Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   V85 (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/62614-v85/)

Strappa71 2025-10-14 17:00

Citat:

Ursprungligen postat av Stimmet (Inlägg 841258)
Är det klart vilka spelformer det blir nästa lördag förutom V85, exempel v5 v65 etc?

Vi får vänta med V65 till V85-banan.

Av tråkiga tekniska skäl går det än så längen bara att ha en V65-omgång per dygn och det är Sörlandet som har V65 på kvällen efter V85-premiären.

bosseguldheden 2025-10-14 17:39

Hur många Sharpsare kommer att bojkotta V85? Själv hade jag tänkt gå över till V65 om det hade innehållit V75-lopp, men så verkar det inte bli. Man vill ju ha V75-nivå på loppen men inte behöva tippa ett lopp till. Hellre ett mindre. Har ni några andra alternativa idéer?

Tipsb 2025-10-14 19:34

Citat:

Ursprungligen postat av korpo (Inlägg 841267)
Vad heter det om det inte ger utdelning på 5 6 eller 7 rätt. Triss Jackpot :D

Eller så svår omgång så ingen hittar 8, 7, 6 eller 5 rätt... Fyrklöverjackpot :evilgrin39:

GGS 2025-10-14 21:25

Citat:

Ursprungligen postat av bosseguldheden (Inlägg 841276)
Hur många Sharpsare kommer att bojkotta V85? Själv hade jag tänkt gå över till V65 om det hade innehållit V75-lopp, men så verkar det inte bli. Man vill ju ha V75-nivå på loppen men inte behöva tippa ett lopp till. Hellre ett mindre. Har ni några andra alternativa idéer?

Vilka spelare vill man möta när man spelar? Erfarna Sharpsare eller en jäkla massa lallare och lycksökare! V4, V5, V65 spelas i större grad av redan travfrälsta och kunniga spelare.

Nej det är V85 som gäller, det är bara att flyga ner från trädgrenarna som gamar och börja hacka i sig.

Baltasar 2025-10-15 08:50

Citat:

Ursprungligen postat av GGS (Inlägg 841283)
Vilka spelare vill man möta när man spelar? Erfarna Sharpsare eller en jäkla massa lallare och lycksökare! V4, V5, V65 spelas i större grad av redan travfrälsta och kunniga spelare.

Nej det är V85 som gäller, det är bara att flyga ner från trädgrenarna som gamar och börja hacka i sig.

Helst skulle man vilja slippa spela mot de stora spelare som lägger system för 20–30tkr och uppåt. Har man haft småchanser mot de på V75, så lär man få ännu mindre chanser på V85. :)

Man får helt enkelt utvärdera V85, men med tanke på att vinsterna har lyst med sin frånvaro på V75 lär det knappast bli någon större skillnad framåt på lördagar heller.

Strappa71 2025-10-15 21:02

Citat:

Ursprungligen postat av Baltasar (Inlägg 841285)
Helst skulle man vilja slippa spela mot de stora spelare som lägger system för 20–30tkr och uppåt. Har man haft småchanser mot de på V75, så lär man få ännu mindre chanser på V85. :)

Man får helt enkelt utvärdera V85, men med tanke på att vinsterna har lyst med sin frånvaro på V75 lär det knappast bli någon större skillnad framåt på lördagar heller.

Jag har inget alls emot att möta de som satsar 20-30k SEK när jag spelar för 1-2 tusen själv.

"Babian"-systemen dominerar inte alls vinstlistorna på samma sätt som man skulle kunna tro.

Helt fel sak att oroa sig över.

mpftrade51 2025-10-15 22:29

Fördelningen i de fyra vinstpoolerna ser ut så här:

V85

8 rätt: 35 % av potten
7 rätt: 15 % av potten
6 rätt: 15 % av potten
5 rätt: 35 % av potten

Jämfört med v75 :

7 rätt: 40 % av potten
6 rätt: 20 % av potten
5 rätt: 40 % av potten

Executive 2025-10-15 22:39

Citat:

Bojkott är ett för starkt ord och hoppas inte på det!
Däremot helt ointressant personligen
För dyrt och för svårt
Vi funderade på premiäromgången om alla jackpott pengar de tagit delades ut men avstår nu.

