|
|
|
LinkBack | Ämnesverktyg |
|
|
#1 |
|
Reg.datum: jul 2012
Sharp$: 4735Stats: - - ROI: % Vinstprocent: % |
V85 Umåker 2 maj
All modd och sörja är glömd
nu är vi åter i vitsippans tid inte ens i Ume behövs brodd nu går man valfritt skodd Tidigt embryo: Avd 1 Ettan i voltstart är alltid intressant. Här har vi 1 Noella som varit etta, tvåa eller trea i årets starter. Örjan upp, som numera leder kuskligan och 13% känns lockande. Avd 2 Jag heter Bo men är inte så hemlighetsfull av mig. Hästen verkar i alla fall på tårna och vi är ju i Wäjerland. En tänkbar spik. Avd 3 5 Husavik med Bodens Drottning lockar oxå till spikning. Avd 4 Kallblod över tre volter och inga stjärnor är med. Många galopper utlovas nästan. Jag tar nog med nån ifrån varje volt. Måste studera "icke-galopp-statistiken" innan jag väljer hästar men 3 Grisle Kongen G.L. ser lovande ut. Röda fötter dessutom. Avd 5 Tränare Roger Nilsson brukar alltid vara giftig i norrlandsomgångar så första strecket hamnar på 4 Inglourious Zet. En avkomma till Propulsion som är uppfödd av Daniel Redén på stall Zet. Har börjat femårskarriären på ett lysande Zet! Avd 6 8 Dream Mine har spår åtta men han har ju vunnit från det läget tidigare och har ju för vana att ALLTID vinna. Får väl bli en spik. Avd 7 Det är alltid glädjande när det är en skräll som startar från spår 5 på 1640m auto. Är det dessutom en offensiv kusk så är det jätteglädjande. Klar förstahäst! Har varit etta och trea i år med Marcus Lillius, med Rikard Nils... Avd 8 I avslutningen kommer en följehäst; 10 My Honky Tonk Man. Den måste jag bara ha med. Örjan/Redén låter bekant. Nerplitade måstehästar efter en första glutt,
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
KalleKlut (+2) |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Avd 1. Öppet stolopp, luktar tillägg.. 7 Galadriel blir väl med rätta favorit! Petar man i ett gäng så glöm inte två skrällar som nog blir bortglömda. 4 Ziva Bris och kanske 3 Sweet Celebration.
Avd 6. Ett riktigt fint B.J Memorial! Nog tar väl 5 Before Takeoff hem detta från ledningen? Vi vet ju såklart kapaciteten på 8 Dream Mine men årsdebut från det spåret.. |
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Hur var det nu, 1:a maj?
Vad är det som är 5 meter långt och luktar hembränt? Gällande Umåker V85 frågade jag Palt-Ove om tre måste-streck, det blev tyst luren ett ögonblick, sen kom det: Karlas, Guli Hektor och Zargo. Hade ingen av dessa på mitt utkast till system. Palt-Ove skulle lätt vinna 10.000 kronors frågan när det kommer till nordsvenskar. Helt plötsligt blev kallblodsloppet ett dyrt lopp, men att inte lyssna när den mannen öppnar munnen i frågan, kan bli otroligt mycket dyrare. |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Fredagssystemet:
Barnbarnen här i helgen. Det spel som gäller då är dataspel, så jag gör klart hästarna till 99% redan idag. Avd 1 1 Noelia med Örjan måste med. 2 Dior Dalle låter det bra på från Pihlström. Det får räcka från första volten. 7 Galadriel är grym. Hoppas på en fin start trots spår 2. Sen vill jag inte släppa 9 Digital Last. Katjas fina sto får en uppiggande kuskförändring till denna start. Avd 2 4 Gallium Kronos är streckad på nästan 60% Jag vågar inte lämna den utanför men noterar att den gärna galopperar om det är mer än 70 000 i förstapris. Tar även med 6 Secret Bo. En Wäjern-häst med två raka vill jag inte åka på. Avd 3 5 Husavik med Bodens Drottning lockar till spikning. Dubblar dock systemet med 12 Jaguar Godiva. Fina rapporter på den. Avd 4 Kallblod över tre volter och inga stjärnor är med. Många galopper utlovas nästan. Jag plockar från alla tre volter. 