![]() |
Citat:
|
Skrivit till ATG, men inte fått något svar om detta med att reducerat radpris inte hänger kvar när man sparar systemet
Tack för att du kontaktar oss på kundservice. Vi har mottagit ditt ärende och kommer hantera det så snabbt vi kan. Ärendenummer: 4179766 Ett förbiseeende, men det måste ju åtgärdas snarast Men har man pengar på kontot för att spela ett 100 % system, blir det lätt fel, det normala är väl att man hämtar upp systemet och bara "klickar" lämna in systemet det sparade systemet och får ett 100% system, trots att man sparade och planerade för ett reducerat radpris |
ATG har satsat miljoner på att marknadsföra ”travets stora räddningsprojekt”
V85, med buller och bång presenterar man en potemkinfasad, en bedräglig skönmålning som döljer en bedrövlig verklighet. Att travsporten och framförallt spelet på trav befinner sig i en sluttande backe under VD Hans Lord Skarplöth ledning och kräftgången fortsätter. Omsättningen sjunker och spelarstocken urholkas. Hans Lord Skarplöth bassunerar ut en massa skitsnack om att ”det är hans förbannade plikt” att försöka vända det sjunkande skeppet i AB. Det var jättejackpotten som ATG dopade V85 premiären med som fixade omsättningen, hade de valt att dopa V5 med samma pengar hade de 145 miljonerna hamnat där. Reptricken att måla om fasaden med en ny spelprodukt, funkar kanske en gång. Men för att citera den gamla amerikanska presidenten Abraham Lincoln ”Man kan lura alla människor en viss tid och vissa människor hela tiden, men det går inte att lura alla människor hela tiden.” Att moonshina ett ett hus med färg, ballonger och koskinn på golvet, för att dölja de verkliga bristerna kan funka på kort sikt, men svartrötan sitter i strukturen, läs ledningen och styrningen av ATG. Det faktumet tvingas vi leva med. Kompetensen saknas. Vad vi beskådat, är ett försök av den bottenlösa inkompetens som råder inom ATGs ledning i allmänhet och hos VD Hans Lord Skarplöth i synnerhet. Ett försök att ytterligare några år klamra sig fast nära köttgrytan och kvittera ut runt 5.000.000:- årligen i lön och tantiem. VD Hans Lord Skarplöth är en fundamental felrekrytering som svensk travsport och spel på trav kommer att tvingas plikta över många år. Just nu har vi beskådat ytterligare ett spektakel, som lovar stort och inte ändrar ett skit, dvs den nya spelprodukten V85. Bara en sak är säker och det är att jackpot-Hasse kvitterar ut runt 5.000.000:- lön och tantiem i ytterligare något år eller två. Min stora fråga är: FÖR VAD?????????? Jajjan |
Inget evakueringslopp. 12e lopp
innebär att alla skall åka hem samtidigt min känsla är att 20-30% av publiken har lämnat banan när DD-2 V75-7 gått imål, dom har i de flesta fall hunnit ut på motorvägen när 12e loppet gått i mål Nu blir det att alla lämnar banan samtidigt räkna med minst 10 minuter längre kö på Eskils Axevalla kan vara struligt på sommaren, sommarland på samma utfart Kalmar 1 utfart som hästtransporterna också skall köra Sedan har ingen klar minnesbild hur det ser ut på utfarterna, det finns väl några banor som har knepigt trafikläge, kanske inte vardagstravet men V75, mörkt och kanske lite nya osäkra besökare. |
Var det någon som satte åtta rätt på 30 50 eller 70% inlämning?