Jag kommer köra DD av gammal tradition är tanken och spelbolagen med vänner går över till stryktipset. En epok med V75 är över då travet går galoppens väg. Jag hoppas de med ekonomiska resurser håller uppe omsättningen, älskar ju sporten!

Skog 2025-10-16 17:20

Citat:

Ursprungligen postat av GGS (Inlägg 841283)

Citat:

Eftersom man tydligen skall räkna antal fel och inte antal rätt blir frågan hur ofta hade du 0 fel på V75? För oss vanliga Svenssonspelare inträffar det inte så ofta.

Oavsett vilken kvallitet övrigas spelare i kuponghögen har kommer det bli ännu mer sällan. Även om man inte kan räkna så.

Enda sättet att vara i närheten av 0 fel blir att spela i andelsbolagen på ICA där "Eva och Lena" tar ut veckans V85 och varavar lapparna flitigt. Helt enligt Lord Skräphögs önskemål, appropå gamar....

Så för mig är sagan slut, tack för det här åren ATG, det var trevligt men när ni nu vänder småspelarna ryggen önskar jag er lycka till.

bosseguldheden 2025-10-16 19:44

Citat:

Ursprungligen postat av Skog (Inlägg 841318)
Eftersom man tydligen skall räkna antal fel och inte antal rätt blir frågan hur ofta hade du 0 fel på V75? För oss vanliga Svenssonspelare inträffar det inte så ofta.

Oavsett vilken kvallitet övrigas spelare i kuponghögen har kommer det bli ännu mer sällan. Även om man inte kan räkna så.

Enda sättet att vara i närheten av 0 fel blir att spela i andelsbolagen på ICA där "Eva och Lena" tar ut veckans V85 och varavar lapparna flitigt. Helt enligt Lord Skräphögs önskemål, appropå gamar....

Så för mig är sagan slut, tack för det här åren ATG, det var trevligt men när ni nu vänder småspelarna ryggen önskar jag er lycka till.

Tråkigt att inte få spela V75 när man har njutit av det i 32 år. Men jag ska testa en alternativ idé. Jag spelar avd 1-7 precis som vanligt för samma pengar som jag brukar göra och med 50 öre i radpris precis som vanligt. Sen betraktar jag den åttonde avdelningen som ett tilläggsnummer där jag väljer 1 eller 6 om det är voltstart och 4 eller 5 om det är autostart, dvs de statistiskt mest vinstgivande spåren. Då kan jag fokusera på mitt V75-spel och det åttonde loppet blir bara en bonus-möjlighet som jag inte behöver fundera så mycket på. Man har det ju inte roligare än man gör sig :thumbup:

GGS 2025-10-16 20:24

Citat:

Ursprungligen postat av Skog (Inlägg 841318)

Visst är det kul att få alla rätt ofta, men viktigast är väl ändå ditt ROI i längden. Om du visste att ditt ROI inte skulle förändras till det sämre med V85 skulle du då ändå lägga ner att spela V85?

bosseguldheden 2025-10-16 22:14

Citat:

Ursprungligen postat av GGS (Inlägg 841320)
Visst är det kul att få alla rätt ofta, men viktigast är väl ändå ditt ROI i längden. Om du visste att ditt ROI inte skulle förändras till det sämre med V85 skulle du då ändå lägga ner att spela V85?

Viktigast är väl ändå att man tycker att det är kul?

