Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2023-03-04, 21:04   #1
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 143
Sharp$: 56998
Standard

Adjö Vi Tippa


Läste nyss att Vi Tippa som getts ut sedan 1934 nu läggs ner som papperstidning. Sista tidningen delades ut den här veckan. Kostnaderna för att trycka tidningen samt de allt större logistiska problemen att få ut den till prenumeranterna anledningen. Vi tippa kommer dock finnas kvar digitalt .

Frågan man ställer sig, och i synnerhet dom som uppskattar en trav och tipstidning i pappersformat, är inte om utan när även travronden och V75 guiden upphör som papperstidningar . Vad tror ni?
olle är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-03-04, 22:30   #2
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 658
Sharp$: 12775
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Läste nyss att Vi Tippa som getts ut sedan 1934 nu läggs ner som papperstidning. Sista tidningen delades ut den här veckan. Kostnaderna för att trycka tidningen samt de allt större logistiska problemen att få ut den till prenumeranterna anledningen. Vi tippa kommer dock finnas kvar digitalt .

Frågan man ställer sig, och i synnerhet dom som uppskattar en trav och tipstidning i pappersformat, är inte om utan när även travronden och V75 guiden upphör som papperstidningar . Vad tror ni?
Pappers tidningar med nyhets upplägg är ju på väg att försvinna i dagens samhälle. Det har ju dessutom gått inflation i travtips och idag är det ju travtjöt i alla möjliga kanaler typ Sharps he,he. Jag prenumererade på Travronden i 10-15 år på 80-90 talet men med dagens postgång känns det helt meningslöst. Dessutom är det ju travtips och samma kusk/tränarintervjuer i princip hela veckan lång i alla möjliga versioner. Nej jag måste tyvärr säga att det var kanske inte bättre men mera spännande och personligt förr. När man kunde knalla runt på stallbacken och fiska efter egna tips och tankar direkt från källan och få personliga funderingar. Dessutom färska värmnings intryck. Idag är det ju helt sterilt på travbanorna och 50 personer på publikplats en vanlig vardags kväll på travbanorna. Och visst jag är en av dom som var stamgäst på Åby under 80-90 talet men idag kanske besöker en travbana max 2-3ggr om året.
Förlåt nu spårade jag ut lite i frågan. Men trav tips tidningar är ett minne blott.
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-03-05, 07:45   #3
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 143
Sharp$: 56998
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren Visa inlägg
Pappers tidningar med nyhets upplägg är ju på väg att försvinna i dagens samhälle. Det har ju dessutom gått inflation i travtips och idag är det ju travtjöt i alla möjliga kanaler typ Sharps he,he. Jag prenumererade på Travronden i 10-15 år på 80-90 talet men med dagens postgång känns det helt meningslöst. Dessutom är det ju travtips och samma kusk/tränarintervjuer i princip hela veckan lång i alla möjliga versioner. Nej jag måste tyvärr säga att det var kanske inte bättre men mera spännande och personligt förr. När man kunde knalla runt på stallbacken och fiska efter egna tips och tankar direkt från källan och få personliga funderingar. Dessutom färska värmnings intryck. Idag är det ju helt sterilt på travbanorna och 50 personer på publikplats en vanlig vardags kväll på travbanorna. Och visst jag är en av dom som var stamgäst på Åby under 80-90 talet men idag kanske besöker en travbana max 2-3ggr om året.
Förlåt nu spårade jag ut lite i frågan. Men trav tips tidningar är ett minne blott.
En följdfråga: Hur och var gör du dina noteringar när du läser på utan startlistor på papper?

Jag har själv just nu V75 guiden och den kommer i brevlådan med tidningsbärarna tidigt onsdag morgon. I den finns startlistor till de större tävlingarna onsdag-söndag och tryckta startlistor till alla lopp på V86 och V75 banorna. Den eller de omgångar jag väljer att läsa på fylls på med noteringar hela tiden. Väljer jag att läsa på till något som saknas i tidningen så skrivs alltid banprogrammet ut på atg.se.

Hur klarar ni som läser på att samla ihop all info utan att skriva ner den? Eller gör ni det digitalt också ?
olle är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-03-05, 09:03   #4
 
Shooters avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 21 733
Sharp$: 37601
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
En följdfråga: Hur och var gör du dina noteringar när du läser på utan startlistor på papper?