|
Citat:
Ser förresten 1 med 50% insats, som är precis över gränsen. |
Citat:
Inte så många besökare att det är viktigt att "sprida ut dem". Förr hade det varit en stor sak. Numera snarast en icke-fråga. |
Citat:
Eller menar du att ditt VAL försvinner så att du måste göra om det igen trots att man har en "påbörjad kupong"? För mig återgår systemet till ett 100%-system, men själva valknappen finns kvar så att jag vid inlämningstillfället kan välja de igen. Däremot efter att jag lämnat in mitt system, ja då försvinner hela valmöjligheten. ( Vilket naturligtvis är helt korrekt ) |
Nej jag talar om ett system som är klart att lämna in
men avvaktar för ev sena ändringar och sparar systemet då när jag hämtar systemet igen så är det INTE 70% radpris utan normal 50öre jag sparade det med en beräknad kostnad på 672 kr, när jag hämtade upp det kostade det 960 kr (1 920 rader), visst det är bara fylla i 70% en gång till, men det glömmer man lätt, i vart fall jag, Nu i lördags låste sig excel, tror cirkulär referens, typ 140 000 rader bort till Ac kolumnen, räcker inte med att stänga ner excel och frigöra resurserna måste starta om datorn Givetvis lämnade jag in 2 min innan strykningen av min ena spik kom |
Citat:
|
Citat:
JAPP , så blev det i vart fall för mig är ju ett "nytt påfund" med alternativa radpris, men för mig är det inte logsikt nu, ett sparat system är ett sparat system, det skall inte återgå till std radpris. |
Citat:
Jag har tagit iupp det med min utvecklar-kontakt på ATG. Håller med dig till 100% att det inte känns logiskt alls. https://ibb.co/ccPQBMHt Se bilden för svar från ATG. |
Citat:
|
På söndag blir det ett litet test ur ATG's nya spelform V85 tas emot
Extra V85 på Solvalla - kval tilll Breeders finalerna, körs på Eskilstuna Viss nervositet antar jag, det körs många extraomgångar på ett år, vissa atraktiva andra kanske mindre lockande, men ATG får ju inte tappa omsättning på Söndag, det skulle jag se som ett tecken på att kunderna inte är 100% sålda den här xtraomgången borde vara lockande, det är ju hästar från hela landet som möts, och Det har väl varit samma uppllägg i ganska många år så det borde vara jämförbara förutsättningar, Den här omsättningen skall man matcha 2014-10-19 Oct V75E Solvalla 27 562 350 2015-10-25 Oct V75E Solvalla 32 448 925 2016-10-23 Oct V75E Solvalla 31 131 492 2017-10-01 Oct V75E Solvalla 31 214 580 2017-10-29 Oct V75E Solvalla 28 203 574 2018-10-28 Oct V75E Solvalla 24 042 866 2019-10-27 Oct V75E Solvalla 24 398 291 2020-10-24 Oct V75E Solvalla 30 251 236 2021-10-24 Oct V75E Solvalla 21 966 212 2022-10-30 Oct V75E Solvalla 24 714 168 2024-11-03 Nov V75E Solvalla 26 458 640 utdelning 2014-10-19 Oct V75E Solvalla 74 173 435 46 2015-10-25 Oct V75E Solvalla 2 102 096 1 356 28 2016-10-23 Oct V75E Solvalla 1 065 2017-10-01 Oct V75E Solvalla 324 631 1 476 64 2017-10-29 Oct V75E Solvalla 641 15 2018-10-28 Oct V75E Solvalla 355 2019-10-27 Oct V75E Solvalla 276 2020-10-24 Oct V75E Solvalla 2 888 55 2021-10-24 Oct V75E Solvalla 6 266 76 2022-10-30 Oct V75E Solvalla 71 234 525 44 2024-11-03 Nov V75E Solvalla 2 495 48 brukar inte skrälla i den typ av lopp, men 2015 fick Nuncio stryk, spelad t 1,13, Owen face vann t 92 ggr, 2 millar för dom klarade Owen + 6 andra vinnare. den kommer ni ihåg va ? åsikter Under 20 är lite tummen ner för V85 eller ? |
Dålig på att läsa i tråden så ursäkta om upprepning :-) ... men visst var 85 ett positivt ny "grej" som landa bra ... ? Har själv varit lite taggad och pluggad tidigare än vanligt mot andra v85an ... känns bra att det finns utrymme att presentera både sport & spel i den största spelformen ... helt säker på att det är viktigt för utvecklingen av travsporten!