Efterhandaren 2025-10-17 09:52

Citat:

Ursprungligen postat av bosseguldheden (Inlägg 841319)
Tråkigt att inte få spela V75 när man har njutit av det i 32 år. Men jag ska testa en alternativ idé. Jag spelar avd 1-7 precis som vanligt för samma pengar som jag brukar göra och med 50 öre i radpris precis som vanligt. Sen betraktar jag den åttonde avdelningen som ett tilläggsnummer där jag väljer 1 eller 6 om det är voltstart och 4 eller 5 om det är autostart, dvs de statistiskt mest vinstgivande spåren. Då kan jag fokusera på mitt V75-spel och det åttonde loppet blir bara en bonus-möjlighet som jag inte behöver fundera så mycket på. Man har det ju inte roligare än man gör sig :thumbup:

Aha V75 spel med ett blunda och peka streck :whistling: Tja alla sätt är bra utan dom dåliga. Men det är ju lika förbannat i 8 lopp som vinnaren skall hittas.
De blir ju svårare att konkurrera med storsystemen men det är så jäkla kul tidsfördriv för en gammal travtok som jag att försöka hitta rätt i tips/spel djungeln och kanske någon enstaka gång vinna lite pengar.
”Gammal man gör så gott han kan men spelar/tippar f-n så illa”

GGS 2025-10-17 10:13

Citat:

Ursprungligen postat av bosseguldheden (Inlägg 841321)

Håller med om att det ska vara kul att spela på trav. Därför är det konstigt att så många tycker det är jättekul att analysera 7st avd men när dom bläddrar fram till avd8 då blir allt plötsligt nattsvart.

Shooter 2025-10-17 11:26

Citat:

Ursprungligen postat av bosseguldheden (Inlägg 841321)

Det är ju det som är grejen, att det inte känns kul med ett spel som enbart gynnar storspelarna, tillsammanssystem och butikssystem, där man till skillnad från V86 har fyra vinstpooler till en högre kostnad. På V86 har man en full andel för 25 öre raden, på V85 får man 30 % av full rad för 30 öre. Nej, det känns verkligen inte kul.

Strappa71 2025-10-17 12:59

Citat:

Ursprungligen postat av Shooter (Inlägg 841325)
Det är ju det som är grejen, att det inte känns kul med ett spel som enbart gynnar storspelarna, tillsammanssystem och butikssystem, där man till skillnad från V86 har fyra vinstpooler till en högre kostnad. På V86 har man en full andel för 25 öre raden, på V85 får man 30 % av full rad för 30 öre. Nej, det känns verkligen inte kul.

Du får 30% av full rad för FEMTON ( 15 ) öre. 30% av 50 öre/rad är 15 öre/rad. Det är 100% bättre än din beräkning enligt ovan. Dubbelt så kul som din bedömning helt enkelt. Ett super-alternativ som alla alltid borde använda sig av.

För alla praktiska syften är det som att dela ett system med två polare, men att man lirar det själv.

Att spela tillsammans med två andra är ju något som väldigt många gjort väldigt mycket genom åren.

DIF 2025-10-17 13:10

Man får hitta en rak DD som man spikar på V85.
Sen ett vanligt system på resterande 6 lopp.

bosseguldheden 2025-10-17 13:24

Citat:

Ursprungligen postat av DIF (Inlägg 841327)
Man får hitta en rak DD som man spikar på V85.
Sen ett vanligt system på resterande 6 lopp.

Kreativt tänkande! Det låter som en god idé att testa.

Strappa71 2025-10-17 13:27

Citat:

Ursprungligen postat av bosseguldheden (Inlägg 841328)
Kreativt tänkande! Det låter som en god idé att testa.

Eller så tippar man V85 "som vanligt" och täcker upp med DD på kombinationer som man "inte hade råd med" på V85....men bara när man har chans på vettig V85-utdelning. Dvs när man har chans på 0 eller 1 fel.

Shooter 2025-10-17 13:53

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 841326)
Du får 30% av full rad för FEMTON ( 15 ) öre. 30% av 50 öre/rad är 15 öre/rad. Det är 100% bättre än din beräkning enligt ovan. Dubbelt så kul som din bedömning helt enkelt. Ett super-alternativ som alla alltid borde använda sig av.

För alla praktiska syften är det som att dela ett system med två polare, men att man lirar det själv.

Att spela tillsammans med två andra är ju något som väldigt många gjort väldigt mycket genom åren.

Korrekt, men jag vill ha full pott om jag sätter åtta rätt och är inte intresserad ändå.

Strappa71 2025-10-17 14:18

Citat:

Ursprungligen postat av Shooter (Inlägg 841330)
Korrekt, men jag vill ha full pott om jag sätter åtta rätt och är inte intresserad ändå.

