![]() |
Citat:
För mig är det busenkelt. Exakt noll risk att jag fortsätter med varje-vecka-spel om det mot förmodan skulle bli återgång till V75. Med det sagt är V85 som det ser ut nu inte alls någon optimal produkt. ATG har helt misslyckats med att göra om så att det känns som något verkligt nytt. Men trots att flertal detaljer inte är på plats föredrar jag V85 framför V75. T o m för extra-omgångar. |
Citat:
Trots att du fick sitta med i en fokusgrupp verkar det inte bli en hit. Det måste kännas hårt att se hur hästlotto tagits mot av spelarna, att se hur det inte hjälpte att bara slänga på en avdelning på V75 och tro att spelarna skulle återkomma. Det fungerade ju på Remys tid. Några omgångar till så läggs V85 ner. V75 välkomnas tillbaka! |
Citat:
V75 hade jag avvecklat till 95% och om det kommer tillbaka avslutas varje-vecka-spelet omedelbart. Jag har inget som helst problem om det mot förmodan blir en återgång till V75. Jag är ju bara en liten och obetydlig skvätt i omsättningsbyttan ändå. Framtiden får utvisa. Men att en V75-återkomst skulle bli succé håller jag för högst osannolikt. Så osannolikt att du helt slipper mig i travspelsdebattsammang om inte utvecklingen fortsätter i samma riktning ändå. Ovidkommande detalj: På de senaste 9 ordinarie V85-omgångarna har det blivit EN låg-utd-JP. |
Citat:
OK det är 2 läger De som spelar för 1 000 -1500 o uppåt tycjer V85 är Kanon De har tid lägga många timmar på att läsa in sig, de som man hör på TV ATG live och i krönikor kan läsa trav PÅ BETALD ARBETSTID" De har ofta travfakta, 1000 kr / månad, kanske köper tips på betaltjänsterna Vanliga Svensson tycker v85 är en katastrof som kanske spelar ett system för 150 - 300 kr och läser program o aftonbladets tips på fredag, kanske prenumerar på Ronden/Guiden Och man sitter väldigt stadigt i den ena eller andra gruppen, väldigt starka åsikter. För mig är det otroligt konstigt att ATG inte arbetat med radpriset, ALLA andraföretag justerar priserna, vissa som inom resenäringen flera gånger om dagen. ATG inte rört priset på 30 år, klartdet blev mkt lättare tippa v75 halverat radpris, de kunde höjt radpriset 10 öre 2023-24 och 10 öre nu, hade det skrämt bort många spelarna Jag började spela v65 när Rodetto vann omg 1 och spelat nästan varje vecka i 52 år men det blir V5 framöver,perfekt 5 lopp, ingen jackpot, kan få betalt för en vinnande ide V85-Lotto lockar mig INTE PS jag har programmet fr Omgången 1 i skrivbordet, fick 3 rader med 5 rätt på 36 rader om jag skall tolkade inringade hästarna som systemet, borde vara så |
Ni som klagar på att V86 är för svårt.
Får man fråga vad ni siktar på att vinna för utdelning? Är ni nöjda med 10000 kr på 7 rätt? Är det målsättningen? Eller är det bara att kunna pricka alla rätt som är målsättningen? I sådant fall finns ju även V5, V65 eller vad som helst med färre hästar om det bara handlar om att pricka alla rätt. Eller vill ni vinna 100 000 kr+ på V85 och tycker det är för svårt? Det är väl i sådant fall ungefär lika svårt som att sätta 100 000 kr+ på V75? Att vinna mycket pengar är svårt och alltid någon form av lotto. Det är knappast att du kan sätta flera lågprocentare i samma omgång på 100 % skicklighet. Du ska ha lite tur att någon favorit oväntat galopperar eller liknande för att få in en sådan rad. Hur är 8 hästar lotto men inte 7 hästar lotto? Du tror att du enbart med skicklighet sätter 7 rätt till högre utdelning? Är V86 också lotto? |
Att ha Tur är vitt begrepp som ibland missbrukas.