|
Citat:
ATG hade chansen att lägga om schemat och renocla V85 till de ordinarie omgångarna, en gång i veckan. Men de envisas med extraomgångar och urvattnat varumärke. Ja, det omsätts alltd mer när man lägger ut "största spelformen". Men det är ändå inte en särskilt bra idé. |
V85 är bra.
|
Citat:
Intressant att Lord Skraplott beordrat marknadsavdelningen att pusha för att de "små andelsbolagen vinner". I sann Sovjetisk anda lyder fotsoldater och springpojkar. Undvik prat om stora bolag, framhåll nätreklam om dessa små bolags vinster. Det är väl ändå ingen som tror på dessa sagor? Håll ut några månader - snart kan vi spela V75 igen! |
Citat:
Observera även att det i lördags var 4 spelare som vann 550-900k genom att spela 1500-2000 rader med sänkt radpris. Tre av dem körde 30% och en körde 50%. Sänkt radpris är ett mycket bra erbjudande då 30% av 8 rätt nästan alltid kommer att betala bättre än 100% av 7 rätt. De där garderingsstrecken man får där man slipper en extra spik lönas sig garanterat i längden. |
Citat:
|
Jävla grisar! Fick svar från ATG idag:
"Vi har inga planer på att lägga V65 på lördagar i V85 dagen." |
Citat:
Pga pissiga tekniska begränsningar kan de just nu bara ha max EN V65a per dag. Och den har Norge paxat och vägrar att lämna ifrån sig. På lite längre sikt löser de förhoppningsvis korkade begränsningarna för antal spelformer av samma typ per dag. |
Citat:
Omsättningen är låg, formodligen lägre än ATG kalkylerat med. Även vid jackpott som du hoppats på. Jag fick rätt i att femrättsutdelningen kommer hamna under gränsen betydligt oftare än "man" kan tro. Att omsättningen skulle bli lägre än kalkylerat trodde jag skulle ta längre tid än ett par omgångar. Jag står fast vid att V75 gör comeback med modifieringar inom några månader: *Ändrade vinstfördelningar för 7,6, och 5 rätt. Samt vid JP på 5 rätt flytta hälften? av pengarna till 7 rätt och stjäl resten till JP-fondering. *Skrota dessa konstiga regler för filspel åtminståne spel från Sverige, låt spelare tippa på de rader de tror på och vill. *Varför skall det behövas ett AB för att få tillgång till startlistor digitalt (Hjälp på traven mfl)? Små förändringar som skulle kunna lyfta spelet. Ser vi V75 i Januari 2026 - förmodligen. |
Citat:
5 ordinarie omgångar är inte i närheten av att räcka till för att kunna läsa av frekvensen för låg-utd-JP. Över tid landar det rimligen på ca 1 av 7 för de ordinarie omgångarna. Omsättningen för Jackpott-omgångarna är i stora drag väldigt lik vad den varit för V75 de senaste åren med motsvarande mängd extra-pengar. Dock skulle jag personligen uppskatta om den sjönk ordentligt så att JP-effekten av extrapengarna förstärks istället för att spädas ut. Högre oms=utspädning av extrapengarna vilket är dåligt för de som spelat. 1* ) Här kommer du att få rätt i att nuvarande fördelning och omfördelningsregler inte kommer att bestå. Det som jag tror kommer att förändras allra först är hanteringen av "extra"-omgångarna. 2* ) Här är chansen/risken att du kommer att få rätt inom de närmaste 10-15 åren i princip noll. Ev lite lägre. Ingen skulle bli gladare än jag om frågan skulle få sin slutgiltiga lösning. Jag har kämpat för det här sedan reglerna infördes. Men prestigen inom ämnet är oändigt stor inom ATG. 3* ) Jag är inte helt säker på att det verkligen behövs AB. Däremot minst "Egen firma". HjälpPåTraven är ju numera Open Source och det finns "tillräckligt bra" icke supportade sätt att samla ihop det mesta av den spelinfo som behövs. Avtrycket på den icke supportade lösningen kommer att hållas ner till en minimal nivå. Vad gäller ATGs "Next_AIS" ( Atg Information System ) så innebär den väsentligt annorlunda teknik som kräver en del utveckling. Är inte alls säker på att HPT-Johan orkar ta tag i den biten ens om han får "Egen firma"-tillgång. Jag hoppas att svaren rätar ut några undringar/funderingar. |
