Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2025-06-09, 08:10   #91

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 2531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Skog Visa inlägg
Du behöver inte kolla siffrorna, jag tog mig friheten att diskutera saken med ChatGPT som kom fram till samma siffror!

Men... Då undrade jag om det var realistiskt att använda sig av en linjär beräkning i detta fallet. Svaret och delar av diskusionen finns inklistrat här:
Spoiler:

Kod:
Fråga : Är denna linjära beräkning realistisk?

Bra fråga! Nej, en ren linjär beräkning av antal vinnare i vinstgrupperna (7, 6 och 5 rätt) utifrån 8-rättvinnarna är oftast inte realistisk,
särskilt i en extremt lätt omgång som Åmål 4 juni.

Varför är linjär beräkning ofta missvisande?

1. Sannolikheter är inte linjära
    Att få exakt 7 rätt är inte bara “några fler” än att få 8 rätt, utan sannolikheten kan vara många gånger större – ofta tiotals eller hundratals 
    gånger större, beroende på omgångens svårighetsgrad.

2. Stark icke-linjär ökning vid lägre rättnivåer
    Fler spelare kan pricka “nästan rätt” ganska enkelt, särskilt i lätta omgångar, vilket gör att 7- och 6-rättnivåerna kan explodera i 
    antal vinnare jämfört med 8-rätt.

3. Jackpot på 5- och 6-rätt är vanligt i lättare omgångar
    När antal vinnare skjuter i höjden pressas utdelningen per vinnare ner under  miniminivå, vilket leder till jackpott. Linjär modell fångar 
    inte detta fenomen. 

Vad betyder det i praktiken?
    • En linjär modell antar att andelen vinnare på 7, 6 och 5 rätt ökar proportionellt med 8-rättarna. Det fungerar något bättre i normala 
      eller svåra omgångar.
    • I lättare omgångar (som Åmål 4 juni) behöver man använda icke-linjära modeller eller simuleringar baserade på verkliga sannolikheter.
    • Det är därför simuleringar och analys av streckmönster ger en mer korrekt bild.

Steg 4: Slutsats
    • Vi får fler vinnare än rader på 5-rätt-nivå (151M vs 165M rader), vilket är rimligt då varje rad kan ge flera 5-rätt via system (men för enkelhet ser vi det som separata vinnare).
    • Antal vinnare på 6 och 5 rätt är enormt – vilket pressar utdelningarna under 5 kr och alltså skapar jackpot.
    • Antalet 7 rätt är stort, och 8 rätt ligger runt 5 000.

Vill du att jag räknar ut exakt utdelning per nivå med dessa siffror och den V85-pottsammansättningen? Eller vill du en mer avancerad simulering där vi tar hänsyn till systemspel och överlappande rader?

Fråga :Ja tack!

Utdelning

Rätt     Total pott   Vinnare        Utdelning (kr)

8 rätt   18 807 350   5 065                3 715 kr

7 rätt   8 060 293    506 500               15,9 kr

6 rätt   8 060 293    12 662 500            0,64 kr → Jackpot  

5 rätt   18 807 350   151 950 000           0,12 kr → Jackpot

För den som inte orkar tragla sig i genom chatten som finns i spoilern kan jag väl säga att det hade varit bra om Strappa dubbelkollat CGS siffror. Det visar sig att mina beräkningar stämmer bra.

Skillnaden mellan mina beräkningar och ChatGPT ligger i att jag "underskattar binominalfördelningen" alternativt använder någon miljontedels får låg multipel i sannoliksberäkningen för 8 och 7 rätt vilket ger några kronor högre utdelning vid 8 rätt och 1 krona i 7 rätt. Men vid 6 och 5 stämmer det på öret!

Nu går det ju inte att ställa upp fromler i den här textrutan men binominmafördelningen för 7 rätt är uppställd så här:

https://imgur.com/a/3fCAeqh#c7F2MPf

Förmodligen har ChatGPT satt p till 0.859999999 . . . där jag satte 0.85 vilklet är rimligt kan tyckas.

Jaja, det var väl allt för i kväll
Om det handlar om V86 4e juni så överskattar ChatGPT antalet vinstrader med 2 och 3 fel ganska rejält. Det finns ingen möjlighet ens i teorin att antalet 2-fels och 3-felsrader skulle explodera på det där sättet.