Inom sporten har ofta skickliga spelare Tur !? Stenmark fick höra ”nu hade du tur ” efter en knapp seger. Han svarade då ”de märkliga är att desto mer jag tränar desto mer tur har jag” Smart kille. Trav är framförallt ett skicklighets spel men ibland går det att vinna stora pengar med lite tur. Men det är sällan bara tur som ger storvinster. V65 var ju storspelet i 20år och när V75 kom var det betydligt svårare att få alla rätt. Efter ytterligare 30år kommer V85 och det blir ännu svårare. Jag är en gammal man men efter ett tag vänjer man sig kanske vid att tippa 8 lopp. Men nu känns det hopplöst att tippa 8lopp med moderata system. Det krävs onödigt mycket ”tur” ha,ha. |
Citat:
|
Citat:
|
Nu är spiken i kistan satt för spel på V85 för min del.
Jag är ändå ingen småspelare, inte heller någon storspelare. Reducerar via program fram ett system om en kostnad av ca 1000 kr/lördag. Inte nog med att det är ett lopp mer. Själva reduceringen blir mycket mer strikt och du får nästan uteslutande ta bort de roliga skrällchanserna du grävt fram. Du får ofta "hitta på" en reducering för att få ned systemkostnaden. T ex en "halvspik" startnummervillkor etc. Det ATG trodde var att spelarna skulle uppskatta att man vann ofta. Iaf jag spelar inte för att vinna mellan 12-350 kr varje lördag. Kunde sitta vinstlös halvårsvis på V75 och ändå tycka det var roligare. Förr eller senare kommer man in i ett litet stim och då kunde vinsterna vara fyr- till sexsiffriga. På V85 finns inte de förutsättningarna. De extra loppet, den svårare reduceringen och nästan "skitsmåvinst" varje lördag gör att jag med lite sorg i hjärtat hissar ner ATG-flaggan. Hoppas dock på förändringar som gör att jag skulle ändra mig. Trav har varit min lördagsrutin i över 30 år. Har många trav-/spelvänner som känner precis som jag. En del har redan slutat andra är på g. Lägg till detta att man är så fega att inte erkänna att Skarplöth fick gå p g a V85-fiaskot är även det lågt. |
Vad man skall göra långsiktigt är ingen lätt fråga
Men för att inte tappa kunder den närmsta rekomenderar jag ATG A höja radantalet man kan spela med reducerat radpris, 4000 rader kanske upp till 5 000 rader eller mer B Många trogna kunder spelar reducerade system, det måste gå att göra till reducerat radpris. Detta borde inte vara alltför svårt att verkställa Det här blev fel, tyvärr kände nog många kunder tidigt att det här var inte en attraktiv produkt Blev V85 igår men annars är mitt förstaval V5 på Lördagar, fick tillbaka 1/2 insatsen |
Citat:
Här tror jag du har helt rätt. Jag har även svårt att se varför man inte redan har detta. Borde generellt vara bra att så många som möjligt kan delta på ett roligt sätt istället för att begränsa. |
Citat:
Håller med, det är väl bara för ATG att köra en provperiod, om det inte får några negativa effekter så låt det vara kvar. Att spela reducerat är ju halva nöjet med travspel. |
Vad skulle hända om ATG hade ett spel där insatserna är begränsade till låt säga max 500-1000kr.
