Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2011-02-16, 12:02   #1
 
hultass avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 297
Sharp$: 1500

Hultas Hockey
Stats: 115 - 79 - 6
ROI: 125.76%
Vinstprocent: 59.28%

Standard

Hultas gästar Boone med NHL-tankar och en NHL-guide


Hej och välkommen till min lilla NHL-guide!

1. Introduktion
2. Lagen
3. Rating
4. Tankesätt
5. Länkar
6. Slutord


1. Introduktion
Till att börja med skulle jag vilja säga ett par ord, innan jag drar igång. Jag har spelat på NHL i drygt ett och halvt år och anser mig inte vara något proffs. Jag har inte fört något record över en hel säsong men när jag väl för records så brukar det gå rätt bra, ända tills jag får för mycket att göra IRL och jag tar en paus. Här är några av mina sheets under säsongen:

https://www.sharps.se/spreadsheet/5658
https://www.sharps.se/spreadsheet/4906
https://www.sharps.se/spreadsheet/4144
https://www.sharps.se/spreadsheet/3808

Hur som helst anser jag mig själv vara en vinnande spelare på NHL och det är vad som är viktigt när man ska skriva en guide för att hjälpa andra att ta första steget in i NHL, annars lär man ju bara ut hur man förlorar.


2. Lagen
Det finns 30 olika lag i NHL, indelat i två konferenser och sex divisioner. De här lagen är (såklart) olika bra sätt på pappret vilket reflekterar än hel del över hur jag spelar. Hur bra man tycker att olika lag är givetvis inviduellt men jag ska ge min syn på det hela.

Not: När jag skriver jämn menar jag att spetsen är ungefär lika bra som bredden.

Spoiler:
Anaheim
En riktigt bra offensiv spets i Getzlaf & CO, annars rätt svag bredd i offensiven. Defensiven inte något vidare alls. Dock en bra målvakt i Hiller och en mindre bra som backup i form av McElhinney

Atlanta
Ganska jämn, medioker offensiv. Samma sak gäller även defensiven. En bra målvakt i Pavelec och en duglig i Mason

Boston
Jämnt, dugligt kollektiv som offensiv, väldigt bra defensiv. Mycket bra målvakter i Thomas och en utmärkt backup i Rask.

Buffalo
En jämn offensiv. Rätt risig defensiv, dock en toppmålvakt i Miller och en bedrövlig backup i Lalime.

Calgary
Ganska tam offensiv med få spelare som verkligen är top notch. Bättre ställt i den jämna defensiven, som är helt ok. Lägg där till en bra målvakt i Kipper och en duglig backup i Karlsson så har ni Flames.

Carolina
Jämn men svag offensiv, samma sak gäller defensiven. Bra målvakt i Ward, mindre bra i Ward

Chicago
Mycket bra spets i Toews osv. Mindre bra bredd utöver stjärnorna. Defensiven ser väl helt ok ut med riktigt duktiga backar (Keith osv) som blandas med lite sämre. Dock rätt bedrövliga målvakter i Turco och Crawford, den senaste har visserligen utvecklats en del under denna säsong.

Colorado
Bra offensiv spets, helt okej bredd. Jämn men dålig defensiv. Sådär ställt på målvaktsidan där Anderson och Budaj är ungefär lika medelmåttiga.

Columbus
En jämn offensiv med undantaget för spelare som Nash, rätt risig densiv men jämna, mediokra målvakter i Mason och Garon

Dallas
Bra offensiv spets och helt okej bredd. Defensiven är jämn och bra. Okej målvakt i Lehtonen, mindre bra i Raycroft.

Detroit
Bra spets i "The Magician" osv men ändå inte bäst i ligan. Däremot så har de en otrolig bredd i sin offensiv. Defensiven har också en bra spets i form av Lidas osv. Bredden är dock inte lika imponerande. Dåliga målvakter i Howard, men inte minst Osgood.

Edmonton
På pappret en helt okej och jämn offensiv. Dålig defensiv och en medioker målvakt i Khabi och dålig backup i Dubnyk.