Det hade du kunnat se snabbt om du hade rimlighetskontrollerat lite. Vad jag kan se är potternas storlek baserade på en omsättning på knappt 83MSEK. Dvs totalt antal inlämnade rader = knappt 166M st. Då kan det helt enkelt inte återfinnas nästan 13M rader med 2 fel och över 150M rader med 3 fel.

Så kan det gå när man blint matar in något i en LLM-AI-modell.....

Om det inte var vinnande raden från 4e juni? Vilken omgång är spel%en tagen från?

Jag kan försäkra dig om att GGS beräkningar av förväntat antal rader med 1,2 och 3 fel absolut inte är linjära mot antalet rader med 0 fel. Binominalfördelningen är grunden till att konstruera produkterna som ska summeras och multipliceras med den totala radmängden för att finna förväntat antal vinstrader.

Förväntat antal vinstrader dock nästan helt linjärt med avseende på antal inlämnade rader.

Halvt off topic: Hur hittade du det verkliga utfallet på antal 6r-rader på Åmål? Det är ju inget som ATG publicerar på atg.se

On Topic: Om du vill kan jag maila dig ett färdigt Excel-dokument där det bara är att välja omsättning, radpris och vinnarradens spel%. Sedan spottar det fram förväntat antal vinstrader per vinstgrupp och förväntad utdelning. Och här behöver jag inte lita på GGS. Uträkningen för 1, 2 och 3 fel är inte linjär vs 0 fel. Den ör sammansatt mha binominalföredlningen. Tog någon timme att sätta ihop då det är väldigt lätt att göra misstag när man ska sätta ihop nästan 100 olika produkter valda från 16 siffror och sedan summera dem på rätt sätt.

Senast redigerad av Strappa71 den 2025-06-09 klockan 08:22.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2025-06-09, 09:04   #92
Administrator

Reg.datum: feb 2017
Sharp$: 7187
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
On Topic: Om du vill kan jag maila dig ett färdigt Excel-dokument där det bara är att välja omsättning, radpris och vinnarradens spel%. Sedan spottar det fram förväntat antal vinstrader per vinstgrupp och förväntad utdelning. Och här behöver jag inte lita på GGS. Uträkningen för 1, 2 och 3 fel är inte linjär vs 0 fel. Den ör sammansatt mha binominalföredlningen. Tog någon timme att sätta ihop då det är väldigt lätt att göra misstag när man ska sätta ihop nästan 100 olika produkter valda från 16 siffror och sedan summera dem på rätt sätt.
Oh, det där vill JAG ha!

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Gotland är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2025-06-09, 10:29   #93
GGS

Reg.datum: okt 2016
Sharp$: 3626
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Skog Visa inlägg
Du behöver inte kolla siffrorna, jag tog mig friheten att diskutera saken med ChatGPT som kom fram till samma siffror!

Men... Då undrade jag om det var realistiskt att använda sig av en linjär beräkning i detta fallet. Svaret och delar av diskusionen finns inklistrat här:
Spoiler:

Kod:
Fråga : Är denna linjära beräkning realistisk?

Bra fråga! Nej, en ren linjär beräkning av antal vinnare i vinstgrupperna (7, 6 och 5 rätt) utifrån 8-rättvinnarna är oftast inte realistisk,
särskilt i en extremt lätt omgång som Åmål 4 juni.

Varför är linjär beräkning ofta missvisande?

1. Sannolikheter är inte linjära
    Att få exakt 7 rätt är inte bara “några fler” än att få 8 rätt, utan sannolikheten kan vara många gånger större – ofta tiotals eller hundratals 
    gånger större, beroende på omgångens svårighetsgrad.

2. Stark icke-linjär ökning vid lägre rättnivåer
    Fler spelare kan pricka “nästan rätt” ganska enkelt, särskilt i lätta omgångar, vilket gör att 7- och 6-rättnivåerna kan explodera i 
    antal vinnare jämfört med 8-rätt.