Hade det fungerat eller hade omsättningen försvunnit? Även om det fortfarande varit svårt så hade det känts som man spelat på mer lika villkor än att mega-systemen suger musten ur alla potter. |
Citat:
Inga regler som är lätta att kring gå, som att det bara är att spela flera konton. Men V85, och V86, är något som kratig gynnar storspelare och andelsystem. Den stora massan som spelar system för några 100kr är bortfintade, frågan är hur länge det tar innan de ger upp. låmgsam avtrappning av intresset för travets "kärntrupp" |
Citat:
1) Det går alltid att runda och då blir det ännu mer orättvist. 2) Det är inte de stora systemen som suger musten ur alla potter. Antal vinnande rader per vinstgrupp ( allra helst de lägsta vinstgrupperna I) stämmer överens mycket väl vs spel%en HELT UTAN hänsyn taget till storleken på inlämnade system. Det här är en av många myter om travspelande som envist biter sig fast. Om det berodde på systemstorlekar skulle det aldrig gå att räkna på utan att ta hänsyn till dessa. Men det gör det och därför stämmer helt enkelt inte den annars "logiska" villfarelsen. 3) Det skulle krascha omsättningen med oproportionerligt antal procent. 4) De "låga" utdelningarna i de lägre vinstgrupperna är i stort sett rättvisande med avseende på hur mycket lättare det är att få rader med 1-2-3 fel jämfört med alla rätt. |
Citat:
Att Butiksandels-dominansen avtagit rejält är en av de största uppsidorna med V85 vs V75 enligt mig. På V75 var det ofta helt bedrövligt. På V85 är det väldigt sällan bedrövligt. |
Citat:
Frivilligt att svara. |
Citat:
Var lägger du in de små utladssystemen som vinner Om jag räknar rätt så var det igår 9 rader på ATG.se/Mobil som hade 8 rätt det är 10% av system, och det är väl inkl nästan alla Harry boy över 2000 var det 50 rätta rader, där tror jag nästan alla utlandssystemen skall läggas till, 20 till har inte koll på historiken men skall analysera vinstlistorna framöver |
Citat:
Men ja, de flesta av de mindre systemen brukar vara Harry Boy. Vissa utlandssystem som är spelade som spelfil visas som spelfil. Men långt ifrån alla. Så en del mindre utländska vinnar-system är del av förmodat väsenligt större filspel. |
Citat:
Övrig speldata har jag samlat på mig genom årens lopp. T ex så har jag en excel-fil med över 60000 streckspelsomgångs-data. Allt från V3 och uppåt. Aldrig haft något anställningsförhållande hos ATG. Men vid ett par tillfällen har jag fått arvode i samband med fokusgrupp-arbete. Men jo, jag har genom åren haft mycket bra kontakt med vår enormt saknade Kudden och har numera hygglig kontakt med en trio ATG-människor. Det gör att jag kan ställa frågor kring speldata för att bättre förstå hur jag bör spara på mig och tolka den stora datamängden. |
Citat:
Jag är så jäkla imponerad över ditt engagemang och kunskap gällande speldata och övriga funderingar som dyker upp på linan gällande ” spelets regler” Du är grymt duktig och saklig, har alltid svar på frågorna som dyker upp oavsett dignitet. Tack och bock. Efterhandaren / Loke |
Det är såna här spelfilurer vi småspelare ska konkurrera med på nya moderna V85.