Citat:
Istället för att säga "Du har rätt, jag har fel - hittills men det är för tidigt att säga någonting ännu" går du loss med fetstilen "Än har du inte fått rätt i någonting alls.". Jaja du ljuger ju inte så länge du garderar dig med ordet Än.... Fair enough jag ska inte bråka med dig vi kan väl vara överens om att utdelningstrenden efter 6 omgångar inte pekar i den riktning du spår med 0:- på fem rätt var 7:e gång. Det är ok även Saida hade fel vid något tillfälle: 25/10 12:- 1/11 38:- 2/11 0:- från 6 rätt 8/11 11:- 15/11 0:- från 6 rätt 22/11 0:- Nu hör det till spindoctors att flytta fokus när man riskerar att förlora en argumentation. Jag tänker mig att du vill hävda att "extraomgången" inta skall räknas även om det är V85 av någon anledning. I så fall tycker jag att vi bara skall titta på de datum det var uppehåll i Reykavik, 15/11 och 22/11. Det snöade lätt 25/10, 10/11 samt 8/11. *1 igen, Varför ska fördelningen ändras om V85 är perfekt. Få 0 kronorsutdelningar och högvinster i övrigt... eller hur det nu är. 2* Ett företag som drivs i botten pga av prestige styrs inte av vetiiga människor. Fortätter raset behöver vi inte bry oss om hästsport 10-15 år. 3* Ok det var ett ogrundat rykte som sa att det behövde vara ett AB. Men varför hålla på det så in i .... Släpp informationen fri, den används för att ÖKA omsättningen på spelet! Vad är det för förändring som gör att Johan mf l helt plötsligt saknar kunskap? Tid och intresse är en annan sak men det har man oftast mindre av när man driver företag jämfört med ett hobbyprojekt. |
ATG är ganska tydliga på att det kommer krävas AB för att ta del av den nya versionen av AIS, skulle förvåna mig om de backar från det.
Vill ni ha ett avancerat, OCH supportat, reduceringsprogram, som inte är Joker, får ni nog hålla tummarna för att BaraTrav börjar drivas av ett AB. Ser inte att Strappa ifrågasätter någons kunskap. Däremot måste du verkligen brinna för det för att orka driva det vidare. De kaffepengar som går att dra in kompenserar inte mängden tid du måste lägga på support och utveckling. |
Citat:
1* ) V85 är ABSOLUT inte perfekt eller färdigt i nuvarande form. Det enda som mitt förslag har gemensamt med nuvarande upplägg är fördelningen 35-15-15-35 när utfallets svårighetsgrad räcker till för att 5r ska ge minst 5 kr. För exakt alla andra utfall har jag en helt annan bild av vad som skulle fungera alldeles utmärkt. I stora drag hänger det ihop med att ATG inte har mod att skrota låg-utd-JP som vi känner det. Men trots rejäla brister är det flera klasser bättre än V75 med låg-utd-JP. 2* ) Kunde inte hålla med dig mer. På den här punkten är vi 110% eniga. 3* )Informationen är redan till 99.999% fri att hämta via en ganska okomplicerad och icke supportad lösning. Det enda man måste vara försiktig med är att inte hämta onaturligt mycket data på onaturligt kort tid. Så länge det sköts bryr sig inte ATG om den hämtningen. Och givetvis får man inte använda infon i kommersiella syften utan de korrekta avtalen. 