Jag har själv just nu V75 guiden och den kommer i brevlådan med tidningsbärarna tidigt onsdag morgon. I den finns startlistor till de större tävlingarna onsdag-söndag och tryckta startlistor till alla lopp på V86 och V75 banorna. Den eller de omgångar jag väljer att läsa på fylls på med noteringar hela tiden. Väljer jag att läsa på till något som saknas i tidningen så skrivs alltid banprogrammet ut på atg.se.

Hur klarar ni som läser på att samla ihop all info utan att skriva ner den? Eller gör ni det digitalt också ?
Jag har inte köpt en papperstidning på evigheter och aldrig lagt pengar på dyra betaltjänster. Jag lägger hellre pengarna på spelet. Det var dock lite knepigt när de slutade att ge ut gratisprogrammen. Då skrev jag ner på papper det som var intressant. Numer gör jag inte det, utan prickar i intressanta hästar direkt på den digitala bongen och memorerar sånt som är intressant. Ibland så behöver man gå tillbaka och kolla upp infon kring vissa hästar igen. Sen blir det till att banta systemen eftersom jag spelar så billigt, ca 200 kr för en V75:a och då säger det sig självt att en del intressanta hästar faller bort.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Efterhandaren (+5), bosseguldheden (+10)
Shooter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-03-05, 11:01   #5
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 143
Sharp$: 56998
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Shooter Visa inlägg
Jag har inte köpt en papperstidning på evigheter och aldrig lagt pengar på dyra betaltjänster. Jag lägger hellre pengarna på spelet. Det var dock lite knepigt när de slutade att ge ut gratisprogrammen. Då skrev jag ner på papper det som var intressant. Numer gör jag inte det, utan prickar i intressanta hästar direkt på den digitala bongen och memorerar sånt som är intressant. Ibland så behöver man gå tillbaka och kolla upp infon kring vissa hästar igen. Sen blir det till att banta systemen eftersom jag spelar så billigt, ca 200 kr för en V75:a och då säger det sig självt att en del intressanta hästar faller bort.
Jag gör följande när jag läser på i ungefär följande ordning:

En första snabbkoll på 5-30 min som avgör om jag ska läsa på eller avstå omgången.

Notera alla ändringar gällande vagn och hovbeslag som anmälts och sedan följa upp det frekvent.

Notera hur ett antal tidningar rankat (1-4) respektive lopp.

Läsa intervjuerna tidigt och markera det som är intressant . Skriva till om det inte kommer från guidenintervjuerna . Man ska komma ihåg att de flesta intervjuer är ointressanta .

Kolla ett antal utvalda lopp i lopparkivet .

Komplettera mina listor med ett antal betaltjänsters topp 4 rank och kolla hur dom motiverar det som avviker. Läsa deras analyser och intervjuer .

Och slutligen följa uppsnacket timmarna innan.

Då kan man i alla fall inte skylla på att man inte varit påläst när det går back.

Det är också därför jag bara väljer ut någon enskild tävling per vecka, oftast lördag.

Det skulle inte ens om man varit yrkesspelare och levt på spelet gått att läsa på till varenda tävlingsdag. Inte ens dagens huvudbana .

Min övertygelse är att man i längden måste vara selektiv med vad man spelar på samt när man spelar läsa på rejält för att i längden kunna ha gröna siffror på spelkontot . Dels är spelavdragen på travspel väldigt höga och dels är dom man spelar mot till stor del väldigt skickliga med, oavsett om det är bookmakers eller poolspel.
olle är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-03-05, 11:05   #6
 
Shooters avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 21 733
Sharp$: 37601
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg

