Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal igår, 11:05   #1

Reg.datum: jul 2012
Sharp$: 2371
Standard

Jörgen Forsberg VD ATG

Om STs VD och ATGs nya tillförordnade VD Jörgen Forsberg vet jag inget om, bara det att det inte kan bli sämre än under den förre VDn Hans Lord Skarplöth.

Jackpot Hasses era kännetecknas av att ständigt laga det som inte var trasigt, med noll konsekvensanalys, i ett försök att ändra travtippandet till något av ett lotteri.
En VD som var totalt tondöv för kundernas önskemål omgiven av ja-sägare, ett fenomen som inte är ovanligt när ledare har en övertro på sin egen förmåga och ett behov av att mörka en underliggande bottenlös inkompetens.
En i mina ögon manipulativ personlighet.
Efterbörden (konsekvenserna) efter ett drygt decennium av missgrepp skall nu den nya tillförordnade VD Jörgen Forsberg hantera.

Låt oss från spelarsynpunkt ”brain storma” och ge ATGs nya ”top dog” lite vinklar från spelarperspektiv hur travets kräftgång skulle kunna vändas.

Jag startar tråden med att använda Aftonbladets artikel från den 3/6-2026
där Jörgen Forsberg summerar Elitloppshelgen.
Spel och publiktappet.

Senast redigerad av Jajjan den igår klockan 11:52.
Jajjan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal igår, 18:24   #2

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 6365
Standard

Fast det är väl ändå STYRELSEN om skall styra ett bolag

Men det känns som styrelsen varit svag, varit okunnig på spelpmrådet, något gick i varje fall fel i utvecklingen av nya spel - plåthästar Big 9 Top 7 ,med de bakhuvudet kanske det inte var så konstigt att blev lite urspårning / stopp här där.
incitatus är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal igår, 19:02   #3

Standard

Hans Lord Skarplöth tillträdde som VD för ATG 2013 och fick sparken först 2026.
Med lön och tantiem har han kostat travet runt 5 miljoner om året, detta under 13 år, samtidigt utlöstes en fallskärm på flera miljoner, när han fick sparken från VD-posten. Så tumme pekfinger har han kostat travet 70-75 miljoner för 13 år som VD. Han lämnar ATG med eftermälet att travsporten befinner sig i fritt fall.

På spelarnivå där jag befinner mig, så har ATGs förra VD ” mannen som gör vad som faller honom in” lyckats med det omöjliga att få 90% av mina travvänner att ge upp travintresset och således kliva av från att spela trav helt.
Något jag trodde var omöjligt, trodde i min enfald att intresset för trav hos dessa travnerdar, skulle försvinna först med sista spiken i kistan.
Nej då, Jackpot-Hasse lyckades med sitt ständiga ”lagande av det som inte var trasigt”. Allt skulle göras om, spelprodukten skulle det skruvas på och detta helt utan konsekvens analys och utan förankring hos spelarkåren.
Han gömde sig bakom ”utförda digitala datasimuleringar” och hittade sin frälsning där. Lite som när Pippi Långstrump frågar Gud om hon får göra saker hon kanske inte borde göra och Gud svarar, ”Ja det får du” med en mörkare röst via Pippis mun. Av någon anledning bekräftade alltid datasimuleringarn att Hans Lord Skarplöth infall, var rätt väg för travet och analysen var klar.
Vi skruvar på spelprodukten.
Jag hade välkomnat en utredning hur Svensk travsports styrelse tillät honom att hållas med dessa ständiga missgrepp.
Huvuden borde rulla!

Jag välkomnade den nya tillförordnade VD’n på ATG tillika VD på ST, ingen kunde vara sämre än den tidigare VD:n Hans Lord Skarplöth och den bottenlösa inkompetens som blev strukturell inom ATG under hans era.
Beroende på att han bara omgav sig med JA-sägare och målet att utveckla travspelet in i framtiden blev underordnad av att behålla positionen som VD.