4* ) Alla kan lära sig allt. Naturligtvis handlar det om tid och intresse för HPT-Johan. Men sedan länge är projektet "egentligen nedlagt" och har tuggat på så länge befintlig lösning fungerat utan omfattande utveckling. Nya funktioner har lyst med sin frånvaro i många år vid det här laget. Vad gäller 1 av 7 så har det sedan lång tid tillbaka poängterats att det handlar om ordinarie omgångar. Extra-omgångarna borde ALDRIG ha ingått i V85-"projektet". Åtminstone inte i helt ojusterad form. Men spelarkollektivet ger inte ATG mycket till val. Man spelar för 15-25M mer till extraomgångarna på "lördagshuvudspelet" än om tävlingsdagen körs med annan huvudspelform. Som tur är visar ändå ATG någon slags bollsinne när det gäller extra-omgångarna. Mitt förslag där är att HELT skippa Jackpott på dem och istället köra automatisk upp- och nerflyttning av pengarna när någon vinstgrupp inte ger utdelning. Så var det på gamla V65-tiden innan man växlade till V75. Såklart inte säkert, eller ens troligt, att de väljer min lösning rakt av. Det jag vet säkert är att de tittar på alternativa utd-modeller för extra-omgångarna. |
Ska bli intressant att se omsättningarna när alla V85or ska avverkas andra halvan av december . Inga normala människor undantag ombudsbutikerna har klarat att läsa på allt. Nu adderas ett lopp varje dag. Blir sannerligen en utmaning . Troligen även att få till vettiga omgångar om det finns någon form av kvalitetskrav från spelbolaget .
Sen undrar man om 5 rätt någonsin kommer ge över 100 kr i utdelning när det inte är så svårt att ingen hittar alla rätt. Dom som sätter 8 rätt får ju samtidigt enormt många fler femmor än vad som var fallet i lägsta vinstgruppen på V75. De 5-14 kr som nu delas ut på femmorna till skillnad mot på V75 är ju meningslösa vid 5-6 rätt totalt men har man 8 rätt och får enormt många femmor blir det ju en rejäl slant . |
Citat:
Vad är din uppskattning av 8r-lapparnas andel av 5r-potten i premiär-omgången? Hint: Ta din uppriktiga gissning....och dela med 5! :) För omgångarna som delat ut 1M+ på 8r handlar det om under 1%. Myten/snedräkningen/missuppfattningen om att allarättslapparna alltid trycker ner utd på 2-3 fels-utd håller sig fast på ett envist sätt. Utd på 5r kan vara väldigt olika på samma 8r-utd. Så "ingen vinnare" behöver inte betyda att 5r var löjligt svårt att klara av. Men i stora drag måste det till ett utfall med 0-1 vinnare på 8 rätt för att 5r-utd ska orka upp över 100 kr. Och då blir det ändå inte långt över 100 kr. |
Citat:
|
Citat:
Trots totalkassa system har jag vid ett par tillfällen lyckats få 15-20% tillbaka på större andelssystem som klarade enbart 6r som bäst. Det var jag OERHÖRT nöjd med. I premiäromgången tog 8r-lapparna ca 5% av 5r-potten. Andelen minskar med minskat antal 8r-rader, och ökar med ökat antal 8r-rader. Tyvärr går det bara att göra exakta uträkningar när utdelningen är så pass hög att samtliga allarättsrader kommer med på "Vinstlistan". Men det som går att läsa av är att det effekten är försumbar i förhållande till hur stor effekt många tror att den är. |
Citat:
Jag ber om ursäkt att jag tvivlade på din AB-tolkning. Beskedet är bedrövligt. Det enda lilla positiva är att de trots allt utvärderar ansökningsprocessen kontinuerligt. |
En månad har nu passerat sedan spelbolaget ATG presenterade sin nya lördagsupplevelse där flaggskeppet V75 ersattes av V85.
