också kännas riktigt svettigt på V75.. Jag förstå också att nu för tiden man kan köpa spelandelar hos andra och hoppas på att någon annan gör jobbet, men det känns lite som bingospel, här får du en bricka med nummer ..
Trav handlar väl mycket om känslan och siffror och inte minst att spela mot dom andra spelare ,som ni säger. Det blev flera intressanta tankar från er mina herrar, hoppas att flera vill dela med sig lite tankar och funderingar.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
shasha (+10)
Baltasar är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-11, 06:53   #8
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 1 242
Sharp$: 2091
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Baltasar Visa inlägg
Man får väl hoppas att övningen ger färdighet shasha, även när det gäller travet..
Som du är inne på; vägen till vinande koncept är kostsam både i tid och pengar, utan några garantier om framgång.
Jag upptäckte snabbt att det fanns flera trav och spelböcker som fördjupar sig i allt möjligt inom travet , allt från metodiken att hitta överodds till att uppskatta de rätta sannolikheter för olika händelser, men ingen avslöjar egentligen sin vinnande metod.
Väldigt tidigt la jag märke till att man pratar mycket om att vinna stora pengar på travet, men hur är det egentligen med spel kassan den verkar vara svår att hålla på plus sidan för dom enskilda spelare. Att få in 10 -30tkr kan också kännas riktigt svettigt på V75.. Jag förstå också att nu för tiden man kan köpa spelandelar hos andra och hoppas på att någon annan gör jobbet, men det känns lite som bingospel, här får du en bricka med nummer ..
Trav handlar väl mycket om känslan och siffror och inte minst att spela mot dom andra spelare ,som ni säger. Det blev flera intressanta tankar från er mina herrar, hoppas att flera vill dela med sig lite tankar och funderingar.
Precis, ingen berättar HUR man ska hitta vinnarna. Med tiden förstår man varför.
Ett tips är att lyssna på vinnarintervjuerna efter loppen, DÄR kan man lära sig mycket om vad det var som var avgörande för att hästen vann. I glädjeruset avslöjas mycket från tränare,kuskar och hästskötare.

Stefan Hultman i atg live på onsdagar och lördagarna lär också ut väldig mycket.
Ett annat tips är att läsa Daniel Berglunds tankar inför V86 och V75, de finns här i service plays många år tillbaka. Det är en guldgruva. Även Jens tankar: antingen vinner bästa hästen eller också spetshästen, hade lämnat mig ensam vinnare på V86 i augusti, om jag hade haft den kunskapen INNAN spelet och inte efteråt där jag grävde för att få svar på frågan: var tänkte jag fel?

Om man vill ha lite mer kött på benen är det som erbjuds bland konkurrenterna, måste man vända blicken mot utlandet och galoppen. Det mesta jag lärt mig, som hjälp mig i travet, är från den kunskap man får om handicapping från galoppvärlden från de stora där.

Men Bob Pandolfo är en av de stora inom handicapping i harness racing utomlands. Där kan man snappa upp mycket bra saker. https://www.drf.com/news/bob-pandolf...ing-kick-habit

Det är där man kan bygga mycket av grunderna, finns böcker att köpa om trav i USA från proffs som för länge sedan slutat verka. Visa saker fungerar inte här, eller fungerar inte länge, men man lär sig vad man ska titta på och sen får man gräva vidare därifrån.

I alla fall tills några väljer att hålla workshops och lära ut grunderna om vad som gör att en häst vinner.

Finns en sida i Australien där man även hittar Trav, mycket bra material där också, där man även hittar namn på de främsta tipster som funnits och många av dessa delar med sig av sin kunskap.
Det är den som har hjälpt mest i min utveckling.
https://practicalpunting.com.au/pp-o...harness-racing

Här kan du hitta några handfasta råd

http://xwebapp.ustrotting.com/absolu...8094&zoneid=13
shasha är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-11, 16:55   #9
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 593
Sharp$: 495
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Baltasar Visa inlägg
Tack för eran respons, det finns ganska mycket information inför varje omgång men det kan bli lite för mycket om man inte vet eller kan sortera bort en del text och siffror . Jag har bläddrat lite i statistikbibeln V75, intressant innehåll men det krävs lite mer kunskap om trav om man skall kunna spela in en liten slant då och då.

Hur pålitligt är att bedöma eller ranka ett lopp efter hästens lägsta och den högsta beloppet med intjänade pengar .
Det kan skilja sig flera 100tkr mellan hästarna, men ändå så vinner en häst med lägre summa pengar från spår 11.

Mvh.Dany

Jag skulle säga att det inte finns något enkelt formulär att hitta den vinnande hästen och det är det som är så fascinerande med travet.

Det är olika banor, det är olika väder, det är olika startmetoder, hästarna lottas till olika spår, det är olika distanser, det är olika kuskar och tränare, det är olika kön på hästarna, de har olika rutin, formen varierar, rätt som det är galopperar storfavoriten bort sig etc.

Det finns ingen enkel väg att kikar jag bara på "pengar" eller kikar jag bara på "spår" eller kikar jag bara på "kuskar" så kommer jag vinna. Det finns allt för många faktorer som spelar in.

Det gäller att med tiden skaffa sig en uppfattning om hur viktiga olika spår är, hur duktiga olika kuskar är på olika moment, hur tränare och kuskar snackar inför lopp om sina chanser etc för att kunna komma hyfsat nära.



Angående om ett lopp är ojämnt eller inte så skulle jag säga att läser du flera olika analyser på olika siter där samtliga t.ex nämner att lopp 3 är ojämn kvalitet med tre topphästar och resten utfyllnad. Då finns det nog en stor sanning i det.

Om flera olika siter nämner att lopp 6 där kan "alla vinna" då kan det vara rimligt att anta att det är ganska jämna chanser.

Det finns tyvärr inget riktigt tydligt sätt att se att det är jämnt eller ojämnt. Möjligtvis att man kan få en hyfsad koll utifrån själva spelprocenten.

Det enda sättet är att vara grymt insatt i de olika hästarnas kapacitet är genom att ha sett massvis med travlopp (och då menar jag massvis) för att kunna värdera dom mot varandra.

Sen får man dock även fundera på nästa sak. Vill man försöka vinna på V75 eller vill man försöka vinna mycket?

Om man spelar som alla andra är sannolikheten större att man vinner men när man vinner kommer man få dela med många vilket innebär en lägre summa.

Om man spelar lite motsatt hur "folkmassan" spelar så kanske man vinner mer sällan men när man vinner så blir det större pengar eftersom få har spelat likadant.
Tipsb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td