3. Jackpot på 5- och 6-rätt är vanligt i lättare omgångar
    När antal vinnare skjuter i höjden pressas utdelningen per vinnare ner under  miniminivå, vilket leder till jackpott. Linjär modell fångar 
    inte detta fenomen. 

Vad betyder det i praktiken?
    • En linjär modell antar att andelen vinnare på 7, 6 och 5 rätt ökar proportionellt med 8-rättarna. Det fungerar något bättre i normala 
      eller svåra omgångar.
    • I lättare omgångar (som Åmål 4 juni) behöver man använda icke-linjära modeller eller simuleringar baserade på verkliga sannolikheter.
    • Det är därför simuleringar och analys av streckmönster ger en mer korrekt bild.

Steg 4: Slutsats
    • Vi får fler vinnare än rader på 5-rätt-nivå (151M vs 165M rader), vilket är rimligt då varje rad kan ge flera 5-rätt via system (men för enkelhet ser vi det som separata vinnare).
    • Antal vinnare på 6 och 5 rätt är enormt – vilket pressar utdelningarna under 5 kr och alltså skapar jackpot.
    • Antalet 7 rätt är stort, och 8 rätt ligger runt 5 000.

Vill du att jag räknar ut exakt utdelning per nivå med dessa siffror och den V85-pottsammansättningen? Eller vill du en mer avancerad simulering där vi tar hänsyn till systemspel och överlappande rader?

Fråga :Ja tack!

Utdelning

Rätt     Total pott   Vinnare        Utdelning (kr)

8 rätt   18 807 350   5 065                3 715 kr

7 rätt   8 060 293    506 500               15,9 kr

6 rätt   8 060 293    12 662 500            0,64 kr → Jackpot  

5 rätt   18 807 350   151 950 000           0,12 kr → Jackpot

För den som inte orkar tragla sig i genom chatten som finns i spoilern kan jag väl säga att det hade varit bra om Strappa dubbelkollat CGS siffror. Det visar sig att mina beräkningar stämmer bra.

Skillnaden mellan mina beräkningar och ChatGPT ligger i att jag "underskattar binominalfördelningen" alternativt använder någon miljontedels får låg multipel i sannoliksberäkningen för 8 och 7 rätt vilket ger några kronor högre utdelning vid 8 rätt och 1 krona i 7 rätt. Men vid 6 och 5 stämmer det på öret!

Nu går det ju inte att ställa upp fromler i den här textrutan men binominmafördelningen för 7 rätt är uppställd så här:

https://imgur.com/a/3fCAeqh#c7F2MPf

Förmodligen har ChatGPT satt p till 0.859999999 . . . där jag satte 0.85 vilklet är rimligt kan tyckas.

Jaja, det var väl allt för i kväll

Frågeställningen var hur skulle utdelningen sett ut om V86 på Åmål 4:e Juni spelats som V85

Jag tolkade uppgiften på följande sätt.

Så här skulle utdelningen sett ut om V86 på Åmål 4:e Juni spelats som V85 med EXAKT samma rader både till antal och utseende.

Då får man följande siffror

Omsättning 44 683 350 kr

Återbetalning (att dela ut) 65% av omsättningen 29 044 177.50 kr

Återbetalningen fördelas så här
I potten för 8 rätt (35%) = 10 165 462 kr
I potten för 7 rätt (15%) = 4 356 626 kr
I potten för 6 rätt (15%) = 4 356 626 kr
I potten för 5 rätt (35%) = 10 165 462 kr

Utdelning:
Här använder jag dina siffror

8 rätt 2478 st
7 rätt 62540 st
6 rätt 644556 st

vilket ger följande utdelningar

8 rätt 4102 kronor
7 rätt 69 kronor
6 rätt 6,75 kronor
5 rätt 0 kronor ( teoretiskt värde 2.40 )

Så tänkte jag...

Senast redigerad av GGS den 2025-06-09 klockan 12:18.
GGS är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2025-06-09, 10:43   #94

Standard

https://ibb.co/GQ2XQh0M

Så här ser Excel-arket ut och bakom siffrorna döljer sig precis binominal-fördelningen för 8 eller färre avdelningar.

För att göra beräkningen för färre än 8 avdelningar väljer man helt enkelt 100 som spelprocent för överblivna avdelningar och knappar in rätt radpris, spelavdrag och vinstpottfördelning.