Nu meddelar man att man gör förändringar i hur upplägget ska se ut. Från och med den 6 december presenterar man en ny spelkalender. – Vi vågar inte lova det men 6 december är ambitionen, säger spelproduktschef Nicklas Jonsson under en pressträff som ATG bjöd in till under onsdagen. Det som presenterades är ett nytt upplägg vad gäller spelformerna V4 och V5 på lördagar. V4 har tidigare avgjorts under de sista fyra loppen av de totalt tio, medan V5 avgjorts mellan lopp fyra och åtta. ”Måste titta på helheten” När V85 avgörs på Åby den 6 december kommer V4, om allt går enligt planen, istället köras direkt från det första loppet medan V5 inleds först i lopp sex. Det innebär att V5 kommer avgöras på samma sätt som tidigare, innan V75 ersattes av V85. – Man måste titta på helheten, V4 konkurrerar med V5. Vi vill dra isär dem mycket mer, många spelformer går parallellt. Vi behöver utnyttja de 10 loppen bättre. Det är en känsla internt att vi inte hamnat helt rätt, säger Nicklas Jonsson. Utöver det väljer ATG också att byta plats på Top 7 från V85-6 till V85-7. – V4 och V5 är det som vi fått mest inspel kring. Men Top 7 har kommit i kläm eftersom det ligger i det loppet som startar TV4-sändningen och då blir det väldigt tajt med tid från det att sändningen startar. |
Rättelse
Även jag måste eventuellt pudla. Jag räknade upp antalet omgångar utan utdelning på fem (och sex) rätt sedan starten och fick det tillvarannan gång, eller 3/6.
Enligt Daniel Berglund är det rätta 4/6: Citat:
************************************************** ************************************************** ******** Kravet på AB är det för att snedvrida konkuransen till "Joker A/S" fördel? Vad och till vem har Joker betalat för det kan man undra.... Någonting är unket på hästsportens hus, men det flaggade jag för här på forumet vid diskussion om hur V85 pressades fram mot somligas vilja. Även på hästportens hus. |
Citat:
Dina 3 av 6 totalt stämmer utmärkt bra om man envisas med att räkna in snedvridna extraomgångarna. ( Om man räknar in dessa blir det nog minst dubbla frekvensen ) 2 av 5 är vad som inträffat hittills på de väsentliga ordinarie omgångarna. |
Det svar jag fick från ATG var
"Hej Anders Stämmer, det är ett krav att vara ett AB för att få tillgång till vår speldata. Orsaken är att vi har bedömt att det är ett grundkriterium för att säkerställa att datan hanteras med rätt syfte. Vi vill helt enkelt inte släppa iväg datan till vem som helst. Hoppas för förståelse för detta. Tack! Mvh Johan " Den bedömningen måste vara gjord av någon som slagit i huvudet hårt. Om man jämför med Svenska Spel så har de två krav på api-access: 1) Personnummer. 2) Email-adress. |
lol. Skönt att höra att det enda som krävs för att vara en hyvens person är ett AB. Finansinspektionen, Bolagsverket, Skatteverket, et al kan nu slappna av och antagligen sluta göra kontroller av företag.
|
Som jämförelse kräver Svenska Spel inget annat än personnummer+email för att få api-access.
Vad är det de tror ska hända? Att det ska leda till, hemska tanke, mer spel? All info som går att ta hem via "AIS" går även att hämta helt anonymt via skrapning på atg.se om man vill göra något "fuffens". Vad det fuffenset nu ska vara? Enda anledningen till att man vill ha avtal med ATG är för att det ska vara officiellt supportat så att ens egna lilla skara av kunder också ska kunna få support. |
2 av 5 blev 2 av 6.
|
Försökte lägga in en bild men det ick inte. Lägger en länk istället.
Kanske behövs inte AB för vissa funktioner? Jag lyckades hitta detta användbara i vänstermenyn på ATG.se https://imgur.com/a/XJDqwlg |