2 Karlas är osynad men kan mycket väl skrälla här. Finska kallblod har överraskat förr. 3 Grisle Kongen G.L. ser bra ut och nu testar man barfota för första gången. Ettan skulle jag oxå haft men den blev struken och då hoppar jag på 6 Guli Hektor. Brukar gå bra efter vila och Jörgen spikar sig själv i 5 tippar V85 men så djärv är inte jag. Därför tar jag med ytterligare två, 9 Lundåsens Teknik som väl blir favorit om än en svag sådan. På tredje volten finns det inte många kvar men jag chansar på enögde 10 Zargo som blixtrar till ibland. Ett potentiellt skrällopp! Med det sagt så vinner väl favoriten ![]() Avd 5 Tränare Roger Nilsson brukar alltid vara giftig i norrlandsomgångar så första spiken hamnar på 4 Inglourious Zet. En avkomma till Propulsion som är uppfödd av Daniel Redén på stall Zet. Har börjat femårskarriären på ett lysande Zet! Avd 6 8 Dream Mine har numera spår 7 och jag tror att den är huvudet högre trots årsdebut. Ännu en spik! Avd 7 Det är alltid glädjande när det är en skräll som startar från spår 5 på 1640m auto. Är det dessutom en offensiv kusk så är det jätteglädjande. Klar förstahäst! Har varit etta och trea i år med Marcus Lillius, nu med Rikard Nils, jag streckar storskrällen 5 Catch the Hook. Jag ändrade mig och tar bort Ebbot och kryssar för 2 Global Email istället. Fick feeling för den... Avd 8 I avslutningen kommer en följehäst; 10 My Honky Tonk Man. Den måste jag bara ha med. Örjan/Redén låter bekant. PG-skor fram denna gång för hjälpa honom att inte galoppera, dessutom jänkarvagn. 12 SummermusicnightS blir knapp favorit. Det här är ett långlopp med spårtrappa, så hästar bakifrån skall icke räknas bort. 13 The Oak L.A gillar lång distans och trivs bra med duktiga Jenny Engfors (över 22% segrar i år). 15 Micke Sting är en slugger och vi har alla sett vilka spurter den kan åstadkomma. Det blir dyrt, så jag nöjer mig med 50% insats och då landar det på 160kr. Senast redigerad av bosseguldheden den 2026-05-01 klockan 14:51. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Klurig omgång och precis som senast känns det som många springer på samma bollar:
Avd 1: Väldigt mycket snack på Dior Dalie som väl slutar minst runt 20%. Likt Kalle varnar jag lite för Ziva Bris och jag minns när Adele Gel sprang som i trance på V86. Avd 2: Här går ändå åsikterna isär på favoriten. Wäjersten verkar tro mer på sin andrahäst. Avd 3; Mitt tidiga drag Jaguar Godiva (gick ju bra förra gången med spik på spår 12) och spelvärdet blir allt lägre. Avd 4: Alla ska ha den finska som väl nästan slutar som favorit. Jag har lovat mig själv att ta så många som möjligt i kallblodslopp. Avd 5: Väldigt mycket snack om MacGuffin och om Ingloriuos Zet. Jag brukar sällan vara inne på OAL. Avd 6: Alla ska fälla Dream Mine och det är klart att den inte är på topp. Men är inte Before Takeoff bäst på kort? Bra snack på Bright Star förstod jag. Borde väl vara heltäckt med dessa tre men vid gardering kanske XO Kemp åker med också. Avd 7: De flesta vill fälla favoriten efter tveksamt intryck senast. Men spetsa lär den göra. Öppet bakom men då kanske det slutar med Örjan? Avd 8: Alla varnar för Crowe Motion och lär öka mycket i procent. Tycker egentligen det borde stå mellan 12 och 15 men finns en del roliga bakom. Utmaningen i vanlig ordning är att hitta spikarna. |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Inga värmningar hinns med idag.