Min övertygelse är att man i längden måste vara selektiv med vad man spelar på samt när man spelar läsa på rejält för att i längden kunna ha gröna siffror på spelkontot . Dels är spelavdragen på travspel väldigt höga och dels är dom man spelar mot till stor del väldigt skickliga med, oavsett om det är bookmakers eller poolspel.
Jag satsar på V75 och V86, men sedan kan jag slänga in några billiga småspel i veckan när jag känner för det.
Shooter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-03-05, 12:04   #7
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 658
Sharp$: 12775
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
En följdfråga: Hur och var gör du dina noteringar när du läser på utan startlistor på papper?
Tjena Olle.
I mitt fall är det så här. Jag spelar betydligt mindre nuförtiden än för 20-30 år sedan. Jag var en föregångare till dagens andelssystem med jobbarkompisar, vänner och grannar som deltagare. Men det var jobbigt att jaga in pengar till insatsen med den tidens kontant baserade upplägg. Och det hävdades ofta att visst är jag med på spelet men
betalar sedan. Inte kul att kräva in pengar i efterhand på förlust bongar.
Men travintresset är stort och på gamla dar har jag tid att sitta och spekulera och försöka hitta egna ideér samt skriva meningslösa inlägg på Sharps utan större påläsning. He,he.
Förr i tiden när travprogrammen gick att få tag på i god tid innan tävlingar fanns det alltid ett Åby program tillhands på min kammare och även till lördagarnas V65/V75 omgång som oftast fanns tillgängliga i tobaks affärer och senare spelbutiker. Därefter fanns ju även förenklade gratisprogrammen att tillgå. Perfekt för anteckningar. Numera skriver jag ut startlistorna om jag tänker spela ett seriöst större system men oftast söker jag bara digitalt och markerar i spellistan samt även med papper och penna.
Försöker att undvika spel och tipssidor som det gått inflation i. Men vissa stall och tränar intervjuer tar jag på allvar. Typ Peter Untersteiner, Thomas Uhrberg och Conrad Lugauer.
Som sagt spelar ganska sporadiskt nuförtiden. Kastar ibland in meningslösa pensionärs anpassade småsystem som är en guldgruva för ATG och övriga spelare.
Storsystem kräver som du så riktigt påpekar mycket jobb och påläsning samt info om hästarna. Annars är det stor risk för att kasta pengar i sjön.

Ha det gött Olle för det har jag / Teneriffa Efterhandaren.

Senast redigerad av Efterhandaren den 2023-03-05 klockan 17:54. Anledning: Komplettering.
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-03-05, 16:03   #8
Super Moderator
 
Skaeggets avatar
 
Reg.datum: dec 2014
Ort: Karlstad
Inlägg: 4 218
Sharp$: 8852
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Jag gör följande när jag läser på i ungefär följande ordning:

En första snabbkoll på 5-30 min som avgör om jag ska läsa på eller avstå omgången.

Notera alla ändringar gällande vagn och hovbeslag som anmälts och sedan följa upp det frekvent.

Notera hur ett antal tidningar rankat (1-4) respektive lopp.

Läsa intervjuerna tidigt och markera det som är intressant . Skriva till om det inte kommer från guidenintervjuerna . Man ska komma ihåg att de flesta intervjuer är ointressanta .

Kolla ett antal utvalda lopp i lopparkivet .

Komplettera mina listor med ett antal betaltjänsters topp 4 rank och kolla hur dom motiverar det som avviker. Läsa deras analyser och intervjuer .

Och slutligen följa uppsnacket timmarna innan.

Då kan man i alla fall inte skylla på att man inte varit påläst när det går back.

Det är också därför jag bara väljer ut någon enskild tävling per vecka, oftast lördag.

Det skulle inte ens om man varit yrkesspelare och levt på spelet gått att läsa på till varenda tävlingsdag. Inte ens dagens huvudbana .

Min övertygelse är att man i längden måste vara selektiv med vad man spelar på samt när man spelar läsa på rejält för att i längden kunna ha gröna siffror på spelkontot . Dels är spelavdragen på travspel väldigt höga och dels är dom man spelar mot till stor del väldigt skickliga med, oavsett om det är bookmakers eller poolspel.

Köper du då, varenda vecka, ett "antal betaltjänster"?
Det kan ju bli dyrt i längden...?
__________________
@skgget


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Skaegget är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-03-05, 16:29   #9
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 143
Sharp$: 56998
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Skaegget Visa inlägg
Köper du då, varenda vecka, ett "antal betaltjänster"?
Det kan ju bli dyrt i längden...?
Ja, men på ett billigare sätt
olle är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-03-05, 16:34   #10
Super Moderator
 
Skaeggets avatar
 
Reg.datum: dec 2014
Ort: Karlstad
Inlägg: 4 218
Sharp$: 8852
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Ja, men på ett billigare sätt
Men du vill inte dela med dig av det här? På Sharps?
__________________
@skgget


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Skaegget är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-03-05, 19:01   #11
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 143
Sharp$: 56998
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Skaegget Visa inlägg
Men du vill inte dela med dig av det här? På Sharps?
Det gör jag ganska ofta i inlägg på lördagar.

Att lägga ut deras material rakt av inget jag vill ge mig på. Det är juridiskt tveksamt om det är tillåtet och det riskerar bara att skapa problem både för den som driver sharps och den som postar.

Har erfarenhet av det från travpunkten för många år sedan då någon journalist hotade med domstol när tips rakt av kopierades på deras sida.
olle är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Svara



td