Så du spelar "aldrig" med 2-3 andra kamrater och delar på potten med dem?

Fränt ändå att vara ointresserad av något som väldigt många tycker är en fullt normal "delning".

KalleKlut 2025-10-17 14:33

Jag motsätter mig helt klart konceptet till V85 och tycker att det är jävligt synd att V75 går i graven. Däremot är det ändå ett stort intresse och jävligt spännande (oftast inför) att se loppen. Så ja, jag tänker absolut fortsätta att läsa på och givetvis spela. Däremot i mindre omfattning..

Det som Strappa tar upp är ju faktiskt ett fullkomligt fantastiskt bra sätt att spela "själv" för en mindre slant och ändå ha chans på en bra bit av kakan!

Vi får väl helt enkelt se efter några månader vad utfallet blev..

Shooter 2025-10-17 14:37

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 841331)
Så du spelar "aldrig" med 2-3 andra kamrater och delar på potten med dem?

Fränt ändå att vara ointresserad av något som väldigt många tycker är en fullt normal "delning".

Jag gör system för två personer, tidigare för tre och har även gjort för fyra. Det är inte vad jag är ointresserad av, utan spelformen V85, vilket jag skrivit om tidigare; att jag ska övergå till V65 när den möjligheten ges.

Shooter 2025-10-17 14:39

Citat:

Ursprungligen postat av KalleKlut (Inlägg 841332)
Jag motsätter mig helt klart konceptet till V85 och tycker att det är jävligt synd att V75 går i graven. Däremot är det ändå ett stort intresse och jävligt spännande (oftast inför) att se loppen. Så ja, jag tänker absolut fortsätta att läsa på och givetvis spela. Däremot i mindre omfattning..

Det som Strappa tar upp är ju faktiskt ett fullkomligt fantastiskt bra sätt att spela "själv" för en mindre slant och ändå ha chans på en bra bit av kakan!

Vi får väl helt enkelt se efter några månader vad utfallet blev..

Det är väl lite som att spela för att få fem eller sex rätt på V75, om man nu nöjer sig med en mindre bit av kakan. Det är inte det jag försöker lyckas med och det är som sagt skitsvårt att få full pott på V75 ändå på ett litet system.

KalleKlut 2025-10-17 14:45

Citat:

Ursprungligen postat av Shooter (Inlägg 841334)
Det är väl lite som att spela för att få fem eller sex rätt på V75, om man nu nöjer sig med en mindre bit av kakan. Det är inte det jag försöker lyckas med och det är som sagt skitsvårt att få full pott på V75 ändå på ett litet system.

Det finns väl förhoppningsvis ingen som spelar för att inte få alla rätt!
Det som däremot gynnar småspelare är möjligheten att kunna spela ett vettigt system för 2-3 hundra för 30% av den faktiska kostnaden.
Det förutsätter ju såklart att man inte spikar 3-4 favoriter om man siktar på "bra betalt" men exakt så är det ju på V75 också..

Shooter 2025-10-17 15:03

Citat:

Ursprungligen postat av KalleKlut (Inlägg 841335)
Det finns väl förhoppningsvis ingen som spelar för att inte få alla rätt!
Det som däremot gynnar småspelare är möjligheten att kunna spela ett vettigt system för 2-3 hundra för 30% av den faktiska kostnaden.
Det förutsätter ju såklart att man inte spikar 3-4 favoriter om man siktar på "bra betalt" men exakt så är det ju på V75 också..

För dyrt och för många vinstpooler. Man får ändå utgå från att det ordinarie radpriset är 50 öre. Vill man ha en mindre bit av kakan så kan ju köpa in sig på ett färdigt system. Det är så ATG vill ha det, samt Harry såklart. Sen är det upp till var och en hur man spelar och det har jag inga aspekter på. Tycker man att V85 är kul så varsågod. Mig attraherar det inte.

