Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   V85 (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/62614-v85/)

Strappa71 2025-12-06 15:48

Citat:

Ursprungligen postat av GGS (Inlägg 842508)
Så här gör jag.
Med hjälp JP-siffran och baklängesräkna fram vilken omsättning det motsvarar så vet jag hur mycket mer 8-rätt kommer att ge, oftast en faktor omkring 2ggr. Sedan är det bara att räkna som det vore en vanlig omg utan jackpott och då är 8-rättspotten vid varje tillfälle lika med 5-rättspotten, och sedan multiplicerar man 8-rättsutdelningen med faktorn. Klart.

Potterna för 7&6?

Det går att räkna ut allt för hand. Men enklast torde vara att få det automatiserat från uppskattad allarättspott? T ex behövs ju uppskattad omsättning för att antalet inlämnade rader ska bli "rätt".

Att ta JP-siffran och baklängesräkna är möjligt. Det är ju en automatisering av just det jag förespråkar. Men manuellräkning av det här är knappast något som användare i allmänhet sitter och pysslar med.

Strappa71 2025-12-06 18:37

Stor risk för en till omgång med låg-utd-JP. Å andra sidan hade det blivit exakt samma sak med V75.

sigh 2025-12-06 19:32

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 842523)
Stor risk för en till omgång med låg-utd-JP. Å andra sidan hade det blivit exakt samma sak med V75.

Jo men då skulle man sparat in på rebranding etc till v85. Hur skulle utdelningen på 6 och 7 rätt blivit om det var v86 med 50öres radpris? 4 utdelningspotter känns värdelöst.

Strappa71 2025-12-06 19:43

Citat:

Ursprungligen postat av sigh (Inlägg 842530)
Jo men då skulle man sparat in på rebranding etc till v85. Hur skulle utdelningen på 6 och 7 rätt blivit om det var v86 med 50öres radpris? 4 utdelningspotter känns värdelöst.

Ungefärligt:

4000-30-JP.

Ingen egentlig skillnad där heller.

Finns ingen spelform som "tål" såna här utfall.

Mitt förslag till uppflyttningsvariant hade inte gjort någon omvälvande skillnad det heller. Skulle blivit runt 5000-60-0-0 med "min variant". Och väldigt mycket mindre till fondering. "Vanlig" JP finns inte med alls för den här varianten.

olle 2025-12-06 20:03

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 842531)
Ungefärligt:

4000-30-JP.

Ingen egentlig skillnad där heller.

Finns ingen spelform som "tål" såna här utfall.

Mitt förslag till uppflyttningsvariant hade inte gjort någon omvälvande skillnad det heller. Skulle blivit runt 5000-60-0-0 med "min variant". Och väldigt mycket mindre till fondering. "Vanlig" JP finns inte med alls för den här varianten.

Vi får nog leva med väldigt skiktade lopp fram till våren nu när antalet startande hästar för rikstoton kommer vara väldigt begränsat . Sen kan det bli svåra omgångar ändå när väder och banor troligen kommer ställa till det en del. Tycker det märkts senaste åren att skifte från kallt till mildväder blivit vanligare i mellan och norra Sverige och då blir förutsättningarna ofta väldigt vanskliga . Och sen att bedöma hästar som måste gå med brodd utan mycket statistik att gå på också väldigt svårt .

Skog 2025-12-06 20:45

När det blir så här lätta rader borde det klassas som en "extraomgång". Vi är nu uppe i jackpott på femmorna 4/8 gånger, eller 0 av 4 om man väljer att bara räkna vissa speciella omgångar. Och ja det hade varit bättre med 7 avdelningar, det är tydligen svår för ATG att få ihop 8 avdelningar.

Några omgångar till så ser speltorskarna det jag mfl sagt från början och V75 gör comeback med ändrade jackpottregler och annan fördelning mellan vinstgrupperna! V85 är iskallt. Herr Skraplott och hans hangarounds kan säkert hitta något att peka på som åtminstånne inte är sämmre än V75. Medianutdelningen på tre fel? Eller kanske medianomsättningen jämfört med V75 på skottår när medeltemperaturen är något högre under vintermånader? JA de kan säkert skruva till något.

Edit 1
Är det någon som kan hjälpa mig? Jag har lite svårt att urskilja den fantastiska lördagsupplevelsen som lär vara av sällan skådat slag. Många hade svårt att tänka sig hur V85 skulle utvecklas och bli överraskade har jag för mig. Jo jag tror mig se det men jag ännu känner mig inte överraskad.

travanalys 2025-12-07 22:24

20,2 miljoner i åttarättspotten igår, när såg vi senast så lite att utdela för alla rätt en lördag? Hade det varit V75 igår så hade åtminstone 39% utdelats till spelarna, nu blev det istället 32,5% av omsättningen. Travet är i kris och jag tror att det behövs bytas ut en hel del både i ledning och styrelse om man ska kunna vända detta. Framför allt så finns det inte hästar att tävla med och kikar på antalet tränare som lämnat in sina licenser de senaste åren så bör man vara riktigt, riktigt orolig.