Dock blev jag skraj när när den nya VD skulle hamna i skarpt läge, dvs att se till
att Elitloppshelgen blev en spelmässig, sportslig och ekonomisk succé för ATG efter år av missgrepp.
Tror ingen kan klaga på den sportsliga succén med en märr som satte världsrekord och tränas och ägs av svenskar. Ett halleluja-moment!
Den ekonomiska och spelmässiga upplevelsen blev ett STORT FIASKO.
En stor orsak kan hittas i efterdyningarna efter den förra VD:ns Hans Lord Skarplöths missgrepp under 13 år som VD, men att ATG missar att kommunicera tidigareläggande av spelstopp även lördag, kostade spelbolaget många miljoner i tappad omsättning. Må hända att inbitna spelare hade koll på detta, men att ATGs
Marknadsavdelning i sin enfald trodde att tidigarelagd inlämning var någon allom känd kunskap och helt struntade i att kommunicera detta till spelarkollektivet är helt enkelt oförlåtligt. Ingen som omsätter över miljarden missar detta, jo en ATG och detta under den nya VD:n.

En sådan basal miss, skrämmer mig från vettet.

Jajjan

Senast redigerad av Jajjan den igår klockan 19:06.
Gammal igår, 19:08   #4

Standard

Om jag minns rätt var inlämningsstopp till V75 till lördagen, 2020 16.20?
sen ändrade Skarplöth.

Rätta mig om jag har fel?
Gammal igår, 19:56   #5

Sharp$: 2491
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jajjan Visa inlägg
sen ändrade Skarplöth.

Ja det är väl brutalfel som det mesta svamlet du producerar. Var väl redan 2015 som Skraplotten tyckte det var en god idé.

Har du btw någon källa på att marknadsavdelningen inte skulle ha kommunicerat "ändrad" starttid i lördags? Dvs förutom "egna" ombudet och bolaget som bara spelar på franskt trav numer.
Dalglish är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal igår, 20:17   #6

Standard

Just 2020/pandemin möjligt undantag annars för EL-lördagen då vill minnas även elitloppet kördes senare på kvällen då.
Gammal igår, 23:58   #7

Reg.datum: dec 2012
Sharp$: 7609
Standard

Bra tråd och synnerligen välkommet med nytt blod på VD-posten, om än tillfälligt.

Steg 1 torde ju vara att faktiskt börja föra dialog med både spelare och aktiva för att hitta former som är bra för båda.

Några tankar från mig:
- Jackpottarna har ju devalverat spelet bortom all rimlighet och blivit någon sorts parodi på Pojken och Vargen. Kanske vore det bättre att ha typ 4-5 bestämda jackpot-tillfällen per år och avsätta en given % av omsättningen till dessa med full transparens.
- V85 är på tok för mycket lotteri och gynnar bara storspelare och Harry. Sänk radpriset till 25 öre eller ändra tillbaka till V75.
- möjligheten att anpassa insats är bra tycker jag. Men borde det inte också vara lösbart för reducerade system?
- Jag begriper inte det här med att det blir en asterisk när värdet är över ett visst belopp. Ta bort det!
- jag hade också uppskattat möjlighet att simulera möjliga utfall på ett givet system. Dvs att jag själv väljer vinnarna i respektive lopp och får en indikation på vad det skulle vara värt. Borde inte vara så svårt utifrån att även de enklare redigeringsprogrammen kan estimera omsättning och reducera på det.
- Ta bort de totalt meningslösa omgångarna på Charlottenlund och nog även Bjerke.
- Lägg fler tävlingar på roliga banor Tingsryd och Åmål. Jag tycker det tillför en dimension med de annorlunda förutsättningarna där.

Senast redigerad av tvablaa den idag klockan 00:01.
tvablaa är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal idag, 01:51   #8

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 3685
Standard

Citat:
sen ändrade Skarplöth.

Ja. Covidåren 2020 + 2021 då man inte hade publik på Solvalla.

Men se bilden.

Inget av åren före och efter var det 16:20

https://postimg.cc/TyM2nGJ5

Mycket kan man beskylla Skarplöth för. Men just starttiden på Elitloppslördagen under de år man haft publik på plats, är han helt oskyldig till.
Gammal idag, 07:06   #9

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Ja. Covidåren 2020 + 2021 då man inte hade publik på Solvalla.

Men se bilden.

Inget av åren före och efter var det 16:20

https://postimg.cc/TyM2nGJ5

Mycket kan man beskylla Skarplöth för. Men just starttiden på Elitloppslördagen under de år man haft publik på plats, är han helt oskyldig till.
Ok, då vet vi.