Strappa71 2025-10-17 15:04

Citat:

Ursprungligen postat av Shooter (Inlägg 841333)
Jag gör system för två personer, tidigare för tre och har även gjort för fyra. Det är inte vad jag är ointresserad av, utan spelformen V85, vilket jag skrivit om tidigare; att jag ska övergå till V65 när den möjligheten ges.

Om du spelar med 2 eller 3 andra så är 30%-alternativet fullt rimligt för dig själv. Det är ju i praktiken exakt samma sak, fast du lirar själv.

Att du är emot V85 och inte tänker gå över till det har jag full förståelse och respekt för.

Men att svamla in att 30%-valet skulle vara något man är ointresserad av för att man får 30% av vinsten är bara trams. Du lirade ju redan så på V75.

Det var vad du skrev att du var ointresserad av.

"Korrekt, men jag vill ha full pott om jag sätter åtta rätt och är inte intresserad ändå."

Shooter 2025-10-17 15:09

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 841338)
Om du spelar med 2 eller 3 andra så är 30%-alternativet fullt rimligt för dig själv. Det är ju i praktiken exakt samma sak, fast du lirar själv.

Att du är emot V85 och inte tänker gå över till det har jag full förståelse och respekt för.

Men att svamla in att 30%-valet skulle vara något man är ointresserad av för att man får 30% av vinsten är bara trams. Du lirade ju redan så på V75.

Det var vad du skrev att du var ointresserad av.

"Korrekt, men jag vill ha full pott om jag sätter åtta rätt och är inte intresserad ändå."

Nej. V75 är en annan spelform där det krävs sju rätt för att få full pott för 50 öre raden. I V85 krävs åtta rätt för full pott och 50 öre raden. 30 % av 100 % är inte full pott.

mpftrade51 2025-10-17 15:14

Varför inte spela reducerat istället för sänkt insats ? :ful:

Strappa71 2025-10-17 15:16

Citat:

Ursprungligen postat av Shooter (Inlägg 841339)
Nej. V75 är en annan spelform där det krävs sju rätt för att få full pott för 50 öre raden. I V85 krävs åtta rätt för full pott och 50 öre raden. 30 % av 100 % är inte full pott.

Om du spelat med 2-3 andra ( för alla praktiska syften reducerat radpris! ) så fick själv du 1/3 till 1/4 av full pott på V75. Dvs inte full pott här heller!!!

Om du spelar 30%-valet själv så får du själv mellan 1/3 och 1/4 av full pott.

Det är alltså EXAKT likadant för dig med enda skillnaden att du inte spelar med 2-3 andra. Du fick aldrig "full pott" själv när du spelade med dem förr heller.

Shooter 2025-10-17 15:17

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 841341)
Om du spelat med 2-3 andra ( för alla praktiska syften reducerat radpris! ) så fick själv du 1/3 till 1/4 av full pott på V75. Dvs inte full pott här heller!!!

Om du spelar 30%-valet själv så får du själv mellan 1/3 och 1/4 av full pott.

Det är alltså EXAKT likadant för dig med enda skillnaden att du inte spelar med 2-3 andra. Du fick aldrig "full pott" själv när du spelade med dem förr heller.

Nej, som jag skrev så gör jag system för två personer och det är ingen skillnad eftersom jag fortfarande kommer att göra system för två personer. Det är klart att om jag sätter sju rätt när jag spelar med två andra personer så får jag full pott på systemet, som jag sedan delar. Det är ju larvigt att försöka trolla bort att poolerna är olika och att 30 %-poolen inte är densamma som 100 %-poolen, oavsett om du spelar med fler eller inte.

Strappa71 2025-10-17 15:19

Citat:

Ursprungligen postat av mpftrade51 (Inlägg 841340)
Varför inte spela reducerat istället för sänkt insats ? :ful:

Reducerat fungerar precis som vanligt. Men det blir med det relativt dyra radpriset 50 öre/rad.

Erbjudandet med sänkt insats ( eg. sänkt radpris ) är fördelaktigt för ENSAM-spelaren.

För den som spelar reducerade system via Tillsammans-sidan blir fungerar det precis som tidigare. Reducerade system är ok. Och reducerat radpris blir det per automatik när man delar på kostnaden med andra.