Om ni vill få det skickat till er via email kan ni skicka ett DM här.

Observera att en teoretisk modell inte nödvändigtvis stämmer perfekt jämfört med faktiska utfall då man helt enkelt inte har tillgång till hela radmängden och istället får approximera sannolikheten m.h.a. Spel%en.

I praktiken stämmer det kusligt bra. Och det stämmer bättre för 3 fel än 2 fel, bättre för 2 fel än 1 fel och bättre för 1 fel än 0 fel. Anledningen till det är att variansen tenderar att öka antalet rader i en vinstgrupp minskar.

Senast redigerad av Strappa71 den 2025-06-09 klockan 18:54.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2025-06-09, 19:02   #95

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GGS Visa inlägg
Frågeställningen var hur skulle utdelningen sett ut om V86 på Åmål 4:e Juni spelats som V85

Jag tolkade uppgiften på följande sätt.

Så här skulle utdelningen sett ut om V86 på Åmål 4:e Juni spelats som V85 med EXAKT samma rader både till antal och utseende.

Då får man följande siffror

Omsättning 44 683 350 kr

Återbetalning (att dela ut) 65% av omsättningen 29 044 177.50 kr

Återbetalningen fördelas så här
I potten för 8 rätt (35%) = 10 165 462 kr
I potten för 7 rätt (15%) = 4 356 626 kr
I potten för 6 rätt (15%) = 4 356 626 kr
I potten för 5 rätt (35%) = 10 165 462 kr

Utdelning:
Här använder jag dina siffror

8 rätt 2478 st
7 rätt 62540 st
6 rätt 644556 st

vilket ger följande utdelningar

8 rätt 4102 kronor
7 rätt 69 kronor
6 rätt 6,75 kronor
5 rätt 0 kronor ( teoretiskt värde 2.40 )

Så tänkte jag...
Hmm. En av oss har gjort ett misstag någonstans bland de 56 produkterna som summerar till andelen 3-felsrader. Jag får ett värde för 5 rätt som ligger nära ditt värde. Men inte exakt samma. Sitter och stirrar på mitt Excel-ark nu då det lika gärna kan vara jag som du som råkat göra liten miss.
Gammal 2025-06-10, 09:17   #96
GGS

Reg.datum: okt 2016
Sharp$: 3626
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Hmm. En av oss har gjort ett misstag någonstans bland de 56 produkterna som summerar till andelen 3-felsrader. Jag får ett värde för 5 rätt som ligger nära ditt värde. Men inte exakt samma. Sitter och stirrar på mitt Excel-ark nu då det lika gärna kan vara jag som du som råkat göra liten miss.
Ja då blir jag nyfiken på vilket värde får du?
GGS är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2025-06-10, 09:59   #97

Shooters avatar

Reg.datum: okt 2011
Sharp$: 38884
Standard

Så här skriver Professorn i AB:

– Rent matematiskt är det åt helvete för den lille stackars spelaren som trycks ner i leran. Och så spottar de (ATG) oss i ansiktet ytterligare en gång och säger: ”Ni kan spela för en billigare peng på radpriset, men då får ni bara göra ett system matematiskt och högst 2 000 rader.” Tack för kaffet!

– Det är så sjukt. Man undrar vad de har för fallskärmar, de som tagit det här beslutet? De sitter jävligt illa på det när V85 börjar.
Shooter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2025-06-10, 11:28   #98

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GGS Visa inlägg
Ja då blir jag nyfiken på vilket värde får du?
https://ibb.co/v42fW05M

Se även DM
Gammal 2025-06-11, 00:53   #99

KalleKluts avatar

Reg.datum: feb 2012
Sharp$: 12056
Standard

Så fort dom startar igång V85 så kan dom glömma mina slantar!
Med 100% säkerhet så kommer jag inte att lägga EN ENDA krona..
KalleKlut är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2025-06-11, 14:59   #100