Nu är det inte att spelstopp till Elitloppshelgen är tidigarelagd som är problemet
utan att ATG tror att detta (för att citera Cornelis Vreeswijk) att ATGs marknadsavdelning tror att detta faktum är ”allom känt” hos spelarkåren.
Alltså är oviktigt att kommunicera.
Hos mitt ombud fick drygt 20 personer vända bara i kassan i ogjort ärende
Hur många som vände vid monitorerna får vi aldrig reda på.
Många hade missat spelstopp, lika varje år enl ombudet som påpekat detta
varje år för ATG. ”Ni måste meddela ”load and clear” att just denna helg måste du lämna in spelen en timme tidigare”. Givetsvis händer ingenting från ATG,
även detta år. Stora Coop Forum i Bromma Blocks på fråga från mig berättade även att väldigt många missade spelstopp och fick in in sina spel då de missat att spelstopp var tidigarelagd i helgen. Det är lika dant varje år.

Jag gissar att det är någorlunda lika i hela vårt avlånga land, en jäkla massa spelare missade spelstopp och fick inte sina spel inbongade.

Hur många omsättningsmiljoner som missades får vi aldrig reda på, men ATG kan se till att det aldrig upprepas igen, genom att byta ut profilerna på marknadsavdelningen.

ATG, tryck upp gratis spellistor till denna helg, likt de som fanns förr, skriv på framsidan av spellistan ny tid för spelstopp under Elitloppshelgen 15.10 för V85.

Kommunicera detta via ombuskanal och TV ”load and clear” i alla tipsprogram.
Gärna med en text likt rullande TMA texter under programmens gång.
Ta aldrig för givet att ändringar i spelstopp som sker återkommande någon gång
om året är allom känt hos spelarkollektivet.
Sådan ignorans kostar ATG massor av omsättningskronor.
Gammal idag, 07:18   #10

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dalglish Visa inlägg
Ja det är väl brutalfel som det mesta svamlet du producerar. Var väl redan 2015 som Skraplotten tyckte det var en god idé.

Har du btw någon källa på att marknadsavdelningen inte skulle ha kommunicerat "ändrad" starttid i lördags? Dvs förutom "egna" ombudet och bolaget som bara spelar på franskt trav numer.
Borde kanske byta nick till ”Svammel” här på forumet
Jag vänder på frågan, var hittade du information att spelstopp var tidigarelagd
till Elitloppshelgens trav?

I Guiden gick att läsa att spelstopp till V4 var tidigarelagd, annars fick du söka i startlistorna i minitext längst upp till vänster starttid för varje avdelning.
Jag har inget emot ändrade starttider, vad jag reagerar emot är att ATG tror att
alla i spelarkåren på telepatiskväg har koll på det och att detta inte behöver kommuniceras, med förklaringen att det var tidigarelagd starttid även förra året just samma helg och året före det.
Ett resonemang från ATG är så jävla korkat, att klockorna stannar enl mig.
Gammal idag, 09:20   #11

Standard

Citat:

Valo, är det du som är tillbaka?
Tydligen verkar det så, inga ändringar, även om man steker dig i smör?
Gammal idag, 12:08   #12

Standard

Jag behövde inte hitta eller läsa det någonstans då jag likt den avgörande lejonparten av i varje fall någorlunda initierade spelare vet med mig att spelstopp är tidigarelagt elitloppshelgen bland annat för att man kör en final i Sweden Cup traditionsenligt insprängt i det stora streckspelet. Men det gick alltjämt att hitta på sedvanlig infoplats för inlämningstid i de publikationer som jag har tillgång till i Travronden, Aftonbladet och Expressen. Möjligt att man kunde ha haft en separat sponsrad blänkare också ifrån spelbolaget med men tror inte riktigt att det här är ett så stort problem som du vill göra det till.

I min medelstora svenska stad till vistelse stänger exempelvis samtliga tre ATG-ombud i city alldeles oavsett klockan 1500 på lördagar så för att föra en liknande anekdotisk bevisföran som dig ovan håller jag det för rimligt att det är så här det ser ut i de allra, allra flesta svenska orter och städer så påverkan förblir således väldigt ringa här. På forumet här var det väl vidare bara nicket "swedishhorseracing" som var eld och lågor att ha missat den traditionsenliga 15-tiden för spelstoppet vid elitloppshelgen. Tror sedermera så att vi mer har mer att göra med uteblivna tusenlappar kanske än några miljoner här. Därmed inte sagt att man inte kan göra det ännu bättre med infon men något jätteproblem är det sannolikt knappast inte.