Strappa71 2025-10-17 15:30

Citat:

Ursprungligen postat av Shooter (Inlägg 841342)
Nej, som jag skrev så gör jag system för två personer och det är ingen skillnad eftersom jag fortfarande kommer att göra system för två personer. Det är klart att om jag sätter sju rätt när jag spelar med två andra personer så får jag full pott på systemet, som jag sedan delar. Det är ju larvigt att försöka trolla bort att poolerna är olika och att 30 %-poolen inte är densamma som 100 %-poolen, oavsett om du spelar med fler eller inte.

Nej. I ditt fall 50% av 100% är EXAKT samma andel av poolen som 50% om du delar med en annan person.

Om du delar med 2 andra är 30% väldigt nära 33% av full pott.

Det är HELT exakt samma sak för dig ( men inte för dina spelkamrater såklart ).

Om du menar att du inte är intresserad av 30%-alternativet när du gör ett spel för 2 personer så går det att förstå. Det blir ju bara 15% av utdelningen istället för 50% av utdelningen.

Om du gjort spel på V75 för 2 personer så har du ju redan fram tills nu spelat med det kommande 50%-alternativet vare sig du inser det själv eller ej.

Skog 2025-10-17 17:03

Citat:

Ursprungligen postat av GGS (Inlägg 841320)

Jag får väl säga som GW sa till Johan Persson :"Men det var väl en ovanligt korkad fråga". :D För övrigt se svaret nedanför.

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 841344)
Nej. I ditt fall 50% av 100% är EXAKT samma andel av poolen som 50% om du delar med en annan person.

Om du delar med 2 andra är 30% väldigt nära 33% av full pott.

Det är HELT exakt samma sak för dig ( men inte för dina spelkamrater såklart ).

Om du menar att du inte är intresserad av 30%-alternativet när du gör ett spel för 2 personer så går det att förstå. Det blir ju bara 15% av utdelningen istället för 50% av utdelningen.

Om du gjort spel på V75 för 2 personer så har du ju redan fram tills nu spelat med det kommande 50%-alternativet vare sig du inser det själv eller ej.

Jag tror mig se "felet" både du och CGS gör. Den springande punkten är just i det här fallet "full pott". Dvs ni fortsätter räkna antal fel och tänker att 0 fel av 8 är lika lätt som 0 fel av 7. Det är stor skillnad även om Du inte kan räkna ut hur stor den är. Precis som det är ordentligt mycket svårare att få 1 fel av 8 jämfört med 1 av 7 osv. När man gör det felet och hävdar att utdelningen kommer vara lika eller bättre på 1 fel av 8 och ROI'en kommer därför vara bättre är man liksom lite snett ute.

Strappa71 2025-10-17 17:27

Citat:

Ursprungligen postat av Skog (Inlägg 841346)
Jag får väl säga som GW sa till Johan Persson :"Men det var väl en ovanligt korkad fråga". :D För övrigt se svaret nedanför.

Jag tror mig se "felet" både du och CGS gör. Den springande punkten är just i det här fallet "full pott". Dvs ni fortsätter räkna antal fel och tänker att 0 fel av 8 är lika lätt som 0 fel av 7. Det är stor skillnad även om Du inte kan räkna ut hur stor den är. Precis som det är ordentligt mycket svårare att få 1 fel av 8 jämfört med 1 av 7 osv. När man gör det felet och hävdar att utdelningen kommer vara lika eller bättre på 1 fel av 8 och ROI'en kommer därför vara bättre är man liksom lite snett ute.

Den totala utdelningen per system som når 7 rätt av 8 kommer att bli högre än den varit för de system som nått 6 rätt av 7.

Men hur då?

Tidigare har det varit 20% + 40% minus alla låg-utd-JPs.

För V85 kommer det att bli 15%+15%+35% minus ett jämförbart antlal låg-utd-JPs.

Helt korrekt kommer det naturligtvis vara något snäpp svårare att pricka 7 av 8 än det varit att pricka 6 av 7. Hur mycket svårare? Återstår att se enligt mig. Att det skulle vara 9 ggr svårare ser jag som hyggligt osannlikt.