Spelprofilen sitter nere i Egypten och drar in 11,7 miljoner på sina andelsspel. Lätt som en plätt. V85 avgjordes i lördags på Axevalla. Värdet för åtta rätt blev 544 494 kronor. Den stora vinnaren i omgången blev spelprofilen Nader el Ashkar som lyckades med bedriften att sätta över 18 (!) vinnande system. Total vinst blev 11,7 miljoner på fem bolag till 443 glada andelsköpare. |
Citat:
Om det är så lätta pengar. Varför gick du inte med i hans andelsspel? Det finns ingen logik i det du säger. Att vinna 11,7 miljoner kr är inte lätt. Det satsas många miljoner varje vecka och de flesta träffar inte rätt. För att vinna så mycket krävs både att man går väldigt hårt på sina idéer och sen samtidigt har mycket stolpe in. Samtidigt som han vinner denna vecka så lastas det in massvis med miljoner kr på stora andelsspel som är rena förlustpengar. Det finns återigen inget som säger att du måste satsa stort för att vinna. Det mest sannolika är att ju större summor du satsar, ju större summor förlorar du. Det gäller för nästan alla spelare. |
Citat:
|
Citat:
Någon enstaka? Oftast har läggarna ingen andel alls själv. Jo, jag ser att du skriver att det gick till 443 glada andelsköpare. Då var det rimligen dem som "drog in" de där pengarna. Att Nader var den stora vinnaren är ett mycket märkligt sätt att uttrycka det. Han drar in runt 3-4% av insatserna, men inte mycket av vinsterna. Om något alls. Den här omgången utgör ett undantag från det vi vanligen sett på V85. Det vanliga är att Butiksandelarna inte alls dominerar V85 på samma sätt som de gjorde på senare år med V75. Om ni tjatar tillbaka V75 så är det mer av sånt här ni kommer att få, inte mindre. |
Citat:
|
Citat:
Andelssystem, reducerat, matematiskt och allt möjligt hokus pokus gällande travspel är inte min likör. Vanliga hederliga system har jag spelat 60 år och förhoppningsvis ett tag till. Var och en blir salig på sin tro. |
Citat:
Efter knappt 20 omgångar, där nästan hälften haft Jackpot på 8 rätt och det är vinteromgångar med dess implikationer Och plötsligt är EN slutsats klar, butiksandelarna dominerar inte längre Hur vet du att trenden bröts här, butiksandelarna har börjat återhämta eventuellt tapp för att återgå till den normala vinstandelen För övrigt har de jackpotfria V85 omgångarna visat nästan exakt samma omsättning som motsvarande jackpotfria omgångarna förra året, genomsnitt V75 84 548 KKR V85 84 441 KKR Något 5 - 7% omsättningslyft blev det inte, skall det komma nu ? Tveksamt |
Citat:
Det är något jag noterat under HELA den här V85-test-perioden. Senaste omgången utgör ett rejält undantag. Men det är såklart så, att om det var nu i helgen det vände och de börjar krascha utdelningarna lika regelbundet som de sista åren i V75-eran så kommer jag naturligtvis vika ner mig totalt även där. |
Min omsättning ovan stämmer inte hade en post som icke numeriskt
Såhär ser den korrekta jackpotfria omsättningen ut median ex JACKPOT V75 87 361 433 v s V85 85 630 805 -1 730 628 Snitt EX jackpot V75 85 578 747 v s V85 84 441 393 -1 137 355 |
Citat:
I dagens "V85" återfanns ett 4-hästarslopp med jättefavoriten A Fair Day 92%. För den oinsatte och oseriösa spelaren kan dagens omsätting verka ovanligt hög, kanske kan det bero på att folket tycker om att spela på favoriter som känns igen? -Amatörmässigare slutsats kan näppeligen dras, omsättingen avspeglar att spelarna såg dagens spel som en V75-omgång. Precis som dina siffror visar. Jag vet att ATG noterade detta, spelarna vill ha V75 tillbaka. :whistling: |
ATG planerar justeringar av V85
Wallin bekräftar att det är ändringar på gång: “Vi jobbar med flera förändringar runt V85 framåt, det gäller bland annat jackpothanteringen och funktionen sänkt insats. |