Florida
Väldigt tam offensiv, totalt sett. Defensiven är jämn och medioker. Bra målvakt i Vokoun, mindre bra i Clemmensen

Los Angeles
En jämn, medioker offensiv, precis som defensiven. En mycket bra målvakt i Quick och en bra backup i Bernier

Minnesota
Ett jämnt, mediokert lag sett över hela truppen, defensiv som offensiv. En mycket bra målvakt i Bäckström, ganska dålig i Theodore.

Montreal
Medioker, jämn offensiv, bra och jämn defensiv. Toppmålvakt i Price med Auld som en helt ok backup

Nashville
Dålig offensiv spets, lever mer på att de har ett dugligt kollektiv. Defensiven är det dock inget fel på där man är bland de bästa i ligan. Väldigt bra målvakt i Rinne och Lindbäck som en bra backup

New Jersey
Mycket bra offensiv spets, helt okej bredd. Mindre bra men ändå jämn defensiv. På målvaktssidan ser det lite mörkare ut då Brodeur är medioker och Hedberg än sämre.

NY Islanders
En jämn trupp sett över offensiv och defensiv, dock rätt dålig sådan. Målvakterna är sisådär

NY Rangers
Samma sak som Isles ovanför bara det att man har en fantastisk målvakt i Lundkvist och en helt ok backup i Biron.

Ottawa
Jämnt men mediokert lag. Bedrövliga målvakter.

Philadelphia
Offensiva spetsen kanske inte är bland ligans bästa. Däremot är bredden det, en helt sanslös bredd både offensivt och defensivt, det i kombination med värdsklass backar som Pronger osv och två dugliga målvakter i Bouch och Bob ger oss ett riktigt bra Flyers.

Phoenix
Offensiva spetsen är sådär, bredden desto bättre. Samma sak gäller defensiven, sådär spets men grym bredd. Toppmålvakt i Bryz, dålig backup i Labarbera

Pittsburgh
Spetsen hos Malkin, Crosby osv ska inte underskattas. Den offensiva spetsen är enorm i Pens samtidigt som bredden inte är särskilt imponerande. Jämnheten är desto större i defensiven där man också har ett bra lag. Bra, jämna målvakter i Fleury och Johnson

San Jose
Grym spets i offensiven här också, duglig bredd. Medioker men jämn defensiv. Rätt usla målvakter i Niemi (som iofs har blivit bättre och bättre ju längre säsongen har lidit) och Nitty.

St Louis
Medioker och jämn offensiv. Desto bättre ställt i den jämna men duktiga defensiven. Bra målvakt i Halak, okej backup i Conklin.

Tampa Bay
Grym offensiv spets, desto sämre bredd. Defensiven är bedrövlig och målvakterna likaså.

Toronto
Ett mediokert lag med inga speciella styrkor förutom att både Jiggy och Jonas är helt ok målvakter.

Vancouver
Ett mycket bra och jämnt lag, alla kategorier. Har en mycket bra målvakt i Luongo och en bra backup i Schneider.

Washington
Mycket bra offensiv spets, mindre bra bredd. Rätt dålig defensiv. Varlamov och Neuvirth är bra målvakter.


3. Rating
Här är en rating som tar hänsyn till hela truppen, dock inte en mycket viktig ingrediens, målvakterna (med tanke på att de varierar är det lika bra att ta dem i en separat lista). Rankingen fungerar såhär. Det finns fyra delmoment, offensiv spets, offensiv bredd, defensiv spets och defensiv bredd. Dessa värderas i en 1-5 skala. Vilket i sin tur innebär att den högsta rating man kan uppnå är 20. Om du vill kolla hur bra laget som ställer upp är (självklart ska man också ha ett hum om hur mycket en skada på en viss spelare påverkar ratingen också). Det bara att addera målvaktspoängen (den startande målvaktens alltså) från den andra listan.