Det skulle innebära att utdelningen på 7 rätt av 8 landar runt 4,5 ggr högre än det varit för 6 rätt av 7 hittills. Min gissningsuppskattning är att det inte kommer att slå in.

För övrigt har mitt svar till Shooter exakt noll att göra med din kommentar. Frågeställningen där är hur han tänker kring den del av potten som inte går till honom själv. Om 50% går till mig och 50% går till JP blir exakt samma sak för mig som att 50% går till mig och 50% går till min spelkamrat. Dvs att om jag idag spelar med en kamrat som jag delar potten med....så spelar jag redan idag med 50%-varianten.

Skog 2025-10-17 17:46

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 841349)
Den totala utdelningen per system som når 7 rätt av 8 kommer att bli högre än den varit för de system som nått 6 rätt av 7.

Men hur då?

Tidigare har det varit 20% + 40% minus alla låg-utd-JPs.

För V85 kommer det att bli 10%+10%+35% minus ett jämförbart antlal låg-utd-JPs.

Helt korrekt kommer det naturligtvis vara något snäpp svårare att pricka 7 av 8 än det varit att pricka 6 av 7. Hur mycket svårare? Återstår att se enligt mig. Att det skulle vara 9 ggr svårare ser jag som hyggligt osannlikt.

Det skulle innebära att utdelningen på 7 rätt av 8 landar runt 4,5 ggr högre än det varit för 6 rätt av 7 hittills. Min gissningsuppskattning är att det inte kommer att slå in.

För övrigt har mitt svar till Shooter exakt noll att göra med din kommentar. Frågeställningen där är hur han tänker kring den del av potten som inte går till honom själv. Om 50% går till mig och 50% går till JP blir exakt samma sak för mig som att 50% går till mig och 50% går till min spelkamrat. Dvs att om jag idag spelar med en kamrat som jag delar potten med....så spelar jag redan idag med 50%-varianten.

Och där tror jag du slöt cirkeln. Du tänker att 50% är 50% men tar fortfarande inte hänsyn till att det är betydligt svårare att nå 0 fel av 8 än 0 fel av 7. Kanske förstår Shooter detta och tänker att den ökade svårighetsgraden gör V85 ointressant. Dvs de 50% kommer inte inträffa så ofta.

Strappa71 2025-10-17 17:56

Citat:

Ursprungligen postat av Skog (Inlägg 841351)
Och där tror jag du slöt cirkeln. Du tänker att 50% är 50% men tar inte hänsyn till att det är betydligt svårare att nå 0 fel av 8 än 0 fel av 7. Kanske förstår Shooter detta och tänker att den ökade svårighetsgraden gör V85 ointressant. Dvs de 50% kommer inte inträffa så ofta.

Det är något jag har full förståelse och respekt för. Det är ju ett svårare spel.

Att V85 är svårare och inte känns bra för alla är o-omrunkeligt.

MEN.....att 30%-alternativet skulle vara ointressant för att man inte får "hela vinsten" är det jag menar är trams och feltänk.

När man spelar tillsammans med andra. T ex 50% eller 33% så spelar man redan med reducerat radpris. Vare sig man inser det själv eller ej så har man redan använt sig av den möjligheten. Skillnaden med det Shooter och 50%-alternativet är att man inte behöver spela med den andra personen. Man kan fortsätta att spela med den andra personen för fullt radpris, vilket för alla praktiska syften är 50% av radpriset för en person. Eller så väljer man 50%-alternativet och spelar med 50% av radpriset för en person. Dvs exakt samma sak.

Men återigen. Det här är två helt olika saker.

Att vara emot V85 för att man gissar att det kommer att kännas för svårt är en verklig och naturlig reaktion. Det är upp till var och en att känna efter och självklart något att respektera.