Citat:
Reducerat radpris vänder sig främst till spelare som vill spela på hästar de inte riktigt tror kommer vinna men "kan vara kul att ha med" ála lotto. Förändringarna kan i bästa fall innebära att spelarflykten från V85-lotto bromsar in lite, knappast att förlorade spelare återkommer. Nyrekrytering och en ökad omsättning kräver helt andra förändringar. |
Citat:
|
Citat:
De travintresserade spelarna som vill göra ett eget system för 150 - 400 var totalt bortfintade De var stor sponsor till andelsköpare o storspelare Bara byta strategi, köpa andel eller möjligen en Harry Boy, lägga 2-3 på att görta ett eget system för några 100 lappar är totalt meningslöst i denna spelfor, För spelet behöver de heller inte lägga pengar på travtidningar o tipsjänster Men av omsättning att dömma har folk redan lämnat detta skitspel |
Citat:
Absolut ingen succé än så länge, men har folk verkligen lämnat spelformen om det ändå är drygt 103M i omsättning till en Norge-omgång? Jag lämnade bara in en chans-lapp med 15öres-alternativet. Hade inte en tanke på att lämna in något större. Varken eget eller andelsspel. Antar att jag inte är ensam kring ett sånt tänk. Och då är ju 103M ändå en hygglig omsättning. Alla detaljer kring V85 är absolut inte perfekta. Nyheter är på gång, men där är jag smått orolig över att det blir "för lite, för sent". Chansen att de vågar sig på några mer radikala förändringar befarar jag är "låg". |
Citat:
Avdelning 1: Spik 1 Avdelning 2: Spik 5 Avdelning 3: Spik 6 Avdelning 4: 11, 2, 5, 6, 8 Avdelning 5: Spik 6 Avdelning 6: Spik 1 Avdelning 7: 6, 8, 2 Avdelning 8: 4, 2, 15, 6, 5, 14 Antal rader: 1 x 1 x 1 x 5 x 1 x 1 x 3 x 6 = 90 rader |
Citat:
5 spikar är väl ändå totalt överdrivet? Jag håller med dig om att det absolut inte omöjligt att pricka alla rätt med det där utfallet. Men 90 rader? Ganska orealistiskt. Kanske hellre 5 x 1 x 1 x 5 x 4 x 1 x 3 x 6 = 1800 rader x 15 öre = 270 kr. Och över 30 lax in utan att behöva vara överdrivet ihopfantiserat. |
Citat:
|
Citat:
Är 103 miljoner en hygglig Jackpot omsättning Vi hade Jackpot på Bjerke i mars 2024, omsättningen då var 2024-03-16 Bjerke 116 226 009 10% av omsättningen försvann, visst det är numera EXTREMT viktigt att vara selektiv och avstå ganska många V85-omgångar, men nu var det jackpot, lockar det inte längre ? Om du jämför med Jackpotomsättningarna på V75 förra året är 103 miljoner bra ? (Osäker om norge är spelar på alla dessa omgångar) 2025-01-18 V75 Jägersro 105 681 028 2025-02-15 V75 Åby 107 333 832 2025-04-05 V75 Bollnäs 110 675 414 2025-05-10 V75 Umåker 99 054 080 2025-08-30 V75 Bergsåker 124 547 097 2025-10-11 V75 Solvalla 123 059 496 2025-11-08 V85 Bergsåker 111 983 669 2025-11-22 V85 Jägersro 108 974 902 2025-11-29 V85 Solvalla 110 083 031 2025-12-13 V85 Östersund 105 288 484 2026-02-28 V85 Axevalla 109 881 178 2026-03-14 V85 Bjerke 103 351 488 Men att säga att 103 är bra, vet jag inte, med målsättningen att den " Nya Lördagsupplevelsen " skulle lyfta omsättningen 5 - 7% är 103 en katastrof, 110 hade varit med tvekan godkänt Men egentligen räckte det med att uppleva "den nya lördagsupplevelsen" på plats för att inse att det är illa ställt i Silvergrisen Visst det kändes stressigt o konstigt att börja med lunchdubbeln som lopp 1 och 2 redan framför datorn Men omgång 6 live på Solvalla 29 e nov förstod jag på allvar hur totalt fel kompassen på skrivbordsnissarna på ATG visar, Med nya lördagsschemart det nya Lottoliknande huvudspelet på Lördagar PS Det kanske finns hopp Nya VD har förmodligen bevittnat fler travtävlingar under 2026 än vad hans företrädare gjorde under HELA 2025 |