Efter småjusteringar blev det som följer; V85 Inlämnat: 2026-05-02, 11:52 Avd 1: 1, 7, 9 (2, 3) 2: 3, 6 (4, 1) 3: 5, 12 (1, 2) 4: 2, 3, 6, 9, 12 (4, 7) 5: 4 Inglourious Zet (1, 10) 6: 8 Dream Mine (9, 5) 7: 1, 2, 4, 5 (7, 9) 8: 5, 10, 13, 15 (12, 4) 3x2x2x5x1x1x4x4 = 960 rader 960 x 0.5 x 0,50 kr = 240,00 kr. Good Luck! |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Analys och andelsystem V85 Umåker 2026-05-02
Nedanstående analys och länk till andelsystem finns på Facebook-sidan Montins Miljoner. V85 vänder norrut och landar i Umeå och tävlingar på Umåker. Det är vanligt att omgångarna på Norrlandsbanorna blir skiktade då bra hästar söderifrån möter norrländska hästar som inte härdats i så tuffa sammanhang. Då jag anser att det inte är så många i varje lopp som har chans att vinna, så väljer jag att endast ha två spikar denna omgång och går relativt kort i många av de övriga loppen. V85-1 Omgången inleds med ett stolopp, som för en gång skulle inte känns så svårlöst på förhand. Jag nöjer mig med tre streck, där jag har 2 Dior Dalie som klar förstahäst. Hon kommer från Markus Pihlströms formstall och har årsdebuten avklarad. Detta är ett sto med höga kapacitet, och har stallet prickat formen rätt så lär hon bli svårfångad för tilläggshästarna. Jag väljer t o m att spika henne på chanssystemet. På det större systemet så tar jag även med 7 Galadriel och 9 Digital Last som båda har bra chans att få fina lopp då det endast är fyra hästar på startvolten. Jag provar att chansa bort 1 Noelia som är andrahandsfavorit. Jag tyckte inte hon såg så rolig ut i senaste starten, och Oscar Berglunds hästar har svagt statistik på V85. Jag streckar: 2 – 7 - 9 V85-2 4 Gallium Kronos blir en av dagens största favoriter, och en berättigad sådan. Han har god chans att vinna detta lopp, men då han har lite problem med travet så vill jag ändå gardera. 3 Herkules A’Lir känns intressant och kan kanske få ledningen. Jag vill också ha med skrällen 8 Villiam Avenue som jag inte tror gör en långresa förgäves. Han kan få en fin position med hjälp av sin startsnabbhet. Jag streckar: 4 – 3 - 8 V85-3 1 Readly Brodde var stor favorit i början på veckan men trendar nedåt i spelprocent. Troligen då de pålästa spelarna tror att han ska få problem från innerspåret. Jag håller det dock inte som otroligt att han kan hålla ledningen, och då blir han svårslagen. Men jag har två andra hästar som följt en tid och som jag inte vill spela utan. 12 Jaguar Godiva är van betydligt bättre motstånd än så här, och hittar Mats E Djuse en bra position så blir han svår att stå emot till slut. 5 Husavik har jag blivit väldigt imponerad av flera starter i rad. Nu är motståndet hårdare än vad han är van vid, men jag vågar inte spela utan honom. Jag streckar 1 – 12 - 5 V85-4 Veckans kallblodslopp ser ut att bli en öppen historia. Favoriten 9 Lundåsens Teknik har bra chans, men känns inte som någon spik. Den finske gästen 2 Karlas känns svårbedömd, men har ett bra läge och står fint inne i loppet. Jag streckar sex hästar och hoppas det räcker. Stormvarning för 8 Trollbackens Olov som jag inte tycker är sämre än de andra hästarna på samma startvolt, men bara streckad på 1%! Jag streckar: 9 – 2 – 12 – 8 – 4 - 6 V85-5 1 Eagle of Oak är också en favorit som trendat nedåt i spelet under helgen. Årsdebut känns svårbedömt, och även läget från innerspår känns vanskligt. 