Men att döma ut 50%- eller 30%-alternativen för att man "inte får hela potten" är tramstänk om man redan idag spelar tillsammans med andra eftersom det är exakt samma sak som att spela med reducerat radpris.

bosseguldheden 2025-10-17 19:50

Jag upplever inget problem med att man kan välja radpris själv med motsvarande del av utdelningen. Det som stör mig med V85 är att 50% av vinstpotten går till de som har 5 eller 6 rätt jämfört med tidigare 60%. Det blir ju inte lättare att få 5 eller 6 rätt bara för att det är ytterligare ett lopp att tippa. Det gynnar de som har alla 8 rätt så klart men det är ju inte så många som har det.

Men DIF hade en intressant idé, att man tar ut en rak DD och sen spikar man de två i V85-loppen och tar ut system som vanligt i övriga sex lopp. Jag är medveten om att många kanske inte fattar grejen med det eftersom det innebär att man spikar i två lopp man kanske inte hade tänkt spika i. Men då får man vara extra noga med att analysera DD-loppen och ta hänsyn till startpoäng, spår och formkurva för hästar och kuskar när man plockar ut de två DD-spikarna. Sen ska du tippa en V6:a dessutom, med eller utan spikar och dessutom välja radpris. Det här låter roligare än V85. Vi kan kalla det för V63 + DD. Ett nytt spännande spel från ATG. Jag ska prova det i alla fall ;)

Strappa71 2025-10-17 21:13

Citat:

Ursprungligen postat av bosseguldheden (Inlägg 841354)
Jag upplever inget problem med att man kan välja radpris själv med motsvarande del av utdelningen. Det som stör mig med V85 är att 50% av vinstpotten går till de som har 5 eller 6 rätt jämfört med tidigare 60%. Det blir ju inte lättare att få 5 eller 6 rätt bara för att det är ytterligare ett lopp att tippa. Det gynnar de som har alla 8 rätt så klart men det är ju inte så många som har det.

Men DIF-Steve hade en intressant idé, att man tar ut en rak DD och sen spikar man de två i V85-loppen och tar ut system som vanligt i övriga sex lopp. Jag är medveten om att många kanske inte fattar grejen med det eftersom det innebär att man spikar i två lopp man kanske inte hade tänkt spika i. Men då får man vara extra noga med att analysera DD-loppen och ta hänsyn till startpoäng, spår och formkurva för hästar och kuskar när man plockar ut de två DD-spikarna. Sen ska du tippa en V6:a dessutom, med eller utan spikar och dessutom välja radpris. Det här låter roligare än V85. Vi kan kalla det för V63 + DD. Ett nytt spännande spel från ATG. Jag ska prova det i alla fall ;)

Jo det är lite lättare att få 6 av 8 än det är att få 6 av 7 och det är ganska mycket lättare att få 5 av 8 än 5 av 7.

Jackpott-frekvensen justeras in mha 5 kr som lägsta utdelning istället för 15 kr.

På V75 var det i teorin 60% till de som klarade 6 o 5 rätt. Men i praktiken blev över tid på tok för ofta 26% eller t o m NOLL % tillbaka för 6 o 5 rätt. Pengar som sedan skyllades över till allarättsvinnarna i andra omgångar.

På V85 kommer det att bli 50% till de med 6 o 5 rätt i de flesta av omgångarna. Runt var 7e ( ordinarie ) omgång blir det bara 15%, och nästan väldigt sällan noll %.

Det låter såklart jätte-LÅGT med 50%....men dessa 50% kommer ( tack vare sänkningen av JP-gränsen ) oftast att BLI 50% med sällsynta 15%-omgångar och nästan aldrig 0%.

Hela tänket med att "separera" V85-lappen i ett V6543-block och ett DD-block ( där man beroende på utfall för V6543-blocket har chans på tröstpriser med ett eller två DD-fel ) är HELT RÄTT sätt att attackera ett "SVÅRT SPEL" med jättehöga toppvinster.

Det kommer inte att bli full bricka särskilt ofta. Men risken att man är helt rätt ute i omgång med extrem-dålig utdelning minskar när vi går från 7 avdelningar till 8.

qwerta 2025-10-17 21:17

Antar att svaret redan finns i tråden men hittade inget ... måste väl vara möjligt att lämna in ett 30% system (eget) + ett större jokersystem (med vänner)?