Som vidare stöd för det är sen är ju att elitloppshelgen oavsett, eventuellt oanmält, tidigarelagt spelstopp är den helg som visar starkast omsättning. Droppet i år, jämfört med tidigare år, är väl mer att koppla till den ändrade stora streckspelsformen snarare då och fullt i linje med den generella tendensen för den spelformen.

Att du vill klistra nicket "Valo" på mig sen tyder väl om något mest på din sannolikt svaga människo- och personkännedom. De vidlyftiga slutsatserna och gissningarna tenderar att gå igen även där får man således anta.

Senast redigerad av Dalglish den idag klockan 12:14.
Gammal idag, 12:18   #13

Standard

Citat:
Ok, då vet vi.

Nu är det inte att spelstopp till Elitloppshelgen är tidigarelagd som är problemet
utan att ATG tror att detta (för att citera Cornelis Vreeswijk) att ATGs marknadsavdelning tror att detta faktum är ”allom känt” hos spelarkåren.
Alltså är oviktigt att kommunicera.
Hos mitt ombud fick drygt 20 personer vända bara i kassan i ogjort ärende
Hur många som vände vid monitorerna får vi aldrig reda på.
Många hade missat spelstopp, lika varje år enl ombudet som påpekat detta
varje år för ATG. ”Ni måste meddela ”load and clear” att just denna helg måste du lämna in spelen en timme tidigare”. Givetsvis händer ingenting från ATG,
även detta år. Stora Coop Forum i Bromma Blocks på fråga från mig berättade även att väldigt många missade spelstopp och fick in in sina spel då de missat att spelstopp var tidigarelagd i helgen. Det är lika dant varje år.

Jag gissar att det är någorlunda lika i hela vårt avlånga land, en jäkla massa spelare missade spelstopp och fick inte sina spel inbongade.

Hur många omsättningsmiljoner som missades får vi aldrig reda på, men ATG kan se till att det aldrig upprepas igen, genom att byta ut profilerna på marknadsavdelningen.

ATG, tryck upp gratis spellistor till denna helg, likt de som fanns förr, skriv på framsidan av spellistan ny tid för spelstopp under Elitloppshelgen 15.10 för V85.

Kommunicera detta via ombuskanal och TV ”load and clear” i alla tipsprogram.
Gärna med en text likt rullande TMA texter under programmens gång.
Ta aldrig för givet att ändringar i spelstopp som sker återkommande någon gång
om året är allom känt hos spelarkollektivet.
Sådan ignorans kostar ATG massor av omsättningskronor.

Mest troligt var det här sista gången som EL-lördagen har avvikande tid för spelstopp.

Fr o m september kommer det att vara 15:10 som gäller året runt förutom "Nattomgången" på Boden och möjligen någon enstaka ytterligare omgång.

Minns någon anledningen till avvikande tid just för EL-lördagens spelstopp?

Grundtanken från ATG var att det skulle vara 16:20 alla dagar. Men en timme senare V75-avgörande skulle passa extra dåligt för tillresta under EL-helgen. Många av oss ville kunna "göra stan" på ett vettigt sätt efter tävlingarna.

Att köra 1h tidigare var alltså absolut inte någon Skarplöth-idé utan en anpassning till en av årets fåtal större live-publiker.

Nuförtiden handlar det inte alls om särskilt många tillresta ändå och man skulle nog lätt kunna ha startat samma tid som alla andra lördagar.

Mycket tråkigt att det missades inlämning här och var ändå såklart.
Gammal idag, 12:22   #14

Standard

Citat:
Droppet i år, jämfört med tidigare år, är väl mer att koppla till den ändrade stora streckspelsformen snarare då och fullt i linje med den generella tendensen för den spelformen.
Droppet i år var ganska jämnt över samtliga spelformer och inte V85-specifikt.
Gammal idag, 12:29   #15

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Droppet i år var ganska jämnt över samtliga spelformer och inte V85-specifikt.
Okej men är det osannolikt att tro att övriga spelformers dropp hänger samman också med att V85 gjort att en viss kategori spelare tenderar att ha lagt ner eller kanske pausat sitt ATG-spelande för tillfället helt?
Svara

td