Exempel: Rags trupp är sämst på pappret enligt min lagranking. Men möter de Sens och det blir en målvaktsduell, Lunkan vs Elliott så har Rags fördel pga att 8+5 är bättre än 11+1.

Lagranking (utan målvakter)
Spoiler:
1. Flyers (18)
2. Nucks (17)
3. Bruins (16)
4. Wings (16)
5. Hawks (15)
6. Yotes (14)
7. Pens (14)
8. Sharks (14)
9. Stars (13)
10. Preds (13)
11. Devils (13)
12. Blues (13)
13. Kings (12)
14. Habs (12)
15. Caps (12)
16. Sabres (11)
17. Flames (11)
18. Avs (11)
19. Wild (11)
20. Sens (11)
21. Leafs (11)
22. Thrashers (10)
23. Bolts (10)
24. Ducks (9)
25. Canes (9)
26. Oilers (9)
27. Cats (9)
28. Isles (9)
29. Jackets (8)
30. Rags (8)

Målvaktsranking
Spoiler:
1. Thomas (5)
2. Miller (5)
3. Lundqvist (5)
4. Bryzgalov (5)
5. Hiller (4)
6. Rask (4)
7. Kipper (4)
8. Ward (4)
9. Vokoun (4)
10. Bernier (4)
11. Bäckström (4)
12. Price (4)
13. Rinne (4)
14. Halak (4)
15. Giguere (4)
16. Luongo (4)
17. Neuvirth (4)
18. Pavelec (3)
19. Karlsson (3)
20. Anderson (3)
21. Mason (3)
22. Garon (3)
23. Lehtonen (3)
24. Khabi (3)
25. Quick (3)
26. Lindbäck (3)
27. Brodeur (3)
28. DiPi (3)
29. Bobrovsky (3)
30. Fleury (3)
31. Johnson (3)
32. Conklin (3)
33. Jonas (3)
34. Schneider (3)
35. Varlamov (3)
36. McElhinney (2)
37. Mason (2)
38. Peters (2)
39. Turco (2)
40. Crawford (2)
41. Budaj (2)
42. Raycroft (2)
43. Howard (2)
44. Theodore (2)
45. Auld (2)
46. Hedberg (2)
47. Rolo (2)
48. Biron (2)
49. Nitty (2)
50. Ellis (2)
51. Lalime (1)
52. Osgood (1)
53. Dubnyk (1)
54. Clemmensen (1)
55. Leclaire (1)
56. Elliott (1)
57. Boucher (1)
58. Labarbera (1)
59. Niemi (1)
60. Smith (1)


Och sen en liten bonus från min sida.. Hur motiverade de olika lagen oftast brukar vara/hur pass stor risk det är för plattmatcher här och där. Ju högre procent, desto mindre risk för oinspirerade insatser.
Spoiler:
1. Thrashers (100%)
2. Flames (100%)
3. Cats (100%)
4. Habs (100%)
5. Isles (100%)
6. Yotes (100%)
7. Leafs (100%)
8. Bruins (80%)
9. Sabres (80%)
10. Canes (80%)
11. Jackets (80%)
12. Stars (80%)
13. Kings (80%)
14. Preds (80%)
15. Pens (80%)
16. Blues (80%)
17. Hawks (60%)
18. Avs (60%)
19. Oilers (60%)
20. Devils (60%)
21. Rags (60%)
22. Flyers (60%)
23. Sharks (60%)
24. Bolts (60%)
25. Ducks (40%)
26. Wings (40%)
27. Wild (40%)
28. Nucks (40%)
29. Caps (40%)
30. Sens (20%)


4. Tankesätt
När jag försöker hitta mina spel så går jag enbart på värde (med vissa extrema undantag, såklart.) Hur gör jag då en bedömning av vart värdet finns?

Jo, det är en blandning mellan hur bra laget är på pappret, vem som står, hur momentumet ser ut, hur hett PP:et är osv. Det är många parametrar som väger in, men de tyngsta är momentum, skadeläge, målvakt och hur bra laget egentligen är. Dessutom ska man komma ihåg att det är hockey vi pratar om, där motivation slår klass oftare än i någon annan sport.