Att V85 inte har varit nyckeln till framgång kan vi redan nu vara rätt så säkra på. Själv gillar jag det inte alls och tror inte att jag kommer att spela på denna spelform mer än undantagsvis. Det vi framför allt kan se när vi jämför siffror från föregående år är att enloppsspelen med sammanslagen pool har minskat avsevärt. Det beror förmodligen på att antalet initierade spelare har minskat dramatiskt och typen av spelare som köper en andel eller köper en harry boy, aldrig kommer lägga stora pengar på vinnare, plats eller tvilling. Och det är av någon anledning där som ATG vill att omsättningen ska komma från.

Vad man borde göra? Låt fransmännen spela i svenska pooler. De är resursstarka och det kommer även förbättra oddsen för oss som har koll på hästarna i Skandinavien och kommer således öka även den inhemska omsättningen. Sedan bör man kraftigt öka uppfödarpengarna, det är därifrån hästmaterialet kommer och vi måste föda upp mer hästar om vi ska få mer spelvärda lopp. Mitt tredje förslag är att man måste låta travet ha allt fokus i sändningarna. Som det är nu så börjar man prata om ett kommande lopp med 1-2 minuter till start, till och med när startbilen rullar ibland. Alla dagar, alla lopp, så bör man åtminstone från defileringen ha fokus på det lopp som ska köras. Sedan vill jag väldigt gärna ha en spelbörs med svenskt trav igen men det kommer nog aldrig att hända.

Tror egentligen heller inte att något annat av mina förslag är aktuella utan det är nog så att man får hitta något annat att pyssla med...

incitatus 2025-12-07 22:48

56 lördagslopp på V85

man har ju inte precis "promotat" framtidens kuskar / tränare,

Lärlingar som vunnit är
Elitsloppskusken Oskar Ginman som är fast kusk på A Fair Day
Florhed som är 1e man i ett av sveriges största / framgångsrikaste stall
Henrik Kihle som fick köra/vinna med ett B-tränat kallblod, gissar att träanren inte var kvalificerad köra v75 (ej kollat)

Den senaste månaden har man staplat irritation / problem / konstigheter på hög för oss som älskar trav.

DET ÄR EN BEDRIFT ATT GÖRA SÅ MÅNGA KARDINALFEL PÅ SÅ KORT TID

när basen av travspelarna utgörs av Harryboyare o andelsköpare är avgrunden nära

Grattis ATG på V85 - ÅBY tog ni 6 rextra miljoner från spelarna och la i jackpothögen

Jag började spela v65 när jag var 14år, dvs 1 a omgången med Rodetto / HOS, jag har kvar gratisprogrammet, MEN NU EFTER DRYGA 50ÅR nu tvekar jag att fortsätta med V85

PS Mor jobbade i kassan på posten, så lämna in en rad för 16 - 24kr på fredags EM var snabbt gjort, ibland fick man lämna in på torsdagen

Strappa71 2025-12-07 22:57

Citat:

Ursprungligen postat av travanalys (Inlägg 842553)
20,2 miljoner i åttarättspotten igår, när såg vi senast så lite att utdela för alla rätt en lördag? Hade det varit V75 igår så hade åtminstone 39% utdelats till spelarna, nu blev det istället 32,5% av omsättningen. Travet är i kris och jag tror att det behövs bytas ut en hel del både i ledning och styrelse om man ska kunna vända detta. Framför allt så finns det inte hästar att tävla med och kikar på antalet tränare som lämnat in sina licenser de senaste åren så bör man vara riktigt, riktigt orolig.

Att V85 inte har varit nyckeln till framgång kan vi redan nu vara rätt så säkra på. Själv gillar jag det inte alls och tror inte att jag kommer att spela på denna spelform mer än undantagsvis. Det vi framför allt kan se när vi jämför siffror från föregående år är att enloppsspelen med sammanslagen pool har minskat avsevärt. Det beror förmodligen på att antalet initierade spelare har minskat dramatiskt och typen av spelare som köper en andel eller köper en harry boy, aldrig kommer lägga stora pengar på vinnare, plats eller tvilling. Och det är av någon anledning där som ATG vill att omsättningen ska komma från.

Vad man borde göra? Låt fransmännen spela i svenska pooler. De är resursstarka och det kommer även förbättra oddsen för oss som har koll på hästarna i Skandinavien och kommer således öka även den inhemska omsättningen. Sedan bör man kraftigt öka uppfödarpengarna, det är därifrån hästmaterialet kommer och vi måste föda upp mer hästar om vi ska få mer spelvärda lopp. Mitt tredje förslag är att man måste låta travet ha allt fokus i sändningarna. Som det är nu så börjar man prata om ett kommande lopp med 1-2 minuter till start, till och med när startbilen rullar ibland. Alla dagar, alla lopp, så bör man åtminstone från defileringen ha fokus på det lopp som ska köras. Sedan vill jag väldigt gärna ha en spelbörs med svenskt trav igen men det kommer nog aldrig att hända.

Tror egentligen heller inte att något annat av mina förslag är aktuella utan det är nog så att man får hitta något annat att pyssla med...

Det stämmer bra att för 6/12 blev det mindre återbet för V85 än det hade blivit med V75. Tidigare har dock det omvända varit fallet och nu är det ganska precis jämnt upp.

Exakt hur just det här faller ut över lite längre tidsperspektiv är svårt att förutse.

Just den här omgången blev det sämre återbet med V85. Tidigare har det varit tvärtom.