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 5831
Standard

GS 75 UPPFATTAS SOM VÄLDIGT SVÅRT MED ETT RADPRIS PÅ 1 KR

v75 kostar 50 öre / rad, men med inflationsjusterat radpris borde det kosta kring 85 öre raden
Det skulle göra det avsevärt mycket svårare, inte lika svårt som GS75 eftersom V75 är mer kända hästar kuskar o bättre genomlyst

I stället för att höja radpriset lägger ATG in fler lopp i vårt kära lördagsspel, försöker lura oss med samma knep 1 gång till

ATG är beredda att skrota ett av spelmarknadens starkaste varumärken
V65 höll i 20år
V75 i 30år
Hur länge håller V85

För mig är det idioti
incitatus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2025-06-11, 16:31   #101

Reg.datum: aug 2019
Sharp$: 874
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av incitatus Visa inlägg
GS 75 UPPFATTAS SOM VÄLDIGT SVÅRT MED ETT RADPRIS PÅ 1 KR

v75 kostar 50 öre / rad, men med inflationsjusterat radpris borde det kosta kring 85 öre raden
Det skulle göra det avsevärt mycket svårare, inte lika svårt som GS75 eftersom V75 är mer kända hästar kuskar o bättre genomlyst

I stället för att höja radpriset lägger ATG in fler lopp i vårt kära lördagsspel, försöker lura oss med samma knep 1 gång till

ATG är beredda att skrota ett av spelmarknadens starkaste varumärken
V65 höll i 20år
V75 i 30år
Hur länge håller V85

För mig är det idioti
Om det följer trenden håller V85 i 40 år innan V95 införs.
Tipsb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2025-06-13, 16:30   #102

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 5831
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tipsb Visa inlägg
Om det följer trenden håller V85 i 40 år innan V95 införs.
Riksbanken räknar väl med / siktar på 2% inflation

Det gör ganska mycket på radpriset i fasta priser, speciellt reducerat radpris blir löjligt lågt, men svårt ser vad det har för effekt.
incitatus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2025-06-15, 23:25   #103

Reg.datum: jul 2022
Sharp$: 113
Standard

Fakta V85
Grundförutsättningarna för V85 är att hitta vinnarna i åtta avdelningar/lopp (vinst även för 7, 6 och 5 rätt). Ordinarie V85 avgörs normalt varje lördag, med några få undantag. Extraomgångar arrangeras vanligtvis vissa vardagar och söndagar. 

Radpris: 50 öre raden.  
Spela med sänkt insats (lägre radpris): Kunden kan välja att sänka insatsen på ett (1) matematiskt system per omgång till 30 %, 50 % eller 70 % av ordinarie kostnad för motsvarande procent av utdelningen vid vinst*.  
Fördelning i de fyra vinstpoolerna: 
8 rätt: 35 %
7 rätt: 15 %
6 rätt: 15 %
5 rätt: 35 %.
Jackpotgräns: 5 kronor. Om ingen får alla rätt eller om utdelningen blir lägre än 5 kronor i en eller flera vinstpooler går de pengarna normalt till en jackpot för nästkommande ordinarie omgång på V85. 
Återbetalning till kund: 65% 
Vinstavdrag: 35 %.
Spelstopp lördagar: 16.10.
Fondering till MultiJackpot: Fonderingen kommer ske enligt samma principer som gäller nu för V75.
Boost: Möjlighet att spela extraspelet Boost kommer att finnas.
Systembegränsningar : Max 5 000 system 
Premiär: Lördag den 25 oktober 2025 på Jägersro
* Spela med sänkt insats (lägre radpris): Möjlighet att sänka insatsen till 30 %, 50 % eller 70 % av ordinarie insats för motsvarande procent av utdelningen vid vinst. 

Utdelningen blir då enligt vald procentsats. Exempel: 1 miljon kronor i vinst för ordinarie radpris ger 300 000 kronor för 30 % i insats, 500 000 kronor för 50 % i insats, 700 000 för 70 % i insats. 
Spela med sänkt insats (lägre radpris) är endast tillgängligt vid matematiska system, ett (1) system per kund och omgång och maximalt 2 000 rader.
Spela med sänkt insats (lägre radpris) är inte tillgängligt vid andra spelsätt som till exempel butiksandelar, ATG Tillsammans, reducerade system eller vid spel med Harry Boy.
mpftrade51 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

td