Generellt sätt så har jag märkt att oddsen på favoriter ofta är spot-on eller att det inte finns något värde alls. I ett möte med två mediokra lag, låt oss säga Avs vs Leafs så brukar generellt sett hemmalaget vara en felaktig favorit, trots att matchen egentligen är en coinflip. Det är det jag försöker utnyttja nu, med mitt underdog-projekt som går ut på att bara spela underdogs där jag hittar värde.

5. Länkar
Dessa länkar, plus min hjärna, är det jag använder mig av när jag cappar matcher.

http://www.covers.com/sports/nhl/hockey-matchups.aspx
http://www.leftwinglock.com/starting-goalies/
http://www.nhl.com (deras previews)

Sen använder jag även mig av twitter och RSS för att vara uppdaterad om vad som händer i hockeyvärlden. På twitter heter jag hultas77 om du vill gå in och få lite inspiration på nya feeds.


6. Slutord
Det är många som har hjälpt mig att bli bra på att cappa NHL, så många att jag inte kommer ihåg allas namn. Men ni som har hjälpt mig vet vilka ni är. Dock vill jag lyfta fram en speciell person som har varit väldigt hjälpsam, inte bara när det gäller NHL.

steffeG, du är en underbar människa.

Och så till sist. Fyll gärna på med saker jag skulle kunna komplettera denna guide med eller påpeka saker som du tycker är fel.

Det har varit ett nöje att (förhoppningsvis) kunna vara till hjälp. Det jag skulle vilja är att lära mig att cappa andra sporter, så om någon annan som är vinnande inom NBA, MLB osv känner sig manad att dra ihop en liten text är jag oerhört tacksam.

Tack för ordet.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
dNa (+33), Munchies (+20), Munchies (+10), SAACFoxen (+5), O12 (+1), KP (+30), Majo (+10), Boden (+10), umebon (+20), Fangtastic (+5), Riise (+20), Soap (+10), Redbull (+10), glugginho (+10), perry (+10), lillnilsson (+2)

Senast redigerad av hultas den 2011-02-16 klockan 12:04.
hultas är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-02-17, 01:05   #2
dNa
 
dNas avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 868
Sharp$: 255
Standard

Sånt här är kanon.

Jävligt bra initiativ, och jag hoppas fler som sitter inne med information följer exemplet och delar med sig då det höjer kvalitén på forumet något fruktansvärt. Många tack från min sida hultas.
dNa är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-02-17, 02:17   #3
 
calahans avatar
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 950
Sharp$: 724
Standard

Du rankar rangers som sämsta lag utav alla? Vill veta vad du grundar det på.
calahan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-02-17, 06:51   #4
 
Overkills avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 228
Sharp$: 7957

Speedway 2013
Stats: 6 - 6 - 0
ROI: 97.78%
Vinstprocent: 50.00%

Standard

Ett ord is enough. Awesome!
Overkill är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-02-17, 08:37   #5
 
hultass avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 297
Sharp$: 1500

Hultas Hockey
Stats: 115 - 79 - 6
ROI: 125.76%
Vinstprocent: 59.28%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av calahan Visa inlägg
Du rankar rangers som sämsta lag utav alla? Vill veta vad du grundar det på.
Som du ser är det inte mycket som skiljer de sämsta lagen åt, jag tycker helt enkelt inte att deras lag är något vidare, sett till spets eller bredd. Däremot så är de ett bra lag när Lunkan står (om du har sett massa rangers-matcher så förstår du hur stor del Lunkan har i deras framgångar).

Tack för de fina orden grabbar!
hultas är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-02-17, 09:55   #6
O12
 
O12s avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 1 128
Sharp$: 3892

boken
Stats: 1777 - 1624 - 120
ROI: 105.38%
Vinstprocent: 52.25%

Standard

Så jäkla bra skrivet hultas!

Riktigt kul att se hur "vinnande spelare" har för tanke sätt vid val av picks.

Hoppas flera kan dela med sig av liknande
O12 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-02-17, 10:12   #7
 
AndreasB1897s avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Blekinge
Inlägg: 1 792
Sharp$: 3864
Standard

Riktigt bra skrivet!

En fråga bara, hur kan du ranka Bolts så lågt i alla dina rankningar? Vi ligger trotts allt i toppen.
__________________
Twitter: @AndreasB1897
AndreasB1897 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-02-17, 11:13   #8
 
hultass avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 297
Sharp$: 1500

Hultas Hockey
Stats: 115 - 79 - 6
ROI: 125.76%
Vinstprocent: 59.28%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Andreas B Visa inlägg
Riktigt bra skrivet!

En fråga bara, hur kan du ranka Bolts så lågt i alla dina rankningar? Vi ligger trotts allt i toppen.
Tampa Bay
Grym offensiv spets, desto sämre bredd. Defensiven är bedrövlig och målvakterna likaså.

Sen finns det såklart andra faktorer som påverkar hur högt i tabellen ett lag kan placera sig. Men på pappret är de inte bättre än såhär (notera att mina rankings är baserade på säsongsstarten och inte tar hänsyn till trades under säsong).

Senast redigerad av hultas den 2011-02-17 klockan 11:15.
hultas är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-02-17, 11:39   #9
AWESOME
 
iCashs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: London
Inlägg: 1 874
Sharp$: 1591
Standard

Snygga stats Hultas, gått ifrån 2-6 till flat eller spelar du det parallelt ?
__________________
"If Vegas where to make a shit load of money on this game, what would have to happen?"
"Betting is a marathon, not a sprint!"
"Statistics are like bikinis. What they reveal is suggestive, but what they conceal is vital"
iCash är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-02-17, 12:50   #10
 
hultass avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 297
Sharp$: 1500

Hultas Hockey
Stats: 115 - 79 - 6
ROI: 125.76%
Vinstprocent: 59.28%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av iCash Visa inlägg
Snygga stats Hultas, gått ifrån 2-6 till flat eller spelar du det parallelt ?
Tack så mycket. Jag har testat lite olika varianter, bland annat 2-5. Men det går ju i stort sett ut på att hitta vinnare snarare än värde, vilket jag inte lyckats så bra med.

Jag kör på mitt underdog-projekt just nu iaf så får vi se om det är något att ha.
hultas är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-02-17, 13:11   #11
 
Majos avatar
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 612
Sharp$: 1016


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Mycket bra....!!!!
Majo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-02-17, 14:57   #12
 
Portugisens avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 145
Sharp$: 511

Portudogs
Stats: 13 - 14 - 6
ROI: 92.75%
Vinstprocent: 48.00%

Standard

Sjukt bra skrivet, kudos!
Braxingen hade någon genomgång hur han tänker när han analyserar en match - skulle vara kul att höra liknande resonemang på ett stickprov av en NHL-kille.

Har ingen som helst koll på hockey annat än att det är kul att kolla på
Portugisen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-02-23, 23:55   #13
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 272
Sharp$: 1138
Standard

Grym guide!
Riise är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-02-24, 21:46   #14
 
Redbulls avatar
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 330
Sharp$: 2858
Standard

Mycket intressant och ett stort tack. Men jag har några frågor:

- Tar du hänsyn till om laget är back-to-back?
- Tar du hänsyn till om laget står inför en "Sandwich match"?
- Tar du hänsyn till om laget befinner sig på en/precis avslutat en roadtrip?

Ännu en gång - tack för din redogörelse. Ska bli intressant att följa dina spel. BOL!
Redbull är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-02-25, 07:56   #15
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 2
Sharp$: 8
Standard

Nice!
Ska bli kul att rygga lite.

Signade upp på detta forum idag.
Lirar själv en hel del NHL + Elitserien med hyfsade resultat.

Lets go!
Jahjimmy är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara


td