1 Eagle of Oak ska streckas, men jag vill ha med några garderingsstreck emot. Jag känner främst för 4 Inglourious Zet som jag tror leder loppet länge. Firma Redén/Kihlström ska heller inte nonchaleras med deras 6 Brother Day. Stall Wäjerstens 10 Macguffin tror jag trivs över den långa distansen och ska också räknas tidigt. Jag streckar: 4 – 1 – 10 - 6 V85-6 8 Dream Mine valdes till årets häst ifjol och siktas i år mot Elitloppet. Han gör en väldigt intressant årsdebut här, och trots att formen inte är maxad till detta lopp så bör han vinna om han vill vara med på Solvalla sista helgen i maj. Bara sju motståndare talar till 8 Dream Mines fördel och jag tror att han bara är bäst här. Jag spikar 8 Dream Mine. V85-7 Sjunde avdelningen känns lite som ”en eller alla” och jag väljer det förstnämnda. 1 Ebbot Rice är mycket startsnabb och blir idag förstärkt med Mats E Djuse i sulkyn. Trots att 1 Ebbot Rice aldrig startat över kort distans så känns han som en sprinter. Jag tror det är mycket god chans att 1 Ebbot Rice leder detta lopp runt om. Jag spikar 1 Ebbot Rice. V85-8 Sista avdelningen är en rolig spårtrappa där hästar från Brons- och Silverdivisionen drabbar samman. Fyra hästar tycker jag klart höjer sig över övriga och det känns säkert att strecka den kvartetten. 12 Summermusic’nights vann tyska derbyt ifjol och har nu fått två lopp i kroppen i Daniel Wäjerstens regi. Jag tror att han håller nära toppform nu och blir därför svårstoppad. Jag vill dock absolut ha med 15 Micke Sting som jag jagat under några starter, och han möter enklare hästar än vanligt. 10 My Honky Tonk Woman och 7 Lifelong Journey får också plats på garderingslappen. Jag streckar 12 – 15 – 10 - 7 |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Grunden:
9-15 4-8 5-7 2-6 4-10 8-9 7-8 4-15 |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Travtippar-nestorn Berglund sköt sönder spelvärdet totalt.
När han spikar sig ur avdelning 3 med Markus (Philas) Philströms 12 Jaguar Godiva. Kollektivet kör ett kongatåg till banken och streckfördelningen för ekipaget tokrusar på V85. Trist då även jag hade tänkt spika när det fanns ett spelvärde att tala om. Tyvärr tror jag även spelvärdet på Herkules A’lir drabbas av sotdöden, nu när Sveriges bästa rankare Jonas Noree’n lagt Wäjerstens springare högst i ranken, i Spelvärdes gratistips på nätet. Nu garderas avd 3 och min andra rank får tjäna som spik i avd 2. Senast redigerad av Jajjan den igår klockan 12:55. |
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Citat:
|
||
|
|
|
|
|
#11 |
|
Jag läser aldrig Berglund, eller andra "experter" (förutom Efterhandaren) men Jaguaren kom med i ett tidigt skede, eftersom jag lyssnar på Pihlströms son´s travpodd på travcash.se. Han har ju inside information från hästens mun och det lät väldigt positivt. Är härdad i tuffare lopp! Mitt förstastreck i loppet är dock 5 Husavik.
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
V85
Inlämnat: 2026-05-02, 14:52 SistaStallskriket andelsspel Umåker Lördag 2026-05-02 Start: 16:10 Kostnad: 1 312,50 kr Vadet gäller startnummer Avd 1: 1, 2, 3, 7, 9 (4, 13) 2: 1, 3, 4, 6, 8 (5, 2) 3: 12 Jaguar Godiva (2, 1) 4: 2, 3, 4, 6, 7, 9, 12 (8, 5) 5: 1, 4, 10 (6, 5) 6: 8 Dream Mine (5, 9) 7: 1 Ebbot Rice (2, 7) 8: 4, 5, 7, 10, 15 (12, 8) 5x5x1x7x3x1x1x5 = 2625 rader. 2625 x 1 x 0,50 kr = 1 312,50 kr. Totalt: 1 312,50 kr Rättningskod: QPQ GHP LFC |
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
V85
1,2,7,9 4 12 2,4,6,8,9,12 10 5,8 1 7,8,10,12,15 |
|
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Citat:
Stallformen har varit permanentad väldigt länge. En ruggig hästkarl. Jag spikar nedstrukena 8 Villiam Avenue, helt felstreckad 7 Any Given Sunday ( långsam ut, dåligt spår, varit struke, men bara fruktansvärt bra) Alla går på SÅS Ebbot, given förstarank på spår, spets och distans, men galet överstreckad. God tur Shooter, samt alla andra. |
||
|
|
|
|
|
#15 | |
|